فهرست مطالب

مطالعات داستانی - سال دوم شماره 4 (پیاپی 8، تابستان 1393)

مجله مطالعات داستانی
سال دوم شماره 4 (پیاپی 8، تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/06/28
  • تعداد عناوین: 7
|
  • نرگس اسکویی صفحات 5-20
    هاروکی موراکامی، نویسنده معاصر ژاپنی در داستان های کوتاهش، گرایش عمیقی به بیان مسایل مختلف زندگی انسان در پهنه جهان دارد و در همین راستا، علاقه بسیاری به گشودن رازهای پنهان از شگفتی های ذاتی و عاطفی انسان در تعاملش با خود و دنیای درونی و بیرونیش نشان می دهد؛ او که به گفته خودش، در امر نویسندگی نه بر اساس طرح اولیه بلکه بر مبنای مکاشفه درونی، خط سیر داستان را پیش می برد و معمولا با انتخاب راوی اول شخص، زمام داستان را به الهام درونی و ضمیر ناخودآگاه خود می سپارد، اغلب در داستان های کوتاهش به سراغ درون مایه ای مشابه -و نه لزوما تکراری- رفته است؛ درون مایه مورد پسند موراکامی، نشان دادن معنای عمیق و فراگیر «جست وجو» ی دامنه دار و ناتمام در زندگی انسان است؛ این مقاله به روش مطالعاتی تحلیل گفتمان، معنای جست وجو را در آثار موراکامی بازجسته است. نتیجه تحقیق جاکی از آن است که جست وجو به زندگی قهرمانان داستان های او شکل می بخشد و همه موجودیت ذهنی، عاطفی و هویتی آنان را تحت الشعاع خویش قرار می دهد؛ در این داستان ها، جست وجو مفهومی مجرد و تک افتاده نیست بلکه پیوستگی عمیقی با مفاهیم دیگر چون اصالت، فقدان و انتظار و سلوک دارد. در برخی از داستان های موراکامی، جست وجو گاهی چنان لذت و اهمیتی برای شخصیت های داستان می یابد که حتی بر مفهوم «یافتن» و «رسیدن» پیشی می گیردد و در اولویت نخست حیات آنان قرار می گیرد. معنای جستجو در داستان های موراکامی شباهت هایی با برخی نظریه های عرفانی و فلسفی دارد.
    کلیدواژگان: هاروکی موراکامی، تحلیل گفتمان، معنای جست وجو
  • حمید رضایی، جهانگیر صفری، روح الله کریمی، ابراهیم ظاهری عبدوند صفحات 21-38
    هدف این پژوهش، بررسی تصویر زنان در بیست رمان دفاع مقدس دهه هشتاد است. روش پژوهش تحلیل محتوای کمی و کیفی است. در بخش نخست شخصیت های زن رمان ها از جهت تعداد آنها، شخصیت اصلی، فعال و منفعل، پویا و ایستا، مثبت و منفی بررسی شده اند در ادامه نقش زنان در جنگ و نگرشهای آنها درباره این رویداد، آسیب پذیری شان از جنگ و تقابل زنان حامی فرهنگ ایرانی با زنان غربگرا بررسی شده است. در این داستان ها، زنان شخصیت های فرعی، منفعل و منفی داستان ها هستند که در مقایسه با شخصیت های مرد بسامدشان بسیار کم است. زنان به جنگ نگاه منفی دارند؛ اما برخی از آنها، بر این باورند که جنگ بر کشور تحمیل شده است و وظیفه آنهاست که از ارزش های اسلامی دفاع کنند؛ بدین سبب در نقش هایی همچون دکتر، پرستار و نیروی پشتیبان در رمان ها، ظاهر شده اند. در مقابل عده ای از زنان طرف دار فرهنگ غرب هستند، ایران را جای مناسبی برای زندگی نمی دانند و بر آنند که به خارج بروند. برخی از آنها به سبب آشنا شدن با آموزه های دینی و اخلاقی رزمندگان، دچار تحول روحی می-شوند و به دفاع از ارزش ها و باورهای اسلامی می-پردازند. برخی از نویسندگان دفاع مقدس، کوشیده-اند تلفیقی بین جنبه های حماسی و عاشقانه خود ایجاد کنند و بدین ترتیب جنگ و خانواده را به هم نزدیک نمایند. در این رمان ها، هم آسیب های رسیده به زنان در زمان جنگ بازتاب داده شده است و هم مسائلی را که زنان بعد از جنگ به سبب جانباز، اسیر و یا شهید شدن شوهرشان با آن مواجه بوده اند.
