فهرست مطالب

دو ماهنامه میکروب شناسی پزشکی ایران
سال دهم شماره 3 (امرداد و شهریور 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/06/20
  • تعداد عناوین: 10
|
  • باکتری شناسی پزشکی
  • شیما جمولی، نادر مصوری، مهدی آسمار صفحات 1-10
    زمینه و اهداف
    مشمشه یکی از خطرناک ترین و قدیمی ترین بیماری های واگیردار زئونوز در تک سمی ها می باشد که تاکنون موارد زیادی از تلفات در تک سمیان، گوشت خواران و انسان را ایجاد نموده است. افزایش ناگهانی این بیماری در منطقه خاورمیانه و استفاده از عامل این بیماری به عنوان یک سلاح بیولوژیک، طراحی و استفاده از تکنیک های تشخیصی سریع این بیماری را بسیار ضروری می نماید. این مطالعه باهدف تشخیص عامل بیماری با روش ایمونوفلورسانس مشمشه در اسب انجام شد.
    مواد و روش کار
    سویه تولیدی باکتری بورخولدریامالئی مورد استفاده در تولید مالئین بخش تحقیق و تهیه توبرکولین، مالئین و یونین موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در محیط کشت ژلوز و بویون گلیسرینه کشت داده شد و سپس به وسیله تکنیک های مولکولی (مانند استخراج DNA و PCR) تعیین هویت گردید. در ادامه سوسپانسیون تهیه و توسط حرارت غیرفعال گردید. سپس اسمیر باکتری بر روی لام تهیه و ثابت گردید، با اضافه نمودن پادتن تهیه شده از تزریق سوسپانسیون میکروبی به اسب و آنتی هورس کنژوگه با فلورسئین نشان دار، لام به وسیله میکروسکوپ ایمنوفلورسنت مشاهده گردید.
    یافته ها
    در لام با سرم مثبت باسیل های درخشان با وضوح قابل رویت می باشند، ولی در لام با سرم منفی باسیل های تیره به سختی قابل مشاهده بودند.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از مشاهده اسلایدهای تهیه گردیده از سرم های مثبت و منفی که توسط تست های الیزا، مالیئناسیون و تست ثبوت عناصر مکمل، با نتایج بدست آمده از روش ایمنوفلورسانس، همخوانی دارد و صحت این روش را تائید می نمود. در نتیجه این روش می تواند جهت تشخیص عامل بیماری مشمشه به کار برود.
    کلیدواژگان: مشمشه، بورخولدریا مالئی، ایمنوفلورسنت
  • ریحانه کریمیان، رسول روغنیان*، زهرا اعتمادی فر صفحات 11-18
    زمینه و اهداف
    اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم و نایسریا گونوره آاز باکتری های عامل عفونت مجاری ادراری تناسلی و ناباروری می باشند که نایسریا گونوره آکمتر در ناباروری مردان مورد مطالعه قرار گرفته است. در این مطالعه فراوانی عفونت اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم و نایسریا گونوره آدر مردان نابارور و شاهد مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش کار
    از بین مراجعین به مرکز باروری و ناباروری اصفهان، 50 نمونه اسپرم که دارای آنالیز اسپرم غیرطبیعی بودند و از بین مراجعین به آزمایشگاه های خصوصی در اصفهان، 50 نمونه اسپرم با آنالیز اسپرم طبیعی گرفته شده و پس از استخراج DNA با روش کیت DNA Max ، نمونه ها با از نظر دو پاتوژن مورد نظر مورد بررسی قرار گرفت و داده ها مورد تجزیه و تحلیل آماری گردید.
    یافته ها
    نایسریا گونوره آو اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم و به ترتیب در 2% و 26% مردان نابارور و در 0% و 8% مردان شاهد ردیابی شدند و تجزیه و تحلیل آماری رابطه معنی داری را بین دو گروه مردان برای باکتری اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم نشان داد (0/031p= )، ولی رابطه معنی داری برای نایسریا گونوره آنشان داده نشد (1p= ). همچنین بین میانگین سنی دو گروه رابطه معنی داری یافت نشد (0/38p=).
    نتیجه گیری
    با توجه به فراوانی بالای به دست آمده برای این باکتری ها در مردان مورد مطالعه در گروه نابارور نسبت به گروه شاهد، نشان می دهد غربالگری اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم و نایسریا گونوره آدر بررسی عفونت مردان برای جلوگیری از ناباروری در آن ها از ارزش تشخیصی بالایی برخوردار است.
    کلیدواژگان: اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم، نایسریا گونوره آ، ناباروری در مردان، PCR
  • عفونت های بیمارستانی
  • سیدمحسن مرتضوی، باصلت حسین زاده*، فرشاد صحبت زاده صفحات 19-30
    زمینه و اهداف
    عوامل باکتریایی موجود در محیط کار بیمارستان ها با توجه به افزایش باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک می توانند بعنوان یک عامل زیان آور شغلی عمل نمایند. بنابراین یافتن یک روش ضدعفونی سازی نوین، موثر و به ویژه سریع ضروری است. هدف این تحقیق، بررسی کارایی پلاسمای آرگون- هوا در پاکسازی آلودگی باکتریایی اشریشیا کلی و استرپتوکوکوس پیوژنز از محیط های مایع و جامد است.
