فهرست مطالب

پژوهش در پزشکی - سال چهلم شماره 2 (پیاپی 158، تابستان 1395)

نشریه پژوهش در پزشکی
سال چهلم شماره 2 (پیاپی 158، تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/06/27
  • تعداد عناوین: 9
|
  • خدیجه عنصری *، نسترن وهابی برزی، الهه جلیلوند صفحات 49-53
    سرطان پروستات شایعترین سرطان غیر پوستی و دومین علت مرگ و میر حاصل از سرطان در مردان جهان است. رشد، حفظ و بیان ژن های درگیر در تولید استروئید، می تواند یکی از عوامل ایجاد سرطان پروستات باشد. سیتوکروم CYP1B1 (cytochrome P450، family 1، subfamily B، polypeptide 1) در فعال سازی تعدادی از عوامل سرطان زا و در متابولیسم هورمون های استروئیدی نقش دارد. این پروتئین باعث تشکیل 4-هیدروکسی استرادیول که ماده ای سرطان زا بوده و فعالیت استروژنی چشمگیری دارد می شود. CYP1B1 عضوی از خانواده ژنی CYP1 و یکی از آنزیم های مهم درگیر در هیدروکسیلاسیون استروژن ها می باشد و این واکنش نقش کلیدی در سرطان بافتهای های وابسته به هورمون را دارد. هدف از انجام این مطالعه تعیین ارتباط بین پلی مورفسیم ژن CYP1B1 در بیماران مبتلا به سرطان پروستات در جمعیت ایرانی و مردان شمال هندوستان بود.
    تجزیه و تحلیل پلی مورفسیم در ژن CYP1B1 با استفاده از آنالیز PCR-RFLP در 150 بیمار مبتلا به سرطان مراجعه کننده به بخش اورولوژی، انستیتوی علوم پزشکی و تحقیقاتی واقع در چندیگر، هندوستان و همچنین 150 بیمار از بیمارستان امام خمینی، تهران، صورت گرفت و با همان تعداد فرد سالم از هر گروه مراجعه کننده به مراکز فوق به عنوان کنترل مقایسه گردید. اطلاعات توسط نرم افزار SPSS (version 19) و آزمون رگرسیون لجستیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    افزایش ارتباط معناداری بین حاملین ژنوتیپ Leu/Val در ژن CYP1B1 و سرطان پروستات در بین بیماران ایرانی (OR، 2.95 95% CI، 1.22-7.13، P=0.016) و جمعیت هندی (OR، 2.52 95% CI، 1.14-5.54، P=0.022) مشاهده گردید .در حالیکه ارتباط معناداری بین خطر ابتلا به سرطان پروستات بین حاملین ژنوتیپ Val/Val دراین دو گروه مشاهده نشده است.
    افزایش معنادار احتمال ابتلا به سرطان پروستات در افراد هترویگوت Leu432 در ژن CYP1B1 در این دو جمعیت قابل مشاهده می باشد.
    کلیدواژگان: ژن CYP1B1، پلی مورفیسم ژنتیکی، سرطان پروستات، PCR، RFLP
  • پرویز آزادفلاح *، حمیده اوژند، کاظم رسول زاده طباطبایی صفحات 54-57
    مقدمه
    مقایسه ی افراد معتاد و غیرمعتاد در مطالعات گذشته بیانگر این مطلب بوده است که رفتارهای تکانشی و غیرقابل کنترل افراد معتاد برای به دست آوردن مواد و سوء مصرف ممکن است به خاطر تغییر حساسیت در عملکرد سیستم های مغزی/رفتاری (brain/behavioral systems) باشد. ما در این مطالعه به دنبال پاسخ این سوال هستیم که آیا این تغییرات می تواند با عود یا بازگشت افراد معتاد به چرخه ی مصرف ارتباطی داشته باشد یا خیر؟
    روش بررسی
    روش مطالعه از نوع علی-مقایسه ای می باشد. به این منظور از جامعه ی معتادان ساکن در شهر منوجان، یک نمونه ی 31 نفره از افراد عود کرده، با روش نمونه گیری در دسترس، انتخاب شدند و با یک گروه 31 نفره از افرادی که مدت زمان زیادی از قطع مصرف آنها می گذشت، مقایسه شدند. ابزار مورد استفاده جهت جمع آوری اطلاعات، مقیاس شخصیتی Gray-Wilson)) بود. داده های پژوهشی با استفاده از آزمون T برای مقایسه ی گروه های مستقل، مورد تحلیل قرارگرفتند.
