فهرست مطالب

مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار - پیاپی 30 (بهار 1396)

نشریه مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار
پیاپی 30 (بهار 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/02/21
  • تعداد عناوین: 12
|
  • سعید فلاح پور، حسن حکیمیان صفحات 1-17
    سیستم معاملات الگوریتمی، نوعی سیستم معاملاتی است که با بهره گیری از مدل های بسیار پیشرفته برای تصمیم گیری های معاملاتی در بازارهای مالی مورد استفاده قرار می گیرند. سیستم «معاملات زوجی» نیز نوعی از این سیستم ها می باشد. سیستم معاملات زوجی یکی از قدیمی ترین سیستم های معاملات الگوریتمی است که کارآیی و سودآوری آن در بسیاری از پژوهش هایی که تا کنون در بازارهای مالی مختلف صورت گرفته است، اثبات و نشان داده شده است. مهم ترین اصل در معاملات زوجی وجود روابط تعادلی بلندمدت یا همان خاصیت بازگشت به میانگین است. در این پژوهش با محاسبه و بررسی بازده و نسبت سورتینو، عملکرد سیستم معاملات زوجی با استفاده از رویکرد هم انباشتگی در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج آزمایشی بر روی زوج سهام های منتخب در بورس اوراق بهادار تهران نشان می دهد که استفاده از سیستم معاملات زوجی به عنوان یک سیستم معاملاتی خنثی نسبت به تغییرات و روندهای بازار، بازدهی چشمگیری نسبت به بازدهی معمولی سهام در مدت مشابه دارد.
    کلیدواژگان: اسپرد، معاملات زوجی، هم انباشتگی، نسبت سورتینو، فرآیند بازگشت به میانگین
  • ناصر سیف اللهی صفحات 19-31
    در این مقاله اثر ریسک اعتباری و ریسک ارز بر بازده قیمتی سهام بانک های پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار تهران بررسی شده است. برای اندازه گیری ریسک اعتباری از نسبت های تسهیلات غیرجاری به کل تسهیلات استفاده شده است. همچنین ریسک ارز به صورت تغییر در نرخ برابری ریال در مقابل یورو تعریف شده است. داده ها برای دوره زمانی 1392-1394 به صورت روزانه با تعداد 648 داده جمع آوری شده و به وسیله نرم افزار EViews به روش داده های سری زمانی با استفاده از رویکرد GARCH-M-ARMA مورد تحلیل قرار گرفته است. طبق یافته های تحقیق در نظام بانکی ایران بین ریسک اعتباری و ریسک ارز با بازده قیمتی سهام بانک های پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار تهران رابطه منفی وجود دارد و این بیانگر نوآوری این تحقیق می باشد. همچنین بین ریسک اعتباری و ریسک ارز با ریسک بازده قیمتی سهام بانک های پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار رابطه مثبت وجود دارد. با توجه به نتایج پژوهش می توان نتیجه گرفت که مدیران سیستم بانکی برای افزایش بازده قیمتی سهام می بایست ریسک اعتباری و ریسک ارز مجموعه تحت مدیریت خود را کنترل کنند.
