فهرست مطالب

مدیریت منابع در نیروی انتظامی - پیاپی 14 (تابستان 1395)

فصلنامه مدیریت منابع در نیروی انتظامی
پیاپی 14 (تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/06/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مقصود امیری صفحات 11-36
    زمینه و هدف
    ارزیابی عملکرد واحدهای تصمیم گیری بر اساس کارایی آن ها، یکی از اقدامات مستمر مدیران سازمان ها، جهت ارتقای سازمان است. مراکز آموزشی، از جمله دانشگاه علوم انتظامی امین نیز از این مقوله مستثنا نبوده اند. در این مقاله، الگوی ریاضی برای ارزیابی و رتبه بندی گروه های دانشگاه علوم انتظامی امین بکار گرفته شده است.
    روش شناسی: در این مقاله، با هدف بهبود نتایج حاصل از حل الگوی تحلیل پوششی داده ها، از رویکرد تجزیه به مولفه های اصلی و وزن های مشترک استفاده و الگویی برای تحلیل پوششی داده ها ارائه شده است. ابتدا نسبت هر خروجی به هر ورودی برای تمامی واحدها، با در نظر گرفتن عملگرهای فازی محاسبه شده است. با به کارگیری تجزیه به عامل های اصلی فازی، وابستگی احتمالی بین متغیرها از بین رفته و مولفه های اصلی ایجاد شده به عنوان ورودی ها یا خروجی های الگوی تحلیل پوششی داده ها استفاده شده است. در انتها، از برنامه ریزی چند هدفه مین-ماکس برای پیدا کردن وزن های مشترک استفاده شده است.
    یافته ها
    تحلیل های انجام شده، حاکی از آن است که گروه های عملیات ترافیک و علوم دریایی به ترتیب در رتبه های نخست و انتهایی قرار دارند.
    نتیجه گیری
    الگوی تلفیقی تحلیل پوششی داده ها و تجزیه به عامل های اصلی فازی، الگوی مناسبی برای ارزیابی عملکرد با متغیرهای وابسته و فازی است که با محاسبه وزن های مشترک و با استفاده از تکنیک های برنامه ریزی چند هدفه، می تواند در تعیین کارایی واحدها مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: تحلیل پوششی داده ها، تجزیه به مولفه های اصلی فازی، اعداد فازی ذوزنقه ای، وزن های مشترک، برنامه ریزی چندهدفه
  • محمد جواد کاملی صفحات 37-155
    هدف و
    زمینه
    سازمان ها برای ارائه خدمات و کسب نتایج مطلوب، گریزی از حفظ و پرورش نیروی انسانی ندارند، در این راستا از آموزش به عنوان ابزار پیشرفت و توسعه وگذرگاهی برای انتقال تجارب و معلومات تخصصی برای اجرای صحیح وظایف و مسئولیت ها یاد می شود. ارزشیابی دوره های ضمن خدمت با هدف سنجش میزان دستیابی سازمان به اهدف آموزشی به انجام می رسد. هدف پژوهش حاضر، بررسی ارزشیابی اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت در ارتقای عملکرد شغلی کارکنان پلیس می باشد.
    روش شناسی: روش پژوهش حاضر، توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان پلیس فرماندهی انتظامی استان مرکزی که در دوره های آموزش ضمن خدمت شرکت نموده اند، می باشد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط اساتید دانشگاه و کارشناسان نیروی انتظامی مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ 86. محاسبه شد که نشان دهنده مطلوبیت آن است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t تک نمونه ای و نرم افزارspss19 استفاده شده است.
    یافته ها
    یافته های پژوهش حاکی از آن است که کارکنان شرکت کننده در دوره ها واکنش مثبتی نسبت به ابعاد مختلف اهداف، روش و فضا دارند که می توان گفت، دوره های برگزار شده در افزایش میزان دانش شغلی و بهبود رفتار شغلی کارکنان پلیس تاثیر مطلوبی داشته است.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان می دهد که دوره های آموزش ضمن خدمت کارکنان نقش مثبتی در ارتقای عملکرد حرفه ای کارکنان و بهبود رفتار شغلی آنان داشته است. نتایج بیانگر آن است که آموزش های ضمن خدمت سبب افزایش رضایت کارکنان در ابعاد مختلفی چون محتوا، پشتیبانی، ارزشیابی، فضا، روش و اهداف سازمان شده است. همچنین دیدگاه کارکنان پلیس در خصوص سطح یادگیری مثبت و اثربخش بوده است که این موارد می تواند متاثر از عوامل مختلفی چون؛ بهره گیری از محتواهای مناسب و مرتبط با شغل پلیس، استفاده از سیستم ارزشیابی تعریف شده و ارائه بازخورد در حداقل زمان به کارکنان پلیس باشد.