    یافته ها
    نتایج به دست آمده از آزمون T نشان داد که میانگین نمرات سیستم فعال ساز رفتاری (behavioral activation system) و زیرمقیاس جنگ (fight) درافراد معتاد با سابقه ی عود، نسبت به افراد بدون عود به طور معناداری بیشتر بود. در مورد فعالیت سیستم بازداری رفتاری (behavioral inhibition system) تفاوت معناداری در دو گروه مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج پژوهش می توان عنوان کرد که اولا؛ ویژگی های زیستی خاصی به عنوان پیش آیندهای اعتیاد قابل طرح هستند. ثانیا؛ در بحث پیشگیری و درمان، توجه به این ویژگی و حساسیت ها بسیار سودمند خواهد بود.
    کلیدواژگان: سیستم های مغزی، رفتاری، اعتیاد، عود، بدون عود
  • مهرداد مقیمی، علی یاوری*، حبیب الله پیروی، فریبا عیوضی کهرانه، محمدرضا نجات اللهی، محمد یاوری صفحات 58-63
    سابقه وهدف
    تومور انسولینوما شایع ترین تومور اندوکرین پانکراس می باشد و تشخیص آن توسط مشاهده علائم بالینی(تریاد ویپل) و نتایج آزمون های پاراکلینیک می باشد.درمان اصلی این بیماری عمل جراحی می باشد و استفاده مناسب و بهینه از روش های لوکالیزاسیون تومور می تواند در انجام عمل جراحی حداقل و کاهش عوارض و بهبود نتایج اعمال جراحی این بیماران موثر باشد. .هدف از این مطالعه گزارش مراحل تشخیص و درمان 18 مورد بیمار مبتلا به بیماری انسولینومای پانکراس و ارزیابی قدرت تشخیص محل تومور توسط روش های پرتونگاری و لمس جراح حین عمل جراحی و مقایسه این ها می باشد.در نهایت قصد داریم الگوریتم مناسبی را برای تشخیص این بیماران،متناسب با توانایی اساتید و امکانات موجود در بیمارستان طالقانی ، ارائه کنیم.
    مواد و روش ها
    این مطالعه گزارش مراحل تشخیص و درمان 18 مورد بیمار مبتلا به بیماری انسولینومای پانکراس می باشد . .تحقیق در فاز اول توصیفی و در فاز دوم تشخیصی انجام شد وصحت و ارزش اخباری مثبت و منفی 4 روش لوکالیزاسیون تومور (سی تی اسکن، اندوسونوگرافی، سونوگرافی حین عمل جراحی، لمس پانکراس توسط جراح)نسبت به استاندارد طلائی(جواب پاتولوژی)محاسبه شد و در نهایت الگوریتمی با توجه به یافته ها ارائه گردید.
    یافته ها
    تعداد کل بیماران مورد بررسی 18 نفر بودندکه همگی بعد از انجام عمل جراحی مناسب و مقتضی قند خون نرمال داشتند و جواب پاتولوژی در 13 مورد موید انسولینوما و در 2 مورد موید هیپر پلازی سلول های جزیره ای بود. از این میان 9 نفر (%50) مذکر و 9 نفر مونث بودند. سن بیماران مورد بررسی بین 73 تا 20 سال بود و میانگین سن بیماران 45 سال بود. در بین بیماران 2 نفر ( %11 ) سابقه ی خانوادگی بیماری در اعضای خانواده داشتند که 1 مورد در زمینه ی سندرم MEN-1 بود که تومورمتاسازهای متعدد کبدی داشت. علائم کلاسیک (تریادویپل) در تمام بیماران دیده شد. و بعد از وجود علائم بالینی تشخیص بیماری با افزایش C-peptide و انسولین و افت خون (زیر 40) در تست ناشتائی 72ساعته مورد تائید قرار گرفت. ارزش اخباری مثبت سی تی اسکن، اندوسونوگرافی، سونوگرافی حین عمل جراحی، لمس پانکراس توسط جراح به ترتیب 3/83،3/92،7/85و3/83درصد بود و.ارزش اخباری منفیآن ها به ترتیب2/27،75، 6/66و40درصد بوددر نهایت الگوریتمی تشخیصی ودرمانی با توجه به نتایج حاصله ارائه گردید.
    نتیجه گیری و پیشنهادات: به نظر می رسد که سی تی اسکن ارزش اخباری منفی قابل قبولی ندارد و به نظر می رسد که اندوسونوگرافی در این بیشترین صحت را داشت و به عنوان تست انتخابی توصیه می شود.در نهایت با توجه به اینکه ارزش اخبازی منفی همه شاخص های تشخیصی ذکر شده پایین میباشد ،به نظر می رسد که هیچ کدام از روش های ذکر شده به تنهایی برای تشخیص این بیماری کارامد باشند لذا احتمالا الگوریتم پیشنهادی می تواند در لوکالیزه کردن تومورمفید باشد.ارزیابی قدرت تشخیصی این الگوریتم نیازمند انجام مطالعات بیشتری می باشد.
