فهرست مطالب

راهبرد - پیاپی 81 (زمستان 1395)

فصلنامه راهبرد
پیاپی 81 (زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/12/28
  • تعداد عناوین: 12
|
  • امیرعلی سیف الدین اصل، فاطمه ثقفی*، محمد مهدی ذوالفقارزاده، مهدی حمیدی، محمد عسکریان صفحه 5
    دستیابی به توسعه بدون اتکا بر پژوهش، امکان پذیر نیست و موفقیت در پیاده سازی با ارزیابی و نظارت محقق خواهد شد. هدف این تحقیق، استخراج شاخص های کلیدی توسعه پژوهش در ایران با تمرکز بر بخش بهداشت و درمان است. روش پژوهش حاضر، توصیفی- تحلیلی از نوع تحلیل محتواست و برای تجزیه وتحلیل اطلاعات از تکنیک دلفی فازی ایشیکاوا استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد که 34 شاخص از مجموع 74 شاخص استخراج شده توسط محقق از نگاه خبرگان عوامل کلیدی محسوب می شوند که باید به طور مستمر مورد پایش قرار گیرند. ازجمله این شاخص ها می توان به «حجم قراردادهای مشاوره و پژوهشی صنعت با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی»، «مقدار H-Index ملی (درجه اعتبار و ارجاعات مقالات در عرصه بین الملل)» و «تعداد مقالات مشترک با دانشجویان (یا استادان) خارج از کشور» اشاره کرد.
    کلیدواژگان: پژوهش، شاخص، دلفی فازی ایشیکاوا، بخش بهداشت و درمان
  • علیرضا باقری ده آبادی، علی اکبر فرهنگی*، محمد سلطانی فر، افسانه مظفری صفحه 27
    گذشته بوده است، همچنان مرکزیت خود را در کانون مباحث اجتماعی و سیاسی حفظ کرده است. با گذشت بیش از شصت سال از تاریخ برنامه ریزی در ایران و آزمون وخطاهای متعدد، در سال 1382 سند چشم انداز بیست ساله که جایگاه ایران را در افق 1404 نشان می داد، تصویب و ابلاغ شد. متاسفانه به رغم جایگاه رفیع این سند که پس از قانون اساسی مهم ترین سند بالادستی کشور محسوب می شود و همچنین تاکیدات مکرر مقامات عالی نظام، آن طور که انتظار می رفت توفیقی جهت تبدیل شدن به یک گفتمان در عرصه عمومی پیدا نکرد. در این پژوهش، نمونه ای هدفمند از اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد مصاحبه عمیق از نوع نیمه ساختاریافته و اکتشافی قرار گرفتند و با توجه به روش تحقیق داده بنیاد، مفاهیم به دست آمده پس از انجام فرایند کدگذاری های سه گانه (باز، محوری و انتخابی) بررسی و تحلیل شد. یافته های این تحقیق نشان می دهد که الگوی ارتباطات آیینی به دلیل قابلیت های ذاتی و کارکردی آن و همچنین تناسب با زمینه های داخلی ازجمله بستر تاریخی و فرهنگی موجود در ایران، از ظرفیت های مناسبی برای ترویج گفتمان توسعه در حوزه عمومی برخوردار است که متاسفانه تاکنون از این ظرفیت و در جهت توسعه، بهره گیری مطلوبی به عمل نیامده است. لذا این پژوهش باهدف ایجاد قابلیت به منظور بهره گیری موثر از ارتباطات آیینی در طرح های مهم اجتماعی ازجمله توسعه، صورت گرفته است.
