فهرست مطالب

حکمت اسرا - سال هفتم شماره 3 (پیاپی 25، پاییز 1394)

نشریه حکمت اسرا
سال هفتم شماره 3 (پیاپی 25، پاییز 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/11/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • رضا ملایی، حمید پارسانیا صفحه 5
    روش تاویل براساس حکمت متعالیه، ویژگی های خاصی دارد. این روش وقتی برای فهم پدیده های اجتماعی به کار می رود، توصیفی عمیق از آنها عرضه می کند. هدف این نوشتار صورت بندی روش تاویل براساس حکمت متعالیه و با تاکید بر آراء آیت الله جوادی آملی است. در این مقاله پس از اشاره به مبانی و مراحل روش تاویل براساس حکمت متعالیه، به تبیین «تاویل وجودی» و «تاویل مفهومی» پرداخته و دو مرحله «خرق حجاب» و «بازگشت به اصل» برای رسیدن به چهره باطنی پدیده ها بیان می شود. یافته های این پژوهش چنین است: «دانشمند علوم اجتماعی با به کارگیری این روش پس از خرق حجاب های فهم پدیده اجتماعی، به اصل و چهره باطنی آنها که همان نماد و نشانه بودن است می رسد»؛ «چهره باطنی پدیده های اجتماعی، نشانه ها و نمادهایی هستند که اسما و صفات الهی را در صحنه اجتماعات انسانی و روابط حاکم بر آنها نشان می دهند»؛ نتیجه اینکه، فهم پدیده های اجتماعی، اعم از حقیقی و اعتباری، جز در پرتو فهم اسماء الهی حاکم بر آن ها امکان پذیر نیست.
    کلیدواژگان: تاویل وجودی، تاویل مفهومی، خرق حجاب، بازگشت به اصل، باطن، پدیده اجتماعی
  • محمدحسین طالبی صفحه 29
    مهم‎ترین مسائل دانش فلسفه حق عبارت اند از: مفهوم حق، انواع حق، صاحبان حق و منشا حق. این مقاله با روش عقلی و کتابخانه ای می خواهد اندیشه آیت الله جوادی آملی را درباره این مسائل از آثار مکتوبشان استخراج کند. گزاره های زیر خلاصه اندیشه وی دراین باره است: 1. مفهوم حق (موضوع دانش فلسفه حق) مفهومی فلسفی است؛ 2. حق می‎تواند اساس چهار تقسیم قرار گیرد: منشا؛ صاحب؛ تلازم یا عدم‎تلازم با تکلیف مقابل یا مجامع؛ قابلیت و عدم‎قابلیت انتقال از صاحب حق؛ 3. همه موجودات می‎توانند صاحب حق باشند؛ 4. خاستگاه همه حق‎ها خدای متعال است.
    کلیدواژگان: جوادی آملی، حق، تکلیف، انواع حق، صاحبان حق، منشا حق
  • رضا حبیبی صفحه 69
    موضوع این نوشتار، تبیین مبانی تعلیم وتربیت از دیدگاه حضرت آیت الله جوادی حفظه الله است. در این مقاله تلاش کرده ایم با روش توصیفی تحلیلی، دیدگاه های ایشان را درباره مهم ترین مبانی تعلیم وتربیت گردآوری و تحلیل کنیم. باتوجه به گستردگی مباحث مبانی تعلیم وتربیت، ناگزیر از گزینش برخی مبانی بودیم؛ یعنی مبانی معرفت شناختی و انسان شناختی. بخش مبانی معرفت شناختی درباره چند مبنا ازجمله حداکثری بودن دین و شمول آن نسبت به حوزه تعلیم وتربیت، اعتبار یافته های عقل و معتبر بودن داده های علوم انسانی تجربی است. بخش مبانی انسان شناختی نیز درباره دوبعدی بودن انسان، حی متاله بودن انسان، کرامت انسان و خلافت الهی است. جامعیت علمی استاد ازیک طرف، توجه به مسائل نوظهور در حوزه های مختلف ازجمله تربیت ازطرف دیگر و موضع گیری در حیطه های متنوع مرتبط با مبانی تعلیم وتربیت، زمینه مساعدی را برای گردآوری، تنظیم مبانی و مسائل تربیتی و طراحی نظام تربیتی از دیدگاه ایشان فراهم کرده است.
