فهرست مطالب

نشریه اکوبیولوژی تالاب
سال ششم شماره 3 (پیاپی 21، پاییز 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/09/28
  • تعداد عناوین: 8
|
  • صائب خوش نواز، سعید برومندنسب، هادی معاضد صفحات 5-14
    در بسیاری از نقاط جهان، نیترات موجود در فاضلاب های کشاورزی، صدمات جدی، به کیفیت منابع آب وارد نموده است. در این تحقیق، حذف آلودگی نیترات فاضلاب کشاورزی کشت و صنعت کارون، در تالاب مصنوعی جریان سطحی حاوی گیاه وتیور بررسی شد. باهدف ارزیابی اثر نوع کشت گیاه در تالاب مصنوعی، زمان ماند هیدرولیکی و دمای محیط، بر کارایی تصفیه این نوع سامانه ها، نه حوضچه به صورت موازی با مشخصات 3 متر طول، 1 متر عرض و 8/0 متر ارتفاع ساخته شد. جریان پیوسته فاضلاب، از آذر 1392 تا خرداد 1393 در این سامانه ها برقرار شد. سه واحد از سامانه ها حاوی گیاه به صورت کشت ریشه گیاه در خاک، سه واحد به صورت کشت شناور و سه حوضچه بدون بستر متخلخل و گیاه (شاهد) در نظر گرفته شد. زمان های ماند هیدرولیکی انتخاب شده 5،3 و 7 روز بود و برای هر زمان ماند، این آزمایش در شش مرحله، به شدت 6 ماه تکرار شد. میانگین دمای هوا در طی این مدت از 92/8 تا 25/31 درجه سانتی گراد در نوسان بود. نیترات ورودی به سامانه ها و خروجی از آن ها، اندازه گیری و میانگین بازده تصفیه، با استفاده از نرم افزار آماری SAS مقایسه شد. متوسط غلظت نیترات فاضلاب ورودی به هر واحد 76/3 ±20 میلی متر بود. نتایج نشان داد، اثر نوع کشت گیاه، زمان های ماند و تغییرات دما در بازده حذف نیترات در سطح احتمال 95 درصد معنی دار است به طوری که میانگین بازده حذف نیترات در زمان ماند 3 روز از 24/14 تا 52/37 درصد، در زمان ماند 5 روز از32/16 تا 27/41 درصد و در زمان ماند 7 روز از42/16 تا 51/50 درصد، متغیر بود. همچنین نتایج حاصل از بررسی ها نشان داد، متوسط بازده حذف نیترات در سامانه کشت ریشه در خاک برابر 09/43 درصد، سامانه شناور 36/28 درصد و سامانه شاهد 66/15 درصد بود و حداکثر بازده حذف نیترات در همه سامانه ها، بازمان ماند طولانی تر (7 روز) اتفاق افتاد.
    کلیدواژگان: تصفیه فاضلاب کشاورزی، نیترات، تالاب مصنوعی، گیاه وتیور، Vetiveria zizaniodes
  • مریم فلاحی، مریم شاپوری، لیلا لباسچی صفحات 15-27
    در تالاب انزلی به دلیل اینکه گونه های زیادی از ماهیان دریای خزر جهت تکثیر به این محل مهاجرت می کنند و لاروها نیز مراحل اولیه رشد خود را در آن می گذرانند، بنابراین موجودات زئوپلانکتون از اهمیت ویژه ی تغذیه ای برخوردار هستند. ازاین رو هدف از انجام این تحقیق بررسی پاروپایان (یک گروه عمده زئوپلانکتونی) در تالاب انزلی، منطقه مصبی و دریای خزر، به منظور شناسایی جنس ها و تعیین فراوانی به همراه تعیین ارتباط آن با برخی فاکتورهای محیطی بوده است. عملیات نمونه برداری از اسفند 1389 تا شهریور 1390 در 5 ایستگاه دریای خزر، مصب و سه ایستگاه درون تالاب