فهرست مطالب

پژوهش های حفاظتی - امنیتی - پیاپی 18 (تابستان 1395)

فصلنامه پژوهش های حفاظتی - امنیتی
پیاپی 18 (تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/05/23
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علمی پژوهشی
  • قدیر نظامی پور، مهدیه شادمانی، منیژه اخوان صفحه 1
    جمهوری اسلامی ایران امروزه به عنوان مهمترین کانون اقتدار و امنیت در منطقه به تاثیرگذارترین بازیگر منطقه خاورمیانه تبدیل شده است که درمهمترین مناسبات منطقه حضور دارد، بطوری که بدون حضور ایران نمی توان مناسبات منطقه ای را پیش برد. باتوجه به تحرکات اخیری که گروه های تکفیری در کشورهای سوریه و عراق با هدف ایجاد خلافت اسلامی شکل داده است یکی از بزرگترین بحران های امنیتی سیاسی منطقه خاورمیانه با محوریت تهدیدات نوین صورت گرفته است. باید توجه داشت تحولات سوریه و عراق به طور کاملا مستقیم بر امنیت جمهوری اسلامی ایران تاثیر دارد و ایران خود را ملزم میبیند در راستای حفظ منافع ملی و نقش قدرت منطقه ایش به عنوان کلیدی ترین بازیگر در مبارزه با گروه تکفیری در سوریه ایفای نقش کند، این پژوهش با روش پژوهش توصیفی تحلیلی و بر اساس چارچوب نظری موازنه تهدید والت، با نگاه واقع بینانه به تحلیل نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با جریان افراطی تکفیری در سوریه پرداخته است. فرضیه به آزمون گذاشته این پژوهش نیز عبارت است از اینکه جمهوری اسلامی ایران با توجه به راهبرد امنیتی در قالب دفاع از نظام سوریه در چهارچوب موازنه تهدید در قالب راهبرد مستشاری علیه قدرت های بزرگ وارد عمل شده است. به طور کلی یافته های این تحقیق دلالت دارد بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از طریق حضور تیم مستشاری مقامات بلند مرتبه نظامی در سوریه و فعالیت های سازندگی، فرهنگی، فکری، تبلیغی و آموزشی، توانسته در حفظ امنیت داخلی ایران و همچنین حفظ امنیت و یکپارچگی سوریه موفق عمل کند.
    کلیدواژگان: بحران سوریه، جریان تکفیری، جمهوری اسلامی ایران، حضوری مستشاری، موازنه تهدید
  • فرامرز عابدینی، حسن علی اکبری صفحه 23
    یکی از مباحث مهم مطرح شده در مدیریت سازمانی بررسی الگوهای کنترل، نظارت و مصونیت بخشی کارکنان و سرمایه انسانی از بروز رفتارهای کاری انحرافی که هنجارهای سازمانی را دست خوش تغییر قرار داده و باعث تهدید سلامت سازمان و کارکنانش می گردد، است. پرسش اساسی آن است که چه الگویی می تواند بالاترین دل بستگی، تعهد، رضایت، انگیزش و وجدان کاری را در تعامل متقابل سازمان و افراد فراهم آورد؟ در این تحقیق با رویکرد توصیفی اکتشافی، از روش کثرت گرایی روشمند دینامیکی دیالکتیکی با امتزاج روش های عام تحقیق و روش خاص تفسیر موضوعی استفاده شده است. یافته های حاصل از پژوهش بیانگر آن است که الگوی دینی تغییر نگرش به عنوان یک مکانیسم درونی، با افزایش ضریب تحول فکری و تعالی روحی، تعهد سازمانی و انگیزه کاری را به بالاترین مرحله می رساند درنتیجه ضریب خود حفاظتی کارکنان با افزایش دل بستگی و رضایت شغلی در مقابله با انحراف کاری سازمانی به حدی ارتقاء می یابد که فرهنگ کار در این الگو، سازمان را از یک محل کسب وکار، به صحنه عبادت، تقرب و مجاهدت الهی تبدل معنا می بخشد.
    کلیدواژگان: الگوی دینی، خودحفاظتی، تغییر نگرش، رفتار کاری انحرافی، فرهنگ کار
  • طاهره صفدری، علی محمد لطیف صفحه 43
    در این مقاله یک روش جدید برای پنهان نگاری اطلاعات در فایل متنی فارسی ارائه شده است. در این روش با ایجاد تغییراتی در فاصله نقاط حروف دونقطه ای «ت، ق، ی» و حروف سه نقطه ای «ژ، ش، ث، پ، چ» به پنهان نگاری اطلاعات در متن فارسی پرداخته می شود. در هنگام درج، اگر بیت صفر باشد، هیچ تغییری در حرف موردنظر ایجاد نمی شود و اگر بیت یک باشد، فاصله بین نقاط حرف موردنظر کم تر می شود. در پایان جهت مصونیت فایل متنی در برابر حمله های تغییر فونت و اندازه فونت، فایل خروجی به صورت تصویر ذخیره می گردد. در مرحله استخراج با عملگرهای ریخت شناسی تصویری، اطلاعات درج شده استخراج می گردد. درصد پنهان سازی اطلاعات در این روش 04/17 است که نسبت به سایر روش های موجود بهبود داده شده است.
