فهرست مطالب

علوم پزشکی رازی - سال بیست و سوم شماره 7 (پیاپی 148، مهر 1395)

مجله علوم پزشکی رازی
سال بیست و سوم شماره 7 (پیاپی 148، مهر 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/07/27
  • تعداد عناوین: 15
|
  • زهره هاشمی، فرزانه تقیان *، نادر رهنما صفحات 1-10
    زمینه وهدف
    کاهش تراکم استخوان از جمله عوامل خطرزای افتادن، آسیب دیدگی و یا حتی مرگ سالمندان به شمار می رود. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر 12 هفته تمرین مقاومتی در آب بر تراکم استخوانی زنان سالمند بود.
    روش کار
    تعداد 24 زن سالمند، پس از غربالگری پزشکی به صورت هدفمند انتخاب شدند و بصورت تصادفی به دو گروه تجربی (12 نفر، میانگین سنی 46/3 ± 65 سال، قد 58/157  68/6 سانتی متر ، وزن 88/66  11/18 کیلوگرم و BMI: 21/27  4/08 کیلوگرم بر متر مربع) و کنترل (12 نفر، میانگین سنی 81/2 ± 65 سال، قد 58/156  72/6 سانتی متر ، وزن 63/63  7/16 کیلوگرم و BMI: 80/25  83/1 کیلوگرم بر متر مربع) تقسیم شدند. ابتدا تراکم استخوان (گردن ران و مهره های کمری) توسط DEXA ارزیابی شد. سپس آزمودنی های گروه تجربی تحت تاثیر برنامه تمرین مقاومتی در آب (12 هفته، 2 جلسه در هفته، هر جلسه 1 ساعت) قرار گرفتند. گروه کنترل هیچ مداخله ایی دریافت نکردند. تراکم استخوان پس از 12 هفته تمرین مقاومتی در آب مجددا اندازه گیری شد. به منظور مقایسه درون گروهی داده ها از آزمون t همبسته و برای مقایسه بین گروهی از آزمون t مستقل استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد پس از 12 هفته تمرین مقاومتی در آب، در گروه تجربی در تراکم استخوان گردن ران و مهره های کمری تغییرات معناداری مشاهده نشد (05/0>p). در گروه کنترل در تراکم استخوان نواحی مورد نظر کاهش معناداری مشاهده شد (05/0>p).
    نتیجه گیری
    طبق نتایج حاصل از این پژوهش به نظر می رسد 12 هفته تمرین مقاومتی در آب منجر به ثابت نگه داشتن دانسیته استخوانی می شود و جهت افزایش در BMD زنان سالمند مدت دوره ی تمرینی بیشتر توصیه می شود.
    کلیدواژگان: تراکم ران، مهره های کمری، تمرین در آب، خطر افتادن، سالمندی
  • حمیدرضا ساسان فر، رضا شا بهاری، عبدالرضا پازوکی، محدثه پیشگاه رودسری، عاطفه قنبری جلفایی * صفحات 11-19
    زمینه و هدف
    شیوع چاقی در جامعه رو به افزایش است و درمان آن همیشه با چالش هایی همراه بوده است. در سال های اخیر روان درمانی در کنار سایر درمان های چاقی جایگاه مهمی پیدا کرده است. این پژوهش به مقایسه اثربخشی درمان ترکیبی گروه درمانی شناختی همراه با رژیم درمانی با رژیم درمانی به تنهایی بر افزایش کارآمدی و کاهش وزن زنان مبتلا به چاقی پرداخته است.
    روش کار
    از بین 168 آزمودنی، پس از غربالگری نهایی و بررسی معیارهای ورود، 16 آزمودنی به صورت تصادفی ساده برای شرکت در دو گروه درمانی ترکیبی و گروه رژیم درمانی انتخاب شدند. پس از اندازه گیری وزن اعضای هر دو گروه، پرسشنامه ی مقیاس سبک زندگی مبتنی بر کارآمدی وزن در اختیار آنان قرار گرفت. سپس مداخله شناخت درمانی گروهی به گروه درمان ترکیبی ارائه شد و از جلسه ی چهارم مداخله گروهی هر دو گروه تحت مداخله رژیمی در 8 جلسه و هر دو هفته یک بار انجام پذیرفت. در تحلیل داده ها از دو روش قصد درمان (Intention to treat) و پری پروتکل (Pre-protocol) استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان داد که به طور معناداری ترکیب گروه درمانی شناختی همراه با رژیم درمانی منجر به کاهش وزن بیش تر (05/0>p برای هر دو نمونه های قصد درمان و پرپروتکل) و نیز افزایش خود کارآمدی در زنان مبتلا به چاقی (05/0>p برای هر دو نمونه های قصد درمان و پرپروتکل) می گردد. میان خود کارآمدی زنان مبتلا به چاقی در ابتدای درمان با میزان کاهش وزن آن ها پس از درمان (05/0

    نتیجه گیری
    یافته ها اثرات استفاده از گروه درمانی چاقی در جهت افزایش موفقیت در کاهش وزن را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: گروه درمانی شناختی، رژیم درمانی، خودکارآمدی، چاقی
  • صدیقه سادات طوافیان، احمدرضا جمشیدی *، شهره شاه محمدی صفحات 20-27
    زمینه و هدف
    درد سیاتیک ناشی از فتق دیسک کمری، یکی از هزینه بر ترین اختلالات برای جامعه از نظر کیفیت زندگی و ناتوانی است. به همین منظور این مطالعه با هدف بررسی تاثیر برنامه آموزشی بر کیفیت زندگی و ناتوانی عملکردی زنان مبتلا به کمردرد با و بدون درد سیاتیک در فواصل زمانی قبل و 6 ماه بعد از مداخله آموزشی طراحی و اجرا گردید.
    روش
    دراین مطالعه نیمه تجربی که به روش سنجش قبل و بعد کاربردی است. تعداد 27 نفر از زنان مبتلا به کمردرد مراجعه کننده به مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه ع.پ.تهران تحت مداخله برنامه مدون آموزشی قرار گرفتند که برحسب وجود یا عدم وجود درد سیاتیک به دو گروه تقسیم شدند گروه اول 14 نفر همراه با درد سیاتیک و گروه دوم 13نفر بدون درد سیاتیک. افراد در گروه های 6 تا 8 نفره درکلاس آموزشی شرکت نمودند. در دو نوبت (یک و دو ماه بعد از مداخله) مشاوره تلفنی شده و 6 ماه بعد از مداخله مجددا پرسشنامه ها تکمیل گردید. جمع آوری داده ها به شیوه مصاحبه بود و داده ها با استفاده از نرم افزار16SPSS از طریق آزمون تی تست زوجی و سطح معنی داری 05/0 < P تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد در افراد مبتلا به درد سیاتیک طی 6 ماه پس از مداخله آموزشی نمرات کیفیت زندگی درهمه ابعاد افزایش داشته ودرسه بعددردجسمانی(004.0=P )، سلامت عمومی(002.0=P) وسلامت روانی ( 002.0= P) تفاوت معناداری را نشان می دهد و ناتوانی جسمی آنان از حیث دو مقیاسQDS و RDQ نیز به طور معنی داری بهبود یافته است و در افراد بدون درد سیاتیک فقط بعد سلامت روانی و مقیاس QDS ارتقاء یافته است( 01.0 p = ، 02.0 p =).
