فهرست مطالب

پژوهش های مدیریت منابع سازمانی - سال ششم شماره 3 (پیاپی 23، پاییز 1395)

فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
سال ششم شماره 3 (پیاپی 23، پاییز 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/09/02
  • تعداد عناوین: 10
|
  • علمی پژوهشی
  • محسن اکبری *، هانی نیکوکار، محمد اسماعیل زاده صفحات 1-17
    رهبری متعالی پارادایم جدیدی در حوزه رهبری و مدیریت است و بهترین شیوه برای برخورد با محیط های پرتلاطم، متغیر و پویای امروزی است. رهبران متعالی به سازمان به عنوان یک کل منسجم مرتبط به هم می نگرند. یک رهبر متعالی، رهبر استراتژیکی است که به رهبری بر خود، رهبری بر دیگران و رهبری بر سازمان می پردازد و آن ها را با یکدیگر تلفیق می کند. رهبران متعالی دارای خصوصیاتی هستند که می توانند تاثیراتی عمیق بر کارکنان و سازمان ایجاد نموده و در موفقیت و تعالی کارکنان و سازمان نقش آفرینی نمایند. یک رهبر متعالی، رهبر استراتژیکی است که به رهبری بر خود، رهبری بر دیگران و رهبری بر سازمان می پردازد و آن ها را با یکدیگر تلفیق می کند. رهبران متعالی دارای خصوصیاتی هستند که می توانند تاثیراتی عمیق بر کارکنان و سازمان ایجاد نموده و در موفقیت و تعالی کارکنان و سازمان نقش آفرینی نمایند. از این رو، مقاله حاضر قصد دارد تاثیر رهبری متعالی را بر عملکرد سازمانی با میانجی گری مزیت رقابتی در شرکت های کوچک و متوسط مواد غذایی تهران بررسی نماید. بدین منظور داده های حاصل از 195 پرسشنامه عودت داده شده از طریق روش معادلات ساختاری، با استفاده از نرم افزار های Lisrel 8 و SPSS 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحلیل داده ها، معناداری تاثیر رهبری متعالی را بر عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی را نشان می دهد. همچنین نشان می دهد که مزیت رقابتی دارای تاثیری مثبت و معنادار بر عملکرد سازمانی است.
    کلیدواژگان: رهبری متعالی، مزیت رقابتی، عملکرد سازمانی
  • اعظم پهلوان صادق*، بیژن عبدالهی صفحات 19-42
    پژوهش با هدف طراحی الگوی ساختاری هشیاری سازمانی، یک پژوهش آمیخته، اکتشافی متوالی، و کاربردی می باشد. جامعه بخش کیفی، خبرگان هیات علمی دانشکده های مدیریت دانشگاه های دولتی تهران، نمونه 14 خبره علم مدیریت با نمونه گیری گلوله برفی معین و اجرا با مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. جامعه بخش کمی، اعضای هیات علمی گروه های مدیریت دانشکده های مدیریت دانشگاه های دولتی تهران (351عضو)، نمونه 226 عضو هیات علمی با نمونه گیری خوشه ایدومرحله ای، به صورت هدفمند در دسترس و اجرا با ابزار محقق ساخته هشیاری سازمانی و ابزارهای استاندارد رهبری تحولی و جامعه یادگیرنده حرفه ای در 94-1393 بود. روایی و پایایی ابزارهای پژوهش مطلوب بود. برای تحلیل متون جهت تدوین شاخص های هشیاری در بخش کیفی، از کدگذاری باز استفاده شد. روش های تحلیل آماری کمی، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و برازش مدل بود. روش معادلات ساختاری شامل یک سازه نهفته برونزای رهبری تحولی و دو سازه نهفته درونزای جامعه یادگیرنده حرفه ای و هشیاری سازمانی است. یافته ها حاکی از تاثیر معنادار و مستقیم رهبری تحولی بر جامعه یادگیرنده حرفه ای (34/0γ=) بر هشیاری سازمانی (21/0γ=) و تاثیر معنادار و مستقیم جامعه یادگیرنده حرفه ای بر هشیاری سازمانی (51/0β=) است. نتایج بیانگر تاثیر مستقیم رهبری تحولی با مضامین تاثیر ایده آل رفتاری و اسنادی، انگیزش الهام بخش، و ملاحظه فردی بر جامعه یادگیرنده حرفه ای با مضامین مسئولیت پذیری جمعی برای یادگیری، مشارکت با تمرکز بر یادگیری حرفه ای، و بر هشیاری سازمانی با مفاهیم سرعت عمل و چابکی، انعطاف پذیری، پاسخگویی، یادگیری مشروط و توسعه شناخت، اعتماد و گشاده رویی، نیز تاثیر مستقیم جامعه یادگیرنده حرفه ای در شکل گیری هشیاری سازمانی می باشد.
