فهرست مطالب

تحقیقات دامپزشکی و فرآورده های بیولوژیک - سال بیست و نهم شماره 4 (پیاپی 113، زمستان 1395)

نشریه تحقیقات دامپزشکی و فرآورده های بیولوژیک
سال بیست و نهم شماره 4 (پیاپی 113، زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/10/06
  • تعداد عناوین: 15
|
  • مقاله مروری
  • منصور بنانی* صفحات 2-16
    عفونت اورنیتوباکتریوم رینوتراکئال (ORT) یک بیماری مسری باکتریایی پرندگان و به طور عمده در ماکیان و بوقلمون است که موجب اختلال تنفسی، تلفات و حذف کشتارگاهی شده و سالیانه خسارات سنگینی در سراسر دنیا به صنعت طیور وارد می نماید. علائم بیماری در عفونت های طبیعی و تجربی ORT، آلودگی های همزمان با سایر عوامل بیماری زای طیور، بیماری زایی و همچنین اهمیت بیماری از نظر اقتصادی و بهداشت عمومی مرور شده و مورد تحلیل قرار گرفته است. علائم تنفسی نظیر پنومونی، علائم عصبی، کاهش رشد، افت تولید تخم مرغ و آسیت از جمله علائم مشاهده شده در ایران است. وجود قالب چرکی در نای و نایژه ها و تلفات در عفونت طبیعی و تجربی ORT به همراه ویروس آنفلوانزای H9N2 در ایران دیده شده است. در صورتی که درآلوده سازی تجربی ویروس به تنهایی علائم بالینی شدید و تلفاتی دیده نشد. اورنیتوباکتریوز در نژادهای مختلف ماکیان ایران و همچنین در بوقلمون ها با شیوع بالایی گزارش شده است. بیماری زایی سویه های ORT متفاوت بوده و امکان بروز سویه های با حدت بالاتر ، همواره بایستی مورد توجه قرار گیرد. مطالعات محدودی در خصوص عوامل حدت این باکتری نظیر مکانیزم غیر سیدروفوری کسب آهن، فعالیت آنزیم نورامینیداز و پروتئین شبه همولیزین انجام شده است. برای مقابله با بیماری، واکسیناسیون با واکسن اتوژن، درمان دارویی بر اساس آنتی بیوگرام و مدیریت استرس ها و عوامل بیماری زای همزمان، از جمله راه های موثر است. پایین آوردن سن کشتار در جوجه های گوشتی یکی دیگر از راه های مقابله با خسارت های ناشی از ORT است.
    کلیدواژگان: عفونت طبیعی، تجربی، اورنیتوباکتریوم رینوتراکئال، بیماری زایی، صنعت طیور ایران
  • منصور بنانی*، حمید شایگان صفحات 17-24
    اورنیتو باکتریوم رینوتراکئال (ORT) یکی از عوامل ایجاد کننده بیماری های تنفسی طیور می باشد. در این تحقیق، حساسیت دارویی47 جدایه باکتری ORT، از گله های طیور صنعتی، که در سه مقطع زمانی سال های 1379، 1380 و 1386 به موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی ارجاع داده شده بودند، با استفاده از روش انتشاری دیسک، نسبت به 35 آنتی بیوتیک آزمایش شدند. هیچ جدایه ای نسبت به تیامولین مقاوم نبود و کمترین مقاومت ها (کمتر از 50 %) نسبت به آمپی سیلین، کلیندامایسین، آموکسی سیلین، ایمیپنم، داکسی سایکلین، سفالکسین، تایلوزین، کلرامفنیکل، فلورفنیکل، فورازولیدون، پنی سیلین، تیکارسیلین، دانوفلوکساسین، سیپروفلوکساسین، نورفلوکساسین و سفتیوفور مشاهده شد. مقاومت کامل تمامی جدایه ها نسبت به اریترو مایسین، جنتامایسین، کوتریموکسازول، سولتریم، لینکومایسین، نافسیلین، نئومایسین و کلیستین دیده شد. هر چند مقایسه نتایج سال های مختلف در این تحقیق با توجه به یکسان نبودن نوع ماکیان تجاری (گوشتی، تخمگذار یا مادر گوشتی) و استان های محل مرغد اری، قابل تعمیم نیست ولی افزایش مقاومت در برابر آنتی بیوتیک های استرپتو مایسین، فورازولیدون، تتراسیکلین، اکسی تتراسیکلین، کلرتتراسیکلین، پنی سیلین، تیکارسیلین، سفتیوفور، دانو فلوکساسین و لینکواسپکتین و کاهش مقاومت و یا عدم تغییر مقاومت در خصوص سایر آنتی بیوتیک ها مشاهده گردید. به دلیل مقاومت اکتسابی عامل بیماری نسبت به داروهای آنتی بیوتیکی و نتایج مختلف درمان آنتی بیوتیکی، شایسته است که به آزمون آنتی بیوگرام این باکتری توجه بیشتری مبذول گردد.
    کلیدواژگان: اورنیتوباکتریوم رینوتراکئال، آزمایش تعیین حساسیت آنتی بیوتیکی، ماکیان، ایران
  • مقاله کامل
  • رمضانعلی حسن نژاد، رضا قنبرپور*، کیومرث امینی، جواد نصر صفحات 25-30
    کلی باسیلوز یک بیماری شایع در واحدهای پرورش مرغ های گوشتی بوده که بواسطه مقاومت باکتریائی و استفاده بی رویه از داروها طی سالیان متمادی تلفات و خسارات زیادی را به بار آورده است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی وجود ژن های bla TEM، bla CTX-M و bla SHV در نمونه های اشریشیا کلی جدا شده از طیور به روش Multiplex-PCR و تعیین الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی این سویه ها می باشد. در مجموع تعداد 60 جدایه اشریشیا کلی از نمونه های مدفوعی طیور بدست آمد. تست حساسیت آنتی بیوتیکی بر طبق دستورالعمل CLSI و براساس روش انتشار در ژل تعیین شد. DNA سلولی با استفاده از کیت DNA-سیناژن (Cell culture، Tissues، Gram negative Bacteria and CSF) استخراج و PCR چندگانه به منظور شناسایی ژنهایCTX-M، SHV و TEM انجام شد. نتایج تست حساسیت آنتی بیوتیکی نشان داد که، کمترین و بیشترین میزان مقاومت به ترتیب مربوط به ایمی پنم (0%) و آزترونام (77%) بود. 41 (68.3 %) سویه دارای ژن CTX-M، 28 (46.6 %) سویه دارای ژن TEM بودند. هیچ کدام از نمونه ها دارای ژن SHV نبودند. 16 سویه (26 %) به طور همزمان دارای ژن های TEM و CTX-M بودند. روش دیسک دیفیوژن برای تشخیص آزمایشگاهی حضور ESBLs، روشی بسیار کاربردی و مقرون به صرفه می باشدکه می تواند با توجه به اهمیت ارگانیسم های تولیدکننده ESBLs به آزمون های روتین اضافه گردد. در ضمن، برای تعیین ژنوتیپ می توان از آزمون PCR استفاده کرد.