    نتیجه گیری
    برنامه مدون آموزشی توام با پیگیری و مشاوره تلفنی 1 و2 ماه بعد از مداخله در افزایش و پایداری تاثیر مداخله آموزشی بر ارتقاء کیفیت زندگی و عملکرد جسمی مبتلایان به کمردرد مزمن همراه با درد سیاتیک تاثیر بسزایی دارد.
    کلیدواژگان: کمردرد، برنامه آموزشی، درد سیاتیک
  • فرزاد نورصباغی، محمود عابدین زاده، ناهید جلال لو * صفحات 28-35
    زمینه و هدف
    لیشمانیوز جلدی بیماری اندمیک در بسیاری از کشورها از جمله ایران است. از آنجا که استفاده از ترکیبات آنتیموان 5 ظرفیتی در درمان این بیماری عوارض جانبی به همراه دارد، این مطالعه به منظور بررسی تاثیر عصاره الکلی گیاه ترشک بر روی زخم های تجربی حاصل از لیشمانیا ماژور در موش های Balb/C انجام گرفت.
    روش کار
    در این مطالعه تجربی 30 سر موش Balb/C به 6 گروه 5 تایی از A تا F تقسیم شدند، سپس در ناحیه قاعده دم هر موش 1/0 میلی لیتر از پروماستیگوت های زنده و فعال لیشمانیا ماژور سوش استاندارد MRHO/IR/75/ER)) به صورت زیر جلدی تزریق و ضایعات جلدی حدود 3 هفته پس از تلقیح ایجاد شد. سه غلظت مختلف عصاره الکلی بذر گیاه ترشک (3 و 5 و 9 میلی گرم در میلی لیتر) به گروه های D تا F تزریق شد. سه گروه دیگر به عنوان گروه های کنترل در نظر گرفته شدند، به طوری که گروه A هیچ ماده درمانی را دریافت نکرد و گروه های B و C به ترتیب الکل اتانول تنها و داروی گلو کانتیم را دریافت کردند. تزریقات به صورت 2 بار در روز به مدت 15 روز انجام گرفت و هر هفته قطر زخم ها در تمام گروه ها اندازه گیری شد. همچنین تعداد انگل در زخم موش ها پس از تهیه گسترش و رنگ آمیزی در زیر میکروسکوپ بررسی شدند. نتایج در فرم های اطلاعاتی ثبت شده و با استفاده از آزمون های آماری وان اوی – آنووا و توکی تست مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    پنج هفته پس از تزریق انگل، میانگین قطر زخم ها در غلظت 9 میلی گرم در میلی لیتر ، کاهش داشته و بهبود کامل زخم ها هم در این گروه مشاهده شد. همچنین بار انگلی در این گروه در مقایسه با گروه دریافت کننده گلوکانتیم به طور معنی داری (05/0 P≤) کاهش نشان داد.
    نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق نشان می دهد که غلظت موثر این گیاه (9 میلی گرم در میلی لیتر) می تواند در موارد لیشمانیوز پوستی انسان استفاده شود.
    کلیدواژگان: لیشمانیوز پوستی - لیشمانیا ماژور - ترشک - موش Balb، C
  • فرشته براتی *، حسین فکرآزاد، حمیرا سجادی صفحات 36-43
    زمینه و هدف
    فیسبوک بعد از گوگل، پربیننده ترین سایت و بیشترین حجم ترافیک را در بازدیدهای روزمره دارد. به واسطه محبوبیت روزافزون و رشد کمی و کیفی این شبکه ها و با در نظر گرفتن سوء مصرف مواد مخدر به عنوان یکی از مهمترین نگرانی های اجتماعی، هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین تعلق عاطفی به فیسبوک و تمایل به مواد مخدر در دانشجویان دانشگاه های شهر نیشابور است.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی- تحلیلی که با روش نمونه گیری سهمیه ای روی 407 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه های نیشابور انجام شد، ابزار گردآوری دادها، زیر مقیاس تعلق عاطفی به فیسبوک برگرفته از پرسشنامه شدت استفاده از فیسبوک الیسون، اشتین فیلد و لامبه (2007) و زیر مقیاس تمایل به مواد برگرفته از پرسشنامه نگرش به مواد مخدر رفیعی و همکاران (1391) بود. در تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره گام به گام استفاده شد.
    یافته ها
    همبستگی معنادار، مستقیم و مثبتی به میزان297/0r= و 001/0p= (در سطح اطمینان 99 درصد) بین تعلق عاطفی به فیسبوک و تمایل به مواد مخدر وجود دارد. نتایج رگرسیون نیز نشان داد که تعلق عاطفی به فیسبوک ، 5/7 درصد واریانس تمایل به مواد مخدر را پیش بینی می کند.
    نتیجه گیری
    آگاهی و اطلاع رسانی به دانشجویان درباره شبکه های اجتماعی مجازی و پیامدهای استفاده از آنها می تواند در کاهش اثرات منفی استفاده از این شبکه ها موثر باشد.
    کلیدواژگان: شبکه های اجتماعی مجازی، تعلق عاطفی به فیسبوک، تمایل به مواد مخدر، دانشجویان نیشابور
  • حمدالله هادی *، عباسعلی گائینی، پژمان معتمدی، حمید رجبی صفحات 44-55
    زمینه و هدف
    هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر تمرین هوازی بر میزان بیان mir126 بافت قلبی در موش های صحرایی دیابتی بود.
    روش کار
    40 راس رت به دو دسته دیابتی و سالم تقسیم شدند. هر دسته به دو گروه تمرین هوازی به مدت 8 هفته و بدون تمرین تقسیم شدند. در انتهای تمرین 35 رت در آنالیز داده ها مورد استفاده قرار گرفتند. 48 ساعت پس از اتمام دوره تمرینی عضله قلبی آن ها تحت شرایط استریل جدا گردید. میزان بیان mir126 به وسیله روش Real-Time PCR اندازه گیری شد. تجزیه تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک سویه و آزمون تعقیبی توکی انجام شد.
    یافته ها
    نتایج مطالعه نشان داد که دیابت موجب کاهش معنی دار میزان بیان mir126 و تمرین هوازی به مدت 8 هفته موجب افزایش معنی دار میزان بیان mir126 می شود.
    نتیجه گیری
    بنابراین به نظر می رسد تمرین هوازی می تواند از طریق مسیر آنژیوژنیکی باعث بهبود بیماران دیابتی گردد. هم چنین با توجه به نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر و روشن شدن این فرایندهای تنظیمی به وسیله mir126 که به وسیله تمرین هوازی تحت تاثیر قرار می گیرند، استراتژی بسیار باارزشی به دست می آید که می تواند به توسعه روش های درمانی جدید در بیماری دیابت منجر شود.
