فهرست مطالب

نشریه اکوبیولوژی تالاب
سال ششم شماره 1 (پیاپی 19، بهار 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/03/26
  • تعداد عناوین: 8
|
  • شهرام صداقت حور، سهیلا عبدالعلی زاده، مهرداد فرخی صفحات 5-14
    این پژوهش با هدف بررسی پتانسیل سنبلآبی در حذف فلزات سنگین کادمیوم و سرب در پاییز 1390 به صورت طرح بلوکهای کامل تصادفی با 6 تیمار در 3 تکرار در رشت اجرا شد. تیمارهای آزمایشی شامل: آب شهر، کلرید کادمیوم 2 میلیگرم در لیتر، کلرید کادمیوم 4 میلیگرم در لیتر، کلرید سرب 4 میلیگرم در لیتر، کلرید سرب 8 میلیگرم در لیتر، کلرید کادمیوم (2میلیگرم در لیتر) کلرید سرب (4 میلیگرم در لیتر) بود. شاخصهای رویشی گیاه (اندازه برگ و قطر بافت اسفنجی) ، تعداد برگ، رشد نسبی، فاکتور غلظت زیستی و غلظت عناصر فلزی در بافتهای گیاهی مورد اندازهگیری قرار گرفت. برای اندازهگیری عناصر جذب شده توسط گیاه از روش پلاسمایی جفت شده استفاده گردید. نتایج نشان داد که این گیاه در شرایط مقادیر بالای کادمیوم و سرب (ICP) القایی به خوبی رشد میکند تا جایی که میزان رشد سنبلآبی در کلرید کادمیوم 2 میلیگرم در لیتر بیشتر از میزان رشد این گیاه در شرایط شاهد (آب شهر) بوده است. هرچند که با افزوده شدن هر دو فلز (سرب و کادمیوم) به محیط آبی، میزان رشد برگها کمتر از مقدار کادمیوم 2 میلیگرم در لیتر بود ولی باز هم آسیبدیدگی در گیاه دیده نمیشود و مقدار رشد تحت این تیمار نیز بیشتر از شاهد بوده است. این آزمایش نشان داد سنبلآبی قادر به جذب کلرید کادمیوم تا غلظت 4 میلیگرم در لیتر و کلرید سرب تا غلظت 8 میلیگرم در لیتر بوده است.
    کلیدواژگان: سنبل آبی، فلزات سنگین، گیاه پالایی، Eichhornia crassipes
  • وحید عزیزی، سیدمحسن سیدان صفحات 15-30
    تالاب ها نقش مهمی در حفظ حیات و بقای بشر، گونه های جانوری و گیاهی ایفا می کنند توجه به آن‏ها و برآورد ارزش وجودی آن‏ها موجب رشد و توسعه اکوتوریسم داخلی و خارجی خواهد شد. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدفبرآورد ارزش اقتصادی تالاب شیرین سو در استان همدان با استفاده از روش هزینه سفر منطقه ایانجام شده است. جهت انجام تحقیق از روش تحلیل همبستگی و رگرسیونی استفاده شد. داده های مورد نیاز تحقیق از قبیل خصوصیات اجتماعی - اقتصادی، هزینه سفر و مسافت گردشگران تا تالاب شیرین سو با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و تکمیل 100پرسشنامه در تابستان سال 1391 استخراج شد. تجزیه تحلیل داده ها نیز با استفاده از نرم‏افزار SPSS انجام شد. طبق نتایج تحلیل های استنباطی بین سطح درآمد بازدیدکنندگان با تعداد روزهای گردش در طبیعت و تمایل به پرداخت ورودیه همبستگی قوی و مثبتی وجود دارد؛ همچنین همبستگی قوی و منفی بین تعداد بازدیدکنندگان با هزینه سفر و بعد مسافت وجود دارد. نتایج تحقیق نشان می-دهد که متغیرهای سن، تحصیلات، درآمد بازدیدکنندگان، هزینه و بعد مسافت در استفاده از تفرجگاه تاثیر قابل ملاحظه ای دارد. نتایج تخمین تابع تقاضای گردشگری تالاب شیرین سو نیز نشان داد که متغیرهای هزینه سفر، مقدار درآمد ماهیانه، سن و سطح تحصیلات گردشگران در سطح کمتر از 5 درصد معنی دار می باشند، همچنین در ادامه با محاسبه سطح زیرمنحنی تقاضایبه‏دست آمده از نسبت جدید بازدیدکنندگان ارزش گردشگری روزانه و سالانه تالاب شیرین سو به ترتیب معادل 92000515 و 33580187975 ریال برآورد گردید. این رقم ارزش اقتصادی نسبتا بالای تفرجگاه را نشان می دهد که لزوم توجه بیشتر را از طرف مسئولان مربوطه می طلبد و اهمیت توجه به مدیریت و توسعه گردشگری این منطقه را آشکار می سازد.