    کلیدواژگان: هشیاری سازمانی، جامعه یادگیرنده حرفه ای، رهبری تحولی، نظریه داده بنیاد، آموزش عالی
  • مقاله استخراج شده از پایان نامه
  • حامد دلقندی، احمد رضا صیادی*، وحید برادارن، سید هادی حسینی صفحات 43-61
    قابلیت دسترسی یا دسترس پذیری از مهم ترین ویژگی های تبیین کیفیت عملکرد سیستم ماشین آلات تعمیر پذیر و بهبود مدیریت و برنامه ریزی تولید محسوب می شود. شناخت قابلیت دسترسی برنامه های عملیاتی ماشین در فرایند تولید را دقیق تر و واقعی تر می کند. عملیات بارگیری بخش مهمی از چرخه تولید در معادن را تشکیل می دهد و در این مقاله، رویکردی برای بررسی قابلیت دسترسی ماشین آلات سیستم بارگیری در معادن روباز بر مبنای تئوری زنجیره مارکوف ارائه شده است. این روش مبتنی بر حالت های مختلف سیستم و نحوه گذر از حالتی به حالت دیگر است و برای مدل سازی رفتار اتفاقی سیستم هایی که به طور پیوسته و یا گسسته نسبت به زمان و یا در فضای حالت در تغییرند، قابل استفاده است. برای نشان دادن چگونگی عملکرد مدل از دادهای معدن سنگ آهن میشدوان استفاده شده است. بدین منظور ضمن محاسبه شاخص های نرخ خرابی و تعمیر ماشین ها، قابلیت دسترسی آن ها تعیین گردیده است. برای صحت سنجی و تحلیل داده ها و افزایش دقت تشخیص رفتار خرابی و تعمیر سیستم از آزمون های آماری مرتبط استفاده شده است. بر اساس نتایج اخذ شده، نرخ خرابی و تعمیر برای بیل مکانیکی نیوهلند به ترتیب 019/0 و 064/0 و برای بیل مکانیکی کوماتسو 017/0 و 047/0 است. همچنین قابلیت دسترسی سیستم بارگیری معدن در بخش ماشین آلات بیل مکانیکی، 9/93 درصد برآورد شده است.
    کلیدواژگان: قابلیت دسترسی، زنجیره مارکوف، سیستم بارگیری، بیل مکانیکی
  • حامد دهقانان*، وحید خاشعی ورنامخواستی، سعید رحیمی صفحات 61-82
    امروزه داوطلبان جایگاه ویژه ای در ساختار سازمان ها پیدا کرده اند. آنان با کاهش هزینه ناشی از قوانین و سبک تر کردن بودجه مربوط به کارکنان تمام وقت ،به سازمان ها کمک می کنند. در پژوهش حاضر تاثیر جو کاری و اندازه شبکه اجتماعی بر انگیزه فعالیت های داوطلبانه افراد بر اساس نظریه خودتعیین گری بررسی شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه داوطلبان فعال مناطق 22 گانه هلال احمر شهر تهران بود. به منظور تعیین حجم نمونه مورد نیاز از فرمول کوکران ، به منظور نمونه گیری از روش نمونه گیری خوشه ایدو مرحله ای و به منظور جمع آوری داده های مورد نیاز پژوهش از پرسشنامه های استاندارد استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده با استفاده از روش معادلات ساختاری(SEM) از طریق نرم افزار لیزرل انجام شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که جو کاری بر هر دو انگیزش مستقل و کنترل شده داوطلبان تاثیر مثبت دارد و هر دو تاثیر توسط ارضای نیازهای اساسی روانشناختی آنان میانجی گری می شود. همچنین نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که اندازه شبکه اجتماعی داوطلبان بر انگیزش مستقل داوطلبان تاثیر مثبت و بر انگیزش کنترل شده آنان تاثیر منفی دارد و هر دو تاثیر توسط ارضای نیازهای اساسی روانشناختی آنان میانجی گری می شود.
