فهرست مطالب

تعلیم و تربیت - سال سی و دوم شماره 4 (پیاپی 128، زمستان 1395)

فصلنامه تعلیم و تربیت
سال سی و دوم شماره 4 (پیاپی 128، زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/10/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • یوسف مهدوی نسب، هاشم فردانش، ابراهیم طلایی، جواد حاتمی صفحه 9
    بازی کردن فعالیتی لذت بخش است که از جذابیت بسیار برای کودکان برخوردار است. بهره گیری از بازی ها در آموزش می تواند به افزایش انگیزه در دانش آموزان و در نتیجه یادگیری بهتر آنها بینجامد. هدف این پژوهش طراحی و اجرای نمونه بازی آموزشی همسایگان ایران در درس علوم اجتماعی با بهره گیری از اصول طراحی محیط های یادگیری سازنده گرایانه، ارائه چارچوبی برای مراحل فرآیند طراحی بازی آموزشی، تعیین ویژگی های بازی آموزشی و بررسی تاثیر بازی طراحی شده بر یادگیری دانش آموزان است. به همین منظور ابتدا منابع مطالعاتی در مورد بازی های آموزشی و اصول آموزشی سازنده گرایی مورد بررسی قرار گرفت، پس از آن یکی از دروس کتاب پنجم ابتدایی با نام همسایگان ایران انتخاب و یک بازی آموزشی بر اساس اصول آموزشی سازنده گرایی برای آن طراحی شد. پس از طراحی، بازی مورد بررسی شماری از متخصصان فناوری آموزشی و معلمان قرار گرفت و بر اساس بازخوردهای دریافتی از آنان، اصلاح شد تا امکان اجرای آن در کلاس فراهم شود. به منظور اجرای بازی طراحی شده از روش آزمایشی پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بهره گیری شد. نمونه پژوهش شامل 50 نفر از دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهر تهران بود. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتیجه پژوهش نشان داد که دانش آموزان گروه آزمایش (بازی آموزشی بر اساس رویکرد سازنده گرایی) نسبت به دانش آموزان گروه کنترل (آموزش با رویکرد سازنده گرایی بدون بازی) مطالب بیشتری یادگرفته اند.
    کلیدواژگان: بازی همسایگان ایران، طراحی محیط یادگیری سازنده گرایانه، بازیهای آموزشی، طراحی محیط یادگیری بازی گونه
  • ابراهیم ریحانی، زهرا شریفی، محمد سلطانی صفحه 41
    مفهوم حد یکی از مفاهیم بنیادی در ریاضیات، حساب دیفرانسیل و انتگرال است. این مفهوم به سبب پیش نیاز بودن برای مفاهیمی همچون پیوستگی، مشتق، انتگرال و سری ها، از اهمیتی ویژه در ریاضیات برخوردار است. پژوهش حاضر1که به روش کیفی انجام شده است، به بررسی بدفهمی های دانش آموزان سال سوم متوسطه در مورد مفهوم حد در شهرستان قوچان پرداخته است. جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان سال سوم متوسطه رشته ریاضی و تجربی این شهر بوده است. نمونه 108 نفری این پژوهش، شامل 74 پسر و 34 دختر، به شیوه تصادفی خوشه ایتک مرحله ای انتخاب شده است. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه ای محقق ساخته است که 11 سوال از مبحث حد را دربرمی گیرد. باتوجه به آلفای کرونباخ 792/0 به دست آمده،پایایی سوالات مورد تایید بوده است. نتایج حاصل از این تحقیق نماینگر درک ناقص دانش آموزان از مفهوم حد و پیوستگی است.تعبیر حد تابع به مثابه یک مرز، عدم تمایز میان مقدار تابع و حد آن، الزامی دانستن وجود مقدار تابع برای وجود حد آن در یک نقطه، درک نادرست از زبان و اصطلاحاتبه کاررفته برای تعریف حد، عدم درک مفهوم بی نهایت وناتوانی در تفسیر حدتابع به کمک نمودار آن از مشکلات و بدفهمی های دانش آموزان در درک مفهوم حد است. برخی دیگر از مشکلات هم به درک مفاهیم دیگری مانند تابع برمی گردد. مثلا عدم درک مفهوم تابع و ناتوانی در ارتباط میان بازنمایی های گوناگون یک تابع، از عوامل موثر بر درک دانش آموزان از مفهوم حد است. به طور خلاصه می توان گفت که درک دانش آموزان از مفهوم حد متکی بر تصور مفهومی آنان است.همچنین دانش آموزان در این تحقیق نشان می دهند که درک آنها از مفهوم حد، محدود به دستورات و روش ها و الگوریتم هایی است که به آنها آموزش داده شده است.