    کلیدواژگان: تالاب، ارزش گذاری اقتصادی، هزینه سفر منطقه ای، شیرین سو، همدان
  • امید طبیعی، نجمه ابراهیمی، ناصر بهمنی صفحات 31-46
    تالاب بامدژ با وسعتی در حدود 4000 هکتار در مختصات جغرافیایی 48 31 عرض شمالی، در 40 کیلومتری شمالغربی اهواز، در استان خوزستان و در جنوبغرب 44 و 40 ایران واقعشده است. مقاله حاضر بهمنظور بررسی و تعیین جمعیت و تنوع گونهای پرندگان آبزی و 2001 ) لغایت ) کنارآبچر زمستانگذران در تالاب بامدژ و بر اساس یک دوره 11 ساله از سال 1379 2011 ) ارائه شده است. بهمنظور مطالعه تنوع گونهای پرندگان زمستانگذران، اطلاعات خام ) 1389 مربوط به سرشماری های نیمهزمستانه پرندگان بر اساس روش شمارش کل، از اداره کل حفاظت محیطزیست استان خوزستان تهیه و مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. برای ارزیابی شاخصهای SPSS و برای تجزیه داده ها از نرم افزار Ecological Methodology تنوع گونهای، از نرم افزار استفاده شد. در طول دوره 11 ساله مورد مطالعه، تعداد 345930 پرنده آبزی مرکب از 69 گونه، 6 راسته و 14 تیره در تالاب بامدژ زمستانگذرانی نمودهاند. در این مدت بیشترین تعداد متعلق به گونه با 161252 قطعه بوده است. بر اساس نتایج این تحقیق در بین تیره های (Anas crecca) خوتکا آبزی و کنارآبچر زمستانگذران بزرگترین و کوچکترین تیره به ترتیب متعلق به مرغابیان 0 درصد فراوانی به ترتیب بوده است. / 90 و 01 / با 57 (Sternidae) و پرستو دریاییان (Anatidae) (2010) 2007 ) با تعداد 150937 قطعه پرنده بیشترین و سال 1388 ) در دوره موردمطالعه سال 1385 با 676 قطعه پرنده کمترین تعداد سرشماری شده را بهخود اختصاص دادهاند. ازنظر تعداد و غنای 2001 ) با 15 گونه ) 2007 ) با 46 گونه شناساییشده بیشترین و سال 1379 ) گونهای سال 1385 کمترین تعداد گونه شناساییشده را شامل شده اند. نتایج نشان داد بیشترین فراوانی پرندگان زمستان- 90 درصد فراوانی و کمترین فراوانی مربوط به تیره های کنارآبچر / گذران متعلق به تیره های آبزی با 85 9 درصد فراوانی بوده است. با توجه به مقادیر محاسبهشده شاخصهای تنوع، بیشترین میزان / با 15 2010 ) و کمترین تنوعزیستی ) تنوعزیستی پرندگان زمستانگذران در تالاب بامدژ مربوط به سال 1387. (P <0/ 2007) بوده است (05) مربوط به سال 385.
