فهرست مطالب

آموزش و ارزشیابی - پیاپی 21 (بهار 1392)

نشریه آموزش و ارزشیابی
پیاپی 21 (بهار 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/03/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سیدداود حسینی نسب، یوسف ادیب، لیلا عمرانی صفحات 13-25
    پژوهش حاضر به منظور بررسی وضعیت فضای فیزیکی و تجهیزات (آموزشی و پرورشی) و مقایسه آنها با استانداردها و شاخص های برنامه توسعه کشوری در مدارس دولتی و غیردولتی متوسطه عمومی در شهر تبریز در سال تحصیلی 1390-1389 انجام شده است. روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نوع، توصیفی پیمایشی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدارس عمومی دولتی و غیردولتی به همراه مدیران مدارس، 321 می باشد. حجم نمونه ی آماری شامل 114 مدرسه متوسطه به همراه مدیران و 20 کارشناس آموزش متوسطه می باشد که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای سنجش وضعیت فضا و تجهیزات از پرسشنامه و استانداردهای سازمان نوسازی مدارس و شاخص های برنامه توسعه کشوری استفاده شده است. نتایج مستخرج از SPSS وضعیت فضاهای آموزشی و ساختمان مدارس از نظر موقعیت مکانی (دور بودن از آلودگی هوا، صوتی، کارخانجات،…) در حالت مطلوب و تجهیزات آموزشی و پرورشی در سطح متوسط و فضاهای پرورشی نامطلوب می باشند. میانگین سرانه فضاهای آموزشی و پرورشی به جز فضاهای پرورشی پایین تر از میانگین سرانه استاندارد نوسازی مدارس هستند. کلیه مدارس متوسطه نظری شهر تبریز به شاخص اول برنامه توسعه کشوری (شاخص تراکم دانش آموزی) رسیده اند و در حالت مطلوب می باشند و در سایر شاخص ها با سند توسعه کشوری فاصله دارند.
    کلیدواژگان: فضاهای آموزشی و پرورشی، تجهیزات، سرانه استاندارد نوسازی مدارس کشور، شاخص های برنامه توسعه کشوری
  • ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی برگزار شده برای شرکت های تعاونی استان آذربایجان شرقی
    دکتر محمدعلی فرنیا، دکتر صادق ملکی آوارسین، وحیده فرشباف جور صفحات 27-43
    هدف از انجام این تحقیق ارزیابی اثر بخشی دوره های آموزشی برگزار شده برای شرکت های تعاونی استان آذربایجان شرقی می باشد. جامعه آماری تحقیق به تعداد 7593 نفر که شامل کلیه افراد شرکت کننده در کلاس های آموزشی می باشد که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 357 نفر برآورد و به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی اثربخشی آموزشی با استفاده از الگوی کرک پاتریک می باشد که پایایی آن (94/0 = α) می باشد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون T تک نمونه ای استفاده شد. نتایج نشان داد برگزاری دوره های آموزشی از طرف تعاونی استان برای شرکت های تعاونی بالاتر از حد متوسط و حدود (86/3) می باشد و در بین ابعاد 4 گانه اثربخشی بعد واکنش با میانگین (99/3) بعد یادگیری (84/3) بعد رفتار (72/3) و بعد نتایج (70/3) می باشد.
    بنابراین می توان اظهار داشت که دوره های آموزشی تعاونی در بعد انتقال مفاهیم اثر بخش تر بوده است و هر چه وارد ابعاد عملیاتی می شویم از اثربخشی دوره ها کاسته می شود که این می توان بدلیل تاکید بر مباحث تئوریکی در طول دوره یا عدم وجود انگیزه لازم در فراگیران برای کسب دانش و ایجاد تحول در خودشان باشد.
