فهرست مطالب

علوم و فنون شیلات - سال پنجم شماره 4 (پیاپی 17، زمستان 1395)

نشریه علوم و فنون شیلات
سال پنجم شماره 4 (پیاپی 17، زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1396/01/25
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مقاله پژوهشی
  • بتول ادهمی، سارا جعفری کناری، خسرو جانی خلیلی صفحات 1-11
    در این تحقیق تاثیر رنگدانه های طبیعی (هویج و لبو) و رنگدانه مصنوعی (آستاگزانتین) در جیره غذایی بر شاخص های رشد و برخی فراسنجه های خونی و تغییرات رنگ پوست، گوشت و خون ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss بررسی شد. بدین منظور 5 جیره آزمایشی شامل جیره شاهد (بدون رنگدانه)، هویج در 2 سطح (50 و 100 میلی گرم در کیلوگرم)، لبو (100 میلی گرم در کیلوگرم) و آستاگزانتین (100 میلی گرم در کیلوگرم) تهیه شد. 150 بچه ماهی با میانگین وزنی 25/1±44/21 گرم به مدت 30 روز با جیره های آزمایشی تغذیه شدند. نتایج عملکرد رشد نشان داد افزودن لبو به طور معناداری بیشترین افزایش وزن و ضریب رشد ویژه را در پی داشت، درحالی که کمترین آن مربوط به گروه شاهد بود (05/0p<). مطالعه فراسنجه های خونی تفاوت معناداری را در تعداد گلبول قرمز، گلبول سفید، هموگلوبین و هماتوکریت بین تیمارها و شاهد نشان داد (05/0p<). بیشترین گلبول قرمز، گلبول سفید، هماتوکریت و هموگلوبین به ترتیب در تیمارهای هویج 5/0 درصد، لبو 1 درصد، هویج 1 درصد و هویج 5/0 درصد مشاهده شد. میزان تری گلیسیرید و کلسترول در تیمار 1 درصد لبو به صورت معناداری بیشتر از سایر تیمارها بود (05/0p<). نتایج مربوط به اندازه گیری کاروتنوئید در پوست، بافت و خون اختلاف معناداری را بین تیمارها نشان داد (05/0p<). در مجموع به نظر می رسد رنگدانه ها به ویژه رنگدانه های گیاهی روی شاخص های رشد تاثیر مثبت داشته باشند و باعث تقویت سیستم ایمنی در ماهی قزل آلای رنگین کمان (با افزایش تعداد گلبول سفید) شوند. همچنین، رنگدانه های گیاهی با افزایش کاروتنوئیدها رنگ بهتری نسبت به رنگدانه های مصنوعی (آستاگزانتین) ایجاد می کنند.
    کلیدواژگان: ماهی قزل آلای رنگین کمان، رنگدانه، شاخص های رشد و خونی، کاروتنوئید
  • سهیل ریحانی پول، سیدعلی جعفر پور، رضا صفری صفحات 13-28
    هدف از پژوهش حاضر، آبکافت اندرونه ماهی قزل آلای رنگین کمان با استفاده از سه آنزیم فلاورزایم، پاپایین، پپسین و بررسی و مقایسه خواص کارکردی و آنتی اکسیدانی سه نوع پروتئین حاصل است. در زمان های یکسان، بیشترین درجه آبکافت و بازیافت نیتروژنی، برای پروتئین آبکافتی با فلاورزایم (به ترتیب 05/1 ± 12/23 درصد و 68/0 ± 64/55 درصد) ثبت شد. در تمام pH های بررسی شده (به غیر از دو 8=pH و10=pH) پروتئین آبکافتی با فلاورزایم به طور معناداری (05/0>p) نسبت به دو پروتئین دیگر حلالیت بیشتری داشت. همچنین شاخص فعالیت امولسیفایری (به غیر از 4=pH) و پایداری امولسیونی (به غیر از 8=pH) نیز در پروتئین آبکافتی با فلاورزایم در pH های بررسی شده به طور معناداری (05/0>p) بالاتر از دو پروتئین دیگر بود. برای مقایسه خواص آنتی اکسیدانی پروتئین های آبکافتی از شاخص های قدرت مهار رادیکال آزاد 2و2 دیفینیل -1- پیکریل هیدرازیل (DPPH) و کاهندگی یون آهن سه ظرفیتی (فریک) استفاده شد و نتیجه اینکه، پروتئین آبکافتی با پپسین بیشترین قدرت مهار رادیکال DPPH و کاهندگی یون فریک را نشان داد (به ترتیب 27/2 ± 59/83 درصد و جذب 013/0 ± 886/0 در طول موج 700 نانومتر). پژوهش حاضر نشان داد، پروتئین های تولیدشده از این سوبسترا، خواص مطلوبی دارند و عوامل مختلفی از جمله نوع آنزیم مصرفی تا حد زیادی این خواص را تحت تاثیر قرار می دهند.