    کلیدواژگان: دفاع مقدس، رمان، زن، شخصیت، خانواده
  • منیر زیبایی صفحات 39-59
    داستان موقعیت یک جریان ادبی غربی و یک شیوه ی داستان نویسی است که نام کافکا با آن گره خورده است. این نوع ادبی در ادبیات عرب تقریبا ناشناخته است و نویسندگان عرب از طریق مطالعه ی داستان های غربی با سبک و سیاق آن آشنا شدند. جرج سالم نویسنده سوری از جمله کسانی است که رمان «فی المنفی» (درتبعیدگاه) خود را در این قالب نگاشته و مقاله حاضر با رویکردی تحلیلی به بررسی شاخصه های این سبک در رمان فوق می پردازد.
    یافته های پژوهش نشان می دهد که سالم در این رمان از قالب داستان موقعیت برای نشان دادن رابطه ی انسان و جهان بهره برده و بی پناهی، حقارت و ناتوانی انسان را در این جهان به تصویر می کشد. او در این راستا همه ی عناصر رمان را به خدمت می گیرد و موقعیتی ناگهانی، بی علت و غیرقابل فهم خلق می کند که تمام جنبه های زندگی شخصیت رمان را زیر سیطره ی خود می گیرد و امکان هر نوع برون رفت را از او سلب نموده و تنها با مرگ از سلطه ی این اراده ی بیرونی رهایی می یابد. جبرگونگی و چاره ناپذیری موقعیت، کشمکش با مرجع قدرت، محکومیت به سازش طلبی، حذف جنبه های فردیت بخشی، رازوارگی و جهان شمولی برجسته ترین مولفه های داستان موقعیت در این رمان است که با خوانش تحلیلی رمان، در این جستار از آن رمزگشایی شده است.
    کلیدواژگان: داستان موقعیت، جرج سالم، فی المنفی، جهان شمولی، چاره ناپذیری
  • علی حسن سهراب نژاد، مریم پناهی صفحات 60-75
    این مقاله به نقد و بررسی تطبیقی دو داستان کوتاه از دو تن از نویسندگان شهیر دنیا، ادگار آلن پو ((1809-1849، Edgar Allan Poe و صادق هدایت (1903-1951)، با نگاهی به نوع ادبی داستان کوتاه، ژانر گوتیک و عناصر آن می پردازد. نگارندگان این مقاله با تکیه بر وجوه اشتراک و افتراق کوشیده اند به تحلیل و مقایسه داستان کوتاه گودال و آونگ (The Pit and the Pendulum) و گجسته دژ (1311) بپردازند. اولی داستان کوتاهی است از ادگار آلن پو، نویسنده آمریکایی، که نخستین بار در سال 1842 چاپ شده است و داستان مردی را روایت می کند که از سوی دادگاه تفتیش عقاید اسپانیا محکوم به مرگ شده و او که خود راوی داستان نیز می باشد به بیان لحظه به لحظه ی شکنجه های روحی و جسمی ای می پردازد که در سیاهچالی تاریک بر او تحمیل می شود تا او را به کام مرگ بکشاند. دومی داستان گجسته دژ به قلم صادق هدایت و در مجموعه داستان سه قطره خون قرار گرفته است. اهمیت موضوع در این است که گویا تاکنون کار مستقل و قابل توجهی در زمینه مقایسه و تطبیق عناصر گوتیک درآثار هدایت و پو انجام نگرفته است. بررسی عناصر گوتیک بر اساس نظر رابرت هریس (Robert Harris) نشان می دهد جلوه ژانر گوتیک در گجسته دژ هدایت نسبت به پو پررنگ تر می باشد.
