فهرست مطالب

پژوهش های ماهی شناسی کاربردی - سال دوم شماره 2 (تابستان 1393)

نشریه پژوهش های ماهی شناسی کاربردی
سال دوم شماره 2 (تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/09/13
  • تعداد عناوین: 8
|
  • منوچهر نصری *، سهیل ایگدری، حمید فرحمند صفحات 1-14
    این تحقیق با هدف بررسی تنوع ریختی درون گونه ای ماهی سبزوگ (Cyprinion watsoni) بر اساس روش ریخت سنجی هندسی در جنوب و جنوب شرق ایران به منظور درک برخی قابلیت های سازش پذیری ریختی این ماهی نسبت به عوامل محیطی انجام شد. طی عملیات نمونه برداری در تابستان 1391، تعداد 9 جمعیت شامل 270 قطعه ماهی سبزوگ از چهار حوضه آبریز جنوب و جنوب شرق ایران توسط الکتروشوکر صید و بلافاصله پس از بیهوشی در عصاره پودر گل میخک یک گرم در لیتر، در فرمالین 4 درصد تثبیت و به آزمایشگاه منتقل شدند. از نیم رخ چپ تمامی نمونه ها تصاویر دیجیتال تهیه شد. تعداد 15 لندمارک هم ساخت بر روی تصاویر تعریف و با استفاده از نرم افزار tpsDig2 رقومی سازی شدند. داده های شکل بدن با استفاده از روش های تجزیه و تحلیل مولفه های اصلی (PCA)، تغییرات شکلی متعارف (CVA) و تحلیل خوشه ای(Cluster Analysis) مورد بررسی قرار گرفتند. تفاوت های شکل بدن بین ماهی های تمامی ایستگاه های مورد مطالعه معنی دار بود (P<0/01). براساس نتایج جمعیت ماهیان، رود بستک از نظر شکل بدن از سایر جمعیت ها متمایز بودند. نمونه های قنات سرزه، ایلود، جگین و سرباز دارای ارتفاع بدن بیشتری بودند، جمعیت های رودخانه های ایلود، کش، ماشکیل، هلیل رود و جگین نسبت به سایر جمعیت ها دارای طول سر بیشتری بوده و نمونه های رودخانه های ایلود، هلیل رود و جگین نسبت به بقیه ارتفاع سر بیشتری داشتند. اما صفاتی که جمعیت رودخانه بستک را از سایرین متمایز کرد، داشتن کمترین ارتفاع بدن، طول سر بیشتر، موقعیت دهان بالاتر و ساقه دمی کوتاه تر بود. نتایج این مطالعه جنبه هایی از پاسخ های ریختی ماهی سبزوگ به فشارهای گزینش گر محیطی را آشکار ساخت که می تواند در مطالعات تبارشناسی و سیستماتیک این جنس بسیار مفید باشد.
    کلیدواژگان: انعطاف پذیری ریختی، تنوع شکلی، کپورماهیان، کپورماهی شکلان، ریخت سنجی هندسی
  • ساره ناظریان *، حسنا قلی پور کنعانی، حجت الله جعفریان، مهدی سلطانی صفحات 15-24
    امروزه با توجه به روند رو به رشد جمعیت جهان و نیاز انسان ها به دست یابی منابع پروتئینی متنوع و سالم، آبزی پروری می تواند به عنوان یکی از شیوه های تامین پروتئین مورد نیاز، نقش مهمی را ایفا کند. در این تحقیق تعداد 135 عدد فیل ماهی با متوسط وزنی 0/02±1/15 کیلوگرم در مرکز تکثیر و پرورش و بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری و گرم آبی شهید رجایی از تیر لغایت شهریور 1391 نگهداری شدند. ماهیان درسه گروه با نام های سیر (G)، آکیناسه آ(E) و کنترل (C) با سه تکرار توزیع شدند و به مدت 60 روز با جیره حاوی سیر و آکیناسه آمورد تغذیه قرار گرفتند. نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان داد که ماهیان تغذیه شده در تیمار E و G دارای بالاترین وزن نهایی و طول نهایی بودند و اختلاف معنی داری بین این دو گروه با گروه کنترل وجود داشت (P<0/05). همچنین نتایج مربوط به ضریب رشد ویژه، ضریب تبدیل غذایی و درصد افزایش وزن بدن، میانگین رشد، فاکتور وضعیت و سرعت رشد وزنی اختلاف معنی داری را در گروه سیر و آکیناسه آنسبت به گروه کنترل نشان داد (P<0/05). نتایج این تحقیق نشان داد افزودن سیر و آکیناسه آبه جیره غذایی فیل ماهی قابلیت تاثیرگذاری بالایی بر افزایش عملکرد رشد و کارآیی تغذیه در فیل ماهی پرورشی دارد و می تواند مکمل مناسبی برای جیره غذایی فیل ماهی باشد.
