فهرست مطالب

پژوهش های پیشرفت و تعالی - سال یکم شماره 1 (پاییز 1395)

نشریه پژوهش های پیشرفت و تعالی
سال یکم شماره 1 (پاییز 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/11/27
  • تعداد عناوین: 5
|
  • مقاله پژوهشی
  • علی اکبر امین بیدختی، مهدی باغبان*، هاشم کارگر صفحات 1-17
    هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی رابطه رهبری تحول آفرین و توانمند سازی کارکنان با استفاده از معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر ، کلیه کارکنان معاونت مالی و اداری شهرداری مشهد بودکه در نیمه اول سال 1393 مشغول به کار بوده اند(248)نفر و با استفاده از فرمول کوکران تعداد (125) نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.
    روش پژوهش استفاده شده ، توصیفی و از نوع همبستگی بود. ابزار مورد استفاده جهت جمع آوری اطلاعات در این پژوهش عبارت است از پرسشنامه ی استاندارد رهبری تحول آفرین باس و آوالیو و پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر می باشد. جهت آزمون روایی سوالات هم از اعتبار محتوا و هم از اعتبار عاملی استفاده و همچنین روایی پرسشنامه نیز به تایید اساتید و کارشناسان خبره واقع شد. ضریب پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد ارزیابی قرار گرفت که به ترتیب عبارتند : 78/0و 83/0. همچنین جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری k-s، تارتلت، Kmo و تحلیل عاملی استفاده شد. نتایج نشان داد، بین چهار مولفه رهبری تحول آفرین که شامل نفوذ آرمانی ، انگیزش الهام بخش ، ترغیب ذه نی و ملاحظه فردی است باتوانمند سازی کارکنان همبستگی وجود دارد و این نشان دهنده آن است که سبک رهبری تحول آفرین مدیران با توانمند سازی کارکنان ارتباط دارد. بنابراین، اگر مدیران سبک رهبری تحول آفرین را در سازمانشان اعمال نمایند می توانند موجبات توانمند سازی کارکنان را فراهم آورند .
    کلیدواژگان: سبک رهبری، شایستگی، اعتماد، انگیزش الهام بخش
  • هادی همتیان*، سارا عدالت نور صفحات 18-33
    برنامه ریزی استراتژیک نوع تکامل یافته ای از برنامه ریزی می باشد که متناسب با محیط متلاطم و متغیر امروزی در جهت شناخت نقاط قوت و ضعف شرکت برای مواجهه با فرصت ها و تهدیدات طراحی شده است. بهبود و تلاش مستمر در جهت تطابق با شرایط و حتی استقبال از آینده از مواردی است که در برنامه ریزی استراتژیک مطرح شده است. در این میان دستیابی به یک برنامه ریزی استراتژیک موفق زمانی صورت می پذیرد که تمامی عوامل موثر بر آن در نگرش سیستمی و کلان مورد توجه قرار گیرد. هدف از ارائه این مقاله، تفسیر اثربخشی برنامه ریزی استراتژیک از طریق روش AHP فازی یا فرآیند سلسله مراتبی به منظور توسعه دانش ارزیابی برنامه ریزی استراتژیک در شرکت های ایرانی می باشد. در این مقاله به منظور تعیین وزن شاخص های مناسب برای ارزیابی شاخص های مناسب برای ارزیابی شرکت مولد پترو تهران آریا، مدل پیشنهادی در ترکیب با فرآیند تحلیل سلسله مراتبی به کار گرفته شده است.نتایج نشان می دهد، اگر شاخص های مورد استفاده در این روش به شیوه ای ساختارمند به کارگرفته شوند، ابزاری پویا و موثر برای سنجش اثربخشی برنامه ریزی استراتژیک در شرکت ها می باشند همچنین روند افزایشی شاخص های مدل بیانگر میزان اهمیت استقرار برنامه ریزی استراتژیک در صنعت مورد نظر می باشد.
    کلیدواژگان: برنامه ریزی استراتژیک، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، فرصت و تهدید، نقاط قوت و ضعف
  • سلمان آل حسن قزوینی*، شادی فیروزگر، مرتضی رضوی نژاد صفحات 34-51
    در پژوهش حاضر ابتدا لایه های خام نقشه مشهد شامل مناطق و نواحی شهرداری و بلوک های شهری از شهرداری مشهد تهیه شد. در این تحقیق جامعه آماری ایده پردازان فعالی می باشد که بیشترین تعداد ایده ثبت شده و بیشترین امتیاز کسب شده از ایده ها را دارا می باشند. بر این اساس و با توجه به نظر نخبگان و مدیران سایت، ایده پردازانی که در شهر مشهد ساکن هستند و مجموع امتیاز انها از 400 به بالا می باشد انتخاب شدند که تعداد آنها 208 نفر از مجموع 4160 نفر عضو سامانه ایده پردازی در زمان انجام پژوهش (آبان ماه سال1394) گردید و آدرس محل زندگی این افراد در نرم افزار Arc GIS ورژن 10.1 بر روی نقشه شهر مشهد جای گذاری و عوامل مختلف آن بررسی گردید. هدف از نگارش این پژوهش که از نوع پیمایشی و کاربردی می باشد، بررسی تحلیلی و تعین رابطه بین سن، جنسیت، سطح تحصیلات، شغل و میزان ایده پردازی ایده پردازان برتر سامانه ایده شهر با محل زندگی آنها می باشد. در انتها مشخص گردید که پراکنش فضایی محل سکونت شهروندان مشارکت کننده در فضای مجازی مدیریت شهری مشهد، از توزیع یکنواخت برخوردار نبوده و از طرفی بین سن، جنس، میزان تحصیلات و محل زندگی شهروندان با میزان ایده پردازی ایشان در سامانه ایده شهر وابستگی وجود دارد.
