فهرست مطالب

پژوهشنامه خراسان بزرگ
پیاپی 21 (زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/12/17
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علمی - پژوهشی
  • محمود بختیاری شهری، محمد مرتضایی، رضا شعبانی صمغ آبادی صفحه 11
    پهنه ی فرهنگی طوس، مطابق با حوضه ی آبریز کشف رود؛ ناحیه ای به وسعت حدودا هفده هزار کیلومتر مربع است که در میان دو رشته کوه هزارمسجد و بینالود استان خراسان رضوی قرار دارد. وضعیت طبیعی و موقعیت سوق الجیشی ویژه، این سرزمین حاصل خیز را از کهن ترین ایام به مکانی مهم و تاثیرگذار در معادلات تاریخی، فرهنگی و سیاسی خراسان بزرگ تبدیل کرده و از این رو، همواره مورد توجه اقوام مختلف، و همچنین مطمع نظر سپاهیان کشورگشا بوده و رویدادهای فراوانی را در طول تاریخ به خود دیده است. از جمله این رویدادها؛ فتح مصالحه آمیز طوس بدست سپاهیان اسلام است. در این جریان، ناحیه ی طوس در نقش دروازه ی ورود اسلام و عرب به شمال شرق ایران و مناطق مجاور آن ظاهر گردید. از این جهت، می توان آن را بعنوان بخشی مهم از جغرافیای فرهنگی_تاریخی؛ و جزء جدایی ناپذیر و منطقه ای شاخص در فرایند فتح خراسان بزرگ قلمداد نمود. با این فرضیه که «شهر سناباد» در آغاز اسلام، مرکز سیاسی و حاکم نشین ناحیه ی طوس بود، و شهرهای «نوقان»و «طابران»، بعد از ورود سپاهیان اسلام ایجاد گردیدند و جایگزین شهرها و اماکن دوران قبل شدند. حیات مدنی و اجتماعی روستاها و شهرهای دیگر طوس ، نظیر شهر «رادکان» و روستای «پاژ»، از دوره ی ساسانی تا سده های میانی اسلامی تداوم داشته است، و ادامه ی حیات در اماکن و تاسیسات تدافعی؛ مانند «قلعه شهرخراب»و «قلعه قهقهه»، اندک زمانی پس از احداث توسط لشکریان اسلام، متوقف و متروک گردیده است. باعنایت به وجود ابهامات در نوشته های تاریخی، در مقاله ی حاضر تلاش شده بطور فشرده و با بهره گیری از داده های حاصل از مطالعات میدانی باستان شناسی، به پرسش های عمده ی تحقیق از جمله؛ جایگاه طوس در زمان فتح خراسان، موقعیت اماکن زیستی، وضعیت الگوهای استقراری، شکل ها و عملکرد شهرها و روستاهای ناحیه ی طوس از آغاز اسلام تا دوره سلجوقی، و در نهایت، نقش و سهم آن در تحولات تاریخی_ فرهنگی دوران یاد شده و بخصوص جایگاه آن در فرایند انتقال فرهنگ و تمدن عصر ساسانی به عصر اسلامی، درحد امکان پاسخ داده شود و از دیدگاه باستان شناختی، بررسی و مورد تحلیل قرار گیرد.
