فهرست مطالب

دراسات فی العلوم الانسانیه - سال بیست و دوم شماره 2 (خریف 1438)

مجله دراسات فی العلوم الانسانیه
سال بیست و دوم شماره 2 (خریف 1438)

  • تاریخ انتشار: 1394/09/30
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مقاله مستقل
  • محمد عزیز احمدی*، غلامرضا جمشیدیها صفحات 1-16
    صنفت نظریه التطور والتغیر الاجتماعی لدی ابن خلدون عاده علی هامش النظریات الدورانیه او الدوریه التی تومن بمراحل ظهور الحضارات ونموها وتسامی ها وانحطاطها وزوالها فی النهایه. ولکن ما یبدو من خلال التعمق والتامل فی نص مقدمه ابن خلدون، ان هناک طریقین مختلفین ومترابطین فی الوقت نفسه وهما «التکامل الحضاری» و«التغییرات الدوریه للحکومه»، حیث یومن ابن خلدون من خلال تجنب اعتبار فکره مطلقا بالتکامل المتعدد الخطوط او المتذبذب لمسار الحضاره من جهه، والتغییر الدورانی او الانحطاطی للحکومات فی النطاق الحضاری العربی - الإسلامی فی عصره من جهه اخری. ویمکن الاستدلال بان التغییرات الدورانیه للحکومات تتحرک وتنشط فی داخل التغییرات التکاملیه للحضاره، وان تکامل الحضاره سوف یتخذ شکلا متذبذبا بسبب استناد تطوراته إلی اقتدار الحکومات. إن ترکیز ابن خلدون علی موضوع «انحطاط دول» هذا النطاق الحضاری، یمکن ان یعتبر منطلقا مستقلا لدراسه البلدان المسلمه والعالم الثالث من وجهه نظر علم الاجتماع، حیث یمکن ان یکون باعثا علی تامل علماء الاجتماع فی هذه البلدان فی قضایا اجتماعیه مثل الفساد الإداری والانحطاط وعدم الاستقرار السیاسی فی هذه البلدان فی العصر الراهن من دون التقلید والتبعیه التامه للإطارات النظریه الاجتماعیه الغربیه. وعلی هذا الاساس ایضا، فإن القضیه الاجتماعیه فی البلدان المسلمه والنامیه المعاصره هی نفس قضیه عصر ابن خلدون وفی الوقت نفسه، فإنها خضعت للدراسه من وجهه نظر ابن خلدون باعتباره مفکرا مسلما وعارفا بالقضایا الخاصه بالمجتمعات المسلمه والعربیه. وبعباره اخری، فإن امرا خاصا (فساد الدوله) تتم دراسته من ظاهره عامه (التغییر الاجتماعی) بنظره مستقله (نظریه انحطاط الدوله لدی ابن خلدون).
    کلیدواژگان: ابن خلدون، التغییر الاجتماعی، التکامل الحضاری، التغییر الدوری، الانحطاط
  • کاوس روحی برندق* صفحات 17-32
    یعد الإتهام بالکذب من اهم الشبهات الوارده فی الانبیاء والتی شاعت بین الالسن منذ قدیم الزمن بذریعه ظواهر بعض الآیات والروایات. فهذا البحث وبعد ان قام بتعریف کل من مفاهیم «الکذب» و«التوریه» و«المعاریض» حسب معناه فی اللغه والإصطلاح، فإنه یتعرض لمناقشه اربع شبهات تطرح فی کذب النبی إبراهیم (ع) وشبهه واحده تطرح فی کذب النبی یوسف (ع) وبعد عرض الحلول المتعلقه بهذه الشبهات یقوم التحقیق بتقییمها علی اساس المنهج الوصیفی التحلیلی، کما انه ینتهی إلی نظریه بهذا الشان تعالج الشبهه الوارده فی کذب النبی إبراهیم (ع) المقرون بالشرک وعباده النجوم بالقول بارتقاء مکانه إبراهیم (ع) التوحیدیه والشبهه الوارده فی تمارضه المصطنعه بالقول بتشخیص المرض والعلم بزمان المرض عن طریق النظر فی النجوم وهذا هو القول الصحیح الموافق لظاهر الآیه وکذلک یتم الجواب علی الشبهه الوارده فی کذب النبی إبراهیم (ع) فی کسر الاصنام وترک الصنم الاکبر، بالقول بکون الکذب للمصلحه او کونه توریه او من قبیل المعاریض. وبالنسبه إلی إدعاء کون زوجته ساره اختا له، الجواب لیس إلا کون الروایات الوارده فی هذا الخصوص مجعوله او کون القول توریه ومن قبیل المعاریض. واما بالنسبه إلی شبهه الکذب او تاییده فی قول یوسف (ع) الحل الموجه هو القول بکونه کذبا للمصلحه وذلک بإذن من الله تعالی شانه. واما جمیع المبررات المقترحه غیر هذه المذکوره فی الشبهات الخمسه، فإنها جمیعا غیر مبرره.