    مواد و روش کار
    جت منفرد پلاسمای اتمسفری غیرحرارتی آرگون-هوا، توسط ولتاژ بالای سینوسی
    (kHz 97/17) تولید گردید. سپس تعداد CFU/ml 108*3 و CFU/ml 107*3 از هر یک از باکتری های اشریشیا کلی و استرپتوکوکوس پیوژنز بطور جداگانه در محیط های کشت مایع و جامد تلقیح شدند. این محیط های تلقیح شده در زمان های مختلف تحت تیمار با پلاسما قرار گرفتند. از بین رفتن باکتری ها در محیط کشت مایع به روش کدورت سنجی و در محیط کشت جامد به روش اندازه گیری هاله عدم رشد و بررسی گردید. اثر پلاسما در تخریب باکتری ها با اندازه گیری پروتئین های تام به روش برادفورد و آنالیز تغییر الگوی پروتئین ها نیز با SDS-PAGE بررسی شد.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد جت پلاسمای سرد فشار اتمسفری ارگون-هوا با داشتن گونه های فعال اتمی و مولکولی، از توان بالایی برای از بین بردن باکتری های گرم مثبت و گرم منفی فوق، در محیط مایع و در محیط جامد برخوردار است. از سوی دیگر نتایج نشان می دهند که ضریب تاثیر پذیری باکتری اشریشیا کلی نسبت به باکتری استرپتوکوکوس پیوژنز بیشتر است. مطالعه اثر پلاسما روی تغییر سطح پروتئین ها در سوپرناتانت تیمارها نشان داد که این میزان با افزایش زمان تیمار نه تنها افزایش می یابد بلکه با تغییر جدی الگوی باندی در ژل الکتروفورز نیز همراه است.
    نتیجه گیری
    از آنجاییکه بسیاری از روش های ضدعفونی متداول برای ضدعفونی سطوح جامد، مایع و زیستی با محدودیت های کاربردی همراه می باشند، به همین منظور استفاده از جت پلاسمای سرد فشار اتمسفری آرگون-هوا می تواند به عنوان یک فن آوری نوین، موثر، کم خطر و سریع، برای ضدعفونی محیط های عمومی مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: ضدعفونی، عفونت بیمارستانی، پلاسمای سرد، ازون
  • میکروبیولوژی مواد غذایی
  • نفیسه فرازنده نیا* صفحات 31-38
    زمینه و اهداف
    تولید فرآورده های پروبیوتیک می تواند در سلامتی و پیشگیری از بیماری ها به ویژه بیمارهای گوارشی و عفونت ها موثر باشند. هدف از این مطالعه بررسی اثر ضد میکروبی شیر پروبیوتیک تخمیری تهیه شده با استفاده از سویه های متنوعLactolactobacillus ، Bifidobacterium می باشد
    مواد و روش کار
    در این مطالعه پایداری شیر پروبیوتیک در سه شرایط دمایی37و 4 و 25 درجه سلسیوس تغییرات pH و همچنین اثر ضد میکروبی فرآورده تولیدی با استفاده از دو باکتری استاندارد Staphylococcus aureus ATCC 29737 وSalmonella typhimurium ATCC 14028 بررسی شد.
    یافته ها
    نتایج عبارت بودند از، حداکثر میزان رشد باکتری های پروبیوتیک 107 CFU /mL در ساعت هجدهم ، بعد از زمان اولیه (t=0) که این تعداد در زمان های بعدی آزمایش نیز ثابت ماند، تغییر معنی داری در pH نیز مشاهده نشد و میزان باکتری بیماریزا در فراورده پروبیوتیکی حدود log 3 کاهش پیدا کرد که نشان دهنده اثر ضد میکروبی شیر پروبیوتیک می باشد.
    نتیجه گیری
    در این بررسی پایدار بودن باکتری های پروبیوتیک در فرآورده تخمیری،pH مناسب شیر پروبیوتیک تخمیری برای مصرف و اثر ضد میکروبی فرآورده پروبیوتیکی تایید شد.
    کلیدواژگان: پروبیوتیک، فرآورده تخمیری، اثر ضد میکروبی
  • ویروس شناسی پزشکی
  • فرزانه تفویضی*، خاطره بغدادی، نسیم حیاتی رودباری صفحات 39-46
    زمینه و اهداف
    ناباروری ناتوانی زوجین در آبستنی (قطع نظر از علل آن) پس از طی یکسال از مقاربت های متوالی و بدون بهره گیری از روش های کنترل آبستنی می باشد. در 50 درصد زوج های نابارور، مردان در ایجاد ناباروری دخیل می باشند. عوامل متعددی در بروز ناباروری مردان موثر می باشد که از آن جمله می توان به عفونت های تناسلی اشاره نمود. عفونت های تناسلی می توانند دراثر آلودگی های میکروبی، قارچی و ویروسی به وجود آیند. هدف از این تحقیق، شناسایی ویروس سایتومگال در مایع منی مردان نابارور و بررسی تاثیر آن بر پارامترهای عملکردی اسپرم از جمله حرکت، مورفولوژی و تعداد اسپرم ها می باشد.
