فهرست مطالب

آموزش پرستاری - سال پنجم شماره 6 (پیاپی 20، بهمن و اسفند 1395)

مجله آموزش پرستاری
سال پنجم شماره 6 (پیاپی 20، بهمن و اسفند 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/12/13
  • تعداد عناوین: 8
|
  • رضا صفدری، ناصر چرخ ساز، محمدعلی منتصری، نجمه منتصری* صفحات 1-10
    مقدمه
    احیای قلبی – ریوی فرایندی حیاتی جهت نجات بیماران می باشد. توانایی انجام احیا مستلزم کسب دانش نظری و عملی در زمینه احیای قلبی – ریوی است. امروزه جهت ارتقای کیفیت آموزش احیای قلبی – ریوی از روش های مختلفی استفاده می گردد. هدف از این مطالعه طراحی نرم افزار آموزشی و شبیه ساز احیای قلبی- ریوی و تعیین تاثیر نرم افزار طراحی شده بر میزان رضایت مندی دانشجویان اتاق عمل و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران بود.
    روش کار
    بر اساس مطالعات انجام شده در زمینه احیای قلبی – ریوی، تائید محتوای آموزشی نرم افزار توسط اساتید مدرس احیا و سناریوهای تعریف شده بر پایه الگوریتم ها و راهنمای انجمن قلب آمریکا، به منظور درک بهتر موجودیت ها و ترتیب عملیات نرم افزار مذکور، نمودارهای مورد کاربرد (Use Case Diagram)، توالی و فعالیت به زبان مدل سازی یکنواخت ترسیم شدند و بر اساس آن ها نرم افزار در محیط Adobe Flash و به کمک نرم افزارهای Photoshop، فارسی نویس Maryam، Poser Pro و 3DMax پیاده سازی گردید. درنهایت نرم افزار به روش سنجش رضایت مندی دانشجویان مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    بر اساس مطالعاتی که محقق انجام داد 7 سناریو برای بخش تمرین نرم افزار و 10 سناریو برای بخش آزمون در نظر گرفته شد و به طورکلی 10 نمودار مورد کاربرد،12 نمودار فعالیت و 9 نمودار توالی رسم گردید. برای گرد آوری داده ها پرسشنامه رضایت مندی محقق ساخته متشکل از 34 سوال با مقیاس لیکرت پنج امتیازی مورد استفاده قرار گرفت و نتایج نشان داد که میانگین رضایت دانشجویان از نرم افزار آموزشی شبیه ساز احیای قلبی - ریوی در وضعیت بالا قرار دارد.
    نتیجه گیری
    چنانچه در کنار روش های سنتی سخنرانی برای مباحث بالینی (عملی) از نرم افزارهای شبیه ساز آموزشی استفاده گردد سطح دانش دانشجویان ارتقا پیدا می کند و بسیاری از کاستی هایی که روش سخنرانی و حضور در بیمارستان دارند برطرف می گردد.
    کلیدواژگان: احیای قلبی - ریوی، نرم افزار شبیه ساز، نرم افزار آموزشی
  • سمیرا اروجلو، معصومه همتی مسلک پاک* صفحات 11-17
    مقدمه
    خودکارآمدی در بکارگیری دانش و مهارت های علمی و حرفه ای نقش مهمی دارد. با توسعه تفکر انتقادی و خودکارآمدی می توان دانشجویانی سازگار و فعال هم در عرصه یادگیری و هم در زندگی فردی و اجتماعی داشت. این مطالعه به بررسی رابطه میان تفکر انتقادی و خودکارآمدی دانشجویان پرستاری می پردازد.
    روش کار
    پژوهش همبستگی حاضر با نمونه ای متشکل از تمامی دانشجوی پرستاری سال آخر به تعداد 50 نفر در سال 1392 انجام شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های مشخصات جمعیت شناختی، استاندارد سنجش مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب و خودکارآمدی عمومی شرر بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و آزمون های آماری توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که بین مهارت های تفکر انتقادی با خودکارآمدی دانشجویان پرستاری همبستگی مثبت و معنادار آماری وجود داشت (0/42،P=0/002rs=).
