فهرست مطالب

اندیشه آماد - پیاپی 58 (پاییز 1395)

نشریه اندیشه آماد
پیاپی 58 (پاییز 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/10/18
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سیاوش نصرت پناه، فرهاد رعنایی، شهرام قلی نژاد صفحات 1-25
    هر سازمانی برای اجرای درست ماموریت های خود نیازمند تجهیزات مناسب است و در اختیار داشتن تجهیزات مناسب درگرو توزیع به موقع و مناسب این تجهیزات و امکانات در سطح سازمان است. در همین راستا تحقیق پیش رو جهت شناسایی نقاط ضعف و قوت توزیع اقلام عمومی در سطح ناجا انجام شده است. هدف این تحقیق شناسایی نقاط ضعف توزیع اقلام عمومی در ناجا و ارائه راهکارهای بهینه جهت بهبود وضعیت آتی توزیع کالا در ناجا می باشد و جهت نیل به این هدف از مدل اسکاپ استفاده شده است. این مدل دربردارنده چهار عامل: سازمان افزار، اطلاعات افزار، انسان افزار و سخت افزار می باشد که بر اساس آنها پرسشنامه تهیه و تنظیم شده اند. تحقیق پیش رو ازلحاظ هدف کاربردی است که به صورت، توصیفی- تحلیلی صورت یافته است. جامعه آماری این تحقیق معاونین آماد و پشتیبانی استان های سراسر کشور و مسئولان آماد استان ها به علاوه چهار نفر از فرماندهان آماد نواحی ویژه انتظامی و چهار نفر از مدیران کل معاونت آماد و پشتیبانی ناجا و چهار نفر از کارشناسان عالی آماد و پشتیبانی ناجا می باشند. برای تعیین روایی، ده پرسشنامه بین متخصصین توزیع شد و پس از تکمیل و جمع آوری پرسشنامه ها و تجزیه وتحلیل اطلاعات اولیه مولفه های مورد نظر، اصلاحات صورت گرفت. همچنین جهت سنجش پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده که میزان آن 898 % می باشد. اطلاعات حاصل از پاسخ های این جامعه آماری به کمک نرم افزار 18SPSS موردبررسی قرارگرفته و جهت آسیب شناسی از آزمون t تک جمله ای استفاده شده است. تجزیه وتحلیل داده ها نشان می دهد که توزیع اقلام عمومی در معاونت آماد و پشتیبانی ناجا با آسیب های اطلاعات افزاری و همچنین در بعد انسان افزار با آسیب های «نگرش و انگیزش» و «آموزش و دانش فنی» مواجه است.
    کلیدواژگان: آسیب شناسی، توزیع، انسان افزار، سازمان افزار، سخت افزار، نرم افزار
  • اصغر آقایی، محمدعلی اکبری، رضا طاهر باوفا صفحات 27-47
    مطالعه حاضر باهدف بررسی نقش بیمه خودرویی در عملکرد رانندگان ناجا صورت گرفته است. روش تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش توصیفی - پیمایشی می باشد. جامعه آماری رانندگان خودرویی به تعداد 150 نفر از رده های صفی و ستادی ناجا از استان های تهران بزرگ (فاتب)، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، مازندران، هرمزگان، انتخاب شده و حجم نمونه از طریق فرمول کوکران 108 نفر در نظر گرفته شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 916/0 محاسبه شده و نتایج حاصل از پاسخ به سوالات حاکی از آن است که در بررسی نقش بیمه خودرویی در عملکرد رانندگان ناجا مولفه امنیت شغلی با میانگین 55/4 دارای بیشترین تاثیر و ایجاد انگیزه بهره برداری مناسب با میانگین 51/4 دارای کمترین تاثیر در بین مولفه های بیمه خودرویی می باشد. جهت پاسخ گویی به سوالات از آزمون t تک نمونه ای استفاده شده است
    کلیدواژگان: بیمه، امنیت شغلی، انگیزه، عملکرد، رانندگان ناجا
  • مهدی خیراندیش، حسن رضایی لیچایی صفحات 49-78
    سرعت و میزان تغییرات محیطی از اثربخشی نظام های سنتی لجستیک کاسته است و حرکت به سوی سیستم های لجستیک نوین و توسعه یافته را ضروری نموده است. بر این اساس، پژوهش حاضر باهدف بررسی تاثیر یکپارچگی لجستیک بر عملکرد سامانه آماد نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نهاجا) انجام شده است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی است و ازنظر روش، پژوهشی توصیفی - همبستگی به شمار می رود. برای جمع آوری داده های یکپارچگی لجستیک و عملکرد از پرسشنامه های استاندارد استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شامل 440 نفر از کارکنان آماد فنی نهاجا می باشد که با کمک فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 206 نفر به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. روایی ابزار سنجش با استفاده از روایی سازه و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تایید شد. نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل داده ها و مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد که یکپارچگی لجستیک بر ابعاد انعطاف پذیری، کیفیت و تحویل تاثیر مثبت و معناداری دارد.