    مواد و روش کار
    در این تحقیق، 100 نمونه منی افراد بارور (به عنوان کنترل) و 100 نمونه منی افراد نابارور از مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی قم جمع آوری شد. آنالیز اسپرم، برطبق روش های استاندارد سازمان بهداشت جهانی (World Health Organization یا WHO ) مورد بررسی قرارگرفت. پس از استخراج DNA، جهت تعیین حضور ویروس سایتومگال از روش PCR Nested- استفاده شد. نتایج با استفاده از آزمون کای دو و تی تست جهت بررسی رابطه ویروس و ارتباط آن با ناباروری مردان و با استفاده از نرم افزار SPSS (version 19) و با احتساب 0/05>P بررسی شدند.
    یافته ها
    بررسی اسپرموگرام 100 نمونه نابارور نشان داد که به ترتیب 56%،70٪، 82٪ از نظر تعداد، حرکت، مورفولوژی دچار مشکل بودند و 60٪ از 100 نمونه نابارور در هر 3 پارامتر اشکال داشتند. در بین نمونه های بارور و نابارور، در 10 نمونه DNA ویروس سایتومگال تشخیص داده شد که 6 نمونه آن در گروه افراد نابارور و 4 نمونه در گروه افراد بارور مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    از نظر آماری، ارتباطی معنی داری بین ناباروری در مردان و عفونت ویروس سایتومگال مشاهده نشد. اگرچه نتیجه بدست آمده ممکن است با تغییر جمعیت مورد بررسی تغییر کند.
    کلیدواژگان: ناباروری مردان، ویروس سایتومگال، کیفیت اسپرم، Nested-PCR
  • فرحناز بینشیان، غلامرضا ایراجیان، محمدحسن باقری منصوری، زهره شریفی* صفحات 47-53
    زمینه و اهداف
    اینترلوکین10 سایتوکین ضد التهابی مهمی است وپلی مورفیسم های تک نوکلئوتیدی در پروموتر ژن اینترلوکین10 با عفونت Hepatitis B virus))HBV مرتبط بوده بخصوص پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی در منطقه پروموتر ژن10 - IL ، در موقعیت 1082-،819-،592- با تولید 10- IL مرتبط است. در مطالعه حاضر ارتباط بین پلی مورفیسم 819-،10- IL با عفونتHBV مزمن در بیماران ایرانی مورد مطالعه قرارگرفت.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه تعداد 200 نفر در دو گروه(100نفرمبتلا به هپاتیت مزمن،100نفردهنده خون)، مبتلا به عفونت HBV مزمن و اهدا کننده خون به صورت تصادفی با محدوده سنی 59-18 سال وارد مطالعه شدند. مطالعه در سال1392بر روی نمونه های بیماران مراجعه کننده به آزمایشگاه تشخیص بالینی انتقال خون انجام شد . استخراج DNA ژنومی از لایه بافی کوت به روش نمک اشباع انجام گردید. از روش PCR اختصاصی آلل (Allele Specific Polymerase Chain Reaction Method) برای تعیین ژنوتیپ های پلی مورفیسم (C/T) 819- پروموتر ژن 10IL- استفاده شد. سپس برای شناسایی محصول PCR، الکتروفورز بر روی ژل آگارز 5/1 درصد انجام گردید. آنالیز اطلاعات به کمک آزمون Chi Square مورد بررسی قرارگرفت.
    یافته ها
    فراوانی ژنوتیپ های هموزیگوت (TT، TC، CC) در موقعیت 819 − ،10- IL در بیماران مبتلا به عفونت HBV مزمن به ترتیب 84و12، 4 درصد و در افراد اهدا کننده خون 89 و10، 1 درصد بود و تفاوت معنی داری بین دو گروه از نظر ژنوتیپی مشاهده نشد (8/0P=). فراوانی آلل واریانت C درگروه بیماران مبتلا به HBV 10 درصد و در افراد سالم 6 درصد بود که از نظر آماری تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده نگردید (6/0P=).
    نتیجه گیری
    در این مطالعه ارتباط معنی داری بین پلی مورفیسم −819C/T ، 10- IL در دو گروه کنترل و بیماران مبتلا به عفونتHBV مزمن مشاهده نگردید.
    کلیدواژگان: اینترلوکین10، هپاتیت B، پلی مورفیسم
  • انگل شناسی پزشکی
  • صدیقه البخیت، شهرام خادم وطن*، منیر دودی صفحات 54-60
    زمینه و اهداف
    لیشمانیوز بیماری زئونوز با شیوع بالا است. داروهای مختلفی برای درمان لیشمانیوز، به کار گرفته شده است اما عوارض جانبی آنها و مقاومت به دارو، باعث شده است که به دنبال ترکیبات جدید موثری باشیم. هدف این مطالعه ارزیابی گیاه « کنار » Zizyphusspina Christi به عنوان یک منبع دارویی بود.