    نتیجه گیری
    با توجه به وجود رابطه مثبت میان مهارت های تفکر انتقادی و خودکارآمدی دانشجویان پرستاری، پرورش مهارت های تفکر سطح بالا به عنوان یکی از رسالت های مهم آموزش عالی، بکارگیری رویکردهای مناسب را که به توسعه این تفکرات می انجامد ضروری می سازد.
    کلیدواژگان: تفکر انتقادی، خودکارآمدی، دانشجوی پرستاری
  • میترا خوبی، نورالدین محمدی، مجید احمدی هدایت*، شهرزاد غیاثوندیان، شکوه ورعی صفحات 18-23
    مقدمه
    روش های گوناگونی جهت ارایه آموزش وجود دارند. انتخاب روش های آموزش را می توان از جمله فعالیت هایی دانست که مدرسان با توجه به شرایط و امکانات برای رسیدن به اهداف آموزشی اتخاذ می کنند. این مطالعه با هدف تعیین و مقایسه یادگیری دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران در دو روش آموزش از طریق لوح فشرده و آموزش سنتی انجام شد.
    روش
    این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی بود. جامعه پ‍‍‍‍‍ژوهش شامل دانشجویان پرستاری ورودی مهر 88 که واحد بهداشت جامعه ی 3 را در نیمسال تحصیلی 92-91 اخذ نمودند، بود. شرکت کنندگان بر اساس روش تخصیص تصادفی به روش بلوک دوتایی به دو گروه آموزش با روش سنتی و آموزش با لوح فشرده تقسیم شدند. فراگیران پس از اتمام دوره آموزشی به منظور ارزشیابی یادگیری در آزمون پایان ترم شرکت کرده و نمره نهایی آنان ملاک ارزشیابی یادگیری قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها نیز از روش های آمار توصیفی( میانگین، انحراف معیار)، آزمون آماری آنالیز کوواریانس(آنکووا) ، آزمون کای دو و آزمون تی مستقل استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین و انحراف معیار نمرات پایان ترم دانشجویان در دو گروه آموزش سنتی و آموزش لوح فشرده نیز به ترتیب 1/85±13/41و 1/80±13/70 بود. مقایسه میانگین نمرات پایان ترم دانشجویان دو گروه مورد مطالعه با توجه به کنترل متغیر مداخله گر معدل کل دانشجویان با استفاده از آزمون آماری آنکووا نشان داد که نمرات پایان ترم دانشجویان در دو گروه از نظر آماری تفاوت معنی دار نداشت (0/55=p value )و مشابه بود.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که آموزش از طریق لوح فشرده و آموزش سنتی تاثیر مشابهی بر یادگیری فراگیران داشته است و با توجه به چالش های موجود در زمینه افزایش تعداد فراگیران پذیرفته شده در مراکز آموزشی و عدم تناسب آن با امکانات و فضاهای آموزشی موجود، شیوه ی آموزش از طریق لوح فشرده می تواند در دروس نظری به عنوان یک شیوه ی آموزشی کارآمد بکار گرفته شود.
    کلیدواژگان: آموزش لوح فشرده، آموزش سنتی، یادگیری، دانشجویان پرستاری
  • عباسعلی حسین خانزاده*، اعظم رستم پور، مهناز خسروجاوید، ناهید ندایی صفحات 24-32
    مقدمه
    دوران بارداری با تغییرات جسمانی و روانشناختی بسیاری همراه است. بنابراین، زنان باردار ممکن است اضطراب زیادی را تجربه کنند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش شناختی-رفتاری بر اضطراب بارداری و نوع انتخاب زایمان زنان نخست زا انجام گرفت.
