فهرست مطالب

نشریه علوم و فنون شیلات
سال چهارم شماره 4 (پیاپی 13، زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/12/18
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مقاله پژوهشی
  • نصرالله احمدی فرد، امیر توکمه چی، مسعود مهرابی صفحات 1-17
    تاثیر3 نوع پروبیوتیک (Lactobacillus plantarum، L.casei و Bacillus subtilis) بر رشد و بقای ناپلی آرتمیا،A. fransiscana، در مواجهه با باکتری بیماری زایVibrio campbellii در شرایط نوتوبیوتیک بررسی شد. تعداد 1560 عدد ناپلیوس به طورمساویبه 78 لوله فالکون حاوی30 میلی لیتر آب اتو کلاو شده با شوری ppt 70 منتقل شدند. تیمارها شامل یک شاهد (جلبک دونالیلا) و 12 تیمار از 3 باکتری پروبیوتیکی (هرکدام با جایگزینی های 25%، 50%، 75%، 100%) با 6 تکرار بود. در روز ششم میزان بقا، طول ناپلی ها و شمارش پرگنه باکتری های موجود در بدن ناپلی ها بررسی شدند. مواجهه با باکتری V. campbellii در روز ششم انجام شد. بیشترین طول ناپلی در تیمار 25% باکتری L. plantarum و 75% جلبک دونالیلا مشاهده گردید(05/0p<). بیشترین میزان بقا در ناپلی پس از 24 و 48 ساعت مواجهه با باکتری V. campbellii در تیمار 100% باکتری L. plantarum و کمترین درصد بقا در تیمار 100% جلبک دونالیلا مشاهده شد. نتایج حاصل از شمارش پرگنه باکتری ها در روز ششم اختلاف معناداری بین تیمارها نشان داد(05/0p<). بیشترین تعداد پرگنه در تیمارهای 100% باکتری B. subtilis و L. casei بود. کمترین تعداد پرگنه باکتری ها در تیمارهای 25% باکتری L. plantarum و L. casei 75% جلبک دونالیلا مشاهده شد. نتایج نشان داد که استفاده از باکتری L. plantarum با جایگزینی 25% با جلبک دونالیلا عملکرد بهتری نسبت به باکتری های L. casei و B. subtilis دارد.
    کلیدواژگان: پروبیوتیک، Artemia fransiscana، باکتری بیماری زا، گنتوبیوتیک
  • حدیث امیری، بهاره شعبان پور، کاوه رحمانی فرح صفحات 19-34
    اثر نگه داری ماهی کپور نقره ای منجمددر دمای C°20- در فواصل زمانی 0، 2، 4، 6 ماه بر خواص کیفی پودرسوریمی تولیدی بررسی شد. ویژگی های کیفی پودر سوریمی تهیه شده با سنجش ترکیب شیمیایی، تغییر رنگ، ارزشیابی حسی، چگالی، ظرفیت جذب روغن، ظرفیت نگه داری آب،درصد حلالیت پروتئین، ظرفیت امولسیونی و پایداری امولسیون، ظرفیت و پایداری کف، توانایی تشکیل ژل و میزان تیوباربیوتیک اسید آنالیز گردید. بررسی. نتایج بیانگرکاهش معنادار (05/0p<)اکثر شاخص ها در تیمارها نسبت به شاهد بود، به طوریکه ظرفیت نگه داری آب و درصد حلالیت پروتئین تیمارها طی دوره نگه داری تا ماه ششم به ترتیب از 4/13 به 46/10 میلی لیتر بر گرمو از 42/7 درصد به 82/4 درصدکاهش یافت.همچنین تیمارها به لحاظ ثبات کف پایدار نبودند. میزان چگالی و تیوباربیتوریک اسیدTBA))در تیمارها با گذشت زمان روند افزایشی معنا داری داشتند(05/0p<). با توجه به نتایج به دست آمده و از دیدگاه ارزیابان حسی، تولید پودر سوریمی با کیفیت مطلوب از ماهی کپور نقره ای منجمد، تا ماه چهارم نگهداری ماهی در دمایC°20- درجه می باشد.
