فهرست مطالب

میکروبیولوژی کاربردی در صنایع غذایی - سال دوم شماره 4 (زمستان 1395)

مجله میکروبیولوژی کاربردی در صنایع غذایی
سال دوم شماره 4 (زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1396/01/07
  • تعداد عناوین: 6
|
  • عباس عابدفر، مریم ابراهیمی، علیرضا صادقی *، علی اکبر غلامحسین پور صفحه 1
    این پژوهش با هدف بررسی زنده مانی باکتری های پروبیوتیک لاکتوباسیلوس برویس و لاکتوباسیلوس پلانتاروم و همچنین بررسی خصوصیات کیفی زیتون تخمیری تولیدی،تحت تیمارهای نمک (2 تا % 10)، pH(3 تا 5/4) و دمای نگهداری (4 تا C37) با استفاده از روش سطح پاسخ به اجرا درآمد تا با تعیین سطوح بهینه این تیمارها بتوان زیتون تخمیری پروبیوتیک با پذیرش کیفی مناسب تولید نمود. پس از اعمال تیمارهای مذکور، معنی داری تاثیر درصد نمک بر زنده مانی لاکتوباسیلوس پلانتاروم با افزایشدمای نگهداری و افزایش pHو همچنین معنی داری اثر متقابل افزایش دمای نگهداری با کاهش درصد نمک بر میزان زنده مانی لاکتوباسیلوس برویس در زیتون تخمیری در سطح 5 تایید گردید. اثر متقابل افزایش درصد نمک با کاهش دمای نگهداری نیز بر میزان شاخص های رنگی زیتون تخمیری به شکل درجه دوم و در سطح 5 معنی دار بود. بر این اساس، رابطه زنده مانی باکتری های پروبیوتیک با تیمارهای فرآوری زیتون تخمیری و همچنین رابطه خصوصیات کیفی زیتون تولیدی با زنده مانی باکتری های پروبیوتیک تلقیح شده تحت تاثیر متغیرهای فرایند، محرز شد. لذا کنترل و ارزیابی اثرات متقابل این متغیرها در طی فرآوری زیتون تخمیری پروبیوتیک به منظور تولید محصول با کیفیت بالا ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: زیتون تخمیری، باکتری های پروبیوتیک، روش سطح پاسخ
  • رضا کاراژیان *، محمدباقر حبیبی نجفی، مسعود یاورمنش، محمدرضا عدالتیان، حمیدرضا پوریان فر صفحه 18
    در این تحقیق از روش مولکولی Real Time PCRبرای اندازه گیری کپک رایزوپوس اوریزا در رب گوجه فرنگی استفاده شد. به دلیل مشکلات روش شمارش کپک ها به روش شماره نسبی کپک ها از قبیل احتمال خطای آزمون کننده، دقت کم و عدم تکرار پذیری، تبیین یک روش استاندارد که بتواند با دقت و تکرار پذیری بالا تشخیص و شمارش کپک ها را امکان پذیر سازد ضروری به نظر می رسد. روش مولکولی Real Time PCRمی تواند به عنوان یک روش مناسب برای شناسایی و اندازه گیری کمی دقیق کپک ها مطرح باشد که بر مبنای اندازه گیری مطلق و نسبی ژن های کپک های موجود می باشد. نمونه های رب گوجه فرنگی با مقادیر مختلف اسپور کپک (101، 103 و 105) در هر گرم آلوده شد. پس از گرمخانه گذاری و رشد اسپور کپک و ایجاد میسیلیوم استخراج DNAاز هر نمونه با استفاده از روش السامرایی انجام شد. سپس با استفاده از واکنش PCRتعداد کپی DNAکپک با استفاده از شناساگر سایبرگرین و پرایمرهای مربوط به جنس رایزوپوس اوریزا تعیین شد. نتایج نشان داد که با افزایش مقدار DNAکپک در نمونه های شاهد و تلقیح شده منحنی Real Time PCRدر مقادیر CTکمتری به فاز لگاریتمی وارد می شوند. ضریب همبستگی خطی منحنی استاندارد در آزمونPCR Real Time(943/0=R2)بود که نشان دهنده یدقت تعیین کمی این آزمون میباشد. اختصاصی بودن واکنش با استفاده از منحنی ذوب پرایمرها تعیین شد و نشان داد که واکنش به طور کاملا اختصاصی انجام شده است.