    کلیدواژگان: توسعه ایران، چشم انداز 20 ساله، ایران 1404، حوزه عمومی، ارتباطات آیینی، گفتمان توسعه
  • روح الله باقری مجد*، میرمحمد سیدعباس زاده، محمد حسنی، یدالله مهرعلیزاده، ابراهیم صالحی عمران صفحه 61
    هدف این مقاله، بررسی کارکردهای دانشگاه در فرایند توسعه پایدار از اقتصاد مقاومتی در نظام آموزش عالی ایران بوده است. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی است و از طرفی دیگر توصیفی همبستگی از نوع روش تحلیل عاملی تاییدی بوده است؛ که در جامعه اعضای هیئت علمی پنج دانشگاه کشور ازجمله ارومیه، تهران، چمران اهواز، فردوسی مشهد و مازندران با نمونه گیری تصادفی طبقه ای و تعداد نمونه 263 نفری اجراشده است. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته با توجه به مقیاس لیکرت بوده است. روایی پرسشنامه با توجه به نظر متخصصان (اعضای هیئت علمی) و تحلیل تاییدی و پایایی آن با توجه به تحلیل آلفای کرانباخ مناسب گزارش شده است. روش تجزیه وتحلیل با استفاده از نرم افزار SPSS و SmartPls و تحلیل تاییدی بوده است. نتایج نشان می دهد بین وضع موجود و مطلوب توسعه پایدار از اقتصاد مقاومتی در دانشگاه ها تفاوت معنی داری مشاهده نشده و با توجه به میانگین وضع موجود در حد مطلوب است. از طرفی در تحلیل تاییدی مرتبه نخست، کلیه شاخص ها دارای بار عاملی بالای 6/0 بوده اند و نقش تعیین کننده ای بر سازه های خود دارند. در سازه مرتبه دوم کارآفرینی، اقتصاد دانش بنیان، توسعه منطقه ای و توسعه رقابت پذیری نقش تعیین کننده ای در ارتقای بهره وری کل داشته اند و در تحلیل سازه مرتبه سوم، عدالت، محیط زیست و ارتقای بهره وری کل بر توسعه پایدار نقش تعیین کننده ای داشته اند. به طور کلی مدل توسعه پایدار در حد قابل قبول مورد تایید قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: اقتصاد مقاومتی، توسعه پایدار، عملکرد آموزش عالی، عدالت، محیط زیست، ارتقای بهره وری کل
  • مسعود فریادی* صفحه 89
    امروزه امنیت محیط زیستی تبدیل به یکی از ارکان مهم امنیت شهروندان شده است به نحوی که تامین امنیت اقتصادی، اجتماعی و فیزیکی برای شهروندان بدون تامین امنیت محیط زیستی، ناکارامد خواهد بود. در این میان، آلودگی هوا یکی از جدی ترین مشکلات محیط زیستی است که امنیت شهروندان را از جنبه های مختلف بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی و البته ایمنی اکوسیستمی را به شدت دچار اختلال می سازد. با توجه به اینکه تامین امنیت شهروندان بر عهده نهادهای عمومی، به ویژه دولت است؛ تامین امنیت محیط زیستی نیز باید در سرلوحه اقدامات این نهادها باشد. این در حالی است که میزان مسئولیت پذیری این نهادها در مقابله با آلودگی هوا به عنوان جدی ترین تهدید محیط زیستی با میزان شدت و آثار نامطلوب آن بر حیات انسانی و محیط زیستی متناسب نیست. نظام کنونی حقوقی ایران در ایجاب دولت به مسئولیت پذیری بیشتر و موثرتر، کارامدی لازم را ندارد و بدون اعمال تحولی اساسی در مبنای حقوقی مسئولیت دولت، نمی توان امنیت محیط زیستی و هوای پاک را برای شهروندان به ارمغان آورد. حال آنکه با استناد به ضرورت تامین امنیت محیط زیستی توسط دولت، می توان خواستار ایفای نقش بیشتر دولت در مدیریت موثر آلودگی هوای شهری شد. چنانچه آلودگی هوای شهری به عنوان مسئله ای از مسائل امنیت شهروندان تلقی شود، تامین این امنیت مستلزم اقدام بی درنگ، سریع و همه جانبه دولت خواهد بود
    کلیدواژگان: امنیت محیط زیستی، مسئولیت محیط زیستی دولت، آلودگی هوا، حقوق حفاظت از هوا
  • سید شمس الدین صادقی* صفحه 117
    هرچند که منازعه بر سر چگونگی بهره برداری از منابع آب شیرین، ریشه ای هزاران ساله در تاریخ اساطیری ملل و اقوام گذشته دارد، اما در دنیای مدرن امروزی نیز باوجود دسترسی آسان به منابع آبی، همچنان از این ماده حیاتی به عنوان سلاح و ابزاری برای پیشبرد دیگر مقاصد سیاسی، به خصوص در دوران شکل گیری منازعات استفاده می شود. باوجود نادیده انگاشتن واقعیت ارتباط پیچیده میان آب و امنیت از سوی پاره ای از متخصصان امنیت بین الملل، واقعیت ها حکایت از آن دارد که کمبود منابع آب شیرین می تواند به عنوان یک چالش پایدار در مناسبات بین المللی مطرح شود. با توجه به این مهم، این پژوهش در پی آن است که آشکار سازد چگونه کمبود منابع آب شیرین می تواند سبب شکل گیری منازعه در سطح ملی و بین المللی گردد؛ مسئله ای که تاکنون راه حلی اساسی برای حل وفصل آن ارائه نشده است. تحولات و رویدادهای اخیر کشورهای حوزه خلیج فارس در سطح ملی و منطقه ای، بیانگر شکل گیری بحرانی جدید در این عرصه است. این پژوهش ضمن آنکه پیامدهای کمبود منابع آب شیرین و تنش بر سر آن را در منطقه خلیج فارس مورد مطالعه قرار می دهد، در پی آن است تا برای این پرسش، پاسخی مناسب بیابد: چه ارتباطی بین کمبود منابع آب شیرین و امنیت ملی کشورهای حوزه خلیج فارس وجود دارد؟ فرضیه تحقیق: کمبود منابع آب شیرین، تنش و تهدید امنیت ملی در کشورهای منطقه خلیج فارس را تشدید کرده است. روش تحقیق در این پژوهش، تحلیلی- توصیفی و نوع پژوهش کاربردی است و ابزار جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای است.