    کلیدواژگان: ماهی کپور نقره ای، منجمد، خواص کیفی، پودر سوریمی
  • سیده صدیقه بابایی، عبدالمحمد عابدیان کناری، مهدی هدایتی، محمد علی یزدانی ساداتی صفحات 35-50
    در مطالعه حاضر، تاثیر سطوح مختلف ماکرونوترینت جیره بر تغییرات اسیدهای چرب، چربی بدن و فعالیت آنزیم لیپاز در تاس ماهی سیبری بررسی شد. در این آزمایش، یک گروه از 180 قطعه بچه تاس ماهی سیبری (وزن اولیه 5±30 گرم) با 4 جیره با سطح انرژی یکسان تغذیه شدند. جیره ها به ترتیب LP-St (پروتئین پایین و نسبت کربوهیدرات به چربی بالا)؛ HP-St (پرتئین بالا و نسبت کربوهیدرات به چربی بالا)، LP-L (پروتئین پایین و نسبت کربوهیدرات به چربی پایین) و HP-L (پروتئین بالا و نسبت کربوهیدرات به چربی پایین) نام گذاری شدند. ماهیان به مدت ده هفته و در سطح اشباع تغذیه شدند. نمونه برداری از بافت بدن و همچنین روده بچه ماهیان صورت گرفت. در این مطالعه از دو منبع روغن ماهی و روغن آفتاب گردان با نسبت یکسان به عنوان منبع چربی جیره استفاده شده است. ترکیب اسیدهای چرب HUFA در جیره HP-St و LP-L به ترتیب بیشترین و کمترین مقدار بودند. نتایج نشان داد ترکیب اسیدهای چرب بافت بدن به طور معناداری تحت تاثیر ترکیب اسیدهای چرب جیره هستند (5/0>p). جیره هایی با پروتئین و کربوهیدرات بالا سبب تجمع SFA و MUFA در بافت این ماهیان شده است. در تاس ماهیان تغذیه شده با جیره محتوای چربی بالا، محتوای PUFA در بافت بدن افزایش یافت. نتایج این مطالعه نشان داد تجمع چربی در بافت بدن تحت تاثیر میزان کل محتوای چربی جیره می باشد و فعالیت آنزیم لیپاز در روده تاس ماهی سیبری در جیرهLP-L تحت تاثیر میزان کم HUFA، کاهش یافته است.
    کلیدواژگان: تاسماهی سیبری، اسید چرب، لیپاز پانکراسی، لیپید
  • عباس زمانی صفحات 51-63
    اثر یون های فلزی، سورفاکتانت ها، عوامل اکسیدکننده و مهارکننده های آنزیمی بر فعالیت آنزیم های تریپسین و کیموتریپسین بچه ماهی نورس آزاد دریای خزر بررسی شد. یون هایK+ وNa+ نسبت به نمونه شاهد اثر معنا داری بر کاهش فعالیت آنزیم تریپسین و کیموتریپسین نداشت(05/0p>). یون هایCa2+وMg2+سبب افزایش معنا دار و یون هایMn2+،Cu2+،Ba2+،Co2+،Zn2+،Fe2+ وAl3+ باعث کاهش معنا دار فعالیت آنزیم تریپسین و کیموتریپسین شدند(05/0>p). سورفاکتانت های ساپونین و اسید تاروکولیک باعث افزایش معنا دار در فعالیت آنزیم تریپسین و کیموتریپسین نسبت به شاهد شدند(05/0>p)، ولی سدیم کولات افزایش معنا داری را بر فعالیت آنزیم تریپسین و کیموتریپسین نشان نداد (05/0p). فعالیت آنزیم تریپسین و کیموتریپسین نسبت به شاهد در حضور مهارکننده های SBTI، PMSF و پاراآمینوبنزآمیدین کاهش معنا داری داشت (05/0>p). مهارکننده های TPCK، پپاستاتینA، یدواستیک اسید، EDTA و بتامرکپتواتانول بر روی فعالیت آنزیم تریپسین در مقایسه با شاهد کاهش معنا داری نداشتند(05/0p). فعالیت آنزیم تریپسین در حضور مهارکننده TLCKکاهشیمعنا دار نشان داد (05/0>p). اثر مهارکننده های TLCK و پپاستاتینA روی فعالیت آنزیم کیموتریپسین در مقایسه با شاهد کاهش معناداری نداشت (05/0 کلیدواژگان: بچه ماهی نورس، آزاد دریای خزر، عوامل شیمیایی، کیموتریپسین
