فهرست مطالب

دانش و پژوهش حسابداری - پیاپی 46 (پاییز 1395)

فصلنامه دانش و پژوهش حسابداری
پیاپی 46 (پاییز 1395)

  • 108 صفحه، بهای روی جلد: 120,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1395/12/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • خلاصه سخنرانی های بزرگترین همایش سالانه انجمن حسابداری ایران
    صفحه 3
  • اخبار
    صفحه 35
  • راهنمای موسسات حسابرسی
    صفحه 40
  • استانداردهای حسابداری و اقتصاد استانداردها
    حسن همتی، ناصر پرتوی، مجتبی ابراهیمی رومنجانی صفحه 58
    مقاله حاضر در صدد بررسی اقتصاد استانداردها به منظور روشن ساختن مباحث جاری در مورد استانداردهای بین المللی حسابداری است. این مقاله همچنین به دنبال آن است که منافع تبیین شده برای استانداردها را بررسی کند. این منافع شامل کمک به تقسیم کار، نوآوری، اعتماد و غیره است و هزینه هایی را نیز در بر می گیرد که شامل موانع ورود و هزینه های پذیرش است. مطالعه حاضر همچنین به توضیح منافع و هزینه هایی می پردازد که از قوانین حسابداری حاصل می شود. در این مورد، دو راهکار پذیرفته شده است که به بررسی این موضوع می پردازند که آیا قوانین حسابداری به وسیله یک مجموعه از استانداردهای جهانی به دست آمده است یا با سیستم های رقابتی حاصل شده است. اولین رویکرد روی پیشرفت های اقتصادی متمرکز بوده است که شامل تئوری استانداردها است و دامنه گوناگونی را در بر می گیرد. بر اساس این تجزیه و تحلیل ها، تنها درشرایط خاص است که یک استاندارد واحد به وجود می آید و نتایج خوبی به همراه دارد. رویکرد دوم شواهدی را مطرح می کند که در مورد حسابداری و مالی است و در خصوص مشکلات تبدیل بازارهای جهانی مالی است و در ارتباط با هزینه های مربوط و منافع استاندارد گذاران است. یکی از مهمترین منافع هماهنگ سازی، مسائل اقتصادهای کوچکی است که از استانداردهای خاص به سمت استاندارهای بین المللی در حال تغییر هستند.
    کلیدواژگان: مقررات بین المللی حسابداری، اقتصاد استانداردها
  • بررسی تاثیر رتبه بندی امتیاز کیفیت افشاء (به موقع بودن و قابلیت اتکاء) بر کیفیت سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
    رویا دارابی*، نعمت حبشی، علیرضا ساسانی صفحه 70
    امروزه سازمانها به منظور باقی ماندن در سطح رقابت و محیط کسب و کار به شدت در پی کسب اعتبار و جلب رضایتمندی مشتریان خود هستند. شرکتهای با رتبه بالا توانایی جذب سرمایه های بیشتر را داشته و سرمایه گذاران نسبت به سایر شرکتها تمایل بیشتری نسبت به خرید سهام و انتقال منابع خود به آنها را دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه رتبه بندی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران از نظر مکانیزم کیفیت افشاء و اطلاع رسانی مناسب(امتیاز به موقع بودن و قابلیت اتکاء) بر کیفیت سود این شرکت ها از منظر سرمایه گذاران و استفاده کنندگان از اطلاعات مالی و غیر مالی می باشد. این تحقیق از دیدگاه هدف از نوع تحقیقات بنیادی و از دیدگاه ماهیت و روش از نوع تحقیقات همبستگی محسوب می شود. جامعه آماری شامل کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و نمونه آماری از بین شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران به روش غربالگری در دوره زمانی 1387 الی 1392 انتخاب شده اند. نتایج نشان می دهد که رابطه مثبت و معناداری بین کیفیت سود و کیفیت افشاء (معیارهای به موقع بودن و قابلیت اتکاء) وجود دارد. همچنین رابطه مثبت و معناداری بین کیفیت سود و امتیاز رتبه بندی افشاء وجود دارد.
    کلیدواژگان: کیفیت سود، به موقع بودن، قابلیت اتکاء، رتبه بندی
  • الزامات و چگونگی تحقق معاضدت قضایی نسبت به جرم فساد در پرتو کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد
    محمد صادق پور صفحه 82