    کلیدواژگان: تابع، بدفهمی، حد، دانش آموزان، سوم متوسطه، آموزش ریاضی
  • یوسف ادیب، زهرا شریفی، نظیره محمودی صفحه 67
    یکی از راه های تعیین سطح خوانایی کتابهای درسی و تشخیص متناسب بودن متن با توانایی دانش آموزان، اندازه گیری قدرت خوانایی متن است که عوامل مهمی همچون خود یادگیرنده و کتاب درسی (فونت، شکلها و اندازه متن و...) را درنظر می گیرد. هدف از نگارش این مقاله بررسی قدرت خوانایی دانش آموزان یک زبانه (فارس زبان) و دو زبانه (کرد و آذری زبان) و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی است. این تحقیق با روش علی- مقایسه ای انجام شده است. 430 دانش آموز پنجم ابتدایی یک زبانه فارس و دو زبانه آذری و کرد زبان به منزله نمونه آماری در سه شهر تهران، مهاباد و مراغه با روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب شده اند. شمار نمونه ها در این شهرها به ترتیب 153، 145و 132 بوده است. برای اندازه گیری قدرت خوانایی دانش آموزان از آزمون کلوز و برای پیشرفت تحصیلی از آزمون معلم ساخته که دارای روایی و پایایی لازم بودند، استفاده شده است. داده های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان داد که میان قدرت خوانایی دانش آموزان یک زبانه و دو زبانه تفاوت معنادار وجود دارد و یک زبانه ها قدرت خوانایی بالاتری دارند، اما میان قدرت خوانایی دو زبانه های آذری و کردزبان، تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج نشان داد که میان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان (یک زبانه و دو زبانه) نیز تفاوت وجود دارد و همبستگی معناداری میان قدرت خوانایی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان (یک زبانه و دو زبانه) وجود دارد؛ بنابراین، با توجه به نتایج پژوهش می توان گفت که متن کتاب فارسی پنجم متناسب با سطح توانایی دانش آموزان دو زبانه نیست و متن از نظر سطح خوانایی بالاتر از سطح توانایی دانش آموزان دو زبانه است، اما متن کتاب برای دانش آموزان یک زبانه مناسب است.
    کلیدواژگان: قدرت خوانایی، دو زبانگی، پیشرفت تحصیلی، کتاب فارسی
  • رجب ربوی، صادق ملکی آوارسین، جعفر ترک زاده صفحه 85
    این پژوهش به منظور بررسی موانع اجرای مصوبات شوراهای آموزش و پرورش انجام گرفته است. روش تحقیق کمی- توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل 514 نفر از اعضای شورای آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی بوده و نمونه آماری به روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی و تصادفی ساده به تعداد 264 نفر انتخاب شده است. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بوده که دارای سه مولفه موانع ساختاری، فرهنگی و اجتماعی با 22 گویه است و روایی آن با نظرسنجی از متخصصان مورد تائید قرار گرفته است و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ به میزان 85/0 محاسبه گردیده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از میانگین، انحراف معیار و آمار استنباطی به ویژه آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که میان موانع ساختاری، اجتماعی و فرهنگی با مصوبات تحقق نیافته شوراها رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.همچنین برای پیش بینی متغیر ملاکی مصوبات تحقق نیافته شوراها از متغیرهای پیش بین موانع ساختاری، اجتماعی و فرهنگی بهره گیری شده است و مقدارR2 تعدیل یافته نشان می دهد که 38 درصد تغییرات متغیر ملاک (مصوبات تحقق نیافته شوراها) ناشی از متغیرهای پیش بین است. از میان متغیرهای پیش بین، متغیر موانع اجتماعی در سطح p<0/01 معنادار است و متغیرهای موانع فرهنگی و موانع ساختاری معنادار نیست. با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاد می شود الزامات قانونی، اجرایی و سیستم ارزیابی مناسب در زمینه میزان همکاری و مشارکت سایر سازمانها، شرکتهای دولتی و غیردولتی در اجرای مصوبات شوراهای آموزش و پرورش لحاظ شود.