    کلیدواژگان: یکپارچگی لجستیک، عملکرد سامانه آماد، انعطاف پذیری، سامانه آماد نهاجا
  • محمد جعفری، عباس سرخوش صفحات 79-104
    ایجاد انگیزش لازم برای کارکنان سازمان های نظامی همواره از دغدغه های اصلی مسئولان این گونه سازمان ها به منظور برقراری هرچه بهتر امنیت در جامعه بوده است. دراین بین، تحقیقات نشان داده اند که سبک رهبری مورداستفاده می تواند نقش بسزایی در ایجاد انگیزش کارکنان یا بالعکس ایفا نماید. ازاین رو، هدف تحقیق حاضر بررسی اثر انواع سبک های رهبری شامل سبک تحول آفرین، سبک تبادلی و سبک عدم مداخله گر بر توانمندسازی روان شناختی کارکنان معاونت آماد و پشتیبانی ناجا هست. تحقیق حاضر از حیث هدف یک تحقیق کاربردی و از حیث ماهیت و روش یک تحقیق توصیفی-پیمایشی از نوع مقایسه ای است. روش جمع آوری داده ها در این تحقیق به صورت میدانی و ابزار پرسشنامه است. برای این منظور تعداد 248 نفر از کارکنان کادر معاونت به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور تحلیل داده های تحقیق از آزمون رگرسیون در نرم افزار20 SPSS استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها نشان دادند که سبک رهبری تحول آفرین و سبک رهبری تبادلی بر توانمندسازی روان شناختی کارکنان یک تاثیر قوی مثبت معنادار دارند. دراین بین سبک رهبری تبادلی دارای اثرات بیشتری بر توانمندسازی روان شناختی کارکنان نسبت به سبک رهبری تحول آفرین است. سایر نتایج نیز نشان دادند که سبک رهبری عدم مداخله گر دارای یک اثر معنادار بر توانمندسازی روان شناختی کارکنان نیست. در پایان نیز برخی از پیشنهاد های کاربردی به منظور بهبود وضعیت سازمان معاونت آماد ناجا ارائه گردید.
    کلیدواژگان: توانمندسازی روان شناختی، سبک رهبری، معاونت آماد و پشتیبانی ناجا
  • احسان ساده صفحات 105-163
    هدف اصلی این تحقیق شناسایی و اولویت بندی شاخص های پایداری شرکتی در صنعت مواد غذایی با تمرکز بر صنعت محصولات لبنی با رویکرد تلفیقی می باشد. در مرحله اول تحقیق این تحقیق بامطالعه جامع ادبیات موضوع شامل مباحث نظری و تحقیقات پیشین اقدام به شناسایی و دسته بندی عوامل پایداری شرکتی با رویکرد مدل خطوط پایین سه گانه (شامل هشت معیار شده است که در سه گروه عوامل اقتصادی (شامل عوامل مدیریت کسب وکار و عوامل مالی)، اجتماعی (شامل عوامل اعتماد به پیمان، عوامل اعتماد به حسن نیت و عوامل اعتماد به صلاحیت) و محیط زیستی (شامل عوامل اثربخشی انرژی، عوامل گزارش دهی محیط زیست و عوامل مدیریت محیط زیست) طبقه بندی شده می گردد. هشت معیار شناسایی شده خود به 18 زیر معیار تقسیم می شوند. باهدف تعیین وزن و اولویت زیر معیارهای شناسایی شده در قالب مدل شبکه ای، پرسشنامه ماتریس محور با رویکرد مقایسه زوجی طراحی شده و بین 22 نفر از خبرگان که هم از دانش نظری و هم از تجربه در موضوع تحقیق برخوردارند توزیع گردید. در گام بعدی داده های جمع آوری شده به عنوان ورودی برای اجرای روش فرایند تحلیل شبکه ای استفاده می گردد. نتایج روش نشان داد اعتماد برون سازمانی، شهروندی شرکتی، مصرف کمینه انرژی، گزارش محیط زیستی تولید، صلاحیت های مدیریتی، صلاحیت های فنی، قانون مداری و پایبندی به مقررات، به ترتیب بیشترین وزن و اولویت را در بین شاخص های پایداری شرکتی 18 گانه در صنعت مواد غذایی دارا هستند. نتایج این تحقیق برای مدیران و تصمیم گیرندگان حوزه صنعت که قصد ارتقای شاخص های پایداری شرکتی را در سازمان خوددارند به ویژه در صنعت مواد غذایی مفید و قابل استفاده است.