    کلیدواژگان: انسولینوما، لوکالیزاسیون، الگوریتم
  • مریم بختیاری، حسین حاتمی، مهنوش توکلی فرد* صفحات 63-67
    سابقه و هدف
    یکی از عوامل خطر ایجادکننده آسیب های روانی در نوجوانان «عوامل خانوادگی» است که شامل ارتباط ضعیف والد-کودک و اعتیاد در اعضای خانواده می باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی سطح افسردگی نوجوانان 19-12 ساله دارای والد مصرف کننده مواد در مقایسه با نوجوانان دارای والدین غیر مصرف کننده می باشد.
    روش بررسی
    دراین پژوهش همگروهی تاریخی با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 134 نفر نوجوان 19-12 ساله دارای والد مصرف کننده مواد مراجعه کننده به مراکز درمان اعتیاد شهر رشت در سال 1390 و134 نفر نوجوان دارای والدین غیرمصرف کننده که از نظر سن و جنس و تحصیلات و وضعیت اقتصادی همسان شده بودند، انتخاب شدند. جهت گرد آوری داده ها از پرسشنامهDASS-42 و پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و سوء مصرف مواد و برای تحلیل داده ها از نسخه شانزدهم SPSS و از آزمونهای رگرسیون جزئی و آزمون T مستقل استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد بین دو گروه از نظر شدت افسردگی تفاوت معناداری وجود دارد(P<0.05). نتیجه آزمون رگرسیون جزئی نیز نشانگر آن بود که بین سن نوجوانان و میانگین شدت افسردگی آنان رابطه مثبت و مستقیمی وجود دارد (P<0.05). همچنین بین افسردگی نوجوانان و طول مدت اعتیاد والدین رابطه مثبت و مستقیم وجود داشت(P<0.05). نسبت نوجوانان دارای والد مصرف کننده مواد که درجاتی از افسردگی داشته اند بیشتر از نوجوانان دارای والدین غیرمصرف کننده و شدت افسردگی نیز در گروه مورد بیشتر بوده است.
    نتیجه گیری
    اعتیاد والدین نقش مهمی در افسردگی فرزندان نوجوان دارد. بنابراین برنامه های ارتقاء سطح سلامت روان کودکان و نوجوانان و آموزش مهارت های مقابله ای می تواند گامی موثر جهت رشد مثبت سلامت روانی آنان باشد.
    کلیدواژگان: افسردگی، اعتیاد، نوجوانان، والدین
  • محمد محمدزاده، حسین گودرزی*، حسین دبیری، فاطمه فلاح صفحات 68-72
    سابقه و هدف
    انترو اگریگیتیو اشریشیاکلی (EAEC) بعد از انتروتوکسیژنیک اشریشیا کولی (ETEC) به عنوان دومین عامل اسهال مسافرتی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است. با توجه به اهمیت تشخیص اسهال مزمن به خصوص در کودکان و نامناسب بودن روش های سنتی در تشخیص EAEC و اطلاعات ناکافی از شیوع اسهال به واسطه ی EAEC ، استفاده از روش های مولکولی می تواند بسیار مفید باشد. در این مطالعه قصد بر این است تا با استفاده از روش PCR، فراوانی پاتوتایپ های EAEC در میان باکتری های اشریشیاکلی ای که از نمونه های بیماران مبتلا به اسهال مراجعه کننده به چند بیمارستان در تهران جدا شده اند، بررسی گردد.