    کلیدواژگان: اثر بخشی، آموزش، تعاون و شرکت های تعاونی
  • دکتر رفیق حسنی صفحات 45-61
    پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان استفاده از موبایل در سرکلاس درس در بین دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه ناحیه 1 و 2 شهر سنندج انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق، شامل 24450 نفر از دانش آموزان ناحیه 1 و 2 شهر سنندج بودند. از دو ناحیه مورد نظر تعداد 6 مدرسه دخترانه و 6 مدرسه پسرانه انتخاب شدند و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تعداد 42 کلاس درس انتخاب شده و از این کلاس درس ها تعداد 1042 دانش آموز بصورت تصادفی انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان داد 4/82 درصد دارای موبایل و 6/17 درصد موبایل شخصی نداشتند. هم چنین 2/55 درصد دانش آموزان همیشه و گاهی اوقات موبایل شان را به مدرسه می برند و از این تعداد، 3/96 درصد موبایل شان را در حالت سایلنت و خاموش گذاشته اند و تنها 7/3 درصد آن را روشن و روی زنگ می گذارند. بررسی فرضیات نشان داد که تفاوت معنی داری بین جنسیت و خواندن پیام کوتاه دریافتی و پاسخ دادن به پیام کوتاه دریافتی در سر کلاس درس وجود دارد، اما در زمینه ارسال پیام کوتاه در سر کلاس درس بین دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معنی داری وجود نداشت. هم چنین میان جنسیت دانش آموزان و بلوتوث بازی سرکلاس درس تفاوت معنی داری وجود داشت و در آخر اینکه، میان جنسیت دانش آموزان و تقلب در امتحانات تفاوت معنی داری وجود داشت.
    کلیدواژگان: موبایل، کلاس درس، مدارس متوسطه، سیستم پیام کوتاه
  • بهاره سلیمانی، قاسم رکابدار صفحات 63-77
    هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین رویکردهای مطالعاتی و اضطراب ریاضی با پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانشجویان بود. جامعه آماری این مطالعه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی آبادان است که در نیمسال اول سال تحصیلی 90-1389 در درس ریاضیات پیش دانشگاهی ثبت نام نموده اند، نمونه شامل 166 (98 مرد و 68 زن) دانشجو بود که به شیوه تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای سنجش رویکردهای مطالعاتی دانشجویان از مقیاس سیاهه رویکرد و مهارت های مطالعه برای دانشجویان که شامل خرده مقیاس های رویکرد مطالعه عمقی، راهبردی و سطحی می باشد استفاده شد. هم چنین برای اندازه گیری اضطراب ریاضی از مقیاس اضطراب ریاضی فنما-شرمن استفاده شده است. نمره امتحان نهایی نیز به عنوان پیشرفت ریاضی در نظر گرفته شده است. آزمون همبستگی بین متغیرهای پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون رابطه معنی داری بین خرده مقیاس های رویکرد مطالعه عمقی، راهبردی و سطحی با پیشرفت ریاضی نشان نداد، اما بین اضطراب ریاضی و پیشرفت ریاضی رابطه معنی دار منفی مشاهده شد. هم چنین بین خرده مقیاس های رویکردهای مطالعه عمقی، راهبردی و سطحی با اضطراب ریاضی رابطه معنی دار بدست آمد. استفاده از مدل بندی معادلات ساختاری برای مشخص نمودن رابطه رویکردهای مطالعه با پیشرفت ریاضی در حضور متغیر اضطراب ریاضی نشان دهنده این است که رویکرد مطالعه سطحی در حضور اضطراب ریاضی با پیشرفت ریاضی اثر غیرمستقیم معکوس معنی دار دارد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که دانشجویان با رویکرد مطالعه سطحی حتی در امتحانات غیرعمقی عملکرد ریاضی ضعیف تری را نشان می دهند. نتایج این پژوهش می تواند در مشاوره های تحصیلی، برای افزایش پیشرفت ریاضی دانشجویان سودمند باشد.
    کلیدواژگان: رویکرد مطالعاتی، اضطراب ریاضی، پیشرفت ریاضی، مدل بندی معادلات ساختاری
  • نگار سالک حدادی، دکتر رحیم بدری صفحات 79-94
    هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر سبک های مقابله ای دانش آموزان دختر دبیرستان های ناحیه 1 شهر تبریز بود. به منظور انجام این پژوهش، 60 دانش آموز دختر دبیرستانی به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند (هر گروه متشکل از 30 نفر). گروه آزمایش در طول 12 جلسه هفتگی آموزش گروهی مهارت های زندگی را دریافت کردند؛ اما گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه سبک های مقابله ای موس و بیلینگر (1981) بود که در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون بر روی گروه آزمایش و گواه اجرا شد. برای تحلیل داده های پژوهش از روش آماری تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که آموزش مهارت های زندگی موجب افزایش معناداری در میانگین نمرات شیوه مقابله مساله مدار می شود. با توجه به نتایج پژوهش، می توان گفت که آموزش مهارت های زندگی می تواند به عنوان یک روش مفید، برای نوجوانان در مقابله با نگرانی ها، مشکلات و مسائل شان به کار رود.
