فهرست مطالب

دانش شناسی - پیاپی 33 (تابستان 1395)

نشریه دانش شناسی
پیاپی 33 (تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/05/27
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمدرضا اباذری*، فهیمه باب الحوائجی صفحات 7-16
    هدف
    هدف این پژوهش، مطالعه ویژگی های حمایتی کارآفرینی کتابداران کتابخانه های دانشگاهی واحدهای جامع دانشگاه آزاد اسلامی و کشف رابطه و تاثیر متغیرهای جمعیت شناختی بر این ویژگی هاست.
    روش پژوهش: نوع تحقیق، توصیفی و روش آن پیمایشی- تحلیلی است. کل جامعه آماری 109 نفر از کتابداران کتابخانه های دانشگاهی در 15 واحد جامع بودند که به صورت سرشماری مورد آزمون قرارگرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات، مصاحبه حضوری با صاحب نظران جهت گزینش ویژگی های حمایتی کارآفرینی، و ابزار پرسش نامه خودسنجی محقق ساخته جهت سنجش این ویژگی ها در کتابداران بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی (شاخص KMO، آزمون کرویت بارتلت، تحلیل واریانس یک سویه، ضریب همبستگی و ضریب تعیین) انجام گرفت.
    یافته ها
    ویژگی های حمایتی کارآفرینی کتابداران به طور معناداری از حد متوسط کمتر بود و رابطه معناداری بین مدرک تحصیلی کتابداری، سن و سطح تحصیلات کتابداران با این ویژگی ها وجود داشت. همچنین بین برخی از این ویژگی ها با متغیرهای مدرک تحصیلی، سن و سطح تحصیلات دارای ضریب مثبت و مستقیم بود که با افزایش امتیاز متغیرهای جمعیت شناختی، ویژگی های حمایتی کارآفرینی آنان افزایش می یافت.
    نتیجه گیری
    امروزه بر جذب کتابدارانی با ویژگی های کارآفرینانه تاکید می شود. در کتابخانه ها، روشن نمودن اهداف، مسئولیت ها و تفویض آن به کتابداران شایسته، اعتماد و اطمینان را در آنان به وجود آورده و حمایت سازمانی موجب می گردد تا آنان با حداکثر ظرفیت و توان خود، ضمن سازگاری با محیط کاری و بقاء در بلندمدت، موجبات رضایتمندی استفاده کنندگان و مراجعان به کتابخانه ها و مراکز اطلاعاتی را فراهم نمایند.
    کلیدواژگان: کارآفرینی، کتابخانه های دانشگاهی، دانشگاه آزاد اسلامی، کتابداران
  • سعیده ابراهیمی*، هانیه زارع، عبدالرسول جوکار صفحات 17-26
    هدف
    هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه کارآفرینی سازمانی و مدیریت دانش متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی شاغل در 13 کتابخانه دانشکده های دانشگاه شیراز در سال 1392 است.
    روش پژوهش: این پژوهش، از دیدگاه هدف، در گروه تحقیقات بنیادی و از دورنما روش، در گروه تحقیقات همبستگی قرار می گیرد. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل، کلیه کارمندان زن و مرد شاغل در کتابخانه های دانشگاه شیراز بود که تمامی این افراد (87 نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش مورد استفاده شامل پرسش نامه مدیریت دانش نیر (1390) و پرسش نامه کارآفرینی سازمانی هومن (1381) می باشد. ضرایب پایایی آلفای کرونباخ که برای محاسبه همسانی درونی پرسش نامه های مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی استفاده گردید، به ترتیب برابر با 89/0 و 92/0 به دست آمد. داده ها با استفاده از روش آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد بین سطح مهارت کارآفرینی سازمانی و مدیریت دانش متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی شاغل در کتابخانه های دانشگاه شیراز رابطه معنی داری وجود دارد. نتایج همچنین بیانگر آن بود که از بین ابعاد کارآفرینی سازمانی، بین بعد «سخت کوشی، مسئولیت پذیری و موفقیت» با مدیریت دانش، رابطه معنی داری وجود دارد؛ در حالی که بین ابعاد ریسک پذیری، نظارت درونی، خلاقیت، انعطاف پذیری، تحمل ابهام و روایی کلامی با متغیر مدیریت دانش، رابطه معنی داری وجود ندارد.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته ها می توان چنین نتیجه گیری نمود که، متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی شاغل در کتابخانه های دانشگاه شیراز، مدیریت دانش را به عنوان یک راهبرد آگاهانه در شناسایی دانش، ارزیابی، سازماندهی و ذخیره سازی آن به منظور افزایش کارآفرینی در کتابخانه ها به کار می گیرند.
