فهرست مطالب

مجله پژوهش های جامعه شناختی
سال دهم شماره 2 (پیاپی 39، تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/05/09
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مهرداد نوابخش، امین کرمی صفحه 7
    رویکرد رابطه‏گرایانه بوردیو، ورای طرحهای ذهنی‏گرا وعینی‏گرا، تحت عنوان راه سوم در صدد است که پدیده های اجتماعی را به واسطه ارتباط عناصر ذهنی و عینی مورد بررسی قرار دهد. لذا در این مقاله سعی می شود رابطه سبک زندگی و اسلوب نوشتاری جلال آل احمد به واسطه همین رویکرد واستفاده از مفاهیمی همچون میدان منش وذائقه مورد مطالعه‏ قرار بگیرد. روش جمع آوری داده ها استفاده از روش مطالعه اسنادی کتابخانه ای و تحقیق بیوگرافیکی و راهبرد نمونه گیری، نمونه‏گیری هدفمند یا معیارمحور و تکنیک نمونه‏گیری هم نمونه گیری هدفمند چندگانه مشتمل بر نمونه‏گیری های مورد نوعی و مورد انتقادی است. بدین لحاظ ابتدا سبک زندگی آل احمد به وسیله 22مولفه اساسی برگرفته از تعبیر بوردیو از این مفهوم بازسازی شده است. ازطرف دیگر اسلوب نوشتاری ال‏احمد باتوجه به مهمترین اثرش یعنی مدیر مدرسه وبه واسطه 8 مولفه استخراج شده از تعریف بارت مورد بررسی قرارگرفته است. لذا براساس تبیین میدانی کمیت و کیفیت رابطه مذکور و با توجه به مختصات میدان ادبی در فاصله سالهای 1340 – 1332، برقراری همولوژی بین موقعیت نویسنده در میدان ادبی و سبک زندگی وی به نحو معناداری امکان‏پذیرست. به‎عبارتی اسلوب نوشتاری و سبک زندگی آل احمد در چارچوب سبک زندگی قهرمانانه و نگاه رئالیستی نویسنده در حوزه ادبیات در همخوانی کامل باهمدیگر وجود رابطه‏ در پرسش اصلی را اثبات می‏کنند.
    کلیدواژگان: منش، ذائقه، میدان، اسلوب نوشتاری، سبک زندگی
  • خلیل میرزایی*، ندا عظیمی صفحه 33
    مهارت های ارتباطی معلمان به عنوان یکی از مهمترین و شاید تعیین کننده ترین مهارت در جذب و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مطرح است و بنابراین لازم است مورد توجه خاصی قرار گیرد. بنابراین، در این مقاله تلاش شده است با به کارگیری یک روش اسنادی – کتابخانه ای و جمع آوری و تحلیل نظریه ها، مبانی نظری و پیشینه ی موجود نه تنها به این مساله پرداخته شود که این مقاله ها تا چه اندازه مهم هستند، بلکه از چه منابع یا عواملی تاثیر می گیرند و تا چه اندازه بر پیشرفت و جذب دانش آموزان موثرند. نتایج بررسی ها و تحلیل های صورت گرفته نشان می دهد که توانش و کنش ارتباطی معلمان تحت تاثیر عوامل گوناگونی دوران اجتماعی شدن افراد و آموزش های رسمی و غیررسمی قرار دارند که بخشی از آن را می توان با مهارت آموزی تقویت کرد و بخشی از آن گزینش است و باید با توجه به شخصیت و اجتماعی شدن معلمان گزینش صورت گیرد. در ضمن این مهارت ها تاثیر معنی داری بر جذب و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارند.
