فهرست مطالب

مجله تحقیقات اقتصاد کشاورزی
سال هشتم شماره 3 (پاییز 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/10/15
  • تعداد عناوین: 10
|
  • عبدالمجید جلایی، مهدی نجاتی، مینا جوادی نیا* صفحات 1-16
    فرآیند اقتصادی نشان میدهد که اقتصاد ایران در مسیر آزادسازی اقتصادی تحت تاثیر تکانه های بین المللی قرار می گیرد که در این میان، کشورهایی که بیشترین سهم در تجارت خارجی دارند، بیشتر اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار میدهند. یکی از مهمترین این کشورها، کشورهای گروه شانگهای هستند. در همین راستا مقاله به بررسی تاثیر تکانه های بهره وری بخش صنعت کشورهای گروه شانگهای بر بخش واقعی اقتصاد و به گونه مشخص، بر تولید بخش کشاورزی ایران میپردازد. داده ها با استفاده از ماتریس حسابداری اجتماعی تعدیل شده سال 3831 و پایگاه داده GTAP8، استخراج شده و روش مطالعه نیز مدل تعادل عمومی قابل محاسبه چندمنطقه ای است. نتایج حاکی از این است که تکانه بهرهوری بر اساس دو سناریوی 3 و 7 درصدی در بخش صنعت کشورهای گروه شانگهای، تولید بخش کشاورزی ایران )با تغییر بهرهوری در بخش صنعت کشورهای گروه شانگهای، اثرهای سرریز این بخش بر تولید بخش کشاورزی ایران مورد مطالعه قرار گرفته است( را به ترتیب به مقدار 840/0 و 21/0 درصد افزایش داده است، که این موضوع بیانگر، وجود تعامل اقتصادی بین ایران و کشورهای گروه شانگهای حتی در حوزه های غیرصنعتی است.
    کلیدواژگان: تکانه بهره وری، مدل تعادل عمومی قابل محاسبه چندمنطقه ای، تولید بخش کشاورزی ایران
  • شهریار نصابیان، سمیرا جعفری* صفحات 17-36
    در سه دهه اخیر صادرات مهم ترین موتور رشد اقتصادی بوده که از راه افزایش بهره وری عوامل تولید موجب افزایش رشد اقتصادی می شود. با توجه به وابستگی بالای تولید فرآورده های این بخش به منابع داخلی و ارزبری کم تر آن ها نسبت به تولیدات سایر بخش های اقتصادی و به دلیل سهم شایان توجهی که از ارزش افزوده کل اقتصاد به خود اختصاص داده، از جایگاهی ویژه و کلیدی در جریان رشد و توسعه اقتصادی برخوردار است. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر صادرات زعفران بر رشد بخش کشاورزی در کشورهای ایران و اسپانیا در دوره زمانی 2011-1996 است. با توجه به نتایج بدست آمده، بین صادرات زعفران و صادرات فرآورده های بخش کشاورزی (به استثنای صادرات زعفران) با رشد بخش کشاورزی در کشورهای مورد مطالعه رابطه ای مستقیم و معنی دار وجود دارد. به دلیل تاثیر شایان توجهی که صادرات فرآورده های کشاورزی بر ارزش افزوده این بخش دارد، پیشنهاد می شود اتخاذ سیاست های تشویقی و رفع موانع صادراتی، برنامه های بازاریابی هدفمند، گسترش تجارت جهانی و همکاری های منطقه ای می تواند رشد صادرات و به دنبال آن رشد اقتصادی بخش کشاورزی را در پی داشته باشد.