    کلیدواژگان: تمرین هوازی، آنژیوژنز، عامل رشد اندوتلیال عروقی، mir126، دیابت
  • سعید ایل بیگی *، سعید میرزانژاد، منصور اسلامی، علی تاجیک صفحات 56-63
    زمینه و هدف
    کفش ورزشی بعنوان یکی از عوامل مهم در جلوگیری از آسیب های مرتبط با دویدن عنوان شده است. هدف از تحقیق حاضر مقایسه تاثیر کفش های استاندارد خارجی (ادیداس) و داخلی (نهرین) بر برخی از متغیرهای بیومکانیکی مرتبط با شکستگی استرسی درشت نی در دوندگان تفریحی مرد جوان سالم بود.
    روش کار
    در این مطالعه نیمه تجربی، پانزده دونده جوان سالم (با میانگین سنی 27/2±35 سال، قد 39/5±93/180 سانتی متر و وزن 84/8±30/85 کیلوگرم)، در شرایط یکسان، با کفش های نهرین و آدیداس جداگانه عمل دویدن با سرعت کنترل شده را انجام دادند. نیروی عکس العمل زمین شامل حداکثر نیروهای عکس العمل در دو جهت عمودی و قدامی- خلفی، سرعت بارگذاری نیروهای عمودی و قدامی- خلفی، زمان رسیدن به حداکثر نیروهای عمودی و قدامی- خلفی و در نهایت زمان کل این نیروها در مرحله اتکای دویدن با استفاده ازصفحه نیروسنج اندازه گیری شد. اطلاعات بدست امده با آزمون تی همبسته در نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت (05/0p≤).
    یافته ها
    نتایج نشان داد که اگر چه بین دو نوع کفش، در متغیرهای حداکثر نیروهای عکس العمل عمودی و قدامی- خلفی، سرعت بارگذاری نیروهای عمودی و قدامی- خلفی، زمان رسیدن به حداکثر نیروهای عمودی و قدامی- خلفی و زمان کل این نیروها در مرحله اتکای دویدن، تفاوت معنی داری مشاهده نشد (05/p>)، با وجود این، زمان رسیدن به حداکثر نیروی عکس العمل عمودی زمین در کفش آدیداس 8% بیشتر از کفش نهرین بود (01/0=p).
    نتیجه گیری
    در این ارتباط می توان نتیجه گرفت که بین دو نوع کفش آدیداس و نهرین در برخی از نیروهای اعمال شده به پا طی دویدن تفاوتی وجود ندارد؛ بنابراین کفش نهرین می تواند با ویژگی های یکسان جذب نیرو و کاهش ریسک فاکتورهای آسیبی دویدن با هزینه کمتر برای دوندگان تفریحی پیشنهاد شود.
    کلیدواژگان: کفش استاندارد خارجی، کفش استاندارد داخلی، نیروی عکس العمل زمین، دوندگان تفریحی، سرعت بارگذاری
  • ملیحه کدیور، رضا صفدری، مصطفی لنگری زاده، فرزانه کرمانی *، محمدرضا زرکش صفحات 64-71
    زمینه و هدف
    دوره نوزادی زمان بسیار مهم و آسیب پذیری می باشد. تامین، حفظ و ارتقاء سطح سلامت نوزادان در خدمات بهداشتی درمانی جایگاه ویژه ای دارد و از شاخص های مهم سلامت و توسعه یافتگی است. هدف از مقاله حاضر، بررسی نگرش پزشکان ایرانی نسبت به عوامل موثر در مرگ ومیر نوزادان به منظور دسترسی به حداقل داده های تاثیرگذار در مرگ نوزادان بود.
    روش کار
    مطالعه حاضر یک بررسی توصیفی-مقطعی است که به روش نمونه گیری دسترسی آسان و با استفاده از پرسشنامه ای پژوهشگر ساخته به منظور تعیین حداقل داده های تاثیرگذار در مرگ نوزادان انجام شد. پس از بررسی این پرسشنامه توسط گروه مجرب و انجام مطالعات اولیه، پرسشنامه ها توسط پزشکان فوق تخصص نوزادان بیمارستان های دانشگاهی شهر تهران تکمیل گردید. به منظور مقایسه نتایج حاصله از پرسشنامه و داده های واقعی موجود در پرونده های نوزادان از آزمون های آماری تی تست (T-Test)، من-ویتنی (Mann-Whitney) و کای اسکوئر (K-square) استفاده شد.
    یافته ها
    با بررسی داده های حاصل از پرسشنامه ها با میزان پاسخ دهی 71 درصدی پزشکان، متغیرهای تاثیرگذار در مرگ نوزادان طبق نظر پزشکان ایرانی بر اساس اهمیت خود تقسیم بندی شدند. نتایج حاصل از مقایسه بین داده های پرسشنامه و پرونده های نوزادان بر روی چهار متغیراصلی که دارای بیشترین میانگین بودند؛ حاکی از این است که بین متغیرهای وزن نوزاد زمان تولد، سن حاملگی، نمره آپگار و میزان مرگ و میر رابطه معناداری وجود دارد، اما بین متغیر وضعیت نوزاد حین تولد و میزان مرگ نوزاد رابطه معناداری دیده نشد.
    نتیجه گیری
    بر اساس شرایط بومی هرمنطقه و سطح دسترسی به مراقبت باکیفیت، پارامترهای تاثیرگذار در مرگ نوزاد متفاوت بوده که این امر لزوم بررسی هایی جامع تر به منظور ارائه دیدگاه کلی در راستای کاهش مرگ ومیر در نوزادان را ایجاب می کند. استفاده از پارامترهای حاصل شده می تواند در راستای ایجاد سیستم های تصمیم یار در این حوزه کمک کننده باشد، اما انجام مطالعات گسترده تر در این زمینه توصیه می شود.
    کلیدواژگان: مرگ ومیر، نوزادان، عوامل تاثیرگذار، نگرش پزشکان ایرانی
  • محسن رشید شیخ احمد، فروغ سنجریان، فرزانه صابونی * صفحات 72-79
    زمینه و هدف
    سرطان معده و تومورهای مغزی سالانه باعث مرگ بیش از هزاران نفر در دنیا می شوند. گیاه سیاه دانه گونه N. sativa به واسطه داشتن ترکیبات فعال مانند تایموکویینون می تواند باعث مهار رشد این سلول ها شود. هدف از این مطالعه بررسی مهار رشد رده سلولی سرطانی معده و استروسایتوما توسط عصاره گرفته شده از سیاه دانه گونه N. sativa و N. arvensis و مقایسه این دو عصاره ازلحاظ کشندگی این سلول ها بود.
    روش کار
    در این مطالعه دو رده سلولی سرطانی معده (AGS) و استروسایتوما (AST) پس از کشت، با غلظت های مختلف از عصاره الکلی سیاه دانه جنس N. sativa و N. arvensis به مدت 24 ساعت تیمار شده و سپس تاثیرات این عصاره ازلحاظ سمیت و کشندگی توسط تست MTT(3-(4،5-dimethylthiazolyl-2)-2،5-diphenyltetrazolium bromide) بررسی شد. تمامی تست های انجام شده به صورت جداگانه و در سه تکرار سه تایی انجام شد.
