فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سال پانزدهم شماره 10 (پیاپی 93، دی 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/10/29
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محسن رضاییان * صفحات 899-902
    داغ ترین مقالات، پرخواننده ترین مقالاتی در نظر گرفته می شوند که از سایت یک نشریه دانلود می گردند. به عبارت دیگر، از مجموعه مقالاتی که یک نشریه منتشر می کند، آنهایی که بیشترین تعداد دانلود را داشته باشند، به عنوان داغ ترین مقالات در نظر گرفته می شوند. معمولا در سایت نشریات، پربیننده ترین مقالات در قالب 25 مقاله برتر ذکر می گردد. بررسی این مقالات می تواند برای سردبیران و سایر دست اندرکاران مجله اطلاعات ارزشمندی را فراهم نماید که بر اساس آن مشخص می گردد که خوانندگان هر مجله به کدام یک از مقالات منتشرشده در مجله، علاقه بیشتری را نشان داده اند [1]. ازهمین رو، آنچه در ادامه می آید جدولی است که به معرفی 25 مقاله داغ منتشرشده در مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بر اساس روند نزولی تعداد موارد دانلود شدن آنها تا پایان آذرماه سال 1395 می پردازد.
  • امین بهارشاهی، علیرضا کیخسروی، محمودرضا بهروان * صفحات 903-916
    زمینه و هدف
    بیماری لیشمانیازیس از مهم ترین بیماری های ناقل-زاد مشترک بین انسان و حیوان است که توسط گونه های پشه خاکی به انسان انتقال می یابد. مطالعه حاضر با هدف تعیین گونه پشه خاکی های شهرستان زیرکوه و تعیین گونه انگل لیشمانیا در پشه خاکی های این شهرستان با روش RFLP-PCR انجام شد.
    مواد و روش ها
    صید پشه خاکی ها در تابستان 1394 با استفاده از تله چسبان انجام شد و نمونه های ماده صیدشده، ابتدا مونته شده و تعیین گونه شدند. پس از شناسایی پشه خاکی ها، DNA انگل جدا شد و سپس با استفاده از تکثیر ژن ITS-1 و با استفاده از روش RFLP-PCR اقدام به شناسایی انگل موجود در پشه خاکی ها گردید.
    یافته ها
    در این مطالعه از مجموع 460 عدد پشه خاکی جمع آوری شده، 380 پشه خاکی مربوط به مناطق حیوانی و 80 پشه خاکی مربوط به مناطق انسانی بودند. از مجموع 110 پشه خاکی ماده، Phlebotomus sergenti با فراوانی 42/59% و Sergentomyia sintoni با فراوانی 25/7% گونه غالب منطقه گزارش شدند، همچنین در قسمت جداسازی انگل از پشه خاکی ها، یک مورد پشه خاکی Ph. sergenti آلوده به انگل شناسایی شد که با استفاده از تکنیک RFLP-PCR و روش هضم آنزیمی، انگل Leishmania tropica تشخیص داده شد.
    نتیجه گیری
    با توجه به حضور انگل L. tropica در منطقه و آلودگی پشه خاکی های Ph. sergenti به این انگل، شبکه بهداشت این شهرستان باید مراقبت های لازم در جهت کنترل بیماری لیشمانیازیس جلدی را مدنظر قرار دهد.
    کلیدواژگان: پشه خاکی، لیشمانیا، لیشمانیوز جلدی، زیرکوه
  • طاهره سلیمی، حسین توانگر، صدیقه شکری پور *، حسن اشرفی صفحات 917-928
    زمینه و هدف
    خود مراقبتی معنوی به عنوان مجموعه ای از تمرینات مبتنی بر معنویت جهت ارتقاء بهبودی در زمان های بیماری و سلامت تعریف شده است. درک بیماران از نقش خود مراقبتی معنوی می تواند سبب مدیریت بیماری های مزمن شود. امید به زندگی، یک معیار مهم جهت تاثیر مرگ ومیر در طول عمر و منعکس کننده بیماری در یک جمعیت است. مطالعات نشان داده که نیاز بیمار به معنویت، در حضور بیماری تهدیدکننده حیات اهمیت پیدا می کند. بر این اساس، این مطالعه با هدف تعیین تاثیر خود مراقبتی معنوی به شیوه گروهی بر امید به زندگی در مبتلایان به بیماری عروق کرونر انجام گردید.