    کلیدواژگان: ژن های مقاومتی، اشریشیا کلی، multiplex، PCR، حساسیت آنتی بیوتیکی
  • یدالله اسدپور *، احمدعلی فیوضی یوسفی، منصور بنانی صفحات 31-37
    اورنیتوباکتریوم رینوتراکئال (ORT) یک باکتری گرم منفی بوده که باعث ایجاد اختلالات تنفسی، کاهش رشد و افزایش تلفات در مرغداری های تجاری می گردد. هدف از مطالعه حاضر جداسازی، تشخیص مولکولی اورنیتوباکتریوم رینوتراکئال به روش واکنش زنجیره پلی مراز و تعیین حساسیت آنتی بیوتیکی بود. در این مطالعه از تعداد 50 گله گوشتی در سن کشتار از 9 کشتارگاه تعداد 513 نمونه (نای، ریه، سینوس زیرچشمی) جمع آوری شد. با استفاده از پرایمر اختصاصی در واکنش زنجیره پلی مراز، قطعه 784 جفت باز که بر روی ژن 16S rRNA قرار دارد در تعداد 29 گله (58 درصد) تکثیر و باند مشاهده شد. حساسیت باکتری نسبت به آنتی بیوتیک های رایج با استفاده از روش انتشار از دیسک مورد سنجش قرارگرفت. تمامی جدایه ها (100درصد) به آنتی بیوتیک های فلورفنیکل، تیامولین، پنی سیلین، آموکسی سیلین، آمپی سیلین، تایلوزین حساس و به آنتی بیوتیک های اریترومایسین، استرپتومایسین، سولفامتوکسازول تری-متوپریم، جنتامایسین، باسیتراسین، نئومایسین و کلیستین مقاوم بودند. نتایج نشان داد که میزان آلودگی عفونت ORT در گله های گوشتی استان گلستان بالا می باشد.
    کلیدواژگان: اورنیتوباکتریوم رینوتراکئال، PCR، مقاومت آنتی بیوتیکی، گلستان
  • عیسی دیرنده*، زربخت انصاری پیرسرایی، حمید دلدار، طناز صابری فر صفحات 38-44
    هدف از پژوهش حاضر مقایسه باروری پروتکل هایی بر پایه استرادیول (استرادابل سینک و هیت سینک) در گاوهای تازه زا هلشتاین بود. شمار 191 راس گاو شیری با رحم طبیعی و تخمدان فعال (با تولید شیر بیشتر از 30 کیلوگرم در روز با نوبت زایش 1/1±2/3) به طور تصادفی انتخاب و وارد یکی از دو گروه آزمایشی شدند. گاوهای گروه اول (هیت سینک) در روز صفر هورمون آزاد کننده گونادوتروپین (GnRH) دریافت کردند سپس در روز هفتم PGF2α و در روز هشتم استرادیول بنزوات دریافت کردند و در نهایت 48 تا 56 ساعت پس از تزریق استرادیول تلقیح انجام شد. گاوهای گروه دوم (استرادابل سینک) در روز صفر PGF2α دریافت کردند و از روز دوم پروتکل هیت سینک در آن ها آغاز شد. نتایج نشان داد درصد گیرایی پس از تلقیح تحت تاثیر پروتکل های همزمانی قرار گرفت (05/0 >P) و در گروه استرادابل سینک (70/35 درصد) بیشتر از گروه هیت سینک (87/21 درصد) بود. درصد مرگ و میر جنینی در فاصله روزهای 32 تا 60 پس از تلقیح در گروه استرادابل سینک کمتر از گروه هیت سینک بود (82/8 درصد در مقابل 23/19 درصد). میانیگن قطر فولیکول تخمک ریزی کننده در پروتکل استرادابل سینک (19/0±1/17 میلی متر) در مقایسه با گروه هیت سینک (32/0±2/19 میلی متر) کمتر بود. به طور کلی نتایج پژوهش حاضر نشان داد پروتکل استرادابل سینک در مقایسه با پروتکل هیت سینک سبب جوان تر شدن فولیکول تخمک ریزی کننده شد و همین امر می تواند یکی از دلایل درصد گیرایی بیشتر و مرگ و میر جنینی کمتر در این گروه باشد.
    کلیدواژگان: استرادابل سینک، اولتراسونوگرافی، باروری، گاو شیری، هیت سینک
  • حسن علی عربی*، امیر فدایی فر صفحات 45-56
    به منظور مقایسه ی شرایط سنتی موجود و استفاده از قرص آهسته رهش حاوی روی، سلنیوم و کبالت بر عملکرد میش های آبستن و بره های آنها، شش هفته قبل از زایمان 105 راس میش نژاد مهربان به سه گروه 35 راسی تقسیم شد: 1) تیمار شاهد؛ 2) تیمار دریافت کننده تزریق 10 سی سی سلنیوم بعلاوه ویتامین E؛ 3) تیمار دریافت کننده قرص آهسته رهش. جهت بررسی عملکرد بره ها از اطلاعات حاصل از تمام 35 راس میش در هر گروه استفاده شد، اما جهت بررسی فراسنجه های خون و شیر از هرگروه 6 راس میش و بره آنها مورد ارزیابی قرار گرفتند. نمونه گیری از خون میش ها در10 روز قبل و 45 و 90 روز پس از زایمان و از شیر آنها در روز 45 شیردهی و خونگیری از بره های آنها در10، 45 و 90 روزگی انجام شد. بالاترین وزن تولد و ازشیرگیری و افزایش وزن روزانه مربوط به بره های تیمار قرص بود (05/0>P). بره های تیمار قرص درصد تلفات و علائم بیماری ماهیچه سفید کمتری داشتند. فعالیت آلکالین فسفاتاز، غلظت روی و ویتامین B12 پلاسمای میش های دریافت کننده قرص و بره های آنها نسبت به سایر تیمارها بالاتر بود (05/0>P). غلظت سلنیوم پلاسما و فعالیت گلوتاتیون پراکسیداز میش های دریافت کننده قرص و تزریق نسبت به میش های شاهد در 10 روز قبل از زایمان بالاتر بود اما 45 روز پس از زایمان فقط میش های دریافت کننده قرص مقادیر بالاتری داشتند (05/0>P). فعالیت گلوتاتیون پراکسیداز و غلظت سلنیوم پلاسمای بره های تیمار قرص نسبت به سایر تیمارها بالاتر بود. میش های دریافت کننده قرص غلظت روی، سلنیوم و ویتامین B12 شیر بالاتری نسبت به حیوانات در گروه های دیگر داشتند (05/0>P).