    روش بررسی
    در این مطالعه ی موردی-شاهدی، 165 نمونه ی اسهالی و 165 نمونه ی غیر اسهالی از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های منتخب تهران با استفاده از روش های کشت جهت جداسازی اشریشیاکلی بررسی شدند. سپس با استفاده از روش جوشاندن DNA ایزوله های اشریشیاکلی استخراج شد. تمامی ایزوله ها از نظر وجود ژن uidA و سپس از نظر وجود ژن aggR جهت شناسایی EAEC با روش PCR بررسی شدند. نتایج با استفاده از آزمون های آماری کای دو و فیشر مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    از میان 165 نمونه ی اسهالی و 165 نمونه ی غیر اسهالی بر اساس نتایج آزمایشات کشت ، به ترتیب 154 و 146 ایزوله ی اشریشیاکلی شناسایی شد. طبق نتایج PCR برای ژن uidA جهت تایید مولکولی ایزوله های اشریشیاکلی ، 140 ایزوله از نمونه های اسهالی و 136 ایزوله ی از نمونه های غیر اسهالی دارای این ژن بودند و ایزوله های فاقد این ژن از مطالعه خارج شدند. ژن aggR در 6 ایزوله (28/4 درصد) از نمونه های اسهالی شناسایی شد و در نمونه های غیراسهالی یافت نشد.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که پاتوتایپ های EAEC از عوامل فعال در بیماری اسهال هستند که معمولا به علت ضعف تشخیصی در روش های کشت نادیده گرفته می شوند. با توجه به اهمیت این بیماری به خصوص در کودکان و بیماران دچار نقص ایمنی، استفاده از روش هایی مثل PCR جهت تشخیص و درمان به موقع موارد حاد و تهدید کننده ی حیات می تواند بسیار مفید باشد.
    کلیدواژگان: اسهال، واکنش زنجیره ای پلی مراز، انترو اگریگیتیو اشریشیاکلی
  • سپیده ریحانی، جمیله نوروزی، عباس اخوان سپهی صفحات 73-78
    سابقه و هدف
    ذرات ریز زیستی، ذرات معلق و موجود در هوا بوده که حاوی میکروارگانیسمها یا ترکیبات آلی هستند که با جریان باد، تغییرات جریان هوا و عوامل دیگر فیزیکی جابجا می شوند و می توانند باعث انتقال میکروارگانیسمها بخصوص عوامل بیماریزا شوند. هدف از این مطالعه، بررسی باکتری مقاوم به مواد ضد عفونی کننده و آنتی بیوتیک ها در هوای ایستگاه های مختلف مترو بوده است.
    مواد و روش ها
    در مطالعه حاضر از هوای جاری در ایستگاه مترو و از سطوح سکو و صندلی، نمونه برداری انجام گردید. پس از تعیین جنس و گونه باکتری های بدست آمده، مقاومت آنتی بیوتیکی در برابر عوامل ضد میکروبی مختلف با استفاده از روش انتشار از ژل و رقت سازی در لوله انجام گردید. وجود ژن qacA/B در سویه های حساس و مقاوم S. aureus وE. Coli با روشPCR بررسی شد.
    یافته ها
    در مطالعه حاضر فراوانی سویه های گرم منفی کمتر از سویه های گرم مثبت بود به طوری که بیشترین سویه ها به ترتیبS. aureus وE. faecalis و کمترین آنهاE. coli بود. 2% از سویه های S. aureus در آزمون کربی بائر به عنوان MRSA در نظر گرفته شدند. بیشترین و کمترین فراوانی ژن qacA/B به ترتیب در سویه های S. aureus (23%) و E. coli (7%) بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به حضور سویه هایی که می توانند ایجاد بیماری کنند، ضرورت دارد تا نظافتی که در ایستگاه های مترو انجام می شود با استفاده از ترکیبات دزانفکتانت های قوی انجام گیرد. با توجه به در دسترس بودن و سهولت مصرف هیپوکلریت سدیم، توصیه می شود از ترکیب 5% این ماده شیمیایی استفاده شود و از سایر مواد شوینده نیز به طور دوره ای استفاده گردد تا از بروز باکتری های مقاوم به دزانفکتانت ها جلوگیری شود.
    کلیدواژگان: باکتری، مواد ضد عفونی کننده، آنتی بیوتیک، مترو
  • عباس علی شیرودی، محمود جمشیدیان، تقی زهرایی صالحی*، غلامرضا نیکبخت بروجنی، کیومرث امینی صفحات 79-85
    سابقه و هدف
    سالمونلوز یک بیماری مشترک در انسان و حیوانات است. یکی از سرووارهای مهم از لحاظ بیماریزایی در انسان، دام و طیور، سالمونلا انتریتیدیس می باشد که عامل رایج بیماری های منتفله از طریق غذا نیز می باشند. هدف از این مطالعه تقریق و تمایز و تعیین قرابت بین جدایه های مختلف سروتیپ سالمونلا انتریتیدیس بوسیله روش انگشت نگاری مولکولی مبتنی برتوالی های تکرارشونده (rep-PCR) بود.
    روش بررسی
    طی یک مطالعه مقطعی تعداد 64 جدایه سالمونلا انتریتیدیس از منابع مختلف (گاو، طیور و انسان) بوسیله روش انگشت نگاری مولکولی rep-PCR مورد بررسی قرار گرفت و الگوی مولکولی آنها بر اساس وجود یا غیاب باندها و اندازه آنها مشخص گردید. با استفاده از برنامه کامپیوتری NTSYS نمودار درختی یا دندوگرام ترسیم شد.