    مواد و روش ها
    این پژوهش، از نوع کارآزمایی آموزشی است که بر روی 111 بیمار مبتلا به بیماری عروق کرونر ترخیص شده از بخش مراقبت های ویژه قلبی بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) رفسنجان در سال 1394 انجام گرفت. نمونه ها به طور تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. جلسات کارگاهی معنویت (3 جلسه یک و نیم ساعته، یک روز در هر هفته) برای گروه مداخله اجرا شد. پرسش نامه امید به زندگی Miller قبل و بعد از مطالعه در هر دو گروه تکمیل گردید. داده ها با استفاده از آزمون t مستقل و t زوجی و آزمون مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که میانگین نمره امید به زندگی یک هفته بعد از مداخله، در گروه مداخله به طور معنی داری بیش از گروه کنترل بود (38/43±76/176 در برابر 87/41±50/159، 035/0p=). همچنین در گروه مداخله، میانگین نمره امید به زندگی بعد از مداخله به طور معنی داری نسبت به قبل از مداخله افزایش یافته بود (میانگین و انحراف معیار تغییرات 07/14±35/13، 001/0>p).
    نتیجه گیری
    با توجه به تاثیر مثبت خود مراقبتی معنوی بر امید به زندگی بیماران در این پژوهش، می توان به پرستاران توصیه نمود به بعد معنوی بیمار نیز توجه نمایند و آن را در مراقبت های معمول خود بگنجانند.
    کلیدواژگان: امید به زندگی، بیماری عروق کرونر، مراقبت معنوی
  • محمد کامرانی فر، ابوذر رضایی، انسیه طاهری، نظام الدین منگلی زاده، حمیدرضا پورزمانی * صفحات 929-942
    زمینه و هدف
    در سال های اخیر، تصفیه فاضلاب صنایع نساجی به دلیل داشتن پتانسیل سمیت، فعالیت سرطان زایی و جهش زایی از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. هدف از این مطالعه، ارزیابی حذف رنگ نساجی ریمازول بلک بی (RBB) از محلول های آبی با استفاده از کیتوزان است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه آزمایشگاهی بر روی فاضلاب سنتتیک جهت بررسی تاثیر متغیرهایی شامل pH (10-4)، زمان تماس (186–2 دقیقه)، دوز جاذب (1-25/0 گرم بر لیتر) و غلظت رنگ (60-30 میلی گرم بر لیتر) بر حذف رنگ RBB انجام گرفت. در نهایت، جهت تجزیه و تحلیل داده ها و همچنین ایزوترم های جذب به ترتیب از نرم افزارهای Excel 2007 و ISOFIT (ISOtherm FItting Tool) استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که با افزایش pH کارایی حذف رنگ کاهش می یابد و بیشترین مقدار حذف رنگ (83 درصد) در 4 pH= به دست آمده است. در غلظت اولیه 30 میلی گرم بر لیتر، با افزایش زمان تماس از 2 تا 66 دقیقه بازدهی حذف رنگ از 43 درصد به 85 درصد افزایش می یابد و پس ازآن تقریبا به یک مقدار تقریبی ثابت می رسد. مشخص شد که با افزایش دوز جاذب کارایی حذف افزایش و با افزایش غلظت رنگ، راندمان حذف کاهش می یابد. نتایج داده های ایزوترم جذب نشان داد که داده ها، با مدل GLF (Generalized Langmuir-Freundlich) تطابق بهتری دارد.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج حاصله، کیتوزان می تواند به عنوان یک جاذب موثر در حذف رنگ RBB از فاضلاب های صنعت نساجی و یا منابع آبی آلوده به این رنگ مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: کیتوزان، حذف رنگ، ریمازول بلک بی(RBB)، محلول های آبی
  • پیوند باستانی، مهدیه سادات احمدزاده، رضا عباسی لرکی *، محمد خمرنیا صفحات 943-954
    زمینه و هدف
    ناعادلانه و ناکارآمد بودن سیستم پرداخت باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل نارضایتی کارکنان، غیبت، ترک خدمت، اعتصاب و شکایت، کاهش تعلق سازمانی یا دیگر مشکلات سازمانی می گردد. لذا پژوهش حاضر با هدف ارزیابی دیدگاه کارکنان بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به روش پرداخت مبتنی بر عملکرد انجام شد.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر از نوع مقطعی می باشد که در سال 1394 بر روی 424 نفر از کارکنان بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام گرفت. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط متخصصان و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (95/0=α) تایید شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های t مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه، همبستگی Pearson و آزمون آماری t تک نمونه ای انجام شد.
