فهرست مطالب

فصلنامه علوم و فنون نظامی
پیاپی 26 (زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/11/12
  • تعداد عناوین: 7
|
  • کیومرث حیدری، وحید مرادی صفحات 5-21
    هدف اصلی پژوهش بررسی رابطه عزت نفس با توانمندسازی روانشناختی فرمانده هان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش در دسته پژوهش های همبستگی قرار می گیرد. گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه بود، با طیف پاسخگویی لیکرت صورت گرفت که سوالات آن با توجه به متغیرهای موجود در فرضیه ها از پرسشنامه های استاندارد (اسمیت و اسپرتیزر) استخراج شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل فرمانده هانی بود که در یگان های نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران مشغول انجام وظیفه می باشند. تعداد 384 پرسشنامه توزیع و مورد استفاده قرار گرفت. از آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون و نرم افزار SPSS19 برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان می دهد که بین دو متغیر عزت نفس و توانمندسازی روانشناختی فرمانده هان نزاجا رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد.
    کلیدواژگان: عزت نفس، فرمانده هان، توانمندسازی روانشناختی، نزاجا
  • غلامرضا نصیرپور، یاسر شیخ ویسی صفحات 23-49
    با توجه به اهمیت روز افزون سرمایه اجتماعی، امروزه بیش از هر زمان دیگری لزوم شناخت این مفهوم و سنجش آن احساس می شود. بالا بردن میزان عملکرد کارکنان در سازمان ها و ادارات نیز همیشه از دغدغه های مدیران و برنامه ریزان بوده است که در نیروهای مسلح این مسئله بیشتر نمایان بوده و حائز اهمیت است. در این تحقیق، هدف اصلی بررسی میزان تاثیر سرمایه اجتماعی بر عملکرد کارکنان سازمان های نیروهای مسلح می باشد که اداره عقیدتی سیاسی ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان سازمان معرف بررسی گردیده است. این تحقیق از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی اجرا شده است. با پرسش نامه محقق ساخته سعی در گردآوری داده ها گردید و از روش کتابخانه ای و اسنادی به عنوان روش های مکمل استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها در قالب ارائه آماره های توصیفی و استنباطی انجام شده است و به منظور آزمون فرضیه های تحقیق، آزمون تی بکار رفت. براساس نتایج حاصل از این پژوهش، مولفه های سرمایه اجتماعی( مشارکت اجتماعی، اعتماد اجتماعی و روابط متقابل اجتماعی) به صورت مثبت و معنی داری پیش بینی کننده عملکرد کارکنان می باشند. مولفه اعتماد اجتماعی به عنوان مولفه اول و مولفه مشارکت اجتماعی به عنوان مولفه دوم و مولفه روابط متقابل اجتماعی به عنوان مولفه سوم پیش بینی کننده قوی تر عملکرد کارکنان می باشند. همچنین متغیر سرمایه اجتماعی در مجموع 26 درصد عملکرد کارکنان در سازمان های نیروهای مسلح را تبیین می کنند.
    کلیدواژگان: عملکرد کارکنان، سرمایه اجتماعی، مشارکت اجتماعی، اعتماد اجتماعی، روابط متقابل اجتماعی
  • شیرزاد علیپور، جواد فقیهی پور، سمیه فقیهی پور صفحات 51-69
    هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ابعاد ساختار سازمانی و ارزش های اخلاقی در یک سازمان نظامی است. داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه و به روش پیمایشی، از بین 87 نفر از کارکنان یک سازمان نظامی در سطح استان تهران با استفاده از پرسشنامه ساختار سازمانی(پیچیدگی، رسمیت و تمرکز) و پرسشنامه ارزش های اخلاقی جمع آوری گردید. برابر نتایج پژوهش حاضر، مقدار میانگین میزان رعایت ارزش های اخلاقی برابر 287/6 گزارش گردید، که نشان دهنده بالا بودن میزان ارزش های اخلاقی در آن سازمان نظامی است. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که بین ابعاد ساختار سازمانی و میزان ارزش های اخلاقی رابطه مثبت و معنی دار و بین مولفه های رسمیت و تمرکز با ارزش های اخلاقی کارکنان موصوف نیز رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. نتایج حاکی از آن است که بین ابعاد رسمیت و تمرکز رابطه قوی، مثبت و معنی داری وجود دارد. نتایج رگرسیون خطی نیز نشان داد که ابعاد ساختار سازمانی، به تنهایی حدود12% از کل واریانس متغیر ارزش های اخلاقی را تبیین می کند همچنین بین متغیر ارزش های اخلاقی با متغیر میزان سنوات خدمت و سطح تحصیلات رابطه ی قوی، مثبت و معنی داری وجود دارد.