    کلیدواژگان: ارزش افزوده بخش کشاورزی، صادرات زعفران، نیروی کار، سرمایه ثابت ناخالص بخش کشاورزی، روش داده های ترکیبی
  • اسماعیل پیش بهار*، سید عرفان کهنه پوشی، جواد حسین زاد فیروزی صفحات 37-56
    گندم یکی از محصولات راهبردی و محوری در سطح ایران و استان کردستان می باشد. یکی از محدودیت هایی که به گونه معمول از جانب تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در بیش تر کشورهای در حال توسعه عنوان می شود، محدودیت بودجه و منابع مالی است. این امر بر توان واحدهای تولیدی برای تامین نهاده ها و بیشینه سازی تولید بنگاه تاثیر می گذارد. در این پژوهش از روش تابع تولید غیرمستقیم با استفاده فرم تابعی ترانسلوگ (Translog) برای محصول گندم دیم و فرم تابعی سیستم عرضه تقریبا ایده آل (AISS) برای محصول گندم آبی به منظور محاسبه مقدار محدودیت بودجه و کاهش مقدار محصول گندم آبی و دیم در اثر محدودیت بودجه موجود استفاده شد. بدین منظور، از داده های قیمت و مقدار نهاده ها و هم چنین، داده های مربوط به مقدار تولید محصول گندم دیم و گندم آبی برای استان کردستان طی سال های 90-1370 استفاده شد. نتایج نشان دادند که مقدار ضریب لاگرانژ برای محصولات مورد نظر بزرگ تر از یک است که بیان کننده وجود محدودیت بودجه در تولید محصولات نام برده می باشد. این محدودیت بودجه موجب کاهش مقدار تولید موجود به اندازه 31 و 34 درصد به ترتیب برای گندم دیم و آبی، نسبت به وضعیت بهینه شده است. با توجه به پتانسیل های بالای کشاورزی در استان کردستان، این امر ضروری می گردد که نسبت به سرمایه گذاری و تامین بودجه کافی این بخش برنامه ریزی های منظمی انجام گیرد.
    کلیدواژگان: استان کردستان، تابع تولید غیرمستقیم، ضریب لاگرانژ، گندم، محدودیت بودجه، نرخ تغییر فنی
  • بیتا رحیمی بدر* صفحات 57-80
    با توجه به افزایش تقاضا برای فرآورده های غذایی اساسی، برآورد توابع تقاضا و برآورد کشش ها از اهمیتی ویژه برخوردار است. این مطالعه با استفاده از داده های سری زمانی 1391-1367مصرف این فرآورده ها اقدام به برآورد توابع تقاضای تخم مرغ، گوشت مرغ و گوشت قرمز نموده است. در این راستا، از الگوی خود توضیح با وقفه های گسترده (ARDL) استفاده شد. نتایج بدست آمده از برآورد کشش درآمدی بلندمدت تخم مرغ و گوشت مرغ به ترتیب با مقادیر 76/0 و 52/0 درصد حاکی از ضروری بودن این دو فرآورده در سبد غذایی خانوارهای ایرانی است، اما با توجه به ضریب کشش درآمدی برآورد شده در ارتباط با گوشت قرمز (44/2 درصد) می توان نتیجه گرفت که این کالا در میان سبد مصرفی خانوارهای ایرانی یک کالای لوکس است. ضریب کشش متقاطع بلندمدت بدست آمده نیز حاکی از وجود و تایید رابطه جانشینی بین گوشت قرمز و گوشت مرغ است. مقدار این کشش 57/7 درصد بوده و دارای بیش ترین تاثیر بر تقاضای گوشت قرمز در بلندمدت است.
    کلیدواژگان: تقاضا، فرآورده های پروتئینی، مدل ARDL، کشش های تقاضا
  • آزیتا ورزیری، محمدحسن وکیل پور*، سید ابوالقاسم مرتضوی صفحات 81-100
    ایران با میانگین بارش 260 میلی متر در سال جزء کشورهای دارای منابع آب محدود است. به همین دلیل، برای مدیریت تقاضای آب می توان از سیاست قیمت گذاری بهره جست، اما قیمت‎گذاری مناسب آب آبیاری در هر منطقه، نیازمند تعیین ارزش اقتصادی آب با توجه به شرایط و محصولات زراعی منطقه مورد نظر می باشد. بدین منظور، در این پژوهش به تعیین ارزش اقتصادی آب و بررسی تاثیر اعمال سیاست قیمت در قالب 10 سناریو بر الگوی کشت بر اساس مدل برنامه ریزی ریاضی اثباتی و روش بیش‎ترین آنتروپی پرداخته شد. آمار و داده های مورد نیاز با استفاده از تکمیل پرسش نامه به وسیله کشاورزان دشت دهگلان در سال 92-1391 گرد آوری شد. به منظور انتخاب بهره برداران از روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای استفاده شد و در نهایت، پرسش نامه های مورد نظر به وسیله 162 بهره بردار تکمیل شد. نتایج نشان دادند که هزینه استخراج هر مترمکعب آب معادل 3/634 ریال است. در نتیجه، اختلاف بین هزینه استخراج هر مترمکعب آب آبیاری با ارزش اقتصادی آن در این دشت برابر با 3/1878 ریال بدست آمد و با اعمال سیاست قیمت آب و افزایش قیمت آن تا مرز ارزش اقتصادی، منجر به کاهش مصرف آب و سطح زیر کشت تمامی محصولات بویژه کاهش سطح زیر کشت محصولاتی می شود که بازده ناخالص آن ها بیش ترین کاهش را در قبال این سیاست داشته اند.