    کلیدواژگان: هیدروپلیتیک، تنش، منازعه، امنیت ملی
  • سیده آل محمد*، بهرام ملک محمدی، احمدرضا یاوری، مهسا یزدان پناه صفحه 145
    آب در آبریزهای بسته فلات ایران، مهم ترین عامل شکل زایی و محدودیت توان توسعه سرزمین است که انقطاع ارتباط آن در سیستم هم بسته بالادست- پایین دست و مسدودشدن جریان آن در زیر و روی زمین، موجب بیابان زایی است. طی دهه های اخیر، شاخص های منابع و مصارف آب کشور به سطح بحرانی رسیده است. راه حل بحران آب را باید در فرایند حکمرانی هر سرزمین جستجو کرد. امروزه، توسعه پایدار منابع آب با روش شناسی انتقادی و تفکر تاب آوری، گره خورده است. روش این پژوهش، تحلیلی، انتقادی و مطالعه مروری همراه با استنباط نظرات نویسندگان می باشد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی فرصت ها و نارسایی های فراروی نظام مدیریت و بهره برداری منابع آب در فلات ایران به منظور تدوین راهبردهای تاب آوری آن است. بنیاد آمایش سرزمین کشور ما با محتوای بوم شناختی- اجتماعی، جهان بینی و بستر تعامل با طبیعت در فلات ایران تطابق ندارد. توان سرزمین در فلات ایران، فراتر از نتایج روش های ارزیابی توان معمول جهان است؛ زیرا مبانی استفاده از سرزمین در این تمدن آب سالار، بر مزیت هایی (عدم تجانس ساختاری سرزمین، ابعاد زمانی- مکانی دسترسی به منابع، ارتباطات عمودی- افقی سرزمین و تکیه بر آب های زیرزمینی به جای آب های سطحی) بنا شده که فراپایداری ایجاد کرده اند. تاب آوری چنین وحدتی، نیازمند شناسایی و ارزیابی سرزمین در مقیاس های سلسله مراتبی کلان (آبریز هم بسته)، میانی (کمربندهای ارتفاعی) و سپس خرد (بوم سازگان ها) می باشد. در این شرایط، ساماندهی، مرمت و حفاظت شبکه های حیاتی و زیرساخت های طبیعی سرزمین، با رویکرد محتاطانه و پایش مستمر تغییرات ممکن می شود. سرمایه های فرهنگی، احساس تعلق به سرزمین، اخلاق و ابتکار باید به عنوان مبانی دیگر استفاده از سرزمین ما تلقی شوند. همچنین اصلاحات نهادی به منظور برون رفت از موانع نظام دیوان سالاری منابع آب کشور شامل کاهش اختیارات دولت و حرکت به سمت الگوی مشارکتی، اجماع محور، شایسته سالار، شفاف در سیاست گذاری، پاسخگو، اثربخش و کارا، عادلانه و قانون مدار ضروری است
    کلیدواژگان: آب، فلات ایران، تاب آوری، حکمرانی، سرزمین
  • علی دارابی* صفحه 177
    مفهوم سرمایه اجتماعی و گسترش و بسط روش ها و راهکارهای حفظ و نگهداری یا تقویت آن در سال های اخیر به طور گسترده مورد توجه علمای جامعه شناسی، اقتصاددان ها، سیاستمداران و اصحاب رسانه در ایران قرار گرفته است. این مفهوم به عنوان ابزاری برای ارزیابی کارکرد نهادها و سازمان های اجتماعی و میزان موفقیت، تلاش و محبوبیت نهادهای اجتماعی یا گروه ها و انجمن ها محسوب می شود. درواقع، یکی از نقاط قوت نهادها، انجمن ها و گروه ها عبارت است از انباشت و تقویت سرمایه های اجتماعی که به نوبه خود مدیون عوامل متعددی است که در این میان رسانه های گروهی سهم ویژه ای دارند. بر این اساس، در نوشتار حاضر سعی بر آن است تا ضمن بررسی جایگاه و تاثیر رسانه ملی بر وضعیت سرمایه اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران، توانایی ها، فرصت ها و چالش های فراروی رسانه ملی در این حوزه مورد بررسی قرار گیرد. اگرچه سنجش این موضوع با توجه به حیطه و گستردگی سرمایه اجتماعی بسیار دشوار است، اما با استناد به برخی داده های تجربی، شواهد عینی و داوری بزرگان جامعه شناسی و اصحاب رسانه، دست کم می توان اهمیت و تاثیر رسانه ملی را در این مبحث مورد بررسی قرار داد.