    کلیدواژگان: قرص آهسته رهش، میش، بره، شیر
  • نصرالله واحدی نوری*، مجتبی محرمی صفحات 57-64
    عوامل بیماری زای فرصت طلب قارچی (آسکوسفرا آپیس، آسپرژیلوس فلاووس، آسپرژیلوس فومیگاتوس) در زنبوران عسل، سبب زیان های اقتصادی و بهداشتی قابل توجهی می گردند. این مقاله به بررسی فراوانی این عوامل در کندوهای زنبور عسل استان مازندران می پردازد. برای این منظور، در سال 1380، درسطح استان، پنج منطقه (شهرستان های: نوشهر، نور، آمل، ساری و بهشهر) انتخاب گردید. نمونه گیری در سه فصل بهار، تابستان و پائیز انجام شد. در هر فصل از هر منطقه، 10 زنبورستان و ازهر زنبورستان، 4 کندو و از هر کندو نمونه های (زنبور، لارو، گرده و عسل) به صورت تصادفی انتخاب شده اند. درمجموع این تحقیق از 468 کندو در طی سه فصل نمونه گیری به عمل آمده است. در آزمایشگاه، کشت میکروبی برروی نمونه ها انجام شد. نتایج نشان می دهد که 5/36% از کل نمونه های مورد آزمایش آلوده به قارچ های بیماری زا (آسکوسفرا آپیس، آسپرژیلوس فلاووس، آسپرژیلوس فومیگاتوس) بوده اند، برحسب نوع نمونه (زنبور، لارو، گرده و عسل) میزان آلودگی به ترتیب 40/37% ، 30/33%، 10/37% و 70/36% می باشد که به لحاظ آماری معنی دار نمی باشد. همچنین بر حسب نوع قارچ های بیماری زا، میزان آلودگی نمونه ها به قارچ آسکوسفرا آپیس، 43/0% ، قارچ های آسپرژیلوس فلاووس و آسپرژیلوس فومیگاتوس ، 07/36% تعیین گردیده است، که تفاوت به لحاظ آماری معنی دار می باشد. بنابر این در این تحقیق، در کندو های زنبور عسل استان مازندران ، آلودگی به قارچ آسکوسفرا آپیس بسیار اندک بوده، درصورتی که آلودگی به قارچ های آسپرژیلوس فلاووس، آسپرژیلوس فومیگاتوس فراوان می باشد.
    کلیدواژگان: فراوانی، آسکوسفرا آپیس، آسپرژیلوس فلاووس، آسپرژیلوس فومیگاتوس، زنبورعسل
  • وحید مرشدی، ناصر آق*، جاسم مرمضی، فرزانه نوری، تکاور محمدیان صفحات 65-74
    هدف از این مطالعه، تعیین اثرات سطوح مختلف لاکتوفرین جیره بر روی فعالیت آنزیم های گوارشی، ترکیبات بیوشیمیایی لاشه و فلور باکتریایی روده بچه ماهی صبیتی (Sparidentex hasta) با میانگین وزنی 3/0 ± 64/7 گرم بود. این مطالعه در قالب یک طرح کاملا تصادفی با 3 تیمار و 3 تکرار در تانک های فایبرگلاس 300 لیتری انجام شد. ماهیان با جیره های حاوی 0، 400 و 800 میلی گرم لاکتوفرین در هر کیلوگرم غذا به مدت 42 روز تغذیه شدند. در پایان آزمایش نمونه های لاشه و روده جمع آوری شد. نتایج حاصل نشان داد که لاکتوفرین جیره فعالیت آنزیم های گوارشی شامل پروتئاز، آمیلاز و لیپاز ماهی صبیتی را تغییر نداد (05/0 < p). در این آزمایش رابطه همبستگی ضعیف، مثبت و غیر معنی داری بین لاکتوفرین جیره و فعالیت آنزیم پروتئاز، آمیلاز و لیپاز مشاهده شد (05/0 < p). نتایج این مطالعه نشان داد که سطوح مختلف لاکتوفرین تاثیری بر روی ترکیب بیوشیمیایی بدن شامل پروتئین، خاکستر و رطوبت و فلور باکتریایی روده ندارد (05/0 < p) ، اما میزان چربی لاشه در ماهیان تغذیه شده با 400 میلی گرم لاکتوفرین در هر کیلوگرم غذا به صورت معنی داری بالاتر از گروه شاهد بود (05/0 > p). به طور کلی، این مطالعه نشان داد که فعالیت آنزیم های گوارشی به وسیله لاکتوفرین جیره تحت تاثیر قرار نمی گیرد. علاوه بر این، می توان نتیجه گیری کرد که تغذیه ماهی صبیتی با جیره حاوی 400 و 800 میلی گرم لاکتوفرین در هر کیلوگرم غذا برای یک دوره 6 هفته ای ترکیب بیوشیمیایی بدن و فلور باکتریایی روده را بهبود نمی بخشد.
    کلیدواژگان: لاکتوفرین، آنزیم های گوارشی، ترکیب بیوشیمیایی لاشه، فلور باکتریایی روده، ماهی صبیتی
  • پریا اکبری*، محمد سعید فریدونی صفحات 75-81
    هدف از این تحقیق، بررسی نحوه عملکرد عصاره های مورد و آنغوزه بر درصد تفریخ و بقاء لارو قزل آلای رنگین کمان در مراحل اولیه رشد و تکامل در مقایسه با مالاشیت گرین می باشد. این تحقیق، در کارگاه تکثیر و پرورش روستای دلخان سپیدان شیراز انجام گرفت. میزان تفریخ و نیز میزان بقاء لاروها بعد از جذب کیسه زرده، تحت تاثیر تیمارهای عصاره مورد با غلظت 400 میلی گرم بر لیتر و آنغوزه با غلظت40 میلی گرم بر لیتر به مدت30 دقیقه شستشوی روزانه با سه تکرار مورد سنجش قرار گرفت. گروه کنترل مثبت در معرض2 میلی گرم بر لیتر مالاشیت گرین به مدت 20 دقیقه شستشوی روزانه قرار گرفت و گروه کنترل منفی (شاهد) بدون هرگونه مداخله دارویی به کار گرفته شد. نتایج حاصله نشان داد که در میزان تلفات تخم در مرحله تفریخ در گروه شاهد بطور معنی داری بیشتر از تیمارهای مورد آزمایش بود (05/0>P) به علاوه میزان تلفات در تیمار مورد بطور معنی دار کمتر از مالاشیت گرین و آنغوزه بود (05/0>P). همچنین میزان تلفات تخم بین تیمارهای آنغوزه و مالاشیت گرین تفاوت معنی داری را نشان نداد (05/0P). نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که استفاده از عصاره مورد به میزان 400 میلی گرم بر لیتر، موجب افزایش درصد تفریخ و بازماندگی لاروها بعد از جذب کیسه زرده گردید و قابل رقابت با مالاشیت گرین می باشد.