    کلیدواژگان: خراسان، طوس، جغرافیای فرهنگی، باستان شناسی، سده های نخستین اسلامی
  • ابوالقاسم عارف نژاد صفحه 31
    تبیین فضای فکری حاکم بر اندیشه فضل بن شاذان و علت تمرکز وی بر مباحث کلامی و فقهی مستلزم تبیین فضای گفتمانی حاکم بر زمان وی می باشد تا مشخص گردد این دیدگاه ها در چه شرایطی مطرح شده است و معطوف به چه اهدافی بوده است. نویسندگانی که درباره فضای گفتمانی نیشابور در زمان زندگی فضل بن شاذان( نیمه اول قرن سوم) به اظهار نظر پرداخته اند با رویکردها و جهت گیری بسیار متفاوتی به این امر پرداخته و در نتیجه قضاوت های مختلفی در این باره اظهار داشته اند. پژوهش حاضر با استفاده از روش تجزیه و تحلیل گفتمان لاکلا و موفه به این نتیجه رسیده است که فضای نسبتا آزاد فکری حاکم بر نیشابور زمینه طرح اندیشه ها و گفتمان های مختلف از جمله گفتمان شیعی را در این شهر فراهم ساخت و رویکرد و جهت گیری تلاش های فضل بن شاذان متاثر از این فضای گفتمانی بوده است.
    کلیدواژگان: فضل بن شاذان، نیشابور، تحلیل گفتمان
  • دوستعلی سنچولی، منصور نیک پناه صفحه 47
    عرفان و تصوف اسلامی یکی از موضوعات قابل توجه در بررسی های اجتماعی و فرهنگی سیستان و خراسان در قرون نخستین اسلامی می باشد. این جریان فکری و اجتماعی از همان آغاز قرن اول هجری، با زهد و گریز از لذات دنیوی در جهان اسلام شروع شد و در قرون بعدی سازمان یافته تر گردید و در شرق ایران هواداران زیادی به دست آورد. عوامل متعددی همچون حضور حسن بصری و هوادارانش، صوفیان کرامیه، ملامتیه و... در گسترش اندیشه های عرفانی و صوفیانه در سیستان و خراسان موثر بوده است. در این مقاله سعی بر آن است تا با شیوه کتابخانه ای، اطلاعات و داده های تاریخی جمع آوری و سپس با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی علل و عوامل گسترش عرفان و تصوف در سیستان و تاثیر متقابل عرفا و صوفیان سیستانی و خراسانی بر یکدیگر پرداخته شود. عرفان و تصوف توانست در قرون سوم و چهارم دستاوردهای مثبت و مفیدی برای مردم منطقه به همراه داشته باشد و از تعصبات مذهبی میان خوارج و اهل سنت و مذاهب حنفی با شافعی و قتل و غارت های ناشی از آن که در گذشته وجود داشت بکاهد.
    کلیدواژگان: عرفان و تصوف، سیستان، خراسان، تاثیر متقابل عرفان و صوفیان
  • حمیدرضا قربانی*، سارا صادقی، حسن هاشمی زرج آباد صفحه 57
    هنر صخره ای بزرگترین پیکره شواهدی است که ما در ریشه های هنری، شناختی و فرهنگی انسان ها در دست داریم. خوشبختانه مطالعات باستان شناختی در زمینه این هنر در ایران به تدریج رو به انسجام است و منجر به شناسایی ابعاد جدیدی از فرهنگ و هنر پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی در ایران شده است. از همین رو، مطالعه هنر صخره ای در شرق ایران می تواند اطلاعات ارزشمندی در باب شکل گیری، تحول و کارکرد هنر صخره ای در اختیار پژوهشگران هر سه دوره مذکور و متخصصان تاریخ هنر قرار دهد. در تیرماه 1392 در قالب یک طرح پژوهشی گسترده، سنگ نگاره های استان خراسان جنوبی، توسط تیمی به سرپرستی حمیدرضا قربانی از دانشگاه بیرجند، مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت. این پژوهش به معرفی و توصیف اجمالی کنده نگاره های استان خراسان جنوبی خواهد پرداخت. مقاله حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات به دو شیوه میدانی و کتابخانه ای صورت گرفته است. یافته های پژوهش شامل نقوشی بالغ بر 749 نقش و نگاره که به سبک پتروگلیف (کوبشی) و دربردارنده نقوشی اعم از انسانی، حیوانی، گیاهی، نمادین، ابزار، اجرام و کتیبه را شامل می شود. نقوش موجود در این بررسی مربوط به هر سه دوره زمانی پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی است و در نهایت برخی از یافته ها با نمونه های موجود در همان حوزه مورد بررسی یعنی شرق ایران هم چون سنگ نگاره های جربت و دشت توس (شمال خراسان) و لاخ مزار (جنوب خراسان) قابل مقایسه است.