    کلیدواژگان: الانبیاء (ع)، العصمه، القرآن، الروایات، الکذب، إبراهیم (ع)، یوسف (ع)
  • طرح پژوهشی
  • معصومه کیانی*، محمود مهرمحمدی، علیرضا صادق زاده، محمود نوذری، خسرو باقری نوع پرست صفحات 33-52
    علی الرغم من ان «التربیه الروحیه لدی الاطفال» اخذت تنمو کفرع علمی فی الجامعات، إلا انها لم تحظ بالاهتمام فی النظام التربوی للجمهوریه الإسلامیه الإیرانیه. إثر ذلک وبسبب عدم توافر النماذج والنظریات العلمیه بالنسبه إلی النشاه الروحیه لدی الاطفال فی مجال التربیه، فسحت المجال لنشر بعض النظریات التربویه فی النمو والتی لا تشتمل علی البعد الروحی للاطفال. فمن هنا نجد من الضروری القیام بملء الفراغات فی مجال التنظیر التربوی. ویحاول البحث الحصول علی نموذج إسلامی فی مجال تربیه الاطفال الروحیه علی اساس فلسفه التربیه للجمهوریه الإسلامیه الایرانیه بما تحتوی علی ابعاد وجودیه ومعرفیه وقیمیه وإنسانیه. ویظهر من هذا النموذج ان مفهوم التربیه الروحیه للاطفال مفهوم شامل یستوعب جمیع شوون حیاه الطفل وله مستویات مختلفه فیما قبل الدیانه وبعد الدیانه. وعلی اساس هذا النموذج، فإن الطفل یبنی لنفسه المعنی ویستجده. واسلوب هذا البحث وفی بیان مفهوم التربیه الروحیه للاطفال، اسلوب التحلیل الإستعلائی، وفی إستنتاج الاصول التربویه، اسلوب الاستنتاج القیاسی ل «فرانکنا».
    کلیدواژگان: النموذج الإسلامی، التربیه الروحیه، الطفل، الانتولوجیا (علم الوجود)، الإبستیمولوجیا (نظریه المعرفه)، الاکسیولوجیا (علم القیم)، الانثربولوجیا (علم الإنسان)
  • مرتضی زارع برمی*، محمد صالح شریف عسکری، صغری فلاحتی، حامد صدقی صفحات 53-72
    الشاعر «مظفر النواب» هو الإنسان الذی یومن بان له رساله، ویعرف کیف یودی هذه الرساله کامله لخدمه قضایا امته. فمن هذا المنطلق، فإن هذه الدراسه محاوله لإلقاء الضوء علی شعر الرفض فی الادب العربی المعاصر من خلال شعر الشاعر العراقی المعاصر «مظفر النواب»، علی اعتبار انه من اهم المتمردین السیاسیین، وسندرس تلک القصائد التی نبتت فی ظلال الرقابه، والناجیه من مقص الرقیب، والمنع، والقمع، والحصار، والتقیید، والتعذیب، تلک القصائد المهربه من وراء القضبان، ومن المصادرات المختلفه. اما المنهج المتبع فی هذا البحث فهو المنهج الوصفی التحلیلی الذی یعنی بمکونات النص الموضوعیه، علی اعتبار ان النص مثیر، وهادف، کما اعتمد المنهج الإستقرائی التحلیلی فی شرح النصوص الشعریه. ویستخلص البحث إلی ان الرفض فی شعر النواب هو فکره لحیاته الماساویه التی عاناها من جراء ثورته ضد الحکم وتضحیاته لإنقاذ شعبه؛ ومن جهه اخری یکون الرفض صوره تدل علی طموحات الثوری فی العراق خاصه وفی البلاد العربیه عامه، حیث إن استخدام الشخصیات الرمزیه التراثیه والمعاصره، تدل علی الانظمه الإستبدادیه وعلی ثوره الشعب وعلی انتصارهم فی غد لیس ببعید.