    کلیدواژگان: سیر، آکیناسه آ، فاکتورهای رشد، فیل ماهی (Huso huso)
  • محمدحسن گرامی *، داریوش عبداللهی صفحات 25-33
    خلیج فارس به دلیل قرار گرفتن در منطقه ای گرمسیری جزء مهمترین و پرتنوع ترین اکوسیستم های آبی جهان است. روش صید با تور ترال یکی از روش های صیادی در این اکوسیستم است که صید ضمنی بالایی دارد. این مطالعه با هدف دستیابی به درصد صید بازه های طولی کمتر از LM50 در سه گونه اقتصادی سنگسر، شوریده و حلوا سفید در صیدگاه های میگوی استان هرمزگان انجام گرفت. نمونه برداری توسط تور ترال میگو با اندازه چشمه کشیده 2 سانتی متر در کیسه تور انجام شد. در کل 16 تور اندازی انجام گرفت. بزرگترین و کوچکترین افراد به دام افتاده برای سه گونه سنگسر، شوریده و حلوا سفید به ترتیب 520 و 120، 360 و 240 میلی متر طول کل و 259 و 109 میلی متر طول چنگالی اندازه گرفته شد. آنالیز فراوانی طولی نشان داد که در ماهی سنگسر 92/85 درصد، ماهی حلوا سفید 80/39 درصد و ماهی شوریده 73/33 درصد از طول کل و چنگالی کل نمونه های بدست آمده، کوتاه تر از طولی بود که برای LM50 گونه ها در منابع مشخص شده بود. پیشنهاد می شود جهت جلوگیری از آسیب رسیدن به ذخیره این سه گونه روش های کاهش صید ضمنی، نظیر ابزارهای کاهنده صید ضمنی، در تور ترال میگو مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: LM50، صید ضمنی، تور ترال، استان هرمزگان، خلیج فارس
  • سیدعلی اکبر هدایتی*، محسن خلیلی، حامد غفاری فارسانی صفحات 33-40
    کادمیوم یکی از فلزات سنگینی است که به طور طبیعی در نفت خام و مشتقات آن وجود دارد. برای انجام این تحقیق، از 120 قطعه ماهی کاراس طلایی با میانگین وزنی 1/5 تا 2/5 گرم، در مرکز تکثیر و پرورش ماهی کاراس طلایی استان گلستان، مورد استفاده قرار گرفت. این آزمایش در 5 تیمار و هر تیمار با 3 تکرار در غلظت های مختلف کادمیوم (شاهد، 8/4ppm، 5/6ppm، 2/8ppm و 11/2ppm) که به صورت صفر (شاهد)، 25 %، 50 %، 75 % و 100 درصد LC50 کادمیوم انتخاب شده بود و مورد آزمایش قرار گرفت. در پایان روز هفتم از هر تکرار یک عدد ماهی نمونه برداری شده و لام برای بافت شناسی تهیه شد. نتایج بررسی بافت ها نشان دهنده وجود موکوس، چسبندگی