    کلیدواژگان: قزل آلای رنگین کمان، گیاه مورد، گیاه آنغوزه، درصد تفریخ، درصد بقاء
  • علیرضا گلچین منشادی*، اشکان مشایخی، محمد ترحمی صفحات 82-91
    دراین بررسی تعداد 30 ماهی در سال 1393 از 4 گونه ماهی رودخانه شاپور شامل برگ بیدی، لوتک، گل چراغ و دشت ارژنی صید و پس از انتقال به آزمایشگاه انگل شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد واحد کازرون از لحاظ انگل های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گرفتند. در مجموع 12 گونه انگل شامل 5 گونه منوژن(Dactylogyrus carassobarbi Dactylogyrus holciki ،Dactylogyrus alatus ،Dactylogyrus pulcher ،Dactylogyrus sp.i و Gyrodactylus sp.i)، یک گونه دیژن (Allocreadium sp.i)، دو گونه نماتود (Rhabdochona sp.i وCucullanus sp.i) یک گونه سخت پوست (Lamprolegna sp.i)،یک گونه تک یاخته (I(Ichthyophthrius multifillis، یک گونه میکسوزوآ (Myxobolus sp.i) جداسازی و شناسایی گردید. نتایج این مطالعه نشان داد که بیشترین درصد آلودگی انگلی مربوط به داکتیلوژیروس و کمترین آن مربوط به لامپروگلنا و کوکولانوس بود. همچنین ماهی برگ بیدی و دشت ارژنی به ترتیب بیشترین و کمترین درصد آلودگی انگلی را به خود اختصاص دادند. بر اساس نتایج حا صل از این مطالعه D. alatus برای اولین بار در ایران از ماهی گل چراغ گزارش گردید.
    کلیدواژگان: تک یاخته، پریاخته، رودخانه شاپور، کازرون
  • پریا اکبری*، ناصر شهرکی صفحات 92-99
    تحقیق حاضر به منظور بررسی اثر عصاره جلبک پادینا (Padina astraulis) بر شاخص های رشد، تغذیه، ترکیب شیمیایی و اسیدهای چرب بدن ماهی کفال خاکستری به مدت 62 روز صورت گرفت. در این مطالعه، تعداد 360 قطعه لارو کفال ماهی با میانگین وزنی 02 /0±82/0 گرم در یک طرح کاملا تصادفی با 4 تیمار آزمایشی و 3 تکرار (با تعداد 30 قطعه در هر تکرار) که شامل تیمار آزمایشی شاهد (بدون استفاده از عصاره جلبک) و در تیمار های آزمایشی 2، 3، 4 میزان استفاده از عصاره جلبک به ترتیب گرم در 5، 10، 15 کیلوگرم در غذا بود مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج حاصله نشان داد که در پایان آزمایش، بالاترین وزن نهایی 11/0±22/4 گرم، بیشترین میزان رشد روزانه 51/0±77/1 درصد، کمترین ضریب تبدیل غذا 05/0±95/0، بالاترین میزان غذای دریافتی 12/0±81/2 درصد، بالاترین راندمان مصرف پروتئین 78/0±91/2، بالاترین راندمان مصرف چربی54/0±66/3 بیشترین میزان پروتئین لاشه 98/0±51/23 درصد، بیشترین میزان چربی لاشه 08/0±95/18 درصد و بیشترین سطوح اسیدهای چرب غیر اشباع چند زنجیره ای (PUFA) شامل اسید لینولئیک 04/0±51/6 درصد، اسید لینولنیک (09/0±81/4 درصد) و ایکوزا پنتانوئیک اسید (10/0±21/5 درصد) در تیمار حاوی گرم در 15 کیلوگرم عصاره جلبک مشاهده شد. که با تیمار شاهد دارای تفاوت معنی دار بود (05/0>P). در مجموع بر اساس نتایج این تحقیق، افزودن گرم در 15 کیلوگرم عصاره جلبک پادینا به جیره غذایی ماهی کفال خاکستری به منظور بهبود شاخص های رشد، تغذیه، کیفیت لاشه و افزایش اسید های چرب چند زنجیره ای در این ماهی پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: کفال ماهی، جلبک پادینا، ترکیب لاشه، ضریب تبدیل غذایی، محرک رشد
  • باقر امینیان فتیده*، نیلوفر گل محمدی منجیلی، سعید شفیعی ثابت، نیما وحدتی، محمد ولی جعفری صفحات 100-109
    ماهیگیری الکتریکی یکی از روش های مورد استفاده جهت نمونه برداری های تحقیقاتی از گونه های آبزیان در محیط های آب شیرین و رودخانه ای می باشد. همچنین در محیط های دریایی استفاده از میدان های الکتریکی جهت کاهش صید ضمنی و افزایش هدفمند فعالیت های صیادی بخصوص گونه های کفزیان متداول می باشد. شدت جریان الکتریکی و عوامل محیطی مثل غلظت شوری می تواند اثرات متفاوتی بر ماهی ها داشته باشد. بنابراین بررسی تغییرات رفتاری و اثرات فیزیکی احتمالی استفاده از جریان های الکتریسیته بر روی گونه های ماهیان هم از نظر زیست شناسی گونه ها و هم از جنبه تغییرات پراکنش جمعیت گونه های صید اهمیت زیادی دارد. مطالعه ی حاضر با هدف بررسی تغییرات رفتار ی ماهی کپور معمولی پرورشی (Cyprinus carpio) در استخرهای آزمایشی و ایجاد میدان الکتریکی با ولتاژهای متغیر در میزان شوری آب متفاوت، در مقابل تله ماهیگیری انجام شد. با توجه به قدرت و نوع میدان در آب با رسانایی و درجه شوری متفاوت واکنش های رفتاری ماهی کپور از جمله فاصله گرفتن از منبع جریان الکتریکی، واکنش ترس، تشنج و در نهایت مرگ و میر ماهی ها زمانی که در محیط آزمایشی بودند بررسی شد. تیمارهای الکتریکی در این تحقیق ولتاژهای 240، 225، 210، 195، 180، 165، 150،135، 120، 105و90 ولت در چهار غلظت شوری (0، 2، 4 و 8 گرم در لیتر) بود. نتایج این تحقیق نشان داد که افزایش میزان شوری از (8-0) گرم در لیتر تاثیری در میزان فاصله ی ماهی کپور از منبع جریان نداشته است در حالی که با افزایش میزان ولتاژ تاثیر معنی داری روی فاصله ماهی از منبع جریان مشاهده شده است. همچنین در تمام میزان شوری های مورد بررسی حداکثر میزان تشنج در ماهی کپوردر ولتاژهای بالاتر از 150 ولت مشاهده شد. مرگ ومیر در ولتاژهای بالا بویژه 225 به بالا قابل مشاهده بوده. مطالعات بیشتر تکمیلی رفتارشناسی و بررسی اثرات احتمالی آلاینده های محیطی حاصل از فعالیت های انسانی شامل میدان الکتریکی حاصل از مکانیزاسیون استخرهای پرورش ماهی و فعالیت های صید و صیادی بر روی تغییرات رفتار، فعالیت ها و عکس العمل ماهیان در محیط های پرورشی و همچنین در برابر تله های ماهیگیری صید صنعتی پیشنهاد می شود. همچنین بررسی اثرات احتمالی آلاینده های زیستی در سطوح جمعیتی مختلف و بازخوردهای اکولوژیکی آلاینده ها نیازمند مطالعات آزمایشگاهی و میدانی بیشتر بر روی گونه های مختلف ماهی می باشد.
