فهرست مطالب

پژوهشهای معرفت شناختی - سال چهارم شماره 2 (پیاپی 10، پاییز و زمستان 1394)

نشریه پژوهشهای معرفت شناختی
سال چهارم شماره 2 (پیاپی 10، پاییز و زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/12/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • ضیاء موحد، حسین شقاقی صفحه 7
    مباحث این مقاله متمرکز بر مقاله «دو جزم تجربه گرایی» کواین است. ما «کل گرایی» کواین را مورد بررسی قرار می دهیم. کل گرایی او دو بعد دارد: کل گرایی معرفت شناختی و کل گرایی معنایی. تز سومی که مورد بررسی ما قرار می گیرد، عدم تمایز تحلیلی ترکیبی است. فودور و لپور با دو تز «کل گرایی معرفت شناختی» و «عدم تمایز تحلیلی ترکیبی» مخالفتی ندارند اما مدعی هستند: الف) عدم تمایز تحلیلی ترکیبی، مقدمه کل گرایی معرفت شناختی کواین است. ب) هرچند کل گرایی معرفت شناختی کواین مقدمه کل گرایی معنایی او دانسته می شود، ولی این استنتاج قابل دفاع نیست.
    از سوی دیگر اوکاشا و بکر نشان می دهند: الف) کل گرایی معرفت شناختی کواین مقدمه عدم تمایز تحلیلی ترکیبی او است. ب) استنتاج کل گرایی معنایی از کل گرایی معرفت شناختی، قابل دفاع است.
    ما در این مقاله اولا، هر دو دعوی فودور و لپور را رد و از دعاوی اوکاشا و بکر حمایت می کنیم و ثانیا، یک ادعا را بر دعاوی اوکاشا و بکر می افزاییم، مبنی بر اینکه «عدم تمایز تحلیلی ترکیبی و کل گرایی معنایی (که هر دو مبتنی بر کل گرایی معرفت شناختی هستند)، درواقع یک تز هستند».
    کلیدواژگان: کل گرایی معرفت شناختی، کل گرایی معنایی، رد تمایز تحلیلی، ترکیبی، اتمیسم معنایی
  • محمد اکوان، اسماعیل تاجیک صفحه 33
    کانت میان قوه حکم تعینی و قوه حکم تاملی تفاوت قائل است و آن را در دو قلمرو زیباشناسی و غایت شناسی تبیین می کند. قوه حکم به معنای کلی، قوه ای است که به جزئیات ذیل قانون کلی می پردازد؛ اگر کلی به مثابه قانون از پیش فراهم باشد، قوه حکم تعینی است و چنانچه جزئیات فراهم باشد و کلی باید استخراج یا کشف گردد، قوه حکم تاملی است. کانت تلاش می کند تبیین نماید که همان گونه که قوه فهم اصل یا اصولی آزاد از تجربه دارد، برای قوه حکم نیز باید اصلی آزاد از تجربه یافت. این اصل آزاد از تجربه برای قوه حکم تاملی، اصل غایت مندی درونی طبیعت است.
    کلیدواژگان: قوه حکم تعینی، قوه حکم تاملی، غایت مندی طبیعت، قوه فهم، قوه عقل، زیبا شناسی، غایت شناسی
  • جلال پیکانی، محمد مسعودی نیا صفحه 57
    معرفت شناسی معاصر تحت تاثیر علم گرایی حاکم بر فلسفه تحلیلی قرن بیستم، رویکردی یکسره مکانیستی به معرفت را اتخاذکرده و تمامی وجوه غیرمعرفتی را از معرفت شناسی زدوده است. این رویکرد باعث نوعی رکود در معرفت شناسی معاصر شده است. اما در سال های اخیر از بطن همین معرفت شناسی، رویکردی جدید روییده است که جریان غالب را برنمی تابد و با الهام از معرفت شناسان گذشته، معتقد است نقش عوامل روانی غیرمعرفتی فاعل شناسا را نمی توان در حصول معرفت نادیده گرفت. دو تن از چهره های برجسته این نظریه که «معرفت شناسی فضیلت» نامیده می شود، عبارتند از ارنست سوزا و لیندا زاگزبسکی. آنها معرفت را محصول کارکرد درست قوایی در فاعل شناسا می دانند که همگی شاید قوای معرفتی، به معنای رایج، تلقی نشوند. آنها شروط معرفت را نه در باور بلکه در فاعل شناسا و عامل شناخت می جویند. در این مقاله ضمن تمرکز بر تاکید معرفت شناسی فضیلت بر نقش عوامل غیرمعرفتی در حصول معرفت، نشان داده شده است که این مولفه می تواند افق های جدیدی را در معرفت شناسی معاصر بگشاید و آن را از رکود فعلی خارج کند.
