فهرست مطالب

مخاطرات محیط طبیعی - پیاپی 7 (بهار 1395)

مجله مخاطرات محیط طبیعی
پیاپی 7 (بهار 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/02/14
  • تعداد عناوین: 8
|
  • فرح سعادت هالک، علی کاوسی رحیم، محبوبه بنی فاطمی صفحات 1-15
    در این تحقیق، ابتدا غلظت ذرات معلق در هوای محیط در محل سایت انرژی های تجدیدپذیر پژوهشگاه مواد و انرژی واقع در شهر مشکین دشت استان البرز در دو محدوده PM10و PM2.5 نمونه برداری و اندازه گیری شد. سپس ذرات نمونه برداری شده، استخراج شدند و به کمک دستگاه کرواتوگرافی یونی غلظت شش آنیون شامل: فلوراید، کلراید، بروماید، نیتریت، نیترات و سولفات و شش کاتیون شامل: لیتیم، سدیم، آمونیوم، پتاسیم، کلسیم و منیزیم بر روی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشانگر غلظت نسبی بالای دو آنیون سولفات و نیترات در هر دو طبقه ذرات PM10 و PM2.5بوده است. کاتیون کلسیم در ذرات PM10 دارای بالاترین غلظت و کاتیون آمونیوم در ذرات PM2.5 دارای بالاترین غلظت مشاهده شدند. همچنین، بنابر نتایج به دست آمده، حضور یون ها (اعم از آنیون ها و کاتیون ها) در ذرات PM2.5 به طور نسبی دو برابر حضور آنها در ذرات PM10 دیده شد که تاکیدی بر خطرات بهداشتی بالای ذرات ریزتر می باشد.
    کلیدواژگان: آلاینده های هوا، ذرات معلق، آنیون، کاتیون، PM2، 5، PM10
  • مهشید کریمی، کاکا شاهدی، خه بات خسروی، تریفه ادریسی صفحات 13-28
    خشکسالی یک پدیده طبیعی و قابل تکرار است که فرآیندهای مختلف زیست-محیطی را تحت تاثیر قرار داده است؛ به همین دلیل بایستی به طور گسترده مورد بررسی قرار گیرد. هدف از این تحقیق، بررسی وضعیت خشکسالی هواشناسی با به کارگیری چهار شاخص خشکسالیو همچنین انتخاب مناسب ترین روش از میان روش های مختلف درون یابی به منظور پهنه بندی خشک سالی در دشت ساری-نکا می باشد. برای این منظور، از آمار 10 ایستگاه هواشناسی موجود در دشت ساری-نکاو چهار شاخص خشکسالیRAI، ZSI، CZI و PNPIجهت ارزیابی و تحلیل خشکسالی استفاده شد. نتایج نشان داد که مقادیر دو شاخص ZSI و CZI در تمامی ایستگاه ها اختلاف چندانی با یکدیگر ندارند و تقریبا بر هم منطبق می باشند و شاخص RAI تشابه بیشتری با شاخص PNI داشته است. همچنین نتایج نشان داد که در اکثر ایستگاه ها بعد از سال 1377 خشکسالی هواشناسی شدت یافته است و شدیدترین خشکسالی طبق مقادیر به دست آمده از هر یک از شاخص های خشکسالی در سال 1384رخ داده است. در نهایت بهمنظور ارزیابی روش های مختلف درون یابی جهت تهیه نقشه های پهنه بندی خشکسالی، روش های زمین آمار کریجینگ ساده، معمولی، عکس فاصله با درجات 1 تا 5، تابع شعاعی و درون یابی چند جمله ای کلی به کار گرفته شد. بر اساس دو معیار ارزیابیRMSE و MAE برای شاخص های SPI، ZSI و CZI روش کریجینگ ساده و برای شاخص PNPI روش تابع شعاعی به عنوان مناسب ترین روش از بین سایر روش های درون یابی برای هریک از شاخص های مورد بررسی انتخاب شد.