    کلیدواژگان: تنوع گونه ای، آبزی، کنارآبچر، تالاب بامدژ، خوزستان
  • نسترن ملازاده صفحات 47-56
    هدف این مطالعه شناسایی و بررسی فراوانی ماکروبنتوزهای رودخانه ماربر و تعیین کیفیت زیستی رودخانه در ماه های مختلف است. نمونه برداری به‏صورت ماهانه از فروردین تا اسفند 1390 انجام شد. نمونه های ماکروبنتوز توسط سوربر جمع آوری شدند و توسط محلول فرمالین 4درصد تثبیت و جهت بررسی به آزمایشگاه منتقل گردیدند. نتایج نشان داد در اکثر ماه های نمونه برداری بیش-ترینفراوانی مربوط به لاروهایکف زیانراسته هایEphemeroptera، Tricoptera و Dipteraبود. در بین افراد راستهDipteraسه خانوادهChironomidae، Simulidae و Tabanidaeبا فراوانی به ترتیب 64 درصد،17 درصد و 17 درصد غالب بودند. بیش ترین فراوانی راسته هایEphemeroptera، Tricopteraدر مرداد مشاهده شد در صورتی که بیش ترین فراوانی راستهDipteraدر اردیبهشت و بهمن دیده شد. کاهش افراد این راسته در اسفند و فروردین را می توان به بالا بودن دبی آب در این 2 ماه نسبت داد. با توجه به درصد فراوانی موجودات کف زی در ماه های مختلف،راستهEphemeropteraغالبیت بیش تری داشت. هر چند در برخی ایستگاه ها (به-ویژه ایستگاه 5) افراد راستهDipteraغالبیت بیش تری داشته اند که این امر به دلیل ورود فاضلاب روستاهای اطراف به این منطقه می باشد. در تابستان افراد راستهDipteraبه-ویژهخانوادهChironomidaeکاهش قابل توجهی یافتند که دلیل این امر می تواند مهاجرت عمودی از کف به سطح و فعالیت تغذیه ای کفزی خوران باشد. از آنجا که بافت بستر رودخانه ماربربیش تر قلوه سنگی است و بار مواد آلی در این رودخانه نیز یکسان است (به دلیل عدم وجود مواد آلاینده عمده به غیر از ایستگاه 5) تنوع ماکروبنتوزها تفاوت چندانی در بین ایستگاه های مختلف نداشت. بینمیانگینفراوانیبی مهرگانایستگاهاولباسایرایستگاه ها،به جزایستگاه5،تفاوت معنی داریوجوددارد (001/0P=). در نتیجه گیری کلی با توجه به وجود راسته های حساس به آلودگی در همه ایستگاه ها می توان گفت رودخانه ماربر دارای خصوصیات کیفی مناسبی می باشد.
    کلیدواژگان: رودخانه ماربر، ماکروبنتوز، Ephemeroptera، Tricoptera، Diptera
  • امیرحسین دوامی، ناصر محمد نژاد، سیدمسعود منوری، محمود شریعت صفحات 57-72
    محل های دفن پسماند شهری دارای پتانسیل زیادی در آلوده ساختن محیط زیست و تاثیر بر سلامت انسان به دلیل تجزیه، تولید شیرابه و گازها هستند. این اثرات چنانچه به نحو مناسب مدیریت نشوند در محیط های حساس، خسارات زیادی به همراه خواهند داشت. تالاب شادگان در استان خوزستان، در جنوب غربی ایران واقع و جزء تالاب های، بین المللی می باشد و در معرض بسیاری از عوامل تهدید کننده قرار دارد. یکی از عوامل مهم تهدید کننده تالاب شادگان، تخلیه پسماندهای شهری و روستایی در آن است. با توجه به دفن روزانه 2/28 تن پسماند در این تالابو ارزش های بوم شناختی، صیادی، اقتصادی، سکونت و معیشت مردم، اهمیت دارد که ارزش گذاری زیست محیطی براساس ضوابط و معیارهای ملی و بین المللی محل دفن پسماندها انجام گیرد. این تحقیق براساس مطالعات میدانی و با استفاده از لایه های GISطبق ضوابط و معیارهای ملی و بین المللی در سال 1392 انجام گرفت. نتایج نشان می دهد که محل دفن پسماندهای شادگان با ضوابط و معیارهای ملی هم خوانی ندارد اما هم خوانی آن با ضوابط و معیارهای بین المللی بیش‏تر است. در مجموع، عدم هم خوانی محل دفن مورد مطالعه با ضوابط ملی و بین المللی 2/38 درصد می باشد. مهم ترین پارامترهایی که موجب عدم هم خوانی محل دفن پسماند شادگان می گردند، مجاورت با جاده اصلی، چاه آب، مراکز مسکونی و تالاب است.
