فهرست مطالب

مجلس و راهبرد - پیاپی 88 (زمستان 1395)

فصلنامه مجلس و راهبرد
پیاپی 88 (زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/11/02
  • تعداد عناوین: 14
|
  • حسین راغفر، فاطمه یوسفوند صفحات 5-34
    کودکان سرمایه انسانی هر جامعه ای هستند، محرومیت کودکان از امکانات رفاهی، آنها را با دشواری های گوناگون مواجه می کند که این وضعیت اسفناک در دوران بزرگسالی نیز ادامه می یابد. بنابراین پژوهش حاضر به بررسی فقر کودکان در شهر تهران پرداخته است.
    با استفاده از داده های «طرح سنجش عدالت در شهر»؛ ابتدا نرخ فقر کودکان در ابعاد آموزش و اطلاعات محاسبه شده و سپس با تخمین مدل لاجیت به بررسی تاثیر متغیرهای وضعیت تحصیلات، اشتغال، سن و جنسیت سرپرست خانوار، وجود خشونت، ناامنی غذایی، فرد معتاد، معلول در خانوار و تاثیر محل سکونت جغرافیایی بر فقر کودک پرداخته شده است.
    بنابر یافته ها بیشترین نرخ عدم حضور در مدرسه در سن 7 تا 11 سال برای منطقه 18 (4/1 درصد)، 12 تا 14 سال منطقه 14 (46/1 درصد)؛ 15 تا 17 سال منطقه 17 (08/3 درصد)، 7 تا 18 سال منطقه 17 (71/1 درصد)، همچنین 31 درصد از کودکان 4 تا 6 سال منطقه 16 در مهدکودک و پیش دبستانی ثبت نام نکرده اند. بیشترین نرخ شکاف آموزشی در مقطع ابتدایی (84/8 درصد) و راهنمایی (88/6 درصد)، برای منطقه 15 و دبیرستان (06/6 درصد) در منطقه 18 است. زن سرپرست خانوار، افزایش سن سرپرست خانوار، وجود ناامنی غذایی، خشونت و فرد معلول در خانوار از مهم ترین عوامل محرومیت آموزشی کودکان است. 52/0 درصد از کودکان 7 تا 18 سال جنوب تهران و 07/1 درصد از کودکان منطقه 15 نیز به هیچ کدام از سه مولفه تلفن ثابت، موبایل و کامپیوتر دسترسی ندارند.
    کلیدواژگان: نرخ فقر، آموزش، اطلاعات، کودکان
  • روح الله شهنازی صفحات 35-68
    سیاست خارجی و نظامی آمریکا در سال های اخیر به نظر همراه با تضاد و تناقض است. از جهتی خود را ضد تروریسم نشان می دهد و از جهت دیگر بر اساس اسنادی کمک زیادی به تروریست هایی چون داعش و القاعده کرده است. بنابراین سوال اساسی این پژوهش این است که محوریت روابط بین الملل آمریکا پس از جنگ سرد چیست؟ پاسخ به این سوال و شناسایی تضاد رفتاری آمریکا حکایت از تئوری مبنایی و پشتوانه نظری آمریکا در خلق تروریسم و جنگ در جهان دارد. تئوری ای که بر اساس آن دیگر در رفتار آمریکا تناقض دیده نمی شود و رفتار به نظر همراه با دوگانگی آن، کاملا واحد و در یک راستاست. در این مقاله به این تئوری عنوان «ضرورت جنگ افروزی در تمدن های ناسازگار» داده شده است.
    این تئوری دو پایه دارد که شامل پایه اقتصادی، مجتمع های نظامی صنعتی آمریکا و پایه سیاسی، تئوری برخورد تمدن های هانتینگتون است. ازاین رو، این مقاله ادعا می کند تئوری محرمانه اقتصادی و سیاسی فعالیت های آمریکا در حوزه روابط بین الملل، «خلق و حفظ دشمن مجازی و ایجاد جنگ دائمی در جهان اسلام است».
    روش تحقیق مقاله تحلیل اسنادی و علی است. به عبارتی جهت ارائه تاییدهایی برای فرضیه ارائه شده از سه دسته شواهد استفاده شده است: اول شواهد مدون از راهبرد امنیت ملی آمریکا، دوم شواهد تجربی تحلیل میزان درگیری های تروریستی صورت گرفته در کشورهای خاورمیانه قبل و بعد از فروپاشی شوروی و مقایسه تغییرات آنها، سوم تحلیل ارتباط علی میان مخارج نظامی آمریکا و مخارج نظامی کشورهای خاورمیانه و همچنین تحلیل علی میان مخارج نظامی کشورهای خاورمیانه و درگیری های داخلی در این کشورها. نتیجه هر سه دسته شواهد موید نظریه مطرح شده در مقاله است.