    کلیدواژگان: بازده قیمتی سهام، ریسک اعتباری، ریسک ارز، GARCH، M، ARMA
  • جواد بهنامیان، محمد مشرفی صفحات 33-53
    مساله انتخاب سبد سهام، از جمله مسائلی با اهمیت برای سرمایه گذاران بورس است بطوریکه با سرمایه گذاری بر روی چندین سهام در عوض یک سهم خاص، بتوانند در سطح معینی از ریسک بیشترین بازدهی و با کمترین ریسک به ازای سطح معینی از بازدهی را بدست آورند. آنچه تا به امروز در محاسبات مالی و در زمینه انتخاب سبد سهام و سرمایه گذاری عنوان شده است بگونه ای است که سرمایه گذاری های موجود از لحاظ درجه ریسک و نرخ بازده، با هدف در نظر گرفتن امکانات مالی و سایر سیاست های فراروی خود، اولویت بندی شده تا در نهایت پورتفوی مطلوب تشکیل گردد. در اینجا و در شرایطی که فرد سرمایه گذار با دارایی های متفاوتی روبرو می گردد، بایستی در مورد تعداد دارایی های انتخابی و میزان سرمایه گذاری در هر کدام از آنها، تصمیم گیری نموده و در نتیجه به نوعی دچار یک نوع عدم قطعیت در انتخاب های خویش می گردد. در این پژوهش با در نظر گرفتن مفاهیم فازی در بحث بهینه سازی سبد سهام، عدم قطعیت موجود در این مساله مدلسازی شده است. در ادامه با استفاده از روش بونیسون اولویت بین هر یک از سهام مشخص شده تا از آشفتگی در تصمیم گیری کاسته شود و در نهایت با ارائه نیز به دلیل پیچیدگی موجود در مساله، الگوریتم ترکیبی بر پایه الگوریتم های جستجوی همسایگی متغیر و ژنتیک، ارائه و برای اعتبارسنجی با سایر الگوریتم های حل مقایسه شده است.
    کلیدواژگان: سبد سهام، منطق فازی، روش بونیسون، الگوریتم جستجوی همسایگی متغیر
  • اسماعیل پیش بهار، سحر عابدی صفحات 55-73
    استفاده از روش های سنتی تک متغیره در محاسبه ارزش در معرض خطر پرتفوی، به دلیل عدم توجه به همبستگی تغییرپذیر زمانی مولفه های آن باعث برآورد بیشتر یا کمتر از حد ارزش در معرض خطر (VaR) می شود. از طرفی فضای پیچیده بازارهای مالی استفاده از روش های کاراتری مانند روش های محاسبه ریسک چند متغیره را ایجاب می کند. بنابراین در پژوهش جاضر سعی شد چهار روش محاسبه ارزش در معرض خطر چندمتغیره برای دو پرتفوی، در بورس صنایع غذایی مورد ارزیابی قرار گیرند. نتایج آزمون های کریستوفرسن، تابع امتیاز احتمال درجه دوم و ریشه میانگین مجذور خطا نشان داد که روش شبیه سازی مونت-کارلو مبتنی بر کاپیولا (توابع مفصل) در مقایسه با سه روش دیگر نتایج قابل اعتماتری دارد. بنابراین این روش برای بررسی ساختار وابستگی و اندازه گیری ریسک مورد استفاده قرار گرفت و نتایج مربوط به آن نشان داد که حداکثر زیان مورد انتظار در پرتفوی لبنیات در طول یک هفته برابر 01/2 درصد و در پرتفوی شکر برابر 09/1 درصد می باشد.
    کلیدواژگان: ارزش در معرض خطر چندمتغیره، آزمون های ارزیابی، روش کاپیولا، بورس صنایع غذایی
  • حامد تاجمیرریاحی صفحات 75-94
    هدف و نیاز ناشران از انتشار اوراق بهادار خواه اوراق بدهی و خواه اوراق سرمایه ای تامین مالی می باشد و این مفروض هر انتشار اوراق بهاداری خواهد بود؛ لیکن ناشران جهت انتخاب بین این دو دسته اوراق انگیزه ها و مشوق های گوناگونی دارند که براساس شرایط خود یکی از این دسته اوراق را انتخاب می کنند. ناشران در بازارهای مختلف انگیزه ها و نیازهایی جهت انتشار اوراق بهادار دارند که تایید آنها در بازارهای دیگر نیازمند بررسی آنها می باشد. جهت اعتبارسنجی و همچنین کشف انگیزه های گوناگون دیگر ناگزیز از انتخاب روش خبره محور هستیم. متد مصاحبه و تایید خبرگان به دو صورت انجام گرفته است در مرحله اول تایید خبرگان براساس روش گلوله برفی انجام شده است و در مرحله دوم جهت رتبه بندی انگیزه های و همچنین تایید غیر مستقیم آنها از روش تاپسیس (TOPSIS) استفاده شده است. از مجموع 17 انگیزه مستخرج از ادبیات موضوع 3 انگیزه عدم رجوع به ناشر قبل از سررسید، عدم امکان تغییر تعهدات صاحبان سهام و ایجاد شرایط خاص برای مالکان از نظر خبرگان تایید نشده است. مهمترین عامل انگیزشی برای ناشران اوراق در بازار سرمایه کشور استفاده از منبع دائمی تامین مالی می باشد. سهیم نبودن در سود مازاد شرکت دومین عامل انگیزشی و عدم از دست دادن کنترل شرکت عامل انگیزشی سوم نزد ناشران بازار سرمایه کشور است.
