فهرست مطالب

پرستاری سالمندان - سال دوم شماره 4 (تابستان 1395)

فصلنامه پرستاری سالمندان
سال دوم شماره 4 (تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/06/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • راضیه مولوی*، موسی علوی، ماهرخ کشوری صفحه 9
    مقدمه و هدف
    پایش وضعیت سلامت سالمندان به منظور شناسایی سالمندان در معرض خطر و پیشگیری از سوق یافتن آنها به سمت بیماری های مزمن و ناتوان کننده از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به یکی از اولویت ها و البته چالش های مهم نظام های ارائه دهنده خدمات سلامتی تبدیل شده است؛ لذا این مطالعه نیز با هدف بررسی و مقایسه تعیین کننده های وضعیت سلامت در سالمندان مراجعه کننده به مراکز سلامت شهر اصفهان انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش که تحلیلی از نوع همبستگی است،240 نفر از سالمندان 65 سال به بالا که برای دریافت خدمات سلامت به مراکز 11 گانه سلامت شهر اصفهان مراجعه می کردند، به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای وارد مطالعه شدند. داده ها به وسیله پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک و مشخصات فردی، عزت نفس روزنبرگ و سلامت عمومی گلدبرگ جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه، تحلیل واریانس و آزمون تی با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفت. تمام ملاحظات اخلاقی در مطالعه رعایت گردید.
    یافته ها
    109 نفر از240 نفر مشارکت کننده، مرد(%4/ 45) و131نفر از آنها زن(%6 /54) با میانگین و انحراف معیار سن 4±68/4 سال بودند. نتایج تحلیل واریانس یکطرفه در تعیین ارتباط بین متغیرهای وضعیت تاهل، شغل و وضعیت درآمد با وضعیت سلامت سالمندان نشان داد که میانگین امتیاز وضعیت سلامت سالمندان در سطوح متغیرهای مذکور تفاوت معنادار دارد. همچنین یافته های مطالعه نشان دادند که مدل پیش بینی وضعیت سلامت سالمندان بر اساس متغیرهای پیش بین معنادار بود(0/001> F239،6 = 9/6 P) و در مجموع متغیرهای وارد شده در مدل 8/19 درصد از واریانس وضعیت سلامت سالمندان را پیش بینی کردند. از بین متغیرهای پیش بین، دو متغیر عزت نفس( β=0/151 ، t= 2/5 ، p= 0/013 ) و سابقه بستری در بیمارستان(001/0> β= - 0/4، t= 6/7 ، p) به طور معناداری وضعیت سلامت سالمندان را پیش بینی کردند.
    نتیجه گیری
    با ارتقای سلامت روان و به ویژه عزت نفس سالمندان و نیز به حداقل رساندن موارد بستری سالمندان ممکن است بتوان در راستای ارتقای وضعیت سلامت ایشان گام برداشت. مطالعات آتی جهت بررسی بیشتر جایگاه تعیین کننده های وضعیت سلامتی سالمندان در جوامع مختلف پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: عزت نفس، وضعیت سلامت، سالمندی
  • ایرج شاکری نیا* صفحه 22
    مقدمه و هدف
    هدف از این پژوهش بررسی رابطه مهارت های ارتباطی دانشجویان پرستاری با کیفیت درمان ادراک شده توسط بیماران سالمند است.
    مواد و روش ها
    در مطالعه حاضر 95 دانشجوی دختر شاغل به تحصیل در رشته تحصیلی پرستاری (52 دانشجوی جوان و 43 دانشجوی مسن)، که درحال گذراندن دوره کارورزی خود در بیمارستانهای شهر رشت بودند به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شد و با فنون آماری tبرای مقایسه میانگین گروه های مستقل و ضریب همبستگی، (با نرم افزار SPSS-16) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بین دانشجویان مسن و دانشجویان جوان تر به لحاظ مهارت های ارتباطی تفاوت وجود دارد و این تفاوت به لحاظ آماری معنی دار است(p< 0/01). بین مهارتهای ارتباطی دانشجویان و کیفیت درمان ادراک شده توسط بیماران سالمند رابطه معنی دار وجود دارد(0/01 p<).