لاملاهای ثانویه، تورم و جداشدن لایه پوششی، گرزی شدن لاملاها، کوتاه شدن لاملاها، هایپرپلازی سلول کلرید، شکستگی لاملاها و نازک شدن لاملاها بود. نتیجه کلی این پژوهش نشان داد که بافت آبشش درمعرض کادمیوم طی یک هفته با افزایش میزان سم و مدت در معرض قرارگیری، دچار ضایعه شده و بیشترین ضایعات در میزان بالای سم و در پایان یک هفته مشاهده شد. نتایج این تحقیق می تواند در ارزیابی اثرات هیستوپاتولوژیک محتمل حضور آلاینده های زیست محیطی از جمله فلزات سنگین در محیط زیست طبیعی با شرایط پرورشی ماهیان در آزمایشگاه مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: آلودگی، بافت شناسی، کادمیوم، کاراس طلایی، فلزات سنگین
  • مظاهر زمانی فرادنبه، سهیل ایگدری *، هادی پورباقر صفحات 41-54
    حضور-عدم حضور و فراوانی هر گونه ماهی در یک زیستگاه رودخانه ای به وسیله عوامل متعددی تحت تاثیر قرار می گیرد و همچنین آنها دامنه های خاصی از تغییرات هر فاکتور زیستگاهی را ترجیح می دهند. مطالعه حاضر با هدف بررسی مقادیر مطلوبیت ویژگی های زیستگاهی سس ماهی کورا (Barbus cyri) در رودخانه طالقان انجام پذیرفت. برای این منظور، فراوانی افراد بالای 90 میلی متر و تعداد 9 فاکتورهای زیستگاهی شامل عمق (سانتی متر)، عرض (متر)، شیب (درجه)، سرعت جریان (متربرثانیه)، قطر متوسط سنگ بستر (سانتی متر)، تعداد قطعات سنگ بزرگتر از 25 سانتی متر در هر کوادرت، شاخص سنگ بستر، درصد پوشش گیاهی ساحل و درصد پوشش جلبکی بستر در 33 ایستگاه از پایین دست به سمت بالادست رودخانه طالقان مورد سنجش قرار گرفت. براساس نتایج، مطلوب ترین زیستگاه برای سس ماهی کورا در رودخانه طالقان نواحی دارای عمق 60-50 سانتی متر، عرض 5-0 متر، سرعت 0/6-0/3 متر بر ثانیه، شیب 2-1/5 درجه، تعداد سنگ بزرگ (> 25) کمتر از 4 عدد، قطر متوسط سنگ بستر برابر 35-20، درصد شاخص سنگ بستر 7-5/5، پوشش جلبکی بستر کمتر از 2 درصد و پوشش درختی-درختچه ای در ساحل بود. همچنین شاخص سنگ بستر دارای بیشترین و عرض رودخانه دارای کمترین مقدار شاخص مطلوبیت بودند. محاسبه شاخص مطلوبیت زیستگاه نشان داد که رودخانه طالقان زیستگاه های بسیار عالی برای زیست گونه سس ماهی کورا می باشد.