    کلیدواژگان: ناشران اوراق بهادار، انگیزه، بازار سرمایه، اوراق مالکیت، اوراق بدهی، تاپسیس
  • امیرسینا جیرفتی، امیرعباس نجفی صفحات 95-113
    نظریه اعدادz اولین بار توسط لطفی زاده در سال 2011 مطرح گردید. این نظریه به توصیف عدم قطعیت اطلاعات می پردازد به طوری که هر عدد z به وسیله یک جفت عدد فازی نمایش داده می شود. به دلیل وجود عدم قطعیت در بازارهای مالی می توان از این نظریه در انتخاب سبد سرمایه گذاری بهره جست. بطوریکه عامل اول عددz بیانگر بازده فازی دارایی و عامل دوم عددz میزان اعتبار پیش بینی عامل اول می باشد. برای کاراتر شدن مدل انتخاب سبد سرمایه گذاری می توان از معیار ارزش در معرض ریسک که از سنجه های نوین ریسک می باشد استفاده کرد. با توجه به در نظرگرفتن عدم قطعیت در بازده دارایی ها و استفاده از سنجه ارزش در معرض ریسک، این مدل می تواند مدل مناسبی در انتخاب سبد سرمایه گذاری باشد. مزیت این روش نسبت به روش های فازی مرسوم، درنظر گرفتن عدم قطعیت در نظر خبرگان و تخصیص اعتبار به نظر آنها برای برآورد پارامترهای فازی می باشد. درنهایت نیز با درنظر گرفتن تعدادی دارایی از بورس اوراق بهادار تهران یک مثال عددی از این مدل ارائه می دهیم.
    کلیدواژگان: انتخاب سبد سرمایه گذاری، ارزش در معرض ریسک فازی، نظریه اعتبار فازی، اعداد z
  • غلامرضا امینی خیابانی، کریم حمدی صفحات 115-130
    یکی از شیوه های سرمایه گذاری به ویژه در بازار های بین المللی، سرمایه گذاری پورتفولیو یا سرمایه گذاری غیرمستقیم سهامی است. سرمایه گذاری پورتفولیو ( خرید اوراق بهادار ) بر اساس قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی، به انواع سهام شرکت، اوراق قرضه، جریان سرمایه بانکی، اوراق تجاری، و اسناد خزانه دولتی تقسیم می شود. هدف این پژوهش مطالعه و اولویت بندی روش های سرمایه گذاری مبتنی بر خرید انواع اوراق بهادار در مدل سلسله مراتبی در بازار های خارجی و با استفاده از تکنیک تاپسیس می باشد. برای گردآوری داده ها، پرسشنامه ای میان جامعه آماری متشکل از کارشناسان و مدیران سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران توزیع و به استناد پاسخ های جامعه آماری، 8 عامل موثر بر سرمایه گذاری پورتفولیو استخراج گردید تا در الگوریتم شش مرحله ای تاپسیس مورد استفاده قرار گیرد. عوامل شناسایی شده به ماتریس تصمیم گیری وارد شدند و سپس، شیوه های سرمایه گذاری پورتفولیو بر مبنای راه حل ایده آل اولویت بندی گردیدند. یافته های پژوهش نشان داد خرید سهام شرکت های خارجی نسبت به سایر روش های سرمایه گذاری پورتفولیو دارای اولویت منطقی می باشد.