    نتیجه گیری
    این بررسی نشان داد که مهارت های ارتباطی دانشجویان پرستاری با کیفیت درمان ادراک شده توسط بیماران سالمند رابطه دارد. بعبارت دیگر کیفیت درمان ادراک شده توسط بیماران سالمند هنگامی ارتقاء پیدا می کند که دانشجویان از مهارتهای ارتباطی مطلوب تری برخوردار باشند. همچنین دانشجویان مسن تر در متغیر مهارت های ارتباطی با دانشجویان جوان تر تفاوت داشته و این تفاوت به لحاظ آماری معنی دار بوده است. با توجه به نتایج بدست آمده پیشنهاد تحقیق جاری این است که برای دانشجویان پرستاری واحدهای درسی یا کارگاه ها و کلاسهایی برای ارتقاء مهارتهای ارتباطی دانشجویان لحاظ گردد.
    کلیدواژگان: مهارت های ارتباطی، کیفیت درمان ادراک شده توسط بیماران سالمند، دانشجویان پرستاری
  • محمدصالح محمدآبادی *، یحیی حسین زاده فیروزآباد صفحه 35
    مقدمه و هدف
    سالمندی مرحله ای از زندگی انسان است که به طور طبیعی با کاهش توانایی های جسمانی و روانی همراه است و عوامل زیادی در این زمینه نقش دارند. هدف از پژوهش حاضر بررسی کانون کنترل سلامت و رابطه آن با افسردگی و سلامت عمومی در سالمندان شهر شیراز بود.
    مواد و روش ها
    طرح پژوهش از نوع همبستگی و جامعه ی آماری کلیه سالمندان در شهر شیراز بودند. بدین منظور 100 سالمند به روش نمونه گیری در دسترس در پژوهش شرکت کردند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه کانون کنترل سلامت والستون، پرسشنامه افسردگی سالمندان و پرسشنامه سلامت عمومی بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با نرم افزار spss نسخه 17 استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج ضرایب همبستگی نشان داد که از بین مولفه های کنترل سلامت، مولفه های درونی، دیگران و خدا با افسردگی و مولفه های درونی، شانس و دیگران با سلامت عمومی سالمندان رابطه معنی دار داشتند اما نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که تنها مولفه های کنترل درونی (0/41=P<0/000 ،β ) و خدا (0/20- =p <0/03 ،β) پیش بینی کننده قوی سلامت عمومی در سالمندان بود و همچنین نتایج نشان داد که دو مولفه ی کنترل درونی (0/37 =p <0/000 ،β) و خدا (0/20- =p <0/04،β) پیش بینی کننده قوی افسردگی نیز بودند.
    نتیجه گیری
    هر چه کانون کنترل سلامت افراد درونی تر باشد و باور داشته باشند که اعتقاد به خدا بر سلامتی آنها تاثیر مثبت دارد باعث می شود که رفتارهای خود مراقبتی آنها افزایش یابد و بالعکس، گرایش به کانون کنترل بیرونی، رفتارهای خود مراقبتی را کاهش می دهد.
    کلیدواژگان: سالمندان، افسردگی، کانون کنترل سلامت، سلامت عمومی
  • بهاره پایور*، عباس عباس زاده، ترانه استکی، الهه طالبی قانع، زهرا صفوی بیات صفحه 49
    مقدمه و هدف
    با افزایش سن، میزان سوء تغذیه و بیماری های مزمن هر دو شایع شده، و سوء تغذیه منجر به بیماری و بیماری منجر به سوء تغذیه می گردد. این مطالعه به منظور بررسی وضعیت تغذیه سالمندان بستری و عوامل مرتبط با آن انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی تحلیلی 254 سالمند 60 سال به بالا بستری در بخش های مراقبت ویژه قلبی بیمارستانهای وابسته به دانشگاه شهید بهشتی تهران به طور سهمیه ای انتخاب و با استفاده از پرسشنامه (MNA) Mini nutritional assessment وضعیت تغذیه ای آنان مورد ارزیابی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 و آزمون های آماری توصیفی و استنباطی با ضریب اطمینان 95% انجام شد.