    کلیدواژگان: تربیت، مبانی، نظام، معرفت شناسی، انسان شناسی، هدف
  • علی لطیفی صفحه 99
    مسئله اساسی پژوهش حاضر پاسخ گویی به این پرسش است که ازنظر فلسفه اسلامی، امتداد و بسط فلسفه به علوم ناظر به زندگی چگونه رخ می دهد و فلسفه چگونه در تولید و تولد نظریه های علمی نقش آفرینی می کند. این مقاله می کوشد با روش توصیفی تحلیلی، ضمن بازخوانی آن دسته از مباحث فلسفه اسلامی (با توجه ویژه به تقریر آیت الله جوادی آملی) درباره رابطه فلسفه و علوم، ابتدا مهم ترین ابعاد دیدگاه فلسفه اسلامی را درباره رابطه فلسفه و علوم توصیف کند و سپس با تحلیل منطقی نکته های این دیدگاه، دلالت ها، ظرفیت ها و افق گشایی های آن را درباره چگونگی امتداد فلسفه به علوم آورده ایم. ملاک تمایز در علوم، موضوع فلسفه و موضوع علوم و نسبت آن ها با یکدیگر، جایگاه موضوع، مبادی و مسائل در علوم و نسبت آن ها با یکدیگر از مهم ترین مسائل فلسفه اسلامی اند که چهارچوب نظری مناسبی برای بررسی چگونگی امتداد فلسفه به علوم فراهم می کنند که در بخش «بازخوانی» به آن ها توجه کرده ایم. در بخش پایانی نیز مهم ترین دلالت ها و ظرفیت های این بازخوانی برای چگونگی نقش آفرینی فلسفه در تولید و تولد نظریه های علمی در قالب پنج اصل بنیادین آمده اند که ازجمله آن ها می توان به نقش فلسفه در تامین مقدمات برای اثبات برخی مسائل علمی، تاکید بر اشراف دانشمند بر مبادی فلسفی دانش خود، نقش این اشراف در تعمیق نظری و تدقیق استدلالی نظریه ها و همچنین تفسیر صحیحی از اصطلاح «فلسفه مضاف» و منطبق بر مبانی فلسفه اسلامی اشاره کرد.
    کلیدواژگان: فلسفه اسلامی، فلسفه مضاف، موضوع علوم، مبادی و مسائل علم، تولید علم
  • حسام الدین شریفی صفحه 129
    بیشتر منطق دانان ارسطویی مفاهیم را به کلی و جزئی تقسیم و تمایز آن ها را تبیین می کنند؛ اما برخی معتقدند مفهوم جزئی وجود ندارد و تمام مفاهیم کلی اند. به نظر می رسد برای روشن شدن سرنوشت این تقسیم، باید ملاک تمایز مفهوم جزئی و کلی را به درستی تبیین کنیم. با روشن شدن این ملاک، میزان دلالت معنایی هریک از این دو مفهوم و تبیین صدق و کذب گزاره های متشکل از آن ها نیز روشن می شود. منطق دانان معتقدند نمی توان از مفاهیم جزئی در علوم برهانی بهره برد؛ زیرا علم یقینی همیشگی در اختیار انسان قرار نمی دهند؛ بااین حال، گاهی از مفاهیم جزئی در علوم برهانی استفاده شده است و برخی معتقدند قضایای متشکل از مفاهیم جزئی، یقین دائم برای انسان ایجاد می کنند. شاید بتوان سخن ایشان را باتوجه به سخن حکمای پیشین توجیه کرد.