    کلیدواژگان: تاپسیس، راه حل ایده آل، سرمایه گذاری پورتفولیو، سهام شرکت، مدل سلسله مراتبی
  • علیرضا سارنج، مرضیه نوراحمدی صفحات 131-146
    در این پژوهش به رتبه بندی رویکردهای مختلف ارزش در معرض ریسک و ریزش مورد انتظار بر روی داده های روزانه شاخص صنعت بانکداری در طی دوره زمانی 1387 تا 1395 با تاکید بر رویکرد ارزش فرین شرطی می پردازیم. در مرحله اول، برای بررسی اعتبار پیش بینی مدل های مختلف از روش های پس آزمایی پوشش برنولی و آزمون استقلال تخطی برای VaR و آزمون مک نیل وفری برای ES استفاده می گردد. در مرحله دوم، توابع زیان مدل های معتبر باقی مانده از مرحله اول وارد تابع MCS شده و رتبه بندی آماری صورت می گیرد. تابع زیان مورد استفاده در مدل های VaR، تابع زیان داو و در مدل های ES، اولسن می باشد. نتایج نشان داد در هر دو مدل های VaR و ES و در سطح اطمینان 99% ، رویکردهای ارزش فرین شرطی با فرض پسماندهای استاندارد شده نرمال، ارزش فرین شرطی با فرض پسماندهای استاندارد شده تی استیودنت و گارچ با پسماندهای تی استیودنت به ترتیب رتبه های اول تا سوم را دارند.
    کلیدواژگان: ارزش در معرض ریسک، ریزش مورد انتظار، مجموعه اطمینان مدل، تئوری ارزش فرین، رویکرد فراتر از آستانه
  • میر فیض فلاح شمس، میثم احمدوند، هادی خواجه زاده دزفولی صفحات 147-168
    هدف از نگارش مقاله پیش رو، آزمون رابطه عوامل حاکمیت شرکتی و ریسک نکول در نمونه ای متشکل از 60 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1389 تا 1393 است. در این پژوهش، برای اندازه گیری ریسک نکول از یک معیار مبتنی بر مدل قیمت گذاری اختیار معامله بلک- شولز- مرتون (BSM) استفاده شد که در آن ریسک نکول شرکت از قیمت های بازاری سهم آن نشات می گیرد. این روش برخی از مشکلات مرتبط با معیارهای اندازه گیری ریسک نکول مورداستفاده در مطالعات پیشین را رفع می کند. عوامل حاکمیت شرکتی نیز در چهار طبقه شامل حقوق سهامداران و ذینفعان، هیئت مدیره و کمیته های آن، حسابرسی و افشا عمومی و شفاف سازی قرار گرفت. از هر یک از این طبقات، یک شاخص معرف و از مجموع آنها یک شاخص ترکیبی حاکمیت شرکتی ساخته شد. سپس رابطه بین این شاخص ها و ریسک نکول مورد بررسی قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان می دهد از بین عوامل حاکمیت شرکتی، صرفا عوامل مرتبط با افشا عمومی و شفاف سازی در سطح اطمینان 95 درصد، رابطه معنی داری با ریسک نکول شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران دارند. اما در ترکیب عوامل مزبور با عوامل منتسب به حقوق سهامداران و ذینفعان، هیئت مدیره و کمیته های آن، و حسابرسی، که در مجموع ساختار حاکمیتی شرکت را تشکیل می دهند، شواهدی پیرامون تاثیرگذاری بر ریسک نکول در بورس اوراق بهادار تهران مشاهده نشد.