    فساد قدمتی در امتداد زندگی بشر دارد و زندگی انسان همواره متاثر از آسیب های آن بوده است ولی در چند دهه گذشته ظهور پدیده های سخت افزاری و نرم افزاری، فرآیند شکل گیری آن را سرعت بخشیده و ضمن پیچیدگی در عمل، فرار مجرمان از مجازات را نیز تسهیل کرده است. امروزه نتایج و تهدیدهای فساد محدود و محصور در مرزهایی داخلی کشورها نیست و مولفه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نظام های مختلف جهان موجب تسری فساد و عوارض و تهدیدات آن از کشوری به دیگر کشورها است. لذا فساد بویژه فساد مالی معضلی جهانی قلمداد می شود. جامعه بین الملل نیز این موضوع را درک کرده و گرایش جهانی به مبارزه با فساد و ایجاد جبهه جهانی علیه فساد سیاسی و مالی در دهه های اخیر محصول درک صحیح سازمان های بین المللی، از آثار سوء فساد مالی و رشوه در عرصه بین المللی و ضرورت ایجاد ساز و کار پیشگیری و مبارزه با آن است. در این تحقیق که به شیوه توصیفی تحلیلی با استمداد از ابزار کتابخانه-ای صورت گرفته است، ضرورت مبارزه با فساد در سطح بین الملل و فرآیند این مبارزه مورد بررسی قرار گرفته و ساز و کار همکاری های بین المللی در پرتو فصل چهارم کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد تحلیل شده است. نتایج حاکی است، مبارزه با فساد بین الملل با چالش ها و مشکلات عدیده ای مواجه است، رسیدن به نقطه مطلوب مستلزم همکاری دولتها و سازمان های بین المللی، خصوصا در بخش کمکهای فنی و انتقال تجربیات کشورهای موفق در امر مبارزه با فساد به کشورهای در معرض فساد است.

    کلیدواژگان: معاضدت، معاضدت قضایی، فساد، فساد مالی، فساد اداری، فساد اقتصادی، کنوانسیون ملل متحد برای مبارزه با فساد
  • کلام آخر
    صفحه 100
  • خلاصه مقالات انگلیسی
    صفحه 111
|
  • Accounting Standards and the Economics of Standards
    Page 58
    The paper draws on the economics of standards to inform current debates on international accounting standards. It traces the benefits claimed for standards – their contribution to the division of labour, innovation, trust, etc.; and the costs, including entry barriers and compliance costs. It illustrates these benefits and costs with cases from accounting regulation. It adopts two approaches to the question whether accounting regulation is best achieved by a single set of standards for the world, or by competing systems. The first approach focuses on contributions in economics, including the theory of standards races and of optimal variety. In these analyses, only in special circumstances has a single standard emerged as the superior outcome. The second approach introduces evidence from accounting and finance on the problems of translation with globalised financial markets, and on the relative costs and benefits of multiple standard-setters or a single global scheme. The most compelling net benefits of harmonisation arise for small economies moving from idiosyncratic to international standards.
    Keywords: international accounting regulation, economics of standards
  • The effect of ranking point's disclosure quality (timeliness and reliability) on the quality of firms listed on Tehran Stock Exchange
    Roya Darabi*, Nemat Habashi, Alireza Sasani Page 70
    Today, organizations in order to stay in the competition and business environment
    sought the prestige and satisfaction of their clients. Companies with high rankings
    have more ability to attract capital and investors more willing to buy shares of the
    other companies and the transfer of resources to them. This study aimed to
    investigate the relationship between Tehran Stock Exchange ranking in terms of
    disclosure and quality mechanisms proper notification (Score timeliness and
    reliability) on the company's earnings quality from the perspective of investors and
    users of financial information are non-financial. The research objective view of the
    fundamental research and in view of the nature and method of research for
    numerous correlations. The population consists of all companies listed in Tehran
    Stock Exchange and the sample of companies listed on Tehran Stock Exchange in
    the period from 2008 to 2013 were selected by screening And Results shows a
    significant positive relationship between earnings quality and reliable standards of
    disclosure and timely disclosure standards there. Also a significant positive
    relationship between earnings quality score ranking is disclosed.
    Keywords: Earnings quality, Timeliness, Reliability, Ranking