فهرست مطالب

مطالعات منابع انسانی - پیاپی 19 (بهار 1395)

فصلنامه مطالعات منابع انسانی
پیاپی 19 (بهار 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/02/15
  • تعداد عناوین: 9
|
  • وجه الله قربانی زاده، جعفر عباس پور، مهدی خیراندیش صفحه 1
    در دهه های اخیر، هر روز با پیشرفت ها و دستاوردهای جدیدی در کاربردهای فناوری اطلاعات در حوزه های مختلف زندگی رو به رو هستیم. با فشار ناشی از محیط پویا و پرتلاطم کسب و کار فعلی سازمان ها باید شیوه های سنتی خود را تغییر دهند. از این رو، استقرار دولت الکترونیک در سازمان های کشور به منظور استفاده از پیشرفت های اخیر فناوری اطلاعات و فرصت های آن از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرفی با رشد پژوهش های مختلف در زمینه دولت الکترونیک و مواجهه با نوعی پراکندگی اطلاعات در این حوزه، انجام پژوهش های ترکیبی که عصاره پژوهش های انجام شده در این موضوع را به شیوه نظام مند و علمی فراروی پژوهشگران قرار دهد، اهمیت فراوانی دارد. پژوهش حاضر با هدف ترکیب کمی نتایج پژوهش های انجام شده در حوزه استقرار دولت الکترونیک در سازمان های ایرانی و با استفاده از روش فراتحلیل و نرم افزار جامع فراتحلیل (CMA2) تعداد 8 پایان نامه و 1 مقاله را مورد بررسی قرار می دهد. در مجموع تعداد 9 مطالعه بر اساس معیارهای روش-شناختی انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه فراتحلیل در زمینه عوامل موثر در استقرار دولت الکترونیک 12 متغیر نشان می-دهد که عوامل مدیریتی، رفتاری، ساختاری، تکنولوژیکی، قانونی، محیطی، سیاسی، اقتصادی، انسانی، فرهنگی، فنی و سازمانی در شکل گیری و استقرار دولت الکترونیک بیشترین تاثیر را دارد.
    کلیدواژگان: فراتحلیل، دولت الکترونیک، سازمان های ایرانی، اندازه اثر
  • مهدی زکی پور، مهدی رستمی، حمیرا ساعی نیا صفحه 27
    برتری در رقابت، به هدف اصلی سازمان ها در فضای کسب و کار غیر قابل پیش بینی امروز تبدیل شده است. برای رویارویی با تغییرات جدید، سازمان ها باید به فراتر از سازگاری با تغییر بیندیشند و به دنبال بهره گیری از فرصت های بالقوه باشند. یکی از پارادایم های افزایش انعطاف پذیری، سرعت و چابکی سازمانی است. در این پارادایم نوین، سازمان قادر است توانایی کامیابی در محیط متغیر و غیر قابل پیش بینی را به دست آورد. این پژوهش به دنبال ارائه مدلی جهت بررسی نحوه ارتقاء چابکی سازمانی از طریق کارکردهای مدیریت منابع انسانی در شرکت توسعه صنایع حمل و نقل ریلی گسترش می باشد. در این پژوهش از روش میدانی، پیمایشی استفاده شده است و برای تائید روایی و پایایی پرسشنامه از روش اعتبار محتوی و آزمون آلفای کرونباخ استفاده گردیده، جامعه پژوهش، کلیه کارمندان شاغل در شرکت R.T.I و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 150 نفر برآورد شده و سپس تحلیل داده ها به شیوه توصیفی و استنباطی به وسیله نرم افزارهای SPSS و نیز تکنیک مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار LISREL انجام شده است. یافته ها بیانگر تاثیر مثبت و معنادار کارکردهای مدیریت منابع انسانی بر چابکی سازمانی است. بر این اساس پیشنهادهایی به منظور ارتقای چابکی سازمان با کمک کارکردهای مدیریت منابع انسانی ارائه شده است.
    کلیدواژگان: چابکی سازمانی، کارکردهای مدیریت منابع انسانی، شرکت توسعه صنایع ریلی گسترش
  • حبیب الله جوانمرد، هادی افضلی صفحه 48
    صدا و سکوت سازمانی از عوامل مهم و موثر بر مشارکت کارکنان و عملکرد مدیران است. اما نوع و چگونگی تاثیر آن ها در هر سازمانی متفاوت است. هدف مقاله نشان دادن اثر صدا و سکوت سازمانی بر مشارکت کارکنان و عملکرد مدیران در ادارات دولتی استان مرکزی است. داده ها توسط روش میدانی و ابزار پرسشنامه از مدیران و کارمندان متخصص در ادارات دولتی جمع آوری شده است. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده از معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل است. نتایج نشان داده است که صدا و سکوت سازمانی بر مشارکت کارکنان و عملکرد مدیران تاثیر مثبت دارد.