    کلیدواژگان: معرفت شناسی فضیلت، ارنست سوزا، لیندا زاگزبسکی، فضایل عقلانی، شایستگی باور
  • رضا کایدخورده، قاسمعلی کوچنانی صفحه 83
    سرنوشت بسیاری از مباحث اختلافی فلسفه اخلاق به این مساله گره خورده است که حقیقت گزاره های اخلاقی چیست؟ در این باره دو نظریه عمده وجود دارد؛ عده ای اصول کلی اخلاق را حکایت گر از عالم خارج می دانند و گروهی منکر این حکایت گری اند. مناقشه این دو گروه امروزه نیز ادامه دارد. به نظر نگارندگان این مقاله، گره بحث در این مناقشه مبنایی با مباحث انسان شناسی باز می شود.
    معتقدان به حکایت گری گزاره های اخلاقی دو راه بیش ندارند: یا باید نشان دهند که بدون طرح عناصر غیر حکایت گر نیز می توان مسائل مرتبط با اخلاق را حل وفصل کرد یا دست کم نشان دهند که عناصر غیر حکایت گر در اصول کلی اخلاق جایگاهی ندارد. بنابراین، برای قضاوت درست میان این دو گروه، باید از دو امر بحث کرد: «ضرورت وجود ادراک اعتباری» و «ملاک اعتبار».
    گروه مقابل، در پرتو تبیین افعال اختیاری انسان اثبات می کنند که هر دو راه مسدود است؛ اولا، بدون اعتقاد به ادراکات اعتباری نمی توان افعال انسان را تبیین کرد، ثانیا، گزاره های اخلاقی به ویژه اصول کلی اخلاق از ملاک اعتبار برخوردارند و بنابراین، اعتباری و غیرحکایت گرند.
    کلیدواژگان: حقیقت گزاره های اخلاقی، اصول کلی اخلاق، ادراکات اعتباری، تحلیل فعل، ملاک اعتبار، علامه طباطبایی
  • عزیزالله افشار کرمانی صفحه 101
    سهروردی بر اساس حضور یا غیبت شیء از فاعل شناخت، علم آدمی را به علم حضوری اشراقی و علم مثالی یا صوری تقسیم می کند. او حضور ذاتی نفس را مبنای علم حضوری و خاطره نفس از عالم محسوسات و مشاهدات را مبنای علم مثالی می داند. به نظر وی ذهن همان جنبه مفهومی نفس است و مفاهیم موجود در ذهن خود دو دسته اند: دسته ای بالذات معلوم و آشکارند و دسته ای بالعرض شناخته می شوند؛ او به ترتیب آنها را معلومات فطری و غیر فطری می نامد. سهروردی مشاهدات و محسوسات را بدیهی ترین ادراکات ذهن می داند و میان شیء و مثال یا مفهوم آن تمایز قائل شده و معتقد است مثال شیء فقط از یک لحاظ می تواند آن را نشان دهد و نباید میان شیء و مثال یا مفهوم آن خلط کرد.
    کلیدواژگان: علم صوری، ادراک تصوری، ذهن، فطری، غیر فطری
  • حامد علی اکبرزاده، مصطفی سلطانی صفحه 119
    محمد ارکون یکی از مهم ترین روشنفکران جهان اسلام در سال های اخیر است که تلاش می کند در پروژه ای با عنوان نقد عقل اسلامی، خوانشی نوین از میراث فکری اسلامی و نحوه شکل گیری و رشد آن ارائه دهد و با تبیین نقاط چالش برانگیز عقل اسلامی، به نقد قرائت های سنتی، سلفی و شرق شناسانه از اسلام بپردازد. او روشی تلفیقی را در این عرصه پی می گیرد اما روش پساساختارگرایی در نقد وی نمود بیشتری دارد.
    ارکون در پساساختارگرایی تحت تاثیر فیلسوفان پست مدرن فرانسوی، همچون میشل فوکو و ژاک دریدا است و به خوبی توانسته همان رهیافت ها را در اندیشه اسلامی دنبال کند. او در سایه این روش از تبارشناسی و واسازی عقل اسلامی سخن می گوید و تلاش می کند به زعم خویش، نگرش های اسطوره ای، راست کیشی، جزم اندیشی، فهم های انحصاری رجال دین و انگاره های خیالین را کنار نهاده و به نااندیشیده هایی بپردازد که تاکنون از دید اندیشمندان اسلامی پنهان بوده است.
    در این مقاله نحوه کاربست روش پساساختارگرایی توسط ارکون در نقد عقل اسلامی واکاوی و تحلیل می شود.
    کلیدواژگان: ارکون، نقد عقل اسلامی، پساساختارگرایی، تبارشناسی، واسازی
|
  • Ziya Movahed, Hosein Shaqaqi Page 7
    This article is focused on Quine's "Two dogmas of empiricism". We discuss about his holism.His holism has two aspects: epistemological holism (EH) and meaning holism (MH). The third thesis that we discuss about is "Rejection of the analytic–synthetic distinction" (RASD). Fodor & Lepore (1993) have not opposed EH and RASD, but they claim: a) RASD is a premise for EH argument.
    b) Although Quine's EH is regarded as a premise for his MH argument, but this argument is not defensible.
    On the other hand, Okasha (2000) and Becker (2001) show: (a) Quine's EH is a premise for his RASD argument.
    (b) The inference of MH from EH is defensible.