    یافته ها
    براساس یافته ها، عصاره الکلی گیاه سیاه دانه N. sativa سمیت بالاتری برای سلول های سرطانی نسبت به عصاره N. arvensis داشت و این تفاوت سمیت در سلول های استروسایتوما بیشتر قابل مشاهده بود. از طرفی کشندگی این عصاره ها در مقدار های بالا وابسته به مقدار نبوده و همه تقریبا به یک نسبت سلول ها را از بین بردند.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج این مطالعه، هر دو عصاره مربوط به گونه های N.sativa و N.arvensis اثر سمییت را بر روی رده سلول های سرطانی مورد مطالعه نشان دادند.
    کلیدواژگان: سیاه دانه، سرطان معده، تومور مغزی
  • حسین جناابادی * صفحات 80-88
    زمینه و هدف
    تولد فرزند سلامت روان خانواده را تحت تاثیر خود قرار داده و باعث بروز تغییراتی می شود و جهت سازگاری با این تغییرات، والدین متحمل استرس های زیادی خواهند شد. لذا هدف از انجام این مطالعه، اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر سلامت روان مادران کودکان مبتلا به اختلالات رشدی و اختلالات رفتاری مخرب و فلج مغزی بود.
    روش کار
    از بین مادران دارای کودکان مبتلا به اختلالات رشدی و اختلالات رفتاری مخرب و فلج مغزی مراجعه کننده به کلینیک ها و مراکز بهزیستی شهر زاهدان و خصوصی 48 مادر با 1 انحراف معیار بالاتر از میانگین در افسردگی، اضطراب و استرس انتخاب شدند. نمونه ها به روش نمونه گیری در دسترس، افراد انتخاب و در دو گروه آزمایش (24 نفر) و کنترل (24 نفر) قرار گرفتند. با استفاده از یک طرح آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون، گروه آزمایش طی 8 جلسه 2 تا 5/2 ساعته تحت آموزش مدیریت استرس قرار گرفتند، در حالی که در این مدت گروه کنترل هیچ مداخله ای را دریافت نکردند. هر دو گروه در پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس لاویبوند و لاویبوند (DASS) مورد ارزیابی قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که نمرات مادران گروه آزمایش در متغیر افسردگی و اضطراب پیش آزمون در درجه شدید و در پس آزمون در درجه متوسط بودند و در متغیر استرس در پیش آزمون در درجه شدید بود که بعد از درمان به درجه خفیف کاهش پیدا کرد (001/0p<).
    نتیجه گیری
    با توجه به اثربخشی درمان شناختی رفتاری، این درمان می تواند جزء برنامه های مداخلاتی در مادران کودکان دارای نیازهای ویژه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: مدیریت استرس، شیوه شناختی رفتاری، سلامت روان، اختلالات رشدی، اختلالات رفتاری مخرب، فلج مغزی
  • سیده سعادت قمری هویدا *، فریده باباخانی، مهرداد عنبریان، بهروز حاجی لو صفحات 89-97
    زمینه و هدف
    هدف تحقیق، ارزیابی اثر حمل کوله پشتی با اوزان مختلف بر تغییرات الکترومایوگرافی عضلات اندام تحتانی حین راه رفتن در دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی بود.
    روش کار
    15 دانش آموز پسر مقطع ابتدایی 9 تا 11 سال به صورت در دسترس انتخاب شدند. آزمودنی ها به مدت 20 دقیقه با سرعت 1/1 با حمل کوله هایی معادل صفر، 10، 15 و 20 درصد وزن بدن بر روی تردمیل راه رفتند. در حین راه رفتن بر روی تردمیل ، فعالیت عضلات راست رانی، پهن خارجی، پهن داخلی، دوسررانی، دوقلوی داخلی و درشت نئی قدامی به مدت 10 ثانیه هر پنج دقیقه یکبار و در مجموع 4 بار ثبت شد. داده ها با ANOVA با اندازه گیری مکرر تجزیه و تحلیل شد (05/0p<).
    یافته ها
    نتایج آزمون های حمل بار نشان داد فعالیت عضلات راست رانی، پهن داخلی، پهن خارجی، دوسر رانی و دوقلوی داخلی به موازات افزایش وزن کوله پشتی به طور معنی داری افزایش پیدا کرد، اما تغییری در فعالیت عضله درشت نئی قدامی مشاهده نشد. همچنین میانه فرکانس عضلات راست رانی، پهن خارجی، دوسررانی و دوقلوی داخلی به موازات افزایش وزن کوله به طور معنی دار کاهش پیدا کرد که نشان می هد عضلات فوق الذکر به موازات افزایش وزن کوله پشتی دچار خستگی عضلانی شده اند ، اما تغییری در میانه فرکانس عضلات پهن داخلی و درشت نئی قدامی مشاهده نشد که نشان می دهد به موازات افزایش وزن کوله پشتی در این دو عضله خستگی عضلانی صورت نگرفته است است.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج می توان گرفت که تلاش عضلانی بیشتر با اضافه شدن بار کوله، منجر به افزایش فعالیت عضلانی و در نتیجه خستگی عضلات اندام تحتانی و درنهایت موجب افزایش ریسک آسیب هنگام حمل بار می شود.
    کلیدواژگان: نوجوانان، عضلات اندام تحتانی، کوله پشتی، الکترومایوگرافی
  • امین نوروزی، حسین حسینی نوه، سمانه محبی، محمدرضا کنده کار قهرمان، مجید طاعتی مقدم* صفحات 98-105
    زمینه و هدف
    پلاسمیدهای ایجاد کننده مقاومت به کینولون و فلوروکینولون یکی از مشکلات درمان می باشند که در ایزوله های اشرشیاکلی در سرتاسر جهان در حال افزایش هستند. هدف از این مطالعه فراوانی ژن های پلاسمیدی qnrA، qnrB و qnrS ایجادکننده مقاومت به کینولون ها و تعیین حساسیت آنتی بیوتیکی در ایزوله های اشرشیاکلی جدا شده از نمونه های بالینی کرمان بود.
    روش کار
    در این مطالعه، 80 ایزوله اشرشیاکلی از ادرار، خون و زخم از بیمارستان های کرمان جدا سازی شد. سپس آنتی بیوگرام به روش دیسک دیفیوژن انجام شد. شناسایی ژن qnrA، qnrB و qnrS توسط واکنش زنجیره ای پلیمر از (PCR)صورت گرفت.، آنالیز اطلاعات توسط SPSS-22 ارزیابی شد.
    یافته ها
    موثرترین آنتی بیوتیک علیه ایزوله های اشرشیاکلی ایمی پنم بود که 75 ایزوله (7/93%) به آن حساس بودند. 58 ایزوله (5/72%) به آمپی سیلین مقاوم بودند که بیشتر از سایر آنتی بیوتیک ها بود. 33 ایزوله (2/41%) و 15 ایزوله (7/18%) از 80 ایزوله اشرشیاکلی به ترتیب مقاوم به نالیدیکسیک اسید و سیپروفلوکساسین بودند. شناسایی ژن های qnr نشان داد که 5 ایزوله (2/6%) دارای qnrS و یک ایزوله (2/1%) دارای qnrB بودند. در هیچکدام از ایزوله ها qnrA وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    به دلیل الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی که در نقاط مختلف جغرافیایی وجود وجود دارد، درمان آنتی بیوتیکی در نقاط مختلف براساس درمان تجربی می باشد؛ بنابراین، تجویز صحیح آنتی بیوتیک می تواند از گسترش مقاومت توسط باکتری های ناقل ژن qnr در آینده جلوگیری کند
    کلیدواژگان: اشرشیاکلی، مقاومت به کینولون، PCR
  • فرناز ترابی *، خانم رامینا ابراهیم، رسول حمایت طلب، اعظم رمضان خانی صفحات 106-114
    زمینه و هدف
    اختلال بیش فعالی و نقص توجه (ADHD) یک اختلال رفتاری در کودکان و نوجوانان است که ممکن است به فرایند مهارت حرکتی و تعادل آنان آسیب وارد نماید. هدف تحقیق حاضر، بررسی تاثیر 6 هفته تمرین تناوبی پرشدت بر سطوح دوپامین و بهبود مهارتهای ادراکی-حرکتی دختران نوجوان مبتلا به ADHD بود.