    کلیدواژگان: خشکسالی، زمین آمار، کریجینگ، پهنه بندی، دشت ساری، نکا
  • سیروس قنبری، آسیه حسنی نژاد، مریم نجفی، محسن شایان صفحات 29-46
    بلایا و مخاطرات محیطی از دیرباز به عنوان مخرب ترین عوامل آسیب رسان به انسان، جامعه و زیستگاهش مطرح بوده است. در این زمینه تشکیل مدیریتی توانمند اعمال روش های صحیح و مناسب جهت کنترل وضعیت بحرانی تا حد زیادی می تواند میزان خسارت وارده را کاهش دهد. مطالعه حاضر درصدد بررسی وضعیت مخاطرات محیطی موجود در منطقه و چگونگی تلاش در جهت کاهش اثرات آن از طریق تعاونی تولید روستایی ارگ رو دشت در روستای قورتان است. جامعه آماری این پژوهش، اعضای تعاونی تولید ارگ رو دشت می باشند که پرسشنامه ها بین 100 نفر از اعضای هیئت مدیره تعاونی توزیع شد. برای دست یابی به اهداف تحقیق، از روش های اسنادی، میدانی و از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات متخصصان و پایایی آن با آلفای کرونباخ (78%) تامین شد. تجزیه و تحلیل پرسشنامه با استفاده از آمار توصیفی، آزمونTتک نمونه ای و معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. نتایج حاکی از این است که خشکسالی و فرسایش رودخانه ای به ترتیب بزرگ ترین مخاطر ه طبیعی موجود در منطقهاست. در میان مخاطرات انسانی ناشی از خشکسالی در روستای قورتان به ترتیب شیوع بیماری و امراض، کشمکش و اختلاف بین افراد و نیز مهاجرت روستاییان بیشترین تاثیر در منطقه را داشته است. نتایج حاصل از آزمونTتک نمونه ای، اقدامات شرکت تعاونی تولید روستایی ارگ رو دشت در جهت مقابله با خشکسالی و نیز فرسایش رودخانه ای با احتمال 95 درصد معنی داری، بالاتر از حد متوسط ارزیابی شدند.
    کلیدواژگان: مخاطرات محیطی، تعاونی تولید روستایی، معادلات ساختاری، ارگ رو دشت، روستای قورتان
  • عباسعلی آروین، امیر حسین حلبیان، محسن بهارلو صفحات 47-67
    دشت دامنه واقع در منطقه فریدن اصفهان از جمله مناطقی است که کشاورزی مکانیزه آن کاملا وابسته به آب های زیر زمینی آبخوان دامنه است. خشکسالی های اخیر و پایین رفتن سطح ایستابی، کشاورزی این منطقه را با خطر شدید روبه رو کرده است.در این پژوهش از داده های اقلیمی هفت ایستگاه هواشناسی حوضه آبریز دامنه و داده های مربوط به تراز آب زیر زمینی در دوره آماری مشترک 20 ساله (90-1370) برای مطالعه اثر عناصر اقلیمی بر تغییرات تراز دشت استفاده شد. متوسط بارش ماهیانه حوضه با استفاده از داده های 1430 یاخته سطح حوضه در 240 نقشه (20سال×12ماه) محاسبه گردید. همچنین متوسط تراز 240 ماهه و افت سطح ایستابی آبخوان از طریق روش وزنی تیسن در محیط نرم افزار GIS محاسبه شد. نتایج نشان داد در حال حاضر میزان تخلیه 6/1 برابر تغذیه است. برای حفظ ترازنامه دشت، باید میزان برداشت در سطح 143 میلیون متر مکعب حفظ گردد. بررسی نقشه های هم افت آب زیرزمینی نشان داد در برخی مناطق، تا 44 متر سطح تراز آب زیرزمینی افت داشته است. بر اساس نقشه های جهت حرکت آب زیرزمینی، افزایش برداشت توسط چاه های مرکز دشت موجب خشک شدن چاه های حاشیه ای دشت می شود. همبستگی بین سطح ایستابی با بارش مثبت و در سطح اطمینان 99 درصد تایید می شود. به طوری که بر اساس آزمون من کندال، با کاهش بارش از سال آبی 71-70 و ادامه روند آن تا 81-80، سطح ایستابی نیز با یک سال تاخیر کاهش، شدیدی را تجربه کرده است؛ ولی علی رغم افزایش برداشت از سال 85-84 و 86-85 ، با افزایش روند بارش تا 81-80 تا 86-85، روند تراز نیز در همین دوره مثبت بوده است. لذا باید روند بهره برداری بگونه ای تنظیم گردد که مقدار تغذیه از طریق بارش بتواند جواب گوی مقدار تخلیه باشد. همچنین ارتباط تراز آب با درجه حرارت، تبخیر و مقدار برداشت، منفی و در سطح 01/0 درصد معنادار است.
