فهرست مطالب

اندیشه علامه طباطبایی - پیاپی 3 (پاییز و زمستان 1394)

نشریه اندیشه علامه طباطبایی
پیاپی 3 (پاییز و زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/10/19
  • تعداد عناوین: 7
|
  • شناسنامه علمی شماره
  • کاووس روحی برندق* صفحات 7-18
    قرآن کریم با الگوسازی بخش هایی برجسته از زندگی انسان های کامل و گاه تکرار آن در آیات قرآن، درس های آموزنده ای به ما می دهد. در این میان، پاره ای از آیات قرآنی در نگاه نخست، چالش زا و مسئله برانگیز است. یکی از این موارد، شبهه هایی است که عصمت پیامبران را زیر سوال می برد و از مهم ترین شبهه ها می باشد و یکی از این شبهه ها، سوالی است که درباره حضرت لوط(ع) مطرح است و اینکه چگونه ایشان ازدواج با دختران خود را به مشرکان پیشنهاد داده است. این مقاله با در نظر گرفتن آیات مربوط، راهکارهای برون رفت از این شبهه را از دیدگاه مفسران، به ویژه علامه طباطبائی، مورد تحقیق قرار داده است و به این نتیجه دست یافته که از میان برون رفت هایی که در پاسخ به این شبهه ارائه شده، فقط برون رفت مبتنی بر نبود تشریع حرمت ازدواج با مشرکان در زمان حضرت لوط(ع) صحیح است و پاسخی موجه به شمار می آید.
    کلیدواژگان: حضرت لوط(ع)، ازدواج، عصمت، مشرکان، ضرورت، علامه طباطبائی(ره)
  • احمد علی حیدری، فاطمه آلبوغبیش* صفحات 19-52
    مسئله معاد جسمانی از موضوعات پردامنه ای است که از سوی فلاسفه و حکمای بسیار و از جانب فرق مختلف کلامی مطرح شده است. اگرچه پرسش اصلی این مسئله، روحانی یا جسمانی و یا روحانی جسمانی بودن معاد است، اما در این جستار، در پی تبیین شبهات موجود در این زمینه و پاسخگویی به آنها از سوی سه مفسر با سه مشرب کلامی شیعه، اشاعره و معتزله، یعنی علامه طباطبائی، فخر رازی و زمخشری هستیم. لذا این پژوهش می خواهد تفاوت این سه مذهب را با رویکردی تفسیری در باب معاد جسمانی، در عین پاسخ به شبهات نشان دهد، گرچه برخی پاسخ های مطرح شده از سوی فخر رازی و نیز زمخشری، برآمده از چند دیدگاه کلامی است، لیکن از جانب علامه طباطبائی، ما از ابتدا تا انتها با پاسخ هایی معقول و برآمده از یک اصل روبه رو هستیم.
    کلیدواژگان: معاد جسمانی، اعاده معدوم، آکل و ماکول، علامه طباطبائی، فخر رازی، زمخشری
  • نصرت نیلساز، سعید جلیلیان* صفحات 53-84
    عالمان بزرگ در طول حیات علمی خود تالیفات گسترده ای دارند که یکی از راه های عمده شناخت افکار آنها، مراجعه به این آثار است. در این باب، آثار اولیه هر عالم می تواند کمک فراوانی به شناخت زیربنای فکری او نماید. علامه طباطبائی از جمله عالمان دینی است که در زمینه های مختلف دینی آثار فراوانی دارد. علامه در دهه چهارم حیات خود،تفسیری به نام «البیانفیالموافقه بینالحدیثو القرآن»نگاشته اند. این اثر، تفسیری ترتیبی است که تا آیه 57 سوره یوسف را در بر می گیرد و نگارنده با روش توصیفی تحلیلی به بررسی این تفسیر از جنبه های گوناگونی مانند زمان آغاز و اتمام نگارش، ساختار کلی، منابع مورد استفاده، روش تفسیری پرداخته است. این تفسیر به صورت مختصر بر اساس روایات رسیده از معصومین(ع) در حدود 15 سال به نگارش درآمده است.
    عمده منبع نقل روایات البیان، کتب عیاشی، قمی، کافیو آثار شیخ صدوق هستند که علامه با واسطه تفسیر صافی از این منابع نقل کرده است. البیان مشتمل بر روش های تفسیری قرآن به قرآن و ادبی نیز است.