    یافته ها
    تعداد 5-14 باند با اندازه تقریبی 100 تا 3000 جفت باز با یک باند مشترک (bp 400) مشاهده شد. تعداد پروفایل مولکولی حاصل توسط پرایمرهای REP1R و REP2I در 64 جدایه سالمونلا انتریتیدیس 38 پروفایل بود.
    نتیجه گیری
    بیشتر سویه های جدایه سالمونلا انتریتیدیس انسانی از سویه های غیر انسانی (طیور و گاو) به صورت جداگانه دسته بندی شدند و هتروژنیسیتی بالای ژنتیکی مشاهده شد.
    کلیدواژگان: سالمونلا انتریتیدیس، انگشت نگاری مولکولی، REP، PCR
  • محمد علی حیدرنیا *، طیبه سهرابی راد، اذن الله اذزگشب صفحات 86-89
    سابقه و هدف
    دانشجویان پزشکی در مقایسه با سایر دانشجویان مضطرب ترین گروه دانشجویی را تشکیل می دهند و این اضطراب می تواند منجر به ایجاد افسردگی و دلواپسی شدید در آنها شود. عدم وجود رضایت از خود و پایین بودن میزان سرخوشی در آنها تاثیرات طولانی مدت نامطلوبی روی سلامت جامعه خواهد داشت. با توجه به اهمیت موضوع، این تحقیق با هدف تعیین میزان سرخوشی در دانشجویان پزشکی علوم پایه انجام شد.
    روش کار
    این پژوهش از نوع مقطعی می باشد که طی آن 201 نفر از دانشجویان ترم های 6-2 دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به روش تصادفی انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسش نامه صورت گرفت و به این منظور از پرسش نامه ی سنجش سرخوشی آکسفورد استفاده شد. داده ها با استفاده ازآزمون های t و ANOVA تحلیل شد.
    یافته ها
    میانگین نمره سرخوشی در دانشجویان مورد بررسی 4.27 و در افراد مذکر و مونث به ترتیب 4.18 و 4.38 برآورد شد.. میانگین سرخوشی در دانشجویان ساکن خوابگاه 4.19 و غیر خوابگاهی 4.30 به دست آمد.. بین جنسیت، سکونت در خوابگاه دانشجویان با میزان سرخوشی ارتباط معنی داری مشاهده نشد. میانگین نمره سرخوشی در ترم های مختلف، در ترم 2 از همه کمتر (4.12) و در ترم 6 از همه بیشتر (4.58) بود.
    نتیجه گیری
    بین میزان سرخوشی با جنسیت و محل زندگی دانشجویان مورد مطالعه ارتباطی وجود ندارد. میزان سرخوشی در ترم های ابتدایی علوم پایه پزشکی از ترم های بالاتر، کمتر است.
    کلیدواژگان: سرخوشی، دانشجویان پزشکی، علوم پایه پزشکی
  • مهدانه روشنی، حسین گودرزی*، علی هاشمی، سرور عرفانی منش، عظیم مهرور، مریم تشویقی، وحید فلاح آزاد صفحات 90-93
    مقدمه
    لوسمی یک بیماری سیستمیک است که در آن مکانیسم طبیعی جهت ساختن عناصرخونی دائما مختل می گردد. درحقیقت لوسمی رشد کلونال بدخیم سلولهای خونساز بوده که از یک سلول پیش ساز بدخیم شده ایجاد می شود. بیماری ALLشایع ترین سرطان در اطفال می باشد. این بیماران به عفونت های باکتریایی دچار می شوند. باکتری سراشیا مارسسنس یکی از علل عفونتهای بیمارستانی و همهگیری های بخشهای نوزادان بهخصوص در بخشهای مراقبت ویژه میباشد.
    مورد: بیمارپسربچه 5 ساله مبتلا به لوسمی ALL از بیماران بستری در بیمارستان محک بود. بیمار چند هفته قبل تحت عمل جراحی قرار گرفته ودر بازوی سمت چپ پورت جاگذاری شده بود. از بیمار نمونه خون و ادرار گرفته شد که کشت ادرار و آنالیز ادرار منفی شد. اما کشت خون بیمار مثبت گزارش شد. سپس از پورت بیمار نمونه تهیه کردند وآنرا در ابتدا در محیط هایEMB ، بلادآگار وشکلات آگار کشت دادند که باکتری سراشیا مارسسنس تشخیص داده شد. سپس برای تعیین حساسیت آنتی بیوتیکی از روش دیسک دیفیوژن بر طبق رهنمودهای CLSI سال 2013 استفاده گردید که سویه باکتری به بسیاری از آنتی بیوتیک های مورد استفاده مقاوم بود.