    مواد و روش کار
    عصاره متانولی به روش پرکولاسیون وهمچنین عصاره آبی آماده شد. پروماستیگوت های لیشمانیا ماژور (MHOM/IR/75/ER) در دمای°C 2±25در فاز ثابت در محیط RPMI 1640 غنی شده با سرم جنین گوساله (FCS) 10% و آنتی بیوتیک پنی سیلین- استرپتومایسین کشت داده شدند. سپس با استفاده از روش رنگ سنجی MTT، فعالیت بیولوژیکی عصاره گیاهی در مقایسه با گلوکانتیم روی پروماستیگوت های لیشمانیا ماژور مورد بررسی قرار گرفت و مقدار 50IC (که 50 %غلظت مهار کننده است) محاسبه گردید. همه تست ها 3 بار تکرار شدند. عصاره های متانولی وآبی Zizyphusspina Christi و گلوکانتیم از رشد پروماستیگوت های لیشمانیا ماژور در شرایط آزمایشگاه بعد از 24، 48 و 72 ساعت انکوباسیون جلوگیری بعمل آوردند.
    یافته ها
    50 IC گلوکانتیم 96/21 میکروگرم بر میلی لیتر بود و50IC برای عصاره های متانولی و آبی گیاه « کنار » به ترتیب، 60 و 80 میکروگرم بر میلی لیتر بود. همه عصاره ها دارای اثرات قابل ملاحظه ای روی پروماستیگوت های لیشمانیا ماژور بودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه عصاره الکلی و آبی « کنار » دارای اثرات ضد لیشمانیایی در محیط آزمایشگاه می باشند، لزوم انجام آزمایشات بیشتر برای ارزیابی اثر این عصاره ها بر روی انگل لیشمانیا در مدل حیوانی احساس می شود.
    کلیدواژگان: لیشمانیا ماژور، Zizyphusspina Christi، عصاره گیاهی، MTT
  • مقالات کوتاه: باکتری شناسی پزشکی
  • محمدرضا خاتمی نژاد*، سارا درویش صفحات 61-67
    زمینه و هدف
    هلیکوباکتر پیلوری علت اصلی زخم معده و گاستریت مزمن است. شیوع هلیکوباکتر پیلوری معمولا در کشورهای در حال توسعه بیشتر است. بررسی و مقایسه شیوع هلیکوباکتر پیلوری به دو روش تهاجمی پاتولوژی و سرولوژی در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان طالقانی چالوس سال 1394 بود.
    روش کار
    این مطالعه آزمایشگاهی- مقطعی بر روی 358 بیمار طی سالهای در سال 1394 انجام شد. بیوپسی آنتروم معده و دوازدهه با روش پاتولوژی و رنگ آمیزی H&E انجام و آنتی بادی سرولوژی (IgG) با روش الیزا برای تشخیص هلیکوباکتر پیلوری اندازه گیری شد. داده های حاصل به روش مربع کای دو، مورد ارزیابی آماری قرار گرفت.
    یافته ها و
    نتیجه گیری
    نتایج تست های این مطالعه عفونت هلیکوباکتر پیلوری در 22/34% (80 مورد) گزارش شد. شیوع این عفونت در زنان (06/30%) و در مردان (15/89%) بود که آزمون آماری اختلاف معنی دار آلودگی بیشتر زنان را نشان داد (0/01 p=). شیوع در رده سنی 35-26 سال (8/30) و گروه وزنی 80-71 کیلوگرم (36/1) به صورت معنی داری بیشتر گزارش گردید. همچنین نتایج بیوپسی از دوازدهه با روش پاتولوژی و رنگ آمیزی H&E به صورت معنی داری، دقیق تر از نتایج سرولوژی آلودگی به هلیکوباکتر پیلوری را نشان داد. شیوع بالای عفونت در رده سنی 35-26 سال ( 30/8 درصد)، اهمیت نمونه گیری بیوپسی و رنگ آمیزی بافت را در بین جوانان نشان می دهد. و همچنین شباهت بین الگوی کشورهای پیشرفته و ایران در این مطالعه نیز مشاهده شد. این مطالعه همچنین نشان داد که انجام تیتراسیون آنتی بادی به تنهایی کافی نبوده و برای تشخیص قطعی نیاز به نمونه گیری تهاجمی پاتولوژی می باشد.
    پیلوری در 34/22% (80 مورد) گزارش شد. شیوع این عفونت در زنان (30/06%) و در مردان (15/89%) بود که آزمون آماری اختلاف معنی دار آلودگی بیشتر زنان را نشان داد (0/01 p=). شیوع در رده سنی 35-26 سال (30/8) و گروه وزنی 80-71 کیلوگرم (36/1) به صورت معنی داری بیشتر گزارش گردید. همچنین نتایج بیوپسی از دوازدهه با روش پاتولوژی و رنگ آمیزی H&E به صورت معنی داری، دقیق تر از نتایج سرولوژی آلودگی به هلیکوباکتر پیلوری را نشان داد.
    نتیجه گیری
    شیوع بالای عفونت در رده سنی 35-26 سال ( 30/8 درصد)، اهمیت نمونه گیری بیوپسی و رنگ آمیزی بافت را در بین جوانان نشان می دهد. و همچنین شباهت بین الگوی کشورهای پیشرفته و ایران در این مطالعه نیز مشاهده شد. این مطالعه همچنین نشان داد که انجام تیتراسیون آنتی بادی به تنهایی کافی نبوده و برای تشخیص قطعی نیاز به نمونه گیری تهاجمی پاتولوژی می باشد.