    کلیدواژگان: الادب السیاسی، شعر التمرد، مظفر النواب، الشعر العراقی الحدیث، الرفض
  • مقاله مستقل
  • مریم جلایی*، هاشم محمد هاشم صفحات 73-94
    تمثل العادات والتقالید النوبیه رافدا من روافد الثقافه الشعبیه المصریه، بحیث تجلت العادات والتقالید والموروث النوبی فی الاعمال الروائیه للروائیین النوبیین والتی کان یغلب علی ها رفض بعض الروائیین لجمود هذه العادات والتقالید التی یغلب علی بعضها الجهل والتعصب، حیث کانت هذه العادات والتقالید ثابته لاتقبل التغییر إلا فی حدود معینه، وتعد روایه «اللعب فوق جبال النوبه» للروائی «إدریس علی» من الروایات التی عبرت بکل وضوح عن إشکالیه التقید بالعادات والتقالید وعدم الانفتاح علی العالم الخارجی بواسطه طرق اتصال متعدده، هذا بالإضافه لفکره الصراع الثقافی القائم بین شمال مصر وجنوبها. وتتبنی هذه الدراسه بالمنهج الوصفی - التحلیلی دراسه الثابت والمتغیر فی العادات والتقالید الشعبیه النوبیه فی روایه «اللعب فوق جبال النوبه» وفقا لنظریه الاتصال والتغییر الاجتماعی خاصه عبر الاتصال المباشر المتمثل فی الاحتکاک المباشر بین الافراد. ومن اهم ما وصل إلیه البحث هو ان بطله الروایه «غاده» باحتکاکها المباشر باهالی النوبه استطاعت تحریک تقالیدهم الصارمه الجامده، وذلک بامتلاکها سمات تمیزها عن العناصر الوافده إلی قریه «مالتی» وهی مسرح احداث الروایه. ویمکننا اختصار محاولاتها للتغییر فی امرین؛ اولهما تشجیع فتیات القریه فی تغییر مظهرهن الخارجی وشکل تسریحه شعرهن، والثانی تعلیمهن مبادئ الکتابه والقراءه ومن ثم طریقه تفکیرهن نحو انماط الحیاه بالقراءه.
    کلیدواژگان: الادب المصری المعاصر، الروایه النوبیه، إدریس علی، العادات والتقالید النوبیه، التغییر، الاتصال الاجتماعی
  • محمد فراس، اصغر فهیمی فر* صفحات 95-112
    لقد تم إجراء هذه الدراسه حول سوال جوهری وهو انه إذا کان من المفترض تالیف سیناریو یدور حول «شخصیات المعصومین المقدسه مثل النبی والائمه الاطهار (ع)» فإن ای شکل ونمط او نموذج تقنی یجب ان یتبعه السیناریو؟. إن نماذج صناعه سیناریوهات السینما الکلاسیکیه عاده معتمده علی النموذج الارسطی، حیث إن هذه النماذج نظرا للاصول الفلسفیه والمتطلبات الثقافیه لا یمکن ان تکون صیغه مثالیه مناسبه لإیجاد الشخصیات القدسیه مثل المعصومین (علیهم السلام). وذلک اولا لانه لایمکن إظهار شخصیه المعصوم وثانیا لان شخصیه المعصومین ثابته ومستقره، الامر الذی یتعارض مع التوصیف الرئیسی للشخصیات المکتوبه عاده فی السیناریوهات حیث تکون الشخصیات بشکل عام غیر ثابته ومتقلبه . وفقا للجوانب العدیده فی هیکل النص السینمائی (مثل نوعیه الدراما، کتابه السیناریو، دراسه الشخصیه، کتابه الحوار...) ترکزت هذه الدراسه فقط علی « دراسه الشخصیه » فی السیناریو بحیث إنه عن طریق إحصاء وجمع الخصائص التقنیه ومتطلبات دراسه الشخصیه وطابعها فی السیناریو یتم تقییم فعالیتهم فی بناء شخصیه المعصومین. تم التوصل وفق هذه الدراسه إلی انه لیس لدی اسلوب معالجه الشخصیات فی الدراما الهولیودیه والارسطوئیه القابلیه التامه والکامله لطرح شخصیه المعصومین ویلزمها اسالیب وتغییرات جمالیه. بالإضافه إلی ان حل المشکلات المذکوره فی المقاله لیست ممکنه من خلال کتاب سیناریو الافلام فقط وإنما یجب علی الفقهاء واصحاب العلم فی هذا المجال ان یجدوا حلولا للمشکلات والإبهامات الفقهیه حتی یستطیع کاتب النص ان یبدع فی محیط واضح المعالم. کما توصلنا إلی انه من الممکن ان تستعمل بعض التجارب والإبداعات الموجوده فی السینما الغربیه للخروج من الفضاء المحدود فی تجاربنا علی ان نتوسع فی إمکاناتها الإبداعیه.
