فهرست مطالب

نشریه پژوهش های مابعدالطبیعی
سال دوم شماره 1 (بهار و تابستان 1394)

  • بهای روی جلد: 70,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1394/12/12
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سیده معصومه موسوی*، مرتضی فتحی زاده صفحه 5
    معجزه از دیرباز به نحو مستقل یا انباشتی از مویداتی شناخته شده است که ادیان برای اثبات حقانیت و الهی بودن دعاوی خویش عرضه کردهاند. اما ارزش معرفتشناختی و تاریخی و میزان حجیت آن برای ایمان آوردن به دعوی پیامبران بویژه دعوی بنیادین وجود خدا همواره یکی از موضوعات مورد مناقشه میان علم و دین و خداباوران و ناخداباوران بوده است. آنچه برای ما اهمیت دارد و در این مقاله می کوشیم بر آن پرتو افکنیم این است که آیا علم میتواند تبیینی کافی از معجزاتی به دست دهد که آنها را نقض قانون طبیعت میداند و آیا مدعای ادیان در الهی دانستن معجزات و در نتیجه توجیه ارزش قرینهای و معرفتشناختی آنها پذیرفتنی است؟ در این مقاله برآنیم تا پاسخهای مثبت و منفی به این پرسش را به ترتیب با تمرکز بر آرای سوئینبرن و مورگان لاک بررسی کنیم و با بیان برخی دشواری های پیشروی هر دو رویکرد موافق و مخالف به این نتیجه دست یابیم که معجزات به نحو انباشتی ارزش قرینهای قابل قبولی برای دفاع از معقولیت باورها و مدعیات دینی فراهم میآورند.
    کلیدواژگان: معجزه، سوئین برن، مورگان لاک
  • رسول رسولی پور*، روح انگیز جلوخانی صفحه 21
    متالهان بسیاری در سالهای اخیر کوشیده اند مساله تعارض علم و دین را حل کنند. در این میان، آلوین پلانتینگا، فیلسوف کالوینیست آمریکایی، تعارض علم و طبیعت گرایی را چونان راهی برای حل این مساله مطرح می کند. کوشش پلانتینگا بیشتر ناظر به بررسی و ارزیابی مصادیق تعارض ادعایی است؛ هر چند در خلال این مباحث و برای برونرفت از چالش های موجود، بخشی از مبانی جهان شناسی، معرفت شناسی و روش شناسی علم معاصر را نیز به نقد می کشد. پنداشت تعارض علم و دین، به زعم پلانتینگا، برآمده از تفسیر غلط و زیاده خواهانه از علم، و تصاویر مبالغه آمیز از مصادیق تاریخی و نمونه های تعارض است. او مدعی است بواقع رویارویی و تعارضی میان علم و دین وجود ندارد (مانند تعارض مطرح شده میان آموزه های خلقت در سفر پیدایش و نظریه تکاملی داروین) یا اگر تعارض واقعی باشد، سطحی است (مانند تعارض مطرح شده میان باور مسیحی و نظریه های مشخصی در روان شناسی تکاملی و نقد تاریخی کتاب مقدس)، بلکه ناسازگاری واقعی میان دین و طبیعت گرایی است.
    کلیدواژگان: تعارض علم و دین، طبیعتگرایی روش شناختی، طبیعت گرایی هستی شناختی، پلانتینگا
  • علی ارشد ریاحی*، سمیه ملکی صفحه 49
    اتین ژیلسون فیلسوف و مورخ فلسفه فرانسوی از نظریه پردازان بنام مکتب نوتوماسی قرن بیستم است. به نظر او در تاریخ تفکر غرب تنها آکویناس به جای اصالت ماهیت به اصالت وجود تن در داده است. بیگمان او فعل وجود را بر ذات کاملا برتر میدانست، اما آیا می توانیم او را همانگونه که ژیلسون میپنداشت، اصالت وجودی بدانیم؟ آیا زیادت وجود بر ماهیت از دیدگاه آکویناس و ابن سینا یکی است؟ یا همانگونه که ژیلسون معتقد است متفاوت است ؟ نکته مهم این است که چنانچه تفسیر ژیلسون از اصالت وجودی بودن آکویناس نادرست باشد، مدعای پرداختن فیلسوفان غربی به مساله اصالت وجود یا ماهیت نیز ناپذیرفتنی می گردد.
    کلیدواژگان: وجود، ماهیت، اصالت وجود، آکویناس، ژیلسون
  • فاطمه اکبرپور*، حسین اترک صفحه 89
    رابطه عقل و ایمان یکی از مسائل مهم فلسفه دین و کلام جدید است که متکلمان و فیلسوفان بسیاری دربارهاش نظریهپردازی کردهاند. ریچارد سویین-برن، فیلسوف تحلیلی معاصر، یکی از نظریه پردازانی است که از موضع دلیل گرایانه مدعی است باورهای دینی از دلایل عقلانی برخوردارند. او میکوشد با بهرهگیری از روش استقرایی که اساسا روش متداول در علوم تجربی است به توجیه عقلانی ایمان بپردازد. او قوت باورهای عقلانی را در گرو قوت شواهد میداند؛ بنابراین، ایمان عقلانی از نظر او ایمانی است که بر قراین و دلایلی ویژه استوار باشد که بالاترین درجه احتمال را دارند.