    کلیدواژگان: سید محمدحسین طباطبائی، البیان فی الموافقه بین الحدیث و القرآن، روش تفسیری، تفسیر قرآن به قرآن، تفسیر ادبی
  • یحیی صولتی* صفحات 85-98
    علامه طباطبائی در معرفت شناسی خویش، توجه و التفات خاصی نسبت به «بدیهیات» نشان می دهد. وی در این زمینه با تاکید بر «تصدیقات بدیهی» و نقش مبنایی آنها در ساختار معرفت، به ارائه مبناگرایی خویش می پردازد. خطاناپذیری «تصدیقات اولی» و اهمیت آنها در معرفت شناسی علامه طباطبائی سبب شده است تا دیدگاه وی را به صورت «مبناگرایی خطاناپذیر» آشکار نماید. بی شک مسئله «شناخت یقینی» و ارزش معرفت بخشی آن در معرفت شناسی علامه طباطبائی، جولانگاه اصلی وی در انتخاب این نوع از مبناگرایی بوده است. تسلسل ناپذیری «تصدیقات نظری»، به عنوان مهم ترین دلیلی است که علامه طباطبائی در اثبات دیدگاه مبناگرایانه خویش، بدان تمسک می جوید. وی در این زمینه، رابطه «تصدیقات نظری» با «تصدیقات بدیهی» را بر اساس رابطه توالد مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد. این در حالی است که چنین رابطه ای را بین «تصدیقات بدیهی» و «اصل امتناع تناقض» منتفی می داند. در معرفت شناسی علامه طباطبائی، «اصل امتناع تناقض»، نه به عنوان یک «باور پایه»، بلکه به عنوان «ام القضایا» و مهم ترین پشتوانه فکری و منطقی حاکم بر اندیشه بشر لحاظ می گردد که بدون توجه به آن، اساس هر گونه آگاهی و تفکری نیز منتفی خواهد شد.
    کلیدواژگان: رویکرد مبناگرایی، علامه طباطبائی، مبناگرایی خطاناپذیر، تصدیقات بدیهی، تصدیقات نظری، معرفت شناسی، اصل امتناع تناقض
  • محمد شعبانپور، طیبه یزدان مدد* صفحات 99-120
    علامه طباطبائی هدایت را به دو قسم هدایت اولی و هدایت ثانی تقسیم می کند. وی هدایت اول را به انسان و هدایت دوم را به خدا منتسب نموده است و با تبیینی که درباره هر یک انجام می دهد، هیچ یک از آنها را خارج از اراده الهی قلمداد نمی کند و در عین حال، نقش اختیار انسان را در هر یک به وضوح نمایان می نماید. در باب اضلال الهی نیز باید گفت که وی اضلال منتسب به خداوند را اضلال مجازاتی دانسته است و به شیوه ای آن را به خدا نسبت می دهد که در عین حال که اراده خداوند در آن وجود دارد، نقش اختیار بشر نیز در آن غیرقابل انکار است. فخر رازی نیز با استفاده از دلائل عقلی و نقلی، هدایت و اضلال الهی را تنها مستند به خداوند کرده است و فعل او معرفی می کند، بدون اینکه در این میان، نقشی برای اختیار انسان قائل شود.
    کلیدواژگان: هدایت الهی، اضلال الهی، اختیار، علامه طباطبائی، فخر رازی
  • حمیدرضا خادمی، هادی طباطبایی* صفحات 121-138
    دعا یکی از کلیدی ترین مفاهیم دینی است. رابطه انسان با خداوند در قالب مفهوم دعا نظام یافته است. بسیاری از فیلسوفان و بزرگان دینی کوشیده اند تا این مفهوم را به نیکی ترسیم کنند و از زوایای مختلف آن پرده بردارند. علامه طباطبائی نیز در تفسیر المیزان، به این موضوع نظر کرده است. وی با واکاوی دقیقی در موضوع دعا، گره های بسیاری را از این مفهوم گشوده است. نگاه وی به مسئله دعا، به گونه ای دقیق و به شیوه ای گام به گام ترسیم شده است تا مخاطب به زوایای مختلف این مفهوم آگاهی یابد. وی با پاسخگویی به بسیاری از پرسش های مقدر در باب دعا، شیوه ای را نشان می دهد که هر پرسشی می تواند در آن به پاسخ مطلوب خود دست یابد. این مقاله شیوه ای را که علامه طباطبائی در تفسیر المیزان برگزیده به همراه مفهوم دعا ترسیم کرده است و آنها مورد بررسی قرار خواهد داد.