    کلیدواژگان: ارزش اقتصادی، برنامه ریزی ریاضی اثباتی، بیش ترین آنتروپی، آب آبیاری، دشت دهگلان
  • پرویز بخشی *، حسین راحلی، محمد قهرمان زاده صفحات 101-122
    بخش نفت در اقتصاد ایران، نقشی تعیین کننده ایفا می کند به گونه ای که همواره تاثیر درآمدهای نفتی و نوسان های آن بر اقتصاد ایران و بخش های گوناگون آن مورد سوال بوده است. هم چنین، افزون بر شوک های درآمدی نفت، نوسان‎های نرخ ارز نیز یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر تولید و رشد اقتصادی است. لذا، در این پژوهش، اثرهای شوک های صادرات نفت و نااطمینانی ناشی از نوسان‎های نرخ ارز بر رشد بخش کشاورزی ایران طی دوره زمانی 1391-1353 به عنوان یکی از بخش های فعال اقتصادی با استفاده از مدل خود توضیح برداری ساختاری (SVAR) و روش های واکنش آنی و تجزیه واریانس خطای پیش بینی مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه برای استخراج شوک های درآمدی نفت و نوسان‎های نرخ ارز واقعی از فیلتر هودریک-پرسکات استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان دادند که شوک های منفی درآمد نفت دارای تاثیر مثبت (048/0) و باعث رشد بخش کشاورزی می شود. در حالی که شوک های مثبت درآمد نفت دارای تاثیر منفی(046/0-) بر رشد بخش کشاورزی است. تاثیر نوسان های نرخ ارز واقعی نیز بر روی ارزش افزوده بخش کشاورزی معنی دار و برابر 013/0- می باشد. هم چنین، نتایج بدست آمده تاییدکننده بیماری هلندی در بخش کشاورزی ایران است.
    کلیدواژگان: بخش کشاورزی، شوک نفت، مدل خود توضیح برداری ساختاری، بی ثباتی نرخ ارز
  • آزاده سادات حسینی*، نادر مهرگان، محسن ابراهیمی صفحات 123-144
    دشت همدان- بهار در ناحیه اقلیمی نیمه خشک قرار گرفته است. از آن جا که روند توسعه کشت و جایگزینی محصولات با نیاز آبی بالا منجر به بیلان منفی این دشت شده است، برای پیشگیری از پیامدهای منفی این بحران لحاظ کردن محدودیت کشت محصولات زراعی با نیاز آبی بالا در دشت و هم چنین، افزایش واردات محصولات کشاورزی با توجه ویژه به مقوله آب مجازی بسیار ضروری است. لذا، در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- اسنادی- کتابخانه ای و مدل برنامه ریزی ریاضی به تعیین الگوی بهینه ای در کشت 5 محصول زراعی دارای ارزش اقتصادی و صنعتی دشت بهار همدان با تاکید بر آب مجازی مبادله شده و منافع خالص اجتماعی آن ها پرداخته شده است. نتایج این پژوهش نشان دادند که در الگوی کشت بهینه در سطح دشت تنها محصول گندم به مقدار 71 هزار هکتار دارای اهمیت است. در ادامه، به منظور افزایش کارایی مصرف آب، محصولات از نظر زمان کشت دسته بندی شدند. بدین ترتیب مشخص شد با پایان یافتن زمان کشت گندم محصول سیب زمینی که دارای بهره وری آب بالایی است، باید جایگزین آن شود. در پایان نیز با توجه به مدل HSJ مشخص گردید که الگوی بهینه با کمینه کردن سطح زیر کشت محصولات صادراتی یونجه، سیب زمینی و چغندرقند و حداقل کردن سطح زیر کشت جو بیش ترین آب مجازی را وارد منطقه کرده است و در این الگو نیز تنها محصول گندم به زیر کشت خواهد رفت.