  • حسن ساربان صفحات 65-73
    چرخه زندگی اسکویید دم کوتاه،Euprymnahyllebergi از خانواده Sepiolidae، با تفریخ تخم ها و پرورش نوزادان در دمای 5/0±5/28 درجه سانتی گراد و شوری 38-37 در هزار، در ایستگاه تحقیقات شیلاتی نرم تنان بررسی شد. پس از 2±13 روز انکوباسیون، اسکویید نوزاد با طول مانتل 05/0±23/2 میلی متر و وزن 1±4 میلی گرم از تخم بیرون آمد و با آرتمیا، میگوی مایسید و پست لارو میگوی وانامی تغذیه شد. نوزاد در مدت 30 روز به طول 18/1±94/5 میلی متر و وزن 16±254 میلی گرم، در مدت 60 روز به 87/1±96/13 میلی متر و 213/0±214/2 گرم، و در مدت 90 روز به 33/2±14/18 میلی متر و 548/0±234/4 گرم رسید. در مدت 109 روز که طول اسکویید به 64/2±12/20 میلی متر و وزن 204/1±849/5 گرم رسیده بود، اولین جفت گیری و در روز 110 تخم گذاری صورت گرفت و هر ماده به طور متوسط 10±70 عدد تخم گذاشت. ماده ها 4-2 روز و نرها 15-7 روز پس از تخم گذاری از بین رفتند. نتایج کلی نشان داد که عمر این نوع اسکویید کوتاه بوده و به راحتی در شرایط آزمایشگاهی نسل بعدی خود را به وجود می آورد.
    کلیدواژگان: اسکویید دم کوتاه، چرخه زندگی، تفریخ تخم، تخمگذاری، Euprymna hyllebergi
  • سید ایمان فاضل، غلامرضا داشاب، مهدی وفای واله صفحات 75-90
    تنوع، ساختار ژنتیکی و میزان تفرق چهار سویه از ماهی زینتی بارب، Puntius tetrazona، شامل تایگر، رزی، آلبینو و گرین بارب با استفاده از نشانگر های ریزماهواره ای بررسی شد. استخراج DNA از160 قطعه ماهی (هر سویه 40 قطعه) از بافت باله پشتی با استفاده از کیت دنا-زیست آسیا و پروتکل شرکت انجام گردید. واکنش تکثیر 4 نشانگر با استفاده از آغازگرهایSm17، Sm25، Ma106 و Ma109 انجام و بر روی ژل آکریل آمید 8 درصد الکتروفورز شد. نتایج بیانگر چند شکلی بودن تمام جایگاه های مورد مطالعه بود. تعداد آلل های مشاهده شده چهار جایگاه در تمام جمعیت برابر با 21 آلل بود. میانگین تعداد آلل به ازای هر نشانگر در تمام جمعیت برابر با 25/5 و در دامنه 3 تا 6 آلل قرار داشت. متوسط تعداد آلل مشاهده شده هر سویه به ترتیب تایگر، گرین، آلبینو و رزی بارب برابر 25/3، 25/3، 4 و 25/3 آلل بودند. متوسط هتروزیگوسیتی مشاهده شده و مورد انتظار در تمام جمعیت به ترتیب برابر با 24/0 و 49/0 بودند. اکثر جایگاه ها در جمعیت های مختلف انحراف از تعادل هاردی-واینبرگ را نشان دادند. تجزیه داده های مولکولی نشان داد که بخش قابل توجهی از تنوع افراد (97 درصد) در درون سویه ها است. مقدارFst در مطالعه حاضر برابر با 03/0 بود که نشان از تفرق پایین جمعیت ها است. تجزیه کلاستری UPGMA براساس فاصله ژنتیکیNei تفرق بسیار کمی در بین سویه های مختلف تایگر بارب نشان داد. بنابراین، هر چند نشانگرهای ریزماهواره ای استفاده شده در مطالعه ساختار ژنتیکی سویه ها مناسب بودند، اما درجه تفرق سویه ها بسیار کم و حاکی از درجه خویشاوندی بالای آنها است.