    کلیدواژگان: آبکافت آنزیمی، قزل آلای رنگین کمان، اندرونه، درجه آبکافت
  • مسعود رضایی صفحات 29-41
    باکتری L. monocytogenes از جمله پاتوژن های با منشا مواد غذایی است که مقاومت بالایی در برابر شرایط نامساعد محیطی دارد. این پاتوژن می تواند در شرایط نامطلوب محیطی وارد حالت «زنده اما غیرقابل کشت» (VBNC) شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی امکان ورود این پاتوژن به حالت VBNC در شرایط شوری بالای آب نمک که در فرایند تولید ماهی شور استفاده می شود، انجام شد. بدین منظور امکان ورود باکتریL. monocytogenesATCC 19115با غلظت اولیه 107×12/1 در سه تیمار آب نمک30 درصد (ES30)، آب نمک 10 درصد (ES10) و شرایط گرسنگی کامل باکتری (DE) طی دوره زمانی 8 روز،به حالت VBNCبررسی شد. برای اثبات زنده بودن باکتری از روش بررسی بیان ژن 16S rRNAباکتریبا روشRT-PCRاستفاده گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که باکتری بررسی شده در تیمار ES30 و DE در روز سوم پس از تلقیح قابلیت کشت خود را از دست داده و وارد حالت VBNC شدند. طبق این نتایج ورود به حالت VBNC در تیمار ES10 در روز پنجم پس از تلقیح اتفاق افتاد. این نتایج نشان می دهد که امکان ورود باکتری L. monocytogenes طی فرایند تولید ماهی شور و ماهی دودی و یا هر فراورده غذایی شور شده دیگر، به حالت VBNC و عدم توانایی تشخیص با استفاده از روش های استاندارد موجود، وجود دارد.
    کلیدواژگان: نمک، زنده اما غیرقابل کشت (VBNC)، Listeria monocytogenes، ماهی شور
  • عباس زمانی، مریم خواجوی صفحات 43-56
    اکسیداسیون چربی یکی از فرایندهای اصلی در کاهش کیفیت و ارزش تغذیه ای انواع مواد غذایی محسوب می شود. هدف از انجام این تحقیق تعیین فعالیت ضداکسیدانی پپتید حاصل از هیدرولیز پروتئین ایزوله عضله کیلکای معمولی (Clupeonella cultriventris caspia) بود که با استفاده از آنزیم تریپسین موجود در عصاره استخراج شده ضمائم پیلوریک ماهی کیلکای معمولی تولید شد. بررسی نشان داد دما و pH بهینه فعالیت آنزیم تریپسین برای هیدرولیز سوبسترای) BAPNA Nα–benzoyl-DL-argenine-ρ-nitroanilide-HCL ( به ترتیب60 درجه سانتی گراد و0/8 بود. فعالیت ضداکسیدانی پپتید حاصل از هیدرولیز پروتئین ایزوله نیز نشان داد که با افزایش درجه هیدرولیز از 20 تا 40 درصد، میزان فعالیت بازدارندگی رادیکال DPPH و ABTS و همچنین قدرت ضداکسیدانی بازدارندگی آهن (FRAP) به طور معنا داری افزایش یافت (05/0>p). نتایج پیشنهاد می کند آنزیم تریپسین موجود در عصاره مستخرج شده ضمائم پیلوریک ماهی کیلکای معمولی می تواند ابزار مناسبی برای تولید پپتید از پروتئین ایزوله این گونه با فعالیت ضداکسیدانی محسوب شود و جایگزین مناسبی برای آنزیم های تجاری مورد استفاده در تولید پروتئین هیدرولیز شده مانند آنزیم میکروبی باشد.
