فهرست مطالب

نشریه کارافن
سال دوازدهم شماره 37 (بهار و تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/06/13
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمد لطفی نژاد*، علی اکبر مطیع بیرجندی، داوود فاتح صفحه 4
    امروزه استفاده از مبدل های الکترونیک قدرت کاربرد وسیعی داشته و طراحی هر چه بهتر آنها دغدغه مهندسین برق است. در زمینه ی طراحی آنها تلفات یکی از مهم ترین موضوعات است به طوری که روش های مختلفی برای کاهش ان ارایه شده است. تلفات در یک مبدل به دو بخش اصلی تلفات هدایتی و کلید زنی قابل تقسیم است. در این مقاله به بررسی کامل مبدل افزاینده پرداخته شده و همچنین روابط تلفات هدایتی و کلید زنی المان های آن و نهایتا رابطه بازدهی آن برحسب سایر پارامتر های آن به دست آمده است. سپس با استفاده از الگوریتم تکاملی بهینه سازی گروه ذرات (PSO)، مقادیر بهینه سلف، خازن و فرکانس کلید زنی برای یک مبدل افزاینده به نحوی به دست آمده که بازدهی آن به عنوان تابع هدف به بیشترین مقدار خود برسد. این برنامه به شکلی است که ریپل جریان سلف و ولتاژ خازن آن نیز در حد قابل قبولی تنظیم شده است. در پایان این مقاله، طراحی با استفاده از برنامه نویسی در محیط نرم افزار MATLAB برای یک مبدل افزاینده نمونه با توان خروجی 300 وات انجام گرفته و بازدهی آن به نزدیک 87% بهبود داده شده است. این مبدل به ازای پارامتر های به دست آمده از برنامه نویسی در حالت پیوسته عمل خواهد کرد.‬
    کلیدواژگان: الگوریتم بهینه سازی ذرات، بازده، تلفات، مبدل افزاینده و عملکرد پیوسته
  • زهیر سراجان* صفحه 12
    برای تولید فوم آلیاژ Al-6wt.%Si از فرایند فوم سازی مستقیم از مذاب با افزودن هیدرید تیتانیم به عنوان عامل عامل فوم ساز استفاده شده است. در این تحقیق تاثیر خواص تجزیه حرارتی هیدرید تیتانیم بر روی رفتار فوم سازی آلیاژ مذاب و ساختار حفره ها مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشان می دهد تعداد حفره ها در فوم با زمان هم زدن 60 الی 150 ثانیه بین 120 الی 220 عدد در واحد سطح (cm2) می باشد. در دمای 550 درجه سانتی گراد ساختار سلولی یکنواخت می باشد. میزان تخلخل فوم آلیاژ Al-6wt.%Si با افزودن یک درصد وزنی هیدرید تیتانیم به صورت قابل ملاحظه ای افزایش یافته است و در محدوده 1 الی 5/1 درصد وزنی هیدرید تیتانیم یکنواختی بالایی در شبکه سلولی، افزایش تخلخل و کاهش چگالی مشاهده شده است. تحت مقدار بهینه ممان 29/0Nm در مذاب، پودر هیدرید تیتانیم به عنوان عامل فوم زا عمل می کند. حضور پودر آلومینیم در داخل مذاب برای افزایش گرانروی لازم می باشد. با افزایش زمان هم زدن، تعداد حفره ها افزایش یافته ولی ابعاد آنها کوچکتر می شود. اندازه حفره ها و حجم تخلخل کلی با افزایش مقدار هیدرید تیتانیم افزایش یافته چرا که گاز هیدروژن جذب می شود.
    کلیدواژگان: آلومینیوم، هیدرید تیتانیم، فوم، ریزساختار و چگالی
  • سپیده جهانگیری*، شهاب الدین نبوی صفحه 21
    یکی از مسایل عمده و مهم در بحث زمانبندی دیسک1 در سیستم های چندرسانه ای2 گارانتی نمودن کیفیت خدمات3 در انتقالات مربوط به داده در این دسته از سیستم ها است. الگوریتم مورد توجه این مقاله، SCAN-EDF است که از ترکیب الگوریتم های SCAN که دارای خاصیت بهینه سازی زمان پیگرد4 در دیسک است و EDF که یک الگوریتم زمانبندی بلادرنگ5 می باشد، به دست می آید. این مقاله به مقایسه ی این الگوریتم با سایر الگوریتم های زمانبندی دیسک می پردازد. برای مقایسه ی کارایی الگوریتم های مطرح شده، اقدام به توسعه ی نرم افزاری در محیط Visual Studio2008 گردید. نتایج به وضوح نشان از آن دارند که الگوریتم SCAN-EDF خصوصیات مناسب را از هر دو الگوریتم EDF و SCAN به ارث برده است و بررسی داده های به دست آمده نشان می دهد که به تاخیر انداختن خط مرگ6 همواره می تواند موجب کاهش زمان پیگرد در دیسک شود که یک ویژگی مطلوب در الگوریتم های زمانبندی دیسک محسوب می شود و منجر به افزایش کارایی دیسک می گردد. الگوریتم SCAN-EDF با توجه به ساختار خود می تواند در صورت بهره گیری منتج به افزایش کیفیت خدمات در سیستم های چندرسانه ای گردد.
