فهرست مطالب

دانش شناسی - پیاپی 32 (بهار 1395)

نشریه دانش شناسی
پیاپی 32 (بهار 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/03/16
  • تعداد عناوین: 8
|
  • ندا رادمنش*، عبدالرسول جمشیدیان، سعید رجایی پور صفحات 7-18
    هدف
    پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه ی بین سواد اطلاعاتی و میزان خلاقیت دبیران دبیرستان های شهرستان خمینی شهر انجام شده است.
    روش پژوهش: روش تحقیق توصیفی- همبستگی است. جامعه ی آماری مورد بررسی در این پژوهش شامل کلیه ی دبیران دبیرستان های دولتی و غیرانتفاعی شهرستان خمینی شهر بود که از میان آن ها 167 نفر از طریق روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای انتخاب گردیدند. این پژوهش برای گردآوری داده ها از پرسش نامه ی محقق ساخته برای سنجش میزان سواد اطلاعاتی با 35 گویه و پرسش نامه ی خلاقیت رندسیپ با 50 گویه در مقیاس درجه بندی لیکرت استفاده نموده است. جهت تعیین پایایی پرسش نامه های این پژوهش از آلفای کرونباخ استفاده شد. اعتبار پرسش نامه سواد اطلاعاتی 85% و پرسش نامه خلاقیت 87% برآورد گردید. جهت تجزیه تحلیل های آماری داده های جمع آوری شده، از ضریب همبستگی، رگرسیون چندگانه و آزمون t مستقل استفاده شد.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد که بین سواد اطلاعاتی با میزان خلاقیت دبیران رابطه ی معنا دار(430/0:r)، هم چنین بین مولفه های سواد اطلاعاتی نیز با میزان خلاقیت رابطه ی معنادار وجود دارد.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های پژوهش و وجود همبستگی مثبت بین سواد اطلاعاتی و میزان خلاقیت می توان نتیجه گرفت، هرچه دبیران سواد اطلاعاتی بالاتری داشته باشند، زمینه بروز خلاقیت در آن ها افزایش می یابد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که میزان خلاقیت بیشترین رابطه را با توانایی دسترسی موثر به اطلاعات (402/0:r) و کمترین رابطه را با کاربرد هدفمند اطلاعات(237/0:r) داشته است.
    کلیدواژگان: سواد اطلاعاتی، خلاقیت، دبیران، آموزش و پرورش
  • علیرضا رحیمی، رقیه قضاوی*، حکیمه پسندیده خو، ناهید میرزایی صفحات 19-36
    هدف
    این تحقیق با هدف ارزیابی محیط های جست وجوی فهرست های پیوسته کتابخانه های دانشگاه های علوم پزشکی ایران در بازیابی اطلاعات و ارائه راه کارهای لازم برای بهبود طراحی آن ها جهت انجام جست وجوی موضوعی با کیفیتی مطابق با نیاز کاربر انجام شده است.
    روش پژوهش: روش تحقیق توصیفی - پیمایشی بود که اپک های کل دانشگاه های علوم پزشکی (44 دانشگاه) را به صورت سرشماری و از طریق چک لیست محقق ساخته ای (بر پایه ی چک لیست لانگ) که روایی آن توسط چند تن از کارشناسان و متخصصین حوزه کتابداری و اطلاع رسانی و پایایی آن نیز با آلفای کرونباخ 74/0 مورد تایید واقع شد، مورد بررسی قرار گرفت . داده های جمع آوری شده به وسیله نرم افزار اس پی اس اس و از طریق آمار توصیفی (جداول فراوانی، درصد فراوانی، نمودار و...) مورد تجزیه و تحلیل و سپس بر اساس استانداردهای موجود پیشنهادهایی جهت طراحی بهتر و کارآمدتر این گونه فهرست ها ارائه شد.