    کلیدواژگان: نمط السیناریو الارسطی، دراسه الشخصیه، الشخصیات المعصومه، التحدیات الموجوده
  • علی حاجی خانی* صفحات 113-128
    نهج البلاغه من اعظم الکتب الدینیه بعد القرآن الکریم، ولیست الخطب والرسائل والمواعظ والحکم المتوافره فیه إلا نبراسا، منهاجا منیرا یستهدی به البشر ویاخذ النور ویهدی به إلی سبیل الرشاد، ذلک لان ما ورد فیه، خلاصه سنن النبی وقد ابان الإمام عن فصاحته وبلاغته باجمل واروع ما یمکن ان یقوله البشر. وبمرور الزمن قام المشککون بطرح بعض الشکوک والشبهات فی مدی اصالته ودقه محتواه. من هذا المنطلق فإن من اهم الشبهات اللفظیه او الشکلیه الوارده علی نهج البلاغه، هی شبهه السجع وتنمیق الکلام، کما قال بعض المشککین فی نهج البلاغه إن فیه من السجع والتنمیق اللفظی مالم یعهده عصر الإمام علی (ع)، ولاعرفه، وإنما ذلک شیء طرا علی العربیه بعد العصر الجاهلی وصدر الإسلام. ففی هذا المقال یتناول الباحث هذه الشبهه ویسعی إلی الرد علی ها وفقا للمنهج الوصفی التحلیلی، مشیرا إلی مدلول السجع ومدی تواجده فی النثر الجاهلی والإسلامی، و فی القرآن الکریم و فی کلمات الرسول الاعظم (ص) والخلفاء قبل الإمام (ع)، بید ان السجع لم یکن غایه الإمام فی النهج، وادی إلی روعه التعبیر وجوده الإلقاء وجلال الشخصیه وسمو الفکره ولیس ما فی کلام الإمام(ع) من الخطب والرسائل والحکم کله مسجوعا ،بل تاثر الإمام(ع) باسلوب القرآن الکریم وکلام النبی الکریم (ص) وهما من العوامل الموثره التی دفعت الإمام ان یسجع فی کلامه احیانا ویترکه حینا آخر.
    کلیدواژگان: الإمام علی(ع)، السجع، نهج البلاغه، تنمیق الکلام
|
  • Mohammadaziz Ahmadi *, Gholamreza Jamshidiha Pages 1-16
    Ibn-khaldun,s social change theory has been often classified as cyclic theoty of social changes that has three stages includes in generation, growth and progress and ultimately regressive and decadence. But, what is inferred by rethink in text of Ibn-khaldun,s Moghaddame, are two different courses,as interrelated to each other, “civilizational evolution” and “cyclic changes of state.Avoiding make absolute his ideas, Ibn-khaldun believes in multilinear or fluctuating evolution of civilization procedure, on the one hand, and cyclic/decadence change of states in the domain of Arab-Islamic civilization of his time on the other hand. It can be argued that cyclic changes of state processes and continues in framework of civilizational evolution, and because of relay civilization on level of state powerfulness, its changes are fluctuating form. Ibn-khaldun,s focus on decadence problem of state in the domain of Arab-Islamic ,can be seen as independent foundation for sociology of Islamic and thired world countries that without mimesis and total dependency to thoritical framework of western sociology, is consentrated on social problems of these countries.