    کلیدواژگان: شورای آموزش و پرورش، موانع ساختاری، اجتماعی و فرهنگی، مصوبات تحقق نیافته شوراها
  • ساناز دهقان مروستی صفحه 101
    پژوهش حاضر با هدف مطالعه نقش مدیران آموزشی در ایجاد جو اخلاقی در مدارس و حمایتهای اجتماعی و رابطه آن با عملکرد سازمانی انجام شده است. طرح کلی پژوهش، همبستگی بوده است. بدین منظور 160 معلم به روش نمونه گیری تصادفی از میان معلمان متوسطه اول شهر یزد از دو ناحیه 1 و 2 آموزش و پرورش انتخاب شدند که از این عده 152 نفر به پرسشنامه ها به طور کامل پاسخ دادند. در این پژوهش از مقیاس حمایت اجتماعی اقتباس شده از پرسشنامه کیفیت زندگی کاری واندوردوف و مایز، پرسشنامه عملکرد سازمانی لائو و می و پرسشنامه جو اخلاقی ویکتور و کولن استفاده شده است. به منظور تحلیل آماری داده ها، تحلیل همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس چندعاملی به کار رفته است. یافته های تحقیق نشان می دهند که دیدگاه مدیران آموزشی بر جو اخلاقی مدارس اثر می گذارد و نوع جو اخلاقی ایجاد شده و حمایتهای اجتماعی مدیران آموزشی و همکاران بر عملکرد سازمانی معلمان نقش تعیین کننده ای دارد. نتایج نشان می دهند که از میان 5 نوع جو اخلاقی دیدگاه کولن، تاکید بر اجرای صرف قوانین و دیدگاه ابزاری از اولویتهای اصلی مدیران آموزشی است و توجه به کارآمدی و رفتار مراقبت کننده در اولویتهای بعدی قرار دارند. در جوی که دیدگاه ابزاری حاکم است، عملکرد مطلوب معلمان کاهش می یابد و تنها کارآمدی با عملکرد مطلوب سازمانی معلمان رابطه دارد. اما بهترین پیش بینی کننده عملکرد سازمانی مطلوب معلمان، حمایت اجتماعی مدیران آموزشی است و بهترین پیش بینی کننده برای عملکرد ضعیف، دیدگاه ابزاری است. در مقایسه میان مدیران مدارس دولتی و غیردولتی هیچ تفاوتی در جو اخلاقی و حمایتهای اجتماعی دیده نشده اما هر چه سابقه خدمت معلمان افزایش می یابد، ادراک بیشتری از دو بعد اخلاقی تاکید بر قوانین و رفتار مراقبت کننده گزارش شده است.
    کلیدواژگان: مدیران آموزشی، حمایت اجتماعی، عملکرد سازمانی، معلمان متوسطه اول
  • زینب بابای خاکیان، جهانگیر کرمی، علیرضا رشیدی صفحه 123
    پژوهش حاضر1 با هدف تعیین رابطه ناگویی هیجانی و تعهد سازمانی با فرسودگی شغلی دبیران آموزش و پرورش شهر کرمانشاه انجام شده است. جامعه آماری پژوهش همه دبیران زن آموزش و پرورش شهر کرمانشاه بوده که از میان آنها به روش نمونه گیری خوشه اینمونه ای به حجم 300 نفر انتخاب شده اند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های ناگویی هیجانی تورنتو، تعهد سازمانی آلن و مایر و فرسودگی شغلی ماسلاچ استفاده شده است. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و داده ها با روش های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره تحلیل شده اند. نتایج پژوهش نشان می دهد که میان مولفه های ناگویی هیجانی و فرسودگی شغلی رابطه مثبت وجود دارد، یعنی با افزایش ناگویی هیجانی، فرسودگی شغلی افزایش می یابد و با کاهش ناگویی هیجانی، فرسودگی شغلی کاهش می یابد. میان تعهد سازمانی و خرده مقیاسهای آن با فرسودگی شغلی رابطه منفی وجود دارد، یعنی با افزایش تعهد سازمانی، فرسودگی شغلی کاهش می یابد و با کاهش تعهد سازمانی، فرسودگی شغلی افزایش می یابد و ناگویی هیجانی و تعهد سازمانی توان پیش بینی فرسودگی شغلی را دارند. براساس نتایج پژوهش ناگویی هیجانی و تعهد سازمانی از عوامل پیش بینی کننده فرسودگی شغلی هستند، بنابراین توصیه می شود در پیشگیری و کاهش فرسودگی شغلی، این عوامل به دقت مورد توجه قرار گیرند. همچنین می توان با تدابیر مناسب به سلامت محیط شغلی و کاهش فرسودگی شغلی دبیران کمک کرد.