    کلیدواژگان: اقتصاد سیاسی، مجتمع های نظامی، صنعتی، نظریه برخورد تمدن ها، آمریکا، جهان اسلام
  • داریوش ابوحمزه، رضا زمانی صفحات 69-106
    هزینه های مازاد طرح های عمرانی و تاخیر در بهره برداری از آنها از جمله مسائل مهم مالیه عمومی است که باید سازوکاری برای ساماندهی طرح های عمرانی با هدف افزایش کیفیت اجرا و کاهش هزینه ها طراحی شود. از جهت نظری اجرای طرح های عمرانی توسط دولت (به دلیل وجود شکست بازار) می تواند به صورت دمکراتیک یا غیردمکراتیک باشد که در هر دو روش مشکل هزینه های مازاد طرح های عمرانی وجود دارد و همه کشورها با آن روبه رو هستند. بر این اساس در طرح های عمرانی دولت، هزینه های مازاد طرح های عمرانی اجتناب ناپذیر بوده و مهم اتخاذ روش هایی است که کیفیت اجرای طرح های عمرانی را افزایش و هزینه های مازاد را تاحدامکان کاهش دهد. در این مقاله با توجه به این موضوع، زمینه های قانونی، ساخت سیاسی و سیاستگذاری در تصویب این طرح های عمرانی و همچنین تجربه کشورهای دنیا در مدیریت این طرح ها و کاهش هزینه های آن، پیشنهاد شده است که برای کاهش هزینه های عمرانی در اقتصاد ایران از سه روش «مشارکت خصوصی عمومی»، «واگذاری» و «اولویت بندی» طرح ها با توجه به نوع آنها استفاده شود. پیشنهاد می شود ابتدا طرح ها با معیار توجیه اقتصادی به سه گروه طرح های دارای توجیه اقتصادی، طرح های بدون توجیه اقتصادی اما قابل اقتصادی سازی و طرح های بدون توجیه اقتصادی و غیرقابل اقتصادی سازی تقسیم شوند. سپس برای طرح های دسته اول و دوم از روش های «مشارکت خصوصی عمومی» و «واگذاری طرح ها» و برای طرح های دسته سوم، از روش «اولویت بندی» استفاده شود و در این میان لازم است که به تدوین بسترهای قانونی جدید و همچنین الزامات قوانین موجود توجه شود.
    کلیدواژگان: هزینه های مازاد، طرح های عمرانی، دولت، کیفیت اجرا
  • فاطمه اسمی خانی، فرزاد حقیقی راد صفحات 107-134
    طی دهه های گذشته، مطالعات زیادی در مورد فساد اداری انجام شده که این مطالعات معمولا از یک بعد به بررسی فساد پرداخته اند در حالی که فساد یک پدیده پیچیده اجتماعی است که از سیستم های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... تاثیر می پذیرد و بر آنها تاثیر می گذارد. برای مبارزه با فساد بایستی به شناخت صحیح و همه جانبه از آن و بررسی علل ریشه ای بروز این پدیده پرداخت. آقای دکتر محمد امان الله در سال 2012 طی پایان نامه دکترای خود به بررسی فساد اقتصادی اداری در کشور پاکستان پرداخته و سعی کرده اند مدل پویایی از فساد را ارائه دهند. در این مقاله سعی شده از متدولوژی پویایی سیستم ها که زبان تفکر سیستمی است، استفاده شود و مدل ارائه شده توسط دکتر امان الله در سال 2012، با کمک داده های جمع آوری شده طی سال های 1392-1382، در ایران مورد تایید قرار گرفته و با اضافه کردن متغیر سرمایه اجتماعی، توسعه داده شود. در نهایت با کمک شبیه سازی کامپیوتری، سناریو های ترکیبی جهت مبارزه سیستمی با فساد ارائه می شود.
    کلیدواژگان: فساد اداری، مدل پویایی سیستم ها، ایران
  • سیاب ممی پور، سمیه نجفی صفحات 135-174
    محصولات با فناوری پیشرفته (هایتک) نقش بسزایی در مبادلات تجاری جهان دارند. اقتصاد ایران اگرچه با حجم کم صادرات محصولات مختلف صنایع با فناوری برتر، جایگاه برجسته ای در جهان ندارد، پتانسیل هایی در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه دارد که با توجه و برنامه ریزی صحیح در تولید محصولات با کیفیت و به کارگیری دانش بازاریابی، می تواند موجبات رشد و توسعه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات شود.
    در این تحقیق سعی می شود با بررسی و مطالعه وضعیت تولید و صادرات محصولات هایتک در کشور طی دوره زمانی 2013-2010 ، به تفکیک پتانسیل های صادراتی بالقوه و بالفعل شناسایی و اولویت بندی شوند. به این منظور از رهیافت مدل پشتیبان تصمیم گیری استفاده شده و محصولات هایتک با کدهای چهار رقمی سیستم هماهنگ شده توصیف و کدگذاری کالاها معرفی می شوند. نتایج نشان می دهد ایران در صادرات محصولات هایتک با کل کشورهای جهان دارای 2455 پتانسیل صادراتی است که ترکیب کشور محصول در پتانسیل صادراتی بالفعل 235 و در پتانسیل صادراتی بالقوه 2220 است. همچنین در بیشتر محصولات منتخب، کشورهای قرار گرفته در صدر اولویت به طور عمده از قاره آسیا به خصوص منطقه خاورمیانه و کشورهای آسیای میانه و قفقاز هستند. به این ترتیب شکاف عمیقی میان پتانسیل صادراتی و صادرات تحقق یافته وجود دارد.
    [1].(Decision Support Model (DSM)
    کلیدواژگان: فرصت های صادراتی بالقوه، فرصت های صادراتی بالفعل، محصولات با فناوری پیشرفته، مدل پشتیبان تصمیم گیری
  • آزاده عبدالله زاده شهربابکی صفحات 175-196
    مسئله «قانونگذاری خوب» و تعیین ویژگی های شکلی و ماهوی قوانین، قریب 30 سال است مورد توجه نظام های حقوقی مختلف بوده و هست. توجه به این امر ابتدا به صورت پراکنده در آثار و نوشته اندیشمندان حقوقی ذکر شده و پس از اینکه دادگاه ها و مخصوصا ناظران قانون اساسی به این امر توجه نشان داده و سعی در تعریف و تحدید حدود ویژگی های قوانین حقوقی کردند، به شکل نظام مند مورد توجه قرار گرفته و نظریه های گوناگونی در خصوص آن بیان شده است.