    کلیدواژگان: کپک، مقدار کمی، سایبرگرین
  • بهین امیدی *، میتراسادات طباطبایی، کیمیا کاشانی، یحیی استادی صفحه 30
    امروزه روش‏های مختلفی برای تولید نانوذرات نقره مورد استفاده قرار میگیرد اما هر یک ازآنها دارای معایب زیادی هستند. روش‏های شیمیایی اکثرا سمی و ناپایدارند و روش‏های فیزیکی گران و کم‏بازده هستنداخیرا محققین با استفاده از سیستم‏های بیولوژیکی مانندگیاهان و میکروارگانیسم‏ها نانوذرات نقره تولید کردهاند. این روش ارزان،بی خطر و پایدار است. در این تحقیق از ساکارومیسس سرویسیه به عنوان یک بیوراکتور استفاده شد و اثرات ضد قارچی نانوذرات نقره بیوسنتز شده برعلیه کاندیدا البیکنس بررسی شد. سوپرناتانت مخمر به محلول M3 10 نیترات نقره اضافه شد و در انکوباتور C°30 و دورrpm250 قرار داده شد. تغییرات رنگ آن مورد بررسی قرار گرفت، سپس توسط دستگاه هایطیف سنج مرئی-فرابنفش(UV-VIS[1])، میکروسکوپ الکترونی عبوری(TEM[2])، پراش اشعه ایکس(XRD[3]) و طیف سنج مادون قرمز تبدیل فوریه(FTIR[4])،بیوسنتز نانوذرات نقره اثبات شد. نانوذرات حاصل به روش دیسک و چاهک گذاری و محاسبه قطر هاله عدم رشد بر علیه کاندیداالبیکنسMIC[5]و MFC[6]آن بررسی شد و با داروهای موثره مقایسه گردید. نتایج نشان دادکه ساکارومیسس سرویسیه تونایی بیوسنتز نانوذرات نقره با سایز 27 نانومتر را داشته و این نانوذرات نقره با غلظت g/mlμ29/0 ±37 اثر کشندگی بر کاندیدا البیکنس دارد.این پژوهش در واقع گزارشی است از امکان بیوسنتز نانوذرات نقره توسط یکی از میکروارگانیسمهای ایمن وغیر پاتوژن که نانوذرات بیوسنتز شده آن میتواند مورد استفاده در پزشکی و داروسازی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: نانوذرات نقره، بیوسنتز، ساکارومیسس سرویسیه، کاندیدا البیکنس
  • حسین زنگانه، فخری شهیدی *، سیدعلی مرتضوی، محمدرضا عدالتیان، الناز میلانی صفحه 45
    انتروسین ها، باکتریوسین هایی هستند که توسط سویه های انتروکوکوستولید می شوند. انتروسین ها تنوع زیادی داشته و هرگو نه ی انتروکوکوس با توجه به محتوای ژنتیکی و محیط رشد، نوع یا انواع مختلفی از انتروسین را می تواند تولید کند.در این پژوهش15 سویه باکتریایی (جنس انتروکوکوس) که توسط روش های مبتنی برکشت و مولکولی از پنیر سنتی کردی جدا شده بودند، انتخاب گردیدند.جهت استخراج DNAجدایه ها از کیت استخراج Genomic DNA isolation VIکهمخصوص باکتری های گرم مثبت با دیواره سخت بود، استفاده شد. به منظور ردیابی ژن های ساختاری کد کننده انتروسین واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR[1]) انجام گردید. نتایج نشان داد که ژن انتروسین A، با حضور در 10 مورد از 15 مورد ایزوله بیشترین فراونی را داشت و بعداز آن بیشترین فراوانی به ترتیب مربوط به ژن های انتروسین Pبا 9 مورد وBبا 8 مورد بود. اکثرجدایه های انتروکوکوس مورد بررسی در این مطالعه دارای ژنهای تولید کننده انتروسین بودند.انتروکوکوس فکالیسNRIC0112و انتروکوکوس فکالیسSK13 دارای 5 ژن مختلف، انتروسین A، انتروسین B، انتروسین P، انتروسین31 و انتروسین Xبودند. ژن انتروسین های 1071L50AS48و KSدر هیچ یک از جدایه ها یافت نشد. با این وجود به کارگیری این جدایه ها در فراورده های لبنی و صنعتی مطالعات بیشتری را طلب می کند.