    کلیدواژگان: سایت ایده شهر، مشارکت تحت وب، مدیریت شهری مشهد، توزیع فضایی، Arc GIS
  • علی خوشاب *، ریحانه علایی، سید مهدی علوی مقدم، محمدحسین صائبی صفحات 52-70
    این پژوهش با هدف شناسایی عوامل کلیدی و سناریوهای احتمالی در افق مشهد 2017 در سازمان تاکسیرانی به دنبال پاسخگویی به این سوالات است که: در حال حاضر، میزان رضایت شهروندان از خدمات سازمان تاکسی در چه حدی است؟(شناخت وضع موجود)، مهم ترین فاکتورهای کلیدی تاثیرگذار بر روند عملکرد سازمان تاکسیرانی در افق مشهد 2017 کدم اند؟(ارزیابی) و سناریوهای احتمالی پیش رو درروند عملکرد سازمان تاکسیرانی مشهد در افق 2017 چگونه پیش بینی و تحلیل می گردند؟(آینده نگاری). نتایج پژوهش، پس از تحلیل 374 پرسشنامه، در نرم افزار SPSS و از آزمون های میانگین، تحلیل عاملی و 15 پرسشنامه تخصصی در سناریونویسی ویزارد، نشان داد که رضایت شهروندان از خدمات سازمان تاکسیرانی در حد کمی پایین تراز متوسط (2.65) قرار دارد. نتایج تحلیل عاملی به اکتشاف 6 عامل کلیدی (آسایش تاکسی، تاکسیران کاردان، پویایی سازمان، توسعه-ی خدمات تاکسی، کرایه عادلانه و توسعه زیرساخت فرهنگی تاکسیرانی) موثر بر میزان رضایت شهروندان پرداخت، بطوریکه نتایج حاصل از تکنیک تاپسیس نشان داد که تاکسی گردشی از دیدگاه متخصصان و شهروندان از اولویت اول و تاکسی مبادی از بدترن وضعیت برخوردار است، درنهایت از ترکیب نقش 6 مولفه و نمره دهی تخصصی متخصصان، درمجموع 318 سناریو احتمالی از نرم افزار ویزارد استخراج شد که از این میان 3 سناریو قوی احتمالی در مشهد 2017، سازمان تاکسیرانی را در زمینه ی خدمات رسانی به شهروندان دستخوش تغییر خواهد کرد.
    کلیدواژگان: تاکسی، سازمان تاکسیرانی، رضایت، کیفیت، مشهد
  • محمد باقر قالیباف*، یاشار زکی، مرتضی رضوی نژاد، سلمان آل حسن قزوینی صفحات 71-96
    با گسترش روزافزون شهرنشینی در سال های اخیر یافتن یک مدل مناسب با استفاده از تجربیات دیگر کشورها در عرصه ی مدیریت سیاسی شهرها راهکاری برای تجربه اندوزی است. بررسی تفاوت های نوع نگاه به مسائل مدیریت شهری و مدیریت محلی که در قالب تقسیمات کشوری و سازماندهی سیاسی فضا بروز و ظهور پیدا می کند و همچنین یافتن نوع و سطح اختیارات در مدیریت سیاسی در دو کشور ایران و فرانسه به عنوان دو کشور با نظام متمرکز نشان داد که نوع نظام حاکم می تواند حداقل تاثیرگذاری را در واگذاری امور به صورت ذاتی در سطح محلی داشته باشد. و می توان با یک نگاه متمرکز اما با سازماندهی مناسب ساختار سیاسی فضایی کشور واحدهای محلی را فعال، تصمیم ساز و تصمیم گیر نمود. علاوه براین موارد این پژوهش نشان داد حوزه ی اختیارات تصمیم گیرندگان در صورتی که ذاتی باشد می تواند تاثیرگذاری مفیدی در امور محلی داشته باشد زیرا در این صورت است که باید مردم و ذینفعان نیز در تصمیم گیری ها مشارکت کنند. و در واقع مدیریت امور محلی رخ خواهد داد. در نهایت نیز مشخص شد فرآیند مدیریت سیاسی شهرها و امور محلی در فرانسه از پایین به بالا و در ایران از بالا به پایین است.
    کلیدواژگان: مدیریت سیاسی شهرها، مدیریت امور محلی، ایران - فرانسه