    کلیدواژگان: هنر صخره ای، نقش مایه حیوانی، خراسان جنوبی
  • جلیل قصابی گزکوه*، هادی وکیلی، ابوالفضل اسکندری فاروجی صفحه 83
    توسعه طلبی ارضی دولت روسیه از ابتدای قرن 13ق./ 19م. در سرزمین های شمال ایران شروع گردید. روس ها با معاهده آخال توسعه طلبی ارضی را در مناطق شمالی ایران دنبال می کردند. معاهده آخال در 22محرم1299ه.ق/ 14دسامبر1881م. برای تعیین مرزهای ایران و روسیه در مناطق ترکمن نشین شمال شرق دریای مازندران میان سعیدخان موتمن الملک، وزیر خارجه ایران و ایوان زینیوف، وزیرمختار روسیه در تهران امضاء شد. بر اساس معاهده آخال، مرزهای جنوبی روسیه تا سرحدات کنونی ایران گسترده می شد؛ اما تعیین و تحدید دقیق خطوط مرزی بین دو کشور تا سال 1333ش. حل نشده باقی ماند. از جمله مناطق مهمی که موضوع آن بیش از هفت دهه بخشی از مناسبات ایران و روسیه را به خود اختصاص داد، مسئله قریه فیروزه بود که از نظر موقعیت نظامی و ژئوپلتیک و منابع آبی، منطقه مهمی محسوب می شد. با وجود اهمیت ژئوپلتیکی قریه فیروزه چندین عهد نامه و قرارداد بین ایران و روسیه منعقد گردید که مالکیت آن به طور متناوب و به شکل صوری دست به دست می گشت؛ اما در عمل قریه فیروزه هیچ گاه بعد از معاهده آخال تحت تصرف ایران نبود. پژوهش حاضر می کوشد به روش پژوهش کتابخانه ای و اسنادی، علل جدایی قریه فیروزه را که به ناکارآمدی رهبران سیاسی، ضعف بنیه اقتصادی، نظامی، سیاسی دولت ایران اشاره دارد، بررسی و پیامدهای اقتصادی، سیاسی، نظامی و جمعیتی آن را مورد ارزیابی قرار دهد.
    کلیدواژگان: روابط ایران و روسیه، قرار داد آخال، قریه فیروزه
  • حامد طهماسبی زاوه*، فرشید ایروانی قدیم صفحه 97
    تپه ی حصار دامغان جزء نخستین محوطه های مهم باستانی ایران به شمار می رود که مورد کاوش باستان شناسی قرار گرفت. از دهه ی چهل میلادی که اشمیت کاوش در این محوطه را آغاز کرد، تاکنون مسائل و فرضیات بسیاری در باستان شناسی ایران، در خصوص ادوار زمانی مختلف (پیش از تاریخ و تاریخی) به ویژه در مرکز فلات و شمال شرق ایران با نتایج حاصل از پژوهش ها و کاوش های باستان شناسی محوطه ی حصار گره خورده است. بحث اصلی این نوشتار به بررسی رابطه ی این استقرار با فرهنگ بلخی- مروی اختصاص دارد. گاه از این تپه به عنوان منشاء پیدایش و شکل گیری و یا استقراری که مردمان آن با مهاجرت به واحه بلخ و مرو، فرهنگ بلخی-مروی را پایه گ ذاری کرد هاند، یاد می شود. هدف از این نوشتار بررسی و مطالعه ی شباهت های موجود بین یافته های تپه حصار دامغان و به خصوص دوره ی (IIIC) آن با آثار و یافته های فرهنگ بلخی- مروی در راستای روشن شدن وضعیت و کیفیت ارتباطات بین این دو منطقه در دوره مفرغ میانی و متاخر (2300-1500ق.م) است. این مطالعه افزون بر ایجاد یک درک صحیح از علت و چرایی شباهت های موجود، می تواند پاسخ گوی این فرضیه باشد که آیا می توان از این تپه به عنوان منشاء فرهنگ بلخی-مروی یاد نمود؟
    کلیدواژگان: شمال شرق ایران، فرهنگ بلخی، مروی، تپه حصار، دوره ی IIIC، گور یادمانی
  • عبدالرئوف نصیری جوزقانی*، رضا دهقانی، دین محمد عطایی صفحه 107