    کلیدواژگان: فاکتورهای زیستگاهی، Barbus cyri، رودخانه طالقان، شاخص مطلوبیت زیستگاه
  • تکتم لوخی*، محمد هرسیج، حامد کلنگی میاندره، حجت الله جعفریان صفحات 55-64
    در سال های اخیر تحقیقات فراوانی در توسعه استفاده از مکمل های غذایی که در بالا بردن ایمنی و بهبود فاکتورهای رشد و تغذیه در آبزیان نقش دارند، صورت گرفته است. نوکلئوتید ها از جمله این مکمل ها هستند. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر نوکلئوتید جیره بر ترکیبات بیوشیمیایی لاشه و فاکتورهای رشد و تغذیه ماهی کپور معمولی انجام شد. بدین منظور، مکمل نوکلئوتید در سه سطح 0/05، 1، و 1/5 درصد به جیره غذایی اضافه شد و گروه شاهد با جیره فاقد نوکلئوتید تغذیه گردید. هر جیره به صورت تصادفی به یک تیمار با میانگین وزن اولیه ماهیان 0/2±4/74 گرم با سه تکرار اختصاص داده شد. پس از 8 هفته تغذیه، نتایج نشان داد که بیشترین غذای مصرفی در تیمار حاوی 1 درصد نوکلئوتید بوده است که با سایر تیمارها اختلاف معنی داری نشان داد (P<0/05). در سایر فاکتورهای رشد، نظیر میزان افزایش وزن، ضریب تبدیل غذایی، نرخ رشد ویژه و نرخ رشد روزانه اختلاف معنی داری بین تیمارها مشاهده نشد (P>0/05). در ترکیب شیمیایی لاشه، بالاترین میزان رطوبت در تیمار 1/5 درصد مشاهده شد که اختلاف معنی داری با سایر تیمارها داشت (P<0/05). در سایر ترکیبات لاشه نظیر مقدار چربی، پروتئین و خاکستر اختلاف معنی داری بین تیمارها مشاهده نشد (P>0/05). نتایج این تحقیق نشان داد که نوکلئوتید در سطوح 0/05، 1 و 1/5 درصد جیره تاثیری در بهبود فاکتورهای رشد و ترکیب لاشه ماهی کپور معمولی نداشته است که می توان این را ناشی از کوتاه بودن دوره پرورش و همچنین کم بودن مقدار نوکلئوتید مصرفی در این تحقیق دانست.
    کلیدواژگان: تغذیه، نوکلئوتید، رشد، ترکیبات لاشه، کپور معمولی
  • محمد برزگرخاندوزی، مصطفی شریفی ثانی، رضا اکرمی *، حسین چیت ساز صفحات 65-78
    در این تحقیق، تاثیر پودر پیاز در جیره بر پارامترهای رشد، ترکیب لاشه و شاخص های خونی ماهی کپور معمولی (Cyprinus carpio) مورد بررسی قرار گرفت. ماهیان با میانگین وزنی 1/9±18 گرم به صورت تصادفی و با تراکم 20 عدد در هر مخزن توزیع شدند. پودر پیاز در سطوح مختلف صفر (شاهد)، 0/5، 1 و 2 درصد به جیره پایه حاوی 39% پروتئین خام و 18% چربی خام افزوده شد. ماهیان به صورت دستی و دو بار در روز به میزان 5-3% وزن بدن به مدت 45 روز تغذیه شدند. در پایان دوره تغذیه، از ورید ساقه دمی ماهیان با استفاده از سرنگ خونگیری و شاخص های هماتولوژی (گلبول قرمز، گلبول سفید، هموگلوبین، هماتوکریت) و شمارش افتراقی گلبولهای سفید (نوتروفیل، لنفوسیت و مونوسیت) ارزیابی شدند. بهترین عملکرد رشد و کارایی تغذیه در جیره حاوی 0/5 درصد پودر پیاز بدست آمد اگرچه تفاوت معنی داری در مقایسه با گروه شاهد مشاهده نگردید (P>0/05). از نظر بازماندگی و میزان پروتئین لاشه تفاوت معنی داری بین تیمارها در طول دوره پرورش مشاهده نشد (P>0/05). لاشه مشاهده نگردید. کمترین میزان خاکستر (P>0/05) و چربی لاشه (0/05>P) در تیمار 0/5% پودر پیاز در جیره بدست آمد. بهبود مشخصه های خونی در تیمار 0/5 درصد پودر پیاز مشاهده گردید اگرچه تفاوت معنی داری بین تیمارها مشاهده نشد (P>0/05). نتایج نشان می دهد افزودن پودر پیاز در سطح 0/5% در جیره ماهی کپور معمولی می تواند اثر مثبتی بر عملکرد رشد، ترکیب شیمیایی بدن و بهبود شاخص های خونی داشته باشد.
