فهرست مطالب

زیست شناسی جانوری تجربی - سال پنجم شماره 2 (پیاپی 18، پاییز 1395)

فصلنامه زیست شناسی جانوری تجربی
سال پنجم شماره 2 (پیاپی 18، پاییز 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/09/25
  • تعداد عناوین: 10
|
  • شهریار سعیدیان صفحه 1
    خصوصیات سینتیکی آنزیم پراکسیداز ریشه کنگر از نظر دمایی، pH و اثر بازدارنده ها بررسی شد. بیشترین فعالیت پراکسیدازی کنگر در pH 5/5 تا 5/6 بر حسب نوع سوبسترا متغیر می باشد. فعالیت در غلظت ثابت H2O2 با افزایش غلظت هر کدام از سوبستراهای گایاکل، کتکول و پیروگالل افزایش یافته، طوری که در غلظت 22 میلی مولار گایاکل به بیشینه یعنی Unit/mg. protein 4/2 می رسد. در غلظت ثابت گایاکل و غلظت‏های متغیر H2O2 بیشینه ی فعالیت Unit/mg protein 2 به دست آمد و Km آن 4 میلی‏مولار تعیین شد. در40 میلی‏مولار فعالیت آن به 35% بیشینه می رسد. بازدهی کاتالیتیکی پراکسیداز در غلظت ثابت گایاکل و در غلظت ثابت پراکسید هیدروژن به ترتیب mM-1 5/0 و Unit/mg protein 5/0 محاسبه گردید، در حالیکه بازدهی کاتالیتیک پراکسیداز ریشه در حضور کتکول و پیروگالل به ترتیب 33/0 و 66/0 محاسبه گردید. پایداری آنزیم و بیشترین فعالیت پراکسیدازی در 40 درجه سانتی گراد حاصل شد و در گستره ی دمایی 50 درجه و 60 درجه فعالیت آنزیمی با گذشت زمان کاهش یافت. سدیم سیانید در غلظت‏های کم اثر مهارکنندگی داشته و در غلظت‏های بالا فعالیت پراکسیداز را به صفر می رساند در حالی که سدیم آزید برای مهار پراکسیداز به غلظت‏های بالاتری نیاز دارد. IC50 در حضور سدیم سیانید 008/0 میلی‏مولار و در حضور سدیم آزید 4/0 میلی‏مولار می‏باشد، یعنی IC50 در حضور سدیم آزید 312 برابر IC50 در حضور سدیم سیانید است. سیانید مهارکننده رقابتی پراکسیداز ریشه کنگر در حضور کتکول و پیروگالل و مهارکننده غیر رقابتی آنزیم در حضور گایاکل است.
    کلیدواژگان: پراکسیداز، دما، سینتیک، سدیم سیانید، سدیم آزید
  • مهرناز موحدی، مهرداد موحدی صفحه 13
    فلزات سنگین از مهمترین ترکیبات آلوده کننده محیط زیست محسوب می شوند. با آلوده شدن خاک در اثر فعا لیت های صنعتی و معدن کاوی این عناصر وارد چرخه خاک-گیاه-انسان شده و در بافت بدن انسان یا حیوان جمع شده و به حد سطوح سمی برای حیوان و انسان می رسند. در این تحقیق به بررسی میزان سرب در خاک و گیاهان بومی و جانوران اهلی منطقه معدنی ایرانکوه و مقایسه آن با یک منطقه شاهد پرداخته شده است . به این منظور نمونه برداری وسیعی از خاک، گیاه و کبد گوسفندان منطقه به عمل آمد و از نظر میزان عنصر سرب مورد آزمایش قرار گرفتند. و غلظت عنصر سرب توسط دستگاه جذب اتمی تعیین گردید. بر اساس نتایج حاصله میانگین غلظت فلزات سنگین در خاک، گیاهان و گوسفندان منطقه معدنی به‏طور معنی داری بیشتر از محدوده شاهد است. از طرفی میانگین سرب در بافت کبد گوسفندان در محدوده معدنی با μg/g 5/4 تهدیدی برای سلامتی انسان به عنوان مصرف کننده اصلی است.در پایان پیشنهاد گردید نمونه برداری با فواصل منظم زمانی از آب، خاک، گیاه و بافت حیوانات منطقه صورت گیرد تاسرعت گسترش آلودگی های فلزی در محیط زیست منطقه تحت کنترل و نظارت قرار گرفته و تمهیدات لازم جهت پیش گیری و کنترل آلودگی های فلزی صورت گیرد.
