فهرست مطالب
فصلنامه الهیات هنر
پیاپی 2 (تابستان 1393)
- تاریخ انتشار: 1393/06/28
- تعداد عناوین: 6
-
-
صفحه 5با ملاک صورت (فرم) می توان نسبت هنر با دین را تعریف کرد و هنر را به دو دسته هنرهای مقرب و هنرهای مبعد تقسیم بندی کرد.
هنرهای مقرب هنرهایی هستند که امکان تقرب هنر به مفاهیم دینی را فراهم می آورند با این ویژگی که چندان به جزئیات نمی پردازند و با کمک نمادها موضوع اثر را به نمایش می گذارند. مخاطب در این دست هنرها، انسانی منفعل نیست؛ بلکه با کمک اوست که اثر هنری تکمیل میشود. هنرهای اسلامی بیشتر از نماد استفاده می کنند و به واسطه نماد، منظور خود را به مخاطب منتقل می کنند و آسیبی به مفهوم دینی اثر وارد نمی کنند؛ به همین دلیل هنر مقرب می تواند مفاهیم دینی به با حفظ چارچوب آن به مخاطب منتقل کند.
اما هنرهای مبعد، هنرهایی هستند که تلاش می کنند همه جزئیات را به تصویر بکشند و کوچکترین نکته ای را فرو نمی گذارند. در حالیکه تلاش برای نمایش جزئیات در امور غیرمحسوس، موفقیتآمیز نیست؛ زیرا از یکسو اصرار دارد، تصویر همراه با جزئیات امر غیر محسوس را نمایش دهد از سوی دیگر تصویری از امر غیر محسوس نزد خود ندارد. در نتیجه تصویر تحریفشده و جعلی از امور غیر محسوس دینی ارائه می دهد. روشن است که این دست هنرها نمی توانند واسط میان مخاطب و پیام دینی باشند.کلیدواژگان: انتقال مفاهیم دینی، هنر دینی، سینمای دینی، هنر سمبولیک، هنر مقرب، هنر مبعد -
صفحه 21«تمثیل نفس بدن» همواره در حکمت و فلسفه برای تبیین «فعل خداوند» و رابطه حق با مخلوقات به کار رفته است. در این تمثیل، نفس به مثابه مثال خداوند تلقی می شود و از آن پاسخ هایی درخور برای برخی پرسش های مربوط به حوزه الهیات و متافیزیک استنتاج می گردد. در این مثال، «وحدت ظلی نفس» به مثابه الگویی برای فهم آفرینش و خالقیت و فاعلیت خداوند به کار می آید. در فلسفه اسلامی، رویکرد صدرالمتالهین به این مفهوم آن را روشن تر و سازنده تر کرده است.
این مقاله مسائلی از قبیل تعریف هنر، راز نامیرایی هنر، فطریبودن گرایش آدمی به هنر و نیز معنای خلاقیت هنری را - که در فلسفه هنر، مهم اند – با تمثیل فوق پی میجوید. این تمثیل در «علم النفس» می تواند راهی برای فهم معنا و نیز ارائه راه حل هایی برای این مسائل بیابد. نفس انسانی، این جوهر مجرد، در حوزه قوا و ادراک و فعل خود همانند خداوند به خلاقیت مدام مشغول است. جلوه های این خلاقیت در عرصه هنر چشمگیرترند. دلالت های این نظریه در عرصه هنر، معنای خلاقیت وجودی انسان را روشن تر می کند، راز زیست و تجربه هنری وی را آشکار می سازد، معنای «وحدت در عین کثرت» و «کثرت در عین وحدت» را تبیین می کند، مفهوم عمیق تری از «تمثل» و «محاکات» را نشان می دهد و به تحلیل قدرت بی پایان نفس در خلق هنر می پردازد.کلیدواژگان: نفس، وحدت ظلی، تمثیل نفس، بدن، علم النفس صدرا، فلسفه هنر، خلاقیت هنری -
صفحه 43سنت گرایان هنر اسلامی را دارای وحدت و یکپارچگی می دانند که عناصر متفاوت و گاه متعارضی از دیگر تمدن ها در آن اقتباس شده، اما از هویت یکسان و متمایزی برخوردار است. هنر اسلامی، علاوه بر اینکه از نبوغ، قابلیت های شخصی و مهارت فنی هنرمند نشات گرفته است که این امور در میان اقوام متفاوت، ظهورات متفاوتی دارد، همچنین از شناخت عرفانی، متافیزیکی و روح هنرمند سرچشمه گرفته و خلق اثر هنری توسط هنرمند سنتی، به ویژه در متعالی ترین وجهش - یعنی هنر قدسی - تجلی بخشی حقایق حکمی و معرفت عرفانی است.