    یافته ها
    بر اساس داده های تحقیق، بررسی امکانات و قابلیت های اپک ها نشان داد که وضعیت اپک ها از لحاظ سادگی و جذابیت، به کارگیری آیکون های گرافیکی، محدود کردن تعداد رکوردها، استفاده از فنون برجسته سازی، اطلاعات محل، موجودی و وضعیت امانت، مشخص کردن انواع فیلدهای جست وجوی کلیدواژه ای، جست وجو از طریق شماره رده و قابلیت جست وجوی آنلاین در فهرست سرعنوان های موضوعی کتابخانه تقریبا در وضعیت مطلوبی قرار دارد. ولی اطلاع رسانی به کاربر در مورد فهرست موضوعی کنترل شده و قابلیت جست وجوی کلیدواژه ای از سرعنوان های موضوعی کنترل شده به طور مطلوب و کارآمد در نظر گرفته نشده است.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های تحقیق، دسترس پذیری به انواع محیط های جست وجو در حد ضعیف، هم چنین کمتر توجهی به محیط جست وجوی کنترل شده از لحاظ تعبیه امکانات و قابلیت های ویژه شده است و نیز کیفیت اطلاعات ارائه شده در راهنمایی ها و پیشنهادها و دستورالعمل ها در حد مطلوب نیست.
    کلیدواژگان: جست وجوی موضوعی، جست وجوی کلیدواژه ای، جست وجوی کنترل شده، محیط جست وجو، فهرست عمومی پیوسته، کتابخانه های دانشگاهی علوم پزشکی
  • بتول رضایی قمی*، محسن حمیدی صفحات 37-54
    هدف
    ارائه الگوهای مناسب برای کتابخانه های کودک با اعمال رهنمودهای مورد نظر متخصصان کتابداری و کارشناسان با تجربه شورای کتاب کودک می باشد.
    روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و بنا به ماهیت موضوع، اهداف پژوهش و سوال ها از روش پیمایشی- تحلیلی استفاده می کند. جامعه پژوهش شامل 20 نفر از متخصصان کتابداری به عنوان گروه دلفی و 30 نفر از با سابقه ترین کارشناسان شورای کتاب کودک است. شیوه گردآوری داده ها با روش میدانی و به وسیله پرسش نامه 24 سوالی محقق ساخته صورت گرفته است که ضریب پایایی آن برابر با 88/0 به دست آمد. در جمع آوری پرسش نامه ها از روش دلفی و در تحلیل آماری آنها از آزمون های تی-استیودنت و فریدمن استفاده شد.
    یافته ها
    65 درصد جامعه پژوهش را زنان تشکیل داده اند و 85 درصد متخصصان دارای میانگین سنی 41 سال بودند. سوابق بالا و شناخت مناسب جامعه فوق از خصصوصیات ذهنی و رفتاری کودکان و توصیه حداکثری به ضرورت تدوین الگو از دیگر یافته ها است. الگوهای ارائه شده در ده محور رفع نیازهای کودکان و خردسالان، مواد کتابخانه ای، خدمات، منابع انسانی، تبلیغات، مدیریت و ارزشیابی، فضا و وسایل تجهیزات، معیار انتخاب، بودجه، شبکه و بر اساس مفاد مندرج در کنوانسیون حقوق کودک و نیز برگرفته از رهنمودهای ایفلا تهیه شد.
    نتیجه گیری
    نتایج بررسی نشان داد الگوهای ده گانه با اکثریت آراء مورد تایید قرار گرفته است. دستیابی به حداقل 1/74 درصد برای الگوی 8، و حداکثر آن با 7/83 برای الگوی 1 بود. هم چنین در مجموع نظرات میانگین10 الگو از نظر جامعه پژوهش 89/77 درصد شده است. دو فرضیه مطرح شده در خصوص پذیرش الگوی ده گانه و عملکرد ضعیف کتابخانه های کودکان، با آزمون تی– استیودنت به سطح معنی داری مناسب رسید و مورد تایید قرار گرفتند. هم چنین زوایای خوبی در باب تدوین الگوهای ده گانه از نظر متخصصان برای روشن شدن مسئله پژوهش به دست آمد.
    کلیدواژگان: الگوهای کتابخانه ای، روش دلفی، رهنمودهای ایفلا، کتابخانه های کودکان، کنوانسیون حقوق کودک، کودکان، متخصصان کتابداری
  • فرامرز سهیلی، الهام یاری *، علی اکبر فامیل روحانی صفحات 55-68
    هدف
    هدف پژوهش حاضر شناسایی کیفیت خدمات کتابخانه های وابسته به آستان قدس رضوی در خارج از شهر مشهد است.