    کلیدواژگان: کارآفرینی سازمانی، مدیریت دانش، متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شیراز
  • نجلا حریری*، ناهید تبریزی صفحات 27-35
    هدف
    پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت مدیریت استعداد و جانشین پروری در کتابخانه های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در شهر تهران انجام گرفته است.
    روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و جامعه ی آماری آن شامل کتابداران کتابخانه های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در شهر تهران به تعداد 146 نفر است. مدل مورد استفاده در پژوهش مدل ستاره ای هفت سو است و برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه ی راث ول با عنوان ویژگی های برنامه ریزی جانشینی سازمان استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها در سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار آماری SPSS انجام شده است.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان داد که بین وضعیت موجود کتابخانه های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در شهر تهران برای اجرای مدیریت استعداد و جانشین پروری در همه ی ابعاد هفت گانه ی مدیریت استعداد و جانشین پروری با وضعیت مطلوب تفاوت معناداری وجود دارد؛ به نحوی که در همه ی ابعاد هفت گانه، وضع موجود کمتر و پایین تر از وضع مطلوب قرار دارد. بر اساس سایر یافته ها در بررسی وضعیت کلی مدیریت استعداد و جانشین پروری در کتابخانه های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در شهر تهران، وضعیت موجود با میانگین 07/2 با وضعیت مطلوب با میانگین 29/4 تفاوت معنی داری دارد.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های پژوهش، لزوم اجرای برنامه ی مدیریت استعداد و جانشین پروری نظام مند و هماهنگ با برنامه ریزی استراتژیک کتابخانه به منظور شناسایی، استخدام، پرورش، ارتقا و نگهداری افراد مستعد و جوان مورد تاکید قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: کتابخانه، دانشگاه آزاد اسلامی، مدیریت استعداد، جانشین پروری
  • محمدحسن زاده، زینب صدیقی*، منصوره حسینی شعار صفحات 37-50
    هدف
    این پژوهش با هدف درک میزان علاقه به موضوع سایبرنتیک در سطح بین المللی در بازه زمانی 16 ساله (1995 – 2011) صورت گرفته است تا دریابد که آیا موضوع سایبرنتیک از الگوی مدیریت مد زودگذر پیروی می کند یا خیر.
    روش پژوهش: روش پژوهش حاضر، پیمایش توصیفی است؛ بدین منظور، پس از شناسایی و انتخاب کلیدواژه های این حوزه به کمک منابع اطلاعاتی مختلف، کار جست وجوی پیشرفته واژه های گزینش شده در پایگاه اطلاعاتی «امرالد» و «وایلی» انجام و تعداد انتشارات صورت گرفته در هر سال بر مبنای عنوان، چکیده و کلیدواژه، استخراج و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته های به دست آمده از پژوهش نشان داد که بیشترین تعداد مقالات در موضوع سایبرنتیک در اواخر دهه 90 در پایگاه اطلاعاتی امرالد منتشر گردیده و از آن زمان تاکنون نیز روند صعودی را در پیش گرفته است. پایگاه وایلی نیز نتایج مشابهی را نشان داد. بنابراین در اوایل قرن 20 شاهد رشد روزافزون انتشارات مرتبط با این موضوع هستیم که این مسئله، پیروی سایبرنتیک از الگوی مدیریت مد را به چالش می کشد. بدین مفهوم که علاقه به این موضوع از الگوی نوسانات زنگی شکلآبراهامسون که نشان دهنده مدیریت مد زودگذر است پیروی نمی کند.