    کلیدواژگان: ضداکسیدانی، پروتئین ایزوله، هیدرولیز آنزیمی، Clupeonella cultriventris caspia
  • عالی حسینی، محمود نفیسی بهابادی، ابراهیم ستوده، یاسر همت، رضا قربانی واقعی صفحات 57-70
    در این مطالعه تاثیر استفاده از سه ماده همبند شامل نشاسته ذرت، کربوکسی متیل سلولز (CMC)و اوره فرمالدهید (UFA) (حاوی 42 درصد کنجاله سویا) در مقایسه با یک جیره غذایی تجاری بر عملکرد رشد، پایداری پلت و ترکیب شیمیایی بدن میگوی سفید غربی بررسی شد. میگوهای وانامی با میانگین وزن اولیه 73/0 گرم در 12 عدد مخزن مدور 300 لیتری ذخیره و به مدت 52 روز با جیره های آزمایشی تغذیه شدند. این آزمایش در قالب یک طرح کاملا تصادفی با 4 تیمار و 3 تکرار در هر تیمار انجام شد. زیست سنجی میگوها در دو دوره 15 و یک دوره 21 روزه انجام شد. در پایان آزمایش نتایج نشان داد میانگین وزن نهایی میگوهای تغذیه شده با همبند اوره فرمالدهید (UFA) به طور معناداری کمتر از سایر تیمارها است (01/0(p<. ضریب رشد ویژه SGR)) در هر سه دوره (05/0(p< و در کل دوره (01/0(p< به طور معناداری تحت تاثیر نوع بایندرها قرار گرفت و در کل دوره آزمایش، کمترین ضریب رشد ویژه (SGR) در تیمار UFA و بیشترین آن در میگوهای تغذیه شده با تیمار شاهد مشاهده شد. مقایسه آماری نتایج سنجش ترکیبات شیمیایی بدن میگوهای آزمایش شده نشان داد تیمارهای آزمایشی تاثیر معناداری بر درصد پروتئین و چربی خام لاشه های میگوها ندارد. در مجموع با توجه به نتایج پایداری جیره ها، عملکرد رشد و تغذیه ای و همچنین ترکیبات شیمیایی میگوهای تغذیه شده با همبندهای مختلف می توان گفت نشاسته ذرت همبند مناسبی برای ساخت جیره این میگو می باشد.
    کلیدواژگان: میگوی سفید غربی، همبند، رشد، ترکیب شیمیایی، تغذیه
  • مهدی سلطانی، سید سعید میرزرگر، غلامرضا بادزهره، مهرداد فرهنگی، علیرضا ولی پور صفحات 71-83
    هدف از این تحقیق بررسی تاثیر سینبیوسیس پربیوتیک فروکتوالیگوساکارید و باکتری های پروبیوتیک پدیوکوکوس اسیدی لاکتیسی و لاکتوکوکوس لاکتیسبر شاخص‏های رشد، فاکتورهای خونی و میکروبیوتای روده بچه ماهی سفید دریای خزر است. براساس کشت باکتری ها در شرایط آزمایشگاهی و تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیر سه تیمار با غلظت یکسان 5/0 درصد فروکتوالیگوساکارید به اضافه لاکتوکوس‏لاکتیس و پدیوکوکوس‏اسیدی‏لاکتیکی به ترتیب با غلظت 1010 و 107 (تیمار اول) ، 1010 و1010 (تیمار دوم) و 107 و 1010 (تیمار سوم) کلنی برگرم غذا انتخاب شد. ماهیان سفید با میانگین وزن (02/0± 75/0)گرم انتخاب و پس از دو هفته سازگاری با تراکم 400 قطعه در تانک‏های فایبرگلاس با حجم آبگیری 1000 لیتر رهاسازی و 60 روز پرورش یافتند. نتایج بررسی نشان داد شاخص وزن نهایی، ضریب تبدیل غذایی و ضریب رشد ویژه در تیمارهای مورد بررسی در مقایسه با تیمار شاهد به صورت معنا‏داری بهتر می‏باشد (05/0>p). در ضمن در تیمار 1 وزن نهایی برابر 67/1 گرم، ضریب تبدیل غذایی به میزان 2 و ضریب رشد ویژه با مقدار 34/1 به صورت معنا داری بهتر از سایر تیمارها بود. از نظر شاخص‏های خونی بین تیمارها اختلاف معنا‏داری مشاهده نشد، اما میزان ایمونوگلوبولین در تیمار 1 با مقدار mg/ml 33/22 به صورت معنا‏داری بیشتر از سایر تیمارها است (05/0>p). تعداد باکتری های اسید لاکتیک نیز در تیمار 1 با 2/5 و تیمار3 با 5 لگاریتم کلنی بر گرم به صورت معنا‏داری بیشتر از سایر تیمارها بود. نتایج این تحقیق نشان داد پروبیوتیک و پربیوتیک بررسی شده در این مطالعه می‏تواند اثر سینبیوسیس مطلوبی روی بچه ماهی سفید دریای خزر داشته باشد.