    در این مقاله و در مقدمه آن نگاهی گذرا خواهیم داشت بر «کیفیت قانون» و مبنای حقوقی آن، سپس در دو نظام حقوق نوشته و کامن لا، نقش دادگاه ها را در نظارت بر ویژگی ها و کیفیت قواعد حقوقی بررسی می کنیم تا از میان شرح وظایفی که دادگاه ها برای خود در نظارت بر قانونگذاری خوب قائل شده اند، جایگاه حقوقی مناسب برای نظارت بر کیفیت قانون را تعیین و پیشنهاد کنیم.
    هرچند ایران در مقایسه با سایر نظام های حقوقی با فاصله زمانی نسبتا زیادی مسئله «کیفیت در قانونگذاری» را به شکل منسجم مورد توجه قرار داده است، اما خوشبختانه در سال های اخیر توجه دولت به این مسئله و طرح پیش نویس هایی در خصوص سیاست های قانونگذاری در دولت، امیدبخش است. ازاین رو نتایج حاصل از این مقاله می تواند به عنوان بخشی از سوالات مطرح در خصوص نقش و وظایف دادگاه ها در مسئله «کیفیت قانون» در ایران مورد توجه و استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: قانونگذاری خوب، شورای قانون اساسی فرانسه، دیوان عالی ایالات متحده آمریکا، دیوان دادگستری اروپا، دیوان حقوق بشر اروپا
  • روزبه کمالی، الله مراد سیف، محمد احمدیان صفحات 197-230
    صنعت برق به عنوان یکی از صنایع زیر بنایی، نقش مهمی در توسعه بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی کشور بر عهده دارد و از صنایع شبکه ای محسوب می شود. در این تحقیق، به دنبال تصویر سازی الگوی اقتصاد مقاومتی در صنعت برق ایران هستیم. رویکرد تحقیق حاضر از نوع کیفی و از نظر هدف کاربردی و توسعه ای و از نظر روش، توصیفی تحلیلی و نظریه مبنایی است. به همین منظور ابتدا با فیش برداری کتابخانه ای از الگوهای اقتصاد مقاومتی و سپس تجزیه و تحلیل آن، ضمن بررسی تحریم ها، آسیب ها، ظرفیت ها و اهداف صنعت برق ایران و با تکنیک گلوله برفی تا حد اشباع نظری، مفاهیم و مقوله های محوری اقتصاد مقاومتی را تبیین و سپس با روش نظریه مبنایی، سیاست های کلی ابلاغی از اسفند 1357 تا اسفند1392 کدگذاری باز و محوری و در نهایت ارتباط میان استفاده از ظرفیت ها برای رفع چالش ها و در جهت تحقق اهداف از طریق مصاحبه باز و بسته با خبرگان صنعت برق تعیین و الگوی اقتصاد مقاومتی آن ارائه شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که راهبردهای الگوی اقتصاد مقاومتی در صنعت برق جمهوری اسلامی ایران از نظر بازه زمانی تاثیرگذاری به راهبردهای ترمیم و بهبود دهنده، ظرفیت ساز و مقاوم ساز قابل تقسیم بندی است و بر ثبات و امنیت اقتصادی، پیشرفت همگام و فراتر از رشد اقتصادی کشور، تجدید ساختار صنعت برق، توسعه فضای رقابتی، توسعه بخش غیردولتی صنعت برق و رشد سهم انرژی های تجدید پذیر است.
    کلیدواژگان: اقتصاد مقاومتی، صنعت برق، راهبرد
  • رحیم تقی زاده، مریم فکرت صفحات 231-252
    هدف از این پژوهش بررسی تاثیر ابعاد گرایش به کارآفرینی بر عملکرد مالی بنگاه های کوچک و متوسط (SMEs) استان آذربایجان غربی با توجه به نقش پویایی محیط است. برای تحقق این هدف با استفاده از ابزار پرسش نامه در قالب یک پژوهش پیمایشی و توصیفی به بررسی تاثیر پنج بعد گرایش به کارآفرینی شامل نوآوری، ریسک پذیری، رقابت تهاجمی، پیشگامی و استقلال می پردازیم. به عبارت دیگر، این پژوهش در پی پاسخ به این سوالات است که آیا ابعاد گرایش به کارآفرینی تاثیر مثبتی بر عملکرد مالی بنگاه های کوچک و متوسط دارند؟ نقش متغیر پویایی محیط در این روابط چیست؟ این سوالات با استفاده از روش های رگرسیون چندگانه و رگرسیون سلسله مراتبی مورد بررسی قرار می گیرند. یافته ها نشان می دهند که رابطه بین چهار زوج نوآوری عملکرد مالی، ریسک پذیری عملکرد مالی، پیشگامی عملکرد مالی و رقابت تهاجمی عملکرد مالی مثبت و معنا دار است. اما استقلال هیچ رابطه معنا داری با عملکرد مالی ندارد. در ضمن، پویایی محیط رابطه بین چهار زوج نوآوری عملکرد مالی، ریسک پذیری عملکرد مالی، پیشگامی عملکرد مالی و رقابت تهاجمی عملکرد مالی را تعدیل می کند، اما این متغیر رابطه بین استقلال و عملکرد مالی را تعدیل نمی کند.