    کلیدواژگان: ماهیان زینتی، تنوع ژنتیکی، ریزماهواره، تجزیه کلاستری
  • سحر موسوی، سید مهدی اجاق، علیرضا عالیشاهی صفحات 91-107
    برای بهبود ویژگی های بافتی و کیفی کوفته سرخ شده از ماهی کپور نقره‏ای، صمغ‏های کربوکسی‏متیل‏سلولز و کتیرا در مقادیر 5/0 و 1 درصد به کوفته افزوده شده و از نظر ترکیبات تقریبی متشکله، عوامل فیزیکی (درصد جذب لعاب، بازده محصول، چروکیدگی و کاهش جذب روغن)، رنگ‏سنجی، آنالیز حسی و ویژگی های بافتی با تیمار شاهد مقایسه شدند. تمامی تیمارها نسبت به تیمار شاهد مقدار چربی و میزان جذب روغن کمتری نشان دادند (05/0>p). تیمار حاوی 1 درصد صمغ کتیرا بالاترین مقادیر رطوبت، روشنایی، سختی و کشسانی را نشان داد، در حالی که تیمار حاوی 1 درصد کربوکسی‏متیل‏سلولز بالاترین میزان بازده محصول و پایین ترین مقادیر رطوبت تحت فشار، چربی، روشنایی، جذب روغن و کشسانی را نشان داد (05/0>p). به طور کلی عملکرد صمغ کتیرا بر ویژگی های بافتی مطلوب‏تر از صمغ کربوکسی‏متیل‏سلولز بود و تمامی شاخص‏های بافتی در تیمارهای حاوی 1 درصد صمغ کاهش یافتند، از این رو کاربرد درصدهای پایین این صمغ‏ها توصیه می‏شود.
    کلیدواژگان: کوفته ی ماهی، کربوکسی متیل سلولز، کتیرا، ویژگی های بافتی، کپور نقره ای
  • روزیتا میان، مسعود رضایی، محمد صدیق مرتضوی صفحات 109-120
    اثر یخ ازن دار بر ماندگاری عضله ماهی طلال، Rastrelliger kanagurta، طی 16 روز نگه داری با ارزیابی های شیمیایی و بار میکروبی بررسی شد. آزمایش های شیمیایی (اندازه گیری مقادیر pH، مجموع بازهای نیتروژنی فرار، پراکساید، تری متیل آمین) و میکروبی (شمارش بار باکتریایی کل و باکتری های سرمادوست) به صورت دوره ای هر چهار روز انجام گردید. کمترین میزان pH، بازهای نیتروژنی فرار و تری متیل آمین در تیمار یخ ازن دار مشاهده شد، در حالیکه میزان پراکساید بالاتری را نسبت به گروه شاهد نشان داد. تیمار یخ ازن دار به طور موثری باعث کاهش بار باکتریایی کل (TVC) و سرماگرا (PTC) گردید که میزان این کاهش در روز 12 به ترتیب برای TVC و PTC، 22/2 و log10 CFU cm-2 07/2 نسبت به نمونه شاهد بود. بنابر این، یخ حاوی ازن تا پایان دوره نگهداری توانست کیفیت ماهی طلال را نسبت به تیمار شاهد بهتر حفظ کند.
    کلیدواژگان: ازن، یخ، ماهی طلال، کیفیت، نگهداری
  • اسحق زکی پور رحیم آبادی، خدیجه نورزایی، ابراهیم علیزاده دوغیکلایی صفحات 121-133
    تغییر در ترکیب اسید چرب فیله کپورنقره ای با روکش خوراکی و بدون روکش پس از سرخ کردن سریع، نگه داری به صورت منجمد و سرخ کردن نهایی بررسی شد. فیله ها پس از فرایندسرخ کردن سریع به مدت 30 ثانیه، سرد و بسته بندی شده و پس از انجماد به مدت سه ماه در فریزر نگه داری شده و سپس مجدد تحت تیمار سرخ کردن نهایی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که سرخ کردن سریع و نهایی باعث افزایش میزان چربی کل آنها شده، به طوری که محتوای چربی نمونه های خام در روز صفر (07/5 درصد) به ترتیب به 97/1 ± 52/9 و 80/2 ± 54/7 درصد پس از سرخ کردن سریع و به 70/0 ± 33/9 و 24/0 ± 39/9 درصد پس از سرخ کردن نهایی در نمونه های بدون روکش و با روکش تغییر یافت. محتوای رطوبت نمونه ها پس از سرخ کردن کاهش و بعد از نگهداری به مدت 3 ماه در فریزر افزایش نشان داد (05/0p<). تعداد 26 نوع اسید چرب از انواع اشباع وغیراشباع در نمونه ها شناسایی گردید. نسبت اسیدهای چرب امگا-3 به امگا-6 در نمونه های شاهد 37/3 بود. این نسبت در تیمار بدون روکش و روکش دار پس از سرخ کردن سریع به ترتیب 82/0 و 65/0 بود و در روز 90 پس از سرخ کردن نهایی به 66/0 و 28/0کاهش یافت. شاخص های آتروجنیک (AI) و ترومبوجنیک (TI) در روز 90 پس از سرخ کردن نهایی به ترتیب در تیمار بدون روکش و تیمار روکش دار، 60/0، 53/0 و 57/0، 69/0 بود.