    کلیدواژگان: مهارت های زندگی، سبکهای مقابلهای، (هیجان مدار و مساله مدار)
  • دکتر مهران فرج الهی، دکتر فروزان ضرابیان، عادل محدث صفحات 95-111
    این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آزمون های موسسات آموزش آزاد علمی بر پیشرفت تحصیلی، اضطراب و عزت نفس دانش آموزان پسر چهارم دبیرستان رشته علوم تجربی در شهرستان خوی اجرا شد. این پژوهش با رویکرد توصیفی پیمایشی و روش تمام شماری بر روی نمونه ای به تعداد 360 نفر از دانش آموزان پسر پایه چهارم دبیرستان رشته علوم تجربی در شهرستان خوی انجام شد. از این تعداد 220 دانش آموز شرکت کننده و 140 دانش آموز غیرشرکت کننده در آزمون های موسسات آموزش آزاد علمی بودند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل نمرات زیست شناسی نیمسال اول دانش آموزان و پرسشنامه های سیاهه اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران و عزت نفس کوپر اسمیت بود. پایایی پرسشنامه ها با ضریب آلفای کرونباخ 94/0 و 83/0 محاسبه شد. در نهایت برای تجزیه و تحلیل اطلاعات در این پژوهش از دو دسته آزمون های توصیفی و استنباطی استفاده شد، از آزمون tاستودنت (با واریانس های ادغام شده و یا مجزا به تناسب) برای مقایسه میانگین ها و نمودار جعبه (Box plot) استفاده شد که این تحلیل ها بااستفاده از نرم افزار spss صورت گرفت. یافته های این پژوهش نشان داد پیشرفت تحصیلی و اضطراب امتحان با توجه به شرکت در آزمون تفاوت معنی دار دارند، اما عزت نفس دانش آموزان شرکت کننده و غیرشرکت کننده تفاوت ندارند. بنابراین می توان گفت که آزمون ها بر پیشرفت تحصیلی و اضطراب امتحان دانش آموزان تاثیرگذار هستند و بر عزت نفس دانش آموزان تاثیرگذار نیستند.
    کلیدواژگان: آزمون موسسات آزاد علمی، پیشرفت تحصیلی، اضطراب، عزت نفس
  • معصومه سیفی ملکی، محمد صنوبری، سعید بختیارپور صفحات 113-126
    هدف از پژوهش حاضر مقایسه رفتار اطلاع یابی آموزشی- پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم انسانی و فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول در استفاده از منابع اینترنتی بوده که با روش توصیفی پیمایشی صورت گرفته است. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی و نمونه پژوهش شامل250 نفر از این دانشجویان بوده که به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شده اند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته رفتار اطلاع یابی آموزشی و پژوهشی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد در زمینه آشنایی با نحوه استفاده از ایمیل، استفاده از اینترنت بصورت آفلاین، نوع موتور مورد استفاده، استفاده از راهبردهای بهینه از موتورهای جستجو و چگونگی یادگیری استفاده از اینترنت بین دو گروه علوم انسانی و فنی مهندسی تفاوت معناداری وجود دارد. هم چنین نتایج نشان داد در ابعاد توانایی در راه اندازی وبلاگ، آشنایی با آدرس های اینترنتی در زمینه موفقیت در بازیابی اطلاعات، استفاده از اینترنت جهت مشاهده فیلم و موسیقی و نحوه آشنایی با منابع اینترنتی بین دو گروه تفاوت معناداری وجود ندارد.