    یافته ها
    میانگین نمره دیدگاه افراد در مورد طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد در کارکنان پرستاری 28/1±52/3، در کارکنان داروخانه 57/1±55/3، در کارکنان آزمایشگاه 25/1±68/3، در کارکنان رادیولوژی 11/1±41/3 و در کارکنان توانبخشی 90/0±32/3 بود که این نمره دیدگاه تنها با وضعیت استخدامی کارکنان رابطه معناداری نشان داد (027/0 =P). همچنین نتایج آزمون همبستگی Pearson نشان داد بین نمرات همه ابعاد پرسش نامه با یکدیگر رابطه معنادار وجود دارد (001/0>p) و میانگین نمره این ابعاد با میانگین مبنا اختلاف آماری معنی داری را نشان داد (001/0>p).
    نتیجه گیری
    دیدگاه کارکنان در خصوص طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد بالاتر از حد متوسط ارزیابی شد. به نظر می رسد لازم است سیاست گذاران بخش سلامت جهت بهبود شیوه پرداخت و ارتقا انگیزه کارکنان درمانی تلاش و برنامه ریزی نمایند.
    کلیدواژگان: دیدگاه کارکنان، پرداخت مبتنی بر عملکرد، بیمارستان، شیراز
  • سیده سمیرا مخلصی، نورالسادات کریمان، عباس عبادی *، فهیمه خوش نزاد، فاطمه دبیری صفحات 955-966
    زمینه و هدف
    بی اختیاری ادراری یک ناتوانی جسمی است که با انزوای اجتماعی همراه بوده و به اضطراب، افسردگی و کاهش اعتماد به نفس منجر می شود. با توجه به نیاز کلینیک زنان به ابزارهای معتبر و پایا جهت تشخیص بی اختیاری ادرار، این پژوهش با هدف روان سنجی پرسشنامه تشخیص بی اختیاری ادرار در زنان متاهل در ایران انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع مقطعی بود که با هدف روان سنجی پرسشنامه تشخیص بی اختیاری ادرار در زنان متاهل انجام شده است. در این مطالعه ابتدا پرسشنامه با روش برگشتی از انگلیسی به فارسی ترجمه شد. نسخه نهایی پرسشنامه توسط 150 مراجعه کننده زن به درمانگاه های سطح استان قم تکمیل گردید. پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ و آزمون مجدد بررسی شد. جهت تعیین اعتبار مقیاس از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، 2 عامل را نشان داد که شامل بی اختیاری استرسی ادرار با 3 گویه و عامل بی اختیاری فوریتی ادرار با 3 گویه بود. آزمون کفایت حجم نمونه (،(KMO81/0 محاسبه شد که در سطح قابل قبول بود و آزمون کرویت Bartlett از نظر آماری معنی دار بود (001/0>p). آماره های برازش تحلیل عاملی تاییدی پیشنهاد کردند که الگوی دو عاملی بهترین برازش را برای داده ها فراهم کرده است. ضریب آلفای کرونباخ 9/0 و ضریب همبستگی درون خوشه ای86/0 به دست آمد.
    نتیجه گیری
    نتایج روان سنجی پرسشنامه تشخیص بی اختیاری ادرار در زنان نشان دهنده پایایی و اعتبار مطلوب این مقیاس بود و اینکه می تواند در تشخیص بی اختیاری ادرار در زنان، به متخصصین زنان کمک نماید.