    کلیدواژگان: مهارت های ارتباطی، معلم، قابلیت های ارتباطی، قابلیت های کنش
  • معصومه مطلق*، مرضیه فتحی صفحه 61
    پژوهش حاضربه منظور بررسی عوامل موثر بر اگاهی دانشجویان از حقوق شهروندی انجام شده است. و هدف شناسایی میزان تاثیر عوامل (جنسیت– سن – رشته تحصیلی وپایگاه اقتصادی و اجتماعی)است. روش تحقیق از نظر شیوه گرداوری اطلاعات توصیفی (پیمایشی) و از نظر هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه کردستان به تعداد 8170 نفر بوده است. حجم نمونه مطابق با فرمول کوکران 366 نفر بوده است. که این تعداد به شیوه خوشه ایساده از بین کلیه دانشجویان رشته های مختلف انتخاب گردیده اند. ابزار گرد اوری داده ها پرسشنامه بوده است. داده های گرداوری شده از طریق امار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد میزان اگاهی از حقوق شهروندی دانشجویان در سطح مطلوبی قرار ندارد. همچنین می توان گفت که از نظر جنسیت مردان از اگاهی بیشتری نسبت به زنان برخوردار بودند.در رابطه با وضعیت تاهل نیز متاهلین از اگاهی بیشتری برخوردار بودند.
    کلیدواژگان: شهروند، حقوق شهروندی، اگاهی، دانشجو
  • کرامت الله راسخ*، مهدی احمدی صفحه 81
    هدف پژوهش بررسی تاثیر تاسیس صنایع بر الگوهای رفتاری و ارزش های اجتماعی در شهرستان مهر در سال 1394 است. جامعه آماری پژوهش 39212 نفر افراد بالاتر از 18 سال ساکن این شهرستان است. حجم نمونه برآمده از فرمول نمونه گیری کوکران 315 نفر است و شیوه نمونه گیری، تصادفی ساده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است. برای تعیین اعتبار و پایایی گویه ها از آزمون تحلیل محتوا و آلفای کرونباخ و به منظور تجزیه وتحلیل داده ها استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که بین متغیرهای اشتغال مردم بومی، توسعه جوامع سنتی، بهبود کیفیت زندگی، بروز آسیب های اجتماعی، اشاعه فرهنگی، تغییر ارزش های مردم، شیوه معیشت، سبک زندگی و رفاه اجتماعی از یک سو و تاسیس صنایع از سوی دیگر رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد. از این پژوهش این نتیجه کلی استنباط می شود که بین فرایند مدرن شدن و روابط سنتی در ایران نوعی تعارض وجود دارد.
    کلیدواژگان: الگوهای رفتاری، هنجارهای ارزشی، شهرستان مهر
  • محمد صادق مهدوی*، علی عاشوری عاشوری صفحه 95
    رفتارشهروندان وکیفیت عملکردی آنان در امور جامعه به عنوان یکی از الزامات اساسی زندگی اجتماعی درهرجامعه و از شاخصهای توسعه یافتگی جوامع محسوب میشود.فرهنگ شهروندی وعناصرکلیدی آن همواره درطول تاریخ پرفراز و نشیب مفهوم شهروندی ازطرف متفکران و صاحبنظران علاقه مند به مسائل اجتماعی که تمدن وپیشرفت جوامع بشری را در استقرارآن فرهنگ میدانند. تحقیق حاضرباهدف شناسایی وبررسی عوامل اجتماعی موثر بر ارتقا فرهنگ شهروندی بوده است. دیدگاه های مختلف در رابطه با فرهنگ شهروندی بررسی و نظرات هابرماس، پارسونز، مارکس، ترنر به منظور چارچوب نظری انتخاب و فرضیات تحقیق که شامل وجود رابطه بین متغیرهایی چون آگاهی از حقوق شهروندی، قانون مداری، توجه به منافع جمعی، آگاهی ازرویدادها و مناسبات داخلی و خارجی، مسئولیت پذیری، عام گرایی ،دسترسی به مراکز فرهنگی شهری واستفاده از رسانه هاباارتقای فرهنگ شهروندی، تدوین گردیده است. .