    یافته ها
    از 254 سالمند، 43 نفر (16/9%) مبتلا به سوء تغذیه، 95 نفر (37/4%) در معرض خطر سوء تغذیه و 116 نفر (45/7%) دارای تغذیه طبیعی بودند. وضعیت تغذیه با سن، جنس، تحصیلات، وضعیت تاهل، شغل، منبع درآمد، شاخص توده بدنی، بیماری مزمن و مصرف بیش از 3 دارو ارتباط معنی دار داشت (0/001 p<).
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این مطالعه که درصد بالایی از سالمندان مشکلات تغذیه ای دارند و این مشکل می تواند سلامت آنها را به خطر اندازد لذا ضروری است برای شناسایی افراد در معرض خطر، اصلاح تغذیه و پیشگیری از خطرات مرتبط با آن اقدامات مناسب در بیمارستان در نظر گرفته شود..
    کلیدواژگان: سالمندان، وضعیت تغذیه، بستری، MNA
  • فاطمه بهرام نژاد، الهام نواب*، رقیه بخشی، احمدعلی اسدی نوقابی، عباس مهران صفحه 61
    مقدمه و هدف
    با افزایش جمعیت سالمندان میزان سوء رفتار با آنها در حال افزایش است. علیرغم افزایش این معضل اما میزان گزارش دهی آن حتی از سوی کادر درمانی بخصوص پرستاران که ساعات متمادی با بیمار سپری می کنند، بسیار پایین است. هدف این مطالعه با هدف درک پرستاران شهر تهران از سوء رفتار با سالمند انجام شده است.
    مواد و
    روش
    این مطالعه توصیفی- مقطعی جهت بررسی درک از سوء رفتار با سالمند با شرکت 400 پرستار در سال 1393 انجام گرفت. جهت ارزیابی درک از سوء رفتار از پرسشنامه پژوهشگر ساخته با روایی محتوا و آلفای کرونباخ(α =82%) استفاده شد. داده ها با کمک نرم افزار SPSS نسخه ی 16 و با کمک آمار توصیفی، تحلیل شدند.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد که میانگین سنی پرستاران 7/05± 40/12 بود. امتیاز مطلوب درک از سوء رفتار با سالمند در پرستاران در سوء رفتار مالی و جنسی بالاتر از سایر موارد بودند و سوء رفتارهای عاطفی، غفلت، جسمی و خود غفلتی در مراتب بعدی قرار داشتند.
    نتیجه گیری
    با توجه به کسب امتیاز پایین در پرستاران در زمینه درک از سوء رفتار با سالمند،نیاز به آموزش در این خصوص ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: درک، سوء رفتار، سوء رفتار با سالمند، سالمندان، پرستاران، تهران
  • جمال عاشوری* صفحه 70
    مقدمه و هدف
    کیفیت زندگی تحت تاثیر عوامل روانشناختی زیادی است که از مهمترین آنها می توان به سرمایه اجتماعی، حمایت اجتماعی و سخت رویی روانشناختی اشاره کرد. بنابراین این پژوهش با هدف بررسی نقش سرمایه اجتماعی، حمایت اجتماعی و سخت رویی روانشناختی در پیش بینی کیفیت زندگی زنان سالمند انجام شد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش توصیفی تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش همه زنان سالمند شهر قرچک در سال 1394 بودند که از میان آنان 250 سالمند با روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های سرمایه اجتماعی (پاژاک، 2006)، حمایت اجتماعی (زیمت و همکاران، 1998)، سخت رویی روانشناختی (کوباسا، 1979) و کیفیت زندگی (سازمان بهداشت جهانی، 2004) بود که توسط نمونه های پژوهش تکمیل گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-19 و روش های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل گام به گام تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    میانگین و انحراف معیار نمره کیفیت زندگی زنان سالمند 09/1±86/2 بود که نشان دهنده سطح متوسطی از کیفیت زندگی می باشد. یافته ها نشان داد که سرمایه اجتماعی (46/0r=)، حمایت اجتماعی (52/0r=) و سخت رویی روانشناختی (39/0r=) با کیفیت زندگی زنان سالمند رابطه مثبت و معنادار داشتند (01/0>P). در یک مدل پیش بین سرمایه اجتماعی، حمایت اجتماعی و سخت رویی روانشناختی توانستند 4/50 درصد از تغییرات کیفیت زندگی زنان سالمند را پیش بینی کنند (504/0=R2).