    روش کار
    در پژوهش نیمه تجربی حاضر، از طرح دو گروهی با آزمون قبل و بعد از آموزش استفاده شد. جامعه مورد بررسی عبارت بود از تمامی زنان باردار نخست زایی که در بهمن ماه سال 1392 به بیمارستان عسلیان شهر خرم آباد مراجعه کرده بودند. از این میان تعداد 24 نفر بر اساس شرایط ورود به پژوهش و خروج از آن به طور در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. برای گروه آزمایش علاوه بر مراقبت های معمول، آموزش شناختی-رفتاری طی 12 جلسه 90 دقیقه ای برگزار شد، در حالی که گروه گواه فقط مراقبت های معمول را دریافت کردند. داده های پژوهش با کمک پرسشنامه جمعیت شناختی محقق ساخته و پرسشنامه اضطراب بارداری وندنبرگ جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از آزمون های آمار توصیفی، و آزمون های تحلیل کوواریانس و خی دو در محیط نرم افزار SPSS نسخه 20 صورت گرفت.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد که میانگین نمرات اضطراب بارداری در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه، کاهش معناداری داشته است (0/001> p). همچنین، بین دو گروه از نظر انتخاب نوع زایمان تفاوتی معنادار وجود داشت (0/05> p).
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج به دست آمده، می توان گفت که آموزش شناختی-رفتاری در دوران بارداری بر کاهش اضطراب و انتخاب زایمان طبیعی زنان نخست زا اثربخش است.
    کلیدواژگان: آموزش شناختی، رفتاری، اضطراب بارداری، نوع زایمان، زنان نخست زا
  • زکیه امینی، مصطفی روشن روان*، حمیدرضا بهرامی، اکرم ثناگو، لیلا جویباری، آزاده کمالی صفحات 33-39
    مقدمه
    افسردگی شایع ترین عارضه روان شناختی بیماران همودیالیزی است که منجر به کاهش کیفیت زندگی، ناتوانی و افزایش مرگ و میر می شود. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر ماساژ بازتابی کف پا برافسردگی بیماران همودیالیزی انجام شد.
    روش کار
    این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی بر روی 78 بیمار همودیالیزی واجد شرایط مراجعه کننده به بیمارستان امام علی (ع) و کلینیک تخصصی ایران مهر شهر بجنورد انجام گردید که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب وسپس به طور تصادفی به سه گروه آزمون، پلاسبو و کنترل تقسیم شدند. از پرسشنامه افسردگی بک جهت سنجش افسردگی بیماران قبل و بعد از مداخله استفاده شد. ماساژ بازتابی کف پا درگروه آزمون، ماساژ ساده پا بدون فشردن نقاط استاندارد رفلکسولوژی درگروه پلاسبو، و مراقبت معمول درگروه کنترل صورت گرفت. آنالیز داده ها توسط نرم افزار spss 16 و با استفاده از آزمون آنالیز واریانس یک طرفه انجام شد.
    یافته ها
    آنالیز داده ها نشان می دهد که میانگین نمره افسردگی بیماران درگروه آزمون (0/001>P)، پلاسبو( 0/016= p)و کنترل (0/042= p) در مرحله قبل و بعد از مداخله تفاوت معنی داری وجود دارد. میزان افسردگی در گروه آزمون و پلاسبو کاهش و در گروه کنترل افزایش یافت.
    نتیجه گیری
    آموزش ماساژ بازتابی کف پا به عنوان یک مداخله پرستاری که بر کاهش افسردگی بیماران همودیالیزی موثر است، توصیه می شود.
    کلیدواژگان: ماساژ بازتابی، افسردگی، بیمار همودیالیزی
  • لیلا جویباری*، اکرم نوده شریفی، اکرم ثناگو، سمیرا سعیدی، عصمت سعیدی، سهیلا کلانتری صفحات 40-45
    مقدمه
    شادی موجب نگرش مثبت به زندگی، خودپنداری مثبت، برخورداری از سلامت روان و تعادل عاطفی، عملکرد بهتر شغلی- تحصیلی و تصمیم گیری بهتر می گردد. هدف از این مطالعه بررسی عوامل موثر بر شادی دانشجویان علوم پزشکی بوده است.