    نتیجه گیری
    سراشیا مارسسنس ارگانیسمی می باشد که توانایی ایجاد باکتریمی وعفونت در افرادی که سیستم ایمنی آنها تضعیف یافته و به خصوص در کودکان مبتلا به لوسمی که از پورت استفاده می کنند، را دارد.
    کلیدواژگان: لوسمی، سراشیا مارسسنس، پورت، مقاومت آنتی بیوتیکی
|
  • Khadijeh Onsory*, Nastaran Vahabi Barzi, Elahe Jalilvand Pages 49-53
    Prostate cancer (PCa) is the most common non-skin cancer and the second leading cause of cancer death among men in the world. Growth, maintenance and the expression of genes involved in the production of steroids, may alter the susceptibility of prostate cancer. One such gene, CYP1B1 (cytochrome P450, family 1, subfamily B, polypeptide 1) is involved in the activation of many carcinogens and in the metabolism of steroid hormones. It catalyzes the formation of 4-hydroxyestradiol, a carcinogenic metabolite that retains significant estrogenic activity. CYP1B1 is a member of the CYP1 gene family and one of the major enzymes involved in the hydroxylation of estrogens, a reaction of key relevance in hormonal carcinogenesis. The purpose of this study was to determine the association of CYP1B1 gene polymorphism with prostate cancer risk among Iranians and North Indian populations.
    PCR-RFLP analysis of this gene was performed on 150 prostate cancer patients admitted to the Department of Urology, Postgraduate Institute of Medical Science and Research (PGIMER), Chandigarh, India, and 150 patients from Imam Khomeini Hospital, Tehran, Iran, compared with equal number of matching controls for each group visiting same centers for other reason. Then the data was analyzed with the computer software SPSS for windows (version 19), using logistic regression.
    We found an increased association between Leu/Val genotype and prostate cancer risk among Iranians (OR, 2.95 95% CI, 1.22-7.13, P=0.016) and Indian populations (OR, 2.52 95% CI, 1.14-5.54, P=0.022). There was no significant association for risk of prostate cancer in individuals carrying the CYP1B1 Val/Val genotype in both groups.
    An increased risk of prostate cancer in people carrying heterozygosity of Leu/432 has been found in theses populations.
    Keywords: CYP1B1 gene, genetic polymorphisms, Prostate cancer, PCR, RFLP
  • Parviz Azadfallah *, Hamide Oujhand, Kazem Rasoolzadeh Tabatabaie Pages 54-57
    Background
    Previous studies have shown that impulsive or uncontrolled behaviors in addicts to obtain the drug and drug abuse may be due to overcome one of the brain/behavioral systems. In this study we sought to answer the question whether the overcoming can be associated with relapsing or not?
    Materials And Methods
    The method of research was causative-comparative. To achieve our aim, we categorized addicted people with relapse and non-relapse in two groups, each group comprising 31 subjects were selected by available sampling method and evaluated on Gray-Wilson personality questionnaire. Data analysis has been done for comparison on each independent group by T Test.
    Results
    The results, indicated that behavioral activation system and fight subscale in addicts with relapse was significantly different with (greater than) non-relapse people. The behavioral inhibition system, was not significantly different in two groups.
    Conclusion
    Results showed, specific biological characteristics can be considered as risk factors for addiction, moreover, in the field of prevention and treatment, consideration of these characteristics and sensitivities are very useful.
    Keywords: Brain, Behavioral systems, Addiction, Relapse, Non, Relapse
  • Dr Ali Yavari Pages 58-63
    Background
    Insulinoma tumor is the most common endocrine tumor of pancreas and is diagnosed by clinical symptoms(whipple’s triad) and paraclinical laboratory test results .surgery is main treatment .Optimum utilization of tumor localization techniques can minimize the loss surgery Complications and outcome of surgery in these patients. Aim of this study was to evaluate the diagnostic power of tumor localization by radiologic methods and surgeon palpation and compare this methods to propose useful recommendations for treatment of patients. Finally we want to propose a diagnostic algorithmic approach according to available radiologic tools in our country.
    Method and materials:First, referral suspicious insulinoma patients from endocrinology ward of Taleghani hospital studied with CT scan and endosonography to localize tumor and then they are transferred to OR for surgery. After pancreas exploration during the surgery , pancreas is palpated exactly by experienced surgeon to localize tumor and findings are registered, then intraoperative sonography is done and again findings are registered. Then appropriate surgery according to our study (Pancreatectomy or Enucleation) is done. After surgery we followed patients checking BS and pathology report. Finally we calculated the power of the mentioned methods in localization of insulinoma tumor in comparison with pathology report (as gold standard).