در این مقاله فارغ از حسن انسجام و پیوستگی فکری سنت گرایان در عرصه دینی و هنری و علاوه بر نظام وارگی و جنبه های مثبت افکار آنان در عرصه هنر اسلامی، تهافت ها و تعارض ها در آراء آنان پیرامون هنر اسلامی – هفت مورد - استقصاء و گردآوری شده که بسیاری از آن ها تاسیسی است. البته آنان تلاش نموده اند تا به بعضی از این اشکالات پاسخ دهند که در این مقاله سعی شده تا مجموعه انتقادات و در بعضی از موارد، پاسخ آنها ذکر شود و داوری گردد.کلیدواژگان: سنت گرایان، هنر مقدس، هنر سنتی، هنر اسلامی، حکمت هنر -
صفحه 65یاد و خاطره، موضوع محوری تفکر شاعرانه حافظ است و به همینجهت حائز بیشترین اهمیت در نظام اندیشه اوست. حافظ شاعری متفکر است؛ به این معنا که شعر او متوجه به پاسخ به اساسیترین پرسشهای آدمیان یعنی پرسش از اساس هستی، هدف آفرینش جهان و انسان، معنای زندگی و... است. حافظ، سر آفرینش را عشق و دوستی میداند که در واقعهای ازلی به آفرینش جهان و انسان منجر شده است. انسان در این میان واجد هستی عاشقانه / رندانه است. زیرا برغم همه موجودات، درک و دریافتی از عشق دارد. حافظ به این جهت آدمی را دیوانه و خراب و مست مینامد. اما آدمی به دلیل همین درک و دریافت عاشقانهاش، دچار غربت و بیگانگی و در معرض خطر و در تهدید سیل فناست. حافظ شرط انسانی زیستن در جهانی آکنده از فراز و نشیب و درد و رنج را یادآوری خاطره آن واقعه ازلی سپردن بار امانت به انسان میداند.کلیدواژگان: حافظ، تفکر شاعرانه، یاد و خاطره، وقایع ازلی
-
صفحه 89در مقاله حاضر به پاسخ این سوال بنیادین پرداخته می شود: آیا اسطوره به قصص قرآن راه یافته است؟ ضرورت پرداختن به این سوال این است که اگر وجود اسطوره در قصص قرآن پذیرفته شود، بخشی از ادعای واقع نمایی قرآن با چالش جدی مواجه می شود و همین، راه را بر ادعاهای دیگر در باب واقع نمایی گزاره های قرآنی باز می کند.
اسطوره در معنای مورد نظر این مقاله، عبارت است از: افسانه ای که اساسی ندارد، اما آنچنان آراسته شده که انسان آن را واقعی میپندارد. بحث راهیابی اسطوره به قصص قرآن بهصورت غیرمستقل در آثار برخی مفسران پیشین، همچون فخر رازی، قابل ردیابی است؛ اما نخستین اثر مستقل و چالشبر انگیز در این زمینه از آن دکتر محمد احمد خلف الله است. به تعبیر وی، قرآن در صدد نفی اسطوره از خود نیست؛ بلکه در صدد نفی نسبت قرآن به شخص رسول الله است. در مقاله حاضر، این رویکرد با تعبیر رویکرد اسطوره گرا به نقد نهاده شده است.