    کلیدواژگان: نظریه خود تعیین گری، انگیزش، جو کاری، اندازه شبکه اجتماعی، نیازهای اساسی روانشناختی
  • علمی پژوهشی
  • نقی رعدی افسوران*، بی بی عشرت زمانی، محمد فروهر صفحات 83-106
    هدف پژوهش حاضر مطالعه عوامل و مولفه های موثر بر توسعه مدیریت الکترونیکی منابع انسانی بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی که جامعه آماری آن شامل کلیه کارکنان و مدیران دانشگاه اصفهان در سال 93 به تعداد 850 نفر بود. بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه کوکران تعداد 260 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل دو پرسشنامه؛ عوامل موثر بر توسعه مدیریت الکترونیک منابع انسانی و توسعه مدیریت الکترونیک منابع انسانی است که پایایی آنها به ترتیب 973/0 و 884/0 محاسبه گردید. داده های حاصله در پژوهش حاضر به کمک نرم افزار آماری SPSS 22 و با استفاده از شاخصه هایی نظیر فراوانی، میانگین، میانه، مد و انحراف معیار و هم چنین آزمون رگرسیون چندگانه با روش گام به گام تجزیه و تحلیل شده است. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد:از بین عوامل چهارگانه مورد مطالعه، عوامل سازمانی و راهبری فناوری اطلاعات و ارتباطات منابع انسانی بر توسعه مدیریت الکترونیک منابع انسانی تاثیر معناداری دارند. همچنین مولفه های هریک از عوامل چهارگانه مورد مطالعه جداگانه وارد مدل شدند که نتیجه آزمون حاکی از آن بود که از بین مولفه های عامل سازمانی، مولفه های مدیریت ارشد، ارتباطات سازمانی و فنآوری ارتباطات و اطلاعات سازمان، از بین مولفه های عامل محیطی، مولفه های اجتماعی- فرهنگی و بخش خصوصی، از بین مولفه های عامل راهبری فنآوری اطلاعات و ارتباطات منابع انسانی، مولفه ی تدوین استراتژی ها، و نهایتا از بین مولفه های عامل طراحی سیستم مدیریت الکترونیک منابع انسانی، هر دو مولفه ی کیفیت اطلاعات و کیفیت سیستم تاثیر معناداری در توسعه مدیریت الکترونیک منابع انسانی دارند.