    کلیدواژگان: صدای سازمانی، سکوت سازمانی، مشارکت کارکنان، عملکرد مدیران
  • حسین ستوده آرانی، جهانگیر بالایی، حمیدرضا قاسمی صفحه 68
    پژوهش حاضر، درصدد بررسی تاثیر سیاست های ارزیابی عملکرد بر بهره وری منابع انسانی در شرکت دخانیات ایران می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی(میدانی) است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه کارکنان شاغل در شرکت دخانیات ایران می باشد. تعداد آن ها در زمان انجام تحقیق حاضر1500 نفر بوده که از این تعداد با کمک فرمول تعیین حجم نمونه کوکران و به شیوه ای تصادفی تعداد 142 نفر انتخاب گردیده و آزمون فرضیه ها از دو پرسشنامه، سنجش بهره وری منابع انسانی (مدل هرسی و گلداسمیت، 1980) و سنجش سیاست های ارزیابی عملکرد(دارای دو خرده مقیاس سیاست های انگیزشی و سیاست های تنبیهی، مدل پون2004 ) بدست آمد. برای سنجش روایی پرسشنامه ها از نظر خبرگان(روایی صوری) استفاده شد و مورد تایید آن ها قرار گرفت. همچنین به منظور تایید پایایی(اعتبار) از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است. که مقدار محاسبه شده آن به ترتیب برای پرسشنامه سنجش بهره وری منابع انسانی و سیاست های ارزیابی عملکرد 808/. و 751/. بوده است که مقادیر بدست آمده نشان دهنده اعتبار بالای پرسشنامه هاست. به منظور آزمون نرمال بودن متغیرها از آزمون کولموگروف- اسمیرنف استفاده شده و برای بررسی فرضیه ها از آزمون ضریب رگرسیون استفاده گردیده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که سیاست های انگیزشی بر بهره وری منابع انسانی تاثیر مثبت و معنا داری دارد و سیاست های تنبیهی بر بهره وری منابع انسانی تاثیر معنی دار و منفی دارد.
    کلیدواژگان: سیاست های انگیزشی، سیاست های تنبیهی، ارزیابی عملکرد، بهره وری منابع انسانی
  • سعید صحت، الهام وحیدی نیا، آرمان دیلمی عضدی صفحه 92
    جو رقابتی امروز مدیران را بر آن می دارد تا با شناخت موقعیت ها و استفاده از هوش فرهنگی به عنوان ابزاری برای تعامل با افراد، جو مناسبی را برای نمو نوآوری ها و بروز خلاقیت و در نهایت افزایش بهره وری میسر سازند؛ هدف این پژوهش بررسی رابطه میان هوش فرهنگی و خلاقیت می باشد. جهت دست یابی به این هدف رابطه بین چهار جزء هوش فرهنگی شناختی، هوش فرهنگی ادراکی، خوش فرهنگی انگیزشی و هوش فرهنگی رفتاری و خلاقیت مورد سنجش قرار گرفته است. جامعه آماری مورد بررسی هتل های بین المللی شهر تهران بوده اند ، روش نمونه گیری خوشه ایبوده است. نمونه بر اساس خطای کران مورد قبول محقق 05/0 در نظر گرفته شده و در سطح اطمینان 95 درصد نمونه مورد بررسی شامل 112 عضو انتخاب گردید و با استفاده از پرسشنامه داده های مورد نیاز جمع آوری شد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین هوش فرهنگی شناختی، هوش فرهنگی ادراکی، خوش فرهنگی انگیزشی و هوش فرهنگی رفتاری با خلاقیت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، در نتیجه بین هوش فرهنگی و خلاقیت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد .
    کلیدواژگان: هوش فرهنگی، خلاقیت، فرهنگ، هوش فرهنگی شناختی
  • میر علی سیدنقوی، محبوبه عرب صفحه 107
    امروزه قراردادهای استخدامی به عنوان مدل های ذهنی یا الگوهای روابط استخدام کسب و کار در نظر گرفته می شوند. جنبه هایی از روابط شامل توافقات نوشته شده، قوانین موسسه و اسناد رسمی هستند که اغلب قراردادهای اقتصادی نامیده می شوند. جنبه های دیگری که در ورای کلمات نوشته شده پنهان شده اند به عنوان قراردادهای روان شناختی شناخته شده اند. از سوی دیگر، حمایت سازمانی درک شده نشان دهنده عقیده کارکنان درباره سطح تعهد سازمان به آن ها است. هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر تحقق قرارداد روان شناختی توسط کارفرمایان بر حمایت سازمانی درک شده کارکنان حرفه ای می باشد.جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان حرفه ای ادارات مرکزی بانک های ملی، کشاورزی، و توسعه صادرات ایران در حوزه های مالی و فناوری اطلاعات به تعداد 687 نفر می باشد. در مجموع تعداد 317 نفر به عنوان نمونه تحقیق تعیین، و اطلاعات از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید. نتایج تحقیق بیانگر رابطه مستقیم مثبت و معنادار میان تحقق قرارداد روان شناختی و حمایت سازمانی بوده و ضریب استاندارد شده و معناداری برای این مسیر برابر با (82/0) و (51/13) است. لذا، با 99 درصد اطمینان می توان چنین اظهار داشت که تلاش سازمان ها برای جامه عمل پوشاندن به وعده های خود، بر شکل گیری ادراک حمایت سازمانی تاثیر مثبتی می گذارد.
    کلیدواژگان: قرارداد روان شناختی، حمایت سازمانی درک شده، بانک
  • محمد حکاک، علی شریعت نژاد، عبدالله ساعدی صفحه 123
    امروزه اداره کردن سازمان های بزرگ، پیچیده و پیشرفته امری است بسیار دشوار که دستیابی به این مهم مرهون زحمات رهبرانی است که بتوانند به مدد ویژگی های شخصی و جاذبه استثنایی به همراه نفوذ بالا و چشم انداز وسیع، تعهد و شور و حرارت لازم را در زیردستان برای تحریک افکار، اندیشه ها و الهام بخشیدن به آنان به منظور ایجاد رفتارهای نوآورانه و کارآفرینانه نهادینه سازند. هدف پژوهش حاضر تبیین تاثیر رهبری تحول گرا در رفتار نوآورانه و توسعه کارآفرینی به منظور ایجاد شایستگی های سازمانی پایدار است. این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان سازمان تامین اجتماعی در شهرستان خرم آباد به تعداد230 نفر می باشد که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نمونه ای به حجم 144نفر انتخاب گردید. ابزار پژوهش پرسشنامه بوده که روایی آن از روش اعتبار محتوا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تایید شده است. در این پژوهش برای بررسی و آزمون فرضیه ها از رویکرد معادلات ساختاری و نرم افزار Amos استفاده گردیده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در سطح خطای 05/0 رهبری تحول گرا تاثیر مثبت و معنی داری بر رفتار نوآورانه، توسعه کارآفرینی و شایستگی های سازمانی پایدار دارد. به علاوه می توان عنوان نمود که در سطح خطای 05/0 رفتار نوآورانه و توسعه کارآفرینی نقش متغیر میانجی در تاثیر رهبری تحول گرا بر شایستگی های سازمانی پایدار دارند. لذا به عنوان نتیجه کلی می توان گفت که سازمان می تواند با بهره گیری از سبک رهبری تحول گرا زمینه رفتارهای نوآورانه و کارآفرینانه را به منظور نیل به شایستگی های سازمانی پایدار فراهم سازد.
    کلیدواژگان: رهبری تحول گرا، رفتار نوآورانه، توسعه کارآفرینی، شایستگی های سازمانی پایدار
  • ترانه عنایتی، مریم داوودی صفحه 149
    پژوهش حاضر به منظور شناسایی ابعاد یادگیری سازمانی و بررسی وضعیت این ابعاد در دادگستری شهرستان گنبدکاووس صورت پذیرفت. این پژوهش مطالعه ای اکتشافی بود. نمونه پژوهش حاضر، 73 نفر از کارکنان این سازمان بودند که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه 31 سوالی یادگیری سازمانی (نیفه، 2001) با پایایی 91/0 جهت جمع آوری داده ها استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آزمون های تحلیل عاملی اکتشافی و t تک نمونه ای استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که یادگیری سازمانی در سازمان مورد مطالعه دارای نه بعد شامل رهبری مشارکتی، نظام حمایتی، مشارکت، مهارت افزایی، اشتراک دانش، بازنگری، توسعه شایستگی های فردی، خلاقیت گروهی و انطباق محیطی می باشد. از نظر کارکنان این سازمان، وضعیت یادگیری سازمانی در دو بعد رهبری مشارکتی و نظام حمایتی در حد متوسط و در ابعاد مشارکت، مهارت افزایی، اشتراک دانش، بازنگری، توسعه شایستگی های فردی، خلاقیت گروهی و انطباق محیطی، بالاتر از حد متوسط می باشد.