    کلیدواژگان: عقل، ایمان، سویین برن، باور، عقلانیت، باورهای دینی
  • محمدحسین مهدوی نژاد*، مرتضی زارع گنجارودی صفحه 115
    آر. ام. هر از دو شیوه نوین و بدیع از فایده گرایی سخن گفته است؛ یکی فایده گرایی دوسطحی و دیگری فایده گرایی ترجیحی. فایده گرایی دوسطحی به نزاع میان فایده گرایی عملگرا و قاعده گرا پایان می بخشد و مکاتب وظیفه گرایی و فایده گرایی را نیز بایکدگر آشتی می دهد. از نظر او، فایده گرایی دوسطحی لازمه و مقدمه فایده گرایی ترجیحی است. در فایده گرایی ترجیحی، معیار خوبی و فایده همانا ترجیحات ذهنی و فردی فاعل اخلاقی است. هر براین باور است که فاعل اخلاقی برای سازگار و همخوان کردن ترجیحات مخالف از قوه تخیل بهره می گیرد. بدین سان که فاعل اخلاقی هنگام رویارویی با ترجیحات مخالف، خودش را به جای دیگران می گذارد و ترجیحات آنها را با ترجیحات خود می سنجد و سرانجام به ترجیح قویترمی گراید.
    کلیدواژگان: آر، ام، هر، فایده گرایی اخلاقی، فایده گرایی دوسطحی، فایده گرایی ترجیحی، فایده گرایی عمل گرا، فایده گرایی قاعده گرا، وظیفه گرایی
  • نبی الله سلیمانی*، محمد اصغری صفحه 137
    بر پایه خوانش رورتی از سنت فلسفی غرب ،حقیقت به معنای مطابقت میان باورهای درونی و واقعیت های بیرونی موضوع اصلی تاریخ فلسفه بوده است. در این سنت «حقیقت کشف کردنی بود نه ساختنی»؛ در حالی که به گمان وی ازآن جایی که هیچ راهی برای توصیف واقعیت ها جز به کمک زبانمان وجود ندارد ،حقیقت نمی تواند از عمل به کارگیری زبان از سوی ما برای طرح ادعاهای ماجدا باشد؛ زیرا جملات نمی توانند در بیرون وجود داشته باشند. بنابراین، «حقیقت ساختنی است نه کشف کردنی». فرض ما این است که هر چند رورتی حقیقت وعینیت را به معنای سنتی رد کرده ، همچنان کم و بیش به دام عینیت گرایی و واقع گرایی باقی افتاده و حقیقت بازهم به طور عینی در قالب مفاهیمی دیگردر فلسفه اش پدیدار گشته است.
    کلیدواژگان: حقیقت، واقع گرایی، رورتی، عینیت گرایی، نظریه مطابقت صدق
  • حسن مرادی* صفحه 165
    این مقاله درپی بررسی سازگاری قضا، قدر و طینت با اختیار انسان از نگاه علامه طباطبایی است. در نگاه ایشان، همه امور دنیوی مسبوق به اموری در قبل (عالم قدر یا خیال و بالاتر در عالم قضا یا عقل) است که رابطه علی ومعیت وجودی با امور دنیوی دارد. طینت هر انسان در دنیا نیز همان مراتب علل قبل از دنیای اوست که با او معیت وجودی دارد و انگیزه درونی هر کاری است. ایشان در مورد مساله فوق براساس تفکیک دید مبتنی بر توحید عددی و غیر عددی، دو جواب ساده و عمیق داده اند. در جواب اول، قضاو قدر و طینت فرد فقط موجب گرایشی در او می شود و اختیار فرد را سلب نمیکند؛ اما در جواب دوم، مساله جبر و اختیار منحل میگردد. این تفکیک می تواند مبنای حل تعارض ظاهری آیات یا روایات در بیشتر مسائل الهیات باشد.
    کلیدواژگان: اختیار، طینت، قضا و قدر، علامه طباطبایی
|
  • Seyyed Masoumeh Mousavi*, Morteza Fathizadeh Page 5
    Miracle has been known from a long time ago as an independent or cumulative evidence that religions have used for justification of their claims. But its epistemological and historical value and validity for believing in the prophets claims, specially their fundamental claim for the existence of God, has always been the root of dispute between science and religion and believers and non-believers. It is important for us in this article that we try to clarify if science can provide sufficient explanation for miracles that see them as violation of the law of nature? And can we reasonably accept the claim of religions that miracles have come from God and have evidential and epistemological value?
