فهرست مطالب

پرستاری گروه های آسیب پذیر - سال سوم شماره 4 (پیاپی 9، زمستان 1395)

مجله پرستاری گروه های آسیب پذیر
سال سوم شماره 4 (پیاپی 9، زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/12/28
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مجتبی محمدی، اکرم قنبری مقدم *، زینب کربلایی، مهدی ایلخانی صفحات 1-13
    مقدمه
    چاقی به عنوان یک مشکل بهداشتی درسراسر جهان مطرح بوده و در حال افزایش است. چاقی یک عامل خطر برای بسیاری از اختلالات بالینی سالمندان است؛ که با وجود شایع بودن در این سنین معمولا تشخیص داده نشده و لذا اهمیت نیز داده نمی شود.
    هدف
    این مطالعه با هدف تعیین شیوع چاقی و میزان همبستگی بین شاخص توده ی بدنی با سلامت روان سالمندان انجام شده است.
    روش
    این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بوده؛ و کلیه سالمندان شهر تهران در سال 1394 که فاقد هرگونه مشکلات شناختی بودند؛ جامعه ی پژوهش را تشکیل می دادند. تعداد نمونه، 375 نفر سالمند بالای 60 سال بود که از 5 محدوده ی تهران (شمال، جنوب، مرکز، شرق و غرب ) به صورت تصادفی خوشه ایچند مرحله ای انتخاب و وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ی مشتمل بر بخش دموگرافیک و سلامت عمومی -28 GHQ ( با زیر مقیاس های اضطراب، افسردگی، عملکرد جسمی و عملکرد اجتماعی ) بود؛ که توسط سالمندان مورد مطالعه تکمیل گردید. در نهایت اطلاعات نمونه ها وارد نرم افزار spssv.21 شده و با روش های توصیفی و تحلیلی از جمله آزمون های کولموگروف- اسمیرنوف، آنالیز واریانس یک طرفه آنووا و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت .
    یافته ها
    میانگین توده ی بدنی سالمندان در مردان و زنان به ترتیب 5/26 و 8/26 بود؛ که از نظر دسته بندی توده ی بدنی، اضافه وزن محسوب می گردد. نزدیک به 25 درصد از سالمندان چاق، 37 درصد دارای اضافه وزن، 3 درصد لاغر و فقط 35 درصد دارای وزن مطلوب بودند. شیوع اضافه وزن و چاقی در مردان به ترتیب 28 و 24 درصد و در زنان به ترتیب 44 و 26 درصد بود. هم چنین آزمون های آماری حاکی از ارتباط معنادار توده ی بدنی با سن، شغل و سطح تحصیلات می باشد. (p<001) افزایش شاخص توده ی بدنی با اختلال در سلامت روانی، همبستگی مثبت معنادار اما ضعیف داشت. ( 12/0=r ، 01/0=P )
    نتیجه گیری
    با توجه به شیوع بالای اضافه وزن و چاقی در بین سالمندان و ارتباط آن با برخی از ابعاد سلامت روانی شامل عملکرد اجتماعی، عملکرد جسمی و اضطراب و سلامت روانی، لازم است مسئولین و متخصصان امر، در مورد این مشکل و ابعاد مختلف آن آگاه شوند. در این زمینه پیشنهاد می گردد جهت بررسی عوامل مرتبطی چون نوع شغل و سطح دانش سالمندان، مطالعات دقیق تر صورت پذیرد.
    کلیدواژگان: توده ی بدنی، چاقی، سالمندان
  • رضا عبدالله زاده *، رقیه مهران پور صفحات 14-23
    مقدمه
    پیر شدن جمعیت به یکی از مهم ترین چالش های بهداشت عمومی در سال های کنونی تبدیل شده است. پدیده فوق ناشی از بهبود شرایط بهداشتی است که از یک طرف منجر به کاهش مرگ بویژه مرک و میر کودکان و نهایتا افزایش امید به زندگی شده و از سوی دیگر با اعمال سیاست کنترل موالید باعث افزایش درصد سالخوردگان به کل جمعیت شده است.
    هدف
    هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت سلامت و بیماری سالمندان شهرستان سربیشه بوده است.