    کلیدواژگان: گرایش به کارآفرینی، عملکرد مالی، بنگاه های کوچک و متوسط
  • فاطمه محمدی صفحات 253-296
    کارگزاران سیاست خارجی کسانی هستند که از قدرت و توانایی تصمیم گیری، از نظر قانونی یا کاریزماتیک برخوردارند. همچنین ادبیات و سخنرانی مقامات رسمی دولت ها جزو مواضع رسمی سیاست خارجی و تبیین کننده سیاست های رسمی آنها محسوب می شود ازاین رو نوشتار حاضر تلاش دارد با بهره گیری از روش تحلیل محتوا به بررسی متون سخنرانی آنها در جهت شناسایی الگوی حاکم و مستتر بپردازد. به عبارت دیگر، با شناسایی و شمارش شاخصه های مقوله تحت بررسی در متن هر سخنرانی می توان الگوی آن را شناسایی کرد. مفروض این پژوهش با هدف کشف و توصیف شواهدی بر سخنرانی های مقامات و کارگزاران سیاست خارجی آمریکا، بر این امر دلالت می کند که الگوی سیاست خارجی آمریکا در راستای تامین منافع و امنیت ملی آن کشور طراحی و اجرا می شود لذا، از حقوق بشر در راستای مهار کشورهای مخالف و ابزاری در جهت تامین هرچه بهتر اهداف خود بهره می گیرد. این پژوهش در پی آن است که با توجه به تاکیدات روز افزون بر مقوله حقوق بشر و انتقادهایی که در این حوزه به دیگر کشورها به خصوص از سوی آمریکا می شود، روشن سازد که مقوله حقوق بشر ابزاری از سوی مقامات آمریکایی برای تامین امنیت و منافع ملی در سیاست خارجی آن کشور مورد تاکید و کاربست قرار می‎گیرد. از این رو است که بعد از 11 سپتامبر مباحث امنیت، تروریسم و جنگ نقش پر رنگ‎تری را در سیاست خارجی ایالات متحده ایفا می کند که همین مسئله سیاست حقوق بشری آن را درگیر می‎سازد. به عبارتی در بستر سیاست خارجی امنیت گرا، سیاست حقوق بشری آن شکل می گیرد و معادله به نفع امنیت به ثمر می رسد.
    کلیدواژگان: تحلیل محتوا، الگوی سخنرانی، سیاست خارجی، حقوق بشر، جرج بوش، کالین پاول، کاندولیزا رایس
  • فتح الله تاری صفحات 297-324
    اکثر مطالعات در مورد قانون پولی و بانکی کشور گویای وجود مشکل درباره استقلال سیاسی و اقتصادی این نهاد است. این مقاله به طرح سوال هایی می پردازد از قبیل چه آسیب هایی در قانون مربوطه می تواند به استقلال سیاسی و اقتصادی این بانک، به خصوص از طریق ارکان و ساختار بانک مرکزی وارد شود و تجربه کشورهای موفق در این خصوص چیست و چه بخشی از این تجربه ها را می توان با توجه به ویژگی های سیاسی ، اقتصادی کشور به کار برد.
    با بررسی کشورهایی که رتبه بالایی در عملکرد مناسب بین بانک های مرکزی جهان داشته اند، شاخص های موثر بر عملکرد آنها از قوانین کشورهای مربوطه استخراج شد و در اختیار جمعی از اقتصاددانان و خبرگان نظام بانکی کشور قرار گرفت تا مشخص کنند کدام یک از آنها را در مقایسه با قوانین کشورهای منتخب می توان به عنوان آسیب در قانون پولی و بانکی کشور در نظر گرفت و با اصلاح آن به صورت بومی شده از تجربیات سایر کشورها بهره برد. نتایج حاصل از نظرخواهی نشان داد که اکثر موارد پیشنهادی را می توان در جهت ایجاد استقلال بیشتر برای قانون پولی و بانکی کشور اعمال کرد.
    کلیدواژگان: بانک مرکزی، استقلال سیاسی، استقلال اقتصادی، قانون پولی و بانکی
  • فاطمه سلیمانی پورلک صفحات 325-358
    ایران به عنوان کشوری که از یک سو با چالش های درون ساختاری اقتصادی به گونه ای تاریخی مواجه است و از رهگذر آن از عدم انطباق ساختاری با نظام اقتصاد جهانی رنج می برد، و از سوی دیگر دهه هاست که با سیاست های تحریمی غرب دست و پنجه نرم می کند، ضرورت هایی پیرامون توسعه اقتصادی و سیاست خارجی توسعه گرا فراروی خود دارد. براین اساس، دغدغه نوشتار حاضر واکاوی عوامل کاربست دیپلماسی اقتصادی در سیاست خارجی ایران را ضروری می سازد و همچنین چیستی و چگونگی الزاماتی که ناظر بر اجرای آن است. تز اصلی نوشتار حاضر آن است که از یک سو بازیابی قدرت ملی و بازدارندگی تهدیدهای محیطی کاربست دیپلماسی اقتصادی در سیاست خارجی ایران را ضروری می سازد و از سوی دیگر، این ضرورت ها در بستر چالش های درون ساختاری، الزامات راهبردی در سطوح کارگزاری، نهادی و سیاستی را به عنوان نقطه عزیمت در اولویت دستورکار دیپلماسی اقتصادی قرار می دهند. این الزامات به هم پیوندی تدریجی اقتصاد ملی ایران با اقتصاد بین الملل کمک می رسانند.