    Results
    ...positive predictive value of CT scan,endosonography,intraoperative sonography & surgeon palpation was ,in order to,83.3%,92.3%,85.7%&83.3% and the negative predictive value of CT scan,endosonography,intraoperative sonography & surgeon palpation was ,in order to, 27.2%,75%,66.6%&40%.
    Conclusion
    CT scan did not help to diagnosis and treatment of patients in presence of other localization methods,.Endosonography in this study had the highest accuracy. Finally, recommended diagnostic algorithmic approach seems to be useful in treatment of insulinoma patients. the diagnostic power of this algorithmic approach needs more evaluation.
    Keywords: Insulinoma, localization, algorithm
  • Dr Mahnoosh Tavakolifard *, Dr Maryam Bakhtiari, Dr Hossein Hatami Pages 63-67
    Background and Aim
    One of the risk factors for adolescent psychopathology is "family factors" that includes the poor relation of parent-child and family addiction. The purpose of this study was to compare depression level among 12-19 year old adolescents with addicted parent and non-addicted parents.
    Materials and Methods
    The method of this study was historical cohort and 134 adolescents of the age 12-19 years old with addicted parents who admitted in therapeutic centers in Rasht in 1390 and 134 adolescents with non-addicted parents that were matched in terms of age, sex, education and economic status, were selected by available sampling. Then DASS-42 and demographics and substance abuse questionnaires were administered among both groups. SPSS-16, the independent T-test and regression analysis were used for data analysis.
    Results
    The results showed that there were significant differences between the mean score of depression among two groups(P
    Conclusions
    Parent's addiction has an important role in depression of their adolescents. Therefore the child and adolescent mental health improvement programs, coping skills training can be an effective step towards the development of mental health.
    Keywords: depression, addiction, adolescents, parents
  • Mohammad Mohammadzadeh, Hossein Goudarzi *, Hossein Dabiri, Fatemeh Fallah Pages 68-72
    Background
    Enteroaggregative E. coli (EAEC), after enterotoxigenic E. coli (ETEC) is the leading cause of traveler's diarrhea in developing and developed countries. According to importance of chronic diarrhea, especially in children, and inappropriate traditional methods, and insufficient informations about ferequency of EAEC, molecular techniques can be very helpful. In the current study, EAEC ferequency were evaluated among E.coli isolates among patients with and without diarrhea which were referred to selected hospitals of Tehran using PCR.
    Materials And Methods
    In this case-contro study, 165 diarrheal and 165 non-diarrheal samples were tested for E.coli using culture methods. Then DNA of isolates were extracted by the boiling method. All E.coli isolates were investigated for the presence of uidA gene. EAEC pathotypes were identified by amplification of the aggR gene using PCR. The statistical analysis was performed by chi square and fisher tests.
    Results
    By culture methods, among 165 diarrheal and 165 non-diarrheal samples, 154 and 146 E.coli isolates were detected, respectively. According to uidA gene PCR results, 140 of diarrheal and 136 of non-diarrheal E.coli isolates were confirmed and others were excluded. The aggR gene was detected in 6 (4.28%) E.coli isolates of diarrheal and not found in non-diarrheal isolates.
    Conclusion
    The results showed that EAEC pathotypes have remarkable role in diarrhea, which usually ignored due to weakness of culture methods. According to importance of diarrhea, especially in infants and immune compromised patients, applying of molecular methods such as PCR can be helpful for diagnosis and treatment of acute and life-threatening cases.
    Keywords: Diarrhea, polymerase chain reaction, Enteroaggregative Escherichia coli
  • Sepideh Raihani, Dr Jamileh Norouzi, Dr Abas Akhavan Sepahi Pages 73-78
    Background
    Bioaerosols are a suspended particles in air that contain organic compounds or microorganisms which moved by air flow or other physical factors and can transmit microorganisms, especially pathogens. The purpose of this study was to survey of resistance bacteria to desinfectants and antibiotics in the air at several subway stations.
    Materials And Methods
    In this study, sampling was performed in the air subway stations. After bacterial species identification, antibiotic resistance against various antimicrobial agents was performed by disk diffusion and broth dilution methods. The presence of qacA/B Gene was studied in sensitive and resistant S. aureus and E. coli strains by PCR methods.