    کلیدواژگان: بیوژئوشیمیایی، جذب عنصر سرب، آلودگی فلزات سنگین، منطقه معدنی ایرانکوه
  • تراب قنبری، رحیم عبدی، محمود بهمنی، رضوان الله کاظمی، احمد سواری صفحه 17
    جهت مطالعه حاضر از بافت غضروف ستون فقرات و باله پشتی تاسماهی ایرانی در مراحل 40 روزه (قبل از رهاسازی)، 70 روزه (زمان رهاسازی) یکساله و چهارساله نمونه های 5 میلی‏متری تهیه و در فیکساتیو بوئن قرار داده شدند. سپس سایر مراحل رایج بافت‏شناسی انجام و از بلوک‏های پارافینی برش هایی به ضخامت 6 میکرون تهیه شد. در نهایت برای مطالعات بافت‏شناسی از رنگ‏آمیزی های هماتوکسیلین- ائوزین، سافرانین-او و ورهوف استفاده گردید. پس از تهیه فتومیکروگراف‏های لازم بخش‏های مختلف بافت غضروف باله پشتی و ستون فقرات را مشخص کرده و از نظر ساختار سلولی و ترکیبات ماده زمینه‏ای مقایسه گردیدند که مشخص شد لایه پری کندریوم غضروف باله پشتی ضخیم‏تر از پری کندریوم غضروف ستون فقرات تاسماهی ایرانی بوده و ترکیبات این لایه در این دو نوع غضروف با هم متفاوت می‏باشند. در اندازه‏گیری های میکروسکوپی مشخص گردید که سلول‏های غضروفی باله پشتی از سلول‏های غضروفی ستون فقرات بزرگ‏تر می‏باشند. بررسی های مقایسه‏ای حجم ماتریکس خارج سلولی و تعداد گروه های ایزوژنیک با استفاده از نرم‏افزارSPSS در غضروف باله پشتی و ستون فقرات تاسماهی ایرانی حاکی از آن بود که رشد غضروف ستون فقرات بیشتر از نوع درون بافتی و رشد غضروف باله پشتی بیشتر از طریق تمایز سلول‏های پری کندریومی و سلول‏های جوان غضروفی می‏باشد.
    کلیدواژگان: بافت غضروف، ستون فقرات، باله پشتی، تاسماهی ایرانی
  • میثم گلزار، تورج ولی نسب، مهرداد شیرین آبادی، محمود حافظیه صفحه 25
    در این بررسی مراحل مختلف رشد جنینی ماهی مرکب ببری (Sepia pharaonis) ساکن در دریای عمان را تا مرحله تخمه‏گشایی مورد مطالعه قرار گرفت. خوشه تخم‏ها از تورهای گرگور جمع آوری و این تخم‏ها برای بررسی بیشتر به بخش تکثیر و پرورش، مرکز تحقیقات آب‏های دور- چابهار انتقال داده شد. به منظور دستیابی به اطلاعات دقیق هر 24 ساعت یکبار از تخم‏های لقاح یافته نمونه‏برداری صورت گرفت. سایز تخم‏های انتخاب شده 4±11 میلی‏متر ثبت گردید که به دلیل سایز بزرگ تخم‏های ماهی مرکب مراحل رشد و نمو جنین در طول دوره انکوباسیون در داخل کپسول قابل مشاهده می‏باشد. بررسی ها نشان داد که در دمای آب 2±20 درجه سانتی‏گراد دوره تخم گشایی حدود 5±25 روز به طول می‏انجامد. در این بررسی نتایج بدست آمده نشان داد که اولین تسهیم در روز اول انجام شد و کیسه زرده از روز پانزدهم (15) به بعد شروع به کاهش کرده است. تنتاکل ها در روز 14 قابل مشاهده می‏باشد. مراحل رشد و نمو اگرچه در کلیه ماهیان مرکب از یک الگوی رشد و نمو جنینی تبعیت می‏کنند، اما دما نقش مهمی را در مدت زمان تخمه گشایی ایفا می‏کند.