  • عادل سجودی صفحه 61
    زمینه و هدف
    یکی از عوامل اصلی رشد سازمان ها، ویژگی های رفتاری شایسته کارکنان است. با توجه به این رویکرد، هدف پژوهش حاضر نیز بررسی نقش ویژگی های رفتاری در رشد و تعالی سازمانی در بین کارکنان نیروی انتظامی استان گیلان است. چارچوب نظری این پژوهش، از رویکردهای روان شناسی اجتماعی و جامعه شناسی سازمان ها اخذ شده است.
    روش شناسی: روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی است که به روش پیمایش و با استفاده از ابزار پرسشنامه داده ها جمع آوری شده است. جامعه آماری تحقیق را کارکنان مرد شاغل در نیروی انتظامی استان گیلان تشکیل می دهند و حجم نمونه تحقیق، 161 نفر به صورت نمونه تصادفی ساده تعیین شده است. در این مطالعه، رشد و تعالی سازمانی متغیر وابسته و تعهد سازمانی، رضایت شغلی، رفتار شهروندی سازمانی، دین داری، سابقه خدمت، میزان تحصیلات و سن به عنوان متغیرهای مستقل در نظر گرفته شده اند.
    یافته ها
    یافته ها حاکی از این است که رشد و تعالی سازمانی از نظر 6/50 درصد پاسخگویان تا حد زیادی تحقق یافته است، 3/37 درصد از پاسخگویان آن را در حد متوسط و همچنین 12 درصد پاسخگویان، رشد و تعالی سازمانی را کم می دانند. در این بررسی بین تعهد سازمانی، رضایت شغلی، رفتار شهروندی سازمانی و دین داری، با رشد و تعالی سازمانی در فرماندهی انتظامی استان گیلان، رابطه معناداری وجود دارد.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از رگرسیون چندمتغیره، نشان می دهد که متغیرهای مستقل این پژوهش در مجموع توانسته اند 50 درصد از تغییرات متغیر رشد و تعالی سازمانی ناجا را تبیین کنند. متغیر رضایت شغلی، بیشترین تاثیر را بر تعالی سازمانی ناجا (507/0) دارد و پس از آن متغیرهای رفتار شهروندی سازمانی (239/0) و دین داری (194/0) قرار دارند؛ بنابراین ارتقای رضایتمندی کارکنان، تا حد زیادی می تواند باعث ارتقای سازمان ناجا شود.
    کلیدواژگان: تعالی سازمانی، رضایت شغلی، رفتار شهروندی سازمانی، تعهد سازمانی و دین داری
  • مهدی خادم صفحه 85
    زمینه و هدف
    این تحقیق، موانع سازمانی اجرای هزینه یابی بر مبنای فعالیت در دانشگاه علوم انتظامی امین را مورد بررسی قرار می دهد؛ بنابراین هدف آن، بررسی موانع سازمانی اجرای هزینه یابی بر مبنای فعالیت در دانشگاه علوم انتظامی امین است.
    روش شناسی: روش انجام تحقیق از نوع پیمایشی بوده و به منظور آزمون فرضیه های تحقیق، از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. اطلاعات مورد نیاز از طریق توزیع پرسشنامه پس از اعمال نظرات متخصصان و کارشناسان امور پژوهش در امر هزینه یابی بر مبنای فعالیت به منظور شفاف شدن و رفع ابهامات سوالات و افزایش روایی، با پایایی 90 درصد بین اساتید گروه مالی دانشگاه علوم انتظامی امین و عاملین ذی حساب ناجا به صورت نمونه، انتخاب و جمع آوری شد.
    یافته ها و
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که بین پیاده سازی هزینه یابی بر مبنای فعالیت با عوامل محیطی، فنی و انسانی ارتباط معنادار وجود دارد؛ لذا پیشنهاد می شود ضمن توجه به این موانع، نسبت به برطرف کردن آن ها اقدام شود تا پیاده سازی هزینه یابی بر مبنای فعالیت با موفقیت همراه باشد.
    کلیدواژگان: هزینه یابی بر مبنای فعالیت، محرک های هزینه، سربارها و سیستم هزینه یابی سنتی
  • بهناز سعادتی صفحه 123
    زمینه و هدف
    پژوهش حاضر با هدف به تصویر کشیدن چالش های ایجاد شده از نبود استانداردسازی در چهار مقوله ایمنی، رضایت کارکنان، کیفیت و بعد اقتصادی در پنج گروه اقلام آمادی شامل اقلام و ماشین آلات اداری، زیست و خواب، صوتی و تصویری، گرمایشی و سرمایشی و اقلام عمومی، طراحی و اجرا شده است.