    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، ساخت اجتماعی، رسانه ملی، اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی
  • محمود محمدی*، ابومحمد عسگرخانی صفحه 207
    شکل گیری ناتو در پاسخ به تهدیدات و وقایع فوریه 1948 و به قدرت رسیدن حزب کمونیست چکسلواکی و بازداشتن نیروهای شوروی به طور خاص و نیروهای پیمان ورشو به طور عام از حمله به کشور‏های غربی در منطقه آتلانتیک شمالی بود. ناتو بر اساس مسئولیت پذیری سازمان های بین المللی و حتی دولت های عضو ناتو (بنا به مسئولیت دولت ها) در برابر نقض حقوق بین المللی مسئولیت دارد؛ زیرا تصمیمات نظامی ناتو با اجماع کشورهای عضو اتخاذ می شود، بنابراین دولت های عضو نیز بر اساس اصل مسئولیت پذیری دولت ها در جبران خسارت وارده ناشی از تخلفات ناتو مسئولیت دارند. این مقاله علاوه بر بررسی حقوقی تحول در ماهیت و ماموریت های ناتو بعد از پایان جنگ سرد، به مواردی از نقض و تخلفات ناتو از حقوق بین الملل و خلا نظارت حقوقی بین المللی بر نحوه اجرای قطعنامه های شورای امنیت، به ویژه در مواردی که ناتو مرتکب تخلف شده، اشاره دارد تا توجه دستگاه دیپلماسی و نهادهای ذی صلاح سیاست گذاری تصمیم ساز و تصمیم گیر را به راهبردهای بازدارنده حقوقی در برابر اقدامات احتمالی ناتو علیه منافع و امنیت ملی کشور جلب کند.
    کلیدواژگان: ناتو، مسئولیت پذیری، حقوق بین الملل، ماموریت ها، ایران، جبران خسارت، سازوکار های نظارتی حقوقی
  • علی مبینی دهکردی، حسن بشیری * صفحه 237
    آینده پژوهی به مثابه پژوهشی بین رشته ای در حیطه واقعیت های انسانی- اجتماعی است که هدف آن تدوین تجویزهایی است که عمل به آنها تحقق مطلوب ترین آینده ممکن را نوید می دهد. از طرفی، بسیاری از ساختارهای اجتماعی دارای ویژگی هایی هستند که نظریه پیچیدگی، آنها را به عنوان سیستم های پیچیده دسته بندی می کند. سیستم هایی با ویژگی های مهمی مانند توانایی ایجاد رویدادهای بزرگ و نوایندی که از منظر آینده پژوهی برای مطالعه آینده بسیار کلیدی است. آینده پژوهی در مطالعه و ساخت آینده هایی که در بستر پیچیدگی شکل می گیرند با عدم قطعیت مواجه است. از سوی دیگر، مهندسی یکی از شاخه های علم است که تجربیات عملی موفقی در زمینه مهار عدم قطعیت دارد. پژوهش حاضر در پاسخ به این پرسش که روش های مرسوم آینده پژوهی برای سیستم های پیچیده چقدر مناسب هستند، شکل گرفته است. در این پژوهش مسیری برای دستیابی به فرایند توسعه مناسب برای انجام پروژه های آینده پژوهی در بستر سیستم های پیچیده ترسیم شده است. به منظور برجسته کردن اهمیت سیستم های پیچیده، ابتدا چالش های پیش بینی در آینده پژوهی مورد بررسی قرار می گیرد و سپس سیستم های پیچیده و ویژگی های آنها مطالعه می شود. دانش به دست آمده از پژوهش های انجام شده و مطالعه منابع برای رسیدن به فرایند توسعه از طریق پرسشنامه بین متخصصان آینده پژوهی و سیستم های پیچیده در داخل و خارج از ایران مورد پردازش قرار گرفت. درنهایت بر اساس دانش به دست آمده، مدلی (فرایند توسعه) با تکیه بر اصول مهندسی مانند قانون 80-20، تکرار گام ها در سیستم های پیچیده برای دستیابی به حداکثر اطلاعات از سیستم، مدل سازی محاسباتی و شبیه سازی ارائه شده است. این مدل می تواند برای پژوهشگران آینده پژوهی مورد استفاده قرار گیرد و از آنجایی که در این مدل، آینده به عنوان محصولی برای توسعه تعریف می شود که برای محقق سازی آن از برخی اصول مهندسی منطبق با سیستم های پیچیده استفاده شده، این مدل «مهندسی آینده» نام گذاری شده است.