    کلیدواژگان: انکوباسیون، تخمه گشایی، تنتاکل، ماهی مرکب ببری، گرگور
  • شیوا نعمتی، ابراهیم شهبازی، مهدی حصارکی، سحر کیانی، رضا حاجی حسیی صفحه 35
    ضایعه نخاعی شرایط تخریبی‏ای است که هزینه های زیادی را بر بیمار و جامعه او تحمیل می‏کند و متاسفانه تاکنون هیچ درمان موثری برای بیماری های سیستم عصبی و بالاخص ضایعات نخاعی ارائه نشده است. پیوند سلول‏های بنیادی یک استراتژی امیدوارکننده است که البته هنوز در ابتدای راه بوده و آزمایشات و کارآزمائی های بالینی بسیاری قبل از رسیدن آن به کلینیک باید به انجام و تایید مجامع پزشکی برسد. تحقیقات در زمینه بیولوژی سلول‏های بنیادی و باز برنامه نویسی سلول‏ها به‏سرعت در حال پیشرفت بوده و امید دست یابی به درمان کلینیکی پیوند سلولی را در بین بیماران مبتلا به این ضایعه افزایش می‏دهد. در این مطالعه، اپیدمیولوژی ضایعه نخاعی، پاتوفیزیولوژی و آزمایشات و کارآزمایی های بالینی انجام شده را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد. همچنین مطالعه معضلات موجود برای استفاده کلینیکی از استراتژی پیوند سلولی و پیشرفت‏های اخیر در زمینه استفاده از سلول‏های بنیادی جنینی انسانی برای پیوند به افراد مبتلا به ضایعه نخاعی از مباحث ارائه شده در مقاله حاضر می‏باشد.
    کلیدواژگان: سلول های بنیادی، ضایعه نخاعی، پیوند سلولی، کارآزمایی بالینی
  • وجیهه الاسادات قائمی طلب، حاجی قلی کمی صفحه 53
    Squamata یا خزندگان فلس دار بزرگترین راسته از خزندگان عصر حاضر هستند که در برگیرنده همه سوسمار ها و مار ها و سوسمار های کرم مانند هستند و 95 درصد همه خزندگان امروزی را در بر می گیرند. هدف ما مطالعه تنوع زیستی مارمولک ها در منطقه تربت حیدریه در استان خراسان رضوی است. برای مطالعه تنوع زیستی سوسماران شهرستان تربت حیدریه در استان خراسان رضوی نمونه برداری در بهار 1391 آغاز و تا تابستان 1392 به طول انجامید. در این پژوهش 132 نمونه جمع آوری و مشاهده گردید و بر اساس ویژگی های مورفولوژیک، مورفومتریک و مریستیک شناسایی گردید ند. نتایج مطالعات نشان داد سوسمارها ی جمع آوری و مشاهده شده متعلق به 5 خا نواده آگامیده (Agamidae)، گکونیده (Gekkonidae)، لاسرتیده (Lacertidae)، سینسیده (Scincidae) و وارانیده (Varanidae)، شامل 8 جنس و 12 گونه می باشند. نتایج نشان داده خا نواده آگامیده و لاسرتیده بیش ترین فراوانی را دارا بوده و خا نواده آگامیده بیش ترین تعداد جنس و خانواده لاسرتیده بیشترین تعداد گونه را در منطقه دارا می باشند که گونه های laudakia caucasia، laudakia microlepis، Trapelus sanguinolentus و Mesalina watsonana نمونه های بارز منطقه می باشند و دامنه پراکندگی گسترده ای در مقایسه با سایر گونه ها دارند.