    Keywords: Ibn-khaldun, social changes, civilizational evolution, cyclic changes, decadence
  • K. Roohi * Pages 17-32
    Lying doubt is the most serious doubts about the divine prophets that has long been fueled by resorting to the conspicuity of some verses and traditions. In this paper after specifing concepts of Lying and Dissimulation in terminology and technical expression, analysis four doubt of lying related to Prophet Ibrahim and a doubt of lying Prophet Yusuf (pbuh) and assessed the solutions proposed. In response to the question of lie mixed with Shrek and the Sabian’s Prophet Ibrahim, we accepted promotion of monotheistic position of Abraham’s solution, and in the case of malingering false; he perceives diagnosis disease or its tim by looking at the stars and this solution adjusts with the apparent of verses. And lying about breaking the large idols, is justified by white lie by virtue of dissimulation. And named his wife Sarah as his sister, all traditions are fictional. And in case of doubt or approval lies by prophet Yusuf (pbuh), white lie is a solution and also it was justified by the permission of Allah. Other solutions about all every five doubts are unjustified.
    Keywords: Immunity, Prophets (PBUH), lies, Yusuf, Ibrahim (pbuh), The Quran, Narrations
  • M. Kiyani * Pages 33-52
    While the era of spiritual education for children in the West is developing as an academic field of enquiry but attention to it in educational system of the Islamic Republic of Iran and in academic researches is inconsiderable; The lack of models and theories for addressing spiritual development in the context of education span development theories that did not include the spiritual. So, there are theoretical gaps to be filled. Accordingly, this research suggests and designs an Islamic model for children's spiritual education based on philosophy of education of the Islamic Republic of Iran and Islamic teachings. For the purpose, in the first section of the paper, the concept of spirituality is explored based on Philosophy of Education of the Islamic Republic of Iran and then three main worldviews in relate to spiritual education for children in the West are explored and critiqued. So according to the theoretical foundations of formal and general education of the Islamic Republic of Iran, the concept of children's spiritual education is explored in dimensions of ontology, epistemology, axiology and anthropology. In the second section of the paper, its educational principles and methods using the Frankna induction is derived.
    Keywords: the Islamic model of spiritual education Children, ontology, epistemology, axiology, anthropology
  • Morteza Zare Beromi *, Soghra Falahati Pages 53-72
    Navab is a dissident poet and political thinker. He believes that he has responsibilities in relation to the Arab community and the Arabic governments. The present study is an attempt to study rebellion poem in Arabic Contemporary Literature, Assuming that he is one of the political opposition Arab governments, so in this article we will study poetry which was written in the space of censorship prohibition, repression, imprisonment and torture and has entered the community despite crackdown. Particular method of research is descriptive analytical. The writer’s perspective is based on: Subject and content of the poem, is a Motivational and purpose. Also we used deductive and analytical methods, Because Subject paper is the Intellectual, political, and psychological. This study is built the main question; what is the terms and concepts, rebellion poem in poetry navab? The findings show; 1. Protest and reflection that is illustrator poet suffering, which is imposed the poet for against tyranny and freedom of people; 2. Protest poetry is a reflection of dreams revolutionaries in Iraq and other Arabic countries; 3. Concepts human codes are focused on authoritarian regimes and Arabic revolutions and win them over domineering powers.