    کلیدواژگان: فیله ماهی، روکش خوراکی، پروفایل اسید چرب، سرخ کردن سریع، نگهداری به صورت منجمد
  • مهتاب یارمحمدی، محمد پورکاظمی، رضوان الله کاظمی، محمدحسن زاده صابر، محمد علی یزدانی صفحات 135-147
    تاثیر دوره های گرسنگی بر پاسخ‏های فیزیولوژیک ازطریق شاخص‏های استرس (سطوح گلوکز، کورتیزول و نیز آنزیم‏های کبدی) درتاس ماهی ایرانی،Acipenser persicus، با وزن متوسط 28/0± 06/108 گرم و در شرایط پرورشی یکسان به مدت 8 هفته بررسی شد. این مطالعه در قالب یک طرح کاملا تصادفی با پنج گروه آزمایشی و در سه تکرار شامل گروه کنترل (بدون دوره گرسنگی) و تیمارهای یک، دو، سه و چهار هفته گرسنگی، و چهار هفته غذادهی در حد اشتها پس از دوره گرسنگی بود. سطوح گلوکز و کورتیزول پلاسما در طول گرسنگی و تغذیه مجدد نسبت به گروه شاهد تغییر معنا‏داری نیافت (05/0p>) که نشانگر توانایی بالای این گونه در حفظ گلوکز خون در طی دوره های مختلف گرسنگی و بازیابی مقادیر پلاسمایی گلوکز خون پس از تغذیه مجدد بود. درحالی که سطوح آنزیم‏های کبدی پلاسما شامل AST، ALT و ALP در تیمارهای گرسنگی نسبت به شاهد، افزایش معنا‏داری را نشان داد، به طوری کهپس از تغذیه مجدد در تیمارهای گرسنگی کاهش و به حد تیمار شاهد رسید. با توجه به نقش آنزیم‏های کبدی در گلوکونئوژنز و با در نظر گرفتن ثابت ماندن گلوکز و کورتیزول پلاسما طی دوره های گرسنگی، به نظر می‏رسد که آنزیم‏های کبدی در ثابت نگه داشتن قند خون طی دوران گرسنگی، نقش مهمی را دراین ماهی ایفا می‏کنند.
    کلیدواژگان: تاسماهی ایرانی، محرومیت غذایی، گلوکز، کورتیزول، آنزیم های کبدی
  • |
    • Nasrollah Ahmadifard*, Amir Tockmechi, Masoud Mehrabi Pages 1-17
      The effect of three probiotics (Lactobacillus plantarum, L. casei and Bacillus subtilis) on growth and survival of artemia against a pathogenic bacteria, Vibrio campbellii, in gnotobiotic conditions were investigated. A total of 1560 nauplii were equally transferred to 78 falcon tube containing 30 ml of autoclaved sea water with 70 ppt salinity. Treatments consisted of a control (alga, Dunaliella tertiolecta) and 12 treatments of 3 bacteria (each with 25%, 50%, 75%, and 100% replacement) and each treatment was done in 6 replicates. On the sixth day, survival rate, length and the number of bacterial colonies in the nauplius were studied. Also, in this day the nauplius was challenged with the pathogenic bacteria, V. campbellii. The maximum length of the nauplius was observed in the group supplied with 25% L. plantarum and 75% of alga (P
      Keywords: Probiotics, Artemia fransiscana, Vibrio campbellii, Gnotobiotic
    • Hadis Amiri, Bahareh Shabanpour, Kaveh Rahmanifarah Pages 19-34
      The effects of frozen storage (-20°C) of silver carp (Hypophthalmichthys molitrix) for periods of 0 (control), 2, 4 and 6 months on the qualitative properties of surimi powder was investigated. Qualitative characteristics were assessed through analysis of proximate composition, sensory evaluation, color changes, density, oil adsorption capacity, water holding capacity, protein solubility, emulsifying capacity, emulsion stability, foam capacity and stability, gel forming ability, and thiobarbituric acid value. Most of the qualitative indices decreased significantly (p
      Keywords: Silver carp, Frozen, Qualitative properties, surimi powder
    • Sedigheh Babaei, Abdolmohammad Abedian Kenari, Mehdi Hedayati, Mohammad Ali Yazdani Sadati Pages 35-50
      The present study investigateeffect of different dietary macronutrient composition on fatty acids profile, body fat and pancreatic lipase enzyme activity in Siberian sturgeon. A group of 180 Siberian sturgeons juvenile (initial weight, 30 ± 5 g) were used in this experiment and fed on four isoenergetic diets. Diets were named LP-St (low protein and high carbohydrate: lipid ratio), HP-St (high protein and high carbohydrate: lipid ratio), LP-L (low protein and low carbohydrate: lipid ratio) and HP-L (high protein and low carbohydrate: lipid ratio). Fish were fed apparent satiety for 10 weeks. The samples were obtained from body carcass and juveniles intestine. In this study, the same level of fish oil and sunflower oil were used as a source of diet lipid content. The HUFAs content in HP-St and LP-L diets were showed highest and lowest value, respectively. The results showed the body fatty acidsprofiles was significantly affected by fatty acids composition in diets (P