    کلیدواژگان: تنوع زیستی، سوسمار، تربت حیدریه، مریستیک، مورفرمتریک
  • عیسی حاجی راد کوچک، رحمان پاتیمار، ارسلان بهلکه صفحه 67
    در این پژوهش برخی ویژگی های زیست شناسی تولید مثلی شامل نسبت جنسی، شاخص گنادوسوماتیک، هم آوری و قطر تخمک جمعیت ماهی کاراس (C. gibelio) در دو منطقه در شمال ایران از اسفند ماه 1393 تا مهر ماه 1394 مورد بررسی قرار گرفت. در طی نمونه برداری تعداد 222 نمونه از این گونه از سد بوستان و 238 نمونه از آببندان آلاکولی با تور پره صید شدند. بیشینه طول کل و وزن در سد بوستان برای ماده ها به ترتیب برابر 206 میلی متر و 12/141 گرم و برای نرها 126 میلی متر و 90/33 گرم و در آببندان آلاکولی برای ماده ها به ترتیب برابر 196 میلی متر و 65/114 گرم و برای نرها 190 میلی متر و 64/98 گرم ثبت گردید. نسبت جنسی ماهیان صید شده از سد بوستان برابر 88/7 : 1 و نسبت جنسی ماهیان صید شده از آببندان آلاکولی برابر 90/1:10 بود. بالاترین میانگین شاخص گنادوسوماتیک (GSI) در سد بوستان برای جنس ماده فروردین ماه (40/4±27/10) و برای جنس نر اسفند ماه (21/1±56/3) مشاهده گردید و در آببندان آلاکولی برای جنس ماده اسفند ماه (99/2±73/11) و برای جنس نر در اردیبهشت ماه (85/0±22/3) مشاهده گردید. کمینه، بیشینه و میانگین هم آوری مطلق در سد بوستان به ترتیب برابر با 08/532، 36/82039 و 44/13119 و در آببندان آلاکولی 75/1503، 00/120786 و 60/23174 و کمینه، بیشینه و میانگین هم آوری نسبی (تخم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) در سد بوستان به ترتیب برابر با 54/37، 34/4344 و 10/593 و در آببندان آلاکولی به ترتیب برابر با 97/92، 20/23377 و 60/1987 محاسبه شد. قطر تخمک در دریاچه سد بوستان از 11/0 تا 00/1 میلیمتر و دارای میانگین 56/0 میلی متر بود. در حالی که این شاخص در آببندان آلاکولی از 11/0 تا 07/1 میلی متر و دارای میانگین 54/0 میلی‏متر بود.
    کلیدواژگان: Carssius gibelio، شاخص گنادوسوماتیک، سد بوستان، آببندان آلاکولی
  • نبی الله خیرآبادی، ساناز استکانی، الهه دارینی، روح الله خیرآبادی صفحه 77
    این مطالعه با هدف تعیین فون خرچنگ های منزوی و بررسی فراوانی آن ها در جنوب جزیره قشم انجام گرفت. بدین منظور پس از گشت اول و بازدید میدانی هشت ایستگاه در ناحیه جزر و مدی جنوب جزیره قشم انتخاب گردید. نمونه برداری از ایستگاه های یاد شده در پاییز 1392 انجام گرفت. در مجموع 605 نمونه خرچنگ منزوی جمع آوری و مورد بررسی و شمارش قرار گرفتند و تعدادی از آن ها نیز جهت شناسایی و انجام بررسی های دقیق تر آزمایشگاهی در اتانول 70% تثبیت و به آزمایشگاه انتقال یافتند. با استفاده از کلید های شناسایی معتبر تعداد هشت گونه با اسامی Clibanarius signatus، Clibanarius virescens، Diogenes avarus، Diogenes planimanus، Dardanus tinctor، Areopaguristes perspicax، Pagurus kulkarnii و Coenobita scaevola در قالب شش جنس، از سه خانواده خرچنگ های منزوی در ناحیه جزر و مدی جنوب این جزیره شناسایی شد. همچنین گونه Clibanarius virescens (Krauss، 1843) برای اولین بار در خلیج فارس معرفی می گردد. تمامی گونه های شناسایی شده با نمونه های متاتیپیک موجود در موزه جانورشناسی دانشگاه تهران مقایسه شده و مورد تایید گونه ای قرار گرفتند. با مقایسه گونه های شناسایی شده در این مطالعه با سایر مطالعات مشخص شد که شباهت زیادی میان گونه های شناسایی شده در جنوب جزیره قشم (هشت گونه) با آب های دریای عمان و شمال دریای عرب وجود دارد. به علاوه ایستگاه شماره پنج (جنگل دست کاشت حرا) بیشترین تعداد نمونه را به خود اختصاص داد.