    روش کار
    در این مطالعه کارآزمایی بالینی که با طرح پیش آزمون، پس آزمون اجرا شد. 30 دختر نوجوان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نقص توجه بصورت تصادفی به دو گروه تمرین تناوبی پرشدت و کنترل تقسیم شدند. گروه تمرینی به مدت 6 هفته به تمرین پرداختند. برنامه تمرینی شامل 3 جلسه در هفته دوی 20 متر با تعداد تکرارهای 4 نوبت در هفته های اول و دوم؛ تعداد تکرارهای 5 نوبت در هفته های سوم و چهارم و تعداد تکرارهای 6 نوبت در هفته های پنجم و ششم بود. در ابتدا و پایان هفته ششم، شاخص های تن سنجی، سطح دوپامین و نمرات مهارت ادراکی-حرکتی مورد ارزیابی قرار گرفت. آنالیز داده ها با استفاده از آزمون های t زوجی و t مستقل در سطح معنی داری (05/0p<) انجام شد.
    یافته ها
    پس از پایان 6 هفته، میانگین سطح دوپامین سرم (005/0p=)، وزن (001/0p=)، شاخص توده بدنی (001/0p=)، درصد چربی بدن (002/0p=) و میانگین نمرات مهارت ادراکی-حرکتی (001/0p=) در گروه تجربی به طور معناداری با گروه کنترل متفاوت بود.
    نتیجه گیری
    مطالعه حاضر نشان داد که فعالیت تناوبی پرشدت می تواند به عنوان یک روش غیردارویی و غیرتهاجمی، تاثیر مثبتی بر افزایش سطح دوپامین سرم و بهبود مهارت ادراکی-حرکتی نوجوانان مبتلا به ADHD داشته باشد.
    کلیدواژگان: تمرین تناوبی پرشدت، دوپامین، بیش فعالی، نقص توجه، دختران نوجوان
  • سلیمان سعیدی، مصطفی لنگری زاده* صفحات 115-127
    زمینه و هدف
    آپاندیسیت حاد، یکی از شایع ترین علت جراحی اورژانس، به ویژه در کودکان است. تشخیص صحیح و به موقع آن می تواند موجب کاهش میزان عوارض ناخوشایند گردد. باوجود پیشرفت روش های تشخیصی هنوز درصد چشمگیری از بیماران با تشخیص اولیه آپاندیسیت حاد، دارای لاپاراتومی منفی هستند. هدف از این پژوهش ارزیابی نقش شبکه های عصبی مصنوعی در تشخیص آپاندیسیت حاد در کودکان با شکم حاد بود.
    روش کار
    در این پژوهش از داده های 206 بیمار با شکم حاد استفاده گردید که از فروردین 1384 لغایت اسفند 1393 به بیمارستان کودکان علی اصغر(ع) شهر تهران مراجعه کرده بودند. در مدل شبکه عصبی مصنوعی پیش خور با الگوریتم پس انتشار خطا از دو تابع آموزشی لونبرگ مارکواردت و شیب توام مقیاس شده استفاده شد.
    یافته ها
    با توجه به نتایج به دست آمده، شبکه پس انتشار پیش خور با توپولوژی 2-10-12 و الگوریتم لونبرگ مارکواردت و راهبرد توابع یکسان برای تمام لایه ها (تانژانت هایپربولیک سیگموئیدی) به عنوان بهترین تابع آموزشی برای تشخیص آپاندیسیت حاد در کودکان انتخاب گردید. مقدار حساسیت، ویژگی و صحت شبکه عصبی مصنوعی 100 درصد بود. این نتایج حاکی از پتانسیل بالای شبکه های عصبی مصنوعی به عنوان ابزاری قوی در تشخیص آپاندیسیت حاد در کودکان بود.
    نتیجه گیری
    در این پژوهش از شبکه های عصبی مصنوعی باهدف یاری رساندن به متخصصین پزشکی در تشخیص بیماری آپاندیسیت حاد استفاده گردید. شبکه های عصبی مصنوعی می تواند یک ابزار موثر برای تشخیص دقیق آپاندیسیت حاد باشند و این سیستم ها ممکن است آپاندکتومی های غیرضروری، هزینه ها و زمان فرایندهای تشخیصی را کاهش دهد.
    کلیدواژگان: آپاندیسیت حاد، کودک، تشخیص، شبکه عصبی مصنوعی، حساسیت، ویژگی
  • بیتا هاتفی زاده، فرزانه حسینی *، سهیلا مرادی بیدهندی صفحات 128-135
    زمینه و هدف
    مصرف بی رویه و روزافزون آنتی بیوتیک ها و مواد بیوسایدی منجر به پیدایش سویه های مقاوم استافیلوکوکی شده است. هدف از این مطالعه بررسی میزان مقاومت بیوفیلم سویه های استافیلوکوکوس اورئوس جدا شده نسبت به این ترکیبات بوده است.
    روش کار
    100 نمونه استافیلوکوکوس اورئوس از پوست بیماران بستری در بخش عفونی از دو بیمارستان شهدای تجریش و ولیعصر شهر تهران طی یک سال جمع آوری شد. سویه های جدا شده از طریق آزمون های بیوشیمیایی استاندارد تعیین هویت گردیدند و توسط واکنش زنجیره ای پلیمراز PCR مورد تایید قرار گرفتند. الگوی تعیین مقاومت سویه ها نسبت به آنتی بیوتیک های پنی سیلین، آموکسی سیلین، آمپی سیلین، متی سیلین، کلاریترومایسین و بیوساید هایی نظیر ساولن، دکوسپت و دکونکس (درموسپت) با روش دیسک دیفیوژن و حداقل غلظت مهارکننده و کشندگی آن ها با روش میکرودایلوشن تعیین گردید. بیوفیلم سویه های مقاوم MDR بر روی میکروپلیت های پلی استیرنی تشکیل گردید.
    یافته ها
    اغلب سویه های جدا شده نسبت به پنی سیلین، آموکسی سیلین، آمپی سیلین و متی سیلین مقاوم بودند و بیشترین حساسیت نسبت به کلاریترومایسین مشاهده گردید. بررسی فنوتیپی تشکیل بیوفیلم نشان داد که به ترتیب% 6 (6 سویه)، %2/23 (23 سویه) و% 4/50 (50 سویه) از جدایه ها قادر به تشکیل بیوفیلم به صورت قوی، متوسط و ضعیف می باشند و تنها 4/20 درصد جدایه ها قادر به تشکیل بیوفیلم در محیط آزمایشگاه نبودند. بیوفیلم در حضور ساولن کمترین میزان مقاومت و با دکونکس بیشترین مقاومت را نشان داد.