    کلیدواژگان: آبخوان دامنه، پیزومتر، سطح ایستابی، نوسانات اقلیمی
  • سعید بساطی، مصطفی کرم پور صفحات 69-86
    دماهای کرانگین عناصر آب و هوایی هستند که در قالب مخاطرات اقلیمی بر عوامل اقتصادی و اجتماعی تاثیر دارند و شناخت و پیش بینی آن ها به منظور برنامه ریزی در زمینه های کشاورزی، صنعتی و اقتصادی ضروری می باشد. از طرف دیگر این تغییرات به شدت با نوسانات جوی - اقیانوسی کلان مقیاس مرتبط اند. با توجه به این موضوع، تبیین اندرکنش دماهای کرانگین ایستگاه های غرب کشور و نوسان مدیترانه شرقی، از اهداف مهم این مطالعه می باشد. برای بررسی تاثیر نوسان مدیترانه شرقی بر تغییرات دماهای کرانگین ایستگاه های غرب ایران، از روش های همبستگی پیرسون، روند خطی و پلی نوم یال استفاده شده است. نتایج مطالعه نشان می دهد در فاز منفیدمای کرانگین بیشینه از 09/0 تا 85/0 و دمای کرانگین کمینه 1 درجه نسبت به میانگین دوره آماری افزایش یافته است. برعکس در فاز مثبت دمای کرانگین بیشینه از 1/0 تا 4/0 و دمای کرانگین کمینه از 06/0 تا 56/0 درجه سانتی گراد نسبت به میانگین دوره آماری کاهش داشته است. تاثیر EMO بر دماهای کرانگین در فصل بهار قوی تر از فصل زمستان بوده است. بیشترین همبستگی ماهانه بین دماهای کرانگین و این الگو در ماه مارس بوده است. دماهای کرانگین کمینه با تراز 300 و دماهای کرانگین بیشینه با تراز 500 هکتوپاسکال الگوی مدیترانه شرقی بالاترین همبستگی داشته اند.
    کلیدواژگان: پیوند از دور، نوسان مدیترانه شرقی (EMO)، دماهای کرانگین، غرب ایران
  • بتول زینالی صفحات 87-100
    در این پژوهش جهت شناسایی و آشکارسازی روند تغییرات فراوانی روز های همراه با توفان های گرد و غباری از داده های ساعتی و روزانه گرد و غبار ( قدرت دید افقی و کد های هواشناسی) 26 ایستگاه سینوپتیکی غرب کشور با طول دوره آماری (1990-2013) استفاده شد. در این مطالعه برای تشخیص توفان های گرد و غباری (محلی و فرامحلی) از فاکتور قدرت دید افقی متر برای همه کد های هواشناسی گرد و غبار استفاده شده است. این داده ها در مقیاس سالانه و با استفاده از دو روش ناپرامتریک من کندال و سنس استیمیتور و یک روش پارامتریک رگرسیون خطی ساده بررسی شد. نتایج نشان داد که در روش من کندال از مجموع 26 سری داده، 9 سری، در روش سنس استیمیتور 6 سری و در روش رگرسیون خطی ساده 13 سری داده دارای روند معنی دار مثبت در سطح معنی داری 1 و 5 درصد بودند. همه روش های مطالعه شده نشان از افزایش فراوانی توفان های گرد و غباری در نیمه غربی ایران به ویژه در قسمت های جنوب غرب آن دارند.