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های این پژوهش متغیرهای سرمایه اجتماعی، حمایت اجتماعی و سخت رویی روانشناختی توانایی پیش بینی کیفیت زندگی زنان سالمند را داشتند. بنابراین با توجه به نقش متغیرهای مذکور در پیش بینی کیفیت زندگی پیشنهاد می شود که برنامه های اجرایی مناسبی جهت بهبود کیفیت زندگی زنان سالمند طراحی و اجرا شود.
    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، حمایت اجتماعی، سخت رویی روانشناختی، کیفیت زندگی، زنان سالمند
  • مهتا اسکندرنژاد*، حمیده دیندار، فریبا ملایی صفحه 82
    مقدمه وهدف
    عوامل مختلف شخصیتی و انتخاب زندگی فعال می تواند مستقیما بر سبک زندگی و رفتارهای افراد سالمند تاثیرگذارد، بنابراین پژوهش حاضر با هدف مقایسه عوامل شخصیتی و تکانشگری در مردان سالمند فعال و غیر فعال در شهر تبریز طراحی شده است.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر از نوع علی-مقایسه ای پس رویدادی به همراه طرحی توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه این پژوهش شامل سالمندان سالم شهر تبریز با دامنه سنی 60-85 سال در سال 1391 بود که 90 نفر از آنها به صورت دردسترس انتخاب شدند. برای بررسی عوامل شخصیتی از پرسشنامه پنج عاملی NEO و برای بررسی تکانشگری از پرسشنامه تکانشگری بارت استفاده شد. به دلیل کامل نبودن برخی از پرسشنامه ها در مجموع 80 پرسشنامه بررسی شد (40 سالمند فعال و 40 سالمند غیر فعال). برای بررسی داده ها از آزمون های تی مستقل، تحلیل واریانس و ضریب همبستگی پیرسون و نرم افزار spss نسخه 19 استفاده شد
    یافته ها
    بر اساس نتایج به دست آمده، تفاوت معناداری بین سالمندان فعال و غیرفعال در خرده مقیاس گشودگی (0/013=p) وجود داشت. همچنین بین این دو گروه از لحاظ تکانشگری و اغلب عوامل شخصیتی تفاوت معنی داری وجود نداشت. از سوی دیگر رابطه مستقیم معنادار بین متغیرهای تکانشگری کل با روان نژندگرایی (0/393=p=0/02 ،r) و رابطه معکوس معناداری با برون گرایی (0/320-=rr، p=0/013)، موافق بودن (0/598-=p=0/001،r) و باوجدان بودن (0/648-=p=0/01،r) وجود داشت. در ارتباط با عوامل تکانشگری همانند تکانشگری کل، عوامل بی برنامگی (0/272=p=0/037،r) و تکانشگری حرکتی (0/320=p=0/013،r) و تکانشگری شناختی (p=0/003،r=0/386) با روان نژندگرایی رابطه مستقیم معنی دار و با برون گرایی (0/317-=p=0/014،r)، موافق بودن (0/447-p= 00/01،r=) و باوجدان بودن (0/528-p=0/001 ،r=) رابطه معکوس معنی داری داشت.
    نتیجه گیری
    تفاوتی بین مولفه های تکانشگری و خرده مقیاس های عوامل شخصیتی (بجز گشودگی) در دو گروه مردان سالمند فعال و غیرفعال وجود نداشت. با این حال بین تکانشگری کل با برخی عوامل شخصیتی رابطه وجود داشت که می تواند متاثر از عوامل متعددی از جمله میزان فعالیت باشد.