    کلیدواژگان: اعتبار، پایایی، بی اختیاری ادرار، زنان، قم
  • زهرا تفاخری *، سهیلا دوستکی، محمود شیخ فتح الهی، مرجان سادات سیدابراهیمی نژاد صفحات 967-976
    زمینه و هدف
    با توجه به اینکه معاینات رادیوگرافیک در تعیین طرح درمان بیماران با مشکلات پریودنتالی نقش تعیین کننده ای دارند، لذا این مطالعه با هدف تعیین دقت رادیوگرافی بایت وینگ دیجیتال (CMOS) در سنجش میزان تحلیل استخوان آلوئول بین دندانی در دندان های خلفی انجام شده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی، تعداد 61 دندان از 16 بیمار مراجعه کننده به بخش پریودنتیکس دانشکده دندان پزشکی رفسنجان که دارای بیماری پریودنتیت بودند، به طور در دسترس انتخاب شدند. بیماران توسط متخصص پریودنتیکس تحت معاینه و پروبینگ قرار گرفتند و فاصله CEJ (Cemento-Enamel Junction) تا کرست استخوان آلوئول، در سطح مزیال و دیستال دندان های چهار، پنج و شش با پروب مدرج ویلیامز با دقت یک میلی متر، اندازه گیری گردید. سپس از بیماران، رادیوگرافی بایت وینگ دیجیتال تهیه شد و فاصله فوق الذکر با استفاده از برنامه نرم افزاری آنالیز خطی CMOS توسط یک رادیولوژیست دهان، فک و صورت اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آزمون آماری t زوجی و رگرسیون خطی ساده آنالیز شدند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد میانگین تحلیل استخوان (میلی متر) در رادیوگرافی CMOS به طور معنی داری کمتر از معاینه بالینی است )001/0(p<. با مدل رگرسیون خطی ساده می توان میانگین تحلیل استخوان در معاینه بالینی را از روی میزان تحلیل استخوان در رادیوگرافی CMOS با دقت بیش از 99 درصد پیش بینی نمود.
    نتیجه گیری
    رادیوگرافی CMOS، میزان تحلیل استخوان آلوئول بین دندانی در دندان های خلفی را کمتر از میزان اندازه گیری شده در معاینه بالینی نشان می دهد، اما با استفاده از مقادیر اندازه گیری شده بر روی رادیوگرافی CMOS، می توان با دقت بسیار بالایی (بیش از 99 درصد)، عمق پروب را پیش بینی نمود. به نظر می رسد که از این رادیوگرافی می توان در اندازه گیری میزان تحلیل استخوان آلوئولار بین دندانی در دندان های خلفی در بالین بیمار استفاده نمود.
    کلیدواژگان: تحلیل استخوان، رادیوگرافی بایت وینگ دیجیتال (CMOS)، پروبینگ، رفسنجان
  • فاطمه ایوبی، محمدرضا رحمانی، شکرالله آثار، شیلا جلال پور *، محسن رضاییان صفحات 977-994
    زمینه و هدف
    مطالعه کارآزمایی بالینی عبارت است از مطالعه ای که شرکت کنندگان هم زمان در گروه های مداخله و شاهد قرار می گیرند تا ارتباط علت و معلولی بین یک مداخله و یک پیامد بررسی گردد. از آنجا که در مداخله های انسانی، احتمال تورش وجود دارد، طراحی غیراستاندارد مطالعات کارآزمایی بالینی منجر به ارائه نتایج غیرواقعی از عوامل مداخله ای می شود. به منظور استانداردسازی مطالعات کارآزمایی بالینی، بیانیه کانسورت Consolidated Standards of Reporting Trials که دستورالعملی مشتمل بر مراحل طراحی، اجرا و گزارش نتایج است، ارائه گردید. بیانیه کانسورت مشتمل بر یک فلوچارت و یک فلودیاگرام است. چک لیست کانسورت یک محتوای 25 آیتمی است که چگونگی نگارش عنوان، خلاصه، مقدمه، مواد و روش ها، نتایج، بحث، ثبت مطالعه، دسترسی به پروتکل مطالعه و منابع تامین بودجه در آن لحاظ گردیده است و در فلودیاگرام کانسورت چگونگی دسترسی به شرکت کنندگان در طول مطالعه، مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به اهمیت مطالعات کارآزمایی بالینی در ارائه روش های جدید درمانی و تشخیصی، این مطالعه با هدف بررسی و ارزیابی عملکرد بیانیه کانسورت انجام گرفت.