      Keywords: Siberian sturgeon, Fatty acid, Pancreatic lipase, Lipid
    • Abbas Zamani Pages 51-63
      The effect of metal ions, surfactant, oxidizing agents and enzyme inhibitors was considered on trypsin and chymotrypsin activity of the Caspian brown trout fry. The results showed K and Na didn’t significanly decrease trypsin and chymotrypsin activity (p>0.05). Ca2 and Mg2 significantly increased trypsin and chymotrypsin activity (p0.05). Oxidizing agents, including hydrogen peroxide and sodium perborate, significantly decreased trypsin (p0.05). The inhibitors such as TPCK, pepstatinA, iodoacetic acid, EDTA and ß-mercaptoethanol did not significantly decrease the trypsin activity (p>0.05), but they significantly decreased chymotrypsin activity (p0.05).
      Keywords: Fry, Caspian brown trout, Chemical factors, Chymotrypsin
    • Hassan Sareban Pages 65-73
      The life cycle of bobtail squid (Euprymnahyllebergi:Sepiolidae) was investigated by incubating its eggs and rearing the hatchlings at 28.5±0.5°C and 37-38ppt salinity conditions in the Molluscs Research Station (Bandar Lengeh). After 12±3 days incubation, hatchlings with 2.23±0.05 mm mantle length and 4±1 mg wet weight emerged out. Hatchlings were fed with artemia, mysid shrimp and postlarvae of white-leg shrimp. In 30 days, they grew to 5.94±1.18 mm and 254±16 g, in 60 days to 13.96±1.87 mm, and 2.214±0.213 g, and in 90 days they grew to 18.14±2.23 mm and 4.234±0.548 g. First mating and spawning was observed in days 109 and 110, respectively, when the squids were 20.12±2.64 mm in mantle length and 5.849±1.204 g in body weight. Each female laid 70±10 eggs and died 2-4 days after spawning, followed by males after 7-15 days. Results show that bobtail squid have short life span and can easily be produced and succeeded by the next generation under laboratory conditions.
      Keywords: Bobtail Squid, Life Cycle, Eggs incubation, Spawning, Euprymna hyllebergi
    • Syed Iman Fazel, Gholam Reza Dashab, Mehdi Vafae Valleh Pages 75-90
      The genetic structure, diversity and population kinship of four strains of ornamental barb, Puntius tetrazona, viz. tiger, green, albino and rose barb, was studied through microsatellite markers. Genomic DNA was extracted from dorsal fin tissue of 160 individuals (40 per strain) using kit and its protocol from Denazist Co. PCR amplification was performed using four pairs of microsatellite primers (Sm17, Sm25, Ma106 and Ma109). PCR products were electrophoresed on 8% acrylamide gel and stained with silver nitrate. The results showed that all loci were polymorphic. A total of 21 alleles for four markers in four strains was found. The mean number of alleles per locus at the population level was 5.25, and the number of alleles per polymorphic locus varied between 3 and 6. Average number of the observed alleles in tiger, green, albino and rose barb strains were 3.25, 3.25, 4 and 3.25, respectively. The observed and expected heterozygosity averages were 0.24 and 0.49, respectively. Most cases significantly deviated from Hardy-Weinberg equilibrium (p≤0.01). The analyses of molecular variance showed high genetic diversity (97%) within populations. The Fst value was 0.03 which indicates the low genetic differentiation between populations. UPGMA cluster analysis based on Nei genetic distance showed two different populations inhabiting the regions. Therefore, the microsatellite markers used in this study were found suitable for the different strains, and the degree of diversity was very low between strains, indicating a high degree of kinship.