    کلیدواژگان: عوامل شخصیتی، تکانشگری، سالمند فعال، سالمند غیرفعال، مردان
  • زینب بهرامی ایوانکی*، فرهاد رمضانی بدر صفحه 95
    مقدمه و هدف
    بیماری عروق کرونر به عنوان شایعترین بیماری مزمن، داری اثرات قابل توجه بر جنبه های مختلف سلامتی بوده؛ و قادر است کیفیت زندگی افراد مبتلا را تحت تاثیر قرار دهد. این مطالعه با هدف تعیین کیفیت زندگی بیماران نامزد جراحی بای پس عروق کرونر انجام شده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی-مقطعی تعداد 64 بیمار مبتلا به بیماری عروق کرونر که در مرکز آموزشی درمانی آیت الله موسوی شهر زنجان بستری و کاندید جراحی بای پس عروق کرونر بودند وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه کیفیت زندگی مک نیو بود. اطلاعات در روز قبل از جراحی جمع آوری و سپس از طریق نرم افزار SPSS ویرایش 16 مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    افراد شرکت کننده در پژوهش حاضر شامل 44 مرد و 20 زن با میانگین سنی 9/4±58/78 بود. یافته های پژوهش نشان داد که کیفیت زندگی و سه خرده مقیاس آن در واحد های مورد پژوهش در وضعیت متوسط بود. زنان به صورت معنی داری داری کیفیت زندگی پایین تری نسبت به مردان بودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به تاثیر بیماری عروق کرونر بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید در جهت ارتقاء کیفیت زندگی این گروه از بیماران برنامه ریزی نمایند.
    کلیدواژگان: بیماری مزمن، سلامتی، بیماری عروق کرونر، بای پس عروق کرونر
|
  • R. Molavi, M. Alavi, M. Keshvari Page 9
    Introduction and
    Purpose
    Monitoring the older people’s health status to identify risky population and further prevention of chronic and debilitating diseases is of particular importance. It has been identified as one of the most important priorities and challenges of health care system. Therefore, this study aimed to explore and compare of determinants of the health status of the elderly referred to health centers in Isfahan.
    Materials And Methods
    In this correlation study, 240 people, aged 65 years and older who referred to 11 health care centers in Isfahan to receive health services were recruited through stratified random sampling method. Data were collected by a demographic characteristics questionnaire, Rosenberg´s self-esteem scale and Goldberg´s general health questionnaires. Data were analyzed by Pearson´s coefficient tests, multiple regression analysis, analysis of variance (ANOVA) and t-student test in SPSS (Version 19) software. All ethical aspects of the study were met.
    Findings: 109 out of 240 participants were male (% 45.4) and 131 were women (% 6/54) who had a mean (SD) age of 68.4 (4) years. The results of one way ANOVA to examine the relationship between the variables of marital status, occupation and income with the participants’ health status showedthat the mean scores oftheir health statushasa significant differencein thelevels ofthese variables. Moreover, the results showed that the predicting model of the participants’ health status based on a set of predictor variables was significant (F6, 239=9.6, p
    Conclusion
    promoting the elders’ mental health, particularly in terms of their self-esteem along with reducing hospitalization cases may be worthwhile to moving towards promoting their general health status. We suggest future studies to assess the role of determinants of the elders’ health status in other populations.
    Keywords: self, esteem, health, aging
  • I. Shakerinia* Page 22
    Introduction and
    Purpose
    The aim of this study was to investigate the relationship between nursing student's communication skills with Perceived quality of care by elderly patients.
    Materials And Methods
    In this study, 95 female students studying in the field of nursing (52, 25 years old and 43, More than 26 years old), who is serving his internship in hospitals in Rasht Were selected by convenience sampling. Data were collected using Queendom Communication Skills Inventory (2004) and Irurita Quality Patient Care Scale (1999). Then data were analyzed with t test to compare independent samples and Pearson correlation (with software SPSS-16).