    کلیدواژگان: داستان کوتاه گوتیک، ادگار آلن پو، صادق هدایت، گودال و آونگ، گجسته دژ
  • احمد رضا صاعدی، رویا خبازه صفحات 76-93
    پسامدرنیسم جریانی است با حوزه معنایی گسترده که ریشه در مدرنیسم دارد. این جریان تحولات بسیاری در عرصه های گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و همچنین هنر و ادبیات ایجاد کرده است. پسامدرنیسم در داستان ها و رمان های نویسندگان زبان های گوناگون از جمله نویسندگان عرب زبان، به چشم می خورد. یوسف القعید، یکی از بزرگ ترین رمان نویسان معاصر مصری است که آثارش به زبان های بسیاری از جمله انگلیسی، فرانسه و آلمانی ترجمه شده است. در این مقاله ضمن معرفی مختصر این نویسنده، و با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی سعی شده است به منظور پاسخ به یک سوال اساسی: آیا می توان این رمان را یک رمان پسامدرنیستی تلقی کرد؟ برخی از مهم ترین مولفه های پسامدرنیستی مانند فراداستان، تعدد راوی و زاویه دید، عدم قطعیت و ابهام، روایت غیر خطی رویدادها، عدم انسجام و آشکار کردن تصنع مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. یافته های تحقیق نشان می دهد که برخی از مولفه ها بین ادبیات داستانی مدرن و پسامدرن مشترک هستند و این امر مانع مرزبندی دقیق بین مدرنیسم پسامدرنیسم شده است.
    کلیدواژگان: پسامدرنیسم، یوسف القعید، الحرب فی بر مصر
  • زهرا عظیمی صفحات 94-117
    نویسندگان زن در آثار خود اغلب به زندگی و مسائل زنان می پردازند و نگرش و دیدگاه خود نسبت به زن و جایگاه او در جامعه را بیان می کنند. زویا پیرزاد و فریبا وفی نیز به عنوان نویسندگانی رئالیست تمام تلاش خود را صرف شرح جزئیات زندگی زنان کرده اند. درپس آثار این دو نویسنده اندیشه ها و تصورات مشترکی دررابطه با شخصیت زن به چشم می خورد. هدف پژوهش حاضر بررسی مسائل مشترک شخصیت اصلی زن در داستان های «چراغ ها را من خاموش می کنم» زویا پیرزاد و «پرنده من» فریبا وفی است. هردو نویسنده مسائل روانی، اجتماعی- فرهنگی و اقتصادی را در راس توجه خود قرار داده اند و به این ترتیب تصویری از زندگی و خصوصیات زنان در پیش چشم خواننده مجسم نموده اند. این پژوهش منجر به این نتیجه شد که شخصیت زن دو داستان در جریان زندگی خانوادگی و حین انجام وظایف زنانه، در پی کشف هویت فردی مستقل خود هستند. هردو با وجود وابستگی عاطفی شدیدی که نسبت به همسران خود دارند، دچار خلا عاطفی شده و درنتیجه احساس تنهایی وجودشان را تسخیر کرده است. این دو به عنوان زنان خانه دار اغلب اوقاتشان رادر خانه سپری می کنند و از این رو دچار روزمرگی کسالت آور می شوند، اما با این حال تعهد ویژه ای نسبت به انجام وظایف زنانه و حفظ کانون خانواده دارند. مشغولیت به انجام امور خانه و خانواده، این زنان را از فعالیت اقتصادی در بیرون از منزل محروم نموده و درنتیجه موجب وابستگی اقتصادی به همسرانشان شده است.