    کلیدواژگان: توفان های گرد و غباری، غرب ایران، تغییرات زمانی، آزمون های ناپارامتریک، آزمون پارامتریک
  • مسعود مرادی، برومند صلاحی، سید ابوالفضل مسعودیان صفحات 101-116
    دیدبانی های مودیس ترا و آکوا با چگالی مکانی و زمانی مناسب در گستره ی ناهمگون ایران می تواند دانسته های ما را از ویژگی های دمایی ایران افزایش دهد. در این پژوهش خوشه بندی داده های دمای رویه ی زمین باهدف شناسایی پهنه های دمایی و بررسی تغییر ات مکانی و زمانی آن در هر پهنه انجام شده است. تفاوت زمانی برداشت دمای رویه ی زمین در روزهای مختلف برای هر یاخته با استفاده از هم زمان سازی داده های مودیس ترا و آکوا اصلاح شد و پس از محاسبه ی شیب دمای رویه ی زمین دمای ساعت 30: 12 نیم روز برای هر یاخته ی درون مرز ایران تولید شد. از پایگاه داده ی تولیدشده در مقیاس روزانه، آرایه ای در ابعاد 12*2688*1765 تولید شد که میانگین بلندمدت ماهانه ی دمای رویه ی زمین ایران است. خوشه بندی دمای رویه ی زمین به منظور آشکارسازی پهنه های دمایی ایران به روش وارد روی داده های ماهانه انجام شد. در گام اول خوشه بندی، ایران به دو پهنه ی دمایی سرد و گرم تقسیم شد که خوشه بندی مجدد آن ها چهار پهنه ی بسیار گرم، گرم، معتدل و سرد را در گستره ی ایران نمایان ساخت. خوشه های دمای رویه ی زمین ایران هماهنگی زیادی با ناهمواری ها و عرض جغرافیایی نشان می دهند. بخش های مرتفع تر ایران در رشته کوه های زاگرس و البرز و نیز بلندی های داخلی ایران در خوشه های معتدل و سرد قرار می گیرد درحالی که مناطق پست در عرض های جنوبی و بیابان های داخلی ایران پهنه های بسیار گرم و گرم ایران هستند. هنگام رخداد بیشینه ها دمای رویه ی زمین در پهنه های گرم و معتدل به مقادیر دما در پهنه ی بسیار گرم نزدیک تر می شوند. با توجه به گستره ی پهنه ی گرم که یک سوم مساحت ایران را در برمی گیرد می توان نتیجه گرفت که بخش های زیادی از کشور در صورت افزایش دما قابلیت تبدیل به مناطق بسیار گرم را دارد.
    کلیدواژگان: دمای رویه ی زمین، پهنه بندی، مودیس، ایران
  • حسن فرج زاده، محمد سلیقه، بهلول علیجانی صفحات 117-138
    امروزه در برنامه ریزهای صنعت گردشگری، بررسی وضعیت زیست اقلیم انسانی، نقش مهمی را ایفا می کند. در این صنعت می توان در برنامه ریزی های بلندمدت از اقلیم و در برنامه ریزی های کوتاه، از شرایط جوی کمک گرفت. جهت ارزیابی تحلیل این شرایط از داده های میانگین روزانه دما، رطوبت نسبی، سرعت باد و پوشش ابر 47 ایستگاه هواشناسی سینوپتیک از ابتدای تاسیس تا 2010 استفاده شد. بر اساس آستانه های دمایی شاخص (UTCI) اقدام به تهیه اطلس زیست اقلیمی ایران به صورت سالیانه و فصلی گردید. نتایج این مطالعه نشان داد که توزیع سالانه UTCI در ایران با افزایش ارتفاع، کاهش می یابد؛ به طوری که در نواحی مرتفع زاگرس و البرز به کمترین حد می رسد. روزهای بدون استرس حرارتی به طورکلی از مناطق پست به نواحی مرتفع افزایش می یابد که نشانگر تاثیر عمده توپوگرافی بر آسایش اقلیمی در ایران است. در فصل تابستان مناطق کوهستانی و مرتفع از حداکثر روزهای آسایش (79 روز) برخوردار بوده است؛ درحالی که سواحل پست شمالی و جنوبی و دشت لوت در طول فصل زمستان و پاییز حداکثر روزهای آسایش (38روز) را تجربه کرده اند. فصل بهار در اکثریت مناطق ایران شرایط مطلوب آسایش حاکم بوده است. طی این فصل در مناطق کوهستانی، بیشترین روزهای آسایش(83 روز) رخ داده است. بنابراین آسایش حرارتی در فصل بهار بیشترین مساحت مکانی ایران را دربر گرفته است و با توجه به توزیع فضایی مناسب حداقل (20روز) و حداکثر(83 روز) روزهای آسایش در این فصل، گردشگران و تورهای گردشگری می توانند مقاصد سفرهای خود را به نواحی مختلف ایران برنامه ریزی نمایند.
    کلیدواژگان: گردشگری ایران، زیست اقلیم انسانی، شاخص UTCI، آسایش حرارتی
|
  • Farah Sadat Halek, Ali Kavousi, Rahim, Mahbubeh Banifatemi Pages 1-15
    In this study¡ the concentrations of particulate matters in two ranges PM10 and PM2.5 were sampled at site of renewable energies in Materials and Energy Research Center¡ located in MeshkinDasht city of Alborz province. Then collected particulates were extracted and analyzed using ion chromatograph instrument to evaluate the contamination of 6 anions and 6 cationsadsorbed on airborne particles. Obtained results showed relatively high concentrations of Sulfate and Nitrate anions in both PM10 and PM2.5 particles. Also¡ Calcium cation was measured to have highest concentration on PM10 and Ammonium cation showed the highest concentration on PM2.5. As a result of this research¡ it should be emphasized that the finer particles (PM2.5) contain relatively high percentages of ions (48% w) in comparison with coarse particles (PM10) containing 24% w of ions pollution. This results emphasis more health risks for smaller particles.
