فهرست مطالب

فصلنامه مدیریت منابع در نیروی انتظامی
پیاپی 15 (پاییز 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/10/18
  • تعداد عناوین: 7
|
  • بهزاد لک، جلال رضایی نور، الهام حسینی رضی، سروش خسروی صفحات 11-30
    زمینه و هدف
    در سال های اخیر- با توجه به رشد رقابت در صنایع مختلف- مدیریت دانش به عنوان موضوع حیاتی مطرح شده است. پیاده سازی مدیریت دانش، مستلزم انتخاب راهبرد مدیریت دانش متناسب با سازمان، جهت اداره سرمایه فکری و دانشی سازمان است. یکی از خلاهای احصاء شده در این حوزه، عدم تبیین عوامل موثر بر انتخاب راهبرد مدیریت دانش، با توجه به اهداف و ماموریت های سازمان ها می باشد. در این پژوهش، به یافتن مهم ترین عوامل تاثیرگذار برای انتخاب راهبرد مدیریت دانش در ناجا پرداخته شده است.
    روش شناسی: روش تحقیق حاضر از نوع کیفی و هدف آن، کاربردی است؛ همچنین از نظر روش، از نظریه داده بنیاد با رویکرد نظام مند برای استخراج عوامل موثر استفاده شده است. مهم ترین تفاوت این پژوهش در روش انجام تحقیق است؛ زیرا این روش با استفاده از سنجش نظر افراد خبره، به زوایای ناملموسی از الگوی مورد نظر دسترسی پیدا می کند. نتایج حاصل از این پژوهش، توسط خبرگان در این حوزه مورد مطالعه و بازبینی قرار گرفته و روایی آن مورد تایید است. با حسابرسی دقیق صاحب نظران از تمامی داده های خام، تحلیل شده، کدها، مقولات، فرایند مطالعه، اهداف اولیه و سوالات، پایایی داده ها و درستی تمام گام های تحقیق مورد تایید قرار گرفت.
    یافته ها و
    نتیجه گیری
    نتایج تحقیق نشان داد که عوامل به دست آمده عبارت اند از: ساختار سازمانی، راهبرد سطح کل سازمان، فرایند/بخش های سازمان، نوع سرویس سازمان، فرهنگ سازمان، میزان خلاقیت و نوآوری واحدهای سازمان.
    کلیدواژگان: مدیریت دانش، راهبرد، راهبرد مدیریت دانش، نظریه داده بنیاد
  • حسین اشتری فر، سید رضاصالحی امیری صفحات 31-60
    زمینه و هدف
    سبک زندگی ایرانی- اسلامی، می تواند از عوامل مختلف اثر پذیرد؛ در این میان مدیریت فرهنگی و ابعاد آن نیز به عنوان شاخصی از وضعیت زیستی، روانی و اجتماعی، می تواند پیش بینی کننده سبک زندگی ایرانی- اسلامی باشد. این پژوهش با هدف رابطه مدیریت فرهنگی و سبک زندگی ایرانی- اسلامی شهروندان در شهر تهران انجام گرفته است.
    روش شناسی: این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش، توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه شهروندان ساکن در شهر تهران در سال 1395 است که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 620 نفر تعیین شده و شیوه نمونه گیری نیز به صورت خوشه ایچندمرحله ای متناسب با حجم بوده است. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد شده، برای متغیر سبک زندگی ایرانی- اسلامی و پرسشنامه محقق ساخته، برای متغیر مدیریت فرهنگی استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات، علاوه بر استفاده از روش های آمار توصیفی، از آزمون رگرسیون و الگوی معادلات ساختاری (لیزرل) استفاده شده است.
    یافته ها
    بر اساس تحلیل رگرسیونی انجام شده، مولفه های متغیرهای مستقل برنامه ریزی فرهنگی، سازمان دهی فرهنگی، بسیج منابع و امکانات فرهنگی و هدایت و رهبری فرهنگی از ابعاد مدیریت فرهنگی با متغیر سبک زندگی ایرانی- اسلامی ارتباط معناداری دارند که در این بین به ترتیب، متغیر برنامه ریزی فرهنگی، هدایت و رهبری فرهنگی، سازمان دهی فرهنگی و بسیج منابع و امکانات، تغییرات سبک زندگی ایرانی- اسلامی را تبیین می کنند؛ اما مولفه کنترل و نظارت فرهنگی، توان پیش بینی حیطه سبک زندگی ایرانی اسلامی را ندارد.
    نتیجه گیری
    بین مدیریت فرهنگی و سبک زندگی ایرانی- اسلامی آنان، رابطه معناداری وجود دارد و این رابطه یک رابطه مثبت و ضعیف است؛ همچنین از میان مولفه های پنج گانه مدیریت فرهنگی، ارتباط برنامه ریزی فرهنگی، سازمان دهی فرهنگی، بسیج منابع و امکانات فرهنگی و هدایت و رهبری فرهنگی، با متغیر سبک زندگی ایرانی- اسلامی رابطه مثبت و مستقیمی داشتند.