    کلیدواژگان: ایران، دیپلماسی اقتصادی، جهانی شدن، تحریم ها، سیاست خارجی توسعه گرا
  • احمد سلطانی نژاد، محمدحسین جمشیدی، ولی گل محمدی صفحات 359-386
    فناوری اطلاعات و ارتباطات، تحولات گسترده ای را در عرصه روابط بین الملل به وجود آورده است که مفاهیم و موضوعات اصلی آن اعم از قدرت، امنیت، حاکمیت، فرهنگ، توسعه و دیپلماسی تغییرات منحصربه فردی را تجربه کرده اند. به موازات رشد و پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، ماهیت دیپلماسی متحول شده است به گونه ای که اشکال جدیدی از دیپلماسی با عنوان؛ دیپلماسی رسانه ای، دیپلماسی عمومی نوین، دیپلماسی مجازی و دیپلماسی علم و فناوری مجال ظهور و بروز یافته اند. نوشتار حاضر با بهره گیری از چارچوب مفهومی روابط علی بین دو متغیر فناوری اطلاعات و ارتباطات و دیپلماسی به دنبال پاسخ گویی به این سوال است که در عصر جدید، فناوری اطلاعات و ارتباطات چه تاثیری بر مفهوم و اشکال دیپلماسی داشته و چگونه موجب تحول کارکرد آن شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد فناوری اطلاعات و ارتباطات با استفاده از شبکه های اینترنتی، ارتباطی و رسانه ای؛ دستور کار و کارکرد دیپلماسی سنتی را به چالش کشیده و دیپلماسی صرفا به ایجاد صلح و جلوگیری از جنگ محدود نمی شود؛ بلکه موضوعاتی چون؛ فعالیت های تروریستی سازمان یافته، افراطی گری های مذهبی، چالش های زیست محیطی، مدیریت اطلاعات و اینترنت، اقناع افکار عمومی داخلی و جهانی برای همسو کردن با سیاست های اعمالی، خلع سلاح هسته ای، جلوگیری از خشونت های ساختاری دستور کار دیپلماسی عصر اطلاعات را تعیین می کنند.
    کلیدواژگان: دیپلماسی، فناوری اطلاعات، دیپلماسی رسانه ای، دیپلماسی عمومی نوین، دیپلماسی مجازی، دیپلماسی علم و فناوری
  • امیرعلی سیف الدین، محمد اسماعیل زاده صفحات 387-406
    رویکرد بلوک های توسعه نگاهی هم تکاملی به توسعه بخش های اقتصادی دارد. این روش تحلیل که در کشورهای حوزه اسکاندیناوی بیشتر به کار می رود ابزار خوبی برای تحلیل و سیاستگذاری توسعه فناوری و صنعت در بخش میانی اقتصاد و تبیین روابط موجود بین بخش ها و صنایع مختلف است. با شناخت صحیح این روابط و میزان تاثیر و تاثر بلندمدت متقابل بخش های مختلف اقتصاد، سیاستگذاران قادر خواهند بود تاثیرات تصمیم های استراتژیک را در صنایع مختلف شناسایی کنند. موقعیت محوری ایران به عنوان پل ارتباطی بین سه قاره کهن و مهم جهان، باعث شده است که سیاستگذاران بیش ازپیش به صنعت حمل ونقل در توسعه اقتصادی و امنیتی کشور توجه کنند. ازاین رو مقاله حاضر بر آن است به تحلیل و تاثیر و تاثر توسعه صنعت حمل ونقل بر توسعه سایر بخش های اقتصادی با استفاده از رویکرد تکاملی بلوک های توسعه بپردازد. برای این منظور از داده های حساب های ملی سال های 1338 تا 1391 استفاده کرده ایم و در نظر داریم با تحلیل داده های آماری حساب های ملی 12 بخش اصلی اقتصاد، میزان و ضریب ارتباط توسعه ای بین این بخش ها و صنعت حمل ونقل را محاسبه و مدل توسعه هم تکاملی صنعت حمل ونقل را با سایر بخش های اقتصادی مورد مطالعه ترسیم کنیم.
    کلیدواژگان: صنعت حمل ونقل، توسعه اقتصادی، توسعه صنعتی، بلوک توسعه، تنش ساختاری، هم جمعی، آزمون فلیپس پرون
  • مصطفی دلاورپوراقدم، سیدجلال دهقانی فیروزآبادی صفحات 407-436
    توانمندسازی دیپلماسی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران، مستلزم بازتعریف و اصلاح برخی از ساختارها و فرایندهای سیاستگذاری در مجلس شورای اسلامی است. در این میان، نبود همسویی بین دیپلماسی رسمی و پارلمانی، کم رنگ بودن نقش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در فعالیت های دیپلماتیک مجلس شورای اسلامی ، قاعده مند نبودن فعالیت های دیپلماتیک مجلس شورای اسلامی ، عدم مستندسازی و ثبت تجارب مرتبط با دیپلماسی پارلمانی چابک نبودن فعالیت های دیپلماتیک مجلس شورای اسلامی ، کم بودن منابع مرتبط با دانش دیپلماسی پارلمانی ، فقدان توسعه نظام مند احزاب و فراکسیون های پارلمانی ، نبود معاونت بین الملل در ساختار سازمانی مجلس شورای اسلامی ، عدم مکانیسم لازم برای بهره گیری از تجارب نمایندگان ادوار با تجربه و متخصص ، فقدان اساسنامه منسجم برای فعالیت گروه های دوستی و هیئت های دیپلماتیک پارلمانی ، پایین بودن تعداد اتحادیه های پارلمانی منطقه ای و فقدان سند مشارکت راهبردی بین وزارت امور خارجه و کمیسیون امنیت ملی تنها بخشی از مجموعه مواردی هستند که توانمندسازی فعالیت های دیپلماتیک مجلس شورای اسلامی را با چالش هایی مواجه ساخته اند . در این مقاله ضمن بررسی و اولویت بندی موانع فراروی فعالیت های دیپلماتیک نمایندگان ، راهکارهایی برای توانمندسازی دیپلماسی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد شده اند.