    چشتیه نام سلسله ای از طریقت های صوفیه، منسوب به مشایخ چشت، ناحیه ای از هرات خراسان می باشد. موسس آن خواجه ابواحمد ابدال چشتی(متولد260ه.ق) است. شجره ی طریقه ی چشتیه از طریق ابراهیم ادهم به امام باقر(ع) و از آن طریق به حضرت علی(ع) و پیامبر اکرم(ص) می رسد. پیروان این طریقت، حنفی مذهب هستند. طریقت چشتیه نقش مهمی در حیات فرهنگی و اجتماعی خراسان و پس از آن شبه قاره هند داشتند. هدف پژوهش حاضر، بررسی سیر تاریخی طریقت چشتیه از آغاز تا پایان دوره اعتلای آن می باشد. برای انجام این مهم از روش های توصیفی تحلیلی و میدانی استفاده شده است. سوال اصلی پژوهش عبارتست از «طریقت چشتیه در تحولات فرهنگی، اجتماعی و به تبع آن، سیاسی جهان اسلام، بویژه خراسان و شبه قاره هند، تا پایان دوره اعتلای خود، چه نقشی داشته و متقابلا چه تاثیراتی و تحولاتی از آن پذیرفته است؟» فرضیه تحقیق این است که طریقت چشتیه منشا خدمات مهمی در گسترش فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی در جهان اسلام، بویژه در شبه قاره هند شد و متقابلا از محیط فرهنگی شبه قاره هند تاثیر زیادی پذیرفت.
    کلیدواژگان: چشت، مشایخ چشت، طریقت چشتیه، تعلیمات چشتیه، خراسان، شبه قاره هند
|
  • Mahmoud Bakhtyarishahri, Mohammad Mortezayi, Reza Shabanisamghabadi Page 11
    The cultural scope of Toos is as big as Kashafrūd Basin, an area around seventeen thousand kilometers in size that has been located between two mountain ranges of HezārMasjed and Bināluūd in Khorasan-e Razavi Province. Its natural strategic situation and fertile land made it culturally, historically and politically a very important and influential placefrom the ancient times onwards. For the same reason, it attracted numerous tribes and ethnic groups and armies. Accordingly, Toos has witnessed multitudes of events through history such as amicable conquest of Toos by the Islamic troops. In the same occasion, Toos functioned as a gate for advent of Islam and entrance of Arabs in the northeastern of Iran and its neighboring regions. As a result, it can be considered as an important part of a cultural-historical geography and an integral part of a prominent region in the course of conquest of the Greater Khorasan. Through this hypothesis, “Sanāabād” was, at the time of emergence of Islam, the political center and residence of the ruling class of Toos region, and towns of “Nowghān” and “Tābarān” were built after the Islamic troops have come there. Other towns of Toos region such as “Rādkān” and “Pāzh” Village that have been occupied from the Sasanian period, survived till the Islamic Middle Ages. But some places and defensive structures like “Shahr-e Kharāb Castle” and “Ghahghaheh Castle” were gradually deserted a while after they have been built by the Islamic troops. Regarding ambiguities in the historical texts, the present article briefly tries, through field archeological data, to provide some answers to the following main questions of the research: What was the status of Toos at the time of the Islamic conquest? What was the status of living places? What kind of pattern was employed for settlement? How were the cities and villages of Toos formed from the beginning to the Seljukid Period? What did the cities function? And finally and as much as possible, this paper attempts to answer and provide an archeological analysis on how much Toos region contributed in the historical-cultural changes of the above-mentioned time especially its status and role in transmission of the Sasanian culture and civilization to the Islamic period.