    کلیدواژگان: شخصیت زن، زویا پیرزاد، فریبا وفی، رمان
  • نرگس محمدی بدر، بهناز پیامنی، فرخ حاجی علی صفحات 118-128
    در میان قصه های تعلیمی مولانا جلال الدین رومی در مثنوی قصه ای با عنوان منازعت آن چهار کس درباره انگور به چشم می خورد. موضوع حکایت اختلاف میان سه نفر با سه زبان بر سر ظاهر لفظ انگور است. هریک از این افراد واژه انگور را به زبان خود می خواند و از این باب، میان آن ها اختلاف به وجود می آید.داستان دوم یک خدا برای همه اثر لئو تولستوی است، در این داستان تولستوی شخصیت های مختلفی را از کشور های مختلف نشان می دهد که در قهوه خانه ای جمع شده اند و هریک بر اساس دیدگاه و باورهای خود تعریفی خاص از ذات پرورگار ارائه می دهند. هدف این پژوهش، که با روش تحلیل تطبیقی صورت گرفته است، بررسی آراء و نظریات دو فیلسوف و ادیب شهیر قرن 13 و 19 میلادی، مولانا جلال الدین رومی و تولستوی، درباره اهمیت توجه به باطن امور و بی توجهی به ظواهر آن هاست. مولانا در داستان خود به تبیین این نظریه می پردازد که انسان ها غالبا در لفظ و ظاهر اختلاف دارند و آنجا که باب حقیقت بر انسان ها گشوده می شود اختلافات کنار رفته، صلح و آشتی جایگزین آن می شود. تولستوی نیز،در داستان خود، اختلاف میان ادیان و مذاهب را صوری دانسته و معتقد است اختلاف آن ها پایه و اساس محکمی ندارد،زیرا همگی یک خدا را می پرستند و به یک حقیقت اعتقاد دارند. بنابراین علی رغم تفاوت زمانی ششصد ساله و تفاوت های فرهنگی میاناین دو ادیب، هر دو آن ها بر این باورند که انسان ها فریب خورده جلوه های ظاهری دنیاهستند و در این میان، فقط افرادی به صلح و آرامش...
    کلیدواژگان: تنازع، تولستوی، قصه، مفاهیم مشترک، مولانا
|
  • Pages 5-20
    Harwky Murakami is a Japanese contemporary writer. He loves to write stories about people's lives.He thinks about the man. Also, He thinks about how different human behaviors. Harwky makes stories about lost and searching. Man searches for something that is not and always there is something that people look for it.Thus, the theme in Murakami's stories, Usually Harwky Murakami, begins with the search and ends with the search. For this reason, we can draw a model Similar this diagram: The basic model ↔ Absence↔Search
    In this article, by the method of discourse analysis, we examine the meaning of the search in Haruki Murakami’s short stories. Search means in Murakami’s stories is associated with means looking at the history of philosophy and mysticism. characters in Murakami’s stories, often search of patterns that are located in their minds and hearts.
    Keywords: Discourse Analysis, Harwky Murakami, Maen's of serch
  • Pages 21-38
    Women played an important role in forced ware, in a way that their effective presence influenced Literary society. Not only women as main and minor characters are present in fictions but also they have created some works in this field . the aim of this article is to survey Women's position in fiction literature of holy defiance in80s.for this objective twenty important fictions of this decade were examined.Although some women had the desire to attend in war,but their general view toward war was a negative one.being a nurse,providing financial support to warriors are the most important help of women in these fictions.being wounded getting home less,losing belongings and also invasion are some of the problems.that women have faced and in these stories are mentioned.writers of holy defence integrated love and war in order to balance and epical aspects of their works.beleveds presence in war and warriors remembrance bring in mental relaxation for warrior and help him to tolerate difficulties.the number of main characters,active or inactive,static or dynamic positive or negative of women are ather subjects that have been examined and it has been shown that women characters ara rarelymain characters in this fictions and most of them are inactive characters with negative characteristics and thay have not changed.
  • Pages 39-59
    The story of the circumstance is a western literary style attributed toKafka. This literary style is almost foreign to Arab literature and Arab writers have come to recognize it through a study of the Western stories and literary styles.
    George Salem, the Syrian author, is among the followers of this literary style. He has composed his novel (In Exile) in accordance with the features of this style. This paper adopts an analytical approach to explore the characteristics of this style in this novel.
    The results suggest that Salem has employed this literary style to portray the human relationship with the world, depicting the loneliness, inferiority and inability of man in the world. To achieve this goal, he takes advantage of all storytelling elements, creating abrupt, unprecedented and incomprehensiblecircumstances that cover all aspects of the novel's characters, thwarting any chance of liberation from the external deterministic dominance, which is only granted by death.
    Determinism and irrevocability of the situation, conflict with the power reference, obligation to compromise, elimination of individuality, secrecy anduniversality are the most prominent components of this story, which have been decoded through an analytical reading of the text.
