فهرست مطالب

نشریه عقل و دین
پیاپی 12 (بهار و تابستان1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/06/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • احمد بهشتی[ صفحات 7-26
    این نوشتار نخست، نگاهی کوتاه دارد به لحاظ محتوا و روش به فلسفه مشاء. آنگاه این سوال را مطرح میکند که آیا حکمت سینوی عینا همان فلسفه مشاء است یا با آن اختلاف دارد؟ با پذیرش اختلاف، این سوالات مطرح می شود که آیا فلسفه افلاطونی است یا فلسفه نوافلاطونی یا عینا جهان بینی اسلامی است که در آثار شیخ الرئیس در قالب فلسفه تجلی یافته است؟ پاسخ نگارنده این است که متاثر است از جهان بینی اسلامی و گرایش است به سوی اشراقیت و گامی آغازین است در راه تاسیس حکمت متعالیه.
    کلیدواژگان: جهان بینی اسلامی، اشراق، حکمت متعالیه، بحث، ذوق
  • قاسم بستانی، فاطمه بهشتی* صفحات 27-46
    یکی از مفاهیم مورد توجه دانشمندان و اندیشمندان سیاسی در نظام ها و ایدئولوژی های سیاسی اجتماعی گوناگون، عدالت بوده و در این باره آراء و نظرات گوناگونی در مورد شاخصه ها و ویژگی های اساسی این مفهوم بیان گردیده است.
    با ظهور دین مبین اسلام و جهان بینی خاص این مکتب در نگاه به انسان و جامعه و هم چنین سیره پیامبر گرامی اسلام| و ائمه معصومین^ در اجرای این جهان بینی الهی، شاهد توجه ویژه این بزرگان به نوع خاصی از عدالت می باشیم که به هیچ وجه در تاریخ بشریت سابقه نداشته است. بدین صورت که عدالت را نه تنها در بعد اجتماعی و بیرونی بلکه در بعد درونی یعنی تزکیه نفس و تقوای فردی نیز مورد عنایت قرار داده و آنرا مقدمه رسیدن به عدالت اجتماعی دانسته اند.
    یکی از شخصیت های نامدار این مکتب در اجرای این مهم امیر مومنان علی× می باشد به گونه ای که در تاریخ بشریت، همواره نام وی قرین عدالت بوده و همگان حتی مخالفین نیز به ویژگی بارز عدالت طلبی ایشان اذعان داشته اند. نوشتار پیش رو برآن است با بررسی موشکافانه سیره عملی امام علی× و سخنان گهربار ایشان در این باره به بازشناسی شاخصه های عدالت در منظومه فکری سیاسی این شخصیت برجسته بپردازد.
    کلیدواژگان: امام علی، عدالت، نهج البلاغه، سیره عملی، منظومه فکری
  • شکرالله جهان مهین* صفحات 47-64
    این نوشتار، نخست توضیحی کوتاه دارد دربارهٔ خلق و خلق و قانون، و مدعی است که اگر قانون به طور صحیح و دقیق اجرا شود، عدالت اجتماعی و نظم برقرار می شود. عدالت اجتماعی معلول قانونمندی است، ولی عدالت اخلاقی معلول تعادل و توازن قوای نفسانی شهویه و غضبیه و نطقیه است . اگر عدالت اخلاقی تحقق یابد، عدالت اجتماعی به طور عمقی و ریشه ای تحقق می یابد ؛ ولی عدالت اجتماعی لزرما همراه با عدالت اخلاقی نیست. عدالت اخلاقی مستلزم تحقق مکارم و معالی اخلاق است، و مکارم اخلاق که برخاسته از کرامت نفس است، از محاسن اخلاق که برخاسته از مصلحت اندیشی هاست، برتر است؛ از این رو معلوم می شود که گستره عقل عملی در حوزه قانون، محدود و در حوزه اخلاق، نامحدود است.