    روش کار
    این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1393 با روش نمونه گیری سهمیه ای و تصادفی روی 238 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام گردید. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه حاوی اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه شادی اکسفورد استفاده شد. اطلاعات با استفاده از آزمون های آماری پیرسون، ANOVA و تی تست مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    از 238 دانشجوی شرکت کننده، 7/56% آنها دختر بودند. میانگین نمره شادی در کل دانشجویان برابر 16/28±45/67بود. ارتباط بین سن و نمره شادی معنی دار بود (0/04=P). ارتباط شادی با رشته، معدل، قومیت، وضعیت تاهل و وضعیت اقتصادی معنی دار نبود. بالاترین میانگین شادی مربوط به دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه میزان شادی نیمی از دانشجویان در حد متوسط و خوب بوده است، اتخاذ راهکارهایی جهت استمرار وضعیت موجود و همچنین بهینه نمودن محیط های شاد علمی در فضای دانشگاه ها ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: شادی، دانشجو، دانشگاه، مطالعه مقطعی
  • شایسته حقیقی، حدیث اشرفی زاده*، فرخنده مجدمی، بهاره کرد صفحات 46-52
    مقدمه
    تریاژ بیمارستانی جزیی از ساختار اورژانس است. که توسط پرستاران اورژانس صورت می گیرد. اطلاعات کمی از میزان آگاهی پرستاران از تریاژ بیمارستانی در دسترس است. این پژوهش با هدف تعیین میزان آگاهی پرستاران از تریاژ بیمارستانی در بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال 1394 انجام میشود.
    روش کار
    این پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی و به روش سرشماری انجام شد. پرسشنامه پژوهشگر ساخته ای متشکل از 25 پرسش در سه بخش اطلاعات جمعیت شناختی، 10 پرسش مرتبط با دانش محض تریاژ و 15 پرسش در زمینه تصمیم گیری تریاژ بود. 70 پرستار بخش اورژانس از تمامی اورژانس های بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه شهر اهواز در پژوهش در سال 1394شرکت کردند. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS24 و با استفاده از آزمون های آمار توصیفی( معدل و انحراف معیار) ،آزمون T-Test و آنالیز واریانس یک طرفه و ارتباط سنجی کای اسکوئر انجام شد.
    یافته ها
    در نهایت میزان آگاهی پرستاران از حیطه های مختلف تریاژ نشان داد که 36 نفر(51/6%) از واحد های پژوهش در سطح ضعیفی بودند. در حالی که تنها 31 نفر(44/3%) سطح متوسطی داشتند. بین سابقه کاری و سطح دانش پرستاران از تریاژ بیمارستانی تفاوت معنی داری وجود داشت(0/046=p)، در حالی که تفاوت معنی داری بین سایر متغیر های دموگرافیک و حیطه تصمیم گیری در موقعیت های فوری تریاژ وجود نداشت(0/413=p).
    نتیجه گیری
    سطح آگاهی پرستاران بخش اورژانس که بسیار درگیر امر تریاژ بیماران هستند نامطلوب است، از این رو بخش های اورژانس باید برای افزایش توافق در تصمیم گیری ها از مقیاس های روا و پایا استفاده نماید که نیازمند پیگیری می باشد. همچنین تجهیز آن ها به نیروی انسانی آموزش دیده و وسایل لازم برای تریاژ توصیه می شود.
    کلیدواژگان: آگاهی، تریاژ، پرستاران، بخش اورژانس
  • مصیب مظفری، میلاد برجی* صفحات 53-61
    مقدمه
    تعیین میزان سواد سلامت والدین و آگاهی آنها در رابطه با مسایل بهداشتی کودکان، کمک فراوانی به شناسایی و رفع نیازهای آموزشی والدین می نماید، لذا بررسی آن از وظایف پرستاران است.به همین دلیل پژوهش حاضر با هدفبررسی میزان سواد سلامت والدین دارای کودک دبستانی شهر ایلام در سال 1394 انجام شد.