شیوه پژوهش این مقاله، مطالعه درون نصی و بر پایه بررسی تطبیقی آیات مطمح نظر در قرآن کریم و تفاسیر آن است.کلیدواژگان: اسطوره، رویکرد اسطوره گرا، واقع نمایی، قصه های قرآن -
صفحه 113این مقاله در صدد بررسی موضوع غناست. حکم حرمت غنا، مورد اتفاق فقهای شیعه است و آنچه محل بحث و معرکه آراء واقع شده، تبیین موضوع غناست. نویسنده در ابتدا با نقل کلمات متعددی از بزرگان قدما، نشان میدهد که حکم حرمت غنا، قابل تردید نبوده و بلکه از ضرویات مذهب است. سپس با اشاره به اینکه غنا، از قبیل موضوعات شرعی (مانند صلات و صوم) نیست که توسط شارع، تاسیس شده و نیازمند تعریف شرع باشد، تعاریف ارائهشده در کلمات برخی فقی هان را در راستای تبیین فهم عرف میداند که جنبه تقلیدی ندارد.
نگارنده در ادامه سراغ نقد و بررسی تعریف مشهور فقها از غنا رفته و ابهامات موجود در برخی واژگان کلیدی این تعریف را نشان میدهد؛ ابهاماتی که علیرغم تلاشهای فقها برای رفع آنها، همچنان باقی ماندهاند. وی سپس تعریفی را با توجه به حکایات و ضربالمثلی از عرب اصیل درباره غنا ارائه میدهد و قرائن روایی بر تایید آن را هم عرضه میدارد.
انتهای مقاله نیز به نقل و تحلیل کلام مرحوم فیض در تعریف موضوع و حکم غنا اختصاص دارد. نویسنده پس از نقل و تحلیل کلام فیض، دو احتمالی که شیخ انصاری درباره عبارات ایشان داده را ذکر و سپس احتمال سومی را مطرح میسازد که جامع تمامی فقرات کلام فیض باشد.کلیدواژگان: غنا، فقه هنر، طرب، ترجیع، موضوع مستنبط
-
Page 5The relationship between art and religion could be defined through the form.The art could be divided into two groups as well: approximating arts and diverging arts. Approximating arts are those ones which facilitate the approximation of art to religious notions, not going through details while representing the subject. For these arts, the addressee is not only a passive person but also the one who helps the art piece be completed. Islamic arts mostly use symbols and by means of them transmit what they mean to the addressee without disturbing the religious theme; therefore, approximating art could transmit religious notions to the addressee, keeping its framework. But diverging arts are those ones which try to depict the entire details ignoring nothing while it is not impossible to do it through imperceptible matters, because they insist on representing a detailed image of an imperceptible matter while they do not have such an image within themselves. Consequently, they present a biased fake image of religious imperceptible matters. It is obvious that this kind of arts could not be a medium between the addressee and a religious message.Keywords: Transmission of Religious Notions, Religious Art, Religious Cinema, Symbolic Art, Approximating Art, Diverging Art
-
Page 21The "Soul-Body Allegory" has always been utilized to clarify the "Act of God" and His relation with the creatures throughout the history of philosophy, in which soul is considered as the example of God, supplying appropriate answers for some theological and metaphysical questions. I this allegory the shadow unity of the soul functions as a model for understanding creation, creativeness and activeness of God, becoming more clarified and constructive through Sadr-ol-Moteallehin, s approach in Islamic philosophy. This article explores problems like the definition of art, the secret of its immortality, human, s natural propensity towards it as well as the meaning of artistic creativity that are of importance in the philosophy of art, based on the above-mentioned allegory, since it could be a way for understanding the meaning and finding solutions for these problems in the science of soul. Human soul, this abstract substance, in the realm of his power, understanding and act, like God, deals with constant creativity which, more than any other field, is reflected in art. The implications of this thesis in the realm of art clarifies the essential creativity of human, discovers the secret of his artistic life and experiences, defines the meanings of "unity in plurality" and "plurality in Unity", represents deeper notions of "allegorization" and "mimesis" and analyzes the endless power of soul in the creation of art.Keywords: Soul, Shadow Unity, Soul-Body Allegory, Sadra, s Science of Soul, Philosophy of Art, Artistic Creativity
-