    کلیدواژگان: مفهوم جزئی (اسم خاص)، مفهوم کلی، برهان، یقین
  • محمدعلی روزبهانی، شمس الملوک مصطفوی، علیرضا شفاه صفحه 149
    در این مقاله چهار دیدگاه را درباره کی هان از اندیشه های روزگار باورهای اساطیری، روزگار پیدایش فلسفه در یونان باستان، منظومه ماندگار بطلمیوس در قرون وسطا و پیدایی علم جدید از یافته های نیکولاس کوزایی، کپرنیک، کپلر و گالیله بازجسته ایم و دلالت های اسطوره شناختی آن ها را در شش محور ارتباط خدا و کی هان، حیات انسان و جهان، انس انسان با کی هان و حیرتش از آن، گفت وشنود انسان با کی هان، طول و عرض کی هان و سرانجام رابطه علم و تجربه زیسته تبیین کرده ایم. ما بر حتمی بودن تاثیرات متافیزیکی و اسطوره شناختی هر نظریه علمی تاکید کرده ایم و با شواهد تاریخی نشان داده ایم این تاثیرات تابع اراده یا آیین و جهان بینی نظریه پرداز نیست.
    کلیدواژگان: کیهان، خدا، انسان، اسطوره، جهان‎بینی، انقلاب کپرنیکی، علم جدید
  • هدایت علوی تبار صفحه 187
    تفسیر این پرسش که آیا زندگی معنایی دارد یا نه مشکل است و هر چه انسان بیش تر نیروی ذهنی سنجش گرش را بر آن متمرکز می کند، به نظر می رسد که این پرسش بیش تر از او می گریزد، یا به عنوان پرسشی معقول محو می شود. انسان می خواهد آن را به عنوان مایه ی دردسر کنار بگذارد، به عنوان چیزی که، اگر نمی توان آن را از میان برد، دست کم باید به نحو مناسبی پوشاند. با این حال فکر می کنم هر شخص فکوری تشخیص می دهد که این پرسش مهم است و باید پاسخ با معنایی داشته باشد.
    اگر در این حوزه، درک مفهوم معناداری دشوار است، به طوری که ما مطمئن نیستیم که چه نوع چیزی معادل با پاسخ دادن به این پرسش است، شاید مفهوم بی معنایی دشواری کم تری داشته باشد. بنابراین اگر بتوانیم تصویر روشنی از وجود بی معنا را در برابر ذهنمان قرار دهیم، در این صورت شاید با دیدن اینکه تا چه اندازه زندگی ما، آنگونه که واقعا آن را می یابیم، شبیه آن تصویر است بتوانیم گامی به سوی فایق آمدن بر پرسش نخستین برداریم و از طریق مقایسه درس هایی را که می توانیم بگیریم.
    کلیدواژگان: معنا، معنای زندگی، وجود، ریچارد، تیلور
|
  • Reza Mollaie, Hamid Parsaniya Page 5
    ÑæÔ ÊÃæیá ÈÑÇÓÇÓ Í˜ãÊ ãÊÚÇáیå¡ æیŽیåÇی ÎÇÕی ÏÇÑÏ. Çیä ÑæÔ æÞÊی ÈÑÇی Ýå㠁ÏیÏååÇی ÇÌÊãÇÚی È坘ÇÑ ãیÑæÏ¡ ÊæÕیÝی ÚãیÞ ÇÒ ÂäåÇ ÚÑÖå ãی˜äÏ. åÏÝ Çیä äæÔÊÇÑ ÕæÑʝÈäÏی ÑæÔ ÊÃæیá ÈÑÇÓÇÓ Í˜ãÊ ãÊÚÇáیå æ ÈÇ ÊØیÏ ÈÑ ÂÑÇÁ ÂیÊ Çááå ÌæÇÏی Âãáی ÇÓÊ. ÏÑ Çیä ãÞÇáå Ó ÇÒ ÇÔÇÑå Èå ãÈÇäی æ ãÑÇÍá ÑæÔ ÊÃæیá ÈÑÇÓÇÓ Í˜ãÊ ãÊÚÇáیå¡ Èå ÊÈییä "ÊÃæیá æÌæÏی" æ "ÊÃæیá ãÝåæãی" ÑÏÇÎÊå æ Ïæ ãÑÍáۀ "ÎÑÞ ÍÌÇÈ" æ "ÈÇҐÔÊ Èå ÇÕá" ÈÑÇی ÑÓیÏä Èå åÑå ÈÇØäی ÏیÏååÇ ÈیÇä ãیÔæÏ. یÇÝÊååÇی Çیä ŽæåÔ äیä ÇÓÊ: «ÏÇäÔãäÏ Úáæã ÇÌÊãÇÚی ÈÇ È坘ÇѐیÑی Çیä ÑæÔ Ó ÇÒ ÎÑÞ ÍÌÇȝåÇی Ýå㠁ÏیÏۀ ÇÌÊãÇÚی¡ Èå ÇÕá æ åÑۀ ÈÇØäی ÂäåÇ ˜å åãÇä äãÇÏ æ äÔÇäå ÈæÏä ÇÓÊ ãیÑÓÏ» º «åÑۀ ÈÇØäی ÏیÏååÇی ÇÌÊãÇÚی¡ äÔÇäååÇ æ äãÇÏåÇیی åÓÊäÏ ˜å ÇÓãÇ æ ÕÝÇÊ Çáåی ÑÇ ÏÑ ÕÍäۀ ÇÌÊãÇÚÇÊ ÇäÓÇäی æ ÑæÇÈØ Íǘã ÈÑ ÂäåÇ äÔÇä ãیÏåäÏ» º äÊیÌå Çیä˜å¡ Ýå㠁ÏیÏååÇی ÇÌÊãÇÚی¡ ÇÚã ÇÒ ÍÞیÞی æ ÇÚÊÈÇÑی¡ ÌÒ ÏÑ ÑÊæ Ýåã ÇÓãÇÁ Çáåیö Íǘã ÈÑ ÂäåÇ Çã˜Ç䝁ÐیÑ äیÓÊ.