    کلیدواژگان: الگوی کشت، آب مجازی، منافع خالص اجتماعی، واردات، دشت بهار همدان
  • جلیل خداپرست شیرازی*، زهرا صادقی صفحات 145-166
    پیش بینی پدیده های اقتصادی ساختاری فراهم می کند تا مدیران و مسولان اقتصادی را در گرفتن تصمیم های درست یاری دهد. هدف اصلی این مطالعه پیش بینی مقدار تولید آبزیان دریایی در ایران است. برای این منظور از روش های سری زمانی خود توضیح جمعی میانگین متحرک (ARIMA)[1] و شبکه عصبی مصنوعی[2] استفاده می شود. در این مطالعه سه ساختار گوناگون شبکه عصبی شامل شبکه عصبی پیشرو[3]، تابع پایه شعاعی[4] و المن[5] بکار گرفته می شوند. در این مقاله از آمار سال 1374 تا 1390 استفاده شده است. به منظور انجام بررسی، داده های سالانه به داده های ماهانه تبدیل شدند. نتایج مطالعه نشان دادند که از نظر معیار MAPEمقدار تابع خطا برای مدل ARIMA،0771/0بیش ترین مقدار خطا و مدل شبکه عصبی RBF با خطای 5-10× 9328/7 کم ترین خطا و بهترین مدل سازی را دارد. افزون بر این، با روش RBF ،دقیق ترین روش شناخته شده این پژوهش، پیش بینی تولید آبزیان دریایی برای دو سال آینده انجام شد.
    کلیدواژگان: پیش بینی، تولید، آبزیان دریایی، ایران
  • حکمیه هاتف*، علی اکبر سروری، محمود دانشور کاخکی صفحات 167-192
    امروزه تولید محصولات مقرون به صرفه همواره از دغدغه های کشاورزان و مسئولان میباشد. بر این اساس، لازم به نظر میرسد تا بتوان در سیاستگذاری های کشت افزون بر هدفهای سیاستگذاران، نیازمندی ها و هدفهای کشاورزان در کنار یکدیگر در نظر گرفته شود. بر این اساس، در این مطالعه الگوی بهینه کشت محصولات منتخب زراعی استان خراسان رضوی بر اساس مزیت نسبی و با استفاده از روش برنامه ریزی خطی فازی چند هدفه تعیین شد و در کنار هدف کشت محصولات دارای مزیت نسبی، هدفهایی نظیر بیشترین سود برای کشاورز نیز در نظر گرفته شده است. در این مطالعه داده های مورد نیاز در تعیین مزیت نسبی از داده های وزارت بازرگانی و سایت سازمان خواروبار جهانی ) (FAOتهیه گردید، همچنین، داده های مربوط به الگوی کشت از 420پرسشنامه که به صورت تصادفی از بین کشاورزان استان خراسان رضوی در جهاد کشاورزی در سال 1391تکمیل شده استفاده شد. نتایج مطالعه نشان داد که محصولات زراعی عدس آبی، لوبیا قرمز آبی و ذرت دانهای آبی به دلیل نداشتن مزیت نسبی از الگوی کشت حذف و محصولات زراعی گندم دیم و آبی، جو آبی، پنبهآبی، جو دیم، نخود دیم، شلتوک ، نخود آبی، عدس دیم و آفتابگردان آبی به دلیل پایین بودن رتبه مزیت نسبی با کمترین سطح زیر کشت در الگو قرار گرفتند و محصولات زراعی چغندرقند، گوجهفرنگی آبی، هندوانه آبی، سیبزمینی آبی، کلزا آبی، خیار آبی، پیاز آبی و هندوانه دیم دارای افزایش در سطح زیر کشت نسبت به الگوی موجود شده اند. بنابراین، بر اساس نتایج میتوان پیشنهاد کرد که در تخصیص بهینه منابع کمیاب بویژه آب در تولید محصولات زراعی، افزون بر در نظر گرفتن هدفهای سنتی در الگوهای کشت مرسوم،باید هدف مزیت نسبی را نیز که منجر به تولید محصولات بر اساس نیاز بازار و در نتیجه، افزایش درآمد کشاورزان خواهد شد را نیز در نظر گرفت.