    کلیدواژگان: آینده پژوهی، سیستم های پیچیده، مهندسی آینده، فرایند توسعه
  • رضا خیرالدین*، ابراهیم دلایی میلان صفحه 265
    با توجه به ماهیت کیفی پدیده های مداخله گر در محیط شهری، بدون تردید روش های کیفی می توانند در مطالعات شهرسازی کاربرد موجهی داشته باشند. باوجود همه نقاط قوتی که روش تحقیق کیفی در پژوهش های محیطی به خصوص مطالعات شهری دارد، اعتبار و پایایی این روش در اغلب مطالعات شهرسازی مورد غفلت پژوهشگران قرار گرفته، درنتیجه یافته های پژوهش که منجر به اجرای برنامه ها و طرح های توسعه شهری شده با ضعف های اساسی روبه رو می شود. با توجه به ویژگی ها، روش ها و فرایند پژوهش های کیفی، این پرسش مطرح می شود که «جایگاه اعتبار و پایایی در یافته های حاصل از پژوهش های کیفی در بستر مطالعات شهرسازی چیست؟ چالش های آموزشی و در مقابل، رویکردهای پاسخ ده کدامند؟» تحقیق حاضر با رویکرد تحلیلی و با تاکید بر دو بعد آموزشی و پژوهشی روش تحقیق، به تحلیل پایایی پژوهش های کیفی در مطالعات مهندسی شهرسازی می پردازد. بررسی های تحقیق حاضر نشان می دهد، چالش های اساسی در پایایی پژوهش های کیفی در مطالعات شهری را می توان در سه دسته کلی؛ چالش های آغازین پژوهش، چالش های تحلیل پژوهش و چالش های پایانی پژوهش تقسیم بندی کرد. در ادامه با هدف تقویت بعد آموزشی و پژوهشی روش تحقیق از یک سو و رفع چالش های مذکور از سوی دیگر، بر رویکردهایی مانند «بهبود آموزش روش شناسی در شهرسازی، آموزش پژوهش محور مدل ها و نرم افزارهای کمی و ارائه یافته هایی مفهومی و کاربردی» تاکید می شود.
    کلیدواژگان: اعتبار و پایایی، آموزش محتوایی، روش شناسی پژوهش، مطالعات شهرسازی، تحلیل کیفیت ها، اعتمادپذیری یافته ها
  • مریم دهقان باغی *، مهدی افخمی اردکانی، مریم ایوبی، نوشین حیدری صفحه 287
    همواره از میان راه های متعددی که پیش روی سازمان ها قرار می گیرند، امکان اجرای هم زمان تمامی آنها وجود نخواهد داشت. بنابراین لازم است با شناسایی استراتژی های عملی و اولویت بندی اجرای هر یک از آنها، زمینه موفقیت و بقای سازمان ها در محیط رقابتی امروز به بهترین شیوه فراهم شود. در پژوهش حاضر، روشی برای ارزیابی و اولویت بندی استراتژی ها با توجه به درجه اهمیت ریسک های اثرگذار ارائه شده است. بدین منظور در مرحله نخست با تشکیل پانل خبرگی، طراحی پرسشنامه و استفاده از روش ماتریس SWOT استراتژی ها استخراج می شود. در مرحله بعدی با تشکیل پانل خبرگی ریسک های سازمان شناسایی و برای امتیازدهی به آنها از روش FMEA استفاده می شود. با توجه به عدم قطعیت موجود در این پژوهش، استفاده از «تحلیل رابطه ای خاکستری» به عنوان یکی از فنون تصمیم سازی چندشاخصه و از راه به کارگیری اعداد خاکستری- که امکان تحلیل و ارزیابی ریاضیاتی سیستم ها با اطلاعات غیرقطعی را فراهم می سازد- روشی برای انتخاب و ارزیابی استراتژی ها از نظر میزان تاثیرپذیری هر یک، از ریسک های بالقوه و بالفعل، در شش گام ارائه شده است به عنوان نمونه کاربردی، روش ارائه شده برای ارزیابی و اولویت بندی استراتژی های شرکت ملی صادرات گاز ایران، از نظر میزان تاثیرپذیری از ریسک ها، پیاده سازی و نتایج ارائه شده است