    کلیدواژگان: شناسایی، خرچنگ منزوی، Clibanarius virescens، جزیره قشم، خلیج فارس
  • محمد جواد وثاقی، علی اصغر خانی پور، مسعود ستاری، محمد فروهر واجارگاه صفحه 87
    بررسی فوق بر 194 قطعه ماهی گل چراغ Garra rufa طی ماه های فروردین تا اسفند 1390 در هشت ایستگاه واقع در رودخانه دینور استان کرمانشاه به انجام رسید. طی این بررسی تعداد 34 صفت اندازشی و 11 صفت شمارشی اندازه گیری شد و پارامترهای مرگ ومیر طبیعی و کل برابر با 346/0، طول بی نهایت mm 57/124L∞ =، ضریب رشد 29/0K= و رابطه طول وزن و تابع نمایی رشد محاسبه شدند. رابطه طول وزن برای هر فصل به صورت جداگانه محاسبه شد که نشان دهنده رشد ایزومتریک طی فصل های تابستان و پاییز و رشد آلومتریک طی فصل های زمستان و بهار بود. همچنین رابطه طول- وزن از طریق W=aLbبرای کل سال به صورت 97/2L000095/1=W محاسبه شد. نتایج بررسی صفات اندازشی و شمارشی نشان داد که به جز صفات اندازشی طول کل، طول استاندارد، طول ساقه دمی، ارتفاع باله پشتی، طول قاعده باله شکمی، ارتفاع باله شکمی، طول قاعده باله مخرجی، ارتفاع باله مخرجی، طول قاعده باله سینه ای، ارتفاع باله سینه ای، طول پیش پشتی، طول پیش مخرجی، طول پیش شکمی و فاصله ابتدای باله پشتی از ابتدای باله مخرجی سایر صفات تفاوت معنی داری با هم ندارند (05/0> P). نسبت جنسی نرها به ماده ها 1: 44/1 محاسبه شد که به خاطر رشد سریع تر نرها و گزینش طبیعی جهت دار در جهت حذف نمونه های بزرگ تر می باشد. نتایج نشان می دهد که رودخانه دینور رودخانه ای نوزادگاهی بوده و مکان مناسبی برای تخم ریزی و پرورش نوزادان ماهی هاست. بر اساس داده ها جدایی جمعیت ها بین ایستگاه ها تایید نشد و به نظر می رسد که جمعیت ماهیان ایستگاه ها پان میکتیک1 هستند. با این وجود تایید این نتایج در گرو مطالعات بیشتر صفات ژنتیکی، فیزیولوژیک و استخوان شناسی جمعیت های فوق می باشد.
    کلیدواژگان: ماهی گل چراغ، ریخت، سنجی، پویایی جمعیت رودخانه دینور
  • مسعود هدایتی فرد، نگین رضایی صفحه 97
    در این تحقیق گوشت ماهی کپور سرگنده عمل آوری شده و فیش فینگر در سه فرمولاسیون 1، 2 و 3 به ترتیب با 70 ،80 و 5/93 درصد گوشت ماهی تولید شد. سپس ویژگی های حسی، تغییرات بیوشیمیایی و ارزش غذایی، شاخص های کیفی شامل پراکسید (PV)، تیوباربیوتیک اسید (TBA) و مجموع بازهای نیتروژن فرار (TVB-N) و همچنین جمعیت باکتریایی سه فرمول تولیدی با هم مقایسه و فرمولاسیون منتخب شناسایی گردید. بنابر نتایج حسی فرمولاسیون 1 با 70 درصد گوشت ماهی انتخاب شد. سپس محصول منتخب تهیه و در مدت زمان نگهداری در برودت 18- درجه سلسیوس، در روزهای 0، 30، 60 و 90 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج ارزیابی حسی نشان داد که فیش فینگر حاصل از 70 درصد گوشت ماهی سرگنده نسبت به دو نوع دیگر از پذیرش بیشتری برخوردار بود. حداقل و حداکثر میزان پروتئین به ترتیب متعلق به فرمول 1 و 2 بود. میزان پروتئین، چربی، کربوهیدرات و کلیسم محصول طی نگهداری از زمان صفر تا 90 روند کاهشی و میزان رطوبت روند افزایشی داشت. بررسی مقادیر PV، TBA و TVB-N نشان داد حداکثر میزان PV به ترتیب در روزهای 30 و 60 مشاهده شد و در پایان دوره نگهداری فرمول منتخب بیشترین میزان این شاخص ها مشاهده گردید. نتایج آزمون میکروبی بیانگر آن بود که با نگهداری خمیر از روز صفر تا روز 90 یک روند کاهشی معنی‏دار در میزان کلی باکتری ها مشاهده گردید لذا می‏توان زمان ماندگاری برای نمونه های نگهداری شده در 18درجه سلسیوس را تا روز 90 نیز قابل قبول دانست.