    کلیدواژگان: سبک زندگی ایرانی- اسلامی، الگوی سبک زندگی، شهروندان شهر تهران
  • اقدم محمدلو، مرتضی موسی خانی، غلامرضا معمارزاده طهران، ناصر حمیدی صفحات 61-86
    زمینه و هدف
    راهبردهای پایدار منابع انسانی باید به سازمان کمک کنند تا منابع انسانی اش را برای رسیدن به یک «شبکه بهینه» از اهداف سازمان و نیز جامعه ای پایدار، مدیریت کند. هدف از انجام این پژوهش، تعیین نوع راهبردهای اقتضائی منابع انسانی در پرتو سازگاری با راهبرد، ساختار و فرهنگ سازمانی است که در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.
    روش شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان ناجا بودند که به تعداد 450 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. همچنین از روش های آماری میانگین گیری از پاسخ ها و نمودارهای تارعنکبوتی و معادلات ساختاری جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده که به این منظور از نرم افزارهای اس پی اس اس 22 و لیزرل 8.8 استفاده شده است.
    یافته ها
    در ناجا راهبرد ثبات با میانگین 70، ساختار بوروکراسی ماشینی با میانگین 92.66 و فرهنگ سازمانی، فرهنگ بوروکراتیک با میانگین 27.78 و جبران خدمت بیشتر به صورت پرداخت های حقوق ماهیانه با میانگین 74.88 و تشویقی مدیریتی و اجرایی با میانگین 10.66 بوده است.
    نتیجه گیری
    ناجا از نظر نیرویابی جهت پست های بالای سازمانی از نیرویابی و ارتقای درون سازمانی و جهت استخدام از نیرویابی برون سازمانی نیز استفاده می کند و نوع آموزش بیشتر از آموزش های درون سازمانی؛ مدیریت عملکرد بیشتر با هدف اداری و پاداش و جبران خدمت کارکنان به وسیله پرداخت های حقوق ماهانه و تشویقی های اجرایی انجام می شود. سازمان ناجا، دارای راهبرد ثبات و ساختار بوروکراتیک و فرهنگ بوروکراتیک است.
    کلیدواژگان: راهبردهای سازمان، ساختار سازمان، فرهنگ سازمانی، راهبردهای منابع انسانی
  • اصغر آقایی صفحات 87-112
    زمینه و هدف
    سیستم نت باید قادر به انجام وظایف و فعالیت ها در شرایط مختلف انتظامی بوده؛ پشتیبانی مورد نیاز و ایجاد شده را در مکان و زمان مناسب، برای عملیات انتظامی فراهم کند. هدف از انجام این تحقیق، «طراحی الگوی راهبردی و ترکیبی نت خودرویی ناجا» است.
    روش شناسی: تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری معاونان آماد استان ها، معاونت آماد و پشتیبانی ناجا و کارشناسان نت رده های ناجا و تعداد نمونه، 33 نفر از مدیران و 144 نفر از کارشناسان است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است. آزمون های کلموگروف- اسمیرنوف برای تعیین نرمالیتی داده ها؛ T تک نمونه ای، برای تاثیرگذاری؛ فریدمن و ویلکاکسون، برای اولویت بندی ابعاد، مولفه ها و پیرسون، برای همبستگی میان ابعاد و همچنین از تحلیل عاملی تاییدی، برای تعیین رابطه شاخص ها بهره برداری شده است.
    یافته ها
    یافته ها، مبین آن است که الگوی نگهداری و تعمیرات ناجا با در نظر گرفتن سه راهبرد؛ نت چابک، نت ناب و نت بهره ور فراگیر، شامل سیزده مولفه ترکیبی از سه راهبرد بررسی شده در این تحقیق است.
    نتیجه گیری
    الگوی ترکیبی نت ناجا، دارای مولفه های عوامل انسانی، عوامل راهبردی، عوامل فناورانه و عوامل سازمانی، راهبردها، زیر ساختار و ساختار و قابلیت ها، بهبود متمرکز، نت مستقل (خودکار)، آموزش، ایمنی و محیط، نت برنامه ریزی شده و فعالیت های اداری و پشتیبانی است.
    کلیدواژگان: نگهداری و تعمیرات، نت چابک، نت ناب، نت بهره ور فراگیر
  • مرتضی محمدی، محمدرضا اسمعیلی، سید حمید سجادی هزاوه صفحات 113-140
    زمینه و هدف
    امروزه مطالعه شایستگی های مدیران، یکی از مهم ترین زمینه های تحقیقی در مدیریت منابع انسانی با هدف تشخیص دانش و مهارت های مورد نیاز مدیران است. هدف از این تحقیق، شناسایی و تعیین شایستگی های مورد نیاز مدیران ورزشی ناجا و ارائه الگویی در این زمینه است.