    کلیدواژگان: استراتژی، ریسک، نظریه خاکستری، تحلیل رابطه خاکستری
  • علی اصغر آدینه وند، مهدی علیان صفحه 305
    امروزه الگوی حکمرانی خوب شهری توانسته است نقش خود را در بهبود مدیریت شهری معاصر به خوبی نشان دهد. یکی از نکته های بسیار مهم برای پیاده کردن این الگو در مدیریت شهری ایران، معرفه سازی از مولفه های کلان حکمرانی خوب شهری و همچنین میزان اختلاف اهمیت بین این مولفه ها و معرفه ها باشد. در راستای نیل به هدف مذکور، مقاله حاضر که از نظر ماهیت، کاربردی و از لحاظ روش مطالعه، توصیفی- تحلیلی است، با شیوه جمع آوری اطلاعات پیمایشی- کتابخانه ای، تدوین شد. در این پژوهش ابتدا به صورت نظری به تحلیل و تفسیر مولفه های حکمرانی خوب شهری در دیگر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه پرداخت شده است و در ادامه برای پی بردن به میزان اهمیت مولفه ها و معرفه های حکمرانی خوب شهری از الگوی تحلیلی تاپسیس استفاده شده است. به این معنا که شاخص ها توسط پنج متخصص در زمینه تطبیق حکمرانی خوب شهری در ایران ارزیابی شده و با استفاده از الگوی تحلیلی تاپسیس رتبه بندی و تجزیه وتحلیل شده است. نتایج تحقیق، اولویت و اهمیت مولفه ها و معرفه های حاکمیت قانون، مشارکت و عدالت را نسبت به دیگر مولفه ها و معرفه های حکمرانی خوب شهری برای مدیریت شهری ایران نشان می دهد.
    کلیدواژگان: حکمرانی خوب شهری، حاکمیت قانون، مشارکت، عدالت، الگوی تاپسیس
|
  • Amirali Seifoddin Asl, Fatemeh Saghafi *, Mahdi Hamidi, Mohammad Askarian Page 5
    Achieving sustainable development is not possible without relying on research. Successful implementation will be achieved by evaluation and monitoring. The aim of this study is to extract key indicators of research development in Iran, with a focus on healthcare sector. Descriptive and analytical content analysis and Fuzzy Delphi Technique are used for this study. From expert view, 34 of 74 indicators, which are extracted with researchers, are the key indicators of research development that should be monitored continuously. Some of these indicators are “industry consulting and research contract volume with research centers and universities”, “National H-Index value (degree of credibility and references of articles in the international arena)”, and “number of joint papers with abroad students (or teachers)”.