    Keywords: Khorasan, Toos, cultural geography, archeology, early Islamic centuries
  • Abolghasem Arefnezhad Page 31
    Nishaboor discursive space analysis and scrutinizing main of Fadl ibn Shazan focusing on theological and juridical disputes during first half of the third century (9th century) necessitates to comprehend Nishaboor political environment and scholars’ intentions. Regarding differences and contradictions of scholar’s idea in this issue, it is necessary to expound the roots of this diversity and inconsistency which resulted various judgments and evolutions. This Research using Laclau and Mouffe's discourse analysis concluded that the Nishaboor relatively intellectual open space which dominated over religious thought and controversies provided competent and compatible situation for Fadl ibn Shazan to explain his shi’te views and spread them in this city, initiating was flowered by this discursive space.
    Keywords: Fazl ibn Shazan, Nishaboor, Discourse Analysis
  • Dstali Sanchooli, Mansoor Nikpanah Page 47
    Islamic mysticism and Sufism one of the significant issues of social and cultural studies Sistan and Khorasan in the early centuries of Islam. This intellectual and social movement since the beginning of the first century, by asceticism and escape from worldly pleasures began in the Muslim world and in the next century Yafth¬Tr organization in East Iran, and many fans had obtained. Several factors such as the presence of Hassan Basri and his followers, Sufi Kramyh, Malamatia and in the development of mystical thought was effective in Sistan and Khorasan. In this article, it is up to the style library, Information and historical data collection and analytical method to investigate the causes of the spread of mysticism in Sistan and mutual influence on each other mystics and Sufis al-Sistani and Khorasani be addressed. Mysticism and Sufism in the third and fourth centuries achievements have positive and beneficial for local people to have And the religious fanaticism among the Khawarij and Sunni Hanafi and Shafei, murder and Gharthay with it in the past was due to the decrease.
    Keywords: Mysticism, Sistan, Khorasan, The Interplay of Mystics, Sufis
  • Hamid Reza Ghorbani *, Sara Sadeghi, Hasan Hashemi Page 57
    Prehistoric rock art forms the largest body of evidence available to us with regard to the artistic, cognitive, and cultural roots of humans. Fortunately, archeological studies on rock art is becoming more coherent in Iran and, thus far, they have led to the discovery of new facets of the prehistoric, historic, and Islamic cultures in Iran. Therefore, the study of rock art in the east of Iran can reveal valuable information pertaining to the formation, evolution, and application of rock art, from which the researchers of all three historical periods as well as specialists of history of art may benefit. In a broad-scale research project in 2013, rock carvings of South Khorasan province were examined and studied by a team from Birjand University headed by Hamid Reza Ghorbani. The present project will provided brief introductions and descriptions of rock carvings of South Khorasan province. This research is conducted using the descriptive-analytic method, and filed- and desk- studies are employed for gathering data. Findings of the research encompass 749 figures and carvings in the petroglyph style including depictions of humans, animals, plants, symbols, tools, and objects as well as inscriptions. The figures studied in this research pertain to all three historical periods: prehistoric, historic, and Islamic. Finally, some of the findings are comparable to existing samples from the same region –eastern Iran– such as rock carvings from Jorbat and Dasht-e Toos –north of Khorasan– and Lakh-e Mazaar –south of Khorasan.