    Findings: Results showed that the older students and younger students in terms of communication skills are different and the difference was statistically significant (P
    Conclusion
    Given that there is relationship between nursing student's communication skills with Perceived quality of care by elderly patients, it is recommended that to be defined upgrading courses and workshops for nursing students.
    Keywords: communication skills, elderly patient's satisfaction from treatment, nursing students
  • M. Mohamadabad*, Y. Hoseinzade Page 35
    Introduction and
    Purpose
    The aim of the present research is to predict the depression & general health based on health locus of control in older adults with chronic diseases.
    Materials And Methods
    The research design was correlation and the study population included all older adults at Shiraz city. For this purpose, 100 older adults participated in the study through the convenience sampling method. Research instruments included the Questionnaire of General Health, Geriatric Depression Scale and Health Locus of Control Questionnaire. To analyze the data, the multiple regression methods were applied using SPPS (version 17).
    Findings: Regression analysis showed that Components of internal control (β= 0.41, p
    Conclusion
    According to the results, it can be argued that the components of Internal control and God, in health locus of control variable’s, play an important role in general health and depression in older adults.
    Keywords: Elderly, Depression, Health locus of control, General health
  • B. Payvar*, A. Abbaszadeh, T. Estaki, E. Talebi Ghane, Z. Safavibayat Page 49
    Introduction and
    Purpose
    Nutrition is an important determinant of health in elderly patients. the nutritional status has been recognized role in a variety of morbid conditions including cancer, heart disease, and dementia in elderly people. This study was designed to assess nutritional status and its related factors among the elderly hospitalized in cardiac care unit.
    Materials And Methods
    A descriptive analytical study was conducted on a quota sample of 254 elderly patients (60 years and older) with cardiovascular disease who admitted incardiac care unithospitals. The data collection tool was Mini nutritional assessment (MNA) questionnaires. Data was analysed with SPSS 20 and descriptive and inferential statistical tests were performed with 95%.
    Findings: The findings showed that 16.9% suffered malnutrition, 37.4% were at risk of malnutrition and in 45.7% nutritional status was satisfactory. There were significants relationship between nutrition and demographic factors and health status.).pvalue
    Conclusion
    Malnutrition is common in hospitalized elderly and threat their health status, so hospital officials should try identify people at risk and prevention risk of malnutrition.
    Keywords: elderly, nutritional assessment, mini nutritional assessment
  • F. Bahramnezhad, Dr El Navab*, R. Bakhshi, A. Asadi Noughabi, A. Mehran Page 61
    Introduction and
    Purpose
    The number of elderly people has increased and according to estimates by the World Health Organization the number of elderly will rise more than 22% in 2050. By increasing in the elderly population the rate of challenges related to this group such as elder abuse will be increased too. This study aimed with” nurse's perception in Tehran of elder abuse.”
    Materials And Methods
    This Cross-sectional study was performed by convenience sampling during February and March 2014 with a sample of 400 nurses. The study population consisted nurses working in emergency departments affiliated to Tehran University of Medical Sciences in Tehran, Iran. A researcher-made questionnaire was used with content validity and reliability by Cronbach's alpha (α =82%).SPSS version 13 was used to analyze the data. Descriptive statistics was used to analyze the data.
    Findings: The finding of this study indicated that, the mean ± SD age of the nursing was 40. 127.05 respectively. The elder abuse perception among nurse was about the financial and sexual elder abuse had the highest rate.
    Conclusion
    The nurses spend the most time with elderly rather than the other health care team and they are maybe the first people dealing with patients. It is necessary to know more about elder abuse and its type.
    Keywords: Elder abuse, Perception, Old people, Nurse, Tehran
  • J. Ashoori* Page 70
    Introduction and
    Purpose
    Life quality is effect by several psychological factors that from most important can be note social capital, social support and psychological hardiness. Therefore this research aimed to investigation the role of social capital, social support and psychological hardiness in predicting life quality of elderly women.