    روش پژوهش: این پژوهش با روش پیمایشی- تحلیلی انجام شده و جامعه آماری این پژوهش کلیه کاربران بالفعل کتابخانه های وابسته به آستان قدس رضوی در خارج از شهر مشهد است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی با تخصیص متناسب، حجم نمونه به دست آمده معادل 382 نفر است. ابزار مورد استفاده جهت گردآوری اطلاعات پرسش نامه استاندارد سروکوال بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد که کتابخانه های مورد مطالعه در هیچ یک از ابعاد کیفی به جزء بعد تضمین نتوانسته اند انتظارات کاربران را برآورده کنند، بیشترین شکاف مربوط به بعد قابلیت اعتماد و کمترین آن مربوط به بعد پاسخ گویی می باشد. در بین کتابخانه های مورد بررسی کتابخانه درگز بهترین وضعیت و کتابخانه شوشتر پایین ترین کیفیت خدمات را در بین سایر کتابخانه ها داشته اند.
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش حاکی از وجود شکاف منفی کیفیت خدمات از نظر زن و مرد و در همه سطوح تحصیلات است که این مقدار از نظر زن ها بیشتر از مردها بود و در سطح تحصیلی کارشناسی ارشد بیشترین شکاف در بین سایر سطوح تحصیلی داشت. بالاخره شکاف کیفیت خدمات کتابخانه های وابسته به آستان قدس رضوی منفی به دست آمده است.
    کلیدواژگان: کیفیت خدمات، سنجش کیفیت، سنجش کیفیت خدمات کتابخانه، الگوی سروکوال، تحلیل شکاف، کتابخانه های وابسته به آستان قدس رضوی
  • اعظم صائب نجار *، شکوه تفرشی صفحات 69-80
    هدف
    این پژوهش، با هدف بررسی هزینه– سودمندی منابع اطلاعاتی الکترونیکی کتابخانه مرکزی دانشگاه بوعلی سینا همدان در سال 2011 به انجام رسیده است.
    روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی است و از روش پیمایشی بهره گرفته است. برای گردآوری اطلاعات از دو شیوه بسامد استفاده و تحلیل هزینه–سودمندی که دو شیوه علمی در ارزیابی منابع می باشند استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، منابع اطلاعاتی الکترونیکی اشتراکی کتابخانه مرکزی دانشگاه بوعلی سینا همدان، شامل مجلات الکترونیکی و پایگاه های اطلاعاتی دسترس پذیر از طریق سرورهای مرکزی دوازده پایگاه اطلاعاتی اسپورت دیسکاس[1]، انجمن مکانیک آمریکا[2]، انجمن عمران آمریکا[3]، انجمن شیمی آمریکا[4]، پروکوئست[5]، ساینس دایرکت[6]، اکنلیت[7]، امرالد[8]، اسکوپوس[9]، انجمن ریاضی آمریکا[10]، موسسه فیزیک[11]، آکسفورد ژورنال[12] در سال 2011 می باشد.
    یافته ها
    این تحقیق نشان داد که فراوانی میزان استفاده بر اساس شاخص های سما[13](تعداد دانلود مقاله با فرمت پی دی اف و اچ تی ام آل و تعداد دانلود چکیده) در پایگاه های مختلف اختلاف معناداری دارند.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که در بین دوازده پایگاه موردمطالعه پایگاه ساینس دایرکت با 91 درصد دارای بالاترین میزان استفاده و پایگاه اکنلیت با 0008/0 درصد دارای پایین ترین میزان استفاده بود. هزینه–سودمندی پایگاه های مورد مطالعه نیز با یکدیگر تفاوت داشتند و مشخص شد که هزینه–سودمندی پایگاه آکسفورد ژورنال با 2201 ریال از همه بالاتر هست و هزینه–سودمندی پایگاه اکنلیت با 24795147 ریال از همه پایین تر است.