      Keywords: Ornamental fish, þGenetic diversity, þMicrosatellite, þUPGMA
    • Sahar Mousavi Beni, Seyed Mehdi Ojagh*, Alireza Alishahi Pages 91-107
      Carboxymethyl cellulose (CMC) and tragacanth gums at 0.5 and 1% levels % were added to the fish balls from silver carp to improve the its texture and sensory characteristics. The proximate composition, physical factors (batter pick-up, product yield, shrinkage and oil absorption reduction), sensory analysis and textural properties of fried balls were compared with the control treatment. All treatments showed less fat and oil absorption rate (p> 0.05) compared to the control treatment. Treatment containing 1% tragacanth gum showed the highest levels of wet, lightness, hardness and springiness, while treatment containing 1% CMC showed the highest product yield and lowest amounts of expressible water, fat, lightness, oil absorption and springiness (p>0.05). Overall, the performance of tragacanth gum on the texture characteristics was more desirable than CMC gum. All textural index decreased in treatments containing 1% gum. Hence, the use of low levels of the gums is recommended.
      Keywords: Fish balls, Carboxymethyl cellulose, Tragacanth, Textural Characteristics, Silver carp
    • Rozita Mian, Masoud Rezaei*, Mohammad Seddiq Mortazavi Pages 109-120
      The effect of ozonized ice on shelf-life of Indian mackerel (Rastrelliger kanagurta) muscle was studied during 16 days storage period, based on chemical and microbial assessments. Chemical analysis (pH, total volatile nitrogen bases, peroxide, trimethylamine) and microbial analysis (total bacterial load and psychrophillic bacteria) was done every four days. The lowest pH, TVB-N and TMA values were observed in the ozonized ice treatment, while its PV value was higher. The ozonized ice effectively reduced the total viable count (TVC) and psychrophillic bacterial count (PTC) by 2.22 and 2.07 log10 CFU cm-2, respectively, at 12 days period. Thus, the ozonized ice protected fish quality better than the control treatment until the end of storage.
      Keywords: ozone, ice, Indian mackerel, quality, Storage
    • Khadijeh Noorzaee, Eshagh Zakipour Rahimabadi*, Ebrahim Alizadeh Doughikollaee Pages 121-133
      The fatty acid composition and changes in silver carp fillet after flash frying, frozen storage and deep frying of was studied. For this purpose, fillets with edible coating and uncoated were tested. Fillets after flash frying for 30s, cooling, packaging and cooling were kept in freezer for three months, then deep fried. Flash frying and final deep frying increased the amount of total fat in fillets. The fat content of samples (5.07% at day 0) changed to 9.52 ± 1.97 and 7.54 ± 2.80 % after flash frying and to 9.33 ± 0.70 and 9.39 ± 0.24 % after final deep frying in uncoated and coated samples, respectively. Moisture content decreased after frying and increased after 3 months frozen storage (P
      Keywords: Fish fillet, Edible coating, Fatty acid profile, Flash fry, Frozen storage
    • Mahtab Yarmohammadi*, Mohammad Pourkazemi, Rezvanollah Kazemi, Mohammad Hassanzadeh Saber, Mohammad Ali Yazdani Sadati Pages 135-147
      The effects of starvation periods on physiological response of the juvenile Persian sturgeon, Acipencer persicus, was assessed through such stress factors as glucose, cortisol and hepatic enzymes for a period of 8 weeks. For this purpose, in a randomly designed experiment, five groups of fish (108.04 ± 0.28 gr) in 3 replicates were starved for a period of 0 (control), 1, 2, 3 and 4 weeks and fed them to satiation after their starvation lags. Blood plasma glucose and cortisol during starvation periods did not significantly change (p>0.05). This indicates high performance of this specific in maintenance of blood glucose during starvation and recovery of glucose level after feeding. However, plasma hepatic enzymes level in fasting treatments increased (p
      Keywords: Persian sturgeon, Starvation, cortisol, glucose, hepatic enzymes