با کاربرد روش پیمایش وبا استفاده از تکنیک پرسشنامه برروی 458 نفر از شهروندان شهر بوشهر از طریق نمونه گیری خوشه ایبا سطح خطای 05/0وضریب اطمینان 95/0 درصد انتخاب شده اند ،اطلاعات وداده های مورد نیاز جمع آوری گردید .نتایج بدست آمده حاصل از تجزیه وتحلیل داده ها بیانگر آن است که متغیرهای آگاهی از حقوق شهروندی،آگاهی از رویدادها ومناسبات داخلی وخارجی،مسئولیت پذیری واستفاده ازرسانه بر ارتقای فرهنگ شهروندی تاثیر دارند همچنین متغیرهای قانون مداری،منافع جمعی ،عام گرایی،دسترسی به مراکز فرهنگی ، رابطه معنی داری را با متغیر وابسته نشان نداد. شهروندی ،فرهنگ شهروندی،حقوق شهروندی،عام گرایی ،عوامل اجتماعی
    کلیدواژگان: شهروندی، فرهنگ شهروندی، حقوق شهروندی، عام گرایی، عوامل اجتماعی
  • حبیب الله کریمیان*، صبیه زمانی، طاهره میرساردو صفحه 113
    هدف این پژوهش بررسی تاثیر استفاده از شبکه های اجتماعی بر هویت اجتماعی جوانان شهر گرمسار بوده است. به این منظور از روش نمونه گیری سهمیه ای سیستماتیک و تصادفی برای انتخاب نمونه استفاده شد. به این صورت که 380 نفر از جوانان شهر گرمسار به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور اندازه گیری هویت اجتماعی از پرسشنامه محقق ساخته همچنین برای سنجش متغیر استفاده از شبکه های اجتماعی از تعداد ساعاتی که فرد در شبانه روز صرف شبکه های اجتماعی می کند استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسله مراتبی بکار برده شد. یافته ها نشان داد که بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی و هویت قومی، دینی، ملی و جهانی رابطه معنادار وجود دارد. رابطه بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی با هویت جهانی مثبت، اما رابطه بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی با هویت قومی، دینی و ملی منفی است.
    کلیدواژگان: شبکه های اجتماعی، هویت اجتماعی، هویت قومی، هویت دینی، هویت ملی و هویت جهانی
  • سکینه حسینی رودبارکی*، مصطفی ازکیا صفحه 137

    گرچه یارانه نقدی به صورت عام و به عموم جامعه- اعم از روستایی و شهری، خردسال و بزرگسال، زن و مرد- پرداخت شد، اما نوع تجربه افراد و خانواده ها از آن، متفاوت است و ممکن است برای خانواده ها تجربه ای مثبت یا منفی ادراک شود. این بررسی با هدف کشف تجربه زیسته روستاییان از دریافت یارانه نقدی، آنچه که آنها تجربه کرده اند و پیامدهایی که در زندگی روزمره آنها داشته؛ انجام شده است. این مطالعه با روش هرمنوتیک انجام شده و از این منظر، پیامدهای هدفمندی یارانه ها را در تجربه زیسته روستاییان مورد تحلیل قرار داده است. جامعه مورد مطالعه این بررسی، روستای آهنگرمحله در شهر گرگان است. تعداد مشارکت کنندگان در مصاحبه با استفاده از نمونه گیری هدفمند 35 نفر است. در این بررسی از مفاهیم تئوری های بوردیو، زیمل، بلومر و مفاهیم استخراج شده از تجربه هدفمندی در دیگر کشورها به منزله چارچوبی برای سازمان دادن اطلاعات بدست آمده استفاده شد. از مصاحبه های فردی و گروهی صورت گرفته، نتیجه پژوهش نشان می دهد خانواده روستایی تغییراتی را در ارتباز با دریافت یارانه می گذراند. درون مایه ی اصلی «تغییر در خانواده»، بدست آمد.