    کلیدواژگان: رفتار اطلاع یابی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، اینترنت
  • فائزه فولادی، دکتر جواد اژه ای، دکتر مسعود غلامعلی لواسانی، ساناز برزگرکهنمویی، راضیه جلوانی صفحات 127-141
    پژوهش حاضر با هدف مطالعه «اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر بهبود کیفیت زندگی زنان متاهل» طراحی و اجرا شد. طرح این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه می باشد. نمونه شامل 30 نفر از زنان مراجعه کننده به مرکز مشاوره مهر قم بودند که به عنوان نمونه در دسترس انتخاب شدند و 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه گواه قرار گرفتند. پرسشنامه کیفیت زندگی Whoqol-brief را در دو نوبت به عنوان پیش آزمون و پس آزمون تکمیل نمودند. آموزش مهارت های ارتباطی طی 8 جلسه 2 ساعته به مدت 2 ماه بر روی گروه آزمایش انجام گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس نشان دهنده ی افزایش میانگین نمرات کیفیت زندگی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه می باشد. بررسی میانگین نمرات مولفه های کیفیت زندگی به طور جداگانه در دو گروه آزمایش و گواه بیانگر آن است آموزش مهارت های ارتباطی بر مولفه های سلامت روانی و محیط تفاوت معنی داری را نشان می دهند. در حالی که در میانگین مولفه های سلامت جسمانی و روابط اجتماعی تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
    کلیدواژگان: آموزش مهارت های ارتباطی، کیفیت زندگی، زنان
|
  • Pages 13-25
    This paper studied physical space conditions and equipment (educational and training) and compared them with the standards and indicators of national development programs in both public and non-public secondary schools in the city of Tabriz in the academic year. The methodology of this research in terms of objective was practical and in terms of the type¡ was descriptive survey. The population of this paper was 321¡ which consisted of all public and non-public schools along with their principals. Statistical samples included 114 secondary schools and their principals and 20 secondary educational experts that were stratified randomly selected. Questionnaires and organization of renovations school''s standards and indicators of national development programs were used to evaluate the space and equipment conditions. The extracted SPSS results of this research are as follows: The status of educational spaces and school buildings from the location point of view (distance from air pollution¡ noise pollution¡ factories and etc.) was desirable¡ the level of educational equipment was average and the qualification of training spaces was undesirable. The average of per capita educational spaces¡ except training spaces is lower than the average of per capita standards of schools renovation. All secondary schools in the city of Tabriz had reached the first indicator of national development program (the student''s population indicator) and were desirable and in other indicators were far from the document of country development
    Keywords: Educational, training spaces, per capita standards of renovation of schools of the country, Indicators of national development programs
  • The assessment of the effectiveness of educational courses held for cooperative corporations in east azarbaijan province in 2011
    Pages 27-43
    The aim of the present study was to investigate the assessment of the educational courses held for cooperative corporations in east azarbaijan province. The statistical population consisted of 7593 people, including all the people participated in educational classes. Using the Morgan table the sample size was 357 people. The sampling method was clustering. To gather the data, researcher made questionnaire for effectiveness based on kirk Patrick pattern was used. Using cronbach's Alpha the reliability was 0.94.To analyse the data the descriptive and inferential statistics were used. Since the results showed that holding educational courses for cooperative corporations was higher than average, ie. (3/86). Among the four dimensions of effectiveness: reaction, learning, behavior and outcome, the results were 3/99, 3/84, 3/72 and3/70 respectively. According to these results it can be said that the courses were more effective in transferring the concepts rather than performance. This might be because of the emphasis on theoretical aspect and lack of motivation among the learners for obtaining knowledge and change.
    Keywords: Effectiveness, instruction, cooperation, cooperative corporations
  • Pages 45-61
    The present study aimed at investigating the rate of using mobile phones in classroom between high-school male and female students in district 1 and 2 in Sanandaj city. The research method was descriptive-survey. The statistical population included 24450 students. Using cluster sampling from six male and six female school 42 classroom were chosen, out of which 1042 students were selected through random sampling. The result showed that 82.4 percent had personal mobile and 17.6 percent didn’t have one. Among the students 55.2 percent would take their mobile to school. Those who took mobile to school would put it in silent mode comprise 97.3 percent and only 3.7 percent would have it on. The results also showed that there was a significant difference between gender in reading the SMS and answering it in the classroom. But there wasn’t a significant difference between male and female relating to forwarding SMS while in the class. Concerning the use of Bluetooth there was a significant difference between male and female students. There was a significant difference regarding using mobile for cheating in the examination.