    کلیدواژگان: مزیت نسبی، محصولات منتخب زراعی، الگوی بهینه کشت، برنامه ریزی خطی فازی چندهدفه
  • ایمان نجفی، رضا مقدسی *، سید یعقوب زراعت کیش صفحات 193-216
    هدف از انجام این مطالعه بررسی عامل های موثر بر قیمت های صادراتی کشورهای عمده صادر کننده پسته می باشد. کشورهای عمده صادرکننده پسته شامل ایران، ایالت متحده آمریکا، ترکیه، سوریه، ایتالیا، یونان و چین می باشند. در این مطالعه، از رهیافت نوین خود رگرسیون برداری جهانی استفاده شد. دوره زمانی مطالعه شامل 2012-1984 می باشد. نتایج نشان دادند که شوک مثبت نرخ ارز ایران در کوتاه مدت بیش ترین تاثیر را بر قیمت صادراتی پسته سوریه و کم ترین تاثیر بر قیمت صادراتی پسته ایالت متحده آمریکا دارد. هم چنین، در بلند مدت این شوک بیش ترین تاثیر را بر قیمت صادراتی پسته ایتالیا و کم ترین تاثیر را بر قیمت صادراتی پسته آمریکا دارد. شوک قیمت جهانی نفت در کوتاه مدت و بلند مدت بیش ترین تاثیر را بر قیمت صادراتی پسته چین دارد. شوک مثبت قیمت صادراتی پسته ایران در کوتاه مدت و بلند مدت به ترتیب بیش ترین تاثیر را بر قیمت صاراتی چین و یونان دارد. هم چنین، نتایج نشان دادند که شوک مثبت تورمی ایران در کوتاه مدت بیش ترین تاثیر را ( 5/13 درصد) بر قیمت صادراتی پسته چین و در بلند مدت بیش ترین تاثیر را ( 16 درصد) بر قیمت صادراتی پسته ایران خواهد داشت.
    کلیدواژگان: قیمت صادراتی، پسته، مدل خودرگرسیون برداری جهانی
|
  • Abdol Majid Jalayi, Mehdi Nejati, Mina Javadinia * Pages 1-16
    Generally, countries with higher productivity have greater share of world trade. The Growth of agriculture as a basis for achieving development goals is imperative in developing countries and considering the importance of agriculture in Iran and also has connections with other sectors of the economycanhave a significantimpacton theeconomy.Inthisregard, this paper examines the impactof globalproductivityshocksin selected regions(Shanghai Group countries) on theagriculturesectorapplyingcomputablegeneral equilibriummodel.Data obtained from 2007SocialAccountingMatrix and GTAP8 data base. The resultsshowed that increase of 3 and 7 percent in productivityof Shanghai Group industrysectorsincreased the Iranianagriculturalsector productionby 0.048 and 0.12percent respectively.Thus,the positivechangesofproductivitydue to spillover effect of technology in Shanghai Group countries could influence all sectors including agriculture
    Keywords: Productivity shocks, MultiregionalComputableGeneralEquilibrium, Agriculture production
  • Shahryar Nasabian, Samira Jafari * Pages 17-36
    This paper examines the effect of saffronexport onagricultural growth of Iran and Spain which are the major exporters of this product.The period of the study is 1996 to 2011. In addition, the effect of othervariables such as labor force, gross fixed assets and export of other agriculture products on agricultural growth are examined with emphasis on Iran.The results of the study showed that saffron export had positive effect ongrowrh of agriculture in both countries.
