فهرست مطالب

شباک - پیاپی 12 (تیر و امرداد 1395)

ماهنامه شباک
پیاپی 12 (تیر و امرداد 1395)

  • جلد ا- مطالعات علوم انسانی
  • تاریخ انتشار: 1395/06/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • رویا سیفی پور، نجات نظری صفحه 1
    در این پژوهش تاثیر متغیرهای حسابداری شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار بر متغیر قیمت سهام به عنوان متغیر وابسته سنجیده شده که جهت کارایی مدل از 8 صنعت برتر بورس برای سالهای 1391،1392و1393 استفاده شده و مدل توسط روش ols برآورد شده است. چون از روش برش مقطعی در این مطالعه استفاده شده و در این روش احتمال بروز واریانس ناهمسانی نسبت به مطالعات سری زمانی بیشتر دیده می شود، جهت تشخیص از روش بروش پاگان استفاده شده که پس از تایید واریانس ناهمسانی با توجه به وزنی از انحراف معیار جهت رفع آن اقدام شده و در نهایت تاثیر متغیرهای حسابداری بر قیمت سهام از لحاظ آماری آزمون شده است.
    کلیدواژگان: بروش پاگان، واریانس ناهمسانی، برش مقطعی، متغیرهای حسابداری، بورس، قیمت سهام
  • رحیم شهبازی، محمد خدا مرادی صفحه 17
    در این مقاله کیفیت افشاء بر نقد شوندگی سهام در بازار مورد بررسی قرار گرفته، و بطور همزمان اثرات به موقع بودن و قابل اتکاء بودن اطلاعات مالی نیز بر نقد شوندگی سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران نیز بررسی شد.برای مطالعه هریک از عوامل یاد شده فوق از روش رگرسیون ساده و چند متغیره و جهت اهمیت متغیرهای مستقل و کنترل از طریق روش گام بگام استفاده شده.نمونه آماری مقاله شامل 115 شرکت از سال 1386 لغایت 1393 متغیر مستقل کیفیت افشاء و متغیروابسته نقد شوندگی می باشد.که مشخص گردید بین متغیر مستقل و وابسته کیفیت افشا و قابل اتکا رابطه مستقیم خطی و معنادار و بین متغیر به موقع بودن افشا و نقد شوندگی رابطه معکوس و معنادار وجود دارد.
    کلیدواژگان: کیفیت افشاء، نقد شوندگی در بازار، به موقع بودن، قابل اتکا، اندازه شرکت
  • میلاد فتحی صفحه 23
    شناخت الگوی اصیل ایرانی در موضوعات مرتبط با شهر و محیط زندگی انسان می تواند به توسعه کیفی شهرهای امروز ما کمک شایانی نماید. بدیهی است که کسب این شناخت جز با مطالعه اندیشه حکما، اندیشمندان، شعرا و هنرمندان این سرزمین میسر نخواهد شد. با توجه به کمبود نسبی منابع مکتوب که به صورت مستقیم در این حوزه نوشته شده باشند، شناخت آثار به جا مانده از اندیشمندان و هنرمندان می تواند منجر به شناخت الگوهای حیات طیبه از نظر این بزرگان شود. حافظ در میان هنرمندان ایران جزء معدود شعرایی است که هنر و اندیشه او مرزهای زمان و مکان را درنوردیده و شعر او را واجد ویژگی همیشگی و همه جایی بودن نموده است. از این رو بازبینی اشعار وی به منظور شناخت اصول و ارزش های حاکم بر اندیشه حکما و حتی مردم آن دوره مثمر ثمر خواهد بود. این نوشته سعی دارد تا علاوه بر شناخت تصویر آرمانشهر به عنوان عصاره آرزوها و ارزش های اندیشمندان ایرانی در ادبیات فارسی، نسبت به شهر آرمانی و نسبت آن با طبیعت در اشعار حافظ اقدام نماید. روش تحقیق این پژوهش توصیفی بوده و جمع آوری داده های آن به صورت اسنادی صورت پذیرفته است. نگارنده پس از مطالعه پژوهش های پیشین در این زمینه و استخراج داده های مورد نیاز از دیوان حافظ و یا کتب اندیشمندان دیگر به بررسی و تحلیل این داده ها پرداخته است.
    کلیدواژگان: آرمانشهر، حافظ، طبیعت، شعر، شهر
  • ایمان ضیا جلدی، حمیدرضا پرهام مهر صفحه 37
    ماده مربوطه بیان می دارد: «رسیدگی به دعاوی موضوع این فصل تابع تشریفات آیین دادرسی مدنی نبوده و خارج از نوبت به عمل می آید». این امر که آخرین ماده در بحث دعاوی مربوط به تصرف می باشد با منطوق صریح خود، دعاوی مذکور را تابع تشریفات آیین دادرسی مدنی نمی داند، این مورد در حالی است که اولآ: رکن رکین قواعد آیین دادرسی مدنی مرتبط با نظم عمومی بودن آن است یعنی حتی با توافق نمی توان عملی بر خلاف آن انجام داد. ثانیآ: ماده 177 قانون آیین دادرسی مدنی در صورتی طراحی شده که هیچ تعریفی از تشریفات آیین دادرسی مدنی در قوانیم به چشم نمی خورد و امر استثناء با اجمال روبروست که این شایسته قانون گذاری نیست. حال در این پژوهش به بررسی قواعدی که در این ماده بیان شده و تاثیر آن در روند رسیدگی در دادگاه ها می پردازیم.
    کلیدواژگان: تشریفات دادرسی، اصول دادرسی، آیین دادرسی، خارج از نوبت