    روش
    این پژوهش مطالعه ای مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی بود که بر روی 400 نفر از سالمندان شهرستان سربیشه انجام گرفت. نمونه های پژوهش به صورت تصادفی ساده انتخاب و پس از اخذ رضایت نامه، پرسشنامه تکمیل شد. داده ها با نرم افزار spssv.16 و آزمون کای اسکوئر در سطح معنا داری 05/0مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    از 400 نفر سالمند مورد مطالعه، 247نفر(75/61 در صد)زن و 153 نفر(25/38در صد) مرد بودند. از نظر ابتلا به اختلالات و بیماری ها در سالمندان مورد مطالعه، بیش ترین درصد مربوط به اختلال بینایی(69درصد ) و پس از آن افسردگی(52درصد )، مشکلات شنوایی(3/45درصد )، فشار خون بالا(6/42 درصد)، هیپرلیپیدمی(7/38درصد)، بیماری های قلبی عروقی(14درصد)، دیابت(2/6درصد)، سکته ی قلبی و(5درصد) سکته ی مغزی(1درصد) می باشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به میزان بالای بیمار ی ها در این قشر از جامعه، برنامه ریزی طولانی مدت برای اصلاح سبک زندگی و اقدامات پیش گیرانه و هم چنین غربالگری به موقع برای سالمندان به منظور پیشگیری از ابتلا به عوارض بیماری ها و ناتوانی جسمی، توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: سالمندان، سلامت، بیماری های مزمن
  • نازنین کامرانی فراز، امیر لطافت کار، نورالله جاودانه * صفحات 24-37
    مقدمه
    قدرت عضلانی، انعطاف پذیری و سطح کیفت زندگی در سنین بالا به دلایل متعددی کاهش می یابد.
    هدف
    هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر یک دوره تمرین در آب بر قدرت عضلانی، انعطاف پذیری و کیفیت زندگی زنان سالمند سالم 75 -60 سال بود.
    روش
    مطالعه ی حاضر از نوع نیمه تجربی می باشد. جامعه ی پژوهش شامل کلیه سالمندان زن 75-60 سال شهر تهران غیر مقیم خانه ی سالمندی بود. نمونه های تحقیق را 24 زن سالمند تشکیل می داد که به طور تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. گروه تجربی در یک برنامه ی ورزشی 8 هفته ای تمرینات در آب (هفته ای سه جلسه) شرکت کردند و گروه کنترل نیز به برنامه های عادی روزانه ی خود ادامه دادند. برای محاسبه ی قدرت عضلات اندام تحتانی، انعطاف پذیری اندام تحتانی و کیفیت زندگی به ترتیب از آزمون برخاستن از روی صندلی، آزمون نشستن و کشش و فرم کوتاه پرسشنامه ی کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHOQOL-BREF) استفاده شد. داده ها در نرم افزار SPSSv.21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت؛ و از آزمون تی زوجی و مستقل جهت مقایسه ی نتایج به دست آمده بین گروه های تحقیق استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج، اختلاف معنا داری را در میانگین کلی کیفیت زندگی(011/0≥p)، قدرت عضلانی (001/0≥p) و میزان انعطلاف پذیری (002/0≥p) بعد از دوره ی تمرینی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل نشان داد؛ به طوری که متغیر های فوق بعد از مداخله ی تمرینی در گروه تجربی، به طور معنی داری بهبود پیدا کرده بود.
    نتیجه گیری
    به کارگیری برنامه ی ورزشی ترکیبی و جامع در آب، به علت ماهیت کم خطر بودن، با فراهم نمودن شرایط محیطی مناسب و ایمن، می تواند شیوه ی موثری در بهبود قدرت عضلانی، انعطاف پذیری و متعاقب آن بهبود کیفیت زندگی دز زنان سالمند 75- 60 سال باشد.
    کلیدواژگان: زنان، سالمند، قدرت عضلانی، انعطاف پذیری، کیفیت زندگی
  • اعظم حسین نژاد، زهرا معدلی، فائزه جهان پور، ایمان شریفی کیا * صفحات 38-51
    مقدمه
    افسردگی، از شایع ترین تشخیص های روان پزشکی در جهان و ایران و بیماری شایع قرن حاضر است که روند رو به رشد و شیوع آن بخصوص در زنان، مشکلی اساسی برای بهداشت روان ایجاد کرده است.
    هدف
    این پژوهش باهدف تعیین و مقایسه میزان افسردگی زنان متاهل کادردرمانی شاغل در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی و مدرسین آموزش و پرورش با زنان متاهل خانه دار50 – 25 سال انجام گرفت.