    Keywords: Saffron export, Agriculture sector growth, Panel data
  • Esmail Pishbahar *, Seyeed Erfan Kohnepush, Javad Hosein Zadeh Pages 37-56
    Wheat is one of the strategic products in Iran and province of Kurdistan. One of the restrictions that agricultural producers face is limited financial resource. This will affect the farmers ability to buy inputs and maximize production. Therefore, in this study, indirect production function with Translog functional form for dry-land wheat and Almost Ideal Supply System (AISS) functional form for irrigated wheat used to determine the amount of budget restrictionand its effect on production. For this purpose, the data of price and quantity of the inputs and the output of irrigated and dry-land wheat were used during 1991-2011. The results showed that the Lagrange multipliers for the productswere greater than one that indicates the existence of budget restrictionin the production of irrigated and dry-land wheat. Budget restrictions have caused the amount of dry-land and irrigated wheat to decrease by 31 and 34 percent,respectively, muchlower than the optimum level. With attention to considering agricultural potential in Kurdistan province, it is recommended to provide financial support for wheat producers through more extensive credit program.
    Keywords: Indirect production function, Lagrange Multiplier, Wheat, Budget restrictions
  • Bita Rahimi Badr * Pages 57-80
    With respect to increasing demand for protein products in the process of development,this paper aims to estimate long run demand for Eggs, Chicken and red Meatwith the usage of time series data for period of 1988-2012. In order to estimate mentioned demand functions, Auto Regressive Distributed Lag (ARDL) model has been used. The results of long run income elasticity for Egg and Chicken (0.76 and 0.52 respectively) showed that these products were necessary in Iranian household consumption basket. But red meat with 2.44 long run income elasticity was a luxury product. Long run estimated cross elasticity coefficient (7.75) also indicated that red Meat and Chicken were substitute products.
    Keywords: demand, Protein Products, ARDL Model, Demand Elasticity
  • Azita Varziri, Mohammad Hassan Vakilpur *, Seyed Abolghasem Mortazavi Pages 81-100
    Iran with an average precipitation of 260 mm in a year is one of the [1]countries with limited water resources. For this reason, pricing policy can be used to manage water demand. However appropriate pricing of irrigation water in any region must be determined based on the condition and products of the region. For this purpose, the economic value of water and its effect on cropping pattern was determined in 10 scenarios. To this end, positive mathematical programming and maximum entropy method were applied. The required data for this study were collected through completion of questionnaires by a sample of 162 farmers in Dehgolan plain for cropping year of 2012. The results showed that extraction cost per cubic meter of water was 634.3 Rials and the difference between the extractions cost per cubic meter of irrigation water and its economic value was 1878.3 Rials. It is concluded that applying water pricing policy based of its economic value could lead to reduction of water consumption and also cultivated area of all crops.
    Keywords: Economic value, Positive Mathematical Programming, Maximum Entropy, Irrigation water, Dehgolan Plain
  • Parviz Bakhshi *, Hosein Rahli, Mohammad Ghahramanzadeh Pages 101-122
    Oil sector plays a decisive role in the Iranian economy and oil revenue fluctuations have great impact on the economy as a whole and its various sectors. In addition, exchange rate volatility affects production and economic growth. Therefore, this paper aims to investigate the impacts of oil shocks and the uncertainty caused by exchange rate volatility on the growth of the agricultural sector in Iran during the period 1974-2012. For this purpse, structural vector autoregression (SVAR) method, impulse response functions (IRF) and forecast error variance decompositions (FEVD) techniques were used. The results revealed that negative oil revenues shocks had positive impact (0.048) while positive oil revenues shocks had negative impact (-0.046) on the growth of the agricultural sector. The impact of real exchange rate volatility on the value added agriculture was significant and equal to -0/013. The results confirmed the existence of Dutch disease in the agricultural sector.
    Keywords: Agricultural growth, Oilevenue shocks, Real exchange rate, SVAR Model
  • Azadeh Sadat Hoseini *, Nader Mehrgan, Mohsen Ebrahimi Pages 123-144
    Hamedan-Bahar plain is located in the semi-arid climate. Since cultivating development and replacing of crops with high water requirement lead to create negative balance the plains, for prevention of negative consequences of the crisis cultivating limitation of crops with high water requirement in critical plains and increasing of agricultural crops importing considering virtual water must be so necessary. In this study using a descriptive-document-library and mathematical model to determine the optimal pattern in the 5 cultivation of crops economic and industrial value Bahar plains Hamedan with an emphasis on virtual water trade and social net benefits were investigated. The results indicated that the optimal cropping pattern in the plains amount of 71 thousand hectares of wheat only important. Continuing to increase water use efficiency, the products were classified in terms of time cultivated. It was clear by the end of the crop wheat, potato with high water productivity it should be replacement. Finally according to the HSJ model was determined that the optimal pattern with a minimum of the area under export crops and minimize the under cultivation barley has the highest virtual water imports and in this model only the wheat crop is cultivated.