    کلیدواژگان: قرآن کریم، علامه طباطبائی، المیزان، دعا، استجابت دعا
  • محمد نبی احمدی، رضا امانی، مصیب مرزبانی* صفحات 139-160
    در قرآن کریم آیاتی با ساختار مشابه وجود دارد که در این آیات، گاهی اسلوب تقدیم و تاخیر به کار رفته است و بی شک این اسلوب ها، حامل غرض خاصی می باشند. با دقت و بررسی تفاسیر مجمع البیان، المیزان و نمونه، متوجه این مهم می شویم که عملکرد آنها در برخورد با این دسته از آیات، متفاوت بوده است. بازتاب تفسیر المیزان در پاسخگویی به تقدیم و تاخیر آیات متشابه لفظی، از تفاسیر دیگر بهتر است و پس از آن، عملکرد تفسیر نمونه در مرتبه بعد از المیزان قرار می گیرد. اما صاحب تفسیر مجمع البیان در این موضوع، رویکرد و تلاش خاصی انجام نداده است و تنها در مواردی به تشابه میان آیات اشاره کرده است. در این جستار که به روش توصیفی تحلیلی و ابزار کتابخانه ای انجام گرفته، ضمن آنکه نپرداختن تفسیر مجمع البیان به دلایل اسلوب تقدیم و تاخیر در آیات متشابه لفظی را نقص به حساب می آورد، سعی دارد که با بررسی و نقد تفاسیر نامبرده و برخی تفاسیر دیگر در مسئله تقدیم و تاخیر آیات متشابه لفظی اثبات نماید که تک تک آیات متشابه لفظی قرآن کریم، به ویژه آیاتی که تقدیم و تاخیر در آنان به وقوع پیوسته، دلیل و حکمت منحصر به فردی دارند که تفسیر یکسانی ندارند؛ زیرا در قرآن کریم، تکرار عبثی که منتهی به تفنن و سرگرمی باشد، وجود ندارد.
    کلیدواژگان: قرآن کریم، تشابه لفظی، تقدیم و تاخیر، تفسیر مجمع البیان، تفسیر المیزان، تفسیر نمونه
|
  • Kavoos Rouhi Barandagh* Pages 7-18
    Holy Quran with full modeling the Highlighted perfect human’s life and then repeating it in verses, teaches us revealing lessons. But, some of the verses of the Quran at first glance seem to be challenging and controversial. One of these most important cases is doubts which question the infallibility of prophets (pbuh).And among them is the doubt about Prophet Lut (peace be upon him), that he has proposed their daughters to marry idolaters.This paper, by considering the related verses, investigated ways of eradicating this confusion. We refer to solution which proposed by commentators especially Allameh Tabatabai’s viewpoint. It was revealed that, among answers provided to this question, the best one is based on lack of divine legislation of marriage with idolaters in the time of Prophet Lut (peace be upon him).
    Keywords: Prophet Lot (s), MARRIAGE, Infallibility, Idolaters, necessity, Allameh Tabatabai (RA)
  • Ahmad Ali Heydari, Fatemeh Alboghbish * Pages 19-52
    The bodily resurrection is a broad issue being targeted by many philosophers and scholars in different sects. Though the basic question in this realm is the bodily, spiritual, or bodily-spiritual nature of resurrection, we in the current study are going to explain the doubts in this regard and respond to them by three interpreters and three theological dispositions namely Shiite, Asharites and Mutazila, i.e. Allameh Tabataba’i, Fkhr-e Razy and are Zamkhshry. Thus, this study will examine three religion’s approach in dealing with bodily resurrection to respond the due doubts. Though some of the responses made by Fakhr-e Razi and Zamkhshry are derived from a theological perspective, we faced a fixed and logical response on behalf of Allameh Tabataba’i.
    Keywords: Bodily resurrection, Restoring destroyed, AKEL, Edible, Allameh Tabatabai, Fakhr, e Razi, Zamkhshry
  • Nosrat Nilsaz, Saeed Jalilian* Pages 53-84
    Allameh Tabataba’i in the fourth decade of his life wrote a commentary called al-Bayan fi al-Moafeghate Bain al-Hadithe va Al-Quran. This work, covers the till verse 57 of Surah Yusuf's interpretation.Al-Bayan is Allameh’s first attempt to enter the realm of the interpretation of the word of God. It includes the first signs and symptoms of serious reflection on the Quran through which one can find the Allameh’s way in interpreting Quran. To this aim, this article using analytical methods accentuates Tabataba’i interpretive method. Finally, despite the visibility of using other methods such as narrative interpretation, he has benefited from other methods like Al Quran, literary, and intellectual.