    کلیدواژگان: دیپلماسی پارلمانی، گروه های دوستی پارلمانی، مجلس شورای اسلامی، سیاست خارجی، دیپلماسی عمومی
|
  • Hossein Raghfar, Fatemeh Yousefvand Pages 5-34
    Children are seen as human capital and foremost source for determining the future of any society. Deprivating children from enough facilities will face them with different problems and this deplorable situation continues to spread toward adult period. This study aims to measure the children''s poverty rate in Tehran during 2011and to identify the most effective factors shaping children poverty.
    At first¡ drawing on «Urban Heart» ¡ the children''s poverty rate is calculated in terms of education and information¡ and then drawing on logit model the effect of variables such as education¡ employment¡ age and gender of household head¡ violence¡ food insecurity¡ the addicts and the disabled in household¡ and place of residence on child poverty will be considered. According to results¡ the highest rate of non-attendance at school: for age 7 to 11 in 18th municipal district (1/4%) ¡ 12 to 14 in 14th municipal district (1/46%) ¡ 15 to 17 in 17th municipal district (3/08) ¡ 7 to 18 in 17th municipal district (1/71%) ¡ also 31 percent of children 4 to 6 in 16th municipal district have n''t registered in the kindergarten.
    The highest rate of gaps in education: for primary school (8/84%) ¡ guidance school (6/88%) in 15th municipal district and high school (6/06%) in 18th municipal districts. Educational deprivation¡ female household headship and increasing age of household head¡ food insecurity¡ violence¡ and the disabled in household are among most important factor shaping children''s educational deprivation.
    0. 52 percent of children aged from 7 to 18 in southern Tehran and 1. 07 percent of children in 15th municipal district do not have any access to home telephone¡ mobile and computer. Educational deprivation and unemployed household head¡ food insecurity and the addicts in household¡ residence in the southern and eastern Tehran are the important factors affecting children''s information poverty.
    Keywords: Rate of Poverty, Education, Information, Children
  • Rouhollah Shahnazi Pages 35-68
    In recent years, America's foreign and military policies appear to be incompatible and contradictory. America, on the one hand, declares an anti-terror gesture and on the other hand, supports such terrorists as ISIS and Al-Qaeda not least in Iraq and Syria. this conflict reflects a theoretical basis behind creating war and terror in the world, called "the need to create the war in incompatible civilizations". This theory emphasizes two elements: the political economy of military-industrial complexes; and the Huntington's theory of clash of civilizations. these two elements cause US government to create and maintain a virtual enemy and to create perpetual war in Muslem war.
    Reaserch method is the document-based analysis, drawing on three sources: USA national security strategy; empirical evidence on terrorist activities in Middle East and comparative analysis on them during and post Cold War Era; and causal ananlysis on measuring correlation between Middle Eastern state's military expenditure and their domestic conflicts.
    Keywords: Political Economy, Military Industrial Complex, Huntington's Clash of Civilizations, USA, Islamic World
  • Dariush Aboohamzeh, Reza Zamani Pages 69-106
    Extra-costs of development projects and delays in their termination, as important issues in public finance require a mechanisms for Enhancing Quality of Implementment and reducing their costs. Theorectically, performing development projects can be carried out democratically and non-democratically, imposing extra-costs in all countries. but the main problem is to find mechanism to reduce these costs as much as possible.
    In this paper, given the legal context, political and policy-making structures in the approval of development projects, and the experience of some other countries, three solutions are recommended: Public-Private Partnership, Privatization and Prioritization. In this context, it is necessary to classify them into three groups ineconomical terms. Profitable (economically feasible) projects; projects that are not profitable but can be made profitable in the foreseen future; and unprofitable projects.
    The first two groups of projects require Public-Private Partnership, and Privatization, and Prioritization is recommended for the third group. In doing so, a new legal context as well as existing laws should be considered.
    Keywords: Extra, costs, Development Projects, Government, Quality of Implementation
  • Fatemeh Esmikhani, Farzad Haghighirad Pages 107-134
    Over the past decades, many studies have been done about the corruption, usually focussed on one aspect of corruption while corruption is a complex social phenomenon which shapes, and is shaped by, various economic, cultural, and political systems. fighting against corruption requires a correct and comprehensive understanding of this phenomenon as well as a knowledge of its root cuases. Writing a thesis for the degree of doctor of philosophy in 2012, Muhammad Aman Ullah has analyzed corruption in Pakistan and provided a dynamic model on corruption.
    Drawing on the system dynamics methodology, as language of system-based thinking, and on the model provided by Amanullah in 2012,the paper seeks to examine collected data over the years 2003-13 in Iran, and then develop them by adding "social capital" variable. Finally, the paper will provide some combined scenarios on systemic fighting against corruption through computer simulation.