    Materials And Methods
    This is a descriptive – analytical study of correlational type. The statistical population of this research included all elderly women of Gharchak City in 2014 year that from them 250 elders was selected by cluster sampling method. Data collection tools included the questionnaires of social capital (Pajak, 2006), social support (Zimet & et al, 1998), psychological hardiness (Kobasa, 1979) and life quality (World Health Organization, 1989) that were completed by samples. Data was analyzed by using the SPSS-19 software and Pearson correlation and multiple regressions with stepwise model methods.
    Findings: The mean and standard deviation score of life quality in elderly women was 2/86±1/09 that was indicate a middle level of life quality. Findings showed that social capital (r=0/46), social support (r=0/52) and psychological hardiness (r=0/39) had a positive and significant relationship with life quality of elderly women (P
    Conclusion
    According to the findings of this research social capital, social support and psychological hardiness had the ability of predicting the life quality of women elders. Therefore regarded to role of mentioned variables in predicting the life quality it is suggest that design and implementation appropriate action programs to improve the life quality of elderly women.
    Keywords: Social Capital, Social Support, Psychological Hardiness, Life Quality, Elderly Women
  • Mahta Eskandarnejad, Hamideh Dindar, Fariba Mollaei Page 82
    Introduction
    Different personality factors and active life can be impacted directly on the life style and behavior of older people. Then the aim of present study was comparing impulsivity and personality factors in active and non-active elderlies.
    Materials And Methods
    This was a causal-comparative research with descriptive -correlational method with correlational design. The populations of the study were included 90 elderlies in Tabriz at 2012 who were selected by random stratified sampling method and assessed through main five factors personality questionnaire (NEO) and Barrat impulsivity Scale. Because of Incomplete filling questionnaire 80 questioners were collected (40 active and 40 non-active elders). To analyze of data, independent t-tests, ANOVA and Pearson correlation coefficient and SPSS software version 19 was used.
    Findings: Based on the results, a significant difference was observed between active and non-active elderly men of openness (p=0.013). Also, a statistically significant difference was found among the elderly active and non-active personality factors. There was the direct relationship between impulsivity variables with Neuroticism (r=0.393, p=0.02) and a significant negative correlation with extraversion (r=-0.320, p=0.013), agreeableness (r=-0.598, p=0.001) and conscientiousness (r=-0/684, p=0.01). Impulsivity factors such as impulsivity, lack of program elements (r=0.272, p=0.037) and impulsivity (r=0.320, p=0.013) and cognitive impulsivity (r=0.386, p=0.003) had direct and significant relationship with Neuroticism and extraversion (r=-0.317, p=0.014) agreeableness (r=-0.447, p=0.001) and conscientiousness (r=-0528, p=0.001) showed a significant inverse relationship.
    Discussion and
    Conclusion
    There werent differences between subscales of impulsivity and personality factors (except openness) in active and inactive elderly men. However there was a relationship between impulsivity and some of personality factors that can be influenced by several factors, including the physical activity.
    Keywords: Personality factors, impulsivity, active elderly, non, active elderly, men
  • Z. Bahrami Eyvaneki, F. Ramezani Badr Page 95
    Introduction and
    Purpose
    Coronary artery disease as common chronic disease has significant effects on various aspects of health. It can affect quality of life of patients. The aim of this study was to determine the quality of life in patients candidate for coronary artery bypass graft surgery.
    Materials And Methods
    in this descriptive cross-sectional study, 64 inpatient with coronary artery disease and candidate for coronary artery bypass graft surgery in Ayatollah Mosavi hospital of Zanjan enrolled in study. Data were collected by demographic and Mcnew quality of life questionnaires. . Data were collected in the day before the bypass graft surgery and were analyzed by SPSS software version 16.
    findings: participants consist of 44 male and 20 female with mean age 58/78±9/4. Findings showed that quality of life in participants was relatively good. Women had significantly lower quality of life than men.
    Conclusion
    due to the impact of coronary artery disease on patients quality of life, health care providers should plan to improve quality of life in this group of patients.
    Keywords: Chronic diseases, Health, coronary artery disease, coronary artery bypass graft