    کلیدواژگان: انتروکوکوس، پنیر سنتی کردی، ژن های کد کننده انتروسین
  • احمد نصرالله زاده، مرتضی خمیری *، علیرضا صادقی صفحه 56
    هدف از انجام این پژوهش شناسایی مولکولی لاکتوباسیلوس های جدا شده از چال (شیر تخمیری شتر) و بررسی فعالیت ضدقارچی لاکتوباسیلوس برویس وانتروکوکوس فاسیوم جدا شده به عنوان نگهدارنده ای زیستی علیه کپک پنی سیلیوم کرایسوژنومبود.در این پژوهشپس از انجامPCR با جفت پرایمر های عمومی باکتری های اسید لاکتیک، نتایج توالی یابی با توالی های موجود در پایگاه اطلاعاتی NCBIمقایسه شد. از بین جدایه های شناسایی شده، اثر ضدقارچی جدایه های 6C،8Cو 17Cبه عنوان نگهدارنده بیولوژیکی با استفاده از روش دولایهمورد بررسی قرار گرفت.براساس شناسایی آنالیز ناحیه ژنی S rDNA16باکتری های جدا شده 2 نژاد از لاکتوباسیلوس برویس (کدهای6Cو 17C) ، یک نژاد انتروکوکوس هیرایی (کد 7C) و یک نژاد انتروکوکوس فاسیوم (کد 8C) بودند. نتایج نشان داد که هر دو جدایه لاکتوباسیلوس برویس و جدای هانتروکوکوس فاسیوم دارای اثر بازدارندگی قوی ای بر رشد پنی سیلیوم کرایسوژنوم می باشند. این بازدارندگی بعد از 48 ساعت برای سویه لاکتوباسیلوس برویس بیشتر از دیگر سویه ها بود. اثر همه تیمارها با نمونه شاهد (بدون باکتری های لاکتیکی) دارای اختلاف معنی داری (P)، ولی با یکدیگر اختلاف معنی داری نداشتند (P>0.05). نتایج مربوط به درصد بازدارندگی بعد از 72 ساعت نیز نشان داد که هر دو جدایه لاکتوباسیلوس برویس (6Cو17C) نسبت به انتروکوکوس فاسیوم (8C)، اثر بازدارندگی قوی تری را علیه پنی سیلیوم کرایسوژنوماز خود نشان دادند و اثر همه تیمارها با نمونه شاهد دارای اختلاف معنی دار ولی با یکدیگر اختلاف معنی داری نداشتند. با توجه به نتایج، می توان بیان داشت باکتری های آزمون شده، پتانسیل جلوگیری از فساد میکروبی مواد غذایی مستعد فساد با کپک پنی سیلیوم کرایسوژنومبه ویژه پنیر را به عنوان نگهدارنده ای طبیعی و ایمن دارا می باشند.