    کلیدواژگان: بچه ماهی سفید دریای خزر، سینبیوسیس، رشد، میکروبیوتای روده
  • مهدی طبرسا، فاطمه رحیمی، مسعود رضایی صفحات 85-98
    تاثیر شرایط مختلف دما (30 تا 90 درجه سانتی گراد)، زمان (10 تا 70 دقیقه) وpH (4 تا 9) بر روی بازده استخراج پلی ساکاریدهای جلبک E. intestinalis مطالعه شد. نتایج نشان داد که دمای استخراج بیشترین تاثیر را در افزایش میزان پلی ساکاریدهای به دست آمده بر عهده داشت. بیشترین بازده استخراج پلی ساکارید در دمای 90 درجه سانتی گراد، زمان 30 دقیقه و pH 8 بود. بنابراین، فعالیت ضد اکسیدانی پلی ساکارید های شرایط دمایی 30، 70 و 90 درجه سانتی گراد، زمانی 10، 30 و 50 دقیقه و pH 4، 7 و 8 که واجد اختلاف معنادار در بازده بودند، ارزیابی شد. برای ارزیابی فعالیت ضداکسیدانی پلی ساکاریدها، قدرت جذب رادیکال آزاد DPPH، قدرت کاهندگی آهن و ظرفیت آنتی اکسیدانی کل سنجیده شد. بیشترین فعالیت مهارکنندگی رادیکال آزاد DPPH در دمای 30 درجه سانتی گراد (90/73 درصد)، زمان 30 دقیقه (08/95 درصد) وpH 7 (61/75 درصد) مشاهده شد. بیشترین قدرت کاهندگی آهن در دمای70 درجه سانتی گراد (99/89 درصد)، زمان 50 دقیقه (05/99 درصد) و pH 8 (49/97 درصد) به دست آمد. فعالیت ضد اکسیدانی کل در دمای70 درجه سانتی گراد (97/49)، زمان 10 دقیقه (32/62) و 7 pH (11/59 میلی گرم آسکوربیک اسید/گرم جلبک خشک) در بیشترین میزان خود بود. به طور کلی، یافته های مطالعه حاضر نشان داد که پلی ساکاریدهای جلبک سبز E. intestinalis واجد پتانسیل ضداکسیدانی بوده و استفاده از دمای بالا، زمان طولانی و pH اسیدی یا قلیایی در فرایند استخراج، می تواند سبب کاهش پتانسیل ضد اکسیدانی شود.
    کلیدواژگان: Enteromorpha intestinalis، پلی ساکارید، استخراج، فعالیت ضد اکسیدانی
  • سید مهرداد حسینی، افشین عادلی صفحات 99-110
    با توجه به نقش مصرف ماهی در تامین سلامت غذایی جامعه و ضرورت افزایش سرانه مصرف، عوامل موثر بر رفتار مصرف کنندگان ماهی در شهر ساری اولویت بندی شد. به همین منظور تحقیقی میدانی با استفاده از پرسشنامه، روی 266 خانوار مصرف کننده ماهی صورت گرفت. ضمن تحلیل آمارهای توصیفی از طریق نرم افزار Spss19، تحلیل استنباطی آماره های ناپارامتریک نیز انجام شد. عواملی با نمره میانگین بیش از 3، به عنوان اصلی ترین عوامل شناسایی شدند و از طریق آزمون فریدمن با احتمال (001/0>) رتبه بندی عوامل موثر انجام و اولویت ها مشخص شدند. کیفیت و تازگی، بهداشت محل فروش، خواص و ارزش غذایی، اطمینان از فروشنده، قیمت، نوع گونه ماهی، مزه، دسترسی، اندازه، تیغ و راحتی مصرف به ترتیب مهم ترین عوامل موثر در رفتار مصرف کنندگان ساروی هستند. اکثریت مصرف کنندگان (6/93 درصد) تمایلی به مصرف ماهیان بسته بندی (غیر کنسروی) نداشتند و در مقابل رغبت زیادی به مصرف ماهیان تازه نشان دادند. برنامه ریزی برای افزایش آگاهی مردم درباره بالا بردن قدرت تشخیص آنها در شناسایی ماهی تازه، نظارت دقیق بر عرضه کنندگان ماهی، کاهش هزینه های تولید ماهیان پرورشی به منظور کاهش قیمت عرضه، راه اندازی بازارهای خرده فروشی استاندارد برای دسترسی آسان و افزایش آگاهی مردم درباره ارزش غذایی ماهی، راهکارهای برنامه ریزان و فعالان عرصه صنعت شیلات و سلامت اجتماعی برای افزایش مصرف ماهی خواهد بود.