    Keywords: mobile, classroom, High School, SMS system
  • Pages 63-77
    The purpose of this study was to examine the relationship between studying approaches and math anxiety with academic achievement in mathematics. For this purpose, 166 students (98 male and 68 female) were randomly selected with cluster sampling from Islamic Azad University branch Abadan that they are enrolment in pre-mathematics courses in the second semester of the 1389-90 year. The Approaches and Study Skills Inventory for Students scale and Fennema-Sherman Mathematics Anxiety Scale were used respectively for measuring studying approaches and mathematics anxiety, Final exam scores was considered as achievement in mathematics. The Pearson correlation test didn’t show a significant relationship between deep, strategic and surface studying approaches with mathematics achievement. Mathematics anxiety had negatively significant related to mathematics achievement and also all subscales of studying approaches had a significant relation with mathematics anxiety. Using the structural equation modeling for identifying relations between studying approaches and math achievement in the presence of math anxiety indicated a surface studying approach has a negative indirect significant effect on mathematics achievement. The result shows that students with surface studying approach show a weaker performance in mathematics, even in the non-deep tests. The results of this study can be used in academic counseling to increase mathematics achievement.
    Keywords: studying approaches, mathematics achievement, mathematics achievement, structure equation modeling
  • Pages 79-94
    The purpose of this study was to investigate the effects of life skills instruction on coping strategies in first grade high school students of Tabriz. For this purpose, 60 female high school students selected by cluster sampling multi-stage method and were assigned to control and experimental groups (each group consisted of 30 subjects). Experimental groups recrivd weekly training life skills during the 12 sessions, but the control group did not receive training. Mouse and Bilinger’s Coping Styles questionnaire (1981) was used in pre-test and post-test for both experimental and control groups. For analyzing the data, covariance was used. The results showed that training life skills increase scores of coping styles significantly. According to the results, it can be said that training life skills can be applied as an effective method for adolescence to deal with concerns and their problems.
    Keywords: life skill, coping strategy (emotion, base, problem, base)
  • Pages 95-111
    This study was administered to examine the effect of none affiliated academic institutes exams on the male student's educational achievement, anxiety and self-esteem of the pre-university experimental sciences discipline in Khoy. The research method was descriptive survey. The statistical population was 360people out of which 220 people participated and 140 people didn’t participate in the exams. To gather the data, Cooper Smith self-esteem questionnaire and Abolghasmi`s anxiety test were used. The reliability of them was 0.94 and 0.83. The descriptive and inferential statistics (student's t test. Box- and – whisher plot, and SPSS software were used to analyze the data. The results showed that was significant difference between academic achievement and exam anxiety, but there was not a significant difference between the participants in self-esteem.
    Keywords: none affiliated academic institute, Academic achievement, anxiety self, esteem
  • Pages 113-126
    The aim of this study was the comparison of Information-Seeking Behaviour with using Internet in Arts and science university students and it has been done with descriptive method. Research sample consisted of 250 university students who were selected randomly between the Arts and science students of Islamic Azad University Dezfoul Branch. Data needed was gathered by researcher- made questionnaire that was about Information-Seeking Behaviour. Research findings indicated that there was a significant difference between the Arts and science students about the knowledge of using email, using internet throught off line, the kind of used engines, using optimal strategies of search engines and learning how to use the internet. The results also showed that there was no significant difference between the two groups about the ability of setting up a web log, familiarity with internet addresses, the success in retrieving information, using the internet to observe movies and music and familiarity with internet resources.
    Keywords: Information, seeking behavior, University Students, internet
  • Pages 127-141
    The study was designed and administered to study the effectiveness of teaching communicative skills on improving the married women's qualities of life. The research method was semi-experimental which has pretest, posttest and witness group. The sample include 30 women who referred to Mehr Counseling Center in Qom and they were selected as a sample and completed (whoqol-brief) quality of life questionnaire (World Health Organization 2004) twice as a pretest and posttest. The witness group was taught communication skills in 8 sessions, for 2 months. The results of analyzing covariance showed increasing the average of scores of the quality of life in test group than the average in witness group. Studying the average of scores of the quality of life factors separately in test and witness group showed that mental health factors and environment had meaningful difference, while this difference was not seen in physical health factors and social relations.
    Keywords: teaching communication skills, life quality, women