    کلیدواژگان: منابع اطلاعاتی، هزینه - سودمندی، پایگاه های اطلاعاتی، کتابخانه، دانشگاه بوعلی سینا همدان
  • حسن کیانی، منصور تاجداران، کاترین پویا* صفحات 81-88
    هدف
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سطح تحصیلات و مولفه های سواد اطلاعاتی والدین در ارتقاء سطح سواد اطلاعاتی فرزندانشان در مقطع پیش دانشگاهی مدارس دولتی و غیر دولتی منطقه 2 شهر تهران است.
    روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش کتابخانه ای و پیمایشی- تحلیلی انجام شده است. 689 نفر از دانش آموزان دختر و پسر مدارس دولتی و غیر دولتی منطقه 2 آموزش و پرورش تهران در مقطع پیش دانشگاهی که در سال 91-1390 مشغول به تحصیل بودند به صورت نمونه گیری خوشه ایانتخاب شدند. داده ها، با استفاده از ابزار پرسش نامه محقق ساخته گردآوری شد. ضریب آلفای کرونباخ پرسش نامه برابر 9459/0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی نظیر t یک و دو متغیره، آزمون آنووا، آزمون لوین و ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون استفاده شد.
    یافته های پژوهش: یافته ها نشان داد بین سطح تحصیلات والدین و سواداطلاعاتی دانش آموزان مقدار ضریب همبستگی 266/0 برای پدران و 254/0 برای مادران مشاهده گردید که نشان دهنده همبستگی مستقیم (مثبت) بین سطح تحصیلات پدران و مادران و سواد اطلاعاتی دانش آموزان است.
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش نشان داد که بین تحصیلات و سطح سواد اطلاعاتی والدین، با سطح سواد اطلاعاتی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد. بنابراین می توان گفت والدین دارای سطح تحصیلات و سواد اطلاعاتی بالاتر، دارای فرزندانی با سواد اطلاعاتی بالاتر هستند.
    کلیدواژگان: والدین، دانش آموزان پیش دانشگاهی، سواد اطلاعاتی، آموزش و پرورش شهر تهران منطقه دو
  • سارا مرادی*، مظفر چشمه سهرابی، محمود مرادی صفحات 89-100
    هدف
    تعیین ارتباط بین فرهنگ سازمانی و خلاقیت کتابداران در کتابخانه های عمومی و دانشگاهی شهر کرمانشاه انجام گرفته است.
    روش پژوهش: ابزار گردآوی داده ها شامل دو پرسش نامه: 1. فرهنگ سازمانی دنیسون جهت اندازه گیری فرهنگ سازمانی؛ 2. خلاقیت رندسیپ، جهت تعیین میزان خلاقیت کارکنان است. جامعه آماری شامل 131 کتابدار کتابخانه های عمومی و دانشگاهی شهر کرمانشاه که طبق جدول مورگان 98 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. روایی پرسش نامه طبق نظر اساتید کتابداری و پایایی پرسش نامه فرهنگ سازمانی با استفاده از معیار آلفای کرنباخ به طور کلی برابر با 958/0 و پرسش نامه خلاقیت برابر با 848/0 تعیین گردید. تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی- پیمایشی، ضریب همبستگی پیرسون،t مستقل و آزمون نرمال بودن داده های کلموگروف اسمیرنف استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بین فرهنگ سازمانی و خلاقیت کتابداران رابطه ی معنی داری وجود دارد (028/0p= و223/0=r) هم چنین فرهنگ سازمانی حاکم بر کتابخانه های عمومی و دانشگاهی و خلاقیت کتابداران شهر کرمانشاه بیش از حد متوسط است. ضمن اینکه بین دو مولفه فرهنگ سازمانی (یکپارچگی و سازگاری) با میزان خلاقیت کتابداران رابطه معنی داری وجود دارد. اما بین دو مولفه دیگر آن (درگیر کارشدن و ماموریت) با میزان خلاقیت کتابداران رابطه معنی داری وجود ندارد. بین فرهنگ سازمانی و خلاقیت کتابداران در کتابخانه های عمومی و دانشگاهی شهر کرمانشاه تفاوت معنی داری وجود ندارد.