    کلیدواژگان: ناگویی هیجانی، تعهد سازمانی، فرسودگی شغلی
  • تیمور باقری صفحه 137
    هدف کلی این پژوهش بررسی نارسایی های نظام راهنمایی و مشاوره دبیرستانهای استان اصفهان در سال تحصیلی 921391 بوده که سیستم حمایتی مشاوران، سیستم برنامه درسی مشاوران و سیستم مشاوره های فردی و گروهی را در برگرفته است. جامعه آماری این پژوهش همه مدیران، مشاوران، دانش آموزان و کارشناس مسئولان مشاوره استان بوده اند. حجم نمونه 344 نفر بوده که به روش تصادفی ساده انتخاب شده است. روش تحقیق، توصیفی و از نوع پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که دارای روایی صوری و محتوایی بوده و پایایی آن به روش ضریب آلفای کرونباخ 97% به دست آمده است. نتایج نشان می دهد که از نظر مدیران، مشاوران و کارشناسان میزان نارسایی ها کمتر از حد متوسط اما از نظر دانش آموزان بیشتر از حد متوسط بوده است (001/0=P) و میان پاسخ های مدیران، مشاوران و دانش آموزان در مورد وجود یا عدم وجود امکانات تفاوت معنا دار وجود دارد (001/0=P). همچنین دانش آموزان دختر بیشتر از دانش آموزان پسر، دانش آموزان رشته علوم انسانی بیشتر از دانش آموزان سایر رشته ها، پایه پیش دانشگاهی بیشتر از سایر پایه ها و دانش آموزان 17 و 18 ساله بیشتر از سایر سنین نارسایی ها را ارزیابی نموده اند و این نتایج در سطح 1./.=α معنادار بوده است. همچنین در این پژوهش دانش آموزان همه مدارس اعلام داشتند که دارای مشاور بوده اند و 95 درصد آنها مشاوران خود را می شناختند و 93 درصد آنها اعلام داشتند که مشاور در کلاس آنها حضور پیدا کرده است.
    کلیدواژگان: نارسایی های نظام راهنمایی و مشاوره، سیستم حمایتی، سیستم برنامه درسی، سیستم مشاوره فردی و گروهی، سیستم پاسخگویی
|
  • Y. Mahdavinasab, H. Fardaanesh*, E. Talaaee, J. Haatami Page 9
    Games as enjoyable activities are of special interest to children, and their use as instructional tools can lead to better learning. In order to design and develop such a game from a constructivist perspective, one of the lessons in the fifth grade’s social studies textbook, titled Iran’s neighbors, was selected. Following the initial development, the game was improved further, given the feedback provided by a number of teachers and experts in the field. For the experimental trial of the game, a sample of 50 male fifth graders was selected and divided into two subgroups one of which used the game while learning the lesson. Both groups were taught the lesson using constructivist methods, however, the experimental group showed a much better learning than the control group.
    Keywords: educational games, constructivist learning environment, learning through game playing
  • E. Reyhaani, Z. Sharifi *, M. Soltaani Page 41
    The concept of limit is one of the basic concepts in mathematics. As such, clear understanding of it is pre-requisite for learning many other concepts. However, many of high school students suffer from misunderstanding this basic concept. To identify and remedy these misconceptions, a cluster sample of 108 high school seniors (74 boys and 34 girls) was selected and then given a questionnaire on the concept with an internal consistency of 0.79. Data analysis show that the students fail to correctly understand the concept of limit and continuity, as they do not view the limit as a borderline, do not distinguish the limit of a function from itself, have no correct conception of infinity, fail to use the language and special terms correctly, and cannot use graphs to explain limit. It is concluded that the root of the matter is in students’ conceptual framework and limited to guidelines and methods given to them by their teachers.