    روش کار
    در این پژوهش توصیفی – تحلیلی که در سال 1394 انجام شد، تعداد 300 زوج دارای کودک 6 تا 12 سال شهر ایلام به روش نمونه گیری خوشه ایمورد بررسی قرار گرفتند. برای سنجش سواد سلامت والدین از پرسشنامه محقق ساخته سواد سلامت والدین دارای کودک سن مدرسه استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده نرم افزار spss نسخه 20 و آزمون های آماری توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و آزمون های آماری استنباطی(آزمون آنالیز واریانس یکطرفه) انجام گردید.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که میانگین سواد سلامت پدران و مادران به ترتیب برابر74/19 ± 64/321 و 08/14±71/321 از 350 نمره بود که از نظر آماری اختلاف آماری معنی داری بین سواد سلامت پدر و مادر وجود نداشت. سواد سلامت پدران با افزایش سن و مادران با افزایش تحصیلات، افزوده می شد(05/0P<).
    نتیجه گیری
    با توجه به ارتباط تحصیلات و وضعیت اشتغال با سواد سلامت مادر، لازم است مداخلات لازم در جهت آموزش به والدین با تحصیلات پایین انجام گردد تا زمینه لازم را در جهت بهبود سواد سلامت والدین فراهم گردد.
    کلیدواژگان: سواد سلامت، والدین، کودک دبستانی
|
  • R. Safdari, N. Charkhsaz, M.A. Montaseri, N. Montaseri* Pages 1-10
    Introduction
    Cardiopulmonary resuscitation is a critical process to save patients’ lives. The ability to perform resuscitation requires theoretical and practical knowledge in the field of cardiopulmonary resuscitation. Nowadays, for improving the quality of teaching CPR¡ different methods have been used. The aim of this study was to design simulation software and survey the effect of this software on the satisfaction of operating room and medical emergency students in Tehran University of Medical Sciences
    Methods
    Use of Case diagrams, sequential diagrams and activity diagrams were described in the Uniform Modeling Language to better understand entities and the sequence of mentioned software’s operations. According to this, Software was designed in Adobe Flash and Photoshop, Maryam, Poser pro and 3DMax Softwares. Finally the software was evaluated after assessment of student's satisfaction.
    Results
    Based on researcher’s studies, 7 scenarios for training and 10 scenarios for test part were considered and in general 10 use case diagrams, 12 sequence diagrams and 9 activity diagrams were drawn. Also the results showed that students’ mean satisfaction of the software was located in top condition (3.8).
    Conclusion
    In addition to traditional lecture methods for clinical contents, we used CPR educational simulation software. Our study showed that the level of student's knowledge improved and many of the shortcomings on lectures and hospital presence was resolved.
    Keywords: CPR, simulation software, educational software
  • S. Orujlu, M. Hemmati Maslakpak Pages 11-17
    Introduction
    Self-efficacy has a significant role to apply knowledge, scientific and professional skills. It is feasible to have more compatible and active students in both learning and their personal and social life via developing critical thinking and general self-efficacy. This study assesses the relationship between critical thinking and self-efficacy of nursing student.
    Methods
    The present correlation study was conducted on all senior nursing students (N=50) in 2013. Study instruments included demographics, standard California Critical Thinking Skills and Sherer general self-efficacy questionnaires. Data analysis was performed by SPSS software version 16 using descriptive statistics, Spearman and Pearson correlation coefficient tests.
    Results
    Results revealed that there was positive and significant correlation between critical thinking and self-efficacy of nursing students (rs=0.42, P=0.002).
    Conclusions
    According to the positive relationship between critical thinking and self- efficacy of nursing students, developing high level thinking skills as one of the most essential missions of higher education is a necessity to apply appropriate approaches which lead to thinking development.