    کلیدواژگان: شیوع، هلیکوباکتر پیلوری، بیوپسی، IgG، چالوس
  • مقالات کوتاه: ویروس شناسی پزشکی
  • فیروز زادفتاح*، مهرداد بلوریان، اعظم صادق صفحات 68-72
    زمینه و اهداف
    هپاتیت B یک عفونت ویروسی است که با حمله به کبد می تواند باعث بیماری حاد و مزمن شود، لذا این مطالعه باهدف اندازه گیری تیتر آنتی بادی هپاتیت B در دانشجویان دندان پزشکی واکسینه به منظور ارزیابی میزان تاثیر واکسن هپاتیت B و عوامل موثر بر آن انجام شد.
    مواد و روش کار
    روش مطالعه از نوع مشاهده ای توصیفی و تکنیک مطالعه با ارائه پرسشنامه و آزمایش های سرولوژی بود. در پرسشنامه ها سوالاتی در مورد مشخصات فردی، مورد بررسی قرارگرفت. پس از تکمیل پرسشنامه ها از 76 فرد واجد شرایط نمونه خونی برای انجام آزمایش هپاتیت B از طریق تست ELISA، اندازه گیری شد. اطلاعات جمع آوری شده با آزمون کای دو و آزمون دقیق فیشر مورد آنالیز آماری قرار گرفت.
    یافته ها و
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که 6/6 درصد دانشجویان در معرض خطر و 6/6 درصد بینابینی و 8/86 درصد مصون از خطر بودند. همچنین نتایج نشان داد که تفاوت معنی داری بین وضعیت تیتر آنتی بادی هپاتیت B با متغیرهای جنس و سابقه نیدل استیک وجود ندارد (P≥0/05)؛ اما تفاوت معناداری در تیتر آنتی بادی هپاتیت B دانشجویان پیش بالینی و بالینی مشاهده شد. بنابرین بهتر است در مورد افرادی که در گروه در معرض خطر هستند (تیتر آنتی هپاتیت B <100) و جز گروه های High-risk جامعه به شمار می آیند دوز یادآور تجویز گردد.
    کلیدواژگان: تیتر، ویروس هپاتیت B، واکسن، دانشجویان دندانپزشکی
  • مقالات کوتاه: میکروب شناسی مولکولی
  • کیومرث امینی*، پریسا مبصری، علیرضا مختاری صفحات 73-78
    زمینه و اهداف
    آنتی بیوتیک های بتالاکتام به طور گسترده ای در درمان سالمونلوز مورد استفاده قرار می گیرند. گزارشات هشدار دهنده توسعه سریع مقاومت در برابر این عوامل، شامل سرووار های سالمونلا مانند انتریتیدیس، تیفی موریوم، پاناما و تیفی را در چند کشور اشاره کرده اند. هدف از این مطالعه، بررسی پروفایل مقاومت آنتی بیوتیکی و شیوع ژن blaTEM و blaPSE سالمونلا تیفی موریوم در انسان در تهران بود.
    مواد و روش کار
    46 جدایه از کلکسیون دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و از نمونه های انسانی جمع آوری شده بودند. نمونه ها جهت بررسی مقاومت در برابر آمپی سیلین، کلرامفنیکل، تتراسایکلین، سفالوتین، سفتریاکسون، سفتازیدیم، آموکسی سیلین- اسید کلاولانیک، جنتامایسین، تری- متوپریم و سولفامتوکسازول و آمیکاسین مورد آزمایش قرار گرفتند. جدایه ها با تجزیه و تحلیل واکنش زنجیره ای پلیمراز برای حضور ژن های مقاومت blaPSE و blaTEM مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها و بحث: نتایج آنتی بیوگرام نشان داد که میزان مقاومت به آمپی سیلین (82/6%)، کلرامفنیکل (80/4%)، تتراسایکلین (69/5%)، سفالوتین (80/4%)، آموکسی سیلین- اسید کلاولانیک (56/5%) و تری متوپریم- سولفامتوکسازول (43/4%) بود. از مجموع 46 جدایه سالمونلا، 43 (93/4٪) مورد مقاومت در برابر دو یا چند خانواده آنتی بیوتیک را نشان دادند. ژن blaTEM در 1 مورد (2/1٪) جدایه سالمونلا مشخص شد. همه جدایه ها برای ژن blaPSE منفی بودند. سویه های سالمونلا انسانی مقاوم به آمپی سیلین، سفالوتین، کلرامفنیکل، تتراسایکلین، آموکسی سیلین-اسید کلاولانیک و تری متوپریم-سولفامتوکسازول بودند. شناسایی ژن های ESBL در سالمونلا و مقاوم به چند دارو MDR (Multi Drug Resistance) (93/4%) دارای پیامدهای قابل توجهی برای سلامت عمومی است. حمل دو یا چند ژن مقاوم به بتالاکتاماز نگران کننده است، زیرا ترکیب خاصی از ژن های موثر می تواند تمام گزینه های درمانی بتالاکتام را محدود کند. باکتری های تولید کننده ESBL معمولا با مقاومت به چند دارو مرتبط هستند.