    کلیدواژگان: قانون، اخلاق، عدالت، مکارم اخلاقی، محاسن اخلاقی، عقل عملی، عقل نظری
  • سید رضامودب، مصطفی سامانی قطب آبادی* صفحات 65-82
    در این نوشتار نخست روایت ارزشمندی از امام کاظم× در رابطه با حجت های خداوند بر مردم بیان شده و محور بحث قرار گرفته است. سپس توضیح می دهد که روح پر فتوح اسلام شامل معارف عقلی (رکن درون ذاتی) و سفرای الهی (رکن برون ذاتی) است. در ادامه، ضمن نقد و بررسی دیدگاه قائلین به اصالت حس و تجربه، استدلال خواهد شد که اینان گرچه در ظاهر عقل را بی اعتبار دانسته اند؛ اما در نهایت نتوانسته اند خود را به طور کامل از قید ادراکات عقلی برهانند. همچنین فلسفه ی بعثت سفیران الهی و جانشینی اوصیای آنان که جبران نارسایی عقل انسان ها است بر اساس عقل فهیم عدلی و شیعی و نقش آن در به کمال رساندن نوع انسانی بیان شده است. در پایان نتیجه خواهیم گرفت که همه ی عقول، توانایی درک حقانیت حجت ظاهر را دارند و بدین لحاظ راه تعامل حجت ظاهر و باطن باز است و حجت ظاهر نه تنها موید عقل است بلکه راهگشای تقویت و تکمیل آن ها نیز می باشد.
    کلیدواژگان: روایت، حجت، حجت ظاهر، حجت باطن
  • عبدالصمد میانشهری* صفحات 83-103
    این نوشتار در پی این است که جایگاه رویکرد عقلی در برخی از مکاتب را بررسی کند؛ هر چند که به حکم ضرورت، به معرفی چیستی عقل نیز پرداخته است.
    در قسمت مکاتب فلسفی هم به فلسفه اسلامی پرداخته شده و هم به طور اجمال به فلسفه غرب مروری شده است. در مبحث گرایش کلامی، نظرات کلامی اشاعره، ماتریدیه، معتزله و شیعه اثتاعشری را بدون توجه به مکتب اشعری گونه اخباری و تفکیکی که در خور نقد است بررسی کرده ایم. آن چه مسلم شده، این است که در چیستی عقل اختلافی نیست. اختلاف در میزان و نحوهٔ به کار گیری این نعمت الهی در تحلیل مسائل می باشد.
    کلیدواژگان: عقل، رویکرد عقلی، فلسفه، کلام، حدیث
  • محمدحسن یعقوبیان* صفحات 105-124
    نظریه رویای رسولانه با روشی پدیدار شناختی و روایت شناختی بر آن است که پیامبر نه مخبر و مخاطب که به سان روایت گری است که راوی رویاهای خود است و قرآن به عنوان حاصل آن، خواب نامه ای است که بیش از تفسیر و مفسر، نیازمند تعبیر و معبر است. و بر این ادعا به برخی از ادله نقلی در وحیانی بودن رویاهای صادقه نبوی، توصیف شناسی روایی از متن قرآن و تشتتات و تناقضات آن استدلال می کند. نقد و بررسی این نظریه حاکی از آن است که ابهام مبانی تصوری در خلط مفاهیم مکاشفه، رویا، خیال به معنی غیر واقعی و حضرت خیال عرفانی؛ و اشکالاتی در ادله اثباتی نظیر فروکاهش گرایی، ابطال ناپذیری، دور و خوانش ناقص از متن قرآن؛ مدعی را در اثبات ادعای این نظریه یاری نمی رسانند. مضاف بر این که روش نظریه و کاربرد عملی آن نیز با سوالاتی جدی روبرو است. در مقابل، توجه به تنوع عرضی اقسام وحی، روایت شناسی ناظر به متن، خرده روایت های متعدد قرآن، روایت منسجم و کلی ماتن متن و توجه به سبک خاص متن قرآن در نظر به مخاطب عام و نزول تدریجی آن، فضایی متفاوت از روایت شناسی قرآن را به تصویر می کشد.
    کلیدواژگان: رویای رسولانه، وحی، روایت شناسی، تفسیر، تعبیر
|
  • Pages 7-26
    This writing glances firstly Aristotelian philosophy with a view to content and method. Then asks this question that is Avicenian wisdom the very same Aristotelian philosophy or not? If we accept difference between them, these questions will create that is Avicenian wisdom the very same platonic philosophy or neoplatonic philosophy or it is the same very Islamic worldview that has manifested in Avicenna’s works in the shape of philosophy? Writer answers that it is touched from Islamic worldview and it is tendency towards illuminationist philosophy and it is starter step to establishment of transcendent philosophy.