    نتیجه گیری
    بنابر نتایج حاصل، میزان علاقه به موضوع سایبرنتیک از الگوی نوسانات زنگی شکل که نشان دهنده مدیریت مد است، پیروی نمی کند و با توجه به افزایش تعداد مقالات در موضوع سایبرنتیک و به دنبال آن افزوده شدن تعداد مجلات تخصصی در این زمینه موضوعی، احتمال نهادینه شدن سایبرنتیک به عنوان یک رشته دانشگاهی، برای آینده قابل پیش بینی وجود خواهد داشت.
    کلیدواژگان: سایبرنتیک، مدیریت مد، مد زوگذر، الگوی نوسانات زنگی شکل
  • شهره حسینی *، عبدالرسول خسروی، رضا بصیریان جهرمی صفحات 51-61
    هدف
    پژوهش حاضر به شناسایی مهارت های ارتباطی کتابداران کتابخانه های دانشگاهی شهر بوشهر از دیدگاه کتابداران و مراجعه کنندگان با رویکردی مقایسه ای می پردازد.
    روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری آن کتابداران کتابخانه های دانشگاهی شهر بوشهر وابسته به وزارتخانه های «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «علوم، تحقیقات و فناوری» (جمعا 18 نفر) که به روش سرشماری و مراجعه کنندگان این کتابخانه ها (دانشگاه خلیج فارس 4340 نفر و دانشگاه علوم پزشکی بوشهر 2799 نفر) که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند (بر اساس جدول مورگان به ترتیب 354 نفر، 338 نفر). داده ها با استفاده از پرسش نامه استاندارد مهارت ارتباطی «کوئین دام» جمع آوری و در نرم افزار SPSS در سطح آزمون های توصیفی و استنباطی (تی مستقل، تی تک متغیره، آزمون من ویتنی و آزمون اف) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد میانگین مهارت های ارتباطی کتابداران دانشگاهی شهر بوشهر از دیدگاه کتابداران (61/3) و مراجعه کنندگان (3/2) در بالاتر از سطح متوسط قرار دارد. همچنین بین هیچ کدام از مولفه های مهارت ارتباطی با ویژگی های جمعیت شناختی تفاوت معناداری وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج پژوهش حاضر، بالابودن سطح مهارت ارتباطی کتابداران کتابخانه های دانشگاهی شهر بوشهر نویددهنده ارائه خدماتی بهتر، جلب رضایت بیشتر مراجعه کنندگان ، بهبود سطح کیفیت کتابخانه و به تبع آن ارتقا سازمان مادر می باشد.
    کلیدواژگان: مهارت های ارتباطی، کتابدار، کاربر، کتابخانه های دانشگاهی
  • فریده عصاره، رباب برایرپور، سمانه عباسیان* صفحات 63-73
    هدف
    این پژوهش با هدف شفاف سازی و مرزبندی دامنه ی بین لغات و موضوعات حوزه های کتاب سنجی، علم سنجی و اطلاع سنجی و تحلیل توصیفی مدارک این حوزه ها نگارش شده است.
    روش پژوهش: روش مورد استفاده در این پژوهش تحلیل محتوا می باشد. برای این منظور از نمایه استنادی علوم، رکوردهایی که در عنوان آن ها حداقل یکی از واژه های کتاب سنجی، علم سنجی و اطلاع سنجی آمده و در پایگاه دایالوگ و در محدوده ی زمانی 1973-2009 موجود است، گردآوری شد. برای ورود داده ها فایل اکسلی طراحی گردید. بدین ترتیب 36 کلیدواژه برای حوزه کتاب سنجی و برای حوزه علم سنجی و اطلاع سنجی هر کدام 19 کلیدواژه مورد استفاده قرار گرفت.