  • ایمان محسنی نیا صفحه 43
    در سال های اخیر مفهوم دیپلماسی عمومی مورد توجه بسیاری از کشورها و از جمله جمهوری اسلامی ایران بوده و در این راستا نهادهای خاصی هم در داخل ساختار وزارت خارجه تعبیه شده است. هدف دیپلماسی عمومی تقویت آن چیزی است که قدرت نرم یا هوشمند کشورها نامیده شده است. به زبان ساده، دیپلماسی عمومی می کوشد تصویر یک کشور را در نظام بین الملل بهبود بخشد. امروزه بازار نفت و بسیاری از کالاهای دیگر که به عنوان منبع درآمد برخی از کشورها محسوب می شود، می تواند به وسیله قدرت های ذی نفع و رقیب دچار تلاطم یا افت و خیز شود. ( نظیر اتفاقات اخیر در خاور میانه) اما سرمایه گذاری اندک در گردشگری نسبت به دیگر صنایع می تواند تغییرهای بسیار مثبتی را به همراه داشته باشد. اطلاعات موردنیاز در این تحقیق با استفاده از روش کتابخانه ای و اسنادی جمع آوری شده است. به این ترتیب که با مطالعه و بررسی کتب، مقالات و مجلات علمی پژوهشی به گردآوری درباره موضوع این پژوهش پرداخته شده است. بررسی تجربیات برخی کشورهای منطقه و جهان و همچنین نتایج این تحقیق نشان داد در صورت اتخاذ رویکردی غیرمنفعلانه و همراه با جهان و نیز استفاده بهینه از تلفیق سیاست و گردشگری که از آن به عنوان توریسم سیاسی نیز یاد می شود می تواند ضمن کاهش تنش با سایر کشورها، به عنوان ابزاری در جهت ورود و تشویق هرچه بیشتر گردشگران به ایران مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: دیپلماسی، گردشگری، توریسم سیاسی
  • مهران منتشری، شب بو محمدی صفحه 55
    در دوره هایی از زمان، واقعیت و ظهور و بیان آن با استفاده از میانجی هایی صورت میگیرد که بازتاب ذهنی یکی از این موارد بوده است. هنر، خلق بستری متعالی برای اندیشه های انسانی است که همواره در طول تاریخ، ایران، مبدع بسیاری از شیوه ها در زمینه هنر بوده است، شیوه های هنری که در دوران ساسانیان به اوج خود رسیده، از طرفی اهمیتی که پوشاک در طول تاریخ بشری داشته، واقعیتی غیر قابلانکار است. پوشاک در دوران ساسانی، نشاندهنده منزلت اجتماعی افراد بوده و با توجه به درباری بودن هنر در این دوران، در آثار هنری مانند نقوش-برجسته و فلزکاری با لباسهایی مواجه هستیم که به لحاظ تزئین و زیبایی در اوج بودهاند. در این مقاله با استناد به منابع مکتوب تاریخی، به زمینهای که هنر برای بروز و خودنمایی پوشاک ایجاد کرده، پرداخته شده است. پرسشی که در اینجا مطرح می شود این است که چه شباهتهایی بین این دو هنر از منظر پوشاک وجود دارد و هنر، چگونه برای این واقعیت بیرونی زمینه بروز و ظهور ایجاد میکند. در این پژوهش با رویکرد توصیفی- تحلیلی، و به روش کتابخانه ای، ابتدا به معرفی این دو هنر و نهایتا زمینه های بازتاب پوشاک در آنها پرداخته خواهد شد. نتیجه حاصل از پژوهش نشان میدهد که این دو هنر در اوج اسطورهای بودن، به گونهای واقعنمایانه نیز هستند.
    کلیدواژگان: دوران ساسانی، پوشاک، نقوش برجسته، ظروف
|
  • Mehran Montasheri, Shaboo Mohammadi Page 55
    In same periods, reality and its statement occurs through mediators which is reflection of these cases. Art creates a highly appreciated base for human being thoughts, Iran was founder of many methods in art, during history. Artistic methods reach its climax in Sassanid period, On the other hand we cant deny the importance of clothing during history. Clothing in Sassanid period indicate social status of people, art in this period was imperial, in some artworks like high relief and metalworking we can see some clothes which are in their best from because of their beauty and decoration. This article referring to historical written sources, study the field of art that shows-off clothing. The question is what kind of similarities is between these two kind of art in clothing perspective and how does art make a base to emerge this reality? This article which is a kind of cross- sectional approach study these two kind of art and clothing reflection with libraries procedure. The result is that these two kind of art is mythical and realistic.
    Keywords: Sassanid period, clothing, high relief, dishes