که شامل ایستگاه های نهنگ روگا، سرخانکل و ورودی تالاب غرب (ورودی آبکنار) (به منظور مقایسه تراکم زئوپلانکتون در سه منطقه دریا، مصب و تالاب با شوری آب متفاوت) بود، انجام شد. نمونه ها توسط تور پلانکتون گیری 30 میکرون فیلتر شد. شناسایی و شمارش نمونه ها با استفاده از لام بوگاروف و میکروسکوپ اینورت صورت پذیرفت. در این تحقیق تعداد 7 جنس از رده پاروپایان شناسایی گردید. جنس های غالب مشاهده شده در این تحقیق شامل: Acartia sp. ،. Cyclops sp و. Thermocyclops sp بوده است. رابطه تراکم پاروپایان با عوامل محیطی مانند اکسیژن، دما و pH مستقیم و با هدایت الکتریکی (شوری) و شفافیت معکوس گزارش شد. بیشترین تراکم پاروپایان در میان ایستگاه های موردبررسی، در ایستگاه ورودی تالاب غرب (ورودی آبکنار) به میزان 47/107 عدد در لیتر مشاهده شد و از میان سه منطقه دریا، مصب و تالاب، بیشترین تراکم در منطقه تالاب به میزان 26/59 عدد در لیتر بوده است. بیشترین تراکم پاروپایان در ماه های موردبررسی در مردادماه با تراکم 8/68 عدد در لیتر مشاهده شد. همچنین بررسی ها نشان داد که تراکم پاروپایان در ایستگاه های دریای خزر و ورودی تالاب غرب (ورودی آبکنار) هرکدام با سایر ایستگاه های نمونه برداری دارای اختلاف معنی دار آماری بوده اند.
    کلیدواژگان: دریای خزر، تالاب، مصب، زئوپلانکتون، پاروپایان
  • امیرحسین جاوید، سیداحمد میرباقری، آرزو کریمیان صفحات 27-38
    دریاچه سدها از پیکره های آبی انسان ساز می باشند که تحت تاثیر رودخانه ها قرار می‏گیرند. سد دز بر روی رودخانه دز در استان خوزستان یکی از بزرگ ترین سدهای ایران است که وظیفه کنترل سیلاب، آبیاری اراضی، ذخیره آب و تولید انرژی را بر عهده دارد. در مطالعه میدانی پارامترهای فیزیکوشیمیایی EC، نیترات، آمونیوم، فسفات، کدورت ، TS، قلیائیت ، کلیفرم ، دما، DO، BOD،کلروفیل آ و عمق سنجی در پنج ایستگاه برای سال آبی 90-89 اندازه گیری شد. با استفاده از شاخص کیفی آب و شاخص وضعیت تروفیک ، کیفیت آب ایستگاه های مختلف بررسی و با استفاده از تحلیل های GIS سعی گردید ایستگاه های با وضعیت مشابه در یک گروه طبقه بندی گردند. تهیه بازه های کیفی تصمیم گیران را در برنامه ریزی ها کمک می نماید. نتایج نشان داد بیشترین و بهترین شاخص کیفی آب مخزن با مقدار 61 برای ایستگاه دوم تقریبا در وسط مخزن در دی ماه است و کم-ترین آن در ایستگاه ورودی به مخزن با مقدار 46 در فروردین ماه است. همچنین شاخص وضعیت تروفیک دریاچه در حالت مزوتروفیک و یوتروفیک در بهار و تابستان متغیر است ولی در بقیه فصول وضعیت نسبتا ثابتی دارد. علت این تغییرات به هم خوردن سیستم لایه بندی دمایی است. همچنین خطر تغذیه گرایی، در صورت عدم کنترل منابع آلاینده ورودی، کیفیت آب دریاچه را تهدید می نماید. بروز تغذیه گرایی در مخزن سبب ایجاد محدودیت هایی در کاربری آب شده و سبب تولید مواد سمی، بو و تغییر رنگ می گردد.