    کلیدواژگان: هدفمندی یارانه ها، قشربندی اجتماعی، پدیدارشناسی، جامعه روستایی، پیامدهای اجتماعی
  • رحمت الله امیراحمدی*، حمیدرضا اشراقی صفحه 159
    این پژوهش با هدف بررسی عوامل سیاسی – اجتماعی موثربررفتارهای اجتماعی زیست محیطی کارکنان پارس جنوبی(عسلویه)انجام شده.و طی آن به بررسی رابطه بین شبکه های مشارکت مدنی ،هنجارهای اجتماعی واعتماد اجتماعی با رفتارهای اجتماعی زیست محیطی کارکنان پارس جنوبی پرداخته شده است.روش انجام این پژوهش پیمایشی می باشد، جامعه موردمطالعه 60850 نفرازکارکنان پارس جنوبی است حجم نمونه 381 نفر و شیوه نمونه گیری خوشه ایمی باشد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که با توجه به مدل برازش داده شده وضریب همبستگی پیرسون و سطح معنی داری به دست آمده از رگرسیون، هر سه متغیر شبکه های مشارکت مدنی،هنجارهای اجتماعی واعتماد اجتماعی چون برابر با 00/0 بوده و از 05/0کوچک تر می باشد و همچنین سطح معنی داری بدست امده ازمعادلات ساختاری باکمک نرم افزارآموس به ترتیب 027/0 ،024/0، 012/0بوده واز از05/0 کوچکتر می باشد بنابراین هر سه فرضیه تحقیق تایید شده و شبکه های مشارکت مدنی،هنجارهای اجتماعی و اعتماد اجتماعی بررفتارهای اجتماعی زیست محیطی تاثیر دارد.
    کلیدواژگان: اعتماد اجتماعی، شبکه های مشارکت مدنی، هنجارهای اجتماعی، رفتاراجتماعی، محیط زیست
|
  • Mehrdad Navabakhsh, Amin Karami Page 7
    Beyond the subjectivism and objectivism outlines, Relational approach of Pierre Bourdieu as a third way is going to consider social phenomena due to the relationship between subjective and objective elements. Therefore, in this article trying to be explanation about relationships between Jalal Al-e-Ahmad's life style and his written style by Pierre Bourdieu interpretation and using that approach and concepts such as habitués, field and taste. Data collection has been carried out using documentary-library method, the sampling approach has been purposive or criterion sampling, and the sampling technique has been multiple purposive sampling including typical case and critical case sampling. That is why, firstly lifestyle of Al-e-Ahmad has been reconstructed by 22 fundamental components taken from the concept of Bourdieu interpretation. On the other hand, written style of Al-e-Ahmad was examined with regard to The School Principal, his most important work, by 8 extracted components from the Roland Barthes definition. Then, the quantity and quality of mentioned relation is considered by components of the literary field from 1332 to 1340, significantly establish of homology between of his life style and written style is possible. That is, Jalal Al-e-Ahmad's written style and life style in terms of heroic life style and realistic view of author in the literary field by together in reconciliation acknowledged being of relation in main question.
    Keywords: Habitus, Taste, Field, Written style, Lifestyle
  • Khalil Mirzaei Mirzaei *, Neda Azimei Azimei Page 33
    Teacher’s communication skills is one of the most important skill and maybe the most determining skill in attracting and educational progression and so it is necessary to pay special attention to it. Thus, in this article, it has been tried not only to deal with this issue with a documentary and librarian method and collect data and analyzing them and theories to support this kinds of articles, but also to pose the factors affecting on them and the amount of their effects of student s achievement and attraction. The results show that teacher s competence and communicative performance are effected by different factors including the socialization periods and their formal and informal learnings and a acquisition because of this, part of it could be enriched by skill learning and part of it is selective and it is necessary to pay attention to their personality and socialization when they are selecting as teachers.
    Keywords: communication skills, teacher, communication capacities, performing capacities
  • Masomeh Motlaq *, Marzyah Fathi Page 61
    The present paper examines the rate of awareness about citizenship rights as a case study of Kordestan university students in. For this purpose some theories are used like Marx, Parsons, Marshal, Turner and Habermas` theories. Also the hypotheses are formulated based on mentioned theories. This is a survey research and the technique of data collection is questionnaire that distributed among 366 students in Khoramabad university who were selected through cluster sampling. The analysis of the data is carried out at descriptive and inferential statistics level. The results show that students have awareness about civil, political, social and family rights but the rate of awareness among mens is more than women. Alsomarried poeople have more awerness than singles .
