فهرست مطالب

مطالعات محیطی هفت حصار - پیاپی 10 (زمستان 1393)

فصلنامه مطالعات محیطی هفت حصار
پیاپی 10 (زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/12/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مسیریابی بهینه در سفرهای درون شهری با تاکید بر لایه های ذهنی افراد (نمونه موردی: محله پاسبانان کرمانشاه)
    محمدرضا بیات، مسعود سلطانی، اسدالله کرمی، تورج گلزاری، فردین میرزایی صفحه 5
    امروزه یکی از مسائل مهم در بحث ترافیک، تسهیل و بهبود حمل ونقل است. در این زمینه اطلاعات مکانی ازجمله محاسبه کوتاه ترین مسیربه دلیل کاهش هزینه های اقتصادی، اجتماعی، روانی و زیست محیطی از اهمیت بالایی برخوردار است. تاکنون معیارهای مختلفی برای یافتن کوتاه ترین مسیر مد نظر گرفته شده که از آن جمله می توان به مواردی چون مسافت، زمان سفر، راحتی مسیر و زیبایی مسیر اشاره کرد. البته عوامل دیگری چون ساختار فضایی و فرم شهر، ویژگی های فردی و اقتصادی و موارد بسیار دیگر در این زمینه موثر می باشد، از این رو این پژوهش باهدف بررسی سهم اثرگذاری عوامل مختلف فضایی،اقتصادی؛زیرساختی و کیفیت وسایل حمل ونقل و مهم تر از همه عوامل ذهنی بر رفتار شهروندان در انتخاب یک مسیر شهری در شهر کرمانشاه انجام گرفته است. در این مقاله به طور اخص رفت وآمد ساکنین محله پاسبانان کرمانشاه به مرکز شهر مورد بررسی قرارگرفته شده است. محله مذکور ناحیه ای به مساحت 520/107 متر مربع را در بر می گیردکه با توجه به اطلاعات طرح های شهرسازی و طرح جامع حمل و نقل کرمانشاه با تراکم متوسط و قطعات میانگین 150 تا 250 متر مربع قرار گرفته است که دارای جمعیت 3864 نفر و حدود 1000 خانوار است.
    کلیدواژگان: ترافیک، حمل و نقل شهری، لایه های ذهنی، شهر کرمانشاه
  • حسین موسی زاده کاشفی، مجید منصوری علی پناه صفحه 17
    ساماندهی فضائی پارکینگهای عمومی به عنوان یکی از مهمترین اجزای راه ها و معابر شهری سهم بسزائی در مطلوبیت و آرام سازی محیط شهری دارد . عوامل زیادی بر انتخاب مکان پارکینگها موثر می باشد.هدف این تحقیق شناسائی عوامل موثربر انتخاب پارکینگ و اولویت بندی عوامل در شهر رشت می باشد . روش حاضر توصیفی – تحلیلی و از نوع کاربردی است . در این تحقیق ابتدا با توجه به نظر کارشناسان و محققان عوامل موثر بر انتخاب پارکینگ شناسائی شدند و سپس با استفاده ازFuzzy AHP عوامل مورد اولویت بندی قرار گرفتند .یافته های تحقیق نشان می دهد که مکان مناسب برای پارکینگ در منطقه مرکز شهر رشت ، عامل فاصله از خیابانهای پرترافیک از عاملهای دیگر بیشتر اهمیت دارد و در این بین فاصله 100-200 متری برای انتخاب محل پارکینگ از نظر کارشناسان مناسبتر از بقیه گزینه های دیگر می باشد .