    کلیدواژگان: ارزش های اخلاقی، رسمیت، تمرکز، پیچیدگی، ساختار سازمانی، سازمان نظامی
  • عباس مشرفی زنوزی، احمد مالدار صفحات 71-97
    نقش کارکنان ارزشی، مبتکر و باتجربه و نوآور در انجام ماموریت های قرارگاه فوق العاده مهم بوده و هست. بررسی های میدانی نشان می دهد روند ترک خدمت پیش از موعد کارکنان نگرانی هایی را در سطح قرارگاه در زمینه از دست دادن احتمالی نیروهای متخصص ایجاد نمود. از این رو، هدف این تحقیق، تعیین و اندازه گیری میزان تاثیر عوامل موثر (فردی، سازمانی و محیطی) بر ترک خدمت پیش از موعد کارکنان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) می باشد. نوع تحقیق، توصیفی (تحلیل کیفی) با رویکرد آمیخته می باشد. جامعه آماری مورد استفاده در این تحقیق، جامعه 2100 نفره کارکنان ستاد قرارگاه پدافند می باشند، که از طریق فرمول کوکران، نمونه 100 نفره از این جامعه آماری به گونه ای استخراج شد که شامل سه طیف افسر، درجه دار و کارمند باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات، مصاحبه با صاحبنظران و گروهی از جداشدگان از سازمان قرارگاه و همچنین پرسشنامه بوده که بعد از تایید روایی _تایید صاحبنظران_ به نمونه 100 نفره از جامعه آماری ارسال شد و پایایی پرسشنامه های جمع آوری شده، از طریق اجرای آزمون آلفای کرونباخ و روش تنصیف یا دو نیمه کردن، مورد تایید قرارگرفت. سپس داده های جمع آوری شده، از طریق آزمون خی2 با استفاده از نرم افزار SPSS20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در نهایت، فرضیات تحقیق مورد قبول واقع شد و هر سه عامل فردی، سازمانی و محیطی در ترک زودتر از موعد کارکنان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) موثر شناخته شد. در پایان، محقق پیشنهادهای کاربردی را به ادارات ذی ربط ارائه نمود، تا بتوانند این پدیده خطرناک را از کارکنان این قرارگاه دور و یا حداقل از سرعت آن بکاهند.