    کلیدواژگان: کارآزمایی بالینی، کارآزمایی بالینی تصادفی، مداخله، کانسورت
  • سمیه عزیزنیا * صفحات 995-1000
    زمینه و هدف
    بیماری های انگلی یکی از شایع ترین مشکلات کشورهای درحال توسعه می باشد. راه دهانی و مصرف سبزیجات خام یکی از راه های مهم کسب آلودگی های انگلی دستگاه گوارش انسان است. پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی بوده و به منظور بررسی میزان آلودگی سبزیجات به عوامل انگلی صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    200 نمونه سبزی طی ماه های فروردین تا شهریور 1395 از سبزی فروشی های شهرستان ایلام جمع آوری شد و با روش رسوبی و با کمک سانتریفیوژ، از نظر آلودگی انگلی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج به دست آمده نشان داد که در مجموع، در 122 نمونه از کل نمونه ها (61٪) حداقل یک آلودگی انگلی وجود داشت. بیشترین میزان آلودگی انگلی مربوط به کیست ژیاردیا بود.
    نتیجه گیری
    مقایسه درصد آلودگی انگلی سبزیجات شهرستان ایلام با نتایج حاصل از سایر مطالعات انجام گرفته در شهرهای مختلف، نشان دهنده آلودگی بالای سبزیجات مصرفی در این منطقه است.
    کلیدواژگان: انگل، سبزیجات، ژیاردیا، ایلام
|
  • A. Baharshahi, A.R. Keikhosravi, M. Behravan* Pages 903-916
    Background And Objective
    Leishmaniasis is one of the most important vector-borne zoonosis that transmits to human by sand fly species. The current study was carried out to identify sand fly species in Zirkooh, Khorasan-e-Jonobi Province. It was also aimed to determine Leishmania species in infected sand flies by RFLP-PCR method.
    Materials And Methods
    Sand fly specimens were collected by using sticky traps and mechanical aspirator from different parts of Zirkooh city during summer 2015. Captured females were first mounted and then were identified at species level. DNA of the parasite was isolated using extraction kit. The gene ITS-1 was amplified using the parasite specific primers and then RFLP-PCR method was used to identify them.
    Results
    In this study, a total of 460 specimens were collected, of which 380 sand flies collected from animal facilities and 80 sand flies from residential areas. The most prevalent species, out of 110 females in total, was Phlebotomus sergenti (59.42%) and the second most prevalent was Sergentomyia sintoni (7.25%). Among the examined sandflies, only one specimen belonged to Phlebotomu sergenti was infected with Leishmania tropica; identified by RFLP-PCR.
    Conclusion
    Considering the presence of Ph. sergenti, as the dominant species in the region, which is component of disease vectors of the urban type of cutaneous leishmaniasis and the presence of Leishmania tropica in the region, the city's health system must take a necessary action for controlling cutaneous leishmaniasis.
    Keywords: Sand flies, Leishmania, Cutaneous Leishmaniasis, Zirkooh
  • T. Salimi, H. Tavangar, S. Shokripour *, H. Ashrafi Pages 917-928
    Background And Objective
    Spiritual self-care is defined as a set of exercises based on spirituality to promote healing in times of sickness and health. Patient's perception of the role of spiritual self-care can lead to chronic disease management. Life expectancy is an important criterion to reflect the mortality impact on longevity and disease in a population. Studies have shown that patients’ need to spirituality is important in the presence of life-threatening diseases; accordingly, the present study aimed to investigate the effect of spiritual self-care group therapy on life expectancy in patients with coronary artery disease (CAD).
    Materials And Methods
    This study is an educational trial which was conducted on 111 patients with CAD, discharged from the intensive care unit of Ali-Ibn-Abitalib hospital in Rafsanjan in 2015. Samples were randomly allocated to two groups including an intervention and a control group. Spirituality workshop sessions (three sessions of one and a half hours one day per week) were administered for intervention group. Miller’s life expectancy questionnaire was completed by both groups before and after study. Data were analyzed using independent t test, paired t test, and chi-square test.