    کلیدواژگان: مواد زائد جامد شهری، محلدفن پسماند، اکوسیستم های آبی، تالاب بین المللی شادگان، ارزشیابی مکانی
  • غلامعلی مظفری، مهدی نارنگی فرد صفحات 73-82
    رخداد خشکسالی های متوالی، احداث سدهای متعدد بروی رودخانه های ورودی به دریاچه ها و تالاب ها، بهره برداری فزاینده آب در نواحی پیرامونی دریاچه ها به همراه تغییرات آب و هوایی عمده مشکلاتی است که دریاچه ها و تالاب های ایران را تهدید می نماید. در این پژوهش به منظور ارزیابی تغییرات مساحت دریاچه مهارلو از داده های چند زمانه سنجنده TMماهواره لندست در تاریخ-های 20 مارس 1999 و 18 مارس سال 2009 استفاده گردید. سپس جهت استخراج تغییرات مساحت دریاچه از تصاویر ماهواره ای با بکارگیری روش طبقه بندی نظارت شده با اعمال خوارزمیک بیش ترین شباهت نوسان های سطح آب دریاچه درتاریخ های یاد شده انجام پذیرفت. یافته های پژوهش نشان داد، مساحت دریاچه در سال 2009 با کاهش 107 کیلومتر مربعی در زمان مشابه نسبت به سال 1999 همراه بوده است، که عمدتا به دلیل کاهش 200 میلی متری میزان بارش در سال آبی نسبت به دوره مشابه است. این شرایط نشان می دهد که تا چه میزان وضعیت دریاچه شکننده و متاثر از میزان بارش است در عمده سال هایی که بارش زیر میانگین (300 میلی متر) رخ داده است دریاچه در ماه می دچار خشکی است. برعکس در سال های که بارش در سال آبی بیش از 400 میلی متر است شرایط دریاچه در تمامی ماه های با پرآبی همراه است.
    کلیدواژگان: ماهواره لندست، سنجندهTM، طبقه بندی نظارت شده، دریاچه مهارلو
  • مژده چله مال دزفول نژاد، مصطفی روحانی دزفولی، مهران جواهری، منصوره قائنی، لیلا محیط صفحات 83-89
    دراین تحقیق اثرات تغذیه با پودر ریزجلبک هماتوکوکوس (Haematococcus pluvialis) به عنوان یک خوراک طبیعی و بیشتر با کاربرد دارویی بر ترکیبات شیمیایی فیله ماهی (Cyprinus carpio) مورد بررسی قرار گرفت. به این منظور تعداد 240 عدد بچه ماهی کپور معمولی با میانگین وزنی 1/15 ± 18/21 گرم در چهار تیمار 0، 2، 3/33، 5/33 گرم در کیلوگرم خوراک پودر جلبک هماتوکوکوس و هر تیمار در سه تکرار، برای مدت 60 روز در 12 مخزن 300 لیتری پلی اتیلنی مورد تغذیه قرار گرفتند. در میان دوره و پایان دوره، از هر تیمار 30 نمونه تصادفی فیله خشک شده جهت سنجش ترکیبات شیمیایی نظیر رطوبت، پروتئین، چربی و خاکستر به آزمایشگاه ارسال گردید. نتایج بدست آمده در پایان دوره از آنالیز ترکیبات شیمیایی در تیمار شاهد به ترتیب 70/05، 18/54 و 5/26 برای پروتئین، چربی و خاکستر و برای تیمار 2 گرم در کیلوگرم 72/29، 17/18 و 6/05 بوده است که در این میان اختلاف معنی داری بین نتایج این دو تیمار به چشم میخورد (P ≤ 0. 05). بر این اساس دوز 2 گرم در کیلوگرم خوراک به عنوان دوز موثر پیشنهاد میگردد.