    کلیدواژگان: ترک خدمت پیش از موعد، عوامل فردی ترک خدمت، عوامل سازمانی، عوامل محیطی، رضایت شغلی
  • عبدالرضا محمدی، امید افراسیابی، جواد شرفی صفحات 99-115
    امروزه تعلیم و تربیت باید چنان قابلیتی را در افراد پرورش دهد که بتوانند خود را با تحولات و دگرگونی های سریع اجتماعی همگام سازند. هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی خدمات مشاوران در کاهش مشکلات رفتاری و تحصیلی دانشجویان دانشگاه افسری امام علی (ع) می باشد. برای نیل به این منظور نمونه 335 نفری از جامعه 2560 نفری از دانش آموزان و نیز نمونه 95 نفری از جامعه آماری 125نفری استادان دانشگاه افسری را از طریق جدول کرجسی و مورگان به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب نمودیم. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته می باشد که شامل 22 سوال و با تایید روایی و پایایی آن با استفاده از سوالات پنج گزینه ای از طیف لیکرت تهیه و به صورت فردی در دانشگاه افسری امام علی (ع) اجرا گردیده است. روش آماری برای توصیف داده ها از آمار توصیفی و برای تحلیل داده ها در قسمت آمار استنباطی از آزمون های T گروه های مستقل، آزمون همبستگی پیرسون، آزمون میانگین و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شده است.نتایج به دست آمده از آزمون سوالات پژوهشی تحقیق نشانگر آن است که بین میزان اثربخشی کلی مشاوران از دیدگاه دانشجویان و استادان، بین میزان اثربخشی مشاوران از بعد حل مشکلات رفتاری دانشجویان از دیدگاه دانشجویان و استادان، بین میزان اثربخشی مشاوران از بعد کاهش مشکلات تحصیلی دانشجویان از دیدگاه دانشجویان و استادان و بین میزان اثربخشی مشاوران از بعد ارجاع دانشجویان به مراکز ذیربط از دیدگاه دانشجویان و استادان تفاوت وجود دارد. اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که میزان اثربخشی کلی از دیدگاه استادان بیشتر از دانشجویان است. بین میزان اثربخشی کلی مشاوران از دیدگاه دانشجویان سال اول، دوم و سوم تفاوت وجود دارد.
    کلیدواژگان: مشاوره، خدمات مشاورهای، مشکلات رفتاری و تحصیلی دانشجویان، اثر بخشی خدمات مشاوران
  • محسن خوشدل امامی، احمد خادم حسینیه، محمد لطفی صفحات 117-144
    وابستگی شدید کلیه سازمان ها به کیفیت نیروی انسانی استخدام شده ( نیروی کیفی) مدیران و مسئولین را بر آن داشته است به دنبال گزینش و پذیرش بهترین ها باشند. این تحقیق با این پرسش کار خود را آغاز نمود« مناسب ترین راهکارها برای جذب نیروی انسانی کیفی در ارتش جمهوری اسلامی ایران کدامند ؟» شناسایی خصوصیات نیروی انسانی کیفی و شناسایی عوامل موثر در جذب نیروی انسانی کیفی در ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان اهداف این پژوهش تعیین گردید. نوع این تحقیق کاربردی بوده و با روش توصیفی – تحلیلی با انتخاب جامعه 20 نفره خبرگی پژوهش ادامه یافت. ابزار گردآوری اطلاعات این پژوهش را دو پرسشنامه محقق ساخته برای توزیع در بین دو حوزه مطالعاتی تشکیل داد. داده های حاصل از این تحقیق که با فن دلفی و با استفاده از اجماع نظر خبرگان جمع آوری شده است و نتایج آن اجماع نظر حداقل 95 درصد خبرگان تحقیق بوده به عنوان آورده های تحقیق قید گردیده است. مراحل روش علمی تحقیق به ترتیب طرح پرسش آغازی، مطالعات اکتشافی ، طرح نظری مسئله تحقیق، ساختن مدل تحلیلی، مشاهده، تحلیل اطلاعات و در نهایت، نتیجه گیری می باشد. به موجب این طرح ابتدا ویژگی های نیروی انسانی کیفی از کلیه منابع و مصاحبه های اکتشافی استخراج و از طریق ابزار پرسشنامه و مصاحبه حضوری با خبرگان اولویت رتبه ای هر یک از ویژگی ها در پنج طبقه مشخص گردید. در تعیین راهکارهای جذب در گروه های مختلف رسته ای در خانواده رسته های بیست و هشت گانه چهار راهبرد R1 ، R2 ، R3 و R4 در مقابل آنهاقرار گرفته و راهکارهای جذب در اولویت های اول و دوم مشخص گردید .