    کلیدواژگان: سالمونلا تیفی موریوم، blaTEM، blaPSE
|
  • Shima Jamooli, Nader Mosavari *, Mahdi Assmar Pages 1-10
    Background And Aim
    Glanders is one of the most dangerous and oldest communicable zoonotic diseases and causes many deaths in equines, carnivores, and humans. Because of the sudden increase of the rate of glanders in the Middle East and the use of its pathogen as a biological weapon, the detection of this disease is necessary by use of rapid diagnostic tests. This study was conducted to diagnose causative agent of glanders by immunofluorescence method in horses.
    Materials And Methods
    Burkholderia mallei strain was cultured in glycerinated gelose and bouin medium to produce mallein in the Department of Research and production of tuberculin and mallein in Razi Vaccine and Serum Research Institute, then identified using molecular techniques (Such as DNA extraction and PCR). A suspension was prepared and then heated to inactivate the bacteria. A bacterial smear was prepared and fixed on a slide. By injecting the microbial suspension to the horse, an antibody produced which was added to an anti-horse conjugated with fluorescein. The slide was examined using an immunofluorescent microscope.
    Results
    There were clearly luminous bacilli on the slide with positive serum, but dark bacilli were hardly observable on the slide with negative serum.
    Conclusions
    The results of observation of prepared slides from the positive and negative serum by ELISA, Malleination and CFT tests are match with the results of the immunofluorescence method and the validity of this method was confirmed. As a result, this method can be used for diagnosis causative agent of glanders.
    Keywords: Glanders, Burkholderia mallei, Immunofluorecence
  • Reyhaneh Karimian, Rasoul Roghanian*, Zahra Etemadifar Pages 11-18
    Background And Aim
    Neisseria gonorrhoeae and Ureaplasma urealyticum are the main cause of genital infections and infertility in both genders. However, there are few studies regarding N. gonorrhoeae in semen samples of infertile men. Therefore, the aim of this study was the prevalence of N. gonorrhoeae and U. urealyticum infection in infertile men.
    Materials And Methods
    100 samples were collected from two groups. The first group was 50 samples from men with abnormal semen analysis tests In Isfahan Fertility and Infertility Center and the second was 50 samples from men with normal semen analysis tests in private laboratories. After analysis of semen quality, DNA was extracted from each sample by DNA MAX kit, then Samples were evaluated for these two pathogens by PCR. Results were statistically analyzed.
    Results
    Neisseria gonorrhoeae and U. urealyticum was detected by around 2% and 26% in samples of infertile men, respectively. The rate of infection were 0% and 8% in control group, respectively. Our data revealed that there was a significant association between male infertility and U. urealyticum infection (p=0.031). However, there was not a significant relationship between male infertility and N. gonorrhoeae infection (p=1). There was also no significant relationship between age groups (p=0.38).
    Conclusions
    Regarding the high frequency of N. gonorrhoeae and Ureaplasma urealyticum infection in infertile men compared with the control samples, screening test seems to be valuable to detect U. urealyticum and Neisseria gonorrhoeae infection and prevent infertility in men.
    Keywords: Neisseria gonorrhoeae, Ureaplasma urealyticum, Male infertility, PCR
  • Seyed Mohsen Mortazavi, Abasalt Hosseinzadeh Colagar*, Farshad Sohbatzadeh Pages 19-30
    Background And Aim
    Bacterial infections in hospitals can be consider as a damaging factor in laboratory environment (healthcare setting) since the rate of antibiotic-resistant bacteria is increasing overtime. Therefore, finding an effective and rapid method is essential for sterilization. The aim of this study was efficiency of cold argon-oxygen plasma used for sterilization of the Escherichia coli and Streptococcus pyogenes in liquid and solid media.
    Materials And Methods
    Non-thermal single argon-oxygen plasma jet was produced by high sinusoidal voltage (18.56 kHZ). Then 3*108 CFU/ml of E. coli and 3*107 CFU/ml of S. pyogenes were inoculated in LB (Luria-Bertani) liquid and solid media, separately. These inoculated media were treated with plasma for different time periods. Results were measured by turbidity test in liquid media and measuring clear zone in solid media. Moreover pieces present in the plasma and concentration of zone were measured.
    Results
    The results suggested that cold argon/oxygen plasma jet including atomic and molecular species, has a high efficiency to destroy gram-positive and gram-negative bacteria at short time in a liquid medium (less than 15 minutes) and solid (less than 30 second). Also, results have shown that the influence factor of gram-negative bacteria (E. coli) was more than gram-positive bacteria (S. pyogenes).
    Conclusions
    Since many of sterilization procedures including chemical and physical methods or wet and dry heat sterilization in solid or liquid ambient have faced to functional limitations; according to the results of this study, this new technology is a powerful tool for disinfection of surfaces in hospitals and public places.
    Keywords: Sterilization, nosocomial infections, cold plasma
  • Nafiseh Farazandehnia* Pages 31-38
    Background And Aim
    Production of probiotic products could be effective in health and prevention of diseases particularly gastrointestinal and infections. The aim of this study was to evaluate antimicrobial effect of fermented probiotic milk using various strains of L.casei, L. plantarum, B.bifidum and B.angultum
    Materials And Methods
    In this research, the stability of probiotic milk was studied in three different temperatures conditions (4 ¡ 25 ¡ 37 cº ), changes in PH and also antimicrobial effects of probiotic products using two standard bacteria including S.aureus and S.typhimorium.