    Keywords: Air pollutant, Particulate matter, PM10, PM2.5, Anion, Cation
  • Mahshid Karimi, Kaka Shahedi, Khabat Khosravi, Terifeh Edrisi Pages 13-28
    Drought is known as one of the environmental phenomena, and in fact an integral part of climate change that can occur in any geographic area (Mofidipoor et al., 2012 .( This phenomenon reveals its effects slowly and gradually, and its effects remain for long time and this is the feature that distinct it from other phenomena such as floods (Dai, 2010). Many indices have been offered to study drought such as Palmer index (Palmer, 1965), deciles method (Gibbs and Maher, 1967) and Standardized Precipitation Index (McKee et al., 1993). In general, the main objective of this study was to investigate the drought status in Sari-Neka plain using four indices including Rainfall Anomaly Index (RAI), Z-Score (Z), China Z-Index (CZI) and Percent of Normal precipitation Index (PNPI), as well as choosing the most suitable method among different interpolation methods and providing an appropriate model for drought zoning in the study area
    Keywords: Drought, Geostatistics, Kriging, zoning, Sari, Neka Plain
  • Siroos Ghanbari, Asiyeh Hasaninejad, Maryam Najafi, Mohsen Shayan Pages 29-46
    Disasters and environmental hazards have long time been considered as the destructive factors for humans, society and human life. In this regard establishing a strong management style and applying proper methods to control the crisis can reduce the amount of damages. So, this study aimed to assess the environmental hazards in research area, and the efforts to reduce the impact of rural producer cooperative that is called Arg Roodasht in Ghoortan village. Statistical populations in this research are including cooperative members of Arg Roodasht and the questionnaires were distributed among 100 members of the cooperative’s board of directors. To achieve the research objectives, review methods and survey methodology and also questionnaires have been used. In order to determination questionnaire validity, expert views used and for determination questionnaire reliability Cronbach’s Alpha method (78%) used. The data analyses were conducted by using descriptive statistics, One-Sample T-test and structural equation modeling. The results showing that drought and river erosion were the most important natural hazards in the research area. Among the human risks of drought in the research area prevalence of illness and disease, conflict and differences between rural people as well as rural migration had the most important influence in the research area, respectively. Based on the results of the sample T-test, Arg Roodasht’s performance in order to combat drought and river erosion by 95 percent, significantly higher than average were evaluated.
    Keywords: Environmental hazards, Rural producer cooperative, structural equation modeling, Arg Roodasht, Ghoortan village
  • Abbas Ali Arvin, Amirhossain Halabian, Mohsen Baharloo Pages 47-67
    Groundwateris oneof the most importantsourcesoffresh waterneededinthe world. Inthis study,climate data of precipitation, temperature and evaporation in sevenmeteorologicalstation;were been used at 20-yearperiod(90-1370). The researchmethodis acausalmanner. Thecorrelation and regressionstatistical methodswere used to studyvariation of precipitation onaquiferwater levels. Average of totalrainfallmonthly ofcatchmentwas calculated using of data from the1430cell of 240maps(20 yearsx 12months), respectively. Review of iso-drop maps show that underground water level has dropped in someareas up to44meters. On the other hand, with respect tomaps ofgroundwatermovement, this result can be applied a firm management on removalofgroundwater. Because the wateris movingaround theaquifertoitscenter due to lawrelated dishes. Soyouincrease theharvestbypalmCentral Plainswells, wellssharplyagainstaplainedgeand causingthemtoshrivel. Our studyshowed aquite directrelationship between precipitation with water levelbutrelationship of temperature andevaporation with waterbalance is reversed. Therefore theprocess of consumption mustbe formulatedin such a waythat the amount of water fedbyrainfallcouldbe accountable for the discharge.