    نتیجه گیری
    شیوع سویه های مقاوم بیمارستانی با قابلیت تشکیل بیوفیلم در میان طیف وسیعی از بیماران می تواند خطر جدی برای سلامت جامعه باشد.
    کلیدواژگان: استافیلوکوکوس اورئوس، آنتی سپتیک، بیوفیلم
|
  • Zohreh Hashemi, Farzane Taghian *, Nader Rahnama Pages 1-10
    Background
    Reduction of bone density is some risk factors of falling, injury, or even death in elderly people. The purpose of the present study is investigating the effect of 12 weeks resistance training in water on bone density of elderly women.
    Methods
    Thus 24 old women were selected after medical screening and randomly divided into two groups experimental (12 people, age 65±3/46 year, height 157/586/68 cm, weight 66/6811/18 kg and BMI 27/214/08) and control (12 people, age 652/81 year, height 156/586/72 cm, weight 63/636/17 kg and BMI 25/801/83). First of bone density (neck of femur and vertebra) were measured. To measure bone density DEXA way was used. Then subjects of experimental group got a resistance training program in water (12 weeks , 2 sessions in a week , every session 1 hour) .The control group got no intervention. Bone density was modulated again after 12 weeks resistance training in water. For intra group comparison of data correlated t test was used and for comparison between groups independent t test was used.
    Results
    Results showed after 12 weeks resistance training in water in experimental group no significant changes were seen in bone density in neck of femur and vertebra (p
    Conclusion
    The results of this study appear to be 12 weeks of resistance training in the water to maintain bone density and an increase in BMD of the practice of older women for recommended.
    Keywords: density of femur, vertebra, training in water, falling risk, elderly
  • Atefe Ghanbarijolfa*, Hamidreza Sasanifar Pages 11-19
    Aim: This survey has assessed the self-efficacy and weight loss in obese women in effectiveness of combining group therapy with dietary therapy versus dietary therapy.
    Methods
    Among 168 patients, after the final estimation, 16 patients have been randomly assigned into 2 groups of group therapy and dietary therapy. Each patient has been weighted and filled the QEWP-R questionnaire. One group received group therapy and after 4 weeks, both groups received dietary therapy in 8 sessions, and every other week.
    Results
    The result of the study showed a significant difference in weight loss and self- efficacy between the two groups.
    Conclusion
    These results show the important role of group therapy in decreasing the symptoms and signs of psychological disorders or depression.
    Keywords: group therapy, dietary therapy, self, efficacy, obesity
  • Sedighesadat Tavafian, Ahmadreza Jamshidi *, Shohreh Shahmohammadi Pages 20-27
    The sciatica pain caused by a herniated lumbar disc, is one of the most expensive disorders for society in terms of quality of life and disability. This study aimed to explore the impact of educational programs on quality of life and disability in women with or without sciatica up to 6 months after intervention.
    Methods
    This is a semi experimental study that was carried out in Rheumatology Research Center of Tehran University of Medical Sciences. There were 27 eligible patients who suffering from chronic low back pain (including 14 patients with sciatica and 13 patients without sciatica) entered in the study. All participants divided into groups of 6 to 8 members and were provided with a four-hour training session of physiotherapy and psychology followed by telephone counseling. Roland-Morris Disability (RDQ) & Quebec Back Pain Disability Scale (QDS) questionnaires and SF-36 were completed at initial of the study and 6 months after intervention. Data were analyzed by paired t-test.
    Findings: The findings of this study showed significant differences in QDS & RDQ and most of quality of life dimensions such as physical function, role emotional, role physical, mental health and bodily pain at 6 months after intervention in patients with sciatica pain(P
    Conclusion
    It seems the educational program with telephone counseling has an important role in decreasing the disability and quality of life of women with low back pain specially who suffering from sciatica pain.
    Keywords: Low back Pain, Educational Program, Sciatica
  • Farzad Nursabaghi, Dr. Mahmood Abedinzade, Dr. Nahid Jalallou* Pages 28-35
    Background
    Cutaneous leishmaniasis is an endemic disease in many countries, including Iran. Pentavalent antimony compounds used to treat this disease is associated with adverse effects for patients. The aims of this study were to evaluate the effectiveness of the alcoholic extract of Rumex on experimental lesion of Leishmania major in Bulb/C mice.
    Methods
    In this study, thirty mice were divided into 6 groups A to F, 5 mice in each group, and then inoculated subcutaneously at the base of the tail with 0.1 ml of active Leishmania major promastigotes standard strain (MRHO/IR/75/ER). Cutaneous lesions were appeared approximately after 3 weeks. Three different concentrations of Rumex seeds alcoholic extract (0.3, 0.5 and 0.9) was used as an injection to Group D-F. Three others groups were considered as control, Group A was not received any treatment, Groups B and C were received ethanol alone and glucantime respectively. All injections were performed 2 times a day for 15 days and every week the lesion diameter was measured in all groups. The number of parasites in the lesions stained smears were examined under a microscope. Information were recorded and analyzed by using one – away Anova test and tukeys test.
    Results
    The mean diameter of lesions was decreased in concentration of 9 mg /ml after 5 week and complete healing was observed in this group. Also the parasitic load was decreased significantly in comparison with glucantime injected group (p≤0.05).
    Conclusions
    The results suggest that the effective concentration of the herbs mentioned in this article (9 mg/ml) will be used on human cutaneuos leishmaniasis.
    Keywords: Cutaneous Leishmaniasis, Leishmaniasis major, Rumex, Mice Balb, c
  • Fereshteh Barati *, Hosein Fekrazad, Homeira Sajadi Pages 36-43
    Purpose
    Facebook After Google is the most visited site and has most of the traffic on a daily basis. According to its popularity and qualitative and quantitative growth and substance abuse asa most important social worries, purpose of this research is examining the relationship between emotional attachment to FACEBOOK and tendency to narcotic substance abuse.
    Method
    In this correlational study, 407 undergraduate students from the Universities of Nishabour were selected by quota sampling. Instruments included emotional attachment to facebook subscale from Intensity of facebook Scale Ellison, Eshteinfield and Lampe (2007) and the scale tendency to narcotic substances abuse derived from attitude to narcotic substances abuse questionnaire drug Rafiee et al (2012) is. The results of Pearson correlation and stepwise multiple regression were used, too.
    Result
    Results showed a significant, direct and positive correlation (r=0/297 , p=0/001)between emotional attachment to Facebook and tendency to Narcotic substance abuse. Regression results indicated that emotional attachment to Facebook predict 7/5% of the variance tendency to narcotic substance abuse.
    Conclusion
    Increasing of awareness and information of students about the consequences of their use of online social networks can be effective in reducing the negative effects of using these networks.