    کلیدواژگان: شاخص کیفیت، سد دز، مخزن، شاخص تروفیک، پهنه بندی
  • فرید سواری، کتایون ورشوساز، جعفر مرشدی صفحات 37-49
    با توجه به وضعیت منابع زیستی کشور لازم است هرگونه برنامه ریزی در خصوص استفاده از سرزمین جهت کاربری های مختلف و استقرار آن ها در حوضه های مختلف با توجه به ظرفیت توان اکولوژیک و با دیدگاه توسعه پایدار و همسو با طبیعت صورت پذیرد تا ضمن حفظ کمیت و کیفیت محیط زیست نیازهای مختلف جامعه را نیز در خصوص استفاده از منابع تامین نمود. لذا جهت نیل به این هدف لازم است که با توجه به شرایط و اقلیم های متفاوت کشور مدل های متناسب با شرایط اکولو ژیکی محل مورد ارزیابی تهیه گردد تا به پتانسیل های واقعی سرزمین جهت استقرار کاربری های مختلف دست یافت. این پژوهش که در جهت ارزیابی توان اکولوژیک حوضه آبخیز رکعت شهرستان ایذه با موقعیت طول جغرافیایی «06 08 50 تا 03 20 50 شرقی و عرض جغرافیایی 34 39 31 تا 60 50 31 شمالی جهت کاربری جنگلداری با استفاده از روش اصلاح شده مخدوم و روش AHP صورت پذیرفت. در ابتدا محدوده حوضه موردمطالعه بر روی نقشه توپوگرافی با مقیاس 1 : 2 5 0 0 0 بسته شد و بعد از تعیین مرز محدوده مطالعاتی با استفاده از خطوط توپوگرافی، فایل DEM منطقه تهیه گردید و متعاقبا با استفاده از DEM منطقه نقشه های موردنیاز از قبیل نقشه محدوده های ارتفاعی، شیب وجهت شیب منطقه تهیه شد و در همین راستا نیز با استفاده از مدل کاربری جنگلداری دکتر مخدوم جدول AHP تهیه و در اختیار کارشناسان جهت امتیازدهی قرار داده شد که پس از جمع آوری پرسش نامه ها و واردسازی به نرم افزار Expert choice وزن هر یک از معیار ها به دست آمده و معیارهای دارای اولویت جهت نقشه سازی مشخص شده که پس از نرمال-سازی وزن معیارها، نسبت به تلفیق نتایج AHP با GIS اقدام نموده و نقشه های شیب، جهت شیب، ارتفاع، تاج پوشش گیاهی، گونه های گیاهی، تراکم پوشش گیاهی، بافت خاک، ساختمان خاک، نوع خاک، خطوط هم دما و خطوط هم باران با فرمت رستری تهیه گردید و درنهایت توان حوضه رکعت جهت کاربری جنگلداری در چهار کد کاملا مناسب، مناسب، خوب و کم تناسب ارزیابی گردید که هریک از کدهای حوضه تحت مطالعه جهت کاربری جنگلداری با مقادیر 3 7 0 1 5 1 0 مترمربع دارای وضعیت کاملا مناسب، 2 8 3 5 9 7 0 مترمربع دارای وضعیت مناسب، 5 3 4 9 8 6 0 مترمربع دارای وضعیت خوب و 4 4 1 2 7 3 0 دارای وضعیت ضعیف تری نسبت به سه مورد قبلی از توان کاربری جنگلداری برخوردار می باشند.
    کلیدواژگان: ارزیابی توان اکولوژیک، جنگلداری، حوضه آبخیز رکعت، تکنیک تصمیم گیری سلسله مراتبی
  • نسترن ملازاده، محبوبه نوذری صفحات 49-58