    کلیدواژگان: چال، باکتریهای اسید لاکتیک، اثر ضد قارچی، پنی سیلیوم کرایسوژنوم، شناسایی مولکولی
  • مصطفی کرمی *، سروه شاهرخی صفحه 70
    نگهداری زیستی مواد غذایی، یکی از روش های جدیدی است که در آن با استفاده از باکتری های لاکتیکی، بدون افزودن نگه دارنده های شیمیایی، عمر نگهداری محصول افزایش یافته و حداقل فرآیند حرارتی اعمال می شود. نمونه های ماست در این تحقیق شامل نمونه ماست شاهد (حاوی لاکتوباسیلوس بولگاریکوس و استرپتوکوکوس ترموفیلوس) و نمونه های ماست حاوی لاکتوباسیلوس رامنوسوس و لاکتوباسیلوس پاراکازئی بودند. نمونه های حاصل ازنظر خصوصیات فیزیکوشیمیایی، محتوای اسیدلاکتیک باکتری ها و ویسکوزیته در روزهای اول، دهم و بیست و یکم انبارداری بررسی و مقایسه شدند. شمارش و تشخیص باکتری های لاکتوباسیلوس بولگاریکوس و لاکتوباسیلوس رامنوسوس و لاکتوباسیلوس پاراکازئی و استرپتوکوکوس ترموفیلوس نیز انجام شد. برای تشخیص و شمارش لاکتوباسیلوسها از محیط کشت MRSو برای استرپتوکوکوس ترموفیلوس از محیط کشت M17استفاده شد. با توجه به نتایج، تغییرات چربی، ماده خشک و pHقابل ملاحظه نبود اما ویسکوزیته نمونه حاوی لاکتوباسیلوس رامنوسوس و لاکتوباسیلوس پاراکازئی به طور معناداری افزایش و در مقابل سینرزیس آن کاهش یافته، همچنین تعداد استرپتوکوکسی های آن کاهش و لاکتوباسیلوسها افزایش یافت (05/0P
    کلیدواژگان: سینرزیس، لاکتوباسیلوس رامنوسوسلاکتوباسیلوس پاراکازئی، ماست، ویسکوزیته
|
  • Abbas Abedfar, Maryam Ebrahimi, Alireza Sadeghi*, Aliakbar Gholamhosseinpour Page 1
    The aim of this study was to evaluate the survival of Lactobacillus plantarum and Lactobacillus brevis probiotic bacteria and also investigating the qualitative characteristics of fermented olive, under influence of salt percentage (2-10), pH (3-4.5) and preservation temperature (4-37 oC), by response surface methodology for determination the optimum level of mentioned treatments in processing of probiotic fermented olive with high acceptability. After implementation of these treatments, significant effect (P
    Keywords: Fermented olive, Probiotic bacteria, Response surface methodology
  • Reza Karazhyan*, Mohammad B. Habibi Najafi, Masoud Yavarmanesh, Mohammad Reza Edalatian, Hamid R. Pourianfar Page 18
    In this study, Molecular method to measure the rhizopus oryzae Real Time PCR was used in tomato paste. Because of problems mold count HMC method such as Proofer error, low and non-repeatability precision, accuracy and repeatability developing a standard method that can enable high accuracy and repeatability and mold counts it seems necessary. Real Time PCR molecular methods can be used as a suitable method to identify and quantify the precise mold is considered that based on the measurement of absolute and relative genes is the existing molds. Tomato paste samples with different amounts of mold spores (101, 103 and 105) were contaminated per gram. After incubation and growth of mold spores and mycelium extraction DNA from each sample was performed using al-sammari method. Then, using Real Time PCR reaction of DNA copy number of molds using SYBR Green reagent and primers of the rhizopus oryzae genus was determined. The results showed that increasing amount of DNA molds in controls and inoculated samples resulted Real Time curve in the lower CT values are entered logarithmic phase. The correlation coefficient of linear calibration Real Time was R2 = 0/943. This indicate that the accuracy of this test is quantitative detection. The reaction specificity was determined using melting curve of the primers and indicated that the reaction has been completely dedicated.
    Keywords: mold, quantification, SYBR green
  • Behin Omidi *, Mitra Sadat Tabatabaee, Kimia Kashani, Yahya Ostadi Page 30
    Silver nanoparticles have been synthesized by several methods, but each of them has disadvantages. Chemical methods, have high toxicity and low stability, and physical methods, are costly and low-efficient. More recently, researchers have found a new technique for synthesizing AgNPs, using plants and microorganisms such as bacteria, fungi, and actinomycetes. This method is called “eco-friendly”, “green synthesis” or “biosynthesis”. The aim of this investigation was, biosynthesis of AgNPs using Saccharomyces cerevisiae, which is one of the safe microorganisms that the AgNPs synthesized by it, are suitable for using in pharmacology and medicine purposes.
    Saccharomyces cerevisiae was cultured in sabraud dextrose broth and incubated at 28-30°c for 24 h, then it was centrifuged, and its supernatant was added to the silver nitrate solution with the concentration of 0.001, 0.002 and 0.003 M at pH: 5.6, 7 and 9, then incubated at 28 -35 and 37°c. The formation of AgNPs, was monitored by color-changing, uv-vis spectroscopy, TEM, XRD and FTIR. Antifungal effect of AgNPs on Candida albicans investigated by disc diffusion method. MIC and MFC were also measured.
    The results, showed that Saccharomyces cerevisiae have had the great potential for synthesizing of AgNPs in the size of 27 nm and have shown the antifungal effect in the concentration of 37±0.29 μg/ml.