    نتیجه گیری
    هر چه نمره فرهنگ سازمانی بالاتر باشد میزان خلاقیت کارکنان نیز بیشتر است و این امر نشان می دهد که فرهنگ سازمانی به عنوان یک عامل تسهیل کننده و برانگیزنده به طور مستقیم با میزان خلاقیت کتابداران رابطه دارد. با توجه به یافته های تحقیق، می توان چنین نتیجه گیری نمود که رابطه معنی داری بین فرهنگ سازمانی و خلاقیت کتابداران وجود دارد. در نتیجه فرهنگ سازمانی می تواند موجب بروز خلاقیت در افراد گردد.
    کلیدواژگان: فرهنگ سازمانی، خلاقیت، کتابداران، کتابخانه عمومی، کتابخانه های دانشگاهی، کرمانشاه
  • اعظم نجفقلی نژاد، محمدحسن زاده*، نجلا حریری، فهیمه باب الحوائجی صفحات 101-110
    هدف
    کشورهای عضو اکو آثار و گنجینه های ادبی و فرهنگی مشترکی دارند. در کنار هم قرار گرفتن این اشتراک ها و تقویت روزافزون آنها، به واسطه همکاری کتابخانه های ملی به عنوان حافظه علمی و فرهنگی ملت ها هدفی متعالی است. این کار در سایه راه اندازی یک مرکز اطلاع رسانی می تواند محقق شود. هدف مقاله حاضر شناخت دیدگاه مسئولان و صاحبنظران فرهنگی ایران درباره راه اندازی مرکز اطلاع رسانی اکو است.
    روش پژوهش: این پژوهش با رویکرد کیفی انجام گرفته است. در این پژوهش برای اخذ نظرات مسئولین و صاحب نظران فرهنگی کشور، مصاحبه هایی با 22 صاحب نظر از 7 سازمان مختلف ترتیب داده شد. برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از مصاحبه ها نیز از نظریه زمینه ای استفاده شد و از سه مرحله رمزگذاری باز، محوری و گزینشی بهره گرفته شد. به منظور برقراری پیوند بین مقوله ها، از مدل پارادایمی پیشنهادی استراس و کوربین استفاده شد.
    یافته ها
    100 درصد افراد مصاحبه شده تا حدی با بحث ایران فرهنگی آشنا بودند و با توجه به اهمیت چنین مرکز اطلاع رسانی جز درصد اندکی (55/4 درصد) از افراد صاحب نظر و سیاست گذار فرهنگی، موافق راه اندازی مرکز اطلاع رسانی اکو در ایران بودند. اکثر افراد صاحب نظر فرهنگی (بیش از 90 درصد) راه اندازی چنین مرکزی را در تقویت ایران فرهنگی موثر قلمداد نمودند. در مرحله رمزگذاری باز 123 مفهوم، در مرحله رمزگذاری محوری، 16 مقوله پدیدار گشت. مقوله ی مرکزی شناسایی شده در این پژوهش، موجودیت واحد بود که بقیه مقوله ها در رابطه ی با آن معنا پیدا می کنند.
    نتیجه گیری
    راه اندازی هر مرکز اطلاع رسانی در کشور، کارکردهای مناسبی دارد. اما با توجه به ویژگی های کشورهای منطقه و شرایط کنونی ایران، راه اندازی چنین مرکزی با چالش هایی روبه رو است. البته راه کارهایی وجود دارد که می تواند مرکز اطلاع رسانی را در صورت طراحی، بهره ور نماید.
    کلیدواژگان: مرکز اطلاع رسانی، اکو، صاحب نظران فرهنگی کشور
|
  • Neda Radmanesh*, Abdorrasool Jamshidiyan, Saeed Rajaeipour Pages 7-18
    Purpose
    This study was conducted to analyze the relationship between high school teacher's informational literacy and their level of creativity in the city of Khomeinishahr.
    Methodology
    The research method is descriptive-correlation. The population includes all the teachers in profit and non-profit high schools of Khomeinishahr. 167 teachers were selected through Multistage Cluster Sampling. To determine reliability of research questionnaires, Cronbach's alpha was used. Collected data were analyzed using correlation coefficient, multiple regression analysis and independent t test.