    ˜áیÏæǎå åÇ
    ÊÃæیá æÌæÏیº ÊÃæیá ãÝåæãیº ÎÑÞ ÍÌÇȺ ÈÇҐÔÊ Èå ÇÕẠÈÇØäº ÏیÏå ÇÌÊãÇÚی
    ÚäæÇä ãÞÇáå [English]
    ˜یÏå [English]
    The interpretation method in Transcendent Theosophy has some properties that when applied to social phenomena give an especial description of them. Indicating the fundamentals of interpretation method in Transcendent Theosophy, we will explain two kinds of interpretation, that is, existential and conceptual interpretations. Then we will formulate the stages of interpretation method according to Transcendent Theosophy and show how each kind of interpretations go through two stages to reach the inner face of the phenomena: breaking the veil and turning back to the origin. Applying this method to understand the social phenomena involves that the social scientist after breaking the veil get through to the inner face of the social phenomenon. In the light of this method, it becomes clear that the inner face of the social phenomena are their being sing, symbol, and Ayah. Social phenomena in their Inner faces are signs and symbols that show the names and attributes of the divinity in the scene of human communities and their relations. So, understanding the social phenomena, real or value-dependent, will be feasible only in the light of the divine names dominating them.
    Keywords: Interpretation Method, Veil, Origin, Inner Face, Social Sciences
  • Mohammad, Hoseyn Talebi Page 29
    The most important issues in the science of the philosophy of right are the notion of right, the kinds of right, the right holders, and the origin of right. In this paper, with aids of textual research, we will try to draw the thoughts of Ayat Allah Javadi Amoli about these problems out of his writings. The below propositions are the extract of his thoughts: (1) the notion of right (subject matter of the science of philosophy of right) is a philosophical notion; (2) the right could be divided in terms of four features: origin, holder, correlation or the lack of correlation with inclusive or exclusive obligation; (3) all beings could have some rights; (4) God is the origin of all rights.