    کلیدواژگان: زمانبندی دیسک، زمان پیگرد، خط مرگ و الگوریتم SCAN، EDF
  • محمد بابازاده آغ اسماعیلی*، علی علی رسولی صفحه 27
    در این پژوهش تاثیر اتمسفر کوره روی خواص محصولات متالورژی پودر آهنی مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور نمونه های مکعبی شکل آهنی استاندارد با ترکیب معین درون قالب با ماتریس متحرک (شناور) متراکم شدند. نمونه های متراکم شده تحت اتمسفر احیایی شامل (N2-%15H2) با شرایط مختلف از لحاظ نقطه شبنم تف جوشی شدند. نتایج حاکی از آن است که تحت اتمسفر کاملا خشک و با نقطه شبنم پایین دانسیته حاصل دارای حداکثر مقدار ممکن می باشد. همچنین مشاهده شد با کاهش نقطه شبنم و افزایش پتانسیل شیمیایی کربن در اتمسفر کوره تف جوشی سختی میکرو سختی افزایش می یابد. علت این امر را می توان به افزایش درصد حجمی فاز پرلیت و کاهش حفرات و شکل آنها مربوط دانست. البته در مورد سختی تاثیر حفرات و شکل آنها ملموس تر از سختی سنجی میکرو می باشد یعنی در نمونه های تف جوشی شده در گاز محافظ با نقطه شبنم پایین، تاثیر حفرات روی میکروسختی چندان مهم نمی باشد. نتایج آزمون سایش نیز حاکی از مناسب بودن میزان سایش برای نمونه های تف جوشی شده در اتمسفر کاملا خشک می باشد.
    کلیدواژگان: متالورژی پودر، نقطه شبنم، سایش، دانسیته و اتمسفر کوره
  • سیروس یوسفی خاتونی*، حسین شوکتی صفحه 33
    در سال های اخیر استفاده از دیوار برشی فولادی به عنوان سیستم باربر جانبی به عنوان سیستم مناسب مورد قبول آیین نامه های طراحی کشورهای پیشرفته جهان شده است. این پدیده ی نوین در جهان به سرعت رو به گسترش می باشد و در ساخت ساختمان های جدید و همچنین بهسازی لرزه ای ساختمان های موجود به خصوص در کشورهای زلزله خیزی همچون آمریکا و ژاپن به کار گرفته شده است. در مواردی وجود بازشوها به دلایل معماری و یا عبور لوازم تاسیساتی یا حتی سازه ای در دیوار اجتناب ناپذیر می باشد. وجود بازشو می تواند رفتار دیوار برشی را به صورت موثری تحت تاثیر قرار دهد و در نتیجه باعث کاهش ظرفیت نهایی و نامطلوب شدن عملکرد این سیستم ها می گردد. لذا در این پژوهش جهت جبران کاهش مقاومت در اثر وجود بازشوها، اثرات سخت کننده ها در افزایش مقاومت پانل ها با در نظر گرفتن تاثیرات ضخامت و عرض ورق سخت کننده مورد مطالعه قرار گرفته است. در این تحقیق، جهت انجام آنالیز استاتیکی غیرخطی از نرم افزار ABAQUS6.10 استفاده شده است. این نرم افزار قادر به حل مسایل مهندسی با درجات غیرخطی بالا می باشد. نتایج نشان می دهد که استفاده از ورق سخت کننده رفتار دیوار برشی توام با بازشو را که دچار کاهش مقاومت و سختی گردیده بود، اصلاح می کند و همچنین مشاهده گردید چنانچه ورق تقویتی به صورت کلی در تمام طول و عرض دیوار به کار رفته باشد، نسبت به حالت تقویت جزیی از نظر افزایش سختی و مقاومت و توزیع تنش موثر می باشد.
    کلیدواژگان: دیوار برشی فولادی، بازشوی دوبل، ورق سخت کننده، تحلیل استاتیکی غیرخطی، شکل پذیری، مقاومت و سختی، ورق تقویت کلی و جزیی
  • محمدباقر ولی زاده اوغانی* صفحه 42
    پیامبر اکرم(ص) به عنوان اسوه حسنه و الگوی جاودانگی جوامع انسانی می فرمایند؛ من به مکارم اخلاق و نیکویی ‏های آن مبعوث شده ام. در خانه سازی ایران اسلامی فضاهای متنوع و عناصر موجود، ساختار خود را با معانی و مفاهیم برگرفته از ارزش های اخلاقی و آموزه های دینی اسلامی از جمله سنت پیامبر(ص) و در یک کلام دین مزین ساخته اند. بر این اساس هدف پژوهش حاضر، تحلیل و بررسی تاثیر برخی از مهم ترین سنت های پیامبر اعظم(ص) در ساختار فضایی خانه های سنتی ایران می باشد. روش تحقیق از نوع تحلیلی توصیفی می باشد. ابتدا از طریق شیوه های تحقیق کتابخانه ای، برخی از مهم ترین سنت های حسنه پیامبر اکرم(ص) از مدارک مکتوب حدیث و سنت استخراج شده، سپس چگونگی تاثیر این سنت ها بر خانه های سنتی ایران مورد بحث و تفسیر قرار گرفته است. در بررسی به عمل آمده در این تحقیق، برخی از زوایای درخشان تجلی سنت های پیامبر اکرم(ص) مانند تجلی حریم خصوصی، تفکیک عرصه ها (خصوصی و عمومی)، تکریم مهمان، محرمیت، حق همسایه، توجه به محیط زیست و غیره در سبک زندگی و به تبع آن در ساختار فضایی خانه های سنتی ایران نمایان می باشد که هر یک از این اصول باعث به وجود آمدن ویژگی ها و کارکردهای مفیدی در ساختار فضایی خانه های سنتی شده و باعث آسایش و راحتی زندگی انسان سنتی شده است.
    کلیدواژگان: سنت، سنت پیامبر اکرم(ص)، شریعت، اسلام و خانه های سنتی ایران