    کلیدواژگان: ماهی، بازاریابی، رفتار مصرف کننده، ساری
  • حسن فضلی، حسن نصرالله زاده ساروی، نیما پورنگ، ابوالقاسم روحی، فرشته اسلامی صفحات 111-127
    طی دهه های اخیر به دلیل تغییر سطح آب دریای خزر، ورود آلاینده های زیست محیطی و گونه های مهاجم، ساختار اکوسیستم دریای خزر به شدت تغییر کرده است. در این مطالعه اثرهای شانه دار مهاجم (Mnemiopsis leidyi) دریای خزر بر عملکرد اکوسیستم در سواحل ایرانی دریای خزر با استفاده از داده های صید گونه های مهم شیلاتی در سه دوره اول (1379-1375؛ دوره مرجع)، دوم (1385-1380) و سوم (1390-1386)، به ترتیب به عنوان سه دوره شامل پیش از گسترش شانه دار، دوره توسعه و دوره سازگاری بررسی شد. نتایج نشان داد که میانگین (±انحراف معیار) صید ماهیان استخوانی (به روش صید با پره) در سه دوره مذکور به ترتیب 2/1993±0/15700، 6/3857±8/18430 و 6/1579±6/19176 تن بوده که بین آنها اختلاف معنا داری مشاهده نشد (05/0p). طی سه دوره مذکور عملکرد اکوسیستم تغییرات گسترده ای داشت. عملکرد اکوسیستم در طبقه بدون اثر (E0) در دوره اول به طبقه اثر متوسط (E2) تا قوی (E3) در دو دوره دوم و سوم تغییر یافت. حذف عملکرد دو گونه کلیدی (کیلکای آنچوی و چشم) می تواند یکی از دلایل کاهش شدید در ذخایر آبزیان طبقات بالاتر یعنی ماهیان خاویاری و فک دریای خزر باشد.
    کلیدواژگان: شانه دار مهاجم، عملکرد اکوسیستم، دریای خزر، ایران
  • مقاله کوتاه
  • سمیه رضوی، محمدصادق علوی یگانه*، رحیم پیغان صفحات 128-133
|
  • Batoul Adhami, Sara Jafari, Khosro Janikhalili Pages 1-11
    A 30-day experiment was carried out to comparison the effect of carrot and beetroot as natural pigments and synthetic astaxanthin on growth performance, hematological parameters, and tissue color in rainbow trout fingerlings. 150 juvenile rainbow trout with initial mean weight of 21.44 ± 1.25g fed diets containing 50 and 100 mg/kg carrot; 100 mg/kg beetroot; 100 mg/kg synthetic astaxanthin and a control diet. Body weight increasing and specific growth rate were higher in fish fed the diet containing 100 mg beetroot than those of the control diet. Hematological study including red blood cell, white blood cell, hematocrit and hemoglobin showed significant differences between treatments (p
    Keywords: Rainbow trout, Pigments, Blood, growth indices, Carotenoid
  • Soheyl Reyhani Poul, Ali Jafarpour, Reza Safari Pages 13-28
    The aim of this study was to hydrolysis of rainbow trout viscera by application of flavourzyme, papain and pepsin enzymes and compare the functional and antioxidant properties of these three types of proteins. At the same time, the maximum degree of hydrolysis and nitrogen recovery was recorded for the hydrolysate produced by flavourzyme (23.12 ± 1.05% and 55.64 ± 0.68% respectively). In all pH values tested (apart pH 8 and 10), hydrolysate produced by flavourzyme showed the highest solubility compared to other proteins (p
    Keywords: Enzymatic hydrolysis, Rainbow trout, Viscera, Degree of hydrolysis
  • Masoud Rezaei Pages 29-41
    Listeria monocytogenes is a foodborne pathogen which has high resistance for unfavorable conditions. This pathogen is able to entering Viable but non culturable (VBNC) state in harsh conditions. The present study was aimed to consider the possibility of entering this pathogen in to VBNC state in heavy brine which used for produce brined fish. For this purpose L. monocytogenesat 1.12×107 initial concentration as monitored in three treatments during 8 days: brine containing 30% salt (ES30), brine containing 10% salt (ES10) and starvation condition (DE). For considering alive cells method of gene expression of 16S rRNAby RT-PCR was used. The obtained results showed that this pathogen in ES30 and DE treatments after three days enter in to VBNC state. According to obtained results ES10 treatment entering in to VBNC state on 5 days after inoculation. The results showed that there is the possibility of L. monocytogenes entering in to VBNC state, during brined and smoked fish or every other brined food product and defect of Standard detection methods.