    پژوهش حاضر باهدف تعیین تجمع جیوه در بافت های حیاتی و خوراکی اردک ماهی (Esox lucius) انزلی و بررسی ارتباط بین طول بدن، جنسیت و نیز مکان زیست ماهی با میزان تجمع جیوه صورت گرفت. 58 قطعه ماهی در تابستان سال 1391 با استفاده از الکتروشوکر از دو بخش شرقی و غربی تالاب انزلی برداشت گردید و پس از تعیین جنسیت و زیست سنجی، بافت های هدف جهت تعیین غلظت جیوه آماده سازی و توسط دستگاه پیشرفته آنالیز جیوه (Leco AMA 254) آنالیز شدند. نتایج نشان داد که طحال و عضله می تواند غلظت بالایی از جیوه را در خود تجمع دهد اما کبد در مقایسه با سایر اندام های موردمطالعه غلظت پائینی از جیوه را در خود تجمع می دهد. مقایسه میزان جیوه در اردک ماهیان نر و ماده بیان گر عدم وابستگی غلظت جیوه به جنسیت اردک ماهی در تالاب انزلی بود. غلظت جیوه در اردک ماهیان بخش شرقی تالاب با اردک ماهیان بخش غربی آن تفاوت معنی داری نداشت. هیچ گونه هم بستگی بین اندازه، وزن و مکان زیست ماهی در تالاب انزلی با میزان جذب و تجمع جیوه در بافت ها وجود نداشت. اختلاف معنی داری بین غلظت جیوه در بافت های دو جنس نر و ماده دیده نشد (p>0. 05) که بیان گر بی تاثیر بودن جنسیت در جذب جیوه در این گونه است. بین ماهی دو منطقه شرق و غرب تالاب نیز حتی باوجود تجمع عمده صنایع و آلاینده ها در بخش شرقی تالاب، اختلاف معنی داری به لحاظ میزان تجمع جیوه مشاهده نشد (p>0. 05). مطابق نتایج به دست آمده میزان جیوه در اردک ماهیان تالاب انزلی از حد توصیه شده توسط FDA و WHO/FAO یعنی از 1 ppm کم تر بود که با توجه به غلظت متوسط جیوه در عضله اردک ماهی (ppb 37/322) در تالاب انزلی در حد 2 بار در ماه ریسک سلامتی ندارد و مجاز می-باشد.
    کلیدواژگان: تالاب انزلی، اردک ماهی، جیوه، فلزات سنگین، تجمع زیستی، Esox Lucius
  • هدی ابراهیمی، پرویز کردوانی صفحات 59-72
    تغییر اقلیم یکی از معضلات کنونی جامعه بشری است و تهدید و بلایی برای سیاره زمین به شمار می آید تغییرات آب وهوایی جدید به طور عمده متاثر از افزایش فزاینده دی اکسید کربن و بعضی گازهای گلخانه ای در اتمسفر است. شناخت ویژگی های این پدیده اولین قدم در جهت مدیریت آن و نیز برنامه ریزی های محیطی به ویژه در اکوسیستم تالاب می باشد. تالاب انزلی در جنوب غربی دریای خزر به عنوان یکی از مهم ترین تالاب های ایران است. در این تحقیق روند تغییر اقلیم تالاب انزلی بررسی شده است. بدین منظور سری داده های سالانه بارندگی و هر سه پارامتر دمای متوسط، دمای حداکثر و حداقل در ایستگاه انزلی طی دوره آماری )2005-1951) موردمطالعه قرار گرفتند. در این تحقیق از آزمون نا پارامتری من کندال برای تعین روند استفاده شده است. نتایج به دست آمده از تحلیل داده ها نشان می دهد که در ایستگاه انزلی دمای حداکثر دارای روند منفی و دمای حداقل دارای روند مثبت و بارش سالانه هیچ گونه تغییری شدیدی نداشته است. همچنین زمان و نوع تغییرات در پارامترهای دما حاکی از تغییرات ناگهانی کاهشی و افزایشی می باشد. تغییرات ناگهانی افزایشی در پارامتر دمای حداقل و کاهشی در دمای حداکثر در سال به وضوح دیده شده. به طورکلی می توان نتیجه گرفت که تغییر اقلیم منطقه با تغییرات دما مطابقت بیشتری نسبت به تغییرات بارندگی دارد.