    کلیدواژگان: منابع انسانی، توسعه منابع انسانی، توسعه مدیریت الکترونیکی منابع انسانی، عوامل موثر، سیستم های اطلاعاتی
  • داود فیض، وحید شرفی، حسین شول* صفحات 107-128
    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین متغیرهای پرستیژ شغلی و زیرکاردرروی با نقش واسطه ای بی تفاوتی سازمانی می باشد. روش تحقیق، از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه جمع آوری اطلاعات، توصیفی و از نوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ی کارکنان شرکت پتروشیمی شهر ایلام می باشد که تعداد آنها 560 نفر است. برای حجم نمونه تعداد 226 نفر انتخاب شدند برای نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد و ابزار گردآوری اطلاعات نیز پرسش نامه می باشد. جهت روایی و بومی سازی پرسش نامه ها از دیدگاه خبرگان و متخصصان حوزه مدیریت منابع انسانی، برای پایایی آن ها نیز از ضریب آلفای کرونباخ و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از معادلات ساختاریافته با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که منزلت شغلی با بی تفاوتی سازمانی و زیرکاردرروی دارای رابطه مستقیم، معنادار و منفی می باشد. بی تفاوتی سازمانی نیز با زیرکاردرروی دارای رابطه مستقیم، معنادار و مثبتی می باشد. همچنین نقش میانجی بی تفاوتی سازمانی در رابطه بین منزلت شغلی و زیرکاردرروی کارکنان نیز تائید شده است. نتایج بدست آمده در سازمان مورد نظر نشان داد که یکی از عوامل انگیزاننده مهم برای کارکنان منزلت شغلی آنهاست چون با توجه به پاسخ های آنها هرچه منزلت شغلی شان بالاتر باشد بی تفاوتی و زیرکاردرروی کمتر می شود.
    کلیدواژگان: منزلت شغلی، زیرکاردرروی، بی تفاوتی سازمانی
  • سیده فاطمه قاسمپور گنجی*، محمدرضا آهنچیان صفحات 129-151
    یکی از متغیرهای موثر بر برنامه ریزی نیروی انسانی، قصد ترک شغل است. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر ادراک از «بافت اخلاقی سازمان» بر «قصد ترک شغل» منابع انسانی زن با سنجش نقش تعدیل کننده متغیر «ارزش های کاری» در یکی از دانشگاه های دولتی شمال شرق کشور ، بود. نتایج به دست آمده بر سیاست های برنامه ریزی نیروی انسانی با محوریت تقاضای نیروی کار تاثیر دارد. با استفاده از روش تصادفی ساده، نمونه گیری برای دستیابی به حجم نمونه 210 تن، تعیین شده بر اساس جدول مورگان، انجام گردید. ابزار تحقیق، پرسشنامه و مصاحبه بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون میانگین، تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج مصاحبه ها نشان داد که با توجه به بالا بودن قصد ترک شغل در سازمان، کارکنان به دلایلی مانند «نبودن جایگزین های شغلی بهتر در خارج از سازمان»، هم چنین «قرار داشتن در وضعیت استخدام رسمی» به ترک سازمان اقدام نکرده اند. در یک یافته بسیار قابل تامل، روشن شد که قصد ترک شغل در بین کارکنان زن هیئت علمی از سایر گروه ها بالاتر بود. نتایج نشان داد که ادراک از بافت اخلاقی بر قصد ترک شغل (0.36=β) موثر است. همچنین، نقش تعدیلگر ارزش های کاری بر قصد ترک شغل (0.26=β) مورد تایید قرار گرفت. اگرچه که ارزش رابطه (0.20-= β) و ارزش پاداش (0.15-=β) نقش اثرگذارتری بر رابطه میان بافت اخلاقی در سازمان و قصد ترک شغل داشت.
    کلیدواژگان: برنامه ریزی نیروی انسانی، بافت اخلاقی، قصد ترک شغل، ارزش های کاری
  • محمدرضا قدوسی*، محمد موسی خانی صفحات 153-170
    یکی از دغدغه های اصلی در مدیریت سازمان-های دانش بنیان کنونی را باید بر اساس توازنی بین شاخص های مدیریت جانشین پروی استعدادها دانست؛ در این حوزه، بسیاری از سازمان های برنامه ریز با توجه به محدودیت منابع ، ترجیح می دهند تا از امکان توسعه استنعدادها یا جذب از خارج از سازمان، خلا خود را بهبود بخشند. گرچه ادبیات این حوزه به شدت در مورد ضرورت مدیریت استعداد و مخزن استعداد غنی است اما تاکنون روش های برنامه ریزی کمی به خصوص روش های برنامه ریزی ریاضی مبتنی بر تحقیق در عملیات در این حوزه معرفی نشده که سبب می شود تا جای خالی مدل های ریاضی برای تصمیم گیری صحیح احساس شود. در نظر گرفتن مفروضات واقعی، منجر به ایجاد یک مدل برنامه ریزی عدد صحیح مختلط خطی دو سطحی مبتنی بر تئوری بازی شده است که عملکرد مدل، بر اساس چندین نمونه واقعی در یکی از شرکت های تلکام ایران در ده سال شده گرفته است ؛ مدل ارائه شده جزو دسته بازی های استکلبرگ طبقه بندی و حل شده اند تا تصمیم گیری در مورد شیوه جذب استعداد ها را برای سازمان مورد نظر مشخص سازد. برای حل مدل و تحلیل نتایج، از الگوریتم فراابتکاری حرکت دسته پرندگان استفاده شده است. نتایج حاکی از موفقیت این الگوریتم در حل مدل ارائه شده بوده است.