    کلیدواژگان: رفتارشناسی، کپور معمولی، صید الکتریکی، شوری، تله ماهیگیری
  • احمد ایمانی، کوروش سروی مغانلو*، سیران خانی صفحات 110-118
    امروزه با توجه به رشد سریع و افزایش روز افزون کاربرد نانو ذرات، احتمال ورود این مواد به محیط های آبی و بروز مسمومیت در آبزیان وجود دارد. در مطالعه حاضر 135 قطعه بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان با وزن متوسط 30 گرم میان 3 تیمار، در قالب یک طرح کاملا تصادفی دو مرحله ای، توزیع شدند. طی 21 روز نخست (مرحله اول) ماهیان در معرض غلظت های مختلف نانوذره مس شامل گروه شاهد (بدون نانوذره) ، ppb 25 و ppb 50 قرار گرفتند. در نهایت با هدف بررسی توانایی بازسازی آسیب های احتمالی، ماهیان مزبور به مدت 21 روز دیگر در محیط فاقد نانوذره مس نگهداری شدند. در پایان روزهای 21 و 42 به منظور بررسی آسیب های بافت کبد و فاکتورهای خونی و بیوشیمیایی در گروه های مختلف آزمایشی، نمونه برداری انجام شد. نتایج بافت شناسی کبد در مرحله اول نشان داد که هر دو تیمار حاوی نانو ذره باعث ایجاد آسیب هایی همچون پرخونی شدید در ساختار کبد و تخریب سیتوپلاسم شده است. همچنین دژنراسیون سیتوپلاسمی و واکوئلی هپاتوسیت های نزدیک به سینوزوئیدها در تیمار دوم رویت گردید. در تیمار سوم نیز نکروز کبدی، التهاب، تورم شدید در ناحیه مجاری صفراوی، کپسول ها و ترشحات ناشی از التهاب قابل ملاحظه بود. در مرحله دوم مطالعه نیزآسیب های بافتی به میزان کمتری قابل مشاهده بود. نتایج حاکی از وجود تفاوت معنی دار (05/0>P) در میزان فعالیت آنزیم GGT بود. تعداد گلبول های سفید خون بین تیمارهای 1 و 3 به طور معنی داری متفاوت بود (05/0>P). در مرحله دوم مطالعه نیز تعداد گلبول های قرمز و هماتوکریت، اختلاف معنی داری نشان ندادند (05/0 کلیدواژگان: نانوتوکسیکولوژی، نکروز کبدی، شاخص های بیوشیمیایی سرم، قزل آلای رنگین کمان
  • رامین مناف فر*، آرزو باقری، ساناز رحیمی، کامبیز دیبا صفحات 119-127
    مخمرهای تک سلولی بخشی از فلور روده آبزیان می باشند. تعدادی از این تک سلولی ها مفید و برخی مضر بوده و عامل تعدادی بیماری شناخته شده و ناشناخته می باشند. تاکنون هیچ مطالعه جامعی در خصوص شناسایی تنوع فلور مخمری روده ماهیان قزل آلا در ایران انجام نشده است. نظر به اهمیت شناسایی و بررسی امکان استفاده از آن ها به عنوان پروبیوتیک های بومی، ایزوله سازی و بررسی تنوع مخمرهای فلور روده ماهیان قزل آلای شهرستان ارومیه با استفاده از محیط های کشت اختصاصی و افتراقی به همراه روش های مولکولی صورت گرفت. نمونه برداری از 6 سایت مختلف پرورش ماهیان قزل آلا انجام شد. کشت فلور روده با استفاده از محیط های کشت عمومی و اختصاصی SDA، SCC، CHA و CMA تا حد شناسایی جنس و گونه مخمرها ادامه یافت. شناسایی قطعی برخی از مخمرها، زمانی که محیط های کشت قادر به تفکیک برخی گونه ها نشدند، با PCR قطعه کوچکی از ناحیه ITS1 و تعیین توالی محصول PCR صورت پذیرفت. این تحقیق ضمن ارائه مسیر شناسایی فلور مخمری ماهیان قزل آلا توانست گونه هایی شامل Candida guilliermondii، Saccharomyces cerevisiae strain LN، Saccharomyces cerevisiae strain YG3-1، Saccharomyces cerevisiae و همچنین سویه هایی از Rhodotorula را شناسایی نماید.