    Keywords: Administrative Corruption, System Dynamics Model, Iran
  • Siab Mamipour, Somayeh Najafi Pages 135-174
    High-tech products play an important role in world trade exchange. Although Iranian economy has a low-volume exports in terms of high technology industries, lacking a prominent place in the world, it has some advantageous potentials compared to other countries in the region, by virtue of which can develop ICT, if it produces high-quality products and use a updated knowledge on marketing in order to select the target markets.
    Examining the production and export of ICT products over the period 2010-2013, this paper aims to identify and prioritize some potential and actual opportunities for exporting Hi-tech Products in Iran. In doing so, the paper uses the Decision Support Model (DSM) approach and introduces High-tech products in terms of four-number codes based on a harmonized system on description and coding of commodities (HS).
    The results of this study indicate the fact that Iran’s high-tech exports contains 2455 export possibilities, which 235 export possibilities combine country-product as actual export possiilities and 2220 combine country-product as potential export possibilities. in most of the products, countries with priority are mainly from Asia, especially the middle East, central Asia, and the caucasus.Thus there is a wide Gap between realized exports and export possiilities.
    Keywords: Potential Export Opportunities, Actual Export Opportunities, High, Tech Products, DSM
  • Azadeh Abdollahzadeh Shahrbabaki Pages 175-196
    Since three last decades,various legal systems has paid attention to Good Legislation and act's formal and sustansive characteristics. This fact has been presented at first by legal scholarsand then by courts and constitutions.
    Having examined briefly the “Quality of Law” and its legal basis, this paper seeks to consider the role of courts in supervising the characteristics and quality of law in Romanio-Germanic law as well as common law systems in order to determine and propose the court's appropriate legal status for supervising good legislation according to the duties deemed to carry out.
    Although Iran has paid a coherent attention to the issue of “quality of legal legislation” during a time relatively later than other legal systems have do, the government’s recent attention to “quality of legal legislation” and the proposition of the drafted Bills of law regarding legislative policies in the cabinet appear to be promising. Thus, this paper's findings can remove some problems regarding the Iranian court's role and duties related to the issue of “quality of legal legislation”.
    Keywords: Good Legislation, French Constitutional Council, Supreme Court of United States, European Court of Justice, European Court of Human Rights
  • Roozbeh Kamali, Alahmorad Seyf, Mohammad Ahmadian Pages 197-230
    Power industry, as one of the crucial infrastructures, plays important role in development of Iran's social and economic sectors and is seen as a network industry. This research aims to design a resistenence economy model in Iranian power industry, drawing on qualitative approach, asing on descriptive-analytical method, and adopting applied and developmental purposes.
    In doing so, having examined Iranian Power Industry's weaknesses, strengths, and puposes, the paper uses snow card technique to discern an appropriate pattern on Resistenence Economy an power industry sector.
    The findings of this research show that strategies regarding resistenence economy model in Iranian power industry can be categorized as reconstructing-enhancing, capacity-building, and solidising strategies. These strategies are oriented towards establishing stability and economic security, promoting progress beyond economic growth, restructuring power industry, developing a competitive environment, strengthening private sector and contributing to growth of renewable energy power industry.
    Keywords: Resistance Economy, Power Industry, Strategy
  • Rahim Taghizadeh, Maryam Fekrat Pages 231-252
    This paper aims to investigates the impact of dimensions of Entrepreneurial Orientation (EO) on financial performance of west Azerbaijan SMEs in terms of the role of environmental dynamism. To accomplish this goal, using the questionnaire as well as drawing on a field study and survey, the impact of five dimensions of entrepreneurial orientation, namely innovation, risk-taking, aggressive competition, proactiveness and autonomy, are investigated. In other words, this research seeks to answer the following questions: do the dimensions of entrepreneurial orientation contain a positive impact on the financial performance of small and medium enterprises? What's environmental dynamism role? These questions are assessed through multiple regression and hierarchical regression.
    The results indicate that relationship between the four couples; innovation/ financial performance, risk taking/ financial performance, proactiveness/ financial performance and aggressive competition/ financial performance is significant and positive. but there is not significant relationship between autonomy and financial performance of SMEs. In addition, environmental dynamism moderates the relationship between the mentioned four couples. But environmental dynamism does not moderate the relationship between autonomy and financial performance.
    Keywords: Entrepreneurial Orientation, Financial Performance, Small, Medium, sized Enterprises (SMEs)
  • Fatemeh Mohammadi Pages 253-296
    Foreign policy elites are those who has ability to take decision according to law and charismatically. Speeches and literature delivered by officials of U.S. foreign policy are considered as parts of official foreign policy. Therefore, drawing on content analysis methodology, this paper tries to identify the dominated and implicit pattern in U.S. official literature. In other words, by counting the indexes within each speech text, pattern in U.S. Official literature will be discovered.
    Thus, U.S. utilizes human rights as an instrument for achieving its goals and containing its adversaries. The findings of this paper show that following 11th Septemer, some issues such as war, security, and terrorism play more prominent role in promoting U.S. foreign policy, involving U.S. policy on human rights. In other word, U.S. advances its Security-oriented foreign policy whitin a human-rights context.