    In this article, we want to consider the positive and negative answers to these questions focusing on the comments of Swinburne and Morgan Luck and some of their difficulties. Finally, we will conclude that miracles are cumulative evidence for the rationality of religious beliefs and claims.
    Keywords: miracle, Swinburne, Morgan Luck
  • Rasoul Rasoulipour*, Rouhangiz Jeloukhani Page 21
    In recent years, many theologians have tried to solve the problem of conflict between science and religion. Alvin Plantinga is a well-known American Calvinist philosopher who proposed the conflict between science and naturalism as a solution to this problem. He mainly tries to evaluate the seemingly conflict examples, and meanwhile he partly criticize the foundations of the contemporary cosmology, epistemology and scientific methodology in order to solve the challenge. The conflict assumption, according to Plantinga, comes from the wrong interpretations of science, its naturalistic methodology and the exaggerated pictures of the historical conflict examples. Indeed, he claims that there is no real conflict between religion and science, and the seemingly conflict between them is superficial, i.e., there is no factual inconsistency between religion and science, but the real conflict is between science and naturalism.
    Keywords: Conflict between science, religion, methodological naturalism, ontological naturalism, planting
  • Ali Arshad Riahy*, Sumaiyeh Meleki Page 49
    Etienne Gilson is a french philosopher and historian of philosophy and a famous theorizer in the neo - thomist tradition of 20th century philosophy. He believes that Aquinas is the only thinker in the western philosophy who has accepted the principality of existence and rejected the principality of quiddity. Undoubtedly, Aquinas absolutely preferred the act of existence to the essence. However, can we accept that Aquinas really has granted the principality of existence? Do Aquinas and Mulla Sadra have the same views of the existence-quiddity conceptual distinction? Or have not, as Gilson thinks so. More importantly, if Gilson is not right in his interpretation of Aquinas assertion of the principality of existence, then we can not accept that western philosopher have considered the problem of the principality of existence and the principality of quiddity.
    Keywords: Existence, quiddity, principality of existence, Aquinas, Gilson
  • Fatemeh Akbar Pour*, Hossein Atrak Page 89
    The relationship between reason and faith is one of the important issue in the philosophy of religion and the new theology that many theologians and philosophers have theorized on it. Contemporary analytic philosopher Richard Swinburne is one of the evidentialist theorizers that claims religious beliefs have rational reasons. Using the essentially scientific inductive method, he tries rationally to justify faith. He thinks the strength of the rational beliefs depends on the strength of their positive evidence. Therefore, rational faith, for him, is the faith with specific evidence that has the highest degree of probability.
    Keywords: Reason, Faith, Swinburne, Rationality, Religious beliefs
  • Muhammad Hossein Mahdavi Nejad*, Morteza Zarea Ganjaroudi Page 115
    R. M. Hare has mentioned two new innovative methods in utilitarianism: two-level utilitarianism and preference utilitarianism. Two-level utilitarianism terminates the conflict between act utilitarianism and rule utilitarianism, and also reconciles deontologism with utilitarianism. For him, preference utilitarianism requires two-level utilitarianism. In preference utilitarianism, the mental and personal preferences of moral agent is a criterion of goodness and utility. Hare thinks moral agent reconciles contrary preferences by imagination. Thus, moral agent when encounters contrary preferences he impersonates others and compares their preferences with her/his preference and finally tends to the stronger preference.
    Keywords: R. M. Hare, moral utilitarianism, two, level utilitarianism|, preference utilitarianism, act utilitarianism, rule utilitarianism, deontologism
  • Nabiullah Suleymani, Muhammad Asghari Page 137
    According to Rooty's version of the tradition of western philosophy, truth, namely, the correspondence between mental beliefs and objective facts , is the main subject of the history of philosophy ; so on this point of view, " truth was detectable, not constructible." However, Rorty says, since we have no way of describing facts but to use language, truth cannot be separated from our practical usage of language for articulating our claims. Because sentences might not exist outside of the mind. Therefor,"truth is constructible, not detectable". Although Rorty rejects the traditional meanings of truth an objectivity, our assumption is that he partly falls right into the realism and objectivism trap, and again truth in the forms of other conceptions appears in his philosophy.
    Keywords: Truth, realism, objectivism, corresponding theory of truth, Rorty
  • Hasan Moradi* Page 165
    This article investigates the consistency between decree, destiny, constitution, and free will from Allame Tabatabai point of view. He believes every worldly thing has a precedent in the previous worlds (imaginal world or destiny, intellectual world or decree) as its cause and coexistent. Everyone's constitution is his/her very unworldly causal ontological status that is co-existent wit her/him and is his/her intrinsic motivation in every work. Tabataba's two answers to the problem of consistency are based on the distinction between the numerical and non-numerical absolute Unity. According to the first answer, constitution only will give rise to a tendency, but does not erase free will. According to the second answer, the problem will be solved. This distinction can be a foundation for solving the seemingly conflict between quranic verses or religious traditions in many theological problems.
    Keywords: Freewill, human constitution, decree, destiny, Tabatabai