    کلیدواژگان: نیروی انسانی کیفی، ویژگی ها، جذب، ارتش جمهوری اسلامی ایران
  • امیرمهدی سازدار، منصور نجاتی جهرمی، افشین احمدلو صفحات 145-160
    ارسال و دریافت داده ها در سامانه های دورسنجی و روش های اعمال شده برای کدگذاری و رمزنگاری آنها یکی از کاربردی ترین و پیشرفته ترین علوم روز دنیا است و همواره سعی می شود روشی موثر برای ارسال و دریافت اطلاعات ابداع گردد. کدگذاری کانال دورسنجی روشی برای پردازش داده های در حال ارسال از مبدا به مقصد است، به نحوی که پیام های مجزا طوری تولید شوند که به سادگی از یکدیگر قابل تمایز باشند. این امر باعث کاهش احتمال خطا و در نهایت افزایش بهره وری کانال می شود. طرح های کدگذاری کانال دورسنجی معرفی شده تنها کد هایی نیستند که در ماموریت های هوافضایی استفاده می شوند، لیکن بررسی بهترین طرح های ارائه شده توسط استاندارد CCSDS از اهداف مقاله است. کد کانولوشن صلیبی با نرخ و کد کانولوشن حذفی و همچنین کد رید سالامون که از مزایای خوبی در پهنای باند پایین و توان نمایش خطا برخوردار است، توصیف می شود. در انتها طرح کد های توربو و همچنین روش های همزمانی بلوک کدها معرفی می گردد.
    کلیدواژگان: کدگذاری، کدگشایی، ارتباطات هوافضایی دورسنجی
|
  • Pages 5-21
    Main objective of this study is to assess relationship between self-esteem and psychological empowerment of Ground Force commanders of the Islamic Republic of Iran Army. By purpose, it is practical and by method it is classified as correlative. Data collected through a questionnaire with Likert response spectrum and the questions according to the variables in the theory of standard questionnaires (Smith and Spreitzer) was extracted. The population of this research includes the commanders of the Iranian army units who were engaged in the task. 384 questionnaires were distributed and used. Pearson correlation test and SPSS 19 software was used for data analysis. The results show that there is a significant positive relationship between the two variables, namely, self-esteem and psychological empowerment of Ground Force commanders of the Islamic Republic of Iran Army.
    Keywords: Self, esteem, Army commanders, psychological empowerment
  • Pages 23-49
    In accordance with the rising importance of social capital, the necessity for its identification and measurement is clear. Increasing the functional rate of employees always is a vital challenge for managers and planners which is very important in army organizations. The present research is about the effect of social capital rate on armed forces organizations employees’ function which I.R.I.Army ideological and political bureau is charged. By the result of the present research, social capital parameters (social partnership, social reliance and social mutual relation) positively and sensefully are prognosticating employees function. Social confidence parameter is the first one and the second is social partnership, social mutual relations as the third parameter are the stronger anticipators on employees’ function. Also social capital variable totally equals 26 percent of employees’ function.
    Keywords: employee's function, social capital, social partnership, social reliance, social mutual relation
  • Pages 51-69
    The main objective of the study is to examine the relationship between organizational structure and ethical values ​​in a military unit. Data from the questionnaires of the 87 employees of a military unit in Tehran province using the test organizational structure (complexity, formalization and centralization) and ethical values was collected by questionnaire. According to the results of the present study, the mean value of the ethical values ​​of 6.287 was observed, indicating a high level of ethical values ​​there. Correlation analysis showed that the dimensions of organizational structure and ethical values have significant relationship ​​(r=0.254) and the recognition components with a focus on ethical values ​​and its employees are also positive and significant. Relationship between the concentration and formality is positive and significant. The study also showed a significant positive correlation between the two variables described. Therefore, in this section, the results are in agreement with the results of Robbins and et al. Linear regression analysis also showed that the dimensions of organizational structure alone explain about 12% of the total variance of ethical values. The results indicate that the ethical values variable ​​correlated with the variable of work experience and education positively and significantly.