    روش
    این مطالعه توصیفی – تحلیلی بر روی 2162 زن متاهل کادر درمان بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، زنان شاغل مدارس چهار ناحیه آموزش و پرورش شهرستان شیراز و زنان خانه دار به صورت تصادفی خوشه ایچند مرحله ای انجام گرفت. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه داده های دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد بک 21 سوالی بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 22 با استفاده از آزمونهای آماری کی دو، تحلیل واریانس یک طرفه انجام شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد میزان کلی افسردگی ( خفیف و شدید) در زنان خانه دار بیشتر از دو گروه دیگر بود (9/55 درصد) اما افسردگی شدید در کادر درمان بیشتر از دو گروه دیگر بود. میزان افسردگی شدید به ترتیب در کادر درمان 6/23 درصد، زنان خانه دار 8/18درصد و شاغلین آموزش و پرورش 8/9 درصد می باشد. بین سطوح افسردگی با بحران، تفاهم با همسر، ناراحتی اعصاب در خود فرد و فامیل درجه یک، مدرسان نواحی گوناگون آموزش و پرورش، رضایت شغلی و ساعت کار پرستاری ارتباط معنی داری وجود داشت ( 05/0P<). نتیجه آزمون تفاوت میانگین تحلیل واریانس یکطرفه نیز نشان داد که بین کادر آموزش و پرورش، زنان خانه دار و پرسنل درمانی با افسردگی ارتباط آماری معنی داری وجود دارد. (001/0>p)
    نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش نشان داد که افسردگی به عامل های متعددی بستگی دارد و عامل مشاغل یکی از آنهاست. شیفت در گردش و محیط کاری پر استرس به عنوان یک شاخص تاثیرگذار بر سلامت کارکنان درمانی و عامل مستعد کننده ابتلا به افسردگی بود. همچنین نتایج نشان داد میانگین شیوع افسردگی در زنان خانه دار نسبت به شاغلین بیشتر است و توجه بیشتر مسوولین را در این زمینه می طلبد.
    کلیدواژگان: افسردگی، زنان، کادر درمانی، مدرسین، زنان خانه دار
  • زهره فراهانی، آناهیتا خدابخشی کولایی *، داوود تقوایی صفحات 52-62
    مقدمه
    امروزه، مصرف دخانیات ( سیگار و قلیان) که برای سلامتی بسیار خطرناک می باشد، بسیار گسترش یافته است. علاوه براین، ویژگی های شخصیتی در گرایش افراد به مصرف دخانیات تاثیر دارد.
    هدف
    هدف از پژوهش حاضر مقایسه سیستم های مغزی، رفتاری و هیجان خواهی در زنان مصرف کننده و غیر مصرف کننده سیگار و قلیان می باشد.
    روش
    این پژوهش از نوع مورد شاهدی است. 160 زن شامل 80 زن مصرف کننده سیگار و قلیان و 80 زن غیر مصرف کننده به روش نمونه گیری تصادفی در شهر تهران در سال 1394 انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه هیجان خواهی ذاکرمن و پرسشنامه شخصیتی گری-ویلسون (GWPQ) می باشد. داده ها با استفاده از آزمون تی مستقل مورد تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد تفاوت معناداری بین بازداری (0001/0>p)، فعال سازی (0001/0>p) و سیستم مغزی رفتاری (0001/0>p) در زنان مصرف کننده سیگار و قلیان و غیرمصرف کننده وجود دارد(0001/0>p). همچنین تفاوت معناداری در متغیر هیجان خواهی (0001/0>p) بین این دو گروه مشاهده شد.( (0001/0>p)
    نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش نشان داد که زنانی که مصرف دخانیات بیشتری دارند، هیجان خواهی و سیستم فعال سازی رفتاری، بالاتری دارند. از این رو این عوامل باید در روند مداخله های بهداشتی و درمانی پیشگیرانه در زنان مصرف کننده دخانیات و قلیان مورد توجه قرار بگیرد.
    کلیدواژگان: مغز، رفتار و سیستم رفتاری، هیجان، محصولات تنباکو، زنان
  • ترانه تقوی لاریجانی، مرجان مردانی حموله *، فریده قرهی صفحات 63-74
    مقدمه
    کم توانی ذهنی با کاهش رشد در حیطه های گوناگون جسمی، روانی، تربیتی و اجتماعی همراه است؛ که می تواند مشکلات فراوانی برای والدین در زمینه ی مراقبت و نگهداری از فرزند به وجود آورد.