    Keywords: Story of circumstance, George Salem, In Exile, Universality, irrevocability
  • Ali Hasan Sohrabnejad, Maryam Panahi Pages 60-75
    This study, comparatively, interprets and criticizes two short stories of the writers, Edgar Allan Poe (1809-1849) and Sadeq Hedayat (1903-1951), with a view to the short story genre, the Gothic fiction and its elements. The writers of this article have analyzed one of Poe’s short stories, The Pit and the Pendulum (1842), in a comparison with Hedayat, the Iranian writer and intellectual, and his short story, Gojaste Dej (1933), relying on their similarities and differences. The former is a short story from Poe that has been published in 1842 for the first time. It narrates a man who has been condemned to death by the Spanish inquisition. The man, who is the narrator of the story as well, expresses the moments of physical and psychological tortures in a dark prison imposed on him to bring him to death. The significance of the study is that, so far, no major comparative research has been done on Poe and Hedayat regarding Gothic elements. Studying Gothic elements mentioned by Robert Harris show that Hedayat has applied them stronger than Poe.
    Keywords: Gothic Fiction, Edgar Allan Poe, Sadeq Hedayat, The Pit, the Pendulum, Gojaste Dej
  • Pages 76-93
    Postmodernism is a movement with a wide semantic field that return to modernism. This movement has created many revolutions in various spheres of political, social, economic, and also art and literature. Postmodernism can be seen in stories and novels of authors of various languages including Arabic-language authors. Yosuf Al-Qaid is one of Egypt's greatest contemporary novelists, whose works have been translated to many languages, including English, French and German. In this paper, besides a brief introduction of this author and by using descriptive-analytical method, it has been tried to analyze some of the most important elements of postmodernist such as metafiction, multiplicity of narrators and point of view, the uncertainty and ambiguity, non-linear narrative of events, inconsistency and revealing the artificiality to answer to a basic question: can we treat this novel as a postmodernist novel? Findings show that some elements are common between modern and postmodern narrative literature and this prevents precise demarcation between modernism and postmodernism.
    Keywords: Key words: Postmodernism, Yousif Al-Qaied, Alharb Fi Bar Misr
  • Pages 94-117
    Zoya Pirzad and charming Wafi realist writers as well as a place for women to live their best regardless details. Behind the works of these authors AndyshhHa common perceptions about female characters MyKhvrd eyes. The present study aims to investigate the issues of female main character DastanHay "I ChraghHa off MyKnm" Zoya Pirzad and "my bird" is a charming Wafi. Both authors psychological, socio-cultural and economic center of their attention DadhAnd and thus the image of the life and character of women in the eyes of the reader visualize NmvdhAnd. This leads to the conclusion that the female character in the story of the life and work during wear, discovering their own individual identity. Both with a strong emotional attachment to their wives that they have an emotional void and therefore feel lonely existence is subdued. The two in-house as he moved Avqatshan Housewives often suffer from boredom AynRv KsaltVr pick, however, special commitment to women's tasks and maintain their family circle.
    Keywords: female character, Zoya Pirzad, charming Wafi, novel
  • Pages 118-128
    Among the tales of the Masnavi, Rumi teaching story as one about four vine conflict there . This shows the difference between the three languages over a term of three grapes. Any of these words in their own language , reading and it 's grapes , there are differences betweenthem .
    The second story is “one God for all” of author Leo Tolstoy , Tolstoy 's story, different characters from different countries that have been gathered in the café and the views and beliefs of their particular definition of the essence of each offer God 's nature.
    The purpose of this study , a comparative analysis is conducted to investigate the views of two famous scholar and philosopher of the 13th century and 19th century, Jalaluddin Rumi and Tolstoy, about the importance of conscience and indifference to their appearances .
    Rumi 's story tries to explain the theory that humans are different in terms of appearance and the truth about on the differences between humans are the opened , of peace and of replaced it with a.
    Tolstoy also , in your story , the difference between formal religions known to have a strong foundation and believes their differences , they all worship the same God and believe in the truth.
    Thus, despite the Six hundred years time difference between the two literary and cultural differences , ...
    Keywords: conflict, Tolstoy, story, share ideas, Maulana