    Keywords: Javadi Amoli, Right, Obligation, Kinds of Right, Right Holders, Origin of Right
  • Reza Habibi Page 69
    We try in this paper, with aids of an analytic-descriptive method, to collect and analyze Ayat Allah Javadi Amoli’s views about the most important elements of the education. Regarding the large extent of the elements of education, we had been forced to be selective, so that we only chose the epistemological and anthropological elements. The section on the epistemological elements concerns the maximalist nature of the religion and its inclusiveness over the education, the validity of the rational finings, and the validity of empirical human sciences data. The section on the anthropological elements concerns the fact that man has two dimensions, is a living theologian, his dignity, and his representativeness of God. The scientific comprehensiveness of this professor, his attention to emerging problems in different fields, including education, and the positions he takes in different domains related to the elements of education has made an appropriate ground for collecting and organizing educational problems and designing educational systems according to his views.
    Keywords: Elements of Education, Systems of Education, Anthropology, Purpose
  • Ali Latifi Page 99
    The principal problem in the present study is to answer the following question: how philosophy, according to Islamic philosophers, extends to the sciences referring to life and how philosophy contribute to the production and reproduction of scientific theories. With aids of an analytic-descriptive method and by reading out the topics in the Islamic philosophy referring to the philosophy and sciences relations (with especial attention to Ayat Allah Javadi Amoli’s exposition), we try first to describe the most important features of Islamic philosophy views about the relation between philosophy and sciences and then with a logical analysis we will say the points of this view, its implications, its capacities, and the new horizons it opens in the way in which philosophy extends to sciences. The distinction criterion in sciences, the subject-matters of philosophy and sciences and their relation, the status of subject-matter, elements and problems in sciences and their relation with each other are among the most important problems in Islamic philosophy which make an appropriate framework for investigating the way in which philosophy extends to sciences; these topics will be discussed in the section on ‘reading out’. In the final section the most important implications and capacities of this readout for the way in which philosophy could contribute to the production and reproduction of scientific theories will brought out in form of five fundamental principles: the contribution of philosophy to providing premises necessary for establishing some of the scientific problems, emphasis on the scientist proficiency over his/her principles of philosophical knowledge, the role this proficiency plays in theoretical deepening and argumentative accuracy of theories, and also a true interpretation of the term ‘additional philosophies’ according to Islamic philosophy.
    Keywords: Islamic Philosophy, Additional Philosophies, Subject, Matter of Sciences, Elements, Problems of Science, Production of Science
  • Hesam Al Din Sharifi Page 129
    Aristotelian logicians for the most part divide concepts into universal and particular and then discriminate and explain them. But some scholars like Ayat Allah Javadi Amoli believe that there is no particular concept and all concepts are universal. It seems that, for the destiny of this division being clear, it is necessary to explain plainly the distinction criterion for particular and universal concepts. When this criterion being clarified, the signification of these two kinds of concepts and the explanation of true and false propositions containing them will be clarified too. Logicians believe that particular concepts have no use in argumentative sciences, because they do not provide a persistent, certain science. However, sometimes some particular concepts have been used in argumentative sciences and there are scholars who believe that statements containing particular concepts could make persistent certainty for men. Their remarks may be justifiable in the light of earlier scholars’ sayings.
    Keywords: Particular Concept (Proper Noun), Universal Concept, Argumentation, Certainty
  • Mohammad, Ali Ruzbahani, Shams Al Moluk Mostafavi, Alireza Shafah Page 149
    In this paper, we investigate four views about the cosmos that belong to the time of the mythical beliefs, the formation period of philosophy in ancient Greece, the persistent Ptolemaic system of middle ages, and the emergence of the new science from the findings of Nicolas of Cusa, Copernicus, Kepler, and Galileo and explain their mythical implications in six aspects: God-cosmos relation, the livingness of humanity and universe, the man familiarity with cosmos and his wondering about it, the dialogues of man with cosmos, the length and breadth of the universe, and finally the relation between science and lived experience. We insist on the certainty of the metaphysical and mythical influences on all scientific theories and show that these influences doesn’t follow the volition or worldview of the theorist.
    Keywords: Cosmos, God, Humanity, Myth, Worldview, Copernican Revolution, New Science