    کلیدواژگان: کپور معمولی، ریزجلبک، هماتوکوکوس، ترکیبات شیمیایی فیله، Cyprinus carpio مقدمه
  • وحید عیسوی، اسماعیل رضایی چیانه صفحات 91-101
    طی سال های اخیر،افزایش دما، کاهش بارندگی های فصلی و سالیانه و تغییرات کاربری و پوشش اراضی، مدیریت آب و حوضه آبخیز را تهدید می کنند. این شرایط می تواند منجر به توزیع نامتعادل منابع آب و از بین رفتن اکوسیستم های آبی نظیرتالاب ها و دریاچه ها شود. استفاده از تصاویر چند طیفی و چند زمانه سنجنده های سنجش از دورمی تواند در مطالعه و ارزیابی تغییرات مکانی و زمانی تالاب ها مفید باشد. در این تحقیق از داده های ماهواره لندست مربوط به سال های 1989، 2000، 2003، 2007، 2009، 2011 و 2013 برای پایش تغییرات کاربری و پوشش اراضی استفاده شد. داده-های بارش ایستگاه های سینوپتیک نیز برای تحلیل خشکسالیبه کار رفتند. یافته های تحقیق نشان می-دهند کهکاربری های منطقه مورد مطالعه و اقلیم محلی نوساناتی را در طی زمان داشته اند. به طوری که این تغییرات، بر روی اکوسیستم تالاب ها نیز تاثیر گذاشته و موجب نوسان مساحت آن در طی زمان شده است. ضریب همبستگی تغییرات اقلیمی با نوسانات مساحت تالاب ها 63-درصد می-باشد. علاوه بر خشکسالی، توسعه اراضی کشاورزی و مسکونی نیز در تغییراتتالاب ها موثر بوده و با آن همبستگی منفی دارند. تغییرات رشد گیاهان آبزی تالاب ها و توسعه اراضی کشاورزی در نزدیکی اکوسیستم تالاب ها، دارای ضریب همبستگی 5/91درصد می باشد. که موید ورود بی رویه کودها و سموم کشاورزی به تالاب ها می باشد. بنابراین،بیش‏ترین تغییرات ناشی از عوامل انسانی، مربوط به جامعه گیاهی اکوسیستم تالاب ها می باشد. به نظر می رسد، پهنه بندی حساسیت زیستگاه تالاب ها، مناطق نسبتا پایدار و آسیب پذیر را آشکار کرده و می تواند در مدیریت و حفاظت از اکوسیستم تالاب-ها به مدیران و تصمیم گیران کمک کند.
    کلیدواژگان: اکوسیستم تالاب، تغییرات اقلیمی، تغییرات کاربری و پوشش اراضی، خشکسالی
|
  • Shahram Sedaghathoor, Soheila Abdolalizade, Mehrdad Farrokhi Pages 5-14
    This experiment carried out to studythe potential of water hyacinth in the removal of heavy metals cadmium and lead. The trial was performed as randomized complete block design with 6 treatments in triplicates in fall 2011 in Rasht city. The treatments were tap water, 2ppm Cadmium chloride, 4ppm Cadmium chloride, 4ppm Lead chloride, 8ppm Lead chloride, Cadmium chloride (2ppm) Lead chloride (4ppm). Vegetative indexes (leaf size and sponge tissue diameter), leaf number, relative growth, bioconcentarion factor and metals content in plant tissues measured.Inductively Coupled Plasma(ICP) used to measure absorbed elementts.Results showed that water hyacinth grows naturally in high levels of heavy metals, especially cadmium and lead. The growth rate and leaf size of water hyacinth under 2 mgl-1 cadmium chloride was about 22% more than plant growth in control conditions (tap water). Lead and cadmium uptake by plants was higher than other treatments under concentrations of 4 ppm and 8 ppm respectively. It seems water hyacinth is a phytoremediation plant and it has removal capability of some dangerous heavy metals. Therefore, it can recommend in contaminated environments.