    کلیدواژگان: پایداری شرکتی، مدل خطوط پایین سه گانه، فرایند تحلیل شبکه ای، صنعت مواد غذایی
  • جمشید شریفیان، علی اصغر رضایی صفحات 139-163
    عملیات آمادوپشتیبانی ناجا در شرایط عادی و بحران، با توجه به گستردگی و تنوع نیازهای رده ها در اقلیم ها و ماموریت های گوناگون، تغییرات پیرامونی، تهدیدها و محدودیت های موجود، دارای ظرافت ها و پیچیدگی های خاصی است. سوال اصلی پژوهش عبارت است از ملاحظات اساسی پدافند غیرعامل در مکان یابی و تمرکززدایی اماکن آمادی ناجا چیست؟ و سوال اصلی این است که: ملاحظات اساسی پدافند غیرعامل شامل فریب، استتار و پراکندگی در مکان یابی و تمرکززدایی اماکن آمادی ناجا موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت های ضروری برای تامین نیازهای رده ها می شود.این مقاله با توجه به مبانی نظریه پدافند غیرعامل و با استفاده از روش پژوهش توصیفی و تحلیلی شکل گرفته و ابزار جمع آوری اطلاعات آن پرسش نامه است. تحلیل آماری و توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شده است. جامعه نمونه آماری پژوهش 75 نفر شامل معاونین آمادوپشتیبانی استان ها و رده های ستادی و مستقل ناجا است. طبق نتایج حاصله، رعایت اصل پراکندگی، استتار و فریب تاثیر معنی داری در مکان یابی و تمرکززدایی اماکن آمادی ناجا دارد و برای پیاده سازی این اصول، باید مولفه ها و شاخص های ماموریتی و اقلیمی موثر بر آن ها را شناخته و مدیریت مناسب را اعمال نمود.
    کلیدواژگان: پدافند غیرعامل، مکان یابی، تمرکززدایی، اماکن آمادی ناجا
  • آنگاپا گوناسکاران، کی هونگ لای صفحات 165-198
    مدیریت زنجیره تامین به عنوان معروف ترین راهبرد عملیاتی برای بهبود رقابت پذیری موسسات در قرن 21 می باشد. در اوایل دهه 90، نظریه تولید چابک مطرح شده و موردتوجه دانشمندان، پژوهشگران و کاربران قرار گرفت اما در اواسط همین دهه، نظریه مدیریت زنجیره تامین نگاه ها را به خود جلب نمود. جالب این است که گرچه این دو نظریه در ظاهر، متفاوت به نظر می رسند اما هر دو در راستای ارتقای رقابت پذیری سازمانی به طور مکمل عمل می کنند. برای مثال؛ در دیدگاه تولید چابک برای دستیابی به سرعت و انعطاف بیشتر به موضوع اتحاد یا مشارکت راهبردک سازمان ها در محیط مجازی تکیه شده و مباحث مرتبط با هزینه ها و نیز یکپارچگی تامین کنندگان و خریداران موردتوجه قرار نگرفته است. در مقابل، در دیدگاه مدیریت زنجیره تامین که بر یکپارچگی تامین کنندگان و خریداران برای دستیابی به زنجیره ارزش یکپارچه، بر کمک فناوری تمرکز می نماید و به عنصر هزینه توجه زیادی شده است. در این مقاله، با در نظر گرفتن اهمیت هر دو نظریه تولید چابک و مدیریت زنجیره تامین، برای بهبود عملکرد سازمان ها تلاش شده است تا باهدف توسعه و پیشرفت، چارچوب مناسبی برای نیل به مدل زنجیره تامین پاسخ گو طراحی گردد. درصورتی که ویژگی ها و اهداف هر دو نظریه مقایسه شده و ادبیات نظری مربوطه مورد بازبینی قرار گیرد و بعلاوه برخی از تجارب میدانی و مصادیق عملی پیرامون تولید چابک و مدیریت زنجیره تامین مورد تحلیل واقع شود می توان به چارچوبی یکپارچه در ارائه مدل زنجیره تامین پاسخگو ، دستیابی نمود. چارچوب پیشنهادی می تواند به عنوان یک راهبرد رقابتی موثر در اقتصاد شبکه ای به کاررفته شود که در آن محصولات/ خدمات سفارشی با استفاده از سازمان های مجازی تولید شده اند و با استفاده از تجارت الکترونیک مبادله گردیده اند.
    کلیدواژگان: مدیریت زنجیره تامین، راهبرد رقابتی، تولید چابک، زنجیره تامین پاسخگو