Page 43Traditionalists consider Islamic art as having unity and integrity despite borrowing various and sometime paradoxical elements from the other civilizations. Islamic art like what occurs in other tribal groups not only originates in the personal skills and capabilities of the artist but also derives from the mystical and metaphysical aspects of his soul. As a result what a traditionalist artist creates is an embodiment of philosophical, mystical and epistemological facts in his mind, especially in its highest level i.e. holy art. In this article it is attempted to survey the similarities and dissimilarities (seven cases, mostly constitutional) throughout the viewpoints of the traditionalists towards the Islamic art, regardless of their thought integrity in the realm of art and religion or the positive aspects of their ideas as well as reviewing and criticizing some of their reactions to these problems.Keywords: Traditionalists, Holy Art, Traditional Art, Islamic Art, Philosophy of Art
-
Page 65Remembrance and memory are the crucial subjects of Hafez, s poetical thought turning them into the most important elements of his thought system. Hafez is a thoughtful poet, since his poetry aims at answering the most fundamental questions of the human being such as the basis of being, the goal behind the creation of the cosmos and mankind, the meaning of life and etc. He finds the secret of the life in love and friendship which have resulted in the creation of the cosmos and mankind in a primordial event. Man owns an astute love-oriented being because of an understanding of love, compared to other creatures, being called crazy, insane and drunk by Hafez, as a result. But for the same reason of understanding love, man is exposed to the dangers like loneliness and disappearance. Hafez believes that man must remember the primordial event of his "Reception of the Responsibility" in order to be able to survive in a world, full of pain and discomfort.Keywords: Hafez, Poetical Thought, Remembrance, Memory, Primordial Events
-
Page 89In the present article this basic question is answered: Has myth found its way into the stories of Qurān? What necessitates answering this question is that given the existence of myth in the stories of Qurān accepted, a part of claims regarding the realization of some propositions of Qurān is challenged to a great deal, paving the way for challenging some others as well. Myth, in this article, means: a legend with no basis, decorated in a way that is believed to be real by man. The entrance of myth into the stories of Qurān could independently be traced through the works of interpreters like Fakhr-e-Razi; but the first dependant and challenging of these belongs to Dr. Mohammad Ahmad Khalafullāh. In his words, Qurān does not repudiate myth but it denies the composition of itself by the Prophet Muhammad. In the present article this approach is criticized under the title of mythological. The research method of this article is an intertext study based on a comparative analysis of some selected verses of Qurān and their interpretations in exegesis works.Keywords: Myth, Mythological Approach, Realization, Stories of Quran
-
Page 113This article aims at surveying the subject of "Ghinā". The commandment of illegalness of Ghinā is agreed by all Shiite Jurisprudence Ulamā but what has still been a subject of disagreement is the clarification of its limits. This article first quotes some pioneers of Islamic Jurisprudence on the illegalness of Ghinā to prove its undeniability as well as its being a fundamental necessity of Islam. Then, mentioning the fact that Ghinā, unlike some other assignments such as Fasting and Praying, needs not to be defined by Jurisprudencial authority, it considers some of the definitions of Ghinā by a number of Ulamā as a guidance for making it understandable for the common people with no Imitation function. In addition, it surveys some of definitions on the subject of Ghinā by a number of prominent Ulamā, exploring the ambiguities in some of their key words that are still non-discussed despite the attempts done so far. Finally it presents a definition regarding an old Arabic proverb as well as some text clues testifying that. The last part of the article also analyzes Feiz, s definition of Ghinā, mentions the two paraphrases by Sheikh Ansāri on that, and comes up with a third one to conclude all discussions by the former.Keywords: Ghina, Jurisprudence of Art, Tarab, Tarjee, Deducted Subject