    کلیدواژگان: پنهان نگاری، متن فارسی، مخفی سازی داده ها
  • محمدرضا سلطانی، مجید اورعی صفحه 61
    خانواده به عنوان یکی از بنیادی ترین نهادهای اجتماعی، در تمامی عرصه های زندگی بشر است که می تواند نقش عمده ای در کاهش و افزایش انحرافات و جرائم مدیران و کارکنان سازمان ها، داشته باشد. این تحقیق با هدف بررسی نقش خانواده در کاهش و یا افزایش جرائم و تخلفات در یکی از سازمان های نیروهای مسلح تدوین شده است. در این تحقیق نقش خانواده در دو بعد ایجابی و سلبی موردبررسی قرار می گیرد. در بعد ایجابی مولفه هایی همچون: ترویج ازدواج های آسان و پایدار، حاکمیت روابط عاطفی و عاشقانه، آموزش های تربیتی و در بعد سلبی مولفه های فقر و تنگدستی، ابهام و اختلاط نقش ها و طلاق و جدایی، که موجب فرار از خدمت، جاسوسی و افشای اطلاعات و اختلاس می شود، قرار دارند. این تحقیق از حیث هدف کاربردی و از منظر ماهیت در حوزه تحقیقات پیمایشی قلمداد می گردد. جامعه آماری تحقیق، تعداد 104 نفر از مدیران شاغل در سازمان موردمطالعه بوده که از طریق تمام شماری، مورد پیمایش و سنجش قرار گرفته اند. نتایج تحقیق نشان می دهد که متغیرهای طلاق و جدائی، فقر و تنگدستی، ابهام و اختلاط نقش ها، بر وجود انحرافات و متغیرهای حاکمیت روابط عاطفی، ترویج ازدواج آسان و آموزش های تربیتی به ترتیب، بر کاهش انحرافات مدیران سازمان متبوع، موثر بوده اند.
    کلیدواژگان: خانواده، انحراف، تخلف، جرم، عوامل ایجابی، عوامل سلبی
  • جواد منزوی بزرگی، سجاد حبیبیان صفحه 93
    در این تحقیق با توجه به اهمیت تعاملات سازمانی، تلاش شده است راهبردهای تعاملی برای سازمان های امنیتی و نیروهای مسلح بر اساس مدل swot ارائه گردد. بدین منظور نخست مبحث تعاملات از دیدگاه متون علمی و تدابیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بیان شده، سپس نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای موجود در تعامل سازمان های امنیتی و نیروهای مسلح با انجام مصاحبه هدایت شده با مدیران عالی جامعه موردمطالعه توسط تیم تحقیق شناسایی شده است. در این مقاله پرسشنامه ای بین جمعیت نمونه به تعداد 20 نفر از خبرگان سازمان های امنیتی و نیروهای مسلح توزیع و وضعیت تعاملی فعلی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است. در ادامه 17 راهبرد کلان پیشنهادی در حوزه راهبردهای تعاملی swot برای رسیدن به نقطه مطلوب ارائه شده است. راهبردهای ارائه شده بر اساس میانگین میزان عملیاتی بودن آن ها رتبه بندی و از میان آن ها 5 راهبرد (تقویت مکانیسم ها و کانال های رسمی اخذ اخبار و اطلاعات، استفاده از ظرفیت ارتباطی کارکنان ن.م با بیگانگان در راستای اقدامات آفندی و فریب دشمن، فعال نمودن کمیسیون صیانت، گفتمان مشترک در راستای حس گلاویزی با دشمن، توانمندسازی امنیتی مدرسین و مربیان امنیتی) دارای رتبه بالاتر از میانگین به عنوان راهبردهای برتر تعاملی در راستای تقویت تمرکز بر دشمن انتخاب گردیده اند. به همین منظور در تعامل درونی ابتدا باید 5 راهبرد اصلی را پیاده سازی و در مرحله دوم 12 راهبرد را برای تعامل هر چه بهتر برای تقویت طرفین به منظور یکپارچه شدن علیه دشمن عملیاتی نمود.
    کلیدواژگان: تعاملات درون سازمانی، سازمان های امنیتی، نیروهای مسلح، دشمن، راهبرد تعاملی swot
  • شهره شهاب احمدی، قاسم میرجلیلی صفحه 121
    در شبکه های حسگر بی سیم، مانند سایر شبکه ها، همواره امکان نفوذ عامل های بدخواه وجود دارد. همچنین ویژگی های خاص شبکه های حسگر بی سیم و محدودیت های ذاتی که در منابع دارا هستند، این شبکه ها را در برابر انواع مختلفی از حملات امنیتی بسیار آسیب پذیر می کند. یکی از روش های موثر برای برقراری امنیت و قابلیت اطمینان در شبکه های حسگر بی سیم، استفاده از روشی جهت تشخیص رفتارهای ناهنجار در شبکه می باشد. در این راستا، سیستم های تشخیص نفوذ مبتنی بر ناهنجاری به عنوان یکی از راه کارهای مهم برای برآوردن این هدف مطرح می گردند. در این مقاله، یک روش توزیعی با کارایی و دقت مناسب جهت تشخیص ناهنجاری در شبکه های حسگر بی سیم با استفاده از معیار آنتروپی و معیار جدید شباهت نقطه ای تجمعی پیشنهاد می شود. در این روش، ابتدا داده های هر گره حسگر با استفاده از یک روش بدون نظارت و غیر پارامتری تقسیم بندی شده و سپس با استفاده از یک سطح آستانه تطبیقی در هر سطح از شبکه، ناهنجاری ها شناسایی می شوند. دقت تشخیص این روش در شناسایی داده های ناهنجار بیشتر از 99% می باشد.
    کلیدواژگان: شبکه های حسگر بی سیم، امنیت، تشخیص ناهنجاری، آنتروپی، شباهت نقطه ای تجمعی