    Keywords: Critical thinking, Self, efficacy, Nursing student
  • M. Khoobi, N. Mohammadi, M. Ahmadi Hedayat*, Sh Ghiyasvandiyan, Sh Varaei Pages 18-23
    Introduction
    Selecting education methods can help Instructors to use methods that are more effective for future nursing Programs. The aim of this study was to compare the effect of CD-based and traditional education on Nursing Students’ learning in Tehran University of medical sciences.
    Methods
    In this quasi-experimental study two case and control groups were selected. 38 nursing students (19 students in each group) who were passing community health nursing course 3 in 2012-2013 were divided equally into two groups of CD-based education and traditional education by using random allocation method. In the case group, the intervention consisted of delivering educational material using compact disc for 8 weeks. The other group received educational material by lecturing in the classroom at the same time. In both groups, final exam scores measured students’ learning 3 weeks after finishing the course. Two groups’ scores were compared by descriptive statistic as mean, standard deviation, independent T test, k square and Analysis of Covariance (Ancova) using spss version 16.
    Results
    Based on the findings, mean and standard deviation of final exam scores in the case and control groups were M=13.70± 1.80 and 13.41 ± 1.85. Analysis of Covariance (ANCOVA) test showed that Compact Disc -based education and traditional education had the same effect on the Nursing Students’ Learning (p value: 0.55).
    Conclusions
    According to the finding, Compact Disc -based education seems to be as effective as traditional education on the Nursing Students’ Learning. Therefore, with regard to the advantages of modern educational methods, it is recommended to be used in the blended method of educational programs.
    Keywords: Education, CD, based education, students learning, nursing students
  • Aa Hossein Khanzadeh*, A. Rostampour, M. Khosrojavid, N. Nedaee Pages 24-32
    Introduction
    Pregnancy is associated with various physical and psychological changes. Pregnant women may experience a lot of anxiety. The present study aimed to determine the effectiveness of cognitive-behavioral education on anxiety during pregnancy and delivery method in Primiparous women.
    Methods
    This was a semi-experimental study using a pre-test post-test control-group design. The study population included all primiparous women admitted to Asalian Hospital in Khorramabad, Iran, in 2014. 24 women were selected via convenience sampling based on certain inclusion and exclusion criteria and were randomly divided into experimental and control groups. In addition to providing both groups with normal medical care during pregnancy, only the experimental group received twelve 90 minute sessions of cognitive-behavioral education. Data were collected using a researcher-made demographic questionnaire and the Van den Berg Questionnaire Pregnancy Related Anxiety. Data were analyzed by descriptive statistics, analysis of covariance, and chi-square using SPSS (v. 20).
    Results
    Mean scores of anxiety during pregnancy in the experimental group decreased significantly as opposed to the control group (p
    Conclusion
    Prenatal cognitive-behavioral education was effective in reducing the anxiety of pregnant women and in referring them for vaginal delivery method. Therefore, establishing and promoting various methods for low pain childbirth and training pregnant women for choosing the vaginal delivery method is recommended.
    Keywords: Anxiety during Pregnancy, Cognitive, Behavioral Education, Delivery Method, Primiparous Women
  • Z. Amini, M. Roshanravan*, H.R. Bahrami, A. Sanagoo, L. Jouybari, A. Kamali Pages 33-39
    Introduction
    Depression is the most common psychological problems in hemodialysis patients that may lead to decreased quality of life and increased mortality rate. The aim of this study was to investigate the effect of foot reflexology on depression in patients undergoing hemodialysis.
    Methods
    This clinical trial conducted on 78 patients who were admitted in hemodialysis wards in Imam Ali hospital and Iran Mehr Clinic of Bojnord City. Probability convenient sampling technique was used to select the sample. The patients randomly assigned to three groups including: experimental, control and placebo groups. Beck Depression questionnaire was used to measure the level of depression before and after the intervention. Foot reflexology was done in the experimental group, a simple foot massage without pushing standard reflexology points in placebo group, and the routine care in control group was conducted. Data analysis was done using SPSS 16 and ANOVA.