    کلیدواژگان: مدل قیمت گذاری اختیار معامله بلک، شولز، مرتون، ریسک نکول، حاکمیت شرکتی، بورس اوراق بهادار تهران
  • محمد کامروافر، سیدذبیح الله هاشمی صفحات 169-184
    هدف اصلی این مطالعه، بررسی و شناخت متغیرهای اصلی تاثیرگذار بر شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران و مدلسازی آن با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی و مقایسه نتایج حاصله با تحلیل تکنیکال و موجهای الیوت است. متغیرهای توضیحی به کار رفته در مدل تحقیق: نرخ ارز، تورم، بیکاری، رشد تولید و حجم نقدینگی بودند و متغیر هدف در این مطالعه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران می باشد. در این تحقیق از شبکه های عصبی GMDH و MLP و همچنین ابزارهای تحلیل تکنیکال (امواج الیوت و کانال رگرسیون) استفاده گردید. در این خصوص شبکه GMDH نشان داد که از میان متغیرهای مورد استفاده به عنوان شاخصهای کلان اقتصادی، متغیر نرخ بیکاری متغیر زائد بوده و تاثیر آن ناچیز است. اما سایر متغیرها (نرخ ارز، تورم، رشد تولید، حجم نقدینگی) اثر مضاعفی داشتند. همچنین یافته دیگر تحقیق ضمن تایید نتایج مشابه برای شبکه عصبی و تحلیل تکنیکال، حاکی از قدرت بالاتر شبکه های عصبی در پیش بینی شاخص بورس است.
    کلیدواژگان: شبکه های عصبی، شاخص بورس اوراق بهادار، امواج الیوت، تحلیل تکنیکال
  • مصطفی حیدری هراتمه صفحات 185-200
    در این تحقیق، شواهدی ارائه شد که نشان می دهد رابطه ی مثبت بازدهی- نوسان در سطح شرکت ، نتیجه ی اختیارات واقعی خود شرکت است. در راستای نظریه ی اختیارات واقعی، می توان استنتاج نمود : الف) که رابطه ی مثبت نوسان – بازده در سطح شرکت برای شرکت هایی که دارای اختیارات واقعی بیشتری هستند ، بسیار قوی تر نشان می دهد و از میزان حساسیت ارزش (بازدهی) سهام شرکت نسبت به تغییرات میزان نوسان بازده ، بعد از به کارگیری اختیارات واقعی توسط شرکت ها به طرز چشم گیری کاسته می شود. ب) رابطه ی مثبت همزمان بازده – تغییرات نوسان در سطح شرکت برای شرکت هایی که دارای فرصت های سرمایه گذاری بیشتر هستند، قوی تر است. در حالی که این رابطه برای دارائی های شرکت های مکان محور ، ضعیف تر است. به عبارت دیگر رابطه ی نوسان - بازده در بین شرکت های تازه تاسیس، شرکت هایکوچک، شرکت های با توسعه و تحقیق مدرن و در نهایت شرکت های با نرخ رشد بالا ، قوی تر است. ج ) مسئولین و مدیران عملگرا و مجری قابلیت های انعطاف پذیری در زمینه های مختلف سرمایه گذاری ، قادر به تبیین و تشریح تغییرات مقطعی در رابطه ی نوسان - بازده خواهند بود . بنابراین رابطه ی نوسان - بازدهی برای شرکت هایی که دارای محدودیت های عملیاتی کمتر و قابلیت های بیشتر جهت پاسخگویی بیشتر و بهتر به درخواست های نامعین ( انعطاف پذبری بیشتر) می باشند، بسیار قوی تر است.