    یافته ها
    طبق یافته های حاصل از تحلیل محتوا و تعیین موضوعات منحصربه فرد سه حوزه، مشخص شد که تاکید حوزه ی کتاب سنجی بر موضوعات، اطلاعات علمی و حوزه ی کتابداری است و دو حوزه ی دیگر بر اطلاعات به طور کلی و کل حوزه ها تاکید دارند.
    نتیجه گیری
    نتیجه حاصل از بررسی موضوعات مشترک نشان داد که حوزه ی کتاب سنجی و پس از آن علم سنجی از مقوله های مشترک بیشتری با حوزه های دیگر برخوردار هستند. نتایج به دست آمده از تحلیل توصیفی انتشارات این حوزه ها روشن ساخت که بیشترین تعداد انتشارات مربوط به حوزه کتاب سنجی و کمترین آن مربوط به حوزه اطلاع سنجی می باشد. اوج انتشار مدارک کتاب سنجی در سال 2008 با 54 مدرک (معادل 1/7 درصد)، علم سنجی درسال 1994 با 29 مدرک (معادل 97/9 درصد) و اطلاع سنجی در سال 2005 با 13 مدرک (معادل 10 درصد) بوده است.
    کلیدواژگان: کتاب سنجی، علم سنجی، اطلاع سنجی
  • مهدی محمدی، نیره خرداد شهری، عیسی زارعی* صفحات 75-86
    هدف
    هدف پژوهش حاضر، ارزیابی وضعیت و خدمات میز مرجع مجازی در وب سایت کتابخانه های دانشگاه های دولتی است.
    روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی - ارزشیابی و نوع پژوهش کاربردی، با رویکرد کمی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل 90 وب سایت کتابخانه های دانشگاه های دولتی ایران می باشد که از سرویس رتبه بندی دانشگاه ها (فور آی سی یو) برگرفته شده است. اطلاعات هر وب سایت بر روی چک لیست محقق ساخته ای گردآوری و داده های آن جهت تجزیه و تحلیل، وارد نرم افزار اکسل شده و یافته ها در قالب جداول و نمودار ارائه شده است.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که از 90 دانشگاه مورد بررسی، 22 دانشگاه در تهران و 68 دانشگاه در شهرستان ها فعالیت می کنند. 66/7 درصد از این دانشگاه ها، پیوند مربوطه به کتابخانه را به صورت مستقیم و 15 درصد نیز به صورت غیرمستقیم در صفحه اصلی وب سایت دانشگاه قرار داده اند. از 90 سایت مورد بررسی، 41 درصد دارای میز مرجع مجازی بودند و 55 درصد نیز فاقد این لینک بودند. 77 درصد از وب سایت های دارای میز مرجع مجازی از فرم وبی استفاده می کنند که دارای آیتم های محدودی هستند. در بین وب سایت های مورد بررسی، فقط 11 مورد دارای خط مشی و سیاست های مدون و سوال های FAQ و... بوده است.
    نتیجه گیری
    جمع بندی یافته ها حاکی از آن است که بسیاری از کتابخانه ها هر چند لینک مربوط به میز مرجع مجازی را در وب سایت خود قرار دادند، اما فعالیت های آنها چشمگیر نیست که بتواند انگیزه مراجعه های بعدی را در کاربران به وجود آورد. به طوری که از بین 90 دانشگاه مورد بررسی فقط میز مرجع 2 دانشگاه فعال بوده و به سوال های پرسیده شده از سوی محققان پاسخ دادند.