    کلیدواژگان: تغییر اقلیم، تالاب انزلی، اکوسیستم، من کندال، روند
  • محمود بهمنی، سید مهدی حسینی‏ فرد، مریم اهدایی صفحات 73-81
    از معمول ترین باکتری های موجود در آب شیرین سراسر جهان آئروموناس هیدرو فیلا است که اغلب سبب بیماری در ماهیان پرورشی می شود. در طی سال های گذشته جهت مقابله با بیماری های عفونی آنتی بیوتیک ها به طور گسترده ای مورداستفاده قرارگرفته اند. در مقابل با رواج گرایش جهانی آبزی پروری سبز و توسعه سیستم های ارگانیک کاربرد گیاهان داروئی به عنوان درمان آنتی بیوتیکی موردتوجه قرارگرفته است. در این میان مرزنجوش از گیاهان مورداستفاده در طب سنتی می باشد که برای درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد. در این تحقیق تاثیرات عصاره های آبی و الکلی گیاه مرزنجوش بر درصد بقاء و برخی از فاکتورهای خونی ماهی کپور معمولی که به باکتری آئروموناس هیدرو فیلا آلودگی داشتند موردبررسی قرار گرفت. بدین منظور ابتدا عصاره های آبی و الکلی گیاه مرزنجوش تهیه گردید و در مرحله بعد تعداد 150عدد ماهی کپور معمولی با میانگین وزن 25± 100 گرم تهیه شد. بعد از آداپتاسیون ماهی ها به 5 گروه در 3 تکرار (تعداد 10 عدد ماهی در هر تکرار) تقسیم شدند. در گروه شاهد مثبت تزریق سرم فیزیولوژی در ناحیه داخل صفاقی انجام شد و ماهیان هیچ گونه عصاره ای دریافت نکردند. در تیمار شاهد منفی تزریق باکتری زنده آئروموناس به میزان 106×5/1 در ناحیه داخل صفاقی صورت پذیرفت و نمونه ها با غذای عادی کپور تغذیه شدند. همین مقدار باکتری به 3 تیمار دیگر تزریق شد و به ترتیب تیمار سوم 16 گرم عصاره آبی، تیمار چهارم 1گرم عصاره اتانولی و تیمار پنجم 25/0گرم عصاره متانولی به ازای هر 1000 گرم غذا دریافت کردند. بعد از اتمام دوره 35روزه آزمایش از نمونه ها خون گیری و تست های سنجش فاکتورهای خونی انجام شد. همچنین میزان درصد بقاء در طول دوره ثبت و محاسبه گردید. نتایج نشان داد که عصاره های گیاه مرزنجوش باعث تغییر در فاکتورهای خونی ماهیان مبتلابه باکتری مذکور گردیده که این تاثیرات با شدت بیشتر در عصاره های الکلی بخصوص متانولی نسبت به عصاره آبی مشاهده گردید. همچنین میزان درصد بقاء در تیمار دریافت کننده عصاره متانولی اختلاف معنی داری با تیمار شاهد از خود نشان داد که می توان بیان کرد احتمالا بتوان از این گیاه برای درمان بیماری های ناشی از آئروموناس هیدرو فیلای در ماهیان به عنوان یک مکمل و یا جایگزین آنتی بیوتیکی استفاده کرد. البته برای تجویز قطعی نیاز به مطالعات تکمیلی و وسیع تر احساس می شود.
    کلیدواژگان: آئروموناس هیدروفیلا، گیاهان داروئی، مرزنجوش، فاکتورهای خونی، ماهی کپور معمولی
  • فرزانه الیاسی گرجی، مهدیه پژوهان‏فر صفحات 81-91
    تالاب میانکاله واقع در شمال شهرستان بهشهر به دلیل موقعیت منحصربه فرد اکولوژیکی یکی از ذخایر باارزش کره مسکون لقب گرفته است و سازمان یونسکو برای آن شناسنامه و مشخصات ویژه تهیه کرده است. طرح های معماری و ابنیه احداث شده در میانکاله بدون توجه به ویژگی های اکولوژیک تالاب صورت گرفته است به طوری که زیست بوم آن را به مخاطره انداخته است. لذا اهمیت و ضرورت توجه به طراحی ابنیه با رویکرد معماری اکولوژیک در راستای حفظ اکوسیستم تالاب میانکاله احساس می شود. هدف اصلی این پژوهش بررسی و ارائه راهکارهایی است که بتواند در کاهش اثرات مخرب زیست محیطی در اکوسیستم تالاب میانکاله موثر واقع شود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی بوده و باهدف بررسی ضرورت های طراحی ابنیه با رویکرد معماری اکولوژیک در اکوسیستم تالاب میانکاله انجام شده است. جامعه آماری موردپژوهش شامل 100 نفر از کارشناسان و متخصصان می-باشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک به عنوان نمونه آماری موردمطالعه، انتخاب شدند. ابزار مطالعه، پرسشنامه بوده که روایی و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ (72/0) ارزیابی شد. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری تک نمونه ایT و رگرسیون، تحلیل شده است. نتایج حاصل از آزمونT نشان می دهد که ضرورت های طراحی ابنیه با رویکرد معماری اکولوژیک در اکوسیستم تالاب میانکاله، با اطمینان 95 درصد معنادار بوده است.