    کلیدواژگان: بار میکروبی، خصوصیات کیفی، کپور سرگنده، فیش فینگر
|
  • Shahriar Saeidian Page 1
    Kinetic properties of root of peroxidase of Gundelia tournefortii investigated at different pH, temperature and different inhibitors. Maximum activity of peroxidase achieved at pH 5.5-6 in according to type of substrate. Activity of peroxidase increased at constant concentration of H2O2 and different concentration of guaiacol, catechol and pyrogallol. The maximum activity in presence of 22mM of guaiacol was earned 2.4 Unit/mg.protein. At constant concentration of guaiacol and different concentration of H2O2, Vmax and Km were 2 Unit/mg.protein and 4 mM respectively. Activity decreased at high concentration of H2O2 so reached to 35% of Vmax at 40 mM. Catalytic efficiency of peroxidase in presence of constant concentrations of guaiacol and H2O2 calculated 0.5 and 0.5 Unit/mg protein mM-1 respectively. Stability of enzyme and maximum of activity was earned at 40 0C. Sodium cyanid and sodium azide showed inhibitory effect on activity with IC50 of 0.008 and 0.4 mM respectively. These results of inhibitors showed that inhibitory effect of Azid is 312 times of inhibitory effect of cyanide. Cyanid is competitive inhibitor of peroxidase in presence of catechol and pyrogallol and noncompetitive inhibitor of enzyme in presence of guaiacol, and Azide is noncompetitive inhibitor of peroxidase of root in gundelia tournefortii in presence of catechol and pyrogallol and uncompetitive inhibitor of enzyme in presence of guaiacol and kojic acid is uncompetitive inhibitor of peroxidase in presence of guaiacol and pyrogallol.
    Keywords: peroxidase, Sodium cyanide, Sodium azide, Temperature
  • Mehrnaz Movahedi, Mehrdad Movahedi Page 13
    Heavy metals are the most important components of environment pollution. Soil contaminated by industrial and mining activities of these elements into the soil-plant-human cycle and accumulate in the human or animal body tissue to reach the levels of toxic for animals and humans. For this purpose, a broad sampling of soil, plant and sheep
    liver were taken and the amount of Pb were tested .Pb concentration was determined by atomic absorption spectrometry. The results indicated that the average concentration of heavy metals in soil, plants and sheep mining area is significantly higher than the control.Average Pb levels in the liver of sheep mine 4.5 μg/g is a threat to human
    health as the main consumer. Finally recommend taken sampling of water, soil, plant and animal tissue to control metal pollution develop speed in the environment and occurs necessary provisions.
    Keywords: biogeochemical, Pb element absorption, heavy metal pollution, Irankoh mining
  • Torab Ghanbari, Rahim Abdi, Mahmood Bahmani, Rezvanollah Kazemi, Ahmad Savari Page 17
    In this study cartilage tissue of vertebral column and dorsal fin of 40 days, 70 days, one and 4 years old of Persian sturgeon after preparation were fixed in buen fixative. Then rutin procedure of histologicql examination done and paraffin blocks cut at 6 microne and then stained with H&E, Safranin-O and Verhoff staining. In photomicrographs were compared cell structure and compounds of substance grounds in cartilage tissues. It showed that perichondrium layer of dorsal fin was more advanced from perichondrium layer of vertebral column and their mixture were different. Microscopic masurement of two cartilage tissue showed the cells of dorsal fin were larger than the cells of vertebral column but in cells number, decrised with physiological maturation. Comparative study of volume of extracellular matrix and number of isogenous groups by SPSS software showed that growth of cartilage tissue of vertebral column was interstitial but in dorsal fin was appositional.