    کلیدواژگان: خدمات مرجع، میز مرجع مجازی، کتابخانه های دانشگاهی، وب سایت کتابخانه های دانشگاهی
  • مریم سادات میرحیدری *، محبوبه غفوری، امیررضا اصنافی صفحات 87-101
    هدف
    با توجه به اهمیت بازاریابی در جذب مخاطبان و بهره وری بیشتر کتابخانه ها، هدف این پژوهش مطالعه وجود ابزارهای بازاریابی در وب سایت ها و پورتال های کتابخانه های تخصصی حوزه علوم انسانی شهر تهران در ارائه راه کارهایی به منظور توسعه و بالابردن خدمات به کاربران می باشد.
    روش پژوهش: این پژوهش به روش ارزیابی اکتشافی انجام شده است. ارزیابی اکتشافی یکی از پرکاربردترین روش های ارزیابی است که مبتنی بر سیاهه وارسی بوده و برای تعیین کاربردپذیری سیستم های تعاملی به کار می رود. جامعه پژوهش شامل 26 وب سایت کتابخانه تخصصی حوزه علوم انسانی، متمرکز در شهر تهران است که میزان تطابق ابزارهای بازاریابی موجود در وب سایت های مورد بررسی با معیارها و مولفه های تعیین شده، براساس سیاهه وارسی محقق ساخته، به عنوان ابزار سنجش به کار گرفته شده است. این سیاهه وارسی دارای پنج شاخص کلی (شخصی سازی، توزیع، ترویج، محصول و قیمت) و هیجده زیرشاخص است که برخی از زیرشاخص ها دارای مولفه های خاص تری نیز هستند.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان می دهد که وب سایت های کتابخانه های تخصصی در مجموع به میزان 40/47 درصد در شاخص شخصی سازی، 40/15 درصد در شاخص توزیع، 32/33 درصد در شاخص ترویج، 21/30 درصد در شاخص محصول و 32/24 درصد در شاخص قیمت از ابزارهای بازاریابی استفاده کرده اند.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان می دهد بیشتر کتابخانه های تخصصی بررسی شده در این پژوهش، گام های اولیه را در راستای اجرای بازاریابی اطلاعات در سازمان های متبوع خود برداشته اند؛ اما بسیار ابتدایی و ضعیف عمل کرده و نیاز به تلاش های بیشتری برای بهبود قابلیت های اجرایی در وب سایت های خود دارند. به طوری که بسیاری از شاخص های در نظرگرفته شده در این پژوهش در سطح مطلوبی قرار ندارند.
    کلیدواژگان: بازاریابی، کتابخانه تخصصی، خدمات کتابخانه ای، وب سایت کتابخانه ای
|
  • Mohammadreza Abazari *, Fahimeh Babalhavaeji Pages 7-16
    Purpose
    Present research tries to study entrepreneurship protective features of librarians of academic libraries of comprehensive Islamic Azad Universities and to find the relationship and effect of demographical variables on their entrepreneurship protective features.
    Methodology
    Research is of descriptive type and its method is analytical survey. Statistical population composed of 109 persons of librarians of academic libraries in 15 comprehensive branches who were tested by census. Data collection instrument was face-to-face interview with pundits in order to choose entrepreneurship protective features, and researcher-made self-measurement questionnaire for measuring these features in librarians. Data were analyzed by descriptive statistics (frequency, percentage of frequency and table-drawing) and inferential statistics (KMO index, Kervit Bartlett test, single-way variance analysis, correlation coefficient and determination coefficient).
    Findings: Librarian's entrepreneurship protective features were significantly less than average and there was a significant relationship between librarianship diploma, age and librarian's education level and their protective features. Also among some librarian's protective features with variables of educational diploma, age and education had positive and direct coefficient that the increase in score of demographical variables caused the increase in librarian's entrepreneurship protective features.
    Conclusion
    Nowadays, the emphasis is on attracting and recruiting entrepreneur librarians. Explaining the goals, responsibilities and assigning responsibility to competent librarians have made they feel confidence and trust. Organizational support causes they secure consent of users and applicants of libraries and information centers with their most capability and ability while they get along with workplace and survive for long-term.