    Keywords: research, indicator, Fuzzy Delphi Ishikawa, healthcare sector
  • Ali Akbar Farhangi *, Mohammad Soltanifar Page 27
    Although the issue of development and modernization in Iran has been influenced by different historical and political trends and developments in the last hundred years, as the debate has maintained, it plays a central role at the heart of political and social dialogue. After more than sixty years of planning and multiple trials and errors, the Vision 2025 document was finally adopted and notified. Unfortunately, despite the high status of this document, which is the country's most senior document only second to the Constitution, and extensive, frequent debates among high-level officials, it has not yet put on a public discourse. In this study, targeted samples were selected from members of the Expediency Council. Then, they were interviewed in deep semi-structured and exploration. Finally, according to the grounded theory methodology, concepts obtained after three encodings processes (open, axial, and selective) were analyzed. The findings of this research indicate that because of the inherent capabilities and coordination of the internal areas, including the historical and cultural context in Iran, ritual communication pattern is an appropriate capability in promoting the development discourse in the public sphere. Therefore, this study was conducted in order to make effective use of ritual communications capabilities in socially important projects such as development
    Keywords: The development of Iran's 20, year perspective, Iran 1404, the public sphere, ritual communications, development discourse
  • Rohollah Bagherymajd, Mir Mohammad Sydabbasszadeh, Mohammad Hassani, Yadollah Mehralizade, Ebrahim Salehiomran Page 61
    This research aims to investigate the functions of universities in the process of sustainable development from resistance economy in higher education. The study has conducted a survey and, on the other hand, the factor analysis was descriptive correlational. It was conducted among the faculty members at the universities of Urmia, Tehran, Ahwaz, Mazandaran, and Mashhad with stratified random sampling and 263 samples. Survey Tool was the researcher-created questionnaire with the Likert scale. The tool validity, according to the experts (faculty members) and confirmatory analysis, and reliability, according to Cronbach's alpha analysis, are desirable. Analysis was conducted using the software Smart Pls and confirmatory analysis. The results show that the first order confirmatory analysis of all indices, with loadings above 6.0, play a decisive role on their structures. In the second structure, entrepreneurship, knowledge-based economy, regional development, and development of competitiveness play a decisive role to improve total factor productivity. In addition, in analyzing the structures of the third order, the justice, environmentalists, and improving the efficiency of the sustainable development play a decisive role. Overall, the model of sustainable development has been approved.
    Keywords: resistance economy, sustainable development, higher education performance, the justice, environmentalists, improving the efficiency
  • Masoud Faryadi * Page 89
    Urban air pollution, due to its massive and destructive impacts on human and ecosystem safety, has turned into one of the environmental security matters. As a matter of environmental security, urban air pollution necessitates a high level of state responsibility to play an effective, immediate, and comprehensive role in curbing this problem. Such a responsibility requires an essential evolution in the current legal regime of responsibility towards proactive, pervasive, and participatory control of the urban air pollution by the state bodies. However, the present Iranian legal system, in spite of devising some regulatory mechanisms to restrain the urban air pollution, does not provide any legal base to promote the responsibility of state bodies in responding to this problem effectively. To proportionate the responsibility of state to the mounting problem of urban air pollution, it is necessary to base it on the responsibility to provide environmental security
    Keywords: environmental security, environmental responsibility, air pollution, Iranian air pollution law
  • Seyed Shamsudin Sadeghi * Page 117
    There is a long history of conflicts over water resources, extending back thousands of years into myths, legends, and ancient history. However, even now, in the modern world, disputes over access to water, the use of water as a weapon, and the targeting of water systems during conflicts remain all too common. It has been argued that water resources have rarely, if ever, been the sole source of violent conflict or war. However, this fact has led some international security “experts” to ignore the complex and real relationships between water and security, which remain a major challenge. Indeed, our work suggests that the risks of water-related violence and conflict is growing, not diminishing, as population, resources, and economic and environmental pressures on scarce water resources increase. Many of these risks are materializing at the sub-national level rather than as disputes among nations, but even at the national level, there are growing concerns about tensions in the Middle East and parts of Persian Gulf that share international rivers but lack international agreements over how to manage those waters. Recent international events in the Persian Gulf and other countries have, unfortunately, continued to lead to new entries. In addition, new information is being sent all the time by historians, water experts, and readers to update, correct, and expand the current chronology. Research method of this study is descriptive-analytical, research type is functional, and data collection is based on document and book study
    Keywords: hydropolitics, détente, struggle, national security
  • Seyede Ale Mohammad*, Bahram MalakMohammadi Page 145