    هدف
    هدف از این مطالعه تعیین نظرات والدین نسبت به فرزند کم توان ذهنی بوده است.
    روش
    این پژوهش یک مطالعه ی مقطعی است. از میان مراکز بهزیستی شهر تهران 2 مرکز به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. سپس 199 نفر از والدین فرزندان کم توان ذهنی مراجعه کننده به این مراکز به روش نمونه گیری آسان جهت انجام تحقیق انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه و تکمیل پرسشنامه ی محقق ساخته lجمع آوری گردید. پرسشنامه دارای روایی محتوای مطلوب و پایایی 86/0 بود. سپس با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی، تحلیل شدند.
    یافته ها
    میانگین سنی والدین5/2± 34 و فرزندان 7/52%(105 نفر) از آنان دارای رتبه اول در تولد بودند. نظر اکثریت والدین نسبت به پذیرش فرزند کم توان ذهنی(115 نفر) در حد ضعیف(8/57درصد) و نظر اقلیت آنان(32 نفر) در حد خوب(1/16درصد) بود؛ نظر 52 نفر(1/26درصد) از آنان نیز در حد متوسط قرار داشت. مهم ترین اولویت ها در تعیین نظر والدین در خصوص فرزند، شامل: حضور فرزند کم توان ذهنی منجر به بروز اختلالات روانی و عاطفی در والدین می شود؛(12/0±86/4) داشتن فرزند کم توان ذهنی در روابط زناشویی والدین خلل ایجاد می نماید؛ (24/0±62/4) و والدین جهت مراقبت از فرزند خود به آموزش نیاز دارند؛ (22/0±32/4) بود.
    نتیجه گیری
    به منظور بهبود نظرات والدین دارای فرزند کم توان ذهنی در جهت پذیرش فرزندان خود، می توان نسبت به تقویت روان شناختی آنان از طریق ارائه ی مداخلات آموزشی اقدام نمود.
    کلیدواژگان: کم توانی ذهنی، نگرش، والدین، خانواده
  • فجریه زاهدی نیا، شرافت اکابریان، کامران میرزایی، پرویز عضدی، حمیدرضا دولت خواه، فائزه جهان پور * صفحات 81-90
    مقدمه
    حوادث در کودکان یکی از مهم ترین عوامل مرگ است که سالیانه رو به افزایش می باشد. دانش مادران از روش های پیشگیرانه حوادث دارای اهمیت بسزایی است.
    هدف
    هدف از این مطالعه تعیین سطح آگاهی از رفتارهای پیشگیرانه حوادث خانگی در مادران دارای کودک یک تا پنج سال مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر بوشهر می باشد.
    روش
    در این مطالعه توصیفی-تحلیلی ، سال95-94 ، 100 مادر دارای کودک یک تا 5 سال به روش تصادفی ساده انتخاب شدند، ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته، سنجش آگاهی مادران از رفتارهای پیشگیرانه از حوادث خانگی بود.تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 16 و بوسیله ی شاخص های آماری توصیفی و تحلیلی انجام گرفت.سطح معنی داری(p<0.05)در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان داد میانگین سطح آگاهی مادران ( 17/5±13/24 ) بود که 69% در سطح مطلوب ، %22 سطح متوسط و 9% مادران در سطح ضعیف قرار داشتند. همچنین بین شاغل بودن و افزایش آگاهی مادران رابطه آماری معنادار دیده شد.
    نتیجه گیری
    هر چند سطح آگاهی مادران اکثرا در سطح مطلوب بود اما با توجه به اینکه هنوز هم حوادث در کودکان رخ می دهد پیشنهاد می شود مطالعات با مداخلات آموزشی در جهت بالا بردن سطح آگاهی مادران صورت گیرد.
    کلیدواژگان: رفتارهای پیشگیرانه، حوادث خانگی، کودک، آگاهی
|
  • Akram Ghanbarimoghadam * Pages 1-13
    Introduction
    obesity as a health problem all over the world and is growing.
    Objective
    This study aimed to determine the prevalence of obesity and the correlation between body mass index is associated with mental health among the elderly.