    کلیدواژگان: بهینه سازی، برنامه ریزی جانشین پروری، مدیریت استعداد، تئوری بازی
  • پیمان متقی*، غلامرضا عسگری، یوسف رضایی صفحات 171-194
    هدف این پژوهش بررسی تفاوتهای موجود در میان تیپهای شخصیتی دیسک در زمینه پذیرش نظام پرداخت مبتنی برعملکرد و همچنین تعیین جایگاه این نظام در میان عوامل ذکر شده در مدل دوعاملی هرزبرگ بود. بدین منظور تعداد 300 نفر از روسای شعب بانک رفاه کارگران در 30 استان کشور به صورت تصادفی انتخاب شده و سه پرسشنامه شامل پرسشنامه عوامل دو گانه هرزبرگ، پرسشنامه پرداخت مبتنی بر عملکرد داولینگ و ریچادرسون و پرسشنامه مدلهای رفتاری دیسک برای آنان ارسال گردید. تحلیل 208 پرسشنامه بازگشتی با استفاده از بسته نرم افزاری SPSS نشان داد که در میان تیپهای شخصیتی مورد بررسی در خصوص پذیرش نظام جبران پرداخت مبتنی بر عملکرد تفاوت معناداری مشاهده می شود. در واقع تیپهای شخصیتی وظیفه مدار بیشترین علاقمندی را به این نظام نشان می دهند. علاوه بر این برای کارکنانی که دارای این تیپ شخصیتی هستند نظام پرداخت مبتنی بر عمکرد هم یک عامل نگهدارنده و هم یک عامل انگیزاننده محسوب می شود. همچنین بررسی رابطه میان عوامل انگیزاننده و نگهدارنده در میان سایر تیپهای شخصیتی نشان داد که مدل رفتاری دیسک به عنوان یک متغیر تعدیل گر در رابطه میان عوامل بهداشتی و انگیزشی و ابعاد سه گانه نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد عمل می کند. در ادامه یافته های تحقیق مورد بحث قرار می گیرد و پیشنهادات پژوهش ارائه می شود.
    کلیدواژگان: پرداخت مبتنی برعملکرد، هرزبرگ، دیسک، نگهدارنده، انگیزاننده
  • مهدی محمدی*، قاسم سلیمی، زینب مختاری صفحات 195-214
    امروزه، توجه به راهبرد شایسته محوری در توسعه منابع انسانی از راهبردهای توانمند ساز در سازمان های موفق به شمار می رود. توجه به توسعه شایستگی های عاطفی- اجتماعی نیز در کانون توجه مطالعات پژوهشی متعددی در سال های اخیر بوده است. هدف اصلی از انجام این پژوهش، بررسی و تبیین نقش شایستگی های عاطفی- اجتماعی مدیران سازمان در ارتقای شایستگی های فنی، زمینه ای و رفتاری کارکنان در قالب یک مدل معادله ساختاری می باشد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده، جامعه مورد مطالعه شامل کلیه کارکنان شرکت گاز استان فارس بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایمرحله ای تعداد 162 نفر به عنوان نمونه انتخاب و مطالعه شدند. جهت گردآوری داده ها از دو پرسشنامه شایستگی عاطفی و اجتماعی بویاتزیس (2007) و شایستگی کارمندان با اقتباس از مدل چشم شایستگی انجمن بین المللی مدیریت پروژه(2010) استفاده شد. پس از محاسبه روایی و پایایی ابزار و توزیع آن بین افراد نمونه، داده ها با استفاده از روش های آماری تی تست تک نمونه ای، همبستگی پیرسون و در نهایت رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری با بکارگیری نرم افزارهای16 Spss و Lisrel8.54 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان داد بین شایستگی های عاطفی- اجتماعی و شایستگی های فنی، زمینه ای و رفتاری کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. شایستگی های عاطفی-اجتماعی مدیران پیش بینی کننده مثبت و معنادار شایستگی های فنی، زمینه ای و رفتاری کارکنان می باشد.