    Keywords: citizenship rights, awareness, university students
  • Keramatollah Rasekh*, Mehdi Ahmadi Page 81
    The aim of this research is to investigate the influence of industrialization on the behavioral patterns and social values in the city Mohr in Fars Province in 2015. The study population consists of 39 212 individuals aged 18 and older. The sample is 315 people, which was calculated using Cochran formula. The methodology of the study ist the survey and the data were collected by the researcher -made questionnaire. To ensure the validity and reliability, we conducted content analysis and calculated Cronbach's alpha sum. Research results show that there is a significant correlation between the employment of the local population, the development of traditional society, improve quality of life, increase of social problems, cultural changes, the introduction of new values, improvement of livelihood, the change of lifestyles and life improvement on the one hand and the industrialization on the other side. The results of this study show that there is a relationship between cultural patterns, social values and establishment of industry.
    Keywords: industrialization, patterns, social values, Mohr city
  • Mohammad Sadeq Mahdavi *, Ali Ashori Page 95
    The behavior of citizenship and the quality of performance in social affairs considers as the basic needs of every society and one of indexes of development. The culture of citizenship and their vital elements are very important in order to establish that culture . The present paper examines the social factor affecting the improvement of culture of citizenship. For this purpose some theories are used like Marx, Parsons, and Turner `s theories. Also the hypotheses are formulated based on mentioned theories ;some variable are as follows the awareness of citizenship, attention to collective interests, rule of law ,awareness of internal and external events ,responsibility ,universalism , access to cultural centers, access to media . This is a survey research and the technique of data collection is questionnaire that distributed among 458 people in bushehr`s who were selected through cluster sampling. The results show that the awareness of citizenship, awareness of internal and external events ,responsibility ,access to media affect the improvement of culture of citizenship meanwhile ,universalism , rule of law , collective interests, access to cultural centers have no significant relationship with dependent variable.
    Keywords: citizenship, culture of citizenship, universalism, citizenship rights, social factors
  • Habib Karimian *, Tahereh Mirsardoo Page 113
    The aim of this study was to investigate the effect of social networks on the social identify of the youth of the city of Garmsar. To this end a systematic quata sampling method and random to sampling was used. In this case the city of garmsar 380 youth were chosen as an example. In order to measure the social identity of the researcher as well as a variable to measure the use of the social networks of the number of hours that a person spent a day on the social network. Date analysis methods for Pearson and hierarchical regression were applied. The finding showed that between the use of social networks and the ethnic, religious, national indentity and the world there is a meaningful relationship. The relationship between the uses of social networks with a global identity, but the relationship between the uses of social networks with ethnic, religious and national identity is negative.
  • Rahmatollah Amirahmadi *, Hamid Reza Eshraghi Page 159
    The overall objective of this study is to investigate effects of political-social factors on environmental social behaviors in the case of employers of south Pars (Asaluyeh). Secondary objective of the study is study on relation between social associations, social norms and social trust and environmental social behaviors of the employers of south Pars. The research method in this study is a survey method. Our study population is 60,850 people of South Pars employers that have been chosen using Cochran formula with sample size of 381 people. This statistical population is done by cluster sampling. We processed data using AMOS and SPSS software. The results of the statistical analysis show that according to the data regression model have done and Pearson correlation coefficient and significance level obtained from the regression, since significance levels in three variables of social associations, social norms and social trust were 0.00 that is smaller than 0.05 and also significance levels of structural equalities using AMOS software were 0.027, 0.024 and 0.012 respectively and all are smaller than 0.05, there is a relationship between these three assumptions and environmental social behaviors of south Pars. In the other words, all these three assumptions in this study have been confirmed.
    Keywords: Social trust, Social associations, Social norms, Environmental, Social behaviors, South Pars