    Keywords: crop patterns, Virtual water, Net Social Profit, import, Bahar plains Hamedan
  • Khalil Khodaparast *, Zahra Sadeghi Pages 145-166
    The main objective of this paper is to predict the value of seafood production in Iran. For this purpose, collective self-explanatory time series moving average (ARIMA) and artificial neural networks are used. In this study, three different structures of neural networks, including multilayer forward neural network, radial basis function and Elman are used. Fisheries organization publishes the seafood production rate yearly for research purposes. In this study data of 1995 to 1911were utilized. Then, the yearly data converted to monthly by using statistical software. The results showed that based on MAPE, the maximum error cost is 0.0771 for ARIMA and the minimum error cost is 7.9328 × 10-5 for RBF neural network. It is concluded that RBFwas most accurate method to predict seafood production for the next two years.
    Keywords: Forcasting, Production, Seafood, Iran
  • Hakimeh Hatef *, Ali Akbar Hatef, Mahmud Daneshvar Pages 167-192
    Today's always Production of affordable is the concern of farmers and officials. Accordingly, it appears should be in addition to cultural and politic objectives, policy makers considered, farmer's needs and goals together. In this study, was determined crop optimal Pattern the main crops of cultivated in Khorasan Razavi Province Based on Comparative Advantage using the fuzzy multi-objective linear programming method. Next target is intended In addition Crops have comparative advantage, Objective such as maximum profit for the farmer.In this study, the data needed to determine the comparative advantage was prepared from Department of Commerce and FAO (Food and Agriculture Organization) website, also data needed to cropping pattern was prepared from 420 questionnaire that completed in Agriculture Organization of Khorasan Razavi in 2012.The results showed that crops irrigated lentils, kidney beans and corn Irrigated due to lack of comparative advantage were Remove from cropping patterns and crop rainfed and irrigated wheat, irrigated barley, Pnbhaby, dry barley, chickpea, rice, peas Irrigated, lentils rainfed and irrigated sunflower due to the low level of comparative advantage with minimal cultivation patterns And crops of sugar beet, tomato, water melon, Irrigated, Irrigated potatoes, Irrigated canola , Irrigated cucumber, Irrigated Onion and rainfed Watermelon has been the increase in the cultivated area compared to the existing model. Thus, the results suggest that in optimal allocation of scarce resources, especially water in crop production, in addition to considering traditional goals in cropping patterns, should considered goal of comparative advantage.
    Keywords: Comparative Advantage, Selected Agricultural Products, Cultivated Optimal Pattern, Fuzzy Multi, Objective Linear Programming
  • Iman Najafi, Reza Moghadasi *, Seyed Yaghub Zeraat Kish Pages 193-216
    The aim of doing this research is to examine factors affecting exporting prices of major countries exporting pistachio; the major countries exporting pistachio include Iran, USA, Turkey, Syria, Italy, Greece and China. In this study, a new approach, Global Vector Auto Regression, was used. The necessary statistics and information were extracted from the database of FAO and the International Monetary Fund over the period 1984-2012. The results indicated that the positive shock of Iran’s exchange rate in the short term has the greatest impact on the export price of Syria’s pistachio and the least impact on the export price of the US’s pistachio. Moreover, in the long term, this shock has the greatest impact on the export price of Italia’s pistachio and the least impact on the export price of US’s pistachio. The shock of the global price of oil in the short term and long term has the greatest impact on the export price of China’s pistachio. The positive shock of the export price of Iran’s pistachio in the short term and long term has the greatest impact on the export price of China and Greece, respectively. Furthermore, the results indicated that the positive inflation shock of Iran in the short term had the most impact 13.5 percent on the export price of China’s pistachio and in the long term the most impact 16 percent on the export price of Iran’s pistachio.
    Keywords: Export Price, Pistachio, Global Vector Auto Regression Model