    کلیدواژگان: پودر پیاز، رشد، ترکیب لاشه، خون، کپور معمولی (Cyprinus carpio)
  • سارا پاک نژاد، عادله حیدری *، حمیدرضا جمال زاده، حمید فغانی لنگرودی صفحات 79-92
    Alosa braschnikowii از فراوان ترین شگ ماهیان حوضه جنوبی دریای خزر محسوب می شود. این مطالعه به منظور مقایسه خصوصیات ریختی و شمارشی شگ ماهی در شش منطقه در حوضه جنوبی دریای خزر شامل: میانکاله، ساری، تنکابن، انزلی، رضوانشهر و آستارا به اجرا درآمد. در مجموع صفات ریختی و شمارشی 181 قطعه ماهی صید شده به وسیله پره ساحلی در آبان 1391 مورد بررسی و مقایسه قرارگرفت. در این مطالعه 33 صفت ریختی و 10 صفت شمارشی بررسی شد. داده های ریختی (پس از استانداردسازی)، توسط آزمون تجزیه به مولفه های اصلی و تابع متمایز کننده مورد تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل واریانس تک متغیره و آزمون کروسکال والیس نشان دادند که از 33 صفت ریختی مورد بررسی 32 صفت و از 10 صفت شمارشی 4 صفت در 6 ایستگاه مورد مطالعه، اختلاف معنی داری داشتند (0/05>P). نتایج تجزیه و تحلیل تابع متمایز کننده نشان داد که جمعیت ماهیان شش ایستگاه از یکدیگر متمایز هستند. نتایج آزمون تجزیه به مولفه های اصلی نشان دادکه جمعیت های شگ ماهیان این شش ایستگاه در صفات ریختی، در 6 فاکتور از یکدیگر متمایز هستند. به نظر می رسد جدایی جغرافیایی و شرایط تغذیه ای دلیل تفاوت این جمعیت ها باشد.
    کلیدواژگان: حوضه دریای خزر، صفات ریختی، صفات شمارشی، زیستگاه، Alosa braschnikowii
|
  • Manouchehr Nasri*, Soheil Eagderi, Hamid Farahmand Pages 1-14
    This study was conducted to investigate the interspecies morphological variation of Sabzug (Cyprinion watsoni) in response to environmental factors using geometric morphometrics method in Southern and Southeastern Iran. Hence¡ nine populations including 270 specimens of Sabzug were collected from four Southern and Southeastern basins of Iran during summer 2012 using electrofishing. The specimens were anesthetized in clove solution 1gl-1¡ fixed into 4% formalin and then transported to the laboratory for further examinations. The left view of specimens was photographed and fifteen landmark-points were defined and digitized on 2D images using tpsDig2 software. The shape data were analyzed based on Principal Component Analysis (PCA)¡ Canonical Variate Analysis (CVA) and Cluster Analysis (CA). The results revealed a significant difference between populations in terms of body shape (P
    Keywords: Phenotype Plasticity, Shape Diversity, Cyprinidae, Cypriniformes, Geometric Morphometrics
  • Sareh Nazerian*, Hosna Gholipour Kanani, Hojat Ollah Jafarian, Mehdi Soltani Pages 15-24
    Nowadays, with the growth of the world population and the need for people to achieve healthy variety of protein sources, aquaculture plays an important role in providing the required protein. In this research, 135 beluga with an average weight of 1.15±20.82 kg obtained from culturing and reproduction sturgeon center of Shahid Rajai and maintained from July to September 2012. The fishes were distributed in Echinacea (E), Garlic (G), and control(C) group with three replicates. The fish were fed a diet containing garlic and Echinacea for 60 days. The results of this study indicated that the fish in treatments E and G had the highest final length and weight with significant differences in comparison with the control group (P≤0.05). Also, food conversation rate, special growth rate, body weight increase, average daily growth, condition factor and velocity of weight showed a significant difference between Echinacea and Garlic, compared to control group (p≤0.05).The findings of the present study indicates that adding Echinacea and Garlic in beluga diet can induce positive impact on growth performance and feed efficiency in beluga and can be a good complement for begula’s diet.