    Results
    The results of this study showed the maximum growth of probiotic bacteria (107 Cfu/m) in 18 hour (t=18) after first time (t=0) which was the same in the next times, any change in pH of fermented probiotic milk wasn’t seen and the number of pathogenic bacteria reduced in probiotic product approximately 3 log that represents the antimicrobial effect of probiotic products.
    Conclusions
    In this study the stability of probiotic bacteria in fermented products , suitable pH of probiotic milk and antimicrobial effects of probiotic products were confirmed.
    Keywords: Probiotic, Fermented product, Antimicrobial effect
  • Farzaneh Tafvizi*, Khatereh Baghdadi, Nasim Hayati Roodbari Pages 39-46
    Background And Aim
    Infertility refer to an inability to conceive (irrespective of causes) after having regular unprotected sex. Men are responsible for infertility in 50% of infertile spouses. Numerous factors contribute to male infertility including genital infections that may appear following microbial, fungal, and viral infections. The aim of the present study was detection of Human cytomegalovirus (HCMV) infection in the semen of infertile men and evaluation of its relation with sperm parameters such as motility, count and morphology.
    Materials And Methods
    In this study, 100 semen samples of fertile men (as a control group) and 100 semen samples of infertile men were collected from Infertility Center of Qom Jahad Daneshgahi, Iran. The semen samples were analyzed according to World Health Organization’s standard methods (WHO). After DNA extraction, cytomegalovirus was detected using Nested polymerase chain reaction technique. The results were analyzed using SPSS (version 19) software (Significance level of P
    Results
    The analyzed sperm parameters of 100 infertile samples showed that 56%, 70%, and 82% of the samples had problems, respectively in terms of count, motility, and morphology. However, 60% of the infertile samples had problems in all three parameters. Human cytomegalovirus DNA was detected in six and four samples of infertile and fertile men respectively.
    Conclusions
    According to statistical analysis, no significant correlation was obtained between the cytomegalovirus infection and male infertility. Although the achieved results may vary with changes in population size.
    Keywords: Male infertility, Human cytomegalovirus, sperm quality, Nested-PCR
  • Farahnaz Bineshian, Gholamreza Irajian, Mohammad Hasan Bagheri Mansoori, Zohre Sharifi* Pages 47-53
    Background And Aim
    Anti-inflammatory cytokine IL-10 is important and single nucleotide polymorphisms in the interleukin-10 gene promoter is associated with HBV infection. Especially single nucleotide polymorphisms in the promoter region of the gene IL10, at position -1082, -819, -592 is associated with production of IL10. Therefore, the present study was to determine the effect of IL-10 -819 polymorphism with chronic HBV infection in Iranian patients.
    Materials And Methods
    A total of 200 subjects (100 chronically infected hepatitis B patients and 100 blood donors) with an age range of 18-59 years were included in this study randomly.The study in 1392 on samples of patients referred to clinical laboratory blood transfusion was performed. Genomic DNA was extracted from Buffy coat layer with using of salting out procedure.Allele Specific Polymerase Chain Reaction Method was used for determining polymorphisms -819 (C/T) in the IL-10 gene promoter.Electrophoresis was performed on a arose gel 1.5 per cent for the detection of PCR products. Data were analyzed using Chi Square analysis
    Results
    The frequency of Homozygote genotype IL-10 -819 (TT, TC, CC) was in patients with HBV 84%,12% and 4% and 89%,10% and 1% in healthy individuals respectively and no significant difference was observed between the two groups in terms of genotype (P =0.8). Variant of C allele frequency was in patients with HBV 10% and 6% in healthy individuals. There was no statistically significant difference between the two groups (P=.0.6).
    Conclusions
    Our results showed that there was no correlation between polymorphism IL-10-819(T/C) in control group and chronic Hepatitis B infection.
    Keywords: Interleukin-10_chronic Hepatitis B infection_polymorphism
  • Sedigheh Albakhit, Shahram Khademvatan*, Monir Doudi Pages 54-60
    Background And Aim
    Leishmaniasis is a zoonotic disease with high prevalence. Various medicines are used for treatment of Leishmaniasis but because of their side effects and drug resistance, the medical society seeks new effective compounds. The aim of this study was the evaluation of Zizyphus spina- Christi as source of new medicinal factor.
    Materials And Methods
    The methanolic extract was prepared by percolation method. Leishmania major promastigotes cultured at 25±2°C in stationary phase in RPMI-1640 medium complemented with 10% fetal calf serum (FCS) and antibiotic Penicillin-Streptomycin (10,000 U/mL). By using MTT assay, the biological activity of plant extracts was evaluated in comparison with Glucantime against L.major promastigotes and IC50 values (50% inhibitory concentrations) were also studied. All tests were repeated for three times.
    Results
    Zizyphus spina- Christi extracts and glucantime inhibited the growth of promastigote forms of L.major in vitro after 24, 48 and 72 hours of incubation. IC50 of glucantime was 21.96μg/ml, and IC50 values for methanol and the aqueous extracts of Zizyphus spina- Christi were 60 μg/ml and 80 μg/ml, respectively. All plant extracts had profound effects on promastigotes of L.major.