    Keywords: function, misunderstanding, limit, high school seniors, math teaching
  • Y. Adib, Z. Sharifi *, N. Mahmoodi Page 67
    To compare both the reading ability and academic achievement among Farsi speaking mono-lingual fifth graders and their bilingual Aazari and Kordi counterparts, three samples of 153, 132, and 145 (total 430) such students from three cities of Tehran, Maraagheh, and Mahaabaad were selected and then tested. The measures used were the Cloze test of reading ability and a teacher-made achievement test. The analysis of the data revealed a significant difference between the monolingual and bilingual groups in both reading ability and achievement. There was no significant difference between the two bilingual groups who scored lower than the Farsi speaking monolinguals, indicating that the texts used nationally are not suitable for all students, especially those whose home language is not Farsi.
    Keywords: reading ability, bilingualism, academic achievement, Farsi textbook
  • R. Rabavi *, S. Maleki Aavaarsin, J. Torkzaadeh Page 85
    To identify the impediments of implementing the decisions made by the provincial council of education in East Azerbaijan, a randomly selected sample of 264 council members was given a questionnaire consisting of three sets of structural, cultural, and social impediments. The internal consistency of the instrument is 0.85. Data analyses show a significant positive correlation between the three sets of impediments and the ratified bills not implemented. Further analysis revealed that 38% of bills not implemented is due to predictive variables from among which only the social impediments are significant. It is suggested that necessary legal and executive steps be taken, and appropriate evaluation system implemented in order to optimize the cooperation of all involved in implementing the council’s decisions.
    Keywords: educational council, structural impediments, cultural impediments, social impediments
  • S. Dehghaan Marvasti * Page 101
    To explore the role of educational administrators in creating a moral atmosphere and social support and its relation with organizational performance, a random sample of 160 teachers from two districts in Yazd was given a set of three questionnaires each measuring one of the three constructs. Statistical data analyses revealed school administrators’ perspective impacts schools moral atmosphere, and the type of moral atmosphere, as well as the administrators and teachers’ social support affects teachers’ organizational performance. Furthermore, it was discovered that from among the five types of atmosphere, the instrumental perspective is more emphasized. In such an atmosphere the desired performance is less frequent and teacher performance is only related to their efficacy. The best predictor for the desired organizational performance is administrators’ social support. A comparison between public and private schools revealed no significant difference in their atmospheres nor social support, however, with the increase in years of experience, perceptions of moral dimensions of caring and law abiding are improved.
    Keywords: school administrators, social support, organizational performance, middle school teachers
  • Z. Baabaay Khaakiaan *, J. Karami, A.R. Rashidi Page 123
    To assess the extent of alexithymia and organizational commitment, and examine the relation between them and occupational burnout, a cluster sample of 300 high school teachers was selected and three instruments for measuring the three constructs were administered. Data analyses revealed that alexithymia is positively correlated with occupational burnout, whereas the latter’s correlation with organizational commitment is negative. It is concluded that the occupational burnout can be predicted by the other two constructs; hence, preventive measures would involve improvements in both commitment and alexithymia.
    Keywords: alexithymia, organizational commitment, occupational burnout
  • T. Baagheri * Page 137
    Counselling and guidance services given to high school students in Isfahan suffer from many inadequacies in areas of supporting counsellors, and providing individual and group counselling. To identify the shortcomings a sample of 344 counsellors, administrators, and students, randomly selected, was given a questionnaire which seemed to have validity and an internal consistency of 0.97. The data analyses revealed a significant difference between opinions of students and those of the other groups in regards to the severity of the shorcomings, just as there was such a difference regarding the existence of facilities. Significant differences were also detected between male and female students, humanities students vs. others, 12th graders compared to students of other grades, and the 17-18 year olds against the other age groups. While all students have a counsellor, only 95% of them know their counsellor, and 93% have seen their counsellor in the classroom.
    Keywords: inadequacies in counselling, guidance, support system, curriculum, personal, group counselling, liability