    In the endorheic basins of the Iranian plateau, water is the most important factor in forming topography and limiting the capacity of production. In long term, interruption and blockage in the flow of surface and ground water in these basins likely leads to desertification. During the recent decades, water resources and consumption indices have reached critical levels. The solution of water crisis should be searched in the land governance process. Nowadays, sustainable development of water resources is tied with critical methodology and resilience concept. The method of this research is based on analysis, criticism, and inference of the relative literature. The study aims to identify the opportunities and challenges in water resources management of the Iranian plateau and to formulate its resilience-related strategies. The land use planning in our country is not matched with social and ecological properties of the Iranian plateau. The foundations of land uses in the Iranian hydrocratic civilization is based on opportunities such as structural heterogeneity of the land, spatio-temporal dimensions of the resource accessibility, topological and chorological relationships in the land, and dependence on the groundwater instead of surface water which results in a metastability statement of the environment. Therefore, land capacity in the plateau is beyond the capacity suggested by the conventional assessing methods. The resiliency of this unity needs to identify and assess the land at different hierarchical scales, including macro scale (basin), meso scale (elevation belts), and micro scale (ecosystem). In these circumstances, organization, restoration, and protection of critical networks and natural infrastructures of the land is possible with the cautionary approach and continuous monitoring of changes. Cultural characteristics, the sense of belonging to the land, ethics and innovation should be considered as the foundations for the utilization of our land. Furthermore, institutional reforms are essential in order to solve the problems of water resources bureaucratic system, including reducing authorities of the central government and moving towards the public participation, consensus orientation, meritocracy, and transparency in policy-making, responsibility, cost effectiveness, justice, and legitimacy
    Keywords: water, Iran plateau, resilience, governance, land
  • Ali Darabi * Page 177
    Concept of social capital and expanding the methods and strategies to preserve and strengthen the concept has widely attracted the attention of scholars of sociology and media economy in Iran in recent years. This concept is considered as a tool for performance assessment of success and popularity of institutions and social organizations and effort of social institutions or groups and associations. In fact, one of the strengths of institutions, associations, and groups is in accumulation and strengthening social capital, which in turn owes to several factors among which the media and especially IRIB have a special contribution. Hence, the present article seeks to review the position and influence of IRIB in the status of social capital in the Islamic Republic of Iran. Abilities, opportunities, and challenges of IRIB in this area are considered. Although measuring the scope and extent of social capital is very difficult according to some experimental data, evidence and judge witness elders in sociology and media, at least the national importance and influence of the media regarding this topic could be examined
    Keywords: social capital, community building, IRIB, social trust, social participation
  • Mahmood Mohammadi *, Abumohammad Asgarkhani Page 207
    NATO was formed in response to February 1948 threats and incidents, the Communist Party rise to power in Czechoslovakia, and preventing Soviet forces, specifically and Warsaw Pact forces, generally, from attacking Western countries in North Atlantic. NATO is responsible for preserving international law according to the needs of international organizations and member countries (based on their responsibilities) because NATO military decisions are made through a consensus among member states. Therefore, member states are responsible in compensation for damages caused by NATO violations of law. This study, in addition to analyzing the legal evolution in NATO nature and missions after the Cold War, underlines some of the violations of international laws made by the organization and absence of an international supervisory system that could preside over the implementation of Security Council resolutions, especially in the case of NATO violations. The objective is to provide an opportunity for Iranian diplomatic and policy-making institutions responsible for decision-making to devise strategies in order to deter possible NATO actions against Iran’s security and interests
    Keywords: NATO, responsibility, international law, missions, Iran, compensation, legal supervisory mechanisms
  • Ali Mobini Dehkordi, Hassan Bashiri * Page 237
    Future studies as an interdisciplinary research in the field of human social facts aim at formulating prescriptons for realizing the best possible future. On the one hand, many social structures have features which makes them complex systems. Future studies face uncertainty in studying future which is based on a complex foundation. On the other hand, engineering has had successful experiences in countrolling uncertainty. This article tries to show that how dominant methods in future studies are appropriate for complex systems. The authors seek to find a path for formulating an appropriate development process to conduct projects related to future studies in the context of complex system. To highlight the importance of complex systems, the authors, first study challenges posea against predictions, then, they examine complex systems and their characteristics. The finally, present a model based on enginering principles to be used by researches involued in this field to get access to maximus information from the system and to improve their ability of calulation and simulation
    Keywords: future studies, complex systems, future engineering, development process 10, No80 Autumn 2016
  • Reza Kheyroddin*, Ebrahim Dalaei Milan Page 265
    According to the qualitative nature of intervening phenomena in the urban environment, studies in urban areas are required to use qualitative research methods. Despite all the strengths of qualitative research in environmental studies, validity and reliability of this method is neglected by the researchers in most urban studies. As a result, the findings of the research, which led to the implementation of programs and urban development projects, have encountered fundamental weaknesses. Due to the attributes, methods and the process of qualitative research, the following questions arise: What is the role of validity and reliability in the findings of qualitative research in the context of urban studies?; What are the challenges and what are the responsive approaches in return? This paper analyzes the reliability of qualitative research in urbanism engineering studies with an analytical approach and with an emphasis on both educational and research aspects of research methodology. Major challenges in urbanism studies can be classified as initial research challenges, research analysis challenges and the end of research challenges. On the one hand, to strengthen aspects of the research and education and, on the other hand, to eliminate of aforementioned challenges, approaches such as improvement pf the education of research methodology in urbanism, research-based teaching of the models and quantitative software and
    Keywords: validity, reliability, content education, research methodology, urbanism studies, analysis of qualities, results reliability