    کلیدواژگان: مکان یابی پارکینگ، AHP فازی، مرکز جذب سفر
  • سحر فخری، مهشید صحی زاده، حمیدرضا نیلی صفحه 37
    در اواخر قرن بیستم، راه حل های متفاوت و گاه متناقضی برای توسعه ی شهرها مطرح شد، بهره گیری از این راه حل ها ضمن آنکه باعث رشد پراکنده ی شهرها در اراضی و محیط زیست اطرافشان شد، زمینه ی بازماندن نواحی مرکزی شهرها از جریان توسعه را نیز فراهم آورد، اما با مطرح شدن رویکردهای جدید توسعه ی شهری نظیر بازآفرینی، نگرش توسعه ی درونی و استفاده از امکانات موجود در دستور کار قرار گرفت. مقاله ی حاضر با هدف بهبود وضعیت موجود محدوده ی سایت کارخانه سیلوی کرمانشاه، سعی دارد در زمینه ی بازآفرینی آن راهبردهایی را ارائه نماید . اطلاعات این پژوهش به صورت اسنادی و کتابخانه ای، مصاحبه و مطالعه های میدانی فراهم شده است. با تعیین موقعیت محدوده ی مورد مطالعه در ماتریس (SWOT) نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدها شناسایی شده و در ادامه با استفاده از ماتریس ارزیابی (EI) راهبردهای قابل قبول برای بازآفرینی محدوده ‍ی موردنظر، مشخص شده اند. نتایج نشان می دهد، نقش عوامل بیرونی در بازآفرینی این محدوده بیشتر از نقش عوامل درونی آن است. از این رو با بهره گیری از ماتریس ارزیابی (EI) استفاده از استراتژی حفظ ونگهداری پیشنهاد می شود تا علاوه بر حفظ وضع موجود، تلاش کافی در زمینه ی تقویت نقاط قوت و استفاده ی بهینه از آن ها، کاهش نقاط ضعف و تبدیل آن ها به نقاط قوت و استفاده ی بهینه از فرصت ها و تبدیل تهدیدها به فرصت صورت پذیرد.
    کلیدواژگان: بازآفرینی شهری، توسعه ی درونی، مناطق متروک شهری
  • اسماعیل یوسفی، امیر رحمانی، محسن قربانخانی صفحه 71
    حس مکان بر ارزش ها، نگرش ها و به ویژه رفتار اجتماعی افراد در مکان تاثیر می گذارد و عاملی برای احساس امنیت، لذت و ادراک عاطفی و هویتمندی افراد می باشد. المان های شهری به عنوان یکی از اصلی ترین اجزای شهر، می توانند نقش بسزایی در ایجاد روابط عاطفی افراد با فضاهای شهری و به تبع آن ارتقای سرزندگی و پویایی این گونه فضاها ایفا نمایند، بنابراین بررسی نقش المان های شهری در ایجاد حس تعلق و وابستگی به مکان در فضاهای عمومی شهرهای امروزی امری ضروری است، چرا که این امر به هدایت و راهنمایی مدیران شهری جهت بکارگیری مناسب این عنصر کالبدی کمک شایانی خواهد نمود. با توجه به اهمیت این حس در ارتقای کیفیت فضای شهری، هدف از این پژوهش تحلیلی- پیمایشی، بررسی نقش المان های شهری به عنوان یکی از عوامل کالبدی تشکیل دهنده ی فضای شهری در ارتقای حس تعلق و دلبستگی به مکان می باشد، بنابراین به منظور تعمیق در موضوع، با استفاده از مطالعات کتابخانه ای، میدانی و ابزار پرسشنامه، به ارزیابی نقش المان های موجود در شهر همدان پرداخته شده است. نتایج حاصل حاکی از آن است که المان های شهری در کنار سایر عوامل تاریخی و فرهنگی، عامل تداعی خاطره و سرزندگی مکان از عوامل مهم و برجسته در ایجاد و ارتقای حس تعلق و دلبستگی به مکان در شهر همدان می باشد؛ همچنین نقش معیارهای زیبایی و چشم نوازی، خاطره انگیزی و معانی و مفاهیم المان های شهری در ارتقای این حس در شهر همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران بسیار زیاد است.
    کلیدواژگان: المان های شهری، حس تعلق و دلبستگی، حس مکان، فضای شهری، شهر همدان