    Keywords: Ethical values, Formalization, Centralization, Complexity, organizational structure, Military Unit
  • Pages 71-97
    The role of innovative, experienced, and quality employees to perform assigned missions has been incredibly important. Field studies show that there have been some concerns regarding the possible loss of specialists due to early job abandoning in air defense Khatam- ol - anbya (pbuh) headquarters. Hence, the aim of this study is to determine and measure the effectiveness of factors (individual, organizational and environmental) which affect personnel to decide to quit their job. This is a descriptive type of research with mixed approach. The population used in this study is 2100 members of air defense headquarters.Information was gathered through questionnaire and interviews with experts and some of those who left air defense headquarters. After reliability of questionnaire was confirmed by experts, they were sent to 100 members of air defense headquarters who were chosen through Cochran formula in a way that include all three different officers, noncommissioned officers and civil. Validity of questionnaire was confirmed through Cronbach’s alpha test and split-half method.
    Keywords: premature desertion, individual factors, organizational factors, environmental factors, job satisfaction
  • Pages 99-115
    Today, education must develop in people capability so that they can keep pace with rapid social changes. To achieve these goals requires diagnosing the talents and abilities of individual students based on ongoing research and investigations according to methodology and scientific standards and to help each student according to his resources and capabilities on the one hand and needs of changing society on the other hand. The purpose of this study is to evaluate advisor services effectiveness in reducing behavioral and academic problems of students in Military University of Imam Ali (AS). Data collection is questionnaire which includes 22 items and the validity and reliability test of questions using a five-item Likert has been confirmed.They have been performed in the Military University of Imam Ali(AS) individually. Statistical methods for data description is descriptive statistics and for data analysis T test independent groups, Pearson's correlation test, Mean test and one-way ANOVA were used.The results indicate that the overall effectiveness are different from the perspective of students and faculty advisors.The rate of overall effectiveness of advisors are also different from the view point of freshmen, sophomore and junior students.
    Keywords: Consultation, Consulting services, Behavior problems, academic, Effectiveness of advisor
  • Pages 117-144
    Strong dependence of any organization on the quality of staff employed (quality staff) caused managers and authorities to look for selection and acceptance of the best. This research initiated the work with this question "what are the best practices for recruitment of the quality personnel in the Islamic Republic of Iran Army?" Identifying characteristics of quality manpower and factors affecting the quality of recruitment in the Islamic Republic of Iran Army were determined as the objectives of this research. Naturally, the type of research is qualitative and analytical-descriptive research method by selecting a 20 member community expertise was sought. Data collection for the survey was questionnaire distributed among the two study areas. The data obtained from this study using the Delphi consensus and expert opinion and the results obtained which are sum opinion of at least 95% research experts, has been stated as research outcome. The steps of the scientific method of research starts with initial questions and continues with exploratory studies, conceptual design of the research, making the research model, observation, information analysis and ultimately research conclusion. Firstly, in this research project, the characteristics of qualitative personnel explored from all sources and interviews through questionnaires and interviews with experts, and then the priority ranking of each feature were determined in five categories. Determining the courses of action to recruit different branch categories of a family of twenty-eight branches, four strategies R1, R2, R3 R4 were defined and prioritized strategies courses of action I and II to recruit were found.
    Keywords: human resources, quality personnel, recruitment, Army
  • Pages 145-160
    Transferring data in remote sensing systems and their coding methods are one of the most practical and advanced sciences in the world. Scientists try to invent new methods for this purpose. Telemetry channel coding is a method to process transferring data from source to destination, through which separated message can be generatedin a way that can be easily and simply distinguished from each other. Coding reduces error probability and increases channel efficiency. Although introduced channel coding themes is not the only code used in space missions but investigating the best coding schemes by CCSDS standard is the aim of this paper. We first would explain cross convolutional coding with ½ symbol rate, punctured convolutional coding and also Reed Solomon (RS) Code that have many advantages in bandwidth and error recognition. At the end, turbo code and also code block synchronization will be introduced.
    Keywords: Coding, Decoding, Space Communication, Telemetry