    Results
    In the current study, the prevalence of gram negative strains were lower than gram positive strains, as well, the most strains were S. aureus and E. faecalis and the latest isolates were E. coli, respectively. The highest and lowest prevalence of qacA/B genes were S. aureus (23%) and E. coli (7%).
    Conclusion
    Due to the presence of pathogenic strains that can cause illness, it is necessary to cleaning to be done in subway stations using combinations of strong Cleaning needs to be done in subway stations using combinations of strong disinfectant. With regard to the availability and ease of use of sodium hypochlorite, is recommended that 5% sodium hypochlorite to use and the other detergent to be used periodically in order to prevention of resistant bacteria.
    Keywords: bacteria, antiseptic, antibiotics, subway
  • Dr Abbas Ali, Shirood, Dr Mahmood Jamshidian, Dr Taghii Zahraei Saleh *, Dr Gholam Reza Nikbakht Boroujeni, Dr Kumarss Amini Pages 79-85
    Background
    Salmonellosis is a zoonotic disease of human and animals. One of the most mportant serovars in human, livestock and poultry is Salmonella enteritidis which is a worldwide common foodborne pathogen. The aim of this study was differentiation and to determine the relationship among different isolates of Salmonella enteritidis by molecular fingerprinting method based on repeated sequences (rep-PCR).
    Materials And Methods
    In a cross-sectional study, 64 isolates of Salmonella Enteritidis from various sources (beef, poultry and humans) were studied by rep-PCR method. The molecular patterns were determined on the basis of the existence or absence and the size of bands. By using a computer program NTSYS, dendrogram were drawn.
    Results
    The number of 5-14 bands with the approximate size of 100 to 3,000 base pairs with a common bond (bp 400) were observed. The number of molecular profiles obtained by REP1R and REP2I primers for 64 isolates of Salmonella Enteritidis were 38 profiles.
    Conclusion
    The results showed that most strains of Salmonella Enteritidis isolates from human were classified separately from non-human (poultry and beef) isolates and the high genetic heterogeneity was observed.
    Keywords: Salmonella enteritidis, Molecular Fingerprinting, REP, PCR
  • Mohammad Ali Heidarnia *, Tayebeh Sorabi Rad, Eznollah Azagoshab Pages 86-89
    Background And Aims
    Students, especially medical students are in position which is full of psychic and physical stresses and also they have important roles in future society because of this, without self confident and low happiness state of these students have chronic undesirable effects on society health. So, it was important to measure their happiness level and do something if needed. According to the importance of this issue, this research was performed to determine happiness level among medical students of 2-6 semesters in Shaheed Beheshti Medical University.
    Methods
    Trouhg a cross sectional study, 201 of medical students were randomly selected. Data were collected by using Oxford Happiness Questionnaire. Data were analized using t-student test and ANOVA.
    Results
    The mean scores of happiness among medical students stimated 4.27 and of male and female students were 4.18 and 4.38, respectively. The mean scores of happiness among students living in dormitory and other students were 4.19 and 4.30 respectively. There were not statistically significant relationships between level of happiness by gender, habitancy. The mean score of happiness among different semesters showed that in semester 2, this score is the lowest (4.12) and in semester 6 is the highest (4.58).
    Conclusion
    This research showed that there was not relationship between level of happiness by gender, habitancy and state of origin. The level of happiness in the early semesters was lower than the late semesters.
    Keywords: Happiness, Medical Students, Medical Basic Courses
  • Mahdane Roshani, Hossein Goudarzi *, Ali Hashemi, Soroor Erfanimanesh, Azim Mehrvar, Maryam Tashvighi, Vahid Fallahazad Pages 90-93
    Leukemia is a systemic disease in which the normal mechanisms for producing blood elements impairs. Leukemia, malignant clonal growth of hematopoietic cells, is resulted from a malignant precursor cells. ALL is the most common cancer among children. These patients are prone to get bacterial infections. Serratia marcescens is one of the most common bacterial causes of nosocomial infections and epidemics of a neonatal intensive care units.
    Case: The patient is a 5-year old boy with leukemia (ALL) who presented to Mahak hospital. He had a history of surgery a few weeks ago and has an arm port in his left arm. Routine urine analysis showed no evidence of abnormalities. Blood culture was positive for Serratia marcescens. The bacteria was also isolated from the culture of port in EMB, blood agar and chocolate agar. Antibiotic susceptibility test was carried out by disk diffusion method according to CLSI guidelines, in which Serratia marcescens was resistant to many antibiotics.
    Conclusions
    Serratia marcescens is an organism that has the ability to cause bacteremia, especially among immune compromised patients and leukemic children.
    Keywords: Leukemia, Serratia marcescens, port, Antibiotic resistance