    کلیدواژگان: شایستگی های عاطفی، اجتماعی، شایستگی های فنی، زمینه ای و رفتاری کارکنان، مدل سازی معادلات ساختاری
|
  • Mohsen Akbari *, Hani Nikokar, Mohammad Esmailzadeh Pages 1-17
    Transcendental leadership is a new paradigm in management and leadership that is the best way to deal with today dynamic, changing and turbulent environments. Transcendent leaders make the ethical foundation of organizations and have strategic leads. These leaders look at the organizations as a whole that lead others, themselves and the organization. A Transcendental leader is a strategic leader that acts in leadership of self, leadership of others and leadership of organization and combine them. Transcendent leaders have properties that can have deep impact on staff and organization. This paper aims to recognize the effect of transcendent leadership on organizational performance with the mediating role of competitive advantage in food industry SMEs. We surveyed 195 SMEs in food industry that are active in Tehran. The results, driven from Lisrel 8 and SPSS 20, show that transcendent leadership has a positive effect on both competitive advantage and organizational performance and competitive advantage has a positive impact on organizational performance.
    Keywords: Transcendental leadership, competitive advantage, organizational performance
  • Asam Oahlavan*, Bijan Abdolahi Pages 19-42
    The objective of study was designing of structural model of organizational mindfulness: A mixed reseach. This study was an explanatory sequential design and applied research. In qualitative unit, population were the experts of schools of management of public universities of Tehran, sample were 14 experts of management and sampling was snowball and semi-structured interviews were implemented. In quantitative unit, population were the management faculty members of schools of management of public universities of Tehran (351 members), sample were 226 faculty members of schools of management of public universities of Tehran and two-stage cluster sampling and targeted available were implemented. Organizational mindfulness, professional learning community and transformational leadership questionnaires were executed in 2014-2015. Analyses showed accepted reliability and validity. In qualitative unit for collection of mindfulness indicators content analysis and open coding were used. The quantitative statistical methods were exploratory and confirmatory factor analysis and structural equation modeling. The structural equation modeling contained one exogenous construct: transformational leadership; two endogenous constructs: professional learning community, organizational mindfulness. The study demonstrated transformational leadership had significant and direct effects on professional learning community (γ=0/34), organizational mindfulness (γ=0/21), direct and significant effect of professional learning community on organizational mindfulness (β=0/51). Results showed transformational leadership: idealized influence, inspirational motivation, individualized consideration, had direct effect on professional learning community: collective responsibility for learning, collaboration focused on professional learning and on organizational mindfulness: rapidity and agility, flexibility, accountability, conditional learning and development of recognition, trust and openness; direct effect of professional learning community on creation of organizational mindfulness.