    Keywords: Water hyacinth, Heavy metal, Phytoremediation
  • Vahid Azizi, Seyed Mohsen Seyedan Pages 15-30
    Wetlands play an important role in survival of the human species and animals. Estimating the value of their existence will make growth and developmentof internal and external ecotourism development. The present study aimed to estimate the economic value of Shirinsu wetland in the Hamadan province using the method of the Zonal travel cost. Correlation and regression analysis used to conduct research. Data needed for research, such as the socio-economic, Tourists travel cost and distance to Shirinsu lagoon side, collected using a random sampling of 100 completed questionnaires were filledin the summer 2013. Data analysis performed by SPSS software. The results of statistical analysis between income levels and number of working days and lagoons to pay and entrance showed that they strongly and positively correlated. Also there was a strong and negative correlation between the number of visitors,travelcost and the distance for visit. Results showed respectively age, education, income visitors, cost and distance has a significant effect on the promenade. Estimation of Tourism Demand of Shirinsu wetlands also showed that the cost of travel, the amount of monthly income, Age and education levelare most significant factors( p
    Keywords: wetlands, Economic valuation, Zonal travel cost, Shirinsu, Hamadan
  • Omid Tabiee, Najmehi Ebrahim, Naseri Bahman Pages 31-46
    Bamdezh wetland with an area of 4000 hectares is located in48°35´ 34˝ E and 31°44´ 40˝ N northwest of Ahwaz city, Khouzestan provinceandsouthwest of Iran.This paper presents species diversity of wintering waterfowl and wader's fauna population in Bamdezh wetland for an eleven-year (2001-2011)monitoring duration. In order to study the overwintering diversity of birds, data from the censuses mid-winter bird counted according to the method of total count of Khuzestan department of environmental protection have been collected and analyzed. Data analysing for determine species diversity carried out by using Ecological Methodology and SPSS software.During an 11-yearperiod from 2001 to 2011, 345930 wetland birds composed of 69 species from 6 orders and 14 families of the bird’s fauna of Iran were observedduring this study. The most common species was the Eurasian Teal (Anascrecca) with a total number of 161252. The results indicated thatamong families of wintering waterfowl and waders, the largestfamily wasAnatidaewith 90.57percent abundance and the lowest was Sternidaewith 0.01 percent. In the period of study, year of 2007 with 150937 individuals has the highest population numbers and year of 2010 with 676 individuals has the lowest. The highest species richness recorded in years of 2007 with 46 species in this year. The results showed that in this periodwaterfowlfauna with 90.85 percent and wader's fauna with 9.15 percent respectively has the highest and lowest abundances. According to the results ofspecies diversity, the year of 2010 has the highest biodiversity of wintering waterfowl and wader's fauna in Bamdezhwetland and year of 2007 has the lowest biodiversity (P
    Keywords: Species diversity, Waterfowl, Wanders, Bamdezh wetland, Khouzestan
  • Nastaran Mollazadeh Pages 47-56
    This study done to identify themacrobenthose faunaofMarborstream in order to evaluateand river bio-assessmentof water..Samplescollectedfrom April 2012 to March 2013 by Surbersampler (40×40 cm). The collected benthos fixed in 4% formaldehyde solution and transferred to the laboratory. In each station while sampling, discharge and water temperature were also measured. The most frequent orders were Ephemeroptera, Tricoptera and Diptera. Among Diptera3 families of Chironomidae, Simulidae and Tabanidae had been dominant with the frequency of 64, 17 and 17 percents respectively. The maximum number of Ephemeroptera and Tricoptera seen in mid August, while in Diptera the maximum observed in May and early February. The decrease in the number of Diptera could be for water high discharge during March. Considering frequency of benthic fauna in different months, Ephemeroptera was dominant. However, in some station (esp. the 5th one) because of entering of village sewage to this part of stream,Diptera was dominant. The number of Diptera had a considerable decrease during summer because of vertical migration of this benthos from bottom to surface and feeding activity of benthos feeders in particular. Because of Marbor bed-stream, which is rubble-stony in most places, low amount of organic materials in water, there were not differences in stations. In addition, the water in Marbor stream has high quality. Occurrence of seasonal floods during early August causes significant decrease in the number of macro-benthos and macro-benthos diversity has declined in recent years than in the past.
    Keywords: Marbor Stream, Macrobenthos, Ephemeroptera, Tricoptera, Diptera
  • Amir Hossein Davami, Naser Moharamnejad, Seyed Masood Monavari, Mahmood Shariat Pages 57-72
    Municipal solid wastelandfill hasgreatpotentialto contaminatethe environment andhumanhealth effectsdue todecomposition, leachateand gases. Theeffectson theenvironmentifnotmanagedappropriately, will bringseveral damages on sensitive areas. Shadeganwetland is located in Khuzestan province in southwest of Iran. This wetlandis exposed to manyrisk factorsinternationally.Oneof the major factorsthreateningShadegan is disposalofurban solidwastein it. According to thedaily28.2tonsdisposalof solid wasteinwetland,ecological, fishing, economic values, settlementsandlivelihoods, it is important that evaluation ofselectioncriteriaof shadegan landfillbased onnationaland internationalenvironmental regulationsshould be done. This researchis based onfield studiesusingGISlayersaccording tonational and internationalregulations andstandardscarried outin 2013. Results showthat solid wastelandfill ofShadeganinconsistentwithnationalcriteria, butare morecompatiblewithinternationalcriteria. Overall, thelack ofconsistentnational and internationalstandardswas38.2percent. The mainparameterswhicharenotconsistent with Shadeganlandfill, include adjacent tothemain roads, water wells, residentialcentersandthe lagoon.