    Keywords: Salt, Viable but non culturable (VBNC), Listeria monocytogenes, Salted fish
  • Abbas Zamani, Maryam Khajavi Pages 43-56
    Lipid oxidation is one of the major processes in deterioration of food quality and nutritional value. In this study, antioxidative activity of peptide was determined from hydrolysate of protein isolate from common kilka (Clupeonella cultriventris caspia) muscle using trypsin enzyme of pyloric caeca extraction. The optimum pH and temperature of trypsin enzyme for BAPNA (Nα –benzoyl -DL- argentine – ρ – nitroanilide -HCL) hydrolysis were measured 8.0 and 60 °C, respectively. The finding showed that antioxidative activities determined by DPPH, ABTS radical scavenging activities and ferric reducing antioxidant power (FRAP) increased significantly with variation of degree of hydrolysates from 20 to 40% (p
    Keywords: Antioxidative, Protein isolate, Enzymatic hydrolysis, Clupeonella cultriventris caspia
  • Aali Hosseini, Mahmoud Nafisi Bahabadi, Ebrahim Sotoudeh, Yaser Hemmat, Reza Ghorbani Vaghei Pages 57-70
    This experiment was conducted to determine the effects of three binding agents, including corn starch, carboxymethyl cellulose (CMC) and urea formaldehyde (UFA) (in diets containing 42% soybean meal) on growth performance, pellet water stability and chemical composition of Litopenaeus vannamei. Shrimps with an average initial weight of 0.73 g stored in polyethylene tanks and fed experimental diets for 52 days (four treatments and three replicates). Biometric measurements of shrimp were carried out in two periods of 15 and 21 days. At the end of experiment results showed that the average final weight of shrimp fed the UFA binder is significantly lower than other treatments (p
    Keywords: Whiteleg shrimp, Binder, Growth, Chemical composition, Nutrition
  • Mehdi Soltani, Seyed Saeed Mirzargar, Gholamreza Badzohreh, Mehrdad Farhangi, Alireza Valipour Pages 71-83
    The purpose of this study was to determine the effect combined application of dietary Fructooligosaccharid (FOS) and Pediococcus acidilacticiplus Lactococcus lactison some growth preformane, haematological parameters and intestinal microbiota of Rutilus frisii kutum. According to the bacterial growth in in vitro condition and production of volatile fatty acid (VFA), t hree treatments consisting of (Treat1): 0.5% FOS plus 1010cfu/g Lactococcus lactisand and 107cfu/g Pediococcus acidilactici, (Treat2): 0.5% FOS plus 1010cfu/g Lactococcus lactisand and 1010cfu/g Pediococcus acidilactici and (Treat3): 0.5% FOS plus107cfu/g Lactococcus lactisand and 1010cfu/g Pediococcus acidilactici were used in 400 Kutum fry weighing 0.75±0.02 g obtained from a reproduction fish center, Guilan Province Iran.. Fish were kept in 1000 L water and fed on experimental diet for 60 days. Results showed that growth indices such as final weight (FW) and specific growth rate (SGR) were significantly increased in all treatment groups compared to control one (p0.05). However, immunoglubolin level in treatment 1 (22.33mg/ml ) was significantly higher than other treatments. The total lactic acid bacteria counts in treatment 1 (5.2) and treatment 3 (5) was significantly higher than other treatments (p
    Keywords: Rutilus frisikutum fry, synbiosis, growth, intestinal microbiot
  • Fateme Rahimi, Mehdi Tabarsa, Masoud Rezaei Pages 85-98