    Keywords: Political Literature, rebellion poem, navab, Iraqian Contemporary Poetry, defiance
  • M. Jalali *, H. Mohamadhashem Pages 73-94
    Traditions and manners of Nuba is part of Egyptian’s culture which is emerged in novelists’ works of Nuba in various ways and most of the times they have been denied and objected; because ignorance and prejudice govern them, is routed in their culture and except in very few cases, they never change. The novel “playing over Nuba Mountains” by Edris Ali is one of the Novels which is clearly analyzed the problem of fidelity to the manners and traditions and of course disaffiliation of the people with external world. It is also illustrated cultural difference of north and south of the Egypt.Hence, present study has studied manners and traditions of the novel “playing over the Nuba Mountains” and analyzed its constant and diverse factors according to the theory of social relationship and alteration. The most important consequence of the study is that novel’s champion, “Ghade”, could break their deep and constant traditions and this success is indebted to Ghade’s unique properties which diversified her from other non Nubi people who were on Malti, the place of the novel’s incidences. The most crucial alterations because of her presence, can be summarized as two main cases: the first one is encouraging the girls of the village to change their appearance and hair style and second one is instructing them how to write and read. Therefore, their theory of life changed.
    Keywords: Egyptian Novel, Edris Ali, Nubi traditions, manners, alteration
  • A. Fahimifar*, M. Faras Pages 95-112
    This study is based on this question, that if it would be required to write a screen play about Islamic and Shiah infallible leaders (Imams), then what would be the suitable model for this. The classic model, in this regard often based on the Aristotle model, is not enough and ideal to present the infallible Islamic characters. This is because it is forbidden to show the face of the Islamic infallible characters in film, and also according to Shiah believes they have static characters in which they are incompatible with the Aristotle’s characterization model. This study focuses on the characterization aspect in screenplay throw the assessment of the technical capacities in classical screenplay aiming to answer this question that how much these techniques could represent the character of the infallible Shiah leaders. The hypothesis of this study is based on this point that the technical capacity of the Aristotle model in screenplay is more proper to show the secular character rather than to represent the holy and infallible character. We have to change the essence of such models founding some new technical capacities and introduce a specific novel model. It has been reached in this study that the characterization models in the Aristotle and Hollywood drama cannot display the Islamic infallible figure, which needs different methods and aesthetic changes. Also, concerning the several problems mentioned in this article, not only scenario writers must look for solutions, but also Islamic scholars, specialized in jurisprudence and Sharia’a, should interfere in resolving the obstacles and suspicions raised in this study, in order for the scenario writer to innovate within a clearly defined perimeter. We also concluded that it is possible to benefit from some of the experiences and innovations in the Western cinema in order to surpass the limited space of our experiences provided that we must expand our creativity potential.
    Keywords: Aristotle's screenplay model, Characterization, holy characters, the faced challenges
  • Ali Hajikhani * Pages 113-128
    The age of Maturity is one of the most important issues in Muslim Juridical books argued under a specific chapter called "Hijr". Since Muslim jurisprudents (Shia or Sonny) discuss the issue of "Those who are not allowed to use their property" under cited chapter, and an underage is not allowed to use his/her property, Maturity qualifications and age (for male, female and neuter) is discussed in Hijr chapter. The author's Concern here is to make a juridical Disquisition by studding Quranic verses, tradition and Muslim jurisprudent's Ideas about male Maturity through Library methods. Thus there will be a study on the effective words, a probe on Shia/Sunni jurisprudent's ideas to demonstrate that there is no consensus (Ijma) about the age of Maturity for male and a discussion on related Quranic verses to show there is no specific indication of age inside them. After that the author discusses related traditions in nine chapters and herein traditions showing the ages 13 and 15 for Maturity are carefully checked (whether they could be the age of maturity). Then accepting related traditions showing the age of 15 for male Maturity, with regard to the existence of "evidential problems of traditions, lack of implication in some traditions and the dissimulation (Taghiia) in some others (not considering the Famous judicial decree (Fatwa) which is given according them)" has been known incorrect and usage of famous assertion "Consensus (Ijma), reputation (Shuhra) and Acquaintance (Biraah)" has been known Incomplete. [Finally] The conclusion of this research is "no specific age is circumstantial evidence (Imarah) in this issue" and with using "diversity of jurist's opinions, lack of Quranic reasoning and dispersion of the tradition about Maturity" the author tries to omit age from being a subset for Maturity qualities.
    Keywords: maturity, maturity age, male maturity, Verses of Legislature (Al-Ayat-Ul-Ahkam), jurisprudence, judicial decree of jurisprudents, tradition, The Quran