    Keywords: organizational mindfulness, professional learning community, Transformational Leadership, mixed research, higher education
  • Hamed Delghandi, Ahmad Reza Sayadi *, Vahid Baradaran, Seidhadi Hoseini Pages 43-61
    Availability is one of the most important characteristics of the repairable machines system performance and improvement of production planning. Loading operation in an important part of the mine production cycle and in this paper an approach to calculate availability of open pit mine loading system based on Markov chain theory has proposed. Markov method is based on the different modes of the system and the transition from a state to another state, therefor data analysis and failure and repair rate determination are important. To illustrate the application of model, the Mishdowan iron mine data was used. For this purpose beside the calculation of failure and repair rate indexes, availability of loading system has been determined using a Markov chain model and related statistical tests was used to detecting the failure and repair behavior of system in the high degree of accuracy. Based on the results obtained, failure and repair rate for Newholland hydraulic excavator are 0.019 and 0.064 and for Komatsu hydraulic excavator are 0.017 and 0.047, respectively. Additionally, availability of hydraulic excavators of mine loading system is evaluated to be 93.3 percent.
    Keywords: vailability, Markov chain, loading system, Hydraulic excavator
  • Hamed Dehghanan*, Saeed Rahimi Pages 61-82
    In the present study, Through the application of self-determination theory the impact of work climate and social network size on the volunteers motivation were investigated. research type of this study is applied and research method type is Descriptive. In this study Active volunteers of Tehran Red Crescent Society were selected as Statistical population .Concerning the population of studied center, sample size was estimated 146 by Cochran Formula. The sampling process was done by two stage Cluster sampling method . To complete available data, standard questionnaires were used. To test hypotheses, Structural Equation Modeling (SEM)using LISREL software were employed. The results showed that the work climate has positive impact on the volunteers autonomous and controlled motivation and the needs satisfaction acts as a mediator of both impcts. Also the results showed that the social network size has positive impact on the volunteers autonomous motivation and negative impact on the volunteers controlled motivation and the needs satisfaction acts as a mediator of both impcts.
    Keywords: self, determination theory, motivation, work climate, social network size, needs satisfaction
  • Naghi Ra*, Di Afsouran, Bibi Eshrat Zamani, Mohammad Forouhar Pages 83-106
    The purpose of this research was to study the factors affecting the development of Electronically human resource management. The research method was survey. The statistical population included all of managers and employees in university of Isfahan in 1393. The sample size was 260 people that chosen based on simple sample method. Data collection instruments were two questionnaires: the factors affecting the development of e-HRM and development of e-HRM. Respectively, the reliability of them estimated 0/973 and 0/884. Data has been analyzed by SPSS 22 using stepwise multiple regression test. The result of analysis showed:Organizational and ICT human resources factors have significant impact on the development of e-HRM. In addition, in the among of components of organizational factor: top managers, organization communications and organization ICT components, in the among of components of environmental factor: Socio-cultural and the private sector components, in the among of components of ICT human resources factor: developing strategies component and in the among of components of designing e- HRM System factor: Information quality and system quality components have significant impact on the development of e-HRM.
    Keywords: Human resource_human resource development_development of e human resource management_factors affecting_information systems
  • Davod Feiz, Vahid Sharafi, Hossein Shool * Pages 107-128
    The purpose of present research is to consider the relationship between occupational prestige and avoidance variables and intermediate role of organizational indifference. This research is practical and its data were collected through descriptive method and is descriptive-correlative. Statistical community is all Ilam petrochemical's co employees. About 276 subjects were selected as sample volume. The research sampling method is simple random and data were gathered through a standard questionnaire. The questionnaire was localized by expert opinion and its validity was approved, also the Cronbach's alpha coefficient was used to examine the reliability .Data were analyzed by structural equations by using LISREL software. Research results showed that occupational prestige has a negative meaningful effect with organizational indifference and avoidance. Also, organizational indifference has a positive meaningful relationship. The mediating role of organizational indifference in the relationship between occupational prestige and the staff evasion was confirmed. with avoidance obtained results in respective organization showed that occupational status is one of main motivational factors for employees. With regard to their responses, the higher the occupational status, the less the indifference and avoidance
    Keywords: occupational prestige, Avoidance, Organizational Indifference
  • Seyedeh Fatemeh Ghasempour Ganji *, Mohammad Reza Ahanchian Pages 129-151
    An organization requires careful planning in the field of human resources for its optimal use of human resource. One of the variables affecting HRP is turnover intention. The purpose of this research contributes to the human resource planning with emphasis on the influence of moral texture on female employee's turnover intention in one university. It also examines the role of variable moderator of work values. We based our analysis on data from a random sample of two-stage classification. The samples which include 210 subjects were determined by Morgan table. For data analysis, we used ANOVAs test, confirmatory factor analysis and structural equation by using WARPPLS software. The results of the interviews show that in spite of high turnover intention of the organization, staff refused to do so for the reasons such as lack of better alternative jobs outside the organization and also benefiting from formal employment. A very surprising finding made it clear that the intention of turnover among university staff was greater than in other departments. This reality in human resource planning should be taken into consideration by human resource management. The results also indicate that the perception of ethical context has an effect on turnover intention. The role of moderator work value was approved for leaving the organization. However, the relationship and reward value has more effective role on the relationship between ethical context and turnover intention.