    روش شناسی: تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش اجرا، توصیفی – پیمایشی بوده و جامعه آماری آن شامل؛ 51 نفر از معاونان آماد و پشتیبانی استان ها و رده های مستقل است. روش نمونه گیری، تصادفی- طبقه ای بوده و برای تعیین حجم نمونه نیز از فرمول کوکران با اطمینان 95 درصد و دقت آزمون 07/0 استفاده شده است که تعداد نمونه به دست آمده 40 نفر هستند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 136 سوال با مقیاس اندازه گیری لیکرت است.
    یافته ها
    بر اساس یافته های تحقیق و استفاده از آزمون فرض (t) تک نمونه ای و میانگین های به دست آمده از نظر پاسخ دهندگان، در بعد ایمنی، شاخص خسارت؛ در بعد اقتصادی، شاخص توسعه؛ در بعد کیفیت، شاخص مقاومت و در بعد رضایت کاربران، شاخص کیفیت محصول، بیشترین مقدار در رویکرد ناجا به استانداردسازی اقلام سرمایه ای آمادی را از آن خود کرده اند.
    نتیجه گیری
    نتایج تحقیق، بیانگر لزوم توجه و حرکت ناجا به سوی استانداردسازی اقلام سرمایه ای است. دلایل این الزام در دستاوردهای استانداردسازی این اقلام نهفته است؛ به عبارت دیگر، در صورت استانداردشدن اقلام سرمایه ای آمادی ناجا، شاهد ارتقای ایمنی در سطح ناجا، صرفه اقتصادی و استفاده بهینه بودجه ای، ارتقای رضایت کاربران (کارکنان ناجا) و نیز ارتقای کیفیت اقلام سرمایه ای خریداری شده، خواهیم بود.
    کلیدواژگان: استانداردسازی اقلام سرمایه ای، ایمنی، اقتصاد، کیفیت، رضایت کارکنان
  • غلامرضا مرادی صفحه 153
    زمینه و هدف
    میزان موفقیت پذیرش مدیریت دانش در زنجیره تامین خدمات نسبتا پایین است، موانع متعددی در این مهم اثر گذارند که طی تحقیقات شناسایی شده اند. ساختاردهی به این موانع و اولویت بندی آنها می تواند در اشتراک اطلاعات و دانش در زنجیره ی تامین، هماهنگی بین تصمیم گیران زنجیره تامین و استحکام پیوند بین اجزای زنجیره ی تامین تاثیر گذاشته و به ارائه راهکارهای غلبه بر این موانع منجر شود. هدف مطالعه حاضر، ساختاردهی و اولویت بندی موانع پذیرش مدیریت دانش در زنجیره تامین خدمات نیروی انتظامی برای ارائه ی راهکارهای غلبه بر این موانع با رویکرد فازی و در فضای تصمیم گیری چند شاخصه گروهی میباشد.
    روش شناسی: در این تحقیق از روش ترکیبی متاگراف- هیپرگراف با فرایند تحلیل شبکه دو مرحله ای یو و شینگ استفاده شده که می تواند جایگزین مناسبی برای D-ANP باشد. با بررسی ادبیات تحقیق، 20 مانع در پنج بعد، استخراج و با نظر خبرگان انتظامی پس از غربال گری فازی، هشت مانع برای این بحث مناسب تشخیص داده شد. جامعه آماری تحقیق شامل حوزه معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان قزوین و نمونه های مورد استفاده به عنوان خبرگان تحقیق، مدیران و افسران ارشد صاحب نظر نیروی انتظامی استان در مدیریت دانش و زنجیره ی تامین با حداقل تحصیلات کارشناسی ارشد و 12 سال تجربه مدیریت در حوزه این تحقیق بوده اند.
    یافته ها و
    نتیجه گیری
    نبود زمان کافی برای به اشتراک گذاری دانش، عدم تمایل به اشتراک گذاری دانش از سوی اعضای زنجیره و دشوار بودن رمزگشایی دانش پنهان مهمترین موانع پیش روی پذیرش مدیریت دانش در زنجیره ی تامین می باشند. با توجه به رابطه ی هر مانع با سایر موانع از طریق مدل سازی وابستگی، نه راهکار غلبه بر موانع استخراج، غربال و پنج راهکار انتخاب شده نیز اولویت بندی شدند. یافته های مطالعه نشان می دهد که مهمترین راهکارها در این خصوص در حوزه انتظامی؛ ایجاد سیستمهای حمایت از تصمیم گیری دانش محور، یادگیری متقابل برای کاراتر کردن اشتراک گذاری دانش در زنجیره تامین و ایجاد ارتباطات کاری روشن و شفاف می باشند.