    Keywords: Content Analysis, Speech Pattern, Foreign Policy, Human Rights, George W. Bush, Colin Powel, Condoleezza Rice
  • Fatholah Tari Pages 297-324
    Most studies on banking and monetary law represent the existence of problem facing central bank' economic and political independence. Thus, this research asks these questions: What are damages that law can impose on Political and economic independence of the Iranian central Bank? What is successful countrie's experience in this regard? Can they be applied to Iran? To which extent?
    In order to answer above questions, having examined some successful countries and extracting success factors from their laws, a group of intellectuals and experts in the banking system were invited to accertain which factor (in terms of laws) has functioned as a damage in banking and monetary law and can be considered during domestic.
    Formulation. The finding show that we can draw on most factors to give more independence to banking and monetary law.
    Keywords: Central Bank, Economic Independence, Political Independence, Banking, Monetary law
  • Fatemeh Soleimani Poorlak Pages 325-358
    Iran is seen as a country that historically faces internal structural challenges through which suffers non-conformity with structure of global economic system. In addition, for decades it has confronted sanction-based policies by west. Thus, it faces necessities regarding economic development and developmentalist foreign policy.
    In this framework, this paper aims to examine factors that make it necessary to apply economic diplomacy and its imperatives and how to apply it. Core claim is that, on the one hand, recovering national power and deterrening threats make it necessary to apply economic diplomacy in Iran's foreign policy, and on the other hand, internal structural challenges place strategic imperatives as starting point in the agenda of economic diplomacy. The imperatives contribute to promote a gradual synery between Iran's national economy and international economics at the short to medium term.
    Keywords: Iran, Economic Diplomacy, Globalization, Sanctions, Developmental Foreign Policy
  • Ahmad Soltaninejad, Mohammad Hossein Jamshidi, Vali Golmohammadi Pages 359-386
    The Information and Communication Technology (ICT) has created widespread developments in the sphere of international relations in which its critical topics and concepts such as power, security, sovereignty, culture, development, and diplomacy have experienced considerable changes. In parallel with advance of ICT, the nature of diplomacy has changed and new trends, actors, and tools of diplomacy has emerged so that new forms of diplomacy including media diplomacy, new public diplomacy, cyber diplomacy, and science and technology diplomacy have appeared. conceptual and formational developments on diplomacy have caused its function and agenda to change simultaneously in which the traditional functions have been challenged. Drawing on the conceptual framework of ICT and diplomacy, this study seeks to find a reliable answer to this main question; in the new era, what is the impact of ICT on the concept and forms of diplomacy and how has it changed the traditional function? The findings show that the ICT in the new era has provided spaces for conceptual and formational evolution of diplomacy through networking, cyber spaces and Media; diplomacy’s traditional function and agenda have been challenged and nowadays diplomacy is not just limited to peacemaking or preventing war; new types of topics such as terrorism, religious radicalism, environmental challenges, internet management, persuading public opinions to line up with given policies, nuclear disarmament, and preventing structural violence determine new diplomacy’s agenda.
    Keywords: IT, Media Diplomacy, New Public Diplomacy, Cyber Diplomacy, Science, Technology Diplomacy, Virtual, Diplomacy
  • Amirali Seyfoddin, Mohammad Esmaeilzadeh Pages 387-406
    The approach of development blocks have a coevolutionary attitude towards development of economic sectors. This analysis, used more particularly in Scandinavian countries, is a good tool for advancing analysis and policymaking on technology and industry development in the middle part of the economy and for explaining the relationships between different sectors and industries.
    By understanding these relationships and the mutual long-term impact of the various sectors of the economy, policymakers would be able to identify the impact of strategic decisions in various industries. This, in turn, will lead to improved decision-making. Iran's central position as a bridge between three old and important Continent has caused policymakers to increasingly focus on the transportation industry as a strategic industry in economic and security development. thus, using coevolutionary approach of development blocks, this paper aims ro analyse and explore the impact of the development of transportation industry on the development of other economic sectors.
    In doing so, the paper uses national accounts data from 1338 to 1391. In this paper, the authers intend to calculate the amount and coefficient of developmental relationship between these sectors and transportation industry, and using analysis of statistic data from national accounts related to 12 main economic sectors, to design a coevolutionary model of transportation industry with other economic sectors.
    Keywords: Transportation Industry, Economic Development, Industrial Development, Development Blocks, Structural Tensions, Cointegration, Philips, Perron test
  • Mostafa Delavarpour Aghdam, Seyed Jalal Dehghani Firoozabadi Pages 407-436
    Strengthening I.R. Iran's parliamentary diplomacy requires redefining and reforming some policymaking structures and processes in Islamic Consultative Assembly.
    In the meanwhile, incompatibility between official and parliamentary diplomacy, commission on national security and foreign policy's limited role in diplomatic activities, lack of documentary and registered experiences on parliamentary diplomacy, newly-elected MP's unfamiliarity with parliamentary diplomacy, academic weakness on parliamentary diplomacy, underdevelopment of party system and parliamentary fractions, lack of a position titled by vice-speaker on international affairs in Islamic Consultative Assembly's organizational structure, lack of evaluative mechanism on performance of Islamic Consultative Assembly in parliamentary unions, and lack of a consistent charter on parliamentary friendship groups are among challenges for strengthening I.R. Iran's parliamentary diplomacy.
    In this framework, the paper seeks at first to examine obstacles for strengthening I.R. Iran's parliamentary diplomacy, and then to propose some practical solutions in this regard.
    Keywords: Parliamentary Diplomacy, Parliamentary Friendship Groups, Islamic Consultative Assembly, Foriegn Policy, Public Diplomacy