    کلیدواژگان: جداسازی، فلور روده، کشت افتراقی، ماهی قزل آلا، مخمر
  • مرضیه کمالی روستا، رضا پیله چیان لنگرودی* صفحات 128-135
    تکنولوژی DNA نوترکیب یک تکنیک مولکولی in vitro جهت جداسازی و دستکاری قطعات DNA می باشد. با استفاده از این تکنیک ساخت مولکول های کایمریک به نام مولکول DNA نوترکیب، سپس واردکردن این مولکول نوترکیب به سلول های زنده، همانندسازی و تکثیر آنها در سلول امکان پذیر شد. امروزه تکنولوژی فیوژن پروتئین یک استراتژی برای دسترسی سریع، ارزان و پربازده بیان پروتئین هاست. توالی نوکلئوتیدی ژن اپسیلون کلستریدیوم پرفرینجنز تیپ (D (etxD و ژن آلفای کلستریدیوم سپتیکوم (csa) از GenBank به دست آمد. سپس جهت تولید فیوژن پروتئین کایمریک، فیوژن ژن اپسیلون- آلفا طراحی گردید. ساختارهای دوم وسوم و ویژگی های فیوژن پروتئین حاصل به وسیله نرم افزارهای آنلاین تعیین شد.نتایج نشان داد ساختار فیوژن ژن طراحی شده برای بیان فیوژن پروتئین کایمریک مناسب است.
    کلیدواژگان: کلستریدیوم پرفرینجنز، کلستریدیوم سپتیکوم، توکسین اپسیلون، توکسین آلفا، فیوژن ژن
  • |
    • M. Banani * Pages 2-16
      Ornithobacterium rhinotracheale (ORT) infection is a contagious bacterial disease of avian species, primarily chickens and turkeys which associated with respiratory distress, mortality, and increased slaughter condemnation rates, and high economic losses in the poultry industry throughout the world annually. Signs seen in natural and experimental infections, simultaneous infections with other respiratory pathogens and public health and economic importance of the disease have been analyzed and reviewed in this article. Respiratory signs such as pneumonia, nervous signs, reduced growth, Egg drop and ascites have been observed in commercial chickens of Iran. Observation of purulent cast into the trachea and bronchi and heavy mortalities are common signs of natural and or experimental ORT and influenza virus H9N2 co-infection in Iran. This sign or any mortality was not seen in the case of influenza H9N2 virus experimental infection alone. ORT infection has been reported with high prevalence in various breeds of commercial chicken flocks and also in turkeys. Pathogenicity of ORT strains are not the same and so it is possible to emerge strains with high pathogenicity in poultry industry of Iran. Only a few works have described some of the virulence factors of this bacterium such as non-siderophores iron acquisition mechanisms, neurominidase enzymatic activity, and a hemolysin-like protein. To deal with the disease, some ways including vaccination by autogenous vaccine, drug treatment based on antibiogram and stresses and other pathogens management are effective. Lowering the slaughter age in broilers is another way to deal with the heavy losses caused by ORT infections.
      Keywords: Natural infection, experimental, pathogenicity, Ornithobacterium rhinotracheale, Iran poultry industry
    • M. Banani *, H. Shaigan Pages 17-24
      Ornithobacterium rhinotracheale (ORT) is one of the causes of poultry respiratory diseases. In this study in vitro drug sensitivity of 47 ORT isolates using standard disk diffusion were examined with 35 different antibiotics. The isolates originating from commercial chicken flocks submitted in 2000, 2001 and 2007 to Razi institute. None of the isolates was resistant to tiamulin , and less than 50% were resistant against ampicillin , amoxycillin , imipenem , doxycyclin, tylosin ,cefalexin, penicillin, ciprofloxacin, norfloxacin, ticarcillin, chloramphenicol, danofloxacin, florphenicol, ceftiofur, furazolidone and clindamaycin. All the isolates were completely resistant to colistin, erythromycin, gentamicin, co-trimoxazole, sultrim, lincomycin, nafcillin and neomycin. There were antibiotic resistance increase in 2007 isolates compared with 2000 and 2001 in several antibiotics including streptomycin, tetracycline, oxytetracycline, chlortetracycline, ticarcillin, ceftiofur, furazolidone, penicillin, danofloxacin, cefalexin, and linco-spectin. In others no change or even resistance decrease were seen. Of course because of different geographic area and different breeds of birds this comparison cannot be generalized. Because of acquired antibiotic resistance, and various results of antibiotic therapy, it must be stressed to ORT antibiogram test more than before.
      Keywords: Ornithobacterium rhinotracheale, chickens, In vitro antibiotic sensitivity test, Iran
    • R. Hasannejad, R. Ghanbarpour*, K. Amini, J. Nasr Pages 25-30
      Colibacillosisis one of the common illness in the Broiler chicken farms that increase resistance and overuse of drugs in recent years has brought a lot of losses. The aim of the current study was the detection of bla TEM, bla CTX-M and bla SHV in Escherichia coli isolated from poultry by multiplex-PCR and their antibiotic susceptibility profile. A total of 60 isolates of E. coli were collected from the poultry. The antibiotic susceptibility test was determined using the disk diffusion method agreeing with CLSI guideline. Cellular DNA was extracted by CinnaPure-DNA (Cell culture, Tissues, Gram negative Bacteria and CSF) and MPCR was performed for the identification of the CTX-M, SHV and TEM genes.
      The antibiotic susceptibility test results showed that, the lowest and highest resistance rate were related to imipenem (0%) and aztronam (77%) , respectively. 41(68.3%) , 28(46.6%) and 0(0.0%) strains were positive for CTX-M, TEM and SHV, respectively. 16(26%) isolates carry out both TEM and CTX-M. Disk diffusion method for laboratory diagnosis of ESBLs is highly functional and cost-effective method that can be given to the importance of ESBLs-producing organisms to test routine is added. In addition, PCR assay for genotyping can be used.
      Keywords: Resistancegenes, Escherichia coli, multiplex, PCR, antibiotic susceptibility
    • A. Asadpour *, A.A. Fiozi Yosefi, M. Banani Pages 31-37
      Ornitobacterium rhinotracheale (ORT) is a gram-negative bacterium which causes respiratory disease and reduced flock performance in commercial poultry farms. The aim of the present study was molecular detection and determination of antibiotic susceptibility of ORT in broiler flocks of Golestan province. In this study, 513 samples were taken from trachea, lung and infraorbital sinuses of 50 broiler flocks from 9 poultry abattoirs of Golestan province. Out of 29 flocks(58%) were detected against to Ornitobacterium rhinotracheale infection with using specific primers of ORT in PCR method was amplified A 784 bp fragment of the 16SrRNA gene. Antimicrobial susceptibility test using standard disk diffusion technique was performed with 16 antibiotics. All isolates were susceptible (100%) to: Florfenicol, Tiamulin, Tylosin, Penicillin, Amoxicillin, Ampicillin. Also100% of the isolates were resistant to: Erythromycine, Streptomycin, Gentamycin, Colistin, Neomycin, Sulfamethoxazole Trimetoprim, Bacitracin. The results showed that prevalence rate of ORT infection was high in Golestan province.