    Method
    This cross-sectional study in Tehran and all seniors who had no cognitive problems, constituted the study population. The sample of 400 people aged over 60 years who range from 5 Tehran (North, South, Central, East and West) are randomly selected and enrolled in several stages. The data collected through a questionnaire consisted of demographic and public health sectors - GHQ -28 (the subscale of anxiety, depression, physical function and social function), which was completed by the elderly.
    Results
    The mean body mass in men and women aged 26/5 and 26/8 respectively to the categories of body mass, is considered overweight. Nearly 25 percent of elderly obese, 37% overweight, and 3% were underweight and only 35% of ideal body weight. The prevalence of overweight and obesity in men and women respectively 28 and 24 percent, respectively, 44 and 26. Statistical tests showed a significant relation between body mass and age, occupation and education level is (p
    Conclusion
    Given the high prevalence of overweight and obesity among the elderly and its relationship with some aspect of mental health, including social functioning, physical functioning and mental health anxiety, it is necessary officials and experts, are aware of this problem and its dimensions. In this context, it is suggested, to investigate factors such as the type of job and more detailed studies be conducted geriatric knowledge
    Keywords: body mass, obesity, older age
  • Reza Abdolahzade * Pages 14-23
    Introduction
    Aging in population has become one of the important challenges in public health domain.
    Objective
    The present study aims at investigating the condition of the elderly in Sarbisheh.
    Method
    This is a cross-sectional descriptive-analytic study carried on 400 elders resident in Sarbisheh that were selected randomly based on questionnaire completion with consent. Data were analyzed through SPSS 16 and Chi-Square test in significance level of 0.05.
    Results
    Among 400 participants, 250 (%62.25) and 150 (37.5) cases were respectively female and male. Impairments and diseases in study elder participants were mostly reported for oral and dental problems (%73) followed by visual impairments (%69), depression (%52), hearing problems (%45.3), high blood pressure (%42.6), hyperlipidemia (%38.7), cardiovascular diseases (%14), diabetes (%6.2), heart attacks (%5) and strokes (%1). In all cases, diseases and impairments were more in females than males; in other words, females face more health problems and sufferings.
    Conclusion
    The high rate of disease and impairment existence among elder groups suggests the necessity of long-term programming toward lifestyle modification, implementing preventive means and screening in order to reduce diseases and disabilities.
    Keywords: eders, health, chronic diseases
  • Noorolah Javdane * Pages 24-37
    Introduction
    muscle strength, flexibility and the quality of life in old age reduced for many reasons.
    Objective
    The aim of this study was to investigate the effects of aquatic exercise on muscle strength, flexibility, and quality of life of healthy elderly women 60-75 years.
    Method
    The study is quasi-experimental. The study population consisted of all elderly women Non-resident nursing home over sixty years in Tehran. The sample comprised 24 women aged who participated in this study and were randomly divided into experimental and control groups. The training group undertook an 8-week aquatic exercise program (three sessions per week) while the control group continued their daily routines. To calculate the lower extremity muscle strength, lower extremity flexibility and quality of life was used from Stand up Chair, Sit and Reach and The World Health Organization Quality of Life Questionnaire-Short Form (WHOQOL-BERF) Respectively. The obtained data were statistically analyzed by t_ test.
    Results
    The results showed a significant difference in total mean quality of life, muscle strength and flexibility rate after the training period in the intervention group than the control group. So that variables after the intervention in the experimental group was significantly improved.
    Conclusion
    According to the findings of this study, the use of combination and a comprehensive fitness program in water due to the low risk nature and providing conditions to challenge the neuromuscular system, Can be a powerful way to improve muscle strength, flexibility and subsequent dose improved quality of life for women aged 60-75 years.
    Keywords: elderly women, muscular strength, flexibility, quality of life
  • Iman Sharifikiya * Pages 38-51
    Introduction
    Depression is the most common psychiatric diagnoses in present century in the world, as well as Iran and its growing trend of prevalence, particularly in women, has created a fundamental problem for mental health. Depression is today considered as a cause of disability in the world and is the fourth disease that imposes a great global burden to the community.
    Objective
    This study aimed to determine the level of depression in married women working in hospitals and Instructors compared with housewives aged 25-50.
    Method
    This cross-sectional study was conducted on 2162 married women, including healthcare staff (in training hospitals, affiliated to Shiraz University of medical Sciences), instructors (working in governmental sector) and housewives. Data collection tool included demographic questionnaire with 32 questions and Beck’s standard questionnaire with 21 items. Data analysis was performed with SPSS Version 22 using chi-square and ANOVA tests.