    At this article: (a) both claims of Fodor and Lepore, have been rejected and defended of the claims of Okasha and Becker, and (b) added a claim: RASD and MH (the both is based on EH) are the same, in fact, they are one thesis.
    Keywords: Epistemological holism, Meaning holism, Rejection of the nalytic, synthetic distinction, Meaning atomism
  • Mohammad Akvan, Esmaeil Tajik Page 33
    Kant differentiates between reflective and constitutive judgment explaining them in two teleological and aesthetic spheres. The judgment, in general, is a faculty which considers particular objects beneath universal law. If the niversal law has been given as priori, the judgment will be constitutive. If particulars are given and its universal law must be found, the judgment will be reflective. He tries to explain that as the faculty of understanding has its own priori principles, he also endeavors to figure out the priori principles for the judgment. The priori principle of reflective judgment is the intrinsic purpose of the nature.
    Keywords: reflective judgment, constitutive judgment, faculty of understanding, faculty of reason, teleological, aesthetic
  • Jalal Peykani, Mohammad Masoudi Nia Page 57
    Contemporary epistemology has been influenced by scientism which dominates the analytical philosophy during twentieth century, and considered the knowledge by pure mechanical approach leading to remove non-cognitional aspects from contemporary epistemology. Accordingly, it comes to the kind of depression in the contemporary epistemology. Recently, new approach has grown within that epistemology which cannot stand the dominated process and by inspiring the earlier epistemologists, cannot take the role of non-cognitive psychological agents into consideration in the subjectiveness acquiring the knowledge. Ernest Susa and Linda Zagzebski are two outstanding figures belong to the epistemology of virtue. They introduce the episteme as a result of correct function of faculties in the subject that all of them are not directly the epistemological faculties in their own general senses. Therefore, they look for the condition of episteme not in the belief, but in the subject and cognitive agent. This article, in addition to concentrate on the insisting of epistemology of virtue on the role of non-cognitional agents in obtaining the episteme, has shown that this factor can open the new approach in contemporary epistemology and take it out of the current recession.
    Keywords: epistemology of virtue, Ernest Susa, Linda Zagzebski, intellectual values, belief merit
  • Reza Kayed Khordeh*, Ghasem Ali Kouchnani Page 83
    The destiny of many issues in the moral philosophy is tied to this subject namely the truth of moral propositions. There are two main theories about it; some believe that the universal principles of ethics reflect the external world and the others deny that. Conflictions between these scholars have been continued intensively, to now. According to the author, this problem in moral philosophy will be solved basically by Anthropology. In the other word, for the proponents of the reflective moral propositions, only will be two options: 1) they have to show that the ethical issues can also be resolved without discussing on the reflective elements. 2) Or at least they need to explain that the non-reflective elements must be ignored in the moral general principles. Therefore, for judging appropriately between these two groups, should be discussed on two affairs: "the necessity of abstractive perceptions" and " the criteria of derivation" .The other group, in the light of the explanation of voluntary human actions, proves that above mentioned ways are blocked. Firstly, human actions cannot be explained without believing in derivative perceptions, secondly, ethical propositions, particularly the universal principles, have standard of the derivation, therefore they are abstractive and non-reflective.
    Keywords: Allameh Tabatabaei, the truth of the moral propositions, universal principles of ethics, derivative perceptions, analysis of action, criterion of derivation
  • Azizollah Afshar Kermani Page 101
    Suhrawardi, on the basis of presence or absence of the thing for the subject, classifies the human knowledge into the knowledge by presence and the conceptual knowledge.
    The foundation of the knowledge by presence is the presence of soul for itself and the basis of the conceptual knowledge is the memory of the soul from the sensible world by observing it. Suhrawardi believes that the mind is the conceptual aspect of the soul. All conceptions are known by essence or by accident. He calls them the evidential and acquired knowledge. Accordingly, he has considered the sensible concepts and observations as the most evident concepts. Suhrawardi makes a distinction between the concept or idea of the thing and the thing qua thing. Moreover, he holds that the concept of thing represents one aspect of the thing and then it should not be confused between the things as things and their concept or idea.
    Keywords: Formal knowledge_knowledge by presence – Suhrawardi_inherent knowledge
  • Hameh Aliakbarzadeh, Mostafa Soltani Page 119
    Mohammed Arkoun is one of foremost scholars in the Muslim World. His efforts to liberate Islamic history from dogmatic constructs have led him to a radical interpretation of traditional history. He is looking for a new approach to Islamic thought .Critique of Islamic Reason is Arkoun project He criticizes the Salafiism (fundamentalism), Orientalist and philological approaches. He has applied post-structuralist method and has been influenced by the modern French philosophers such as Jacques Derrida and Michel Foucault. Arkoun has opposed dogmatism and Mythical – orthodoxy attitude in Islam by using archaeology and deconstruction. At this paper, we have explained and analyzed that how Arkoun has applied post structuralism in critique of Islamic intellect.
    Keywords: Mohammad Arkoun, Critique of Islamic Reason, Post, structuralism, Archaeology, deconstruction