    Effect of different temperature (30 to 90 °C), time (10 to 70 min) and pH (4 to 9) conditions were investigated on the extraction efficiency of polysaccharides from seaweed E. intestinalis. Results showed that the extraction temperature had the highest effect on the enhancement of polysaccharide content. The highest polysaccharide extraction yield was achieved at 90 °C, 30 min and pH 8. Therefore, antioxidant effects of polysaccharides obtained at temperatures 30, 70 and 90 °C, times 10, 30 and 50 min, and pH 4, 7 and 8 with significant yield differences were evaluated. DPPH radical scavenging activity, ferric reducing power and total antioxidant activity were employed in order to evaluate the antioxidant properties of polysaccharides. The maximum DPPH radical scavenging activity was obtained for polysaccharides of 30 °C (73.90%), 30 min (95.08%) and pH 7 (75.61%). The highest reducing power was achieved for polysaccharides of 70 °C (97.49%), 50 min (99.05%) and pH 8 (97.49%). The maximum total antioxidant activity was obtained for polysaccharides of 70 °C (49.97), 10 min (62.32) and pH 7 (59.11 mg ascorbic acid/ g dried seaweed powder?). Overall, findings of current study suggest that the polysaccharides from green seaweed E. intestinalis possess antioxidant capacity and that the use of high temperature, long time and acidic or basic pH in extraction process results in diminishing this antioxidant capacity.
    Keywords: Enteromorpha intestinalis, Polysaccharides, Extraction, Antioxidant activity
  • Seyyed Mehrdad Hosseini, Afshin Adeli Pages 99-110
    Considering the importance of fish consumption in provision of nutritious food for community as well as increasing per capita consumption, factors affecting the fish consumption behavior in Sari were prioritized in the present study. For this purpose, a field research was performed using a questionnaire on 266 consumers household. Beside descriptive statistical analysis by Spss19 software, inferential analysis on nonparametric statistics was done. Factors which their average score was more than 3 were identified as the main factors and using the Friedman`s test with the possibility of (
    Keywords: fish, Marketing, Consumer behavior, Sari
  • Hasan Fazli, Hassan Nasrollahzadeh Saravi, Nima Pourang, Aboulghasem Roohi, Fereshteh Eslami Pages 111-127
    In recent decades, due to fluctuations in sea levels, environmental pollutions, and invader species invasion, the ecosystem of the Caspian Sea has been changed. In this study, assessing impact on ecosystem functiuons was conducted according to the new invader species (Mnemiopsis leidyi) by using commercial catches during three periods: 1996-2000, 2001-2006 and 2007-2011; in three phases of the invasion: establishment, expansion and adjustment, respectively. The results showed that in the three periods the average of catch of bonyfish were 15700.0±1993.2, 18430.8±3857.6 and 19176.6±1579.6 mt which was no significantly different among them (p>0.05) but the catch of kilkas (75080.0±16171.7, 25129.5±10441.5 and 21105.2±5199.2 mt, repectively) and sturgeons (1010.2±242.8, 385.5±264.3 and 51.8±19.9 mt, respectively) declined sharply and were significantly different among them (p
    Keywords: Mnemiopsis leydi, Ecosystem function, Caspian Sea, Iran
  • Somayeh Razavi, Mohammad Sadegh Alavi Yeganeh*, Rahim Peyghan Pages 128-133
    In the present investigation, infection of Lernaea cruciata parasite is reported in
    Farsi toothcarp (Aphanius farsicus) collected from Maharlu Lake basin in 2014. The
    prevalence of infection appeared 88.9% (45 specimens). Lernaea cruciate parasites
    were isolated from origin of fins, gill opercels and body surface. Frequency of
    parasite on each fish appeared 1 or 2 which mostly attached to branch and under
    operculum (45%) and base of pectoral and anal fins (43%). The L. cruciata may
    have been translocated into the Maharloulake Basin by an exotic Poecilid;
    Gambusia holbrooki. Sever infection of this endangered endemic fish species warns
    that urgent reactions should be taken for conservation of Farsi tooth carps in area.
    Keywords: Maharlo Lake, Farsi toothcarp, Crustacean parasite