    Keywords: Cartilage tissue, Vertebral column, Dorsal fin, Acipenser persicus
  • Meysam Golzar, Tooraj Valinasab, Mehrdad Shirin Abadi, Mahmood Hafeziyeh Page 25
    The various stages of embryonic growth pharaoh´s cuttlefish (Sepia pharaonis) reside in Oman until hatching was studied. Gregor tours and the eggs collected for further study of the propagation of Education, Research Center of the Earth - Chabahar Moved .once every 24 hours to get detailed information was sampling of from fertilized eggs. Egg size of 11±4 mm were selected because of the large size of cuttlefish eggs during incubation stages of embryonic development within the capsule is visible. The studies showed that the water temperature of 20±2°C hatching takes about 20±10 days. In this study results showed that the first cleavage was performed on the first day and the 15th day after the yolk sac has started to decrease. Tentacle is visible on day 14. Cuttlefish in all developmental stages of the embryonic development of a model to follow, but the temperature plays an important role in hatching time.
    Keywords: Hatching, incubation, Gregor, pharaoh´s cuttlefish (Sepia pharaonis), Tentacle
  • Stem Cell, Spinal Cshiva Nemati, Ebrahim Shahbazi, Mehdi Hesaraki, Sahar Kiani, Reza Haji Hosseini Page 35
    Spinal cord injury (SCI) is a devastating condition producing great personal and societal costs and for which there is no effective treatment. Stem cell transplantation is a promising therapeutic strategy, though much preclinical and clinical research work remains. Here, we briefly describe SCI epidemiology, pathophysiology, and transplantation trial in human developments, including termination of the first human embryonic stem cell experimental and clinical stem cell strategies. Research in stem cell biology and cell reprogramming is rapidly advancing, with the hope of moving stem cell therapy closer to helping people with SCI. We examine issue important for clinical translation and provide a commentary on recent SCI.
    Keywords: stem cell, Spinal cord injury, Cell transplantation, Clinical translation
  • Vajihe Sadat Ghaemitalab, Haji Gholi Kami Page 53
    Squamata or scaled Reptiles are the largest order of new Reptiles including Lizards, Snakes and Amphisbaenia. They have formed 95 precent of new Reptiles. Our goal is Lizard Biodiversity of Torbat-e Heydaryeh in Razavi Khorasan Province. The study of Lizards Biodiversity of Torbat-e Heydaryeh in Razavi Khorasan Province was carried out in 2012 until 2013. In this research 132 specimens were collected and observed and identified on the basis of morphological, morphometric and meristic characters. The collected and observated Lizards belonging to 5 families: Agamidae, Lacertidae, Scincidae, Gekkonidae and Varanidae including 8 genera and 12 species. Results showed that Agamidae and Lacertidae families have the most frequency. The Agamidae family has the most genera and Lacertidae family has the most species. laudakia caucasia, laudakia microlepis, Trapelus sanguinolentus and Mesalina watsonana were the dominant species in this region and had a wider distribution rang in coparision with other species.
    Keywords: Biodiversity, Lizard, Meristic, Morphometric, Torbat, e Heydaryeh
  • Eisa Hajiradkochak, Rahman Patimar, Arsalan Bahalkeh Page 67
    In this study were reviewed some biological characteristics including sex ratio, gonadosomatic index, fecundity and egg diameter Carassius gibelio in the study area from February to September 2015. During the study, 222 specimens from Boostan dam and 238 specimens from Alakoli Reservoir were sampled using small beach seine. The maximum total length and weight of Boostan dam for females and males respectively 206 mm, 141.12 gr and 126 mm, 33.90 gr and in the Alakoli Reservoir for females respectively 196 mm, 114.65 gr and for males was 190 mm, 98/64 gr. The sex ratio of fish caught from Boostan dam to 1:7.88 and the sex ratio of fish caught from the Alakoli Reservoir was 1: 10/90. The highest average gonadosomatic index (GSI) in Boostan dam for female in April (10.27±4.40) and the male (3.56±1.21) in March were observed, This factore in the Alakoli Reservoir area for female (11.73±2.99 ) and male(3.22±0.85) were observed on March and May. The Minimum, maximum and mean absolute fecundity in Boostan dam with 532/08 respectively, 82039/36 and 13119/44 and in the Alakoli pools area 1503/75, 120786/00 and 23174/60 and The minimum, maximum and average were Relative fecundity (eggs per kg body weight) respectively in Boostan dam with 37/54, 4344/34 and 593/10 and in the Alakoli reservoir respectively was 92/97, 23377/20 and 1987/60. The Eggs diameter of 0.11 to 1.00 mm and the average of 0.56 mm in Boostan dam lake area was variable. While this indicator of 0.11 to 1.07 and the average of 0.54 mm in Alakoli Reservoir area was variable.