    Keywords: online social networks, emotional attachment to Facebook, tendency to narcotic substance abuse, Nishabour students
  • Hamdollah Hadi *, Abbasali Gaeini, Pejhman Motamedi, Hamid Rajabi Pages 44-55
    Background
    Aerobic training is well supported as a useful component of an exercise. One of the most common adaptations that occur in this type of training is creating new vessels and increased angiogenesis factors. Aerobic training can be effective on angiogenesis.The aim of this study was to investigate the effect of aerobic training on cardiac expression of mir-126 in
    normal and diabetic rats.
    Methods
    35 Rats divided to two categories, diabetic and non-diabetics rats. Then each category of diabetic and non diabetic animals divided to two groups: under training and nontraining.Cardiac muscle was removed and immediately placed into liquid nitrogen. Cardiac expression of mir-126 investigated in rat cardiac muscle using Real-time PCR. For data analysis, One-way ANOVA and post-hoc Tukey’s test were used.
    Results
    The study results showed diabetes significantly decreases cardiac expression of
    mir126 and 8 weeks of aerobic training significantly increases cardiac expression of mir126
    in healthy and diabetic rats.
    Conclusion
    It seems aerobic training can prevent negative effects of diabetes via angiogenic path. Thus, kindle regulatory rocesses by mir126 that via aerobic training are impressed, could be worthy strategy on development of new theraphy methods in diabetes treatment.
    Keywords: Aerobic Training, Angiogenesis, VEGF, mir126, Diabetes
  • Saeed Ilbeigi *, Saeed Mirzanejand, Mansour Eslami, Ali Tajik Pages 56-63
    Background
    The aim of this study was to compare the effect of standard (Adidas) and local (Nahrein) shoes on some biomechanical variables related to tibia stress fracture in healthy male recreational runners.
    Methods
    Fifteen healthy men (mean age: 35±2.27 years, height: 180.93±5.39cm, and weight: 85.30±8.84kg) performed running with controlled velocity on the force plate with Adidas and Nahrein shoes. Some biomechanical variables related to tibia stress fracture as peak vertical and posterior reaction forces, loading rates of these two forces, time to peak vertical and posterior forces and total time of these forces were measured by force plate system. The t-test was used to analyze data through SPSS software v.20 (p≤0.05).
    Results
    Based on the result, there was no significant difference in peak vertical and posterior reaction forces, loading rates of these two forces, time to peak posterior force and total time of vertical and posterior forces variables between two shoes (p>0.05 for all variables). However, time to peak vertical force significantly increased in Adidas shoe compared to Nahrein by 8% (p=0.01).
    Conclusion
    There was no difference between Adidas and Nahrein as standard and local shoes in some biomechanical variables related to tibia stress fracture during running. Thus, Nahrein shoe could be recommended as a shoe with proper advantage of safety, shock absorption and lower cost for recreational runners.
    Keywords: Standard shoe, unstable shoe, Ground reaction force, Recreational runners, Loading rate
  • Maliheh Kadivar, Reza Safdari, Mostafa Langarizadeh, Farzaneh Kermani *, Mohamadreza Zarkesh Pages 64-71
    Background
    The Neonatal period is a highly vulnerable time. Provision, maintenance and improvement of neonatal welfare level in health care are the most indicators of health and development. The purpose of this study was investigating the Iranian physicians’ attitudes toward factors in neonatal mortality in order to access minimum data set in neonatal death.
    Methods
    This study was a cross-sectional performed using convenience sampling and a researcher made questionnaire in order to access minimum data set in neonatal death. Questionnaires were completed by neonatologists working in Tehran teaching hospitals by 71% contribution rate. In order to compare the results of the questionnaire and real data from neonatal records, t-test, Mann-Whitney and K-square tests were used.
    Results
    The results of the comparison between questionnaire and neonatal records on four variables that had the highest mean showed that there were relationships between birth weight, gestational age, Apgar scores and mortality, but there was not a significant relationship between neonatal status at birth and mortality rate.
    Conclusion
    According to local condition and access level to quality care, important parameters in neonatal death were different and it is necessity to have comprehensive analysis in order to reduce neonatal mortality rate. Use of obtained parameters can be helpful in creating clinical decision support system for predicting the neonatal death, but comprehensive studies are needed for further evaluation.
    Keywords: Mortality, Neonatal, Significant parameters, Iranian physician's attitude
  • Mohsen Rashid Shyekh Ahmad, Forough Sanjarian, Farzaneh Sabouni * Pages 72-79
    Background
    Every year thousands of people die because of stomach cancer and brain tumors. N. sativa plant has thymoquinone and this compound may prevent cancer cell line growth in many types of cancer. The purpose of this study was to examine the possibility of inhibiting cell growth in human stomach gastric adenocarcinoma (AGS) and astrocytoma cell lines (AST) by N. sativa and N. arvensis extract and to compare lethal effect of these two extracts on cancer cell line.
    Methods
    AGS and AST cell lines were cultured and seeded for 7 hours. After this time these cells treated with various concentration of N. sativa and N. arvensis extracts for 24 hours. Consequently, the cytotoxicity effect of extract on cell line was investigated by MTT (3-(4,5-dimethylthiazolyl-2)-2,5-diphenyltetrazolium bromide) assay.
    Results
    Based on our data the extract of N. sativa has cytotoxic effects on both AGS and AST cell lines. Although in case of astrocytoma cell line this effect is not dose dependent, in AGS cell line the results do not follow the same pattern and at lower three doses the cytotoxicity effect was dose dependent. The cytotoxicity effect of N. arvensis extract on astrocytoma cell line was dose independent, but in AGS cell line this effect was dose dependent.
    Conclusion
    According to the results of this study extracts of both N. sativa and N. arvensis showed cytotoxicity effect on examined cancer cell lines.
    Keywords: Black seed, gastric cancer, brain tumor
  • Dr Hossein Jennabadi * Pages 80-88
    Background
    The purpose of this study was to determine the effectiveness of cognitive behavioral stress management on mothers of Children with developmental disorders, disruptive behavior disorders and cerebral palsy.
    Methods
    Of all mothers of children with developmental disorders, disruptive behavior disorders and cerebral palsy who referred to Behzisti clinics and private counseling centers Zahedan city and obtained 1 standard deviation upper than normal in depression, anxiety and stress 48 ones were selected. Samples were selected using convenient sampling and assigned into two experimental (n=24) and control (n=24) groups. Next, based on an experimental, pre and post-test method with control group, experimental participants received eight 2-2.5 hours stress management sessions while the control group received no intervention. The experimental and control individuals were assessed for depression, anxiety, and stress using Lovibond & Lovibond’s Depression Anxiety Stress Scales (DASS).
    Results
    Covariance analysis showed that experimental mothers’ depression and anxiety were severe in pretest and moderate in post-test, and their stress was severe in pretest and low in post-test (p
    Conclusion
    Due to the effectiveness of cognitive behavioral stress management, it can be used as an interventional treatment in groups of mothers of children with special needs.
    Keywords: Stress Management, Mental health, Developmental disorder, Disruptive behavior disorder, Cerebral palsy
  • Seyede Saadat Ghamari Hovayda *, Farideh Babakhani, Mehrdad Anbariyan, Behruz Hajiloo Pages 89-97
    Background
    The purpose of this study was to assess the effects of carrying backpack with different loads on electromyography activity of selected lower limb muscles and fatigue during walking in elementary school students.