    Keywords: Echinacea, Garlic, Growth factors, Beluga (Huso huso)
  • Mohammad Hasan Gerami*, Darioosh Abdollahi Pages 25-33
    Persian Gulf is one of the most important and most various aquatic ecosystems in the world due to its location in tropical area. Shrimp trawling is one of the fishing methods in such ecosystem that have high range of by-catch. This study aimed to achieve the percentage of less length frequency of LM50 in three commercially species, namely Pomadasys kaakan, Otolithes rubber and Pampus argenteus in Hormozgan shrimp fishing grounds using shrimp trawl fishery. Samples were taken by shrimp trawl with 2 cm stretched mesh size in codend. The entire operation was conducted by 16 trawling. The largest and smallest individuals trapped by trawling was 520 and 120, 360 and 240 mm total length and 259 and 109 mm fork length for Pomadasys kaakan, Otolithes rubber and Pampus argenteus, respectively. Analysis of length frequencies showed that for P.kaakan 92.85%, P.argenteus 80.39% and O.rubber 73.33 % of total length and fork length of all obtained samples, were shorter than the length were cited in references for LM50 of species. It is suggested to use by-catch reduction device to prevent damage on the stock of these three species in Persian Gulf.
    Keywords: LM50, By-catch, Trawl, Persian Gulf
  • Seyed Ali Akbar Hedayati*, Mohsen Khalili, Hamed Ghaffari Farsani Pages 33-40
    Cadmium is one of heavy metals that naturally are present in crude oil and its derivatives. For the purpose of this study, a total of 120 Carassius Auratus with the average weight of 1.5-2.5 gr. were collected from Goldfish Reproduction and Culture Center in Golestan province, Iran. This study had 5 treatments and 3 repeats for each treatment in dosage of 0, 2.8, 5.6, 8.4, 11, 2 ppm that were 0 (control), 25%, 50%, 75% and 100% of cadmium LC50. At the end of the seventh day one fish of each repeat and lam were sampled for histological study. The results of tissue studies showed mucus, secondary lamella fusion, epithelial lifting, clubbing, shortening of secondary lamella, chloride cell hyperplasia, lamella degeneration and thinning of lamellae. The overall result show that gill tissue was infected during one week exposure to Cd with the increase of exposure time and the amount of poison and that the highest amount of infection was observed in the high poison rate at the end of the week. The findings could be used to evaluate histopathological effects of heavy metals on natural ecosystems within experimental conditional laboratory.
    Keywords: Histology, Histopathology, Goldfish, Pollution, Heavy metals
  • Mazaher Zamani Faradonbe, Soheil Eagderi*, Hadi Poorbagher Pages 41-54
    Presence, absence and abundance of fish species in a river ecosystem are affected by various environmental factors. In addition, fishes prefer a specific range of ecosystem habitat factor changes. This study was conducted to assess the habitat suitability indices of Kura Barbel (Barbus ciry) in Taleghan River. For this purpose, the abundance and nine environmental parameters, including depth (cm), river width (m), slope (degree), water velocity (m/s), the average diameter of bedrock, number of stone larger than 25 cm in each quadrat,, index of substrate, percentage of riparian vegetation and percentage of algal cover in 33 stations from downstream to upstream were examined. The results showed that the most suitable habitat parameters for Kura Barbel in Taleghan River are regions with: depth in range of 50-60 cm, river width ranged 0-5 m, water velocity in a range of 0.3-0.6 m/s, slope in range of 1.5-2 degree, the number of large stones (> 25 cm) fewer than 4, the average diameter of bedrock in range of 35-20 cm, index of substrate in range of 5.5-7, algal cover with less than 2% and with riparian forest vegetation. The index of substrate stone had the highest and width river lowest, suitability indices. Habitat suitability index showed that the Taleghan Riveris is an excellent habitat for Kura Barbel.