    Findings: The findings indicated that there is a significant relationship between the information literacy and the level of teacher's creativity (r: 0.430). Moreover, there is a significant relationship between information literacy-related components and the level of creativity.
    Conclusion
    Due to the positive correlation between information literacy and level of creativity, it can be concluded that the higher level of teacher's information literacy, the better circumstances of showing creativity can be increased. The regression analysis indicated that the level of creativity had the most relationship with the ability in effective access to the information (r: 0402) and it has the least relationship with the purposeful utilization of the information (r: 0237).
    Keywords: Information literacy, Creativity, Teachers, Education
  • Alireza Rahimi, Roghaye Ghazavi *, Hakimeh Pasandideh, Khoo, Nahid Mirzaie Pages 19-36
    Purpose
    The aim of this research was to determine the weak and strong points of online public access catalogues (OPACs) in library of Iranian medical sciences universities in terms of information retrieval.
    Methodology
    Using descriptive survey 44 OPACs of all medical sciences universities were studied by checklist with confirmed reliability (α=0.74) and validity. Collected data were analyzed by SPSS software and descriptive statistics. Finally, some suggestions were presented.
    Findings: More than 50% of the society had OPAC but it was accessible and searchable only in 20 libraries. The study of possibilities and abilities in OPACs indicated that they are in an acceptable state.
    Conclusion
    Access to search environments is weak. Characteristics and facilities in general search environment and keyword search environment are in good level but these facilities are not considered in controlled search environment. It is necessary for designers, planners and managers to have more attention to provide OPACs in all of libraries, employ web databases standards in the provision of accessing and presenting useful level of possibilities in all types of subject searches (particularly controlled search), and give efficient guidance and education to users in their searches.
    Keywords: Subject searching, Keyword searching, Controlled subject searching, Search environment, OPACs, Medical Sciences Libraries
  • Batool Rezaei, Ghomi *, Mohsen Hamidi Pages 37-54
    Purpose
    This research presents a suitable model for children's library from special librarian's viewpoint.
    Methodology
    This applied research was done using analytical survey approach. The research society includes fifty people of outstanding experts in children field and Librarianship. To collect desired data a researcher-developed questionnaire was utilized.
    Findings: The suggested model was on the basis of ten indicators confirmed by IFLA guidelines.
    Conclusion
    Ten indicators and two research hypotheses were confirmed according to the expert's viewpoints.
    Keywords: Library models, Children, Librarianship experts, Convention on the Rights of the Child, IFLA guidelines, Children's libraries, Delphi technique
  • Faramarz Soheili, Elham Yari *, Aliakbar Familrohani Pages 55-68
    Purpose
    The purpose of this study was to evaluate service quality of the Astan Quds Razavi's libraries Based on ServQual Model.
    Methodology
    The present study was done by survey analytical method. Research populations were all users of Astan Quds Razavi's libraries located out of Mashhad. Using random sampling with proportional allocation, 382 persons were selected. The data gathering tool was ServQual standard questionnaire. T-test and ANOVA were used for data analysis.
    Findings: The libraries could not fulfill their user’s expectations in none of the qualitative dimensions except for the assurance. The maximum gaps were about the reliability and the minimum was related to replication. Among all libraries, Dargaz library had the best and Shushtar library had the lowest service quality.
    Conclusion
    There is a negative gap in service quality in male and female point of view and in all levels of education; the amount of this gap was bigger in female's point of view and also in M.A degree. Finally, negative gap in the service quality libraries associated with Astan Quds Razavi was obtained.
    Keywords: Service quality, Quality assessment, Assessment of service quality Libraries, ServQual model, Gap analysis, Astan, e Quds Razavi's libraries
  • Azam Saebnajar *, Shokouh Tafreshi Pages 69-80
    Purpose
    To evaluate the cost–benefit of electronic resources in central library of Bu-Ali Sina University of Hamedan.
    Methodology
    This study is an applied research that has been carried out by the documentary and the survey method. Two scientific methods, usage frequency and cost-benefit analysis were used for gathering information. Statistical society of this research included the subscribed electronic resources of central library of Bu-Ali Sina University, covering electronic journals and databases available through servers of Sport Discus, ASME, ASCE, ACS, MathSciNet, Scopus, Emerald, Econlit, Science Direct, ProQuest, Institute of Physics, Oxford university of Press databases in annual period of 2011.