    Conclusions
    As regards, methanol and aqueous extract of Zizyphus spina-Christi have anti-leishmanial effects in vitro, further works are required to appraise the exact effect of these extracts on Leishmania agents in animal models.
    Keywords: Leishmania major, Zizyphus spina, Christi, plant extract, MTT
  • Mohammar Reza Khataminejad*, Sara Darvish Pages 61-67
    Background And Objectives
    Helicobacter pylori is the main etiology of peptic ulcers and chronic gastritis. The prevalence of Helicobacter pylori is typically higher in developing countries. The aim of this study was to determine the Prevalence compare of the invasive pathological method and serological diagnosis of Helicobacter pylori in patients at Taleghani hospital in Chalous from 2014- 2015
    Materials And Methods
    This study was performed on 358 patients who referred to Taleghani Hospital Branch from 2014 to 2015. For detection of H. pylori the gastric antrum and duodenal biopsies were done by pathological method and determine of the Antibody (IgG) were done by ELISA method.
    Results and
    Conclusion
    the results showed that the overall prevalence of H. pylori infection was 22.34% (80/358) and it was significantly higher in woman (30.06%) compared to man (15.89%) (p=0.001). The most prevalence was seen in 26-35 age group (30.8) and 71-80 weight group (36.1). The high prevalence of infection in the age group 35-26 years (30.8%), showed biopsy sampling of tissue staining is useful than serological test. This study showed that antibody titration alone is not sufficient for definitive diagnosis requires a biopsy is invasive sampling.
    Keywords: Prevalence, Helicobacter pylori, Biopsy, Serology, Chalous
  • Firouz Zadfettah*, Mehrdad Bolourian, Azam Sadegh Pages 68-72
    Background And Aim
    Hepatitis B is a viral infection that attacks the liver and can cause both acute and chronic disease. Thus, the present study focused on antibody titer among HBV-vaccinated dental students in order to evaluate the efficacy of Hepatitis B vaccine and the associated factors.
    Materials And Methods
    descriptive observational study method was used, which included questionnaires and serologic tests. The questionnaires contained questions on personal specifications, according which as many as 76 individuals were qualified as the subjects of the study. Blood samples were taken from the subjects in order to run test on Hepatitis B by using ELISA test. Statistical analysis was done on the obtained data by using Chi-square test and Fisher’s exact test.
    Results and
    Conclusions
    According to the obtained results, 6.6% of the students had a negative titer, while another 6.6% were in borderline situation; whereas 86.8% produced a positive titer. Furthermore, the results revealed that there was an insignificance difference between Hepatitis B Antibody titer values and variables such as gender and needlestick injuries (P≥0/05); whereas, Hepatitis B Antibody titer was significantly different for pre-clinical and clinical students. Based on achieved results, revaccination (booster shot) must be considered for the individuals with a negative Hepatitis B Antibody titer who are considered as high-risk group in the society.
    Keywords: titer_Hepatitis B Virus_vaccine_dental students
  • Kumarss Amini*, Parisa Mobasseri, Alireza Mokhtari Pages 73-78
    Background And Aim
    B-Lactam antibiotics are widely used in the treatment of salmonellosis. Alarming reports have pointed out the rapid development of resistance to these agents, involving Salmonella serovars such as Enteritidis, Typhimurium, Panama, and Typhi in several countries. The aim of this study was to investigate the antibiotic resistance profiles and the prevalence of blaPSE and blaTEM genes among Salmonella typhimurium in humans in Tehran.
    Materials And Methods
    All 46 isolates were detected from a collection of human sampels in veterinary faculty, Islamic Azad University. Samples were tested to resist to ampicillin, chloramphenicol, tetracycline, cephalothin, ceftriaxone, ceftazidime, amoxicillin-clavulanate, gentamicin, trimethoprim-sulfamethoxazole and amikacin. Isolates examined by Polymerase chain reaction analysis to detect the presence of the blaPSE and blaTEM resistance genes.
    Results and
    Conclusions
    Results of antibiogram showed (82.6%) resistance to ampicillin, (80.4%) to chloramphenicol, (69.5%) to tetracycline, (80.4%) to cephalothin, (56.5%) to amoxicillin-clavulanate and (43.4%) to trimethoprim-sulfamethoxazole. Among 46 Salmonella isolates, 43 (93.4%) showed resistance to two or more antibiotic families. blaTEM gene were identified in 1 (2.1%) Salmonella isolates. All the isolates were negative for blaPSE gene. Salmonella strains among humans were resistant to ampicillin, cephalothin, chloramphenicol, tetracycline, amoxicillin-clavulanic acid and trimethoprim-sulfamethoxazole.The identification of ESBL genes in Salmonella and MDR Multi Drug Resistance (93.4%) has considerable implications for public health. Carrying two or more beta-lactamase resistance gene is very worring, because certain combinations of genes could effectively limit all β-lactam therapeutic options. Besides, ESBL producing bacteria are typically associated with multidrug resistance.
    Keywords: Salmonella typhimurium, blaPSE, blaTEM