    Keywords: HRP, ethical context, turnover intention, work values
  • Mohammad Reza Ghodoosi *, Mohammad Mousakhani Pages 153-170
    This article addresses the problem of balancing the time-cost-income aspects of talent management and succession in knowledge-based organizations. Reviewing the literature figures out that many researches emphasize the importance of talent management and planning for succession. While the wide range of attracting talents from outside to fill this gap to train the inside talents to have a successful succession, little attention have been made to propose a decision. Although many investigations made clear insights about the importance and mechanisms of successful talent succession, a few quantitative methods based on mathematical models have been proposed to deal with make decision in such area. This article by assuming such realistic assumptions, proposed a bi-level linear mathematical model, based on game theory approach. The performance of proposed model has been studied using PSO algorithm by gathering ten-years realistic data from an Iranian telecom company. The results show suitable adoption to reality based on experienced events.
    Keywords: optimization, succession planning, Talent management, Game theory
  • Payman Motaghi *, Gholamreza Asgari, Yousef Rezaiee Pages 171-194
    This study describes the result of relationship between DISC personality types and pay to performance system. Also, describe the relationship between Herzberg two-factor model and pay to performance. We invited 300 mangers’ of Bank Refahe Kargaran to participate in the study through random selection and received 208 returned responses. The responses rate was 69.3 percent. The data used in this research were based on three measurements. These measurements including: the Herzberg two-factor questionnaire, the Disc Profile questionnaire and Dowling and Richardson pay to performance questionnaire. We used the SPSS16 software package to analyze the gathered information. The data clearly show that those managers perceived as having Conscientiousness behaviors were significantly more satisfied with pay to performance. In addition, within this personality type, the relationship between all Herzberg two-factor items and pay to performance were positive and highly significant. This study implied that DISC types have a moderate effect on the pay to performance effectiveness. Implications, limitations, and suggestions discussed.
    Keywords: Pay to performance, Herzberg, DISC, Hygiene, Motivator
  • Mehdi Mohammadi *, Ghasem Salimi, Zeinab Mokhtari Pages 195-214
    Today, Competency oriented approach to human resources development is considered as one of the important empowering strategy in successful organizations. In recent years, emotional and social managers’ competencies and relational competencies have been demonstrated by several research studies. The purpose of the current study was examine the impact of Emotional and Social Managers’ Competencies on improving of the technical, contextual and behavioral employees’ competencies. Research method was descriptive – correlation and Employees of Fars gas organization was the research population from which 162 employees were selected based on cluster sampling method. Data was collected through two standard questionnaires, Emotional and Social Competencies (ESC) inventory by Boyatzis (2007) and employees Competencies with Based on the Eye Competency Model of the International Project Management Association (2010). The study used the structural equation modeling (SEM) to analyze the data. Results show that that emotional and social managers’ Competencies predicts the technical, contextual and behavioral employees’ competencies.
    Keywords: Emotional, Social Manager's Competencies, technical, contextual, behavioral employee's competencies, structural equation modeling (SEM)