    Keywords: Rock, Carving Art, Animal Motive, Southern Khorasan
  • Jalil Ghassabi Gazkouh*, Hadi Vakili, Abolfazl Eskandari Farouji Page 83
    Territorial expansion of Russian government began from Iran Northern Territory of Iran since the beginning of the 13th century Ah/19th BC .Russians followed territorial expansion in the northern territory by Akhal treaty .Akhal Treaty was signed in 22th Moharram 1299A/H. or 14th December 1889 between Saeed Khan Motamen Al Mulk ,Iranians Foreign Minister, and Ivan Zinoviev ,Minister of Russia, in Iran. Based on Akhal Treaty they extend Russia s southern borders to Iranians lately borders; but the determination and precise delimitation of boundary lines between the two countries remained unresolved up to 1333. One of the important points that allocate more than seven decades of relations between Iran and Russia, respectively, was the determinant of Firuza issue which was important from geo-political situation, military and water resources. Despite of geopolitical importance of Firuza village several military agreements, conventions, treaties with the village theme were signed between Iran and Russia. The owning of the village was hand to hand superficial and alternately but actually the Firuza village after Akhal treaty was never occupied by Iran. This study is tries to consider the process of separation of Firuza village from Iran in library and documentary search then the possible causes of the economic, political and military consequences beside military and crowed results are investigated.
    Keywords: Iran, Russia relations, Akhal treaty, Firuza village
  • Hamed Tahmasebi Zave, Farshid Iravani Ghadim Page 97
    Tepe Hissar, the prehistoric site located just south of Dāmḡān in northeastern Persia, is one of the first important Iranian archeological sites ever been excavated. Since Schmidt's excavations in 1940s, a many archeological hypotheses and premises have been advanced suggesting different points concerning historic periods (prehistoric and historic) in archeology of Persia, specifically the central plateau and North East Persia. This study mainly investigates the relationship between this settlement and Bactria-Margiana Archeological Complex (BMAC). Tepe Hissar is repeatedly referred to as the origin of Bactria-Margiana culture or introduced as the settlement where people departed to Bactria or Margina to found BMAC. This study is written with the purpose of exploring and studying the similarities between the discoveries made at Tepe Hissar, specifically those concerning Period IIIC, and the objects and results produced in studies on BMAC. The results are later employed to explore the possible link between the two settlements in Middle and Late Bronze ages (2300-1500 BC). In addition to providing a methodical understanding of the basis and reasons for such a link, this study evaluates the hypothesis suggesting Tepe Hissar as the origin of BMAC.
    Keywords: Northeastern Iran, Bactria, Margiana Culture, Tepe Hissar, Period IIIC, Cenotaph
  • Abdorraouf Nasiri Jozaghani *, Reza Dehghani, Dinmohammad Ataei Page 107
    Cheshtiyeh, connected to Chesht Sheikh (suge), is the name of a Suffism dynasty. Chesht is a region in Herat, Khorasan. The founder of this dynasty is Khaje Abu Ahmad Abdal Cheshti (born in A.H.260). The family tree of Cheshtiyeh dynasty is related to Imam Baqer, Hazrate Ali and Prophet Muhammad, through Ibrahim Adham. The followers of this suffism dynesty follow Hanifi sect. Cheshtiyeh played an important role in reviving the cultural and social life first in Khorasan and then in India. The purpose of the current study is to examine the historical development, Cheshtiyeh from its inception to the end of its climax period. To achieve this, descriptive, analytical and field procedures were used. Specifically, the current research is aimd at answering the following question: What is the role of Cheshtiyeh in social, cultural and political developments of Islamic world particulary Khorasan and India, and how Cheshtiyeh was affected by those development? The research hypothesis is that Cheshtiyeh Sufism played an important role in spreading Islamic- Iranian culture and civilization in the Islamic world especially in India. Moreover, Cheshtiyeh Sufism was greatly influenced by the cultural context of India.
    Keywords: Chesht, Chesht Sheikhs, Cheshtiyeh dynasty, heshtiyeh Teachings, Khorasan, India