    کلیدواژگان: یادگیری سازمانی، دادگستری، تحلیل عاملی
  • محمد شریفی منش، عارفه فدوی اصغری صفحه 191
    پیاده سازی ارزیابی کارکنان در سازمان های دولتی قدمت زیادی دارد و می توان برای آن کاربردهای متعددی از جمله انتخاب کارمند نمونه را متصور شد. در ارزیابی و انتخاب کارمند نمونه، به دلیل وجود داشتن معیارهای عینی و ذهنی متفاوت، مسئله پیچیده شده است. هدف پژوهش حاضر انتخاب کارمند نمونه بر اساس مدل تاپسیس سلسله مراتبی در محیط فازی می باشد. انتخاب کارمند نمونه در سطوح مختلف شامل مدیران ارشد، مدیران میانی، کارشناسان و کارکنان صورت می پذیرد. جامعه آماری این پژوهش 106 نفر از کارکنان دارای تحصیلات لیسانس و بالاتر به عنوان کارشناسان دانشگاه شهید عباس پور می باشد. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه برای تعیین معیارهای اصلی و فرعی و وزن آن ها استفاده شد. ابتدا کلیه معیارها و زیرمعیارها از طریق مطالعات کتابخانه ای در قالب پرسشنامه اول بین کارشناسان به رای گذاشته شد. با طبقه بندی کلیه معیارها و مصادیق آن در قالب 3 معیار اصلی و 13 معیار فرعی و تعیین وزن جمعی معیارهای اصلی و فرعی، گزینه های داوطلب هر یک از معاونت ها و دانشکده های دانشگاه با معیارهای انتخاب شده توسط گروه داوران با روش تاپسیس فازی مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت و با تکرار فرآیند بین نامزدهای نهایی هر یک از واحدها کارمند نمونه دانشگاه انتخاب گردید.
    کلیدواژگان: کارمند نمونه، ارزیابی عملکرد، AHP گروهی، تاپسیس سلسله مراتبی فازی
|
  • Vajholah Ghorbanizade, Jafar Abbaspor, Mahdi Kheirandish Page 1
    In the recent decades we have observed new achievements and advancement's in the application of IT in different aspect of our lives . Hence, organization, due to the dynamic and turbulent present business environment, need to alter their traditional approaches. Thus, establishing e-government in countries to take the best advantage of IT achievements and its opportunities is of high importance on the other side , conducting mixed surveys which can provide an organized framework of the previous research in the field of e-government world be crucial the present study has been carried out to quantitatively compose and mix the forms studies done in the field of establishing e-government in Iranian organization , using CMA2 on & dissertation and lattice , the findings of this metaanalysis revealed that 12 variables namely managerial , economic , human , cultural , technical and organizational variable play the major role in forming and establishing e-governments.
    Keywords: Meta, analysis, e-government, Iranian organization…
  • Mahdi Zakipor, Mahdi Rostami, Homeira Saeenia Page 27
    Dominance in competition has been the main aim of organizations in the present-unpredictable business environment to copewix new alterations, organization are required to think beyond the ability to adapt instead they must seek to take advantage of potential opportunities of the paradigm's of incusing flexibility is organizational agility. In this new paradigm , the organized is able to succeed in unpredictable and variable environment to this and this study is an attempt to present a model of organizational agility through the functions of human resourced management in a corporation this survey employed questionnaires', often investigating its reliability and validity by crookback. The sample of 50 was selected from the staff of R.T.I and the data were analyzed using spss and CISREL structural Equation modeling. The findings receded the positive and meaningful effect of the functions of human resources management on organizational agility. Ultimately, suggestion for improving their organizational agility was provided.
    Keywords: Organizational agility, function of human, resource management R.T.I
  • Habiballah Javanmard, Hadi Afzali Page 48
    Organizational silence and sound plays a significant role in the staff's participation and manager's performance. But, the lowness of these variables in each organization is different. The aim of this study is to investigate the staff's participation and managers abstained via surveys and questionnaires and analyzed using LI6REL and structural Equation modeling. The finding leave revealed a positive and meaningful correlation between the fore-mentioned variables.
    Keywords: organizational silence – organizational sound – staff's participation – managers performance
  • Dr. Hosein Sotode Arani, Jahangir Balaee Page 68
    The present study is to investigate the effect of performance evaluate policies on labor productivity in Dokhaniat corporation. The sample includes all the staff warding in the corporation. Among 500 staff 142 of them were randomly selected by Cokran. To obtain data liters and goldsmith's 1980 model of labor productivity measurement, and pun's (2004) model of performance evaluation policies measurement (consisting of two sub-scales of punishment and motivation policies) were employed. Expert comments were utilized to validate the questionnaire, while cronbach alpha was used to determine the reliability of the question, which were 0.808 and 0.751 for the questionnaire of labor productivity measurement and performance evaluation policies, respectively. Kolmogroph-smironoph and regression were run to investigate the homogeneity of variable and hypotheses. The findings have indicated that motivational policies positively and meaningfully affect the labor productivity; while punishment policies neatwely and meaningfully impact labor productivity.