    Keywords: Entrepreneurship, Academic libraries, Islamic Azad University, Academic librarians
  • Saeideh Ebrahimy*, Hanieh Zare, Abd Alrasoul Jowkar Pages 17-26
    Purpose
    The aim of this study was to do a survey on the relationship between corporate entrepreneurship and knowledge management (KM) of Information Science specialists working at 13 Shiraz University libraries.
    Methodology
    This study, as objective view is a fundamental research and in terms of methodology, is a correlation research. The used tools of the study include the CE questionnaire of Hooman and knowledge management questionnaire of Nayyer; and data were analyzed by descriptive and inferential statistics.
    Findings: Results of the study showed thatthere is a significant relationshipbetween corporate entrepreneurship and knowledge management of the Information Science specialists. The results also showed thatamong the components of CE, between the "hard working, responsible and successful"with knowledge management, there is significant relationship, but between the dimensions of risk taking, internal control, creativity, flexibility, tolerance of ambiguity and verbal narrative with their knowledge management, there is no significant relationship.
    Conclusion
    It can be concluded thatthe Information Science specialists consider and utilizethe KM as a conscious strategy of identifying, evaluating, organizing, processing and storingin order to raise public opinion and increase innovation and entrepreneurship in their libraries.
    Keywords: Knowledge Management, Corporate entre preneurship, Information Science, Specialists, Shiraz University
  • Nadjla Hariri *, Nahid Tabrizi Pages 27-35
    Purpose
    The current study has been donewith thepurpose of determining the status of talent and succession management in the libraries of Islamic Azad University Branches located in Tehran.
    Methodology
    The method of the study is a kind of analytic survey and its statistical society consists of 146 librarians of the libraries of Islamic Azad University Branches located in Tehran. The model used in the study is the seven-hand stars model and for the data collection, Ruthwell’s questionnaire with the title of ‘the Features of Succession Planning of an Organization’ has been applied. To analyze the data in the aspect of descriptive and deductive statistics, the statistical software of SPSS has been used.
    Findings: There is a significant difference between the present status and the desirable status of executing the talent and succession management in the libraries. In all 7 dimensions, the present status is less than the desirable status. Based on the otherresults in the study of total status of talent andsuccession management in the libraries, the present status with an average of 2.07 is significantly lower than the desirable status with an average of 4.29.
    Conclusion
    The findings of this research emphasize the need for implementing systematic and consistent programs with the strategic plan of libraries in order to hire, train, promote, and retain talented young people.
    Keywords: Libraries, Islamic Azad University, Talent, succession management
  • Mohammad Hassanzadeh, Zeinab Sedighi *, Mansoureh Hoseinishoar Pages 37-50
    Purpose
    This paper was accomplished to understand the measure of interest to cybernetics topic at the international level during 16 years (1995-2011).
    Methodology
    To do this descriptive survey, we identified and selected keywords in related resources which to be searched in "Emerald" and "Wiley" databases. Then,we analyzed the number of publications in per year based on the title, abstract, and keywords.
    Finding: This study showed that most of publication issued in recent of 1990s in Emerald database and has trend upward trend yet. Wiley database showed similar results. Therefore, in the early 20th century,we saw the growth of publications related to cybernetics topic. This means that the interest in this topic does not follow of Abrahamson bell-shaped volatility pattern that represents management fad.
    Conclusion
    It is concluded that measure of interest to cybernetics topic does not follow of Abrahamson’s bell-shaped volatility pattern that represents management fad.In addition, Cybernetics will be increasingly treated as an academic disciplinefor the foreseeable future.
    Keywords: Cybernetics, Fashion management, Management fad, Abrahamson's bell, shaped volatility pattern
  • Shohreh Seyyedhosseini *, Abdolrasoul Khosravi, Reza Basirianjahromi Pages 51-61
    Purpose
    This comparative study aims to investigate the communication skills of Bushehr academic librarians from the users and librarians’ viewpoint.