    Keywords: Seyyed Mohammad Hossein Tabatabā, i', Al, Bayan fi al Moafeghate Bain al Hadithe va Al Quran, Narrative interpretation, Interpretation of the Quran, Literary interpretation, Rational interpretation
  • Solati Yahya * Pages 85-98
    Allameh Tabatabaee pays a special attention to the Evidents, in his Epistemology. He has exhibited his own foundationalism by emphasizing the evidential acknowledgements and their foundational role on the structure of Epistemology. The Infallibility of the preliminary acknowledgements and their importance in the epistemology of Allameh Tabataba’i has made his view be shown as the infallible foundationalism. Indubitably, the problem of the certain knowledge and its value of epistemological in his Epistemology has been the main agent in choosing this type of foundationalism. The non-regressive approach in the theoretical acknowledgements is considered as the main reason used by Allameh Tabataba’i in his foundational views. In this field, he considered the relations between theoretical acknowledgements and evidential acknowledgements based on the relation of geniture. However, he denies such a relation between evidential acknowledgements and the principle of contradiction. In Allameh’s Epistemology, the principle of contradiction is not considered as a basic belief, but as the basic of propositions and the most important logical and theoretical bankroll that dominates the mankind’s thinking, while not paying attention to thi
    Keywords: Approach of the Foundationalism, Allameh Tabatabai, Infallible Foundationalism, Evidential Acknowledgements, Theoretical Acknowledgements, epistemology, the Principle of contradiction
  • Mohammad Shabanpour, Tayyebeh Yazdan Madad* Pages 99-120
    One of the issues raised in the Quran was attributing guidance and misguidance to God, the Almighty. About this issue, there are some questions such as guidance and misguidances which are optional how can be attributed to God? In order to answer these questions, this article attempts to comparatively study the opinions of Allameh and Fakhr-e Razi. Allameh divided the guidance into two kinds, the first guidance and the second. He attributed the first guidance to the human and the second one to God. He has an explanation about both of them not considering both of them outside of God’s will and yet the role of human’s freedom in both is clearly visible. About divine misguidance also we should say that he knows the disguidance attributed to God as a punitive disguidance. He attributes that to God in the way that it is in addition to God’s will and the role of human’s freedom is undeniable. Fakhr-e Razi also uses rational and textual proofs in order to attribute divine guidance and disguidance only to the God and introduces it as action of the God without considering a role for human’s freedom.
    Keywords: God guidence, God misguidence, Option, Allameh Tabatabai, Fakhr, e, Razi
  • Hamidreza Khademi, Hadi Tabatabai * Pages 121-138
    Prayer is one of the key religious concepts. The relationship between man and God is framed in form of prayer. Many philosophers and religious leaders have tried to best depict the concept from different angles. Allameh Tabataba’i also in his Al-Mizan interpretation has accentuated this issue. By precise investigation on the prayer, he has opened many avenues in this realm. His view about prayer is depicted in a precise and step by step manner so that the audience will be familiar with this concept. By answering many questions in this territory, he shows a way that every question can be responded. This article will highlight the way that Allameh Tabataba’i has depicted in Al-Mizan interpretation.
    Keywords: Allameh Tabatabai, Prayer, Al, Mizan Interpretation, Quran, Answers of prayer
  • Mohammad Nabi Ahmadi, Reza Amani, Masayyeb Marzbani * Pages 139-160
    There are verses in the Holy Quran with similar structure in which chronological style is employed carrying a special aim. By take a precise look at Majma ol Bayan, Al mizan and Namone, this issue will be clear that they have different views in dealing with such verses. Al mizan interpretation has a better approach in responding to such verses. Namone wins the second while it was seen no special attempt on behalf of Majma ol Bayan in tgis regard in the way that it just relies on examining the similarity of these verses. The present study which is a descriptive and analytical one, while criticizing this weakness of Majma ol Bayan, proves that all verses descended in chronological manner has their own unique reason and logic in the way that not all can be interpreted in the same way due to the lack of any repetition in Quran which result in fun and entertainment.
    Keywords: Quran, Verbal similarity, Dedicated, Delay, Interpretation Majma ol Bayan, Al, Mizan, Namone