    Keywords: Municipal Solid wastes, Solid waste Landfill, Aquatic ecosystems, Shadegan Internation alwetland, Site evaluation
  • Gholam Ali Mozafari, Mahdi Narangifard Pages 73-82
    The occurrence of successive droughts, several dams on rivers, lakes and wetlands input, increasing utilization of water in the lakes surrounding areas with major problems of climate change that threatens the country's lakes and wetlandsare the major threatening factors for lakes and wetlands in Iran. The purpose of present research isstudy ofchangses in the size of Maharlou Lake through the data of temporal TM sensor Landsat Satellite on 20 March 1999 and 18 March 2009. Then the areas of lakes computed through satellite images using change and detection method by applying the supervised classification algorithm and Maximum Likelihoodon water level. The results showed that the lake area decreased to 107 square kilometers compared to 2009, which can attributed to 200 mm drop in rainfall in the given period. These conditions show that lake affected by rainfall inrecent years,which represent lakedryness in May (when rainfall was below the average(300mm)). Conversely, during the periods that rainfall was more than 400 mm, water condition filled with water throughout the lake.
    Keywords: Landsat Satellite, TM sensor, supervised classification, Maharlou Lake
  • Mojdeh Chelemaldezfoul Nejad, Mostafa Rohani Dezfouli, Mehran Javaheri Baboli, Mansoureh Ghaeni, Leyla Mohit Pages 83-89
    In the present study, the nutrition effects of Haematococcus microalgae powder (Haematococcus pluvialis)as a natural food and pharmaceuticalon chemical compositions of common carp (Cyprinus carpio) fillet studied.For this purpose, 240 finger length common carp fish with average weight about 18.21 ± 1.15 grams havefed in four separate treatments includes of 0, 2, 3.33 and 5.33 grams algal powder of Haematococcus per each kilogram of diet with three repeat, for 60 days in 12 Polyethylene tanks with 300-liter capacity. In the medium and the end of the course, 30 samples of dry fish fillet from each treatment chosedrandomly then sent to the lab to examine for chemical compositions such as protein, fat and ash. The results of chemical analysis for control treatments were 70.05, 18.54 and 5.26 and for 2 g/Kg treatment were 72.29, 17.18 and 6.05 for protein, fat and ash. Significant difference seen between these two treatments (P ≤ 0.05). According to the results, the dose of 2 grams algal powder of Haematococcus per each kilogram of diet can recommend as effective dose.
    Keywords: Common carp, Microalgae, Haematococcus, chemical composition
  • Vahid Esavi, Esmaeil Rezaei, Chianeh Pages 91-101
    Increase of temperature, decrease of annual and seasonal precipitation and Land use/Land Cover changes (LULCC) threaten water management and catchment basins.These conditions can lead to unbalanced distribution of water resources and destruction of aquatic ecosystems like wetlands and lakes. Using of multi-spectral and multi-temporal remotely sensed imageries can be beneficial to study and evaluate the spatial and temporal changes of wetlands. In this study, Landsat data of 1989, 2000, 2003, 2007, 2009, 2011 and 2013 used to monitor LULCC. The precipitation data of synoptic stations used for the drought analysis,Land uses of the study area and local climate exhibited fluctuations over time. These changes have also affected the wetland ecosystem and caused area of them swing over time. The correlation coefficient of the climate change with the fluctuations of wetlands area is 63%. Besides the droughts, the development of agricultural and residential lands was effective in wetlands changes, and has negative correlation with them. The correlation coefficient between aquatic plants growing of wetlands and the development of agricultural lands is 91.5%, which it confirms the arrival of fertilizers and pesticides in to wetlands. Accordingly, maximum changes caused by human intervention, corresponds to the plant population of wetland ecosystem. Zoning of sensitive wetlands habitat, reveals the vulnerable and relatively stable areas, and can help managers and decision makers in conservation of wetland ecosystems.
    Keywords: wetland ecosystem, climate change, Land use, cover changes, Drought