    Keywords: Habitat parameters, Barbus cyri, Taleghan River, HSI
  • Toktam Lookhi*, Mohammad Harsij, Hamed Kolangi Miandare, Hojat Ollah Jafarian Pages 55-64
    In this study, the effect of nucleotides added to the diet on the biochemical composition of the carcass and growth factors and nutrition of common carp were investigated. To do so, Nucleotides complement in 3 levels of 0/05, 1, and 1.5 percent was added to the diet and the control group was fed a diet lacking nucleotides. The diets were randomly assigned to a treatment with an average initial weight of fish 4/74±0.2 with 3 replications. After 8 weeks of feeding, the results revealed that most of the dietary treatments was for the group containing %1 nucleotide showing a significant difference with other treatments (P0.05). In Chemical Composition of carcass, the highest moister rates was observed in the treatment of 1/5 percent, which was significantly different from other treatments (P0.05). The findings revealed that the nucleotides at 0.05, 1, and 1.5 percent of dietary factors did not affect the growth and carcass composition improvement of common carp, which can be due to the short growth period and also consumption of low amounts of nucleotides. Therefore, in order to achieve better results using higher levels of nucleotides in the common crap diet is suggested.
    Keywords: Nutrition, Nucleotides, Growth, Carcass composition, Common carp
  • Mohammad Barzegar Khandouzi, Mostafa Sharifi Sani, Reza Akrami*, Hosein Chitsaz Pages 65-78
    This study investigated the onion powder supplement in the diet of the Common carp (Cyprinus carpio) on growth, corpse composition and hematological parameters. Twenty fish, averaging 18±1.9 g., were randomly stocked into tanks. Onion powder was added to the basic diet of 39% crude protein and 18% crude lipid at the concentrations of 0, 0.5, 1 and 2%, as four experimental diets. Respectively by hand at a rate of 3-5% of body weight twice daily for 45 days. Blood samples were collected from caudal vein of apparently healthy fish at the end of trial using syringe and hematological indices (WBC, RBC, Hb, PCV, Neurophyl, Monocyte and Lymphocyte) were determined. The optimal growth performance and feed efficiency was observed in fish which were fed the 0.5% onion powder diet despite of no significant difference with the control group (P>0.05). There were no significant differences in survival rate among all groups (P>0.05). Also, no significant differences was observed in crude protein of corpse (P>0.05), while total lipids and ash decreased significantly at the concentrations of 0.5% onion powder (P0.05), although the fish fed the 0.5% onion powder diet showed an enhancement of blood variables compared to the other groups. In conclusion, it can be suggested that dietary inclusion of 0.5% onion powder was effective at improving growth, feed efficiency, body composition and hematological parameters of common carp.
    Keywords: Onion powder, Growth, Corpse composition, Hematological parameters, Common carp (Cyprinus carpio)
  • Sara Paknejad, Adeleh Heidari*, Hamidreza Jamalzadeh, Hamid Faghani Langroudi Pages 79-92
    Alosa braschnikowii, is abundant Clupeidae fishes in the southern Caspian Sea basin. This study was conducted to compare the morphometric and meristic characteristics of six populations of Alosa braschnikowii in the southern Caspian Sea basin including Miankale, Sari, Tonekabon, anzali, Rezvanshahr and Astara. In total 181 fish from the aforementioned stations (specimens were caught by beach seine in November 2012 from each station) were studied and compared for 33 morphometric and 10 meristic characteristics were examined. The extracted data were analyzed after data standardization using Principal Components Analysis (PCA) and Discriminate Function Analysis (DFA). Univariate analysis of variance and Kruskal-Wallis test among six populations revealed that 32 morphometric characters out of 33 and 4 meristic characters out of 10 characters studied were found to be significant (P≤0.05). DFA revealed that these six populations were distinct from each other in morphometric characters. PCA showed that these six populations are distinct from each other in 6 morphometric characteristics. These differences seem to be under the influence of geographical variation and feed conditions of the fish populations.
    Keywords: Caspian Sea basin, Morphological characteristics, Meristic characteristics, Habitat, A. braschnikowii