    Methodology
    Survey-descriptive method was used to conduct this study. Population included all academic librarians in Bushehr municipality – both in Ministry of Science, Research and Technology and Ministry of Health and Medical Education- who adopted as an enumerative population and the users (4340 students in Persian Gulf University and 2799 students in Bushehr University of Medical Sciences) who selected as a random sampling. Required data were gathered by Queendom questionnaire and analyzed by SPSS 16.0.
    Findings: The results showed that the communication skills of academic librarians are more than average. In addition, there is not any significant difference between communication skills parameters and demographic characteristics.
    Conclusion
    According to the results, the high level of communication skills of librarians could lead to better services, and improving the level of the service quality
    Keywords: Communication skills, Librarians, Users, Academic libraries
  • Farideh Osareh, Robab Barayerpour, Samaneh Abasian* Pages 63-73
    Purpose
    This study aims to clarify the scope and boundaries between words and topics ‘Bibliometrics’, ‘Scientometrics’, and ‘Infometrics’.
    Methodology
    The method used in this study is content analysis. For this purpose, the records that had in the title at least one of the words Bibliometrics, Scientometrics, and Infometrics and were available during the years 1973-2009 were searched using the search strategy:scientometric/ti or scientometrics/ti or informetric/ti or informetrics/ti or bibliometric/ti or bibliometrics/ti.Then, the synonyms, general and unrelated keywords in the list were merged or eliminated. Between of these keywords, keywords that had frequency higher of five, in other words 30% of the high frequency words were selected.Accordingly, in order to content analysis, 36 keywords for Bibliometrics, 19 keywords for domain Scientometrics and the same keywords for Infometrics area were used.
    Conclusion
    Three areas were identified that the emphasis field of Bibliometrics is on Issues and Scientific information and library scope, and two other areas emphasize general information and the total area.
    Keywords: Bibliometrics, Scientometrics, Infometrics
  • Mahdi Mohammadi, Nayyereh Khodadadad Shahri, Easa Zarei* Pages 75-86
    Purpose
    The general aim of this study is to evaluate the virtual reference desk in the websites of governmental university libraries.
    Methodology
    The research method was survey.The statistical population is consisted of 90 websites of governmental university libraries of Iran that were taken from university ranking services (www.4icu.org).
    Findings: Findings show that among 90 studied universities, 22 universities are in Tehran, and 62 universities are in other cities. 66.7% of universities have a direct link, and 15% have an indirect one at university homepage. 41% of them have a kind of virtual reference desk and 55% don’t have a link for it. 77% of virtual reference desks use a web form that most of them have limited items.
    Conclusion
    Only 11 websites have a written policy, FAQ questions, and so on. Findings also show that only 2 virtual reference desks were active and answered the research questions.
    Keywords: Reference services, Virtual reference desk, University libraries, University libraries websites
  • Maryam Sadat Mirheidari *, Mahbubeh Ghafuri, Amirreza Asnafi Pages 87-101
    Purpose
    The purpose of this paper is to describe the marketing initiatives taken by special libraries to promote collection and services to their clientele. It specifically aims to examine special library web sites for marketing approach, promotional and public relations activities.
    Methodology
    This study is a content analysis. A total of 26 special library websites focus areas of the Humanities in Tehran were examined based on pre-determined criteria developed from the extant literature and initial websites investigation.
    Findings: Research findings indicate that the websites of special libraries in the total 47.40 percent in the personalization indicator, 15.4 percent in distribution index, 33.32 percent in the promoted, 30.21 percent of the product and comment index and the 24.32 percent the price index have used the marketing tools.
    Conclusion
    Special libraries are lacking in their promotional activities. Library websites are not fully utilized as a marketing tool and an enabler to reach out to the community for promotion of services and collections.
    Keywords: Marketing, Special libraries, Library services, Library websites