    کلیدواژگان: تالاب میانکاله، معماری اکولوژیک، اکوسیستم، جامعه آماری، طراحی
|
  • Saeb Khoshnavaz, Saeed Boroomand Nasab, Hadi Moazed Pages 5-14
    Nitrate loadings from agriculturalwastewater causes serious damage to water quality in many parts of the world. In this study, the removal of nitrate pollution of agricultural wastewater inKarun Agro-industry unitstudiedwith surface flow constructed wetland (FWS-CW) using hydroponic and soil as media. In order to investigate the effect of plant cultivated in CWs(floating and emergent cultivated), temperature and hydraulic retention time (HRT) on the performance of FWs-CW treating wastewater, nine parallel pilot-scale units of dimensions 3m in length and 1m in width and 0.8m depth were constructed. Continuous flow of wastewater introduced in the system from December 2012 until March. The three units were cultivated with vetiver on the floating platform, three units had soils as media and the rest were kept unplanted(Control).The study was divided into 6 phases of 6 months, using 3, 5 and 7days HRT. Averageweather temperature varied from about 8.92 to 31.25◦C. Concentration of nitrate measured at the inlet and outlet of the system and data analyzed using SAS to see the significance relationship between factors. The average nitrate concentration of the wastewater entering the unit was 20±3.76 mg/l. The results indicated that removal performance of the constructed wetland units different HRT and changes in temperature were significantly different. The treatment efficiencies of 3, 5 and 7days HRT were average of 14.24-37.52, 16.32-41.27 and 16.42-50.51%, respectively. Moreover, results from this study indicated that the emergent vetiver cultivated, floating vetiver cultivated and control wetland, removed 43.09,28.36 and 15.66 % nitrate respectively and a high removal rate regularly occurred in long-term operating(HRT=7days) efficiency in total CWs.
    Keywords: Agriculturalwastewater treatment, Nitrate, Constructed wetland, Vetiver grass
  • Maryam Fallahi, Maryam Shapoori, Leila Lebaschi Pages 15-27
    The many specious of Caspian Seafish immigrate to Anzaliwetland for reproduction and some larvae spend the primary levels of their growth in this wetland. Therefore, Zooplankton has an important role in nutrition in Anzali wetland. For this reason, the geneses identification and abundance (finding the relation between abundance with some environmental factors) of Copepoda (a major group of zooplankton) hasbeen studied in Anzali wetland, Estuaryregion and Caspian Sea. The sampling done in 5 stations in Caspian Sea, Estuary region and three stations in Anzali wetland which contain Nahangroga,Sorkhankol and water entrance to west wetland(Abkenar entrance)(for comparing the density in three different regions with different salinity) since March 2011 to September 2011. The samples filtered through the 30-micron plankton net and then transferred to laboratory for analysis. Sevengenuses of Copepoda identified in this study. The most important genuses were Acartia sp.,Cyclops sp. and Thermocyclops spite relation between the density of Copepodawith environmental factors such as Oxygen, Temperature and pH were direct and with electrical conductivity (EC) and Transparency were inversed. The major density of Copepoda have been seen in the entrance of west wetland (Abkenar entrance) (107.47 per liter) and among the three regions of Sea, Estuary and Wetland, the Wetland has more density (with 59.26 per liter). Furthermore, the major density of Copepoda among months has been seen in August with 68.8 per liter. Also the studies have showed that the density of Copepoda in both Caspian Sea and the entrance of west wetland (Abkenar entrance) have had the meaningful statistics difference.