    Keywords: Motivational policies, punishment policies, performance evaluation labor productivity
  • Sayid Sehhat, Elham Vahidinia, Arman Deylami Azodi Page 92
    Competition among managers stimulates them to provide a suitable atmosphere creativity and ultimate productivity of their staff by identifying and recognizing situations and using cultural intelligences a tool to interact with them. The aim of this study id to investigate the relation between cultural intelligence and creativity to this end, four components of cognitive perceived motivational and behavioral cultural intelligence , and creativity were analyzed. The samples 1112 members with the confidence of 95% were selected from international Hotels located in Tehran via cluster sampling method. The finding, obtained from questionnaires, have revealed that there is a positive and meaning full correlation between all the four components of cultural intelligence and coactivity.
    Keywords: Cultural intelligence, creativity, culture, cognitive cultural intelligence
  • Mirali Seied Naghavi, Mahbobe Arab Page 107
    These days, employment contracts are regarded as conceptual models or patterns of employment disciplines in business. Some aspects of such disciplines include written contracts, rules of institutions and official documents which are almost known as economic contracts. Then respect and dimensions that are hidden in the words and sentences are called psychological contract. On the other hand the perceived organizational support represents the staff's opinion about the organizations commitment to them. The aim of the present study is to investigate the effects of psychological contracts fulfillment by employers on the perceived organizational support if professional by employers on the perceived organizational support of professional stuff. A sample of 317 persons from central offices of Melli, Keshavarzi, sodden at banks in the field of IT was selected. The finding revealed that there is a positive and meaningful correlation between the psychological contract and organizational support (0.82 and 13.51) hence, it can be concluded that organizations attempts to fulfill their promises and pledges can positively affect the perceived organizational support.
    Keywords: Psychological contract, perceived organization support, bank
  • Mohammad Hakak, Ali Shariat Nezhad, Abdollah Saedi Page 123
    These days, managing big, complicated and advanced organizations is a demanding task which highly depends on the leader's efforts and endeavors that can inspire and stimulate their personnel to create innovative behaviors, by their charisma and comprehensive vista. The aim of the present study is to define and elaborate the effect of transformational leadership in innovative behavior and entrepreneurial development for establishing steady organizational competencies. This applied research was done on 230 staff of social security organization in KHoram Abad. 144 were selected via Cochran to reach a valid number of samples. To validate the hypo theses. Amos and structural equation modeling were employed. The findings have revealed that transformational leadership can positively and meaningfully affect innovative behavior and entrepreneurial development for creating steady organizational competence. Therefore, it can be concluded that organization, by employing transformational leadership, can provide the context of in native behaviors and entrepreneurial developments.
  • Tarane Enayati, Maryam Davoodi Page 149
    The present study is to identify and evaluate the dimension of organizational learning in Gonbad's Court. The randomly selected sample of T3 employees answered a 31 item questionnaire of organizational learning (Niffeh, 2001) with the reliability of 0.91. the data were analyzed using spss and exploratory factorial analysis and one sample T. the findings indicated that organizational learning in this case consists of nine dimensions of participatory leadership, supporting system, participation, skia enhancement, knowledge sharing, reviewing, developing individual's competency, group creativity and environment adaptation. From the standpoint of the staff working in this organization. The status of organizational learning in the dimensions of participatory leadership and supporting system are at medium level; while, in the dimension of participation. Skill enhancement, knowledge sharing, reviewing, developing individual's competency, group creativity and en enjoinment adaptation at the level of higher than medium.
    Keywords: Organizational learning, court, factorial analysis
  • Mohammad Sharifi Manesh, Arefe Fadavi Asghari Page 191
    Staffs appraisal in public organization has long been used and has numerous functions namely selecting the distinguished staff. This appraisal would be demanding process due to the subjective and objective criteria. The aim of this study is to select the distinguished staff based upon hierarchical tops is in a phase environment. This process occurs at different stages in an organization including senior managers, ordinary managers, experts and staff. The sample of 106 post-graduates staffs of SHahid Abbas Pori University were asked to answer in the framework of 13 main and secondary criteria and taking the average of them, the faculties candidates were appraised by a group of experts using tops is ultimately. The distinguished staff of the university was selected among the final candidates for this position.