    Keywords: Damane Aquifer, Climatic Oscillation, Groundwater Level
  • Saeid Basati, Mostafa Karampoor Pages 69-86
    Extreme temperatures are climatical elements that in form of climate hazards affect over economic and social factors and knowledge and its forecasting for planning in the fields of agriculture, industry, and economy is essential. On other hand, its changes strongly linked with macroscale atmospheric-ocean fluctuations. According tothis issue, explanation of interaction of extreme temperatures and the Eastern Mediterranean pattern is main goals of this study. To identify the relationship between extreme temperatures and eastern mediterranean oscillation,the values of this index which are standardized have been studied and compared with normalized data using pearson correlation analysis,linear and polynomial process.The study results show that maximum temperature increases from 0.09 to 0.85o c and minimum temperature to 1o c with respect to average statistical periods in the negative phase.In contrast, in positive phases,maximum temperature from 0.1 to 0.4oc and minimum temperature decreases from 0.06 to 0.56o c with respect to average statistical periods. EMO effect on the extreme temperatures in spring season has been stronger than the winter. The highest monthly correlation between extreme temperatures and this pattern has been in March. Minimum temperatures with 300HP and maximum temperatures with 500 had highest correlation.
    Keywords: Teleconnection pattern, Eastern mediterranean oscillation (EMO), extreme temperatures, West of Iran
  • Batool Zeinali Pages 87-100
    In this research, daily and hourly data of dust storms (horizontal vision and meteorology codes) at 26 synoptic stations of western Iran for the period of 1990–2013has been used in order toidentifying and determining trend of dust-storm-frequencies. In this research, visibility less than 1000 was used as factor in order to determining dust storm (local and external) for all of dust storm meteorology codes. This data was investigated by parametric and non-parametric tests including Man-Kendal, Sen’s and regression test in yearly scale.Results indicated that a set of 26 data series, 9 data series in Man-Kendal method, 6 data series in Sen’s method, and 13 data series in regression method have significant positive trend in significant level at %1 and %5. The results of all three methods indicated that most of stations in western half Iran have increasing trend of dust storms. It increased markedly in southwest of Iran.
    Keywords: Dust Storms, West of Iran, temporal changes, non, parametric tests, parametric test
  • Masoud Moradi, Bromand Salahi, Seyyed Abolfazl Masoodian Pages 101-116
    MODIS LST high spatial and temporal resolution data can provide higher quality information about temperature variation in different regions of Iran. LST cluster analysis calculated to detect LST zones and LST spatiotemporal variation in every zone. Time consistent LST has been product from MODIS Terra and Aqua LSTs in any pixels of time series. Monthly long term mean temperature calculated from Time consistent LST and makes an array in 1765*2688*12 dimensions that is long term mean LST of Iran. Monthly data clustered using ward method. Tow temperature zone (warm & cold) separated in first step and each of them clustered to tow new sub clusters. The resulted zones include hot, warm, temperate, and cold. Four temperature zones is consistent with topographic and environmental characteristics of Iran. Temperate and cold zones located in higher areas in Zagros and Alborz mountains, while low altitudes in southern latitudes and deserts are the warm and hot zones. LST maximum values in warm and temperate zones are near to the values in hot zone. With regard to area of warm zone that cover the third of Iran area, it can be concluded that temperature increase in the large parts of the country has the ability to become hot areas.
    Keywords: land surface temperature, temperature zoning, MODIS, Iran
  • Hassan Farajzadeh, Mohammad Saligheh, Bohloul Alijani Pages 117-138
    Today, the planner of the tourism industry, the situation of human bioclimatic plays an important role. In this industry can be long-term planning in the planning of climate and atmospheric condition was short. An analysis of data to assess the situation daily mean temperature, relative humidity, wind speed and cloud cover 47 synoptic stations since the beginning of 2010 were established. Based on the temperature threshold indicator (UTCI) to Iran for annual and seasonal climatic atlas was friendly. The results of this study showed that the annual distribution UTCI in Iran with reduced height so that in the highlands of the Zagros and Alborz is minimal. Days without thermal stress generally increase from the lowlands to the highlands, indicating a major influence of topography on climatic comfort in Iran. In summer and high mountain areas of maximum comfort days (79 days) has enjoyed, while the northern and southern shores and Dasht-e Lut during winter and autumn maximum comfort days (38 days) have experienced. Spring in most areas of favorable conditions prevailed comfort. During this season of comfort in mountainous areas Most days (83 days) occurred. Thus, thermal comfort in the spring largest area where Iran is taken and given to the unstable distribution of at least (20 days) and maximum (83 days) days of comfort in this season, tourists and tourism can use your trips to different regions of Iran plan.
    Keywords: Tourism, Human bioclimatic, UTCI, thermal comfort, Iran