    Keywords: Caspian Sea, Wetland, Estuary, Zooplankton, Copepoda
  • Amir Hossein Javid, Seyed Ahmad Mirbagheri, Arezoo Karimian Pages 27-38
    Lake dams are manmade waterbodies, usually formed by constructing a dam across a flowing river.Dez dam which is located on Karun River is one of the largest Iranian dams. In a field study, EC, Nitrate, Ammonia, Phosphate, Turbidity, TS, Alkalinity, Coliform, Temperature, DO, BOD, chrophllaand disk sechi have measured at five sampling points at 2011-2012water years. Water Quality Index and TSI have been calculated for all sampling points and quality zonation has been done. The results show that the best water quality index for reservoir water is at second sampling point with amount of 61 which is situated at the center of reservoir, and the worst index is at entering point to the reservoir with amount of 46 at April. The main reason of changes isturnoverof thermal stratification.Risk of Eutrophication will treat lake water quality if no entering pollutants control be conducted. Eutrophication will cause serious limitations in land use applicability, turbidity increase, poisonous materials production and increase in sedimentation regime. Experimental results and water quality indexes show that Dez dam quality is suitable for all public usages at the moment it is obvious that tertiary treatment is necessary for drinking application.
    Keywords: Water Quality Index, Dez Dam, Reservoir, Trophic Index, Quality Evaluation
  • Farid Savari, Katayun Varshosaz, Jaafar Morshedi Pages 37-49
    Currentresearch done for study ofecological evaluation of Rakatwatershed in Khuzestan province(Izeh).Rekat watershed is between 50,8,6 E and 50,20,3 E and 31,39,34 Nto 31,50,60 N and according topast studies bydr. Makhdomand AHP method, the current land use isforestry. For doing this research, at first the research area determinedon topographic map with1:25000 scale. After the determinationof the boundariesof research area, DEM file wasprepared using of topographic lines and mapsof heightslope and aspect of slope map.AHP table was prepared with using dr.Makhdoms forestry model. Then experts asked to evaluate them.After data of questionnaires collected with using expert choice softwareand after getting the weight of each parameter, the AHPresults with GIS indexes compounded therefore, the priorities indexes for mapping theslop aspect of slope, heightthe canopy cover of vegetationdetermined. The species of vegetation, the density of vegetation texture of soil structure of soilthe kind of soil co-temperature lines co-rainy lines with using forestry format was prepared.Finally the potential of Rekat area for forestryevaluated in four category and codes with very proper codeproper goodand weakthat each code for forestry land usestuding with 3701510 m2 was very proper, 2835970 m2proper, 534980m2 good and 4412730was more weak then the others.
    Keywords: Ecological capability evaluation, forestry, watershed Rekat, AHP
  • Nastaran Molazadeh, Mahboubeh Nozari Pages 49-58
    The study done todetermine theconcentration ofmercury inedibletissuesand vitalAnzalipike(Esox Lucius)and Relationshipbetweenbody length, age and sex ofthe fishbytheconcentration ofmercury. A total of58fish samplesweretakenfrombotheast and west ofthe Anzali wetlandAfterweighing, sexingandbiometrictarget tissuesto determinethe concentration of leadwas preparedbythespecificanalysis oftheMercury,(American Standard Method D6722)analyzed. Mercuryconcentrationsindifferent organssuggest thatthe spleenmay behigh concentrations ofmercuryintheabsorption andaccumulation. The liver compared to other organs studied,the lowest concentrationofmercuryintheabsorption andaccumulation. Comparison ofmercury concentrationsinmale and femalepikeindicate thatmercury concentrationsdependon genderand agepikeisinAnzali lagoon. Mercury concentrationsinpikeandpickerelAnzaliwetlandeastof the western partof thedifference isnotsignificant. Nocorrelationbetweensize,weightand agepikeinAnzali wetlanduptakeand accumulation ofmercury inthemthere. Significant differences between thesexesin terms ofthe concentration ofmercury infishtissueswas observed(p> 0.05), which reflects theimpactofgenderon theadsorptionof mercuryspecies understudy.BetweenEast andWestPondFishTwomajorindustries andeventhoughaccumulation ofpollutants inthe eastern part ofthe lagoon, there was no significantdifference. Mercury levelsinpikeAnzali Wetlandpermissible limitrecommendedby theFDA andWHO / FAO (1 PPM)was lower thantheaverageconcentrationsinppb 37/322musclepikesinAnzali wetlandandlimitationsdirectiveUS EPA,doseof 2times per monththroughoutthe entire bodyand sexualitypermissibleBashd.brrsyeffectofmetallic mercuryaccumulationin theliver,kidney,spleenand musclepikeAnzali Wetland.