    Findings: Findings showed that redundancy of usage counts based on electronic resources indicator SAMA (count of paper download with HTML and PDF formats, count of abstract downloads) in different databases had significant difference.
    Conclusion
    Among 12 databases, ScienceDirect had highest counts of usage with 91% and Econlit had the lowest usage counts with 0008/0%. Cost-benefit in different databases had also difference with each other’s and delineated that cost-benefit in OUP database was the highest with 2201 rials, and in Econlit database was the lowest with 24795147 rials.
    Keywords: Information resources, Cost–benefit, Information databases, Library, Bu, Ali Sina University of Hamedan
  • Hasan Kiani, Mansor Tajdaran, Katrin Poya* Pages 81-88
    Purpose
    The present study aimed to investigate the impact of the parents’ education on the improvement of information literacy among the pre-university students (their children) of private and public high schools located in district 2 of Tehran.
    Methodology
    The methodology of the research was based on library study in the literature review and theoretical literature, and survey method (descriptive and analytical) in data analysis. The data were gathered through a researcher-made questionnaire consisting of 31 closed questions and one open question. The sample size was 689 students whom were selected randomly in each cluster from 6777. 688 (99.9%) questionnaires were. In order to analyze the data, descriptive and statistical methods were used.
    Findings: The correlation coefficient between parent's level of education and information literacy level of students was 0.266 for fathers and 0.254 for mothers. There is a positive correlation between education level of parents, and directing students to information literacy.
    Conclusion
    Those parents who have higher level of education and information literacy are expected to have children with higher level of information literacy.
    Keywords: Parents, Pre, university students, Information literacy, Ministry of Education, Tehran city
  • Sara Moradi *, Mozafar Cheshmeh, Sohra, Mahmoud Moradi Pages 89-100
    Purpose
    It aims to examine the relationship between organizational culture and creativity of librarians in public and university libraries in Kermanshah.
    Methodology
    For measuring each variables of the research, it posed two questions. The population of this study consisted of 131 public and university librarians in Kermanshah. According to Krejcie Morgan's table, 98 people were selected as the sample size.
    Findings: Organizational culture of public and university libraries in the Kermanshah is more than average level. There is a significant relationship between two aspects of organizational culture (Adaptability and Consistency) and creativity of librarians. But, there is no significant relationship between two other aspects of organizational culture (Involvement and Mission) and creativity of librarians.
    Conclusion
    The organizational culture as a facilitator and motivator has a direct relation with creativity of librarians. It is concluded that there is a significant relationship between organizational culture and the librarian's creativity. As a result, organizational culture can lead to creativity in people.
    Keywords: Organizational culture, Creativity, Librarians, Public Libraries, Academic libraries, Kermanshah
  • Azam Najafgholinejad, Mohammad Hasanzadeh*, Nadjla Hariri, Fahimeh Babalhavaeji Pages 101-110
    Purpose
    This paper aims at recognizing perspective of Iranian cultural administrators and experts on the setting up The Economic Cooperation Organization (ECO) information center.
    Methodology
    This research was conducted with qualitative method. This study has collected views from authorities and cultural experts by interviews with 22 experts from seven different organizations. Data from the interviews were analyzed using grounded theory and the three stages of open coding, axial and selective technique was used. In order to establish links between categories, the model proposed by Strauss and Corbin paradigm was used.
    Findings: 100% of those interviewed were somewhat familiar with the discussion of cultural Iran and due to the importance of such information center, except of a small percentage (55/4%) of experts and policy makers, most of them were agree with establishing of ECO information center. Most of the cultural experts (90%) were considered effective establishing such a center in the strengthening of cultural Iran. In step of open coding 123 concepts, in step of axial coding phase, 16 categories emerged. The central issue identified in this study was united identity that the other components find meaning in the presence of this issue.
    Conclusion
    Setting up each information center in Iran has appropriate functions. But, according to the characteristics and current situation of the region, establishing such a center is faced with challenges. Of course, there are some strategies that can enjoy the center.
    Keywords: Information center, ECO, Cultural experts