    Results
    The results showed that the mean life expectancy a week after the intervention was significantly higher in the intervention group compared to the control group (176.76 .38 vs. 159.50.87, p=0.035). Moreover, mean score of life expectancy (after intervention) had significantly increased in the intervention group compared to before intervention (the mean and standard deviationof changes were 13.35±14.07, p
    Conclusion
    Given the positive effect of spiritual self-care on patients life expectancy in the present study, nurses are recommended to pay attention to spiritual dimensions of patients and include it in their routine care.
    Keywords: Life expectancy, Coronary artery disease, Spiritual care
  • M. Kamranifar, A. Rezaei, E. Taheri, N. Mengelizadeh, H.R. Pourzamani * Pages 929-942
    Background And Objective
    In recent years, wastewater textile treatment is of special importance due to the potential toxicity,cancer activity, and mutagens. The purpose of this study was evaluation of the removal of Remazol Black B (RBB) dyes from aqueous solution by chitosan.
    Materials And Methods
    This laboratory study carried out on synthetic wastewater to assess the effect of factors such as pH (4- 10), contact time (2-186 min), adsorbent dosage (0.25- 1 g/L) and dye concentration (30- 60 mg/L) on the removal of RBB Finally, Excel 2007 and ISOFIT (ISOtherm FItting Tool) software were used to analyze data and adsorption isotherm data, respectively.
    Results
    The results showed that dye removal efficiency decreased with increasing pH, so that the maximum amount of dye removal (83%) was obtained in pH=4. Increasing the contact time of 2 to 66 minutes, dye removal efficiency with initial concentration 30 mg/L from 43% to 85% increases and then reaches an approximate constant value. Our results showed that by increasing the adsorbent dosage, removal efficiency increases and by increasing concentration dye, removal efficiency decreases. Adsorption isotherm data showed that the results of this study match better with GLF (Generalized Langmuir-Freundlich) model.
    Conclusion
    According to the results, chitosan can be used as an effective adsorbent for the removal of RBB dye in the textile industry wastewater or water contaminated with the dye.
    Keywords: Chitosan_Dye removal_Remazol Black B (RBB)_Aqueous solution
  • P. Bastani Ahmadzadeh, R. Abbasi Larki *, M. Khammarnia Pages 943-954
    Background And Objective
    Unfair and inefficient payment system leads to problems such as employee dissatisfaction, absenteeism, turnover, strikes and complaints, reducing the awarded organizations or other organizational problems. Therefore, this study was conducted to evaluate the personnel`s views about implementation of performance based payment in hospitals affiliated with Shiraz University of Medical Sciences.
    Materials And Methods
    This cross-sectional study was conducted on 424 personnel affiliated with Shiraz University of Medical Sciences in 2015. A research made questionnaire was applied as a research instrument that its validity and reliability was confirmed by expert confirmation and Cronbach index (α = 0.95), respectively. Data was analyzed using independent t-test, one-way ANOVA, Pearson’s correlation coefficient and one sample t-test.
    Results
    The average score of nurses’ opinions in performance based payment was 3.52.28, personnel of hospital pharmacy 3.55.57, laboratory staffs 3.68.25, radiology staffs 3.41.11,and rehabilitation ward 3.32.90. This viewpoint average score had significant relationship with the employment status (p= 0.027). The results of Pearson’s correlation test showed that there was a significant relationship among the scores of all aspects of the questionnaire together (p
    Conclusion
    The personnel`s viewpoints about performance based payment were above moderate. It seems that it is needed managers and policy makers to try to improve the payment method in order to increase personnel`s incentives.
    Keywords: Personnel's views, Performance based payment, Hospital, Shiraz
  • S.S. Mokhlesi, N. Kariman, A. Ebadi *, F. Khoshnejad, F. Dabiri Pages 955-966
    Background And Objective
    Urinary incontinence is a physical disability that is associated with the social isolation and leads to anxiety, depression and low self-confidence. Due to the needs of women clinics to valid and reliable tools to diagnose urinary incontinence, this study was done with the aim of psychometric properties of the questionnaire for urinary incontinence diagnosis of married women of Iran.