    In this study, we have reported a simple, biological, easy and nontoxic method for synthesis of silver nanoparticles, which have had suitable antifungal effect on Candida albicans, by using one of the nonpathogenic microorganisms.
    Keywords: silver nanoparticles, Biosynthesis, Saccharomyces cerevisiae, Candida albican
  • Hossein Zanganeh, Fakhri Shahidi*, Seyed-Ali Mortazavi, Mohammad-Reze Edalatian Dovom, Elnaz Milani Page 45
    Enterocins are those bacteriocins that produce by Enterococcus strains. Enterocins have a large variety and any strain of Enterococcus, according to their genetic content and growth environment can produce type or types of Enterocin. In the present study 15 bacterial strains (Enterococcus genus) chose that had isolatated of Kurdish traditional cheese bye cultured-based and molecular methods. Genomic DNA isolation VI kit that was specific for Gram-positive bacteria with hard well, was used to DNA extraction of isolates. Polymerase chain reaction was performed, in order to tracing the Enterocin encoding structural genes. The results showed that the Enterocin gene A was 10 of 15 isolates and had the highest frequency and after the highest frequency was related to Enterocin gene P with 9 cases and B with 8 cases, respectively. The majority of investigated Enterococcus isolates in this study had Enterocin producing genes. Enterococcus faecalis NRIC0112 and Enterococcus faecalis SK13 had 5 different genes, Enterocin A, Enterocin B, Enterocin P, Enterocin 31 and Enterocin X. 1071, L50, AS48 and KS Enterocin genes was not found in any of the isolates. However, the use of these isolates in industrial and dairy products demands more researches.
    Keywords: Enterococcus, Kurdish Traditional Cheese, Enterocin Encoding Genes
  • Nasrollahzadeh A., Khomeiri M.*, Sadeghi A Page 56
    The aim of this study was to identify the LAB strains isolated from Chal by the molecular method and to study antifungal activity of Lactobacillus brevis and Enterococcus faecium isolates as a biological preservative against Penicillium chrysogenum. The LAB isolates were identified using PCR technique with universal primers of LAB, sequencing of PCR products and comparing the sequencing results with the data available in NCBI. The antifungal effects were determined using overlay method to investigate the potential application of tested isolates as a biological preservative agent. Analysis of 16S rDNA gene sequences revealed two strains as L. brevis, one E. hirae and one E. faecium. The results of antifungal activity showed that both isolates of L. brevis and E. faecium had a strong inhibitory effect against P. chrysogenu so that the growth inhibition, after 48 hours, for strain C6 was more than the other strains. All treatments showed significant differences (P0.05) between treatments samples. Inhibitory percentage of both strains of L. brevis (C6 and C17) against P. chrysogenum was stronger than the strain of E. faecium (C8) against the mold. All treatments showed significant differences (P0.05) between the treatments samples. According to the results from present work can conclude that the tested isolates have a potential ability to prevent the microbial spoilage, in foods such as cheese that susceptible to spoil with P. chrysogenum, as natural and safe bio-preservative.
    Keywords: Chal, Lactic Acid Bacteria, Antifungal effect, Penicillium chrysogenum, Molecular identification
  • Mostafa Karami *, Serveh Shahrokhi Page 70
    One of the novel methods of food preservation for extending the shelf life of food product is biological preservation. In this method, without addition of chemical preservatives and mainly using lactic acid bacteria, the minimum thermal processing is applied for food preservation. In this study, yoghurt samples containing Lb. rhamnosus and Lb.paracasei were prepared. The samples were evaluated for physico-chemical, lactic acid bacteria and viscosity tests, during the first, 10th, and 21th days of shelf life. In addition, the enumeration and viability of Lb. bulgaricus, Lb.paracasei, Lb.rhamnosus and Str. thermophilus in the samples were studied. Not significant pH, total solid and fat changes was showed between samples containing Lb.rhamnosus and Lb.paracasei with blank ones but the viscosity of former samples were significantly increased and the amount of syneresis reduced. The number of Streptococci bacteria decreased and Lactobacilli population increased during 21 days shelf life of yoghurt samples.
    Keywords: Lb.rhamnosus, Lb.paracasei, Syneresis, Viscosity, Yoghurt