    Keywords: Islamic worldview, Illumination, Transcendent philosophy, Discussion, Verve
  • Ghasem Bostani, Fatemeh Beheshti* Pages 27-46
    One of the concepts which have been considered to political scientists and scholars in various social-political systems and ideologies is justice, and different votes and opinions have been expressed about basic indicators and features of this concept.
    By the advent of intelligible religion of Islam and the specific world view of this school in looking at human and society and also lifestyle of the prophet Muhammad (peace be upon him) and infallible Imams in running this divine world view, we witness special attention of these elites to the specific kind of the justice which has not been experienced in human beings’ history. Such that, the justice is mentioned, not only in social and outer aspect but also in inner aspect, i.e. purification of oneself and personal piety and considered justice as a prelude to reach the social justice.
    One of the famous characters of this school in enforcing this importance is Ali, the Amir al-mo’menan, such that, his name has been constantly conjoined justice in human’s history and everyone, even his opponents have acknowledged the obvious features of his justice-seeking.
    The purpose of the following article is to recognize the justice’s features in political-thought system of this prominent character, Imam Ali (peace be upon him), by detailed studying of his lifestyle and his valuable statements.
    Keywords: Imam Ali (peace be upon him), Justice, Nahjulbalagha, practical lifestyle
  • Shokrollah Jahanmahin Pages 47-64
    This writing explains first briefly about creation, temperament and law and it claims that if law is executed correctly and exactly, will be established social justice and order. Social justice is effect of respect to law, but moral justice is effect of equilibrium and rational faculties. If moral justice is fulfilled, social justice will be fulfilled deeply and fundamental, but necessarily it is not in company with moral justice. Moral justice requires achievement of Nobel and eminences dispositions, and the Nobel dispositions that is caused by soul greatness is superior than morality virtues that is caused based on convenience. There for it’s obvious that functional intellect expanse is limited in the domain of law and it is unlimited in the morality one.
    Keywords: law, Morality, Justice, Nobel disposition, Morality virtues, Functional intellect, Theoretical intellect
  • Seyed Reza Moaddab, Mostafa Samani Ghotb Abadi Pages 65-82
    The first article in this Hadith of Imam kazem expressed in relation to the proof of God's For people and Topics discussed. Then explains that The spirit of Islam, including Islamic intellectual and messengers of God. West thinkers who believed in the authenticity of a sense of perspective and experience Is criticized. And will argue although they have the appearance of wisdom credit But they have not been able to fully free from the shackles of mental perceptions. Expressed Based on justice and Shiite discerning intellect and its role in perfecting the human form the philosophy of sending messengers of God and their successors - To compensate for the failure of human wisdom -. The end result is that all intellects, their ability to understand the divine messengers and as such is open to Interior Proof of God And wisdom And Exterior Proof not only wisdom but also help to strengthen and complete supporting them as well.
    Keywords: Narrative, Proof, Exterior Proof, Interior Proof
  • Abdossamad Mianshahri* Pages 83-103
    This writing wants to explore the place of rational approach in some schools. Although for introducing the essence of reason, necessarily has explained its application. In philosophic schools both Islamic and western philosophy will be disicussed. In the subject of theological tendency, we have studied theological opinions of Ashaereh and Matoridieh and Motazeleh and Shiite It is certain that there is no difference in the essence of reason. There is difference in using of this divine gift.
    Keywords: Reason, rational approach, philosophy, theology, hadith
  • Mohammad Hasan Yaghoubian* Pages 105-124
    Theory of prophetic dream by cognitive and phenomenological method believes that the prophet is not as a reporter and audience but he is the narrator that narrates his dreams and the Quran as its result is a report of sleep that requires to explanation of dream more than interpretation. And he reasons for his claim to some of the traditional arguments for suppose the prophetic veridical dreams. devine revelation, traditional descriptology of Quran's context, and its confusions and contradictions. Review and critique of the theory shows that ambiguity of imaginational foundations in confusion of the concepts of revelation, dream, imagination and mystical imagination, and many mistakes in positive reasons such reductionist, irrefutable, circle and incomplete reading of the Quran text; dont help him for her claim. Moreover there are serious questions about the method of this theory and its practical application. In contrast, according to horizontal variety of cross-revelation, narratology on the text, multiple sub narrations of the Quran, cohesive narrative of the text, and attention to special style of the Quran's text in view to the general public and its gradual descent, show a different environment from narratology of the Quran.
    Keywords: Prophetic dream, Revelation, Narratology, Interpretation, Explanation of dream