    Keywords: Alakoli reservoir, Boostan dam, Carssius gibelio, Gonadosomatic index
  • Nabiollah Kheirabadi, Sanaz Stekani, Elaheh Darini, Rohollah Kheirabadi Page 77
    The present work aims to determine fauna and abundance of hermit crabs in the southern Qeshm Island. For these aims, after preview of coastal zone, eight stations were selected in the intertidal zones of southern Qeshm Island. Sampling in these stations was conducted during the Dec. 2013. Totally, 605 specimens of hermit crabs were studied and calculated. For identification and accurate laboratory analysis, some of these specimens were fixed in 70% ethanol and transported to the laboratory. Base on valid identification keys, eight hermit crab species Clibanarius signatus, Clibanarius virescens, Diogenes avarus, Diogenes planimanus, Dardanus tinctor, Areopaguristes perspicax, Pagurus kulkarnii and Coenobita scaevola from six geneses and three families were identified in the intertidal zones of southern Qeshm Island. Also, Clibanarius virescens (Krauss, 1843), was reported in the Persian Gulf for the first time. All identified species were compared with the metatypical hermit crab samples in the Zoological Museum, University of Tehran and the species were verified. Compare the identified species in this study with the other studies showed that identified species in this study are so the same as the Oman Sea and north coast of Arabian Sea species. In addition, Station five (Mangrove Forest) had the highest rate of abundance of hermit crabs.
    Keywords: Identification, abundance, Hermit crab, Clibanarius virescens, Qeshm Island, Persian Gulf
  • Mohammad Javad Vesaghi, Aliasghar Khanipour, Masoud Sattari, Mohammad Forouhar Vajargah Page 87
    This study was carried out on 194 fish (Garra rufa) during January to March 2014 at eight stations in Dinawar River located in Kermanshah Province, Iran. During this study, 34 morphometric characteristics and 11 meristic traits were measured. Geometric parameters, mortality rate, total amount (0.346), infinite length (L∞=124.57 mm), growth factor (K=0.29), the length and weight and also the exponential function of growth were calculated. The lengthweight relationship was calculated for each season separately, which indicates isometric growth during summer and autumn and also allometric growth during the winter and spring. The length-weight relationship for the whole year was calculated as W= 1/000095L2/97. Male to female sex ratio of 1: 1.44 were calculated for faster growth in males and natural selection is directed towards the elimination of larger samples. Results indicate that the Dinawar River is a proper habitat for spawning and nursery of brood fish. The data was confirmed by the separating of populations between the stations and it seems that fish populations in stations are Panmictic. However, these results need to be verified by further studies on genetic, physiological and osteological characteristics in the populations.
    Keywords: Garra rufa, Morphometric, population dynamics, Dinawar River
  • Masoud Hedayatifard, Negin Rezaei Page 97
    In this study, big-head carp flesh was processed and fish finger was produced by the formula of 1, 2 and 3 with 70, 80 and 93.5 percent of big head fish flesh respectively. Then sensory attributes, biochemical changes and nutritional value such as peroxide value (PV), thiobarbituric acid (TBA) and the total volatile nitrogen (TVB-N) changes and microbial load of all three formulas were compared with together. According to sensory data, the formula 1 was chosen as the selected product. Quality changes were studied for evaluators’ selected formula during storage at 18˚C on the days 0, 30, 60, and 90. The results showed that fish finger prepared with formula 1, had more acceptable scores than two other formulas. The results indicated that the minimum and maximum amounts of protein belonged to the formulas 1 and 2, respectively. The amount of protein, lipid, carbohydrate and calcium of the selected product decreased during the storage and the moisture had an increasing manner. The results of the study on the changes of PV, TBA and TVB-N showed that the minimum and maximum of PV belonged to formula 3 and formula 1, and the minimum and maximum of peroxide were observed on days 30 and 60 of storage, respectively. Microbial count showed that according to increasing storage time, total count was decreased. According to the results, maximum of shelf life for the samples stored at 18˚C was 90 days.
    Keywords: Big, head Crap (Aristichthys nobilis), Fish finger, Microbial load, Quality characteristics.