    روش شناسی: روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است که به شکل میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران ورزشی ناجا و افسران ارشد دارای سابقه مدیریتی ورزش به تعداد 140 نفر بودند که همه آن ها به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته؛ برای حصول روایی سازه، از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و برای بررسی روایی محتوی نیز از نظر کارشناسان و متخصصان استفاده شد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آلفای کرونباخ 86/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای Spss و Amos استفاده شد.
    یافته ها و
    نتایج
    نتایج تحقیق نشان داد؛ ابعاد اصلی شایستگی مدیران در 4 بعد فراشایستگی (شامل شایستگی های اخلاقی، اعتقادی، شخصی، کارآفرینی و بهداشت روانی)، شایستگی های شناختی شامل (شامل شایستگی های حرفه ای)، شایستگی های اجتماعی (شامل شایستگی های رفتاری، سیاسی-اجتماعی و فرهنگی- ارتباطی) و شایستگی های وظیفه ای (شامل شایستگی های مدیریتی و رهبری) تعیین شد. نتایج تحلیل نیز گواه مطلوبیت و تناسب الگو است.
    کلیدواژگان: مدیر ورزشی، فراشایستگی، شایستگی شناختی، شایستگی اجتماعی، شایستگی وظیفه ای
  • پریوش محمدی قشلاق، شهرام جعفردوست بستانی صفحات 141-156
    زمینه و هدف
    امروزه در کنار سرمایه های انسانی، مالی و اقتصادی؛ سرمایه دیگری در سازمان ها و جوامع، با عنوان «سرمایه اجتماعی» مطرح شده است که می تواند بر روی عملکرد سازمان تاثیرگذار باشد؛ از طرفی، پیشرفت فناوری و سوق به سمت آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات، باعث انتظار در بهبود عملکرد کارکنان شده است.
    روش شناسی: پژوهش حاضر برحسب هدف، از نوع کاربردی و از نظر روش توصیفی – پیمایشی با رویکرد همبستگی است. جامعه آماری در این پژوهش، کلیه کارکنان پلیس راهور استان مذکور را شامل شده که از این جامعه، تعداد 130 نفر به صورت تصادفی انتخاب شده اند. ابزار سنجش در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد است که از آلفای کرونباخ برای سنجش پایایی استفاده شده است. تحلیل داده ها، با استفاده از آزمون معادلات ساختاری (تحلیل مسیر) مورد تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میزان تاثیرگذاری سرمایه اجتماعی پلیس بر عملکرد کارکنان راهور، برابر با 47/0 و همچنین میزان تاثیرگذاری آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر سرمایه اجتماعی برابر با 41/0 است و در نهایت میزان تاثیرگذاری آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد کارکنان راهور از طریق سرمایه اجتماعی برابر با 32/0 است؛ پس در نهایت، آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد کارکنان راهور استان آذربایجان غربی، با نقش میانجی سرمایه اجتماعی در سازمان موثر است.
    نتیجه گیری
    یافته های این تحقیق، نشان می دهد که آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات، به صورت غیرمستقیم بر عملکرد موثر است. نتایج به دست آمده مبین وجود تاثیر مستقیم آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر سرمایه اجتماعی و تاثیر مستقیم سرمایه اجتماعی بر عملکرد است.
    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، عملکرد، آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات، پلیس راهور
  • ندا نفری، علی مهدیلوی تازه کندی، حافظ ملاعباسی صفحات 157-180
    هدف
    تحقیق حاضر، به بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در اداره های مرکزی بانک پارسیان می پردازد.
    روش شناسی: برای این منظور، پس از بررسی مبانی نظری تحقیق و مطالعه الگو های موجود، برای بررسی ابعاد فرهنگ سازمانی، از الگوی «دانیل دنیسون» و برای بررسی ابعاد مدیریت دانش، از الگوی پایه های ساختمان دانش «پرابست» و همکاران استفاده شده است. ابزار اصلی مورد استفاده در این تحقیق، پرسشنامه بوده است. حجم نمونه آماری مورد نظر، با استفاده از جدول «کرجسی و مورگان» تعداد 270 نفر تعیین شد.
    یافته ها و
    نتیجه گیری
    نتایج به دست آمده؛ حاکی از تایید کلیه فرضیه های تحقیق و وجود رابطه معنادار، بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در این سازمان است. با توجه به داده های به دست آمده از بانک پارسیان؛ مشخص شد که فرهنگ سازمانی، عاملی مهم برای موفقیت سازمان ها است. همچنین تغییر فرهنگ، یکی از مهم ترین جنبه های هر نظام مدیریت دانشی است. در نتیجه، این پژوهش نشان می دهد که بین دو متغیر فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش، رابطه تنگاتنگ و نزدیکی برقرار است. نقش فرهنگ سازمانی به عنوان پایه ای اساسی در شاکله ی هر سازمان در شکل گیری چارچوب های ساختار سازمانی انکارناپذیر است و عاملی موثر در استقرار مدیریت دانش است.
    کلیدواژگان: مدیریت دانش، فرهنگ سازمانی، تعهد به مشارکت، انطباق پذیری، رسالت سازمانی، سازگاری سازمانی