    کلیدواژگان: اختیارات واقعی، فرصت های سرمایه گذاری، انعطاف پذبری، P، VAR
  • موسی بزرگ اصل، علیرضا اکبری ماسوله، محمد جواد محقق نیا، محمد تقی تقوی فرد صفحات 201-212
    رابطه تنوع گرایی و بازده در بخش بانکی سوالی است که بانک ها همیشه با آن روبرو هستند و یکی از موضوعات روزمره ومهمی است که باید به آن پاسخ دهند. این مطالعه نیز در پی پاسخ به این سوال است که چه رابطه ای بین تنوع گرایی و بازده بانکی وجود دارد. این مقاله برای بررسی این موضوع بانک های خصوصی فعال در بورس تهران شامل 12 بانک ، شامل بانک ملت، صادرات، تجارت، پارسیان، اقتصادنوین، پاسارگاد، سینا، حکمت، دی، سرمایه، پست بانک و کارآفرین بوده، مورد بررسی قرار گرفتند. دوره مورد مطالعه نیز سال های 1390 تا 1394 درنظرگرفته شده است. برای بررسی تنوع گرایی از شاخص هرفیندال هریشمن در بخش تسهیلات و دارایی استفاده شده و دو نوع بازده یکی بازده دارایی (ROA) و دیگری بازده حقوق صاحبان سهام (ROE) استفاده شده است. روش آماری مورد استفاده برای بررسی رابطه متغیرها رگرسیون چندمتغیره مبتنی بر داده های تلفیقی به روش حداقل مربعات تعمیم یافته (EGLS) بوده است. نتایج حاصل از برآورد مدل نشان داد که رابطه معکوسی بین تنوع گرایی در بخش دارایی و بازده دارایی وجود دارد و رابطه معناداری بین تنوع گرایی در بخش تسهیلات و بازده دارایی وجود ندارد. همچنین بین تنوع گرایی در هر دو بخش تسهیلات و دارایی با بازده حقوق صاحبان سهام رابطه معناداری وجود ندارد.
    کلیدواژگان: بازده بانکی، تنوع گرایی، شاخص هرفیندال هریشمن
|
  • Saeid Fallahpour, Hasan Hakimian Pages 1-17
    Algorithmic trading system is a trading system that utilizes highly advanced models is used for trade decision-making in the financial markets. The System of "pairs trading" is also typical of these systems. Pairs trading system is one of the oldest systems of algorithmic trading that its performance and profitability have been proven and shown in many of the studies that have been conducted so far in the financial markets. The most important principle in pairs trading is the equivalent long run relations or the mean reversion property. In this study, by calculating and evaluating the Sortino Ratio and return, performance of the pairs trading system has been surveyed through the cointegration approach in the Tehran Stock Exchange. The experimental results on pair stocks of selected in the Tehran Stock Exchange shows that using the pairs trading system as a market neutral trading systems has a significant return than return on ordinary shares in the same period.
    Keywords: Spread, Pairs Trading, Cointegration, Sortino Ratio, Mean-Reverting Process
  • Naer Seifollahi Pages 19-31
    In this paper, the effect of credit risk and currency risk on return of prices of bank shares listed on the Tehran Stock Exchange has been investigated. Non-Current measuring credit risk of loans to total loans ratio was used. Currency risk as well as changes in the exchange rate against the euro is defined rials. Data for the period 1392-1394 with a total of 648 data was collected on a daily basis, using the software Eviews using time series data using GARCH-M-ARMA approach is studied According to research findings on Iran's banking system between credit risk and currency risk with returns of stock prices listed on the Tehran Stock Exchange Bank there is a negative relationship and the expression of this research is innovation. As well as credit risk and currency risk with the risk-return between the prices of bank shares listed on the Stock Exchange there is a positive relationship. According to the results, we can conclude that the banking system administrators to increase the efficiency of credit risk and currency risk should the stock price set under management control.
    Keywords: Credit risk, currency risk, stock price return, GARCH-M, ARMA
  • Javad Behnamian, Mohammad Moshrefi Pages 33-53
    Portfolio selection is one of the problems which is very important for the investors in the exchange market. In order to invest on several kinds of shares instead of a specific one so that they can earn maximum profit through a certain level of risk or have minimum risk with a certain level of profit. What have been introduced concerning financial calculations and the choice of portfolio or selection of an investment up to now, in some ways, determines priority in accordance with degree of risk and rate of return respectively; so that the investor can select his favourite portfolio through financial facilities and other confronting policies. When the investor is faced with different properties, he should make decisions about the number of properties as well as the amount of investment. So in some ways, he faces uncertain decisions in his choices. We are considering fuzzy concepts in the discussion of portfolio selection optimization in order to pursue this uncertainty. Then by using Bonison method, we determine priority and preference among the portfolios so that the investor can decide without confusion and finally through introducing combined metaheuristic algorithm for variable neighbourhood search and genetics, can optimize the resulting model of previous process and comparing it with other solving algorithms.