    Keywords: Anzali wetland, Pike, Mercury, Heavy metals, Bioaccumulation
  • Hoda Ebrahimi, Parviz Kardavani Pages 59-72
    Climate change is one of the modern problems for human beings. It is a disaster for theearth. The recent climate changes are mostly influenced by increase in amount of CO2 and some greenhouse gases in atmosphere. First step to management and environment planning, especially in wetland ecosystems, is recognition of it characteristic.Anzaliwetland located in south-west region of Caspian Sea and regarded as the most important wetland in Iran. In this research, trend of climate change in the Anzali Wetland considered. So we considered the series of annual precipitation and every three parameters of temperature in the anzali site during statistical period (1951-2005) in this research, is used for detecting trends than Mann-Kendal non-parametric test. The result showed the anzali site parameter of maximum temperature has negative trend¡ minimum temperature have positive trend and Rainfall has non-trend, although the time of occurrence and the kind of changes in the parameter of temperature indicate abruptly increasing and decreasing changes. The abruptlydecreasing changes in maximum and increasing changesminimum temperature obviously seen of year.so it can understand that climate change of regionhas more correlation with temperature and precipitation changes.
    Keywords: Climate change, Anzali Wetland, Ecosystem, Man, Kendall, Trend
  • Mahmood Bahmani, Seyed Mehdi Hosseinfard, Maryam Ehdaee Pages 73-81
    Aeromonashydrophila bacteria commonly founded in fresh water throughout the world, which often results diseases in the farmed fish’. Over the past years to combat infectious diseases are extensive used NtyByvtykHa been. In contrast to the prevailing global trends and develop green BzyPrvry systems use organic herbs as antibiotic treatment is considered. The marjoram plants used in traditional medicine to treat many diseases would-be applicable. The effect of aqueous and alcoholic SarhHay herb marjoram on survival and some blood factors common carp that contaminated with the bacterium Aeromonashydrophila were examined.For this purpose, water and alcoholic SarhHay marjoram plant was prepared and then a number of 150common carp, with an average weight of 25± 100gr were prepared. After adaptation MahyHa repeated in 3to 5groups (n = 10fish per replicate) were divided. The positive control group intraperitoneally injected with saline in the area and the fish did not receive any SarhAy. A. Negative control in bacteria injected into the 106 × 5/1 in the samples was performed by intraperitoneal carp were fed with normal diet. 35 days after the end of the experiment, blood samples were taken and TstHay measure blood factors done. The survival rate during this period was calculated. The results showed that the changes in the hematological SarhHay marjoram plant species infected with the bacteria that the effects of alcohol, particularly methanol SarhHay with more intensity than the aqueous extract was observed.
    Keywords: Aeromonashydrophila, herbs, marjoram, blood factors, common carp
  • Farzane H. Elyasi Gorji, Mahdieh Pazhoohanfar Pages 81-91
    Miankaleh’s peninsula and wetland located in the Mazandaran province at the north of Iran and as an indicator Ecosystem is recognized one of the world's valuable wetlands in the list of Ramsar International Convention on Wetlands so that a certificate and special profile is provided from UNESCO for Miankaleh. Construction and implemented projects has been done regardless of the special Miankaleh peninsula ecosystem so that its environment endangered. This paper is aims to review and provide ecological architectural design guidelines to help set minimum ecological footprint approach for wetland mitigation and achieving of an improved design framework in the Miankaleh Wetland. Therefore ecological architectural design is necessary for maintain wetland’s ecosystem. The main objective of this study is analyzing and providing solutions to reduce the environmental impact of Miankaleh wetland’s ecosystems. This is a descriptive-analytic paper and it is done to investigate ecological requirements of buildings architectural design of Miankaleh wetland’s ecosystems. The statistical society was selected of 100 individuals from experts based on systematic random sampling method. Data was questionnaire and its validity and reliability using Cronbach Alpha (0.72) criteria. Data collected have been analyzed with SPSS software and statistical tests such as one-sample T-Test and Regression. T-Test results were indicated the ecological requirements of buildings architectural design are significant with 95% confidence at the Miankaleh wetland’s ecosystems.
    Keywords: Miankaleh wetland, Ecological architectural, Ecosystem, Statistical population, Design