    Methods
    Fifteen 9 to 11 years elementary school students were selected through convenient sampling method. Subjects walked on the treadmill at a speed of 1.1 meters per second for 20 minutes while carrying backpacks under different conditions: no weight, 10, 15 and 20% of their body weight. While walking on the treadmill for twenty minutes, electromyography activity of rectus femoris, vastus medialis, vastus lateralis, biceps femoris, medialis gastrocnemius and tibialis anterior muscles were recorded for 10 seconds every five minutes (4 trials). Data were analyzed by ANOVA with repeated measures (p
    Results
    Electropmyography activity of rectus femoris, vastus medialis, vastus lateralis, biceps femoris and medialis gastrocnemius significantly increased with increasing backpack load, but no change was observed for tibialis anterior muscle activity. The median frequency of rectus femoris, vastus lateralis, biceps femoris and medialis gastrocnemius decreased with increasing backpack load, but no change was observed vastus medialis and tibialis anterior muscles.
    Conclusion
    According to the results, it can be concluded that increasing muscles activity with increasing backpack load may lead to fatigue, consequently increase risk of injury during carrying school backpack.
    Keywords: Adolescent, Lower limb muscles, Backpack, Electromyography
  • Amin Norouzi, Hossien Hossieni Nave, Samane Mohebi, Mohammadreza Kandekar Ghareman, Majid Taati Moghadam* Pages 98-105
    Background
    Plasmid-mediated quinolone resistance, which complicates treatment, has been increasingly identified in Escherichia coli isolates worldwide. The purpose of this study was to investigate the frequency of plasmid-mediated qnrA, qnrB, and qnrS genes among quinolones resistant E.coli isolated from Kerman hospitals, Iran.
    Methods
    In the current study, 80 E. coli isolates were collected from urine, blood, and wound from Kerman hospitals. Then antibiotic susceptibility test was carried out by using disc diffusion method. Detection of qnrA, qnrB, and qnrS genes were carried out by polymerase chain reaction. Data were evaluated through SPSS v.22.
    Results
    Effective antibiotic against E. coli isolates was imipenem (93.7%) but 58 isolates (72.5%) were resistance to ampicillin which more than others antibiotics. 33 (41.2%) and 15 (18.7%) of 80 Escherichia coli isolates were nalidixic acid and ciprofloxacin-resistant, respectively. Detection of qnr genes demonstrated that 5 (6.2%) isolates were observed qnrS and one (1.2%) were identified qnrA genes isolates. No qnrA gene was identified in our study.
    Conclusion
    Because of different antibiotic resistance patterns in various geographical regions, antimicrobial treatment should be based on local experience. Therefore, prescribing correct antibiotics can prevent the extension of antibiotic resistance through qnr borne bacteria in the future.
    Keywords: E. coli, quinolone resistance, PCR
  • Dr Farnaza Torabi *, Romina Ebrahim, Dr Rassol Hemayattalab, Dr Azam Ramezankhani Pages 106-114
    Background
    Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is a behavioral disorder in children and adolescents that may damage the motor skills and balance of them. The aim of this study was to investigate the effect of 6 weeks high intensity interval training on dopamine levels and improvement of perceptual motor skills in adolescent girls with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD).
    Methods
    In this clinical trial, 30 adolescent girls with ADHD were randomly allocated to high intensity interval training and control groups. The training group, trained for 6 weeks. The training protocol included 20 meters running 3times a week, with the repetitions of 4 times at the first and second week, the repetitions of5times at the third and fourth week and the repetitions of6times in the fifth and sixth week. At the beginning and end of the sixth week, anthropometric indices, dopamine levels and scores of perceptual motor skills were assessed. Data were analyzed by paired and independent t tests. The level of statistical significance was set at p
    Results
    After 6 weeks, the average of serum dopamine levels (p=0.005), weight (p=0.001), body mass index (p=0.001), body fat percent (p=0.002) and the mean scores of perceptual motor skills (p=0.001) in experimental group were significantly different with control group.
    Conclusion
    The present study revealed that high intensity interval training as a non-pharmacological and non-invasive method has a positive impact on serum dopamine levels and perceptual-motor skills in adolescents with ADHD.
    Keywords: High intensity interval training, Dopamine, Hyperactivity disorder, Attention deficit, Adolescent girls
  • Solayman Saeedi, Mostafa LangarizadeÇ* Pages 115-127
    Introduction
    Acute appendicitis is one of the most common causes of emergency surgery especially in children. Proper and on-time diagnosis may decrease the unwanted complications. In despite of diagnostic methods, a significant number of patients yet and up with negative laparotomies. The aim of this study was to assess the role of artificial neural networks in diagnosis of acute appendicitis in children with acute abdomen.
    Method
    Data from 206 patients presenting with acute abdomen referred to ALI ASGHAR pediatric Hospital in Tehran during April 2005 to March 2015 were used in this research. Two train functions, Levenberg-Marquardt and Scaled Conjugate Gradient were used for the feed-forward back propagation neural network.
    Result
    Results showed that the feed-forward back propagation algorithm with topology of 12-10-2, Levenberg-Marquardt training algorithm and similar functions for all of the layer (Hyperbolic tangent sigmoid) was the best order to diagnosis acute appendicitis in children. The sensitivity, specificity, and accuracy of the artificial neural network were 100 %, 100 %, and 100 % respectively. These results indicated a high potential of neural network as strong tool in diagnosis acute appendicitis in children.
    Conclusion and
    Discussion
    we have used a neural network methods targeted at aiding medical specialist in their diagnosis of acute appendicitis disease. Artificial neural networks could be an effective tool for accurately diagnosing acute appendicitis. Such systems may reduce unnecessary appendectomies, diagnostic costs and time.
    Keywords: Acute appendicitis, Child, Diagnosis, Artificial neural network, Sensitivity, Specificity
  • Bita Hatefizade, Farzaneh Hosseini *, Soheila Moradi Bidhendi Pages 128-135
    Background
    Excessive use of antibiotics and biocides has led to emergence of resistant Staphylococcal strains. The aim of this study was to examine resistance of Staphylococcal strains biofilm isolated to biocidal components.
    Methods
    100 clinical isolates of Staphylococcus aureus were collected from hospitalized patients with infectious skins from two Shohadaye Tajrish and Valiasr hospitals for one year in Tehran City. Isolated strains were identified by standard biochemical tests and confirmed using polymerase chain reaction. The pattern of resistance of strains to antibiotics and biocides such as Savlon, Decosept and Deconex (Dermocept) were determined by disc diffusion method and their minimal inhibition and cidal concentrations were estimated using microdilution. The biofilm of MDR strains were formed on polystyrene microplates.
    Results
    Most of strains were resistant to penicillin, amoxicillin, ampicillin and methicillin and the most sensitivity was seen to clarythromicin. The phenotyping findings of biofilm formation show that 6%, 23.2% and 50.4% of isolates were able to biofilm formation as strong, intermediate and weak, repectively, and only 20.4% were unable to form biofilm. Biofilm had the lower and higher resistant to Savlon and Deconex, respectively.
    Conclusion
    The prevalence of hospital resistance strains with ability of biofilm formation can be serious danger for health of society in an extended spectrum of patients.
    Keywords: Staphylococcus aureus, Antiseptic, Biofilm