    Keywords: Stock Portfolio, Fuzzy mathematical programming, Bvnysvn Method, Variable neighborhood search
  • Esmaeil Pishbahar, Sahar Abedi Pages 55-73
    Due to the fact that traditional univariate approach in portfolio value at risk measurements ignore the time varying correlation between its components, these models underestimate or overestimate value at risk. In addition, complex financial markets make it necessary to use effective approaches, such as multivariate risk measurement. Therefore, in this present study, we tried to evaluate four multivariate value at risk measurement approaches for two portfolios in food industry exchange. The result of Christoffersen, quadratic probability score and root mean squared error tests showed copula-based Monte Carlo approach has more reliable result in comparison with others. Hence, we applied this approach to investigate dependence structure and measure risk, and its result showed the maximum expected loss of dairy portfolio value over a week is 2.01 percent, while for sugar portfolio is 1.09 percent.
    Keywords: Multivariate value at risk, Evaluation tests, Copula approach, Food industry exchange
  • Hamed Tajmir Pages 75-94
    Issuer's purpose of issuing securities - debt and capital securities – is financing and it will be given each issue of securities; But issuers have different motivations to choose between these two securities, they choose one of these securities based on their circumstances. Issuers in different markets have incentives and needs for issuing their securities. These incentives and needs should be in other markets. Expert-based method is chosen in order to validation and exploring various incentives. Expert's interview and approving method has been done in two ways: Expert's confirmation at the first phase is done by snowball method; And secondly to rank the motivations and also their indirect confirmation is used of TOPSIS method. A total of 17 extracted motivates from the literature, 3 motivates has not been confirmed. The most important motivational factor for the issuers in the country's capital market is using permanent source of financing
    Keywords: Issuer, Incentive, capital market, Debt Security, Equity Security, Topsis, Hybrid Security
  • Amirsina Jirofti, Amirabbas Najafi Pages 95-113
    Z-numbers theory was proposed in 2011 by Lotfy Zadeh. This theory describe the uncertainty of information where any z-number is displayed by a pair of fuzzy number. Because of the uncertainty in the financial markets, this theory can be used in the investment portfolio selection. As the first component of z-number is the fuzzy asset return and the second component is reliability of prediction of first component. We can use value at risk criterion for increasing efficiency of investment portfolio selection model. Due to consideration the uncertainty in asset returns and using value at risk, this model is an appropriate model for investment portfolio selection. The advantage of this method compared to the conventional fuzzy method is consideration uncertainty of expert knowledge and allocation reliability to their prediction of fuzzy parameter. Finally, we provide a numerical example from Tehran stock market.
    Keywords: Investment portfolio selection, Fuzzy value at risk, Fuzzy credibility theory, Z-numbers
  • Gholamreza Amini Khiabani, Karim Hamdi Pages 115-130
    Portfolio or Stock Investment is one of the most important investment methods especially in foreign market. In regulation of Organization for Investment Economic and Technical Assistance of Iran, stock investment is classified in 5 different sections including “Stocks of Corporation”, “Bonds”, “Fellow of Banking Capital”, “Trading Securities”, and “Governmental Treasury Bills”. Gathering the data by means of a questionnaire distributed among the target population including managers and experts of the Organization for Investment Economic and Technical Assistance of Iran, we investigate on stock investment methods in foreign market in hierarchical model based on Topsis algouritm. Due to the answers gathered from the questionnaire, we identified 8 factors effective on portfolio investment to be used in topsis algorithm. These effective factors was entered to a decision making matrix, using in ranking portfolio investment styles based on ideal solutions technique. Results showed that the corporation stocks is the first and the top priority for international portfolio investors.