    Results
    The results showed that severe depression was 23.6% in healthcare staff, 18.8% in housewives, and 8.9% in instructors. There was significant relationship between levels of depression, and crisis, mutual understanding with the spouse, stress in the individual and their first degree relatives, instructors in various areas, job satisfaction, and nurses’ working time (P
    Conclusion
    Depression depends on many factors, like job factor. Rotating shifts and stressful work environment are effective indicators of the health care staff and factors predisposing to depression. The prevalence of depression (mild, severe) was higher among workers than housewives and more attention is needed in this field.
    Keywords: depression, Women, Healthcare staff, instructors, housewives
  • Anahita Khodabakhshi * Pages 52-62
    Introduction
    Nowadays, the use of tobacco (cigarette and hookah) is an extremely hazardous to health and widely using. In addition, the personality characteristics affect the tendency of individual to use the tobacco.
    Objective
    the aim of current study is to compare brain, behavior system, and sensation seeking among cigarette and hookah abuser and non-abuser women.
    Method
    This study is a descriptive comparative research. The 160 women including 80 cigarettes and hookah abuser women and 80 non-abuser women were chosen through sampling method in Tehran in 2015. The measuring instruments are Zuckerman's trait sensation-seeking scale and Gray-Wilson Personality Questionnaire (GWPQ). Data was analyzed utilizing t independent.
    Results
    The results showed that there is the significant difference between behavior inhibition system (t= -7.16, p=0.0001), behavior activation system (t= 3.74, p=0.0001) and brain and behavior system (t=-2.0, p=0.0001) between substance abuser and non-substance abuser women (p
    Conclusion
    These findings emphasized that tobacco’s user women had higher sensation seeking and behavior activation system than other group. Hence, it should be consider these factors in process of therapeutic prevention intervention in tobacco and hookah abuser women.
    Keywords: Brain, Behavior, Behavior Mechanisms, Sensation, Tobacco Products, Women
  • Marjan Mardani * Pages 63-74
    Introduction
    Mental retardation incorporate diminished growth in different physical, psychological and social fields that could produce numerous problems for parents taking care of the children.
    Objective
    The purpose of this study is the determination of parent's opinions regarding their mentally retarded children.
    Method
    This is a cross- sectional research. At first, 2 centers were selected via random sampling. Then, 199 parents of mentally retarded child who referring to these centers were selected through convenience sampling method. The data have been gathered through researcher build questionnaire and then analysed. The questionnaire was valid and reliable.
    Results
    Mean age of parents was 34± 2.5. Most of them 52.7% (105persons) have children at first birth order. Findings showed that the most important factor in determining parental opinions about the acceptance of mentally retarded children, are included; parents’ emotional and psychological disorders due to having mentally retarded children (4.86 ± 0.12). Parents’ malfunctioning marital relations due to having mentally retarded children (4.62 ± 0.24), and their need for taking education on how to raise and nurture mentally retarded children (4.32 ± 0.22).
    Conclusion
    In order to for improving the opinions of parents of mentally retarded child to accept their child, psychological promotion through educational interventions for them should be taken.
    Keywords: opinion, family, mentally retarded, parents
  • Faeze Jahanpuor * Pages 81-90
    Introduction
    accidents are the most important cause of mortality among children that is increasing yearly. Mother's knowledge is of great importance in preventing accidents The present study aimed to determine the level of awareness of preventive behaviors in mothers with children one to five years of age who visited health centers in Bushehr .
    Method
    this was a cross-sectional in 2015-2016 in which 100 mother with children one to five years of age were randomly selected. Data collection tools was a questionnaire developed by the author to assess awareness of mothers in terms of preventive behaviors in household accidents. Reliability and validity of the questionnaire were assessed before being used in the project. The collected data was analyzed using SPSS 16, significant (p
    Results
    The results showed that the average level of knowledge of mothers was (17/5 ± 13/24).there was 69% at Desirable level ,22% in average level and 9% in weak. There was significant relationship between employment and maternal awareness
    Conclusion
    Although mother's knowledge was most desirable, Given that the events still occur in children Recommended that interventions be made in order to raise awareness of mothers.
    Keywords: Preventive Behaviors, Household Accidents, Children, knowledge