      Keywords: Ornitobacterium rhinotracheale, PCR, Antibiotic resistance, Golestan
    • E. Dirandeh *, Z. Ansari Pirsarae, H. Deldar, T. Saberifar Pages 38-44
      The objectives of this study were to compare fertility between heatsynch and estradoublesynch protocols in fresh Holstein dairy cows. Holstein cows with normal ovary and uterus (n= 191, yielding more than 30 kg of milk/d and parity 3.2±1.1) were randomly assigned into two experimental groups, including 1- heatsynch (n=96) , GnRH-7d-PGF2α-24h-EB-48H-TAI or 2) estradoublesynch (n=86), PGF2α-2d-GnRH-7d-PGF2α-24h-EB-48h- TAI. Results showed that estradoublesynch increased the percentage of cows diagnosed pregnant cows at 32 and 60 d after AI (P
    • H. Aliarabi *, A. Fadayifar Pages 45-56
      In order to compare the existing traditional conditions and the use of slow release bolus containing zinc, selenium and cobalt on performance of pregnant ewes and their lambs, six weeks prior to lambing, 105 ewes were divided into three groups (35 heads each) including: 1) control group; 2) selenium vitamin E injected group; 3) slow-release bolus given group. Data obtained from all the 35 ewes in each group were used to determine the performance of lambs, but to determine the blood and milk parameters 6 of ewes and their lambs from each group were used. Ewes were blood sampled at 10 days prepartum and 45 and 90 days postpartum, and samples of their milk were collected on day 45 also blood samples of lambs were collected at 10, 45 and 90 days old. Body weight on birth and weaning of lambs and average daily gain of lambs were highest in bloused animals (P
    • N. Vahedi Nouri *, M. Moharrami Pages 57-64
      Opportunist fungal pathogens (Ascosphaera apis, Aspergillus flavus, Aspergillus fumigatus) cause considerable economic and health losses in honey bees. This article deals with the frequency of these agents in the bee hive in Mazandaran province. For this purpose, five regions (Noshahr, Nour, Amol,sari and Behshahr) were chosen in 1380. Samplings were conducted in the spring, summer and autumn.10 apiaries of each region and from each of which 4 hives were randomly selected In each season. In this study, a total of 468 hives were sampled during three seasons. In the laboratory, microbial cultures Operation were performed on samples. The results showed that 36.5% of samples were contaminated with pathogenic fungi (Ascosphaera apis, Aspergillus flavus, Aspergillus fumigatus). According to the type of sample (bees, larvae, pollen and honey), contamination rate are 37.4 %, 33.3%, 37.1 % and 36.7 %, respectively which is not statistically significant. Also according to the type of pathogenic fungi, contamination rate with Ascosphaera apis, 0.43% and (Aspergillus flavus Aspergillus fumigatus) , 36.07 % has been determined. The difference is statistically significant. Therefore, in this study, Ascosphaera apis infection is very low, whereas Aspergillus flavus, Aspergillus fumigatus infection is abundant.
      Keywords: Frequency, Ascosphaera apis, Aspergillus flavus, Aspergillus fumigatus, bee
    • V. Morshedi, N. Agh*, J. Marammazi, F. Noori, T. Mohamadian Pages 65-74
      The aim of this study was to determine the effects of dietary lactoferrin (LF) on digestive enzymes activity, body composition and intestine bacterial flora of sobaity (Sparidentex hasta) with an average weight of 7.64 ± 0.3 g. This study was carried out in a completely randomized design with three treatments and replications in fiberglass tanks with 300 liters volume. Fish were fed with feed containing 0, 400 and 800 mg lactoferrin per kg feed for 42 days. At the end of the experiment, body composition and intestine samples were collected. The obtained results indicated that dietary lactoferrin did not change sobaity digestive enzymes activity, including protease, amylse and lipase (P > 0.05). In this study, weak, positive and no significant correlation were observed between dietary lactoferrin and protease activity, amylase activity, and lipase activity (P > 0.05). The results indicated that different levels of lactoferrin did not affect body composition including protein, ash and moisture and intestine bacterial flora (P > 0.05) but fat content in fish fed on 400 mg lactoferrin per kg feed was significantly higher that control group (P
      Keywords: Lactoferrin, digestive enzymes, body composition, intestine bacterial flora, Sparidentex hasta
    • P. Akbary * Fereidouni Pages 75-81
      The present study investigated the effects of Myrtus communis and Ferula assafoetida extracts on percentage of hatching and survival rate in the early growth stages of rainbow trout (Oncorhynchus mykiss) larvae compared with malachite green (MG). This study was carried out in Dalkhan propagation and cultivation farm, in Sepidan, Shiraz. To assess the percentage of hatching and survival rate in the early growth stage, Myrtus communis was used at 400 mg/L and Ferula assafoetida at 40 mg/L for 30 minutes per day and MG as the positive control at 2 mg/L for 20 minutes per day. Normal control without any treatment was also included. Each treatment trial was provided in three replicates. The obtained results showed that the mortality level in normal control was significantly higher than other groups in the hatching stage (p0.05). In addition, the mortality rate of the produced larvae was significantly higher in both Ferula assafoetida group and normal control groups than other two groups (p
    • A.R. Golchin Manshadi *, A. Mashayekhi, Tarahomi M Pages 82-91
      In this study 30 fish were caught from 4 species of river fish Shapour River including Chalcalburnus sellal, Cyprinion macrostomum, Capoeta barroisi persica and Garra ruffa in 2014 and after transferring to the Laboratory of Parasitology, Faculty of Veterinary Medicine, Islamic Azad University of Kazerun Branch were examined in terms of internal and external parasites. A total of 12 species were isolated and identified, including 5 monogenian speices (Dactylogyrus carassobarbi, Dactylogyrus holciki, Dactylogyrus alatus , Dactylogyrus pulcher, Dactylogyrus sp. and Gyrodactylus sp.),1 digenea (Allocreadium sp.), 2 nematod (Rhabdochona sp. and Cucullanus sp.) ,1 arthropoda (Lamprolegna sp.), 1 protozoa (Ichthyophthrius multifillis) and 1 myxozoa (Myxobolus sp.). The results showed that the highest percentage of parasitic infestation was Dactylogyrus and the lowest was Lamprolegna and Cucullanus. Also Chalcalburnus sellal and Capoeta barroisi persica allocated the highest and the lowest percentage of parasitic infection, respectively. Based on the results of this study D. alatus were reported for the first time in Iran.