    Results
    Mean depression score for patients in the experimental group, placebo group and control group were: p
    Conclusion
    Reflexology is an effective medical intervention in reducing depression in patients undergoing hemodialysis.
    Keywords: Reflexology, Depression, hemodialysis patient
  • L. Jouybari*, A. Nodeh Sharifi, A. Sanagoo, S. Saeedi, S. Saeedi, S. Kalantari Pages 40-45
    Introduction
    Happiness makes a positive attitude to life, a positive self-concept, a mental health and emotional balance, better educational performance, and decision-making. The purpose of this study was to determine the relationship between individual and educational factors on happiness among university students.
    Methods
    This descriptive cross-sectional study was conducted in 2014 on 238 students of Golestan University of Medical Sciences. The students participated in the study using quota and randomized sampling methods. The data were collected by Oxford happiness inventory and demographic questionnaire and were analyzed by Pearson's test, ANOVA and t-test.
    Results
    Of 238 students, 56.7% were female. The mean of happiness score was 45.67±16.28. The statistical relationship between age and happiness was significant (p=0.04). There were no significant relationships between happiness and the field of study, academic average, ethnicity, marital status, and students’ economic status. The highest mean of happiness was for the Laboratory Sciences students. More than half of the students (54.8%) had average happiness level above mean score.
    Conclusion
    Regarding the students with average level of happiness, applying approaches to develop happiness in academic environment seems important.
    Keywords: Happiness, Students, Universities, Cross-Sectional Studies
  • Sh Haghigh, H. Ashrafizadeh*, F. Mojaddami, B. Kord Pages 46-52
    Introduction
    Triage is a Component of the emergency department which is performed by emergency nurses. There is little information about the awareness level of triage in nurses. This study aimed to determine the knowledge level of hospital triage in the nurses.
    Methods
    This was a across-sectional study using census sampling. The researchers made questionnaire included 25 questions in three parts of demographic data, pure triage knowledge (15questions) and triage decision making (10 questions). Seventy nurse in the emergency departments participated in the study from all hospitals of Ahvaz in 2015. The reliability of the questionnaire was done by test-retest. The data was analyzed using Kappa statistic independent t-test, K.S, Chi-Square Tests and one-way Anova software based on SPSS19.
    Results
    Finally, the knowledge of triage in nurses from different areas showed that36 nurses (51.4%) had low level while only31 nurses (44.3%) had a moderate level of knowledge about triage.
    Conclusion
    Awareness of Emergency Department Nurses who were involved in the Triage of Patients were assessed as undesirable. This requires emergency department in the use of a valid and reliable scale to increase consensus in decision- making with equipment that train, manpower and use of equipment necessary for triage.
    Keywords: Knowledge, Triage, Nurses, Emergency ward
  • M. Mozafari, M. Borji* Pages 53-61
    Introduction
    Determining the health literacy level of parents and their awareness of child health issues, helps to determine the educational needs of parents. Therefore, the present study aimed to assess the health literacy level of parents in School children of Ilam.
    Methods
    In this cross-sectional study which was conducted in 2015, a total of 300 couples with children 6 to 12 years were included in the study. To assess the Health Literacy of parents a questionnaire for parents of school age children were used. Data were analyzed using SPSS software version 20 using descriptive statistics (mean and standard deviation) and statistical tests (test ANOVA).
    Results
    The results showed that the average health literacy in fathers and mothers were 321.64 ± 19.74 321.71 ± 13.08. A significant difference was found between health literacy in parents. Fathers and mother's health literacy increased with age, with increasing employment and education, was added (p
    Conclusion
    Regarding the relationship between education and employment status with mother's health literacy, it is necessary to educate parents with low educational levels.
    Keywords: health literacy, parental, School children