    Materials And Methods
    This was a cross-sectional study that was done with the aim of assesseing the psychometric properties of the questionnaire for urinary incontinence diagnosis of married women. In this study, first the questionnaire was translated from English to Persian by the forward-backward method. The Persian final version of the questionnaire was completed by the 150 women at the clinics in Qom city. Cronbach's alpha coefficient and test-retest were ussed to assess the scale’s reliability. Exploratory and confirmatory factor analysis were used to assess construct validity.
    Results
    Exploratory factor analysis, suggested two factors that include stress incontinenceand urinary urgency each with three items. Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) test that was calculated 0.81, showed adequacy of the sample size which had an acceptable level and Bartlett's sphericity test was statistically significant (P
    Conclusion
    Questionnaire of urinary incontinence in women is reliable and valid and we can use this tool in Iran.
    Keywords: Validity, Reliability, Urine incontinence, Women, Qom
  • Z. Tafakhori *, S. Doostaki, M. Sheikh Fatholahi Seyedebrahimi Nejad Pages 967-976
    Background And Objective
    Radiographic examination has an important role in diagnosis and treatment of periodontal patients, so this study was performed to determine the accuracy of digital bite wing (CMOS) radiography in alveolar bone resorption.
    Materials And Methods
    This cross-sectional study was performed on 61 teeth of 16 periodontal patients referred to the periodontoloy department of Rafsanjan Faculty of Dentistry. The patients were selected using available sampling. The patients were examined by a periodontist and the distance of Cemento Enamel Junction (CEJ) to the alveolar crest, after injection if needed, was measured by William’s periodontal probe with accuracy of 1 mm, in mesial and distal surfaces of the premolars and first molars. Then digital bite wing radiography was taken from the patients and the mentioned distance was determined by CMOS linear software analysis program by an oral radiologist. Data were analyzed using paired t- test and simple linear regression.
    •The results showed that the mean of alveolar bone resorption (mm) in CMOS radiography is significantly less than clinical examination (p
    Keywords: Bone loss, Digital bite wing radiography (CMOS), Probing, Rafsanjan
  • F. Ayoobi, M.R. Rahmani, S. Assar, Sh. Jalalpour *, M. Rezaeian Pages 977-994
    Background And Objective
    Interventional clinical trial is the study in which the participants are simultaneously placed in the intervention and control groups to investigate the cause-effect relationship between an intervention and an outcome. Because of the probability of some bias in human intervention, non-standard clinical trials design produce unreal interventional results. For standardizing the clinical trials, Consolidated Standards of Reporting Trials (CONSORT) statement was presented that is a guideline including the design, implementation and reporting of the results. CONSORT statement includes a flowchart and a Flow Diagram. CONSORT statement has a 25-item list that describes how to write a title, abstract, introduction, methods, results, discussion, registration, and access study protocol and sources of research funding. In the Flow Diagram of CONSORT, the way to access the participants, along the study, is taken into consideration. Of the importance of clinical trials on new diagnostic and therapeutic methods, present study was conducted to survey and evaluate the performance of CONSORT statement.
    Keywords: Clinical trial, Randomized Clinical Trial, Intervention, Consort
  • Somaye Aziziyan * Pages 995-1000
    Background And Objective
    Parasitic diseases are considered as the most prevalent problems in developing countries. Oral-fecal route way and consuming raw vegetables are one of the most important ways of contamination of gastrointestinal system with parasites. Present study aimed to explore the level of vegetables contamination with parasitic factors.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional study, 200 samples were collected of vegetable stores from March to September in Ilam County and examined through precipitation method and by centrifuge in terms of parasitical contamination. In order to analyze data, software SPSS was applied.
    Results
    The obtained results indicated that there was at least one parasitic contamination among 122(61%) samples out of total number. The highest parasitic contamination was attributed to Giardia cysts.
    Conclusion
    Comparing percentage of contamination of vegetable in Ilam County to the results from previous studies in different cities showed high number of contamination of consuming vegetables in this region.
    Keywords: Parasite, Vegetables, Giardia, Ilam