      Keywords: Protozoa, Metazoan, Shapour River, Kazerun
    • P. Akbary *, N. Shahraki Pages 92-99
      This experiment was conducted to evaluate the effect of Padina astraulis extract on the growth performances of Mugil cephalus in terms of final weight (FW) and daily growth ratio (DGR), feed indices (feed conversion rate) (FCR), voluntary feed intake (VFI), protein efficiency ratio (PER) and lipid efficiency ratio (LER) and body chemical (protein, fat, moisture and ash) and fatty acid composition of Mugil cephalus for 62 days. The experiment was conducted in a completely randomized design with 360 of grey mullet larvae (with average weight of 0.82±0.02g) in 4 treatments and 3 replicates (n=30 in each replicate) and included: control group without using algae extract, an another groups (treatment 2, 3 and 4) the amounts of this extract were 5,10 and 15 g/kg food. The results showed that at the end of experiment, the highest FW (4.22±0.11g), DGI (1.77±0.51%), the lowest FCR (0.95±0.05), the highest VFI (2.81±0.12 %), the highest PER (2.91±0.78), the highest LER (3.66±0.54), the highest crude protein (23.51±0.98%), the highest crude lipid (18.95±0.08%) and the highest poly unsaturated fatty acid (PUFA) including C18:2n-6 (6.51±0.04%), C18:3n-3 (4.81±0.09%) and C20:5n-3 (EPA) (5.21±0.10%) were observed in the diet containing 15 g /kg algae extract in all of these parameters, treatment 4 showed a significant difference compared with control treatment (P
      Keywords: Mugil cephalus, Padina astraulis extract, carcass composition, FCR, growth promoter
    • B. Aminian Fatideh *, N. Golmohammadi Manjili, S. Shafiee Sabet, N. Vahdati, M.V. Jafari Pages 100-109
      Electric fishing is one of the research methods used for sampling of aquatic species in freshwater and riverine habitats. Also in the marine environment using electric fields to reduce by-catch species and increase targeted fishing activities specially is a common useful method on particular for benthoses species. Electric current density and environmental factors such as water salinity can have different effects on fish species. Therefore, the study of behavioral changes and possible physical effects of electrical currents on fish species are important in terms of biological aspects and changes in population distribution for target prey species. The present study aimed to investigate changes in behavior of common carp (Cyprinus carpio) in experimental pond condition using a variable voltage electric field in different water salinity during entanglement of fishing gear. Common carp behavioral reactions in response to the strength and conductivity of the electric field in the water with different salinity and temperature such as distance from the source of electric current, fear reactions, convulsions and ultimately death of the fish when they were in the test environment were measured. In this study electric field treatments include a range of voltages 240, 225, 210, 195, 180, 165, 150,135, 120, 105 and 90 V in four water salinity levels (0, 2, 4 and 8 g/l) , respectively. The results showed that an increasing of water salinity (0-8) g /l does not have a significant effect on the distance of carp from the electric source. While, the increase in voltage has significant impact on the distance of carp from the electric source. Also in all water salinity treatments the maximum convulsion has been recorded in voltages higher than 150 volts. Mortality was observed at higher voltages above 225 v. Further complementary behavioural studies are needed to investigate potential effects of anthropogenic environmental pollutions including electric fields, produced by commercial fish pond mechanization and fisheries gear developments on fish species behavioural changes in both growing ponds and commercial fisheries activities. Moreover, we suggest that to understand the effects of environmental pollutions at the community levels require more laboratory and field experiments on many fish species at individual levels.
      Keywords: Behavioral study, Common carp, Electric fishing, Salinity, Fishing gear
    • A. Imani, K. Sarvi Moghanlo *, S. Khani Pages 110-118
      Nowadays due to rapid development and wide applications of nanosized matters, the possibility of their discharge into water bodies and their subsequent toxicity to aquatics are also increased. Total of 135 fingerling rainbow trout with an average weight of 30g were randomly allocated to three treatments in a two-stage completely randomized design experiment. During first 21 days, fish were exposed to three concentrations of the nanoparticles, namely, 0, 25 and 50 ppb. The final post nanoparticle exposure stage was also lasted for 21 days to scrutinize the ability of fish to recover from damage of first stage. Some hematologic, hepatic and biochemical indices of rainbow trout were evaluated at the end of each stage (days 21 and 42). Light microscopic analyses demonstrated cytoplasmic and vacuolated degeneration in hepatocytes enclosed to sinusoids, which were changed to severe hepatic necrosis and inflammatory exudate accumulation. Results from the first stage indicated that GGT was significantly (P
      Keywords: Nanotoxicology, Hepatic necrosis, Serum biochemical profile, Rainbow Trout
    • R. Manaffar *, B. Bageri, S. Rahimi, K. Diba Pages 119-127
      Unicellular yeasts are known as a part of aquatics intestinal flora. Some species are useful and some are known as pathogen for known or unknown diseases. So far any comprehensive study was done to characterize yeast intestine flora of fish in Iran. Due to the importance of isolation and characterization of micro flora of fishes and possibility of introducing this endemic species as Probiotics, in present study, the diversity of the intestinal yeast flora of domestic Rainbow trout fishes of 6 Urmia cities farms was investigated by general and specific diffraction media as SDA, SCC, CHA and CMA following to molecular analyses. Molecular technique of PCR for small fragment of ITS1 was followed by sequencing in order to identifying some complex samples in case of culture methods failure. This study not only succeed to stablishe a protocol for characterization of yeast micro flora of fishes but also could identify some species Candida guilliermondii, Saccharomyces cerevisiae strain LN, Saccharomyces cerevisiae strain YG3-1, Saccharomyces cerevisiae and also strains of Rhodotorula.
      Keywords: Intestine flora, Isolation, Rainbow Trout, Media, Yeast
    • M. Kamalirousta, R. Pilehchian Langroudi * Pages 128-135
      Recombinant DNA technology is an in vitro molecular techniques to isolate and manipulate DNA fragments. Using this technique, construction chimeric molecules, called recombinant DNA molecules, then insert the recombinant molecules to living cells, replication and proliferation of the cells was possible. The fusion protein technology is the strategy to achieve rapid, cheap and efficient expression of proteins. Clostridium perfringens type D epsilon gene nucleotide sequence (etxD) and Clostridium septicum alpha gene (csa) were retrieved from GenBank. Then, to produce chimeric fusion protein, epsilon-alpha fusion gene was designed. Secondary and tertiary structures and characteristics of the fusion protein was determined by online software. The results showed that the designed fusion gene construction is suitable to expression of chimeric fusion protein.
      Keywords: Clostridium, epsilon gene, alpha gene, fusion gene, In silico