    Keywords: Topsis, Hierarchical Model, portfolio investors, corporation stocks
  • Alireza Saranj, Marziyeh Nourahmadi Pages 131-146
    In this paper, we deal with the ranking of different VaR and ES approaches using daily banking industry index data over the period 2008 to 2016, with an emphasis on Conditional Extreme Value approach. In the first stage, we use Bernoulli coverage and independence of violation tests for VaR models and McNeil & Frey’s backtest for ES models to examine the validity of these models. In the second stage, we import the loss functions of the valid models remained from the first stage into the MCS function and rank statistically them. The loss function used for VaR models is Dowd loss function and the one used for ES models is Olsen loss function. The results show that the in both VaR and ES models, the conditional EV with normal standardized residuals, the conditional EV with student's t standardized residuals and GARCH with student's t residuals models are respectively ranked first to third.
    Keywords: Value at risk, Expected Shortfall, Model Confidence Set, extreme value theory, Peak Over Threshold approach
  • Mir Feiz Fallah Shams, Maysam Ahmadvand, Hadi Khajezadeh Dezfuli Pages 147-168
    This paper analyzes the role of corporate governance indicators in default risk focusing on data from a 60-member sample of firms listed on Tehran stock exchange during 1389 to 1393. In this paper, default risk was calculated by a measure based on the Black-Scholes-Merton (BSM) option pricing model, where a firm’s default risk is derived from the market prices of its shares. This method overcomes some of the problems associated with the default risk measures used in prior studies. Moreover, corporate governance indicators were divided into four categories: (1) shareholders’ and stakeholders’ rights, (2) board of directors and its committees, (3) auditing, and (4) transparency and public disclosure. Based on each of these categories, a representative index, and by aggregating four representative indexes, a composite corporate governance index was built. Then, the relationship between these indexes and default risk was examined. Results suggest that only governance indicators relating to transparency and public disclosure, at 5% level, are significantly correlated with default risk. However, combining these indicators with other governance indicators (that is, indicators related to shareholders’ and stakeholders’ rights, board of directors and its committees, and auditing), did not have any significant influence on default risk of Tehran stock exchange listed firms.
    Keywords: Black-Scholes-Merton (BSM) Option Pricing Model, Default risk, Corporate Governance, Tehran Stock Exchange
  • Mohammad Kamravafar, S. Zabihollah Hashemi Pages 169-184
    The main goal of this research is to studying an identifying the main influencing variables on the TEPIX (Tehran Stock Price Index) and modelling them using artificial neural networks and comparing results with technical analysis and Elliot waves. Independent variables used are dollar exchange rate, inflation, GDP, unemployment and liquidity and dependent variable is TEPIX. In this study, artificial neural networks (NLP and GMDH), technical analysis tools (Elliot waves and regression channel) are used that they show between independent variables in GMDH, unemployment is unneeded variable and have low influence, but others have high influence in the model. Further the study shows that technical analysis and artificial neural networks may have same results, but ANN have more power to predict the TEPIX.
    Keywords: Artificial neural networks (ANN), TEPIX, Technical analysis, Elliot Waves
  • Mostafa Heydari Haratemeh Pages 185-200
    In this study, evidence is presented that shows the positive stock return-volatility relationship at the firm level is due to firm's real options. In the real options theory, it can be deduced: A) that the positive stock return-volatility at the firm level for those firms with more real options is much stronger and that the level of the sensitivity of the firm's stock return in response to the changes in the stock return volatility is significantly reduced due to the use of real options.
    B) that the positive relationship between stock return and return volatility at the firm level for companies that have investment opportunities are stronger. While, this relationship for asset-based companies is weaker. In other words, the return – volatility relationship is stronger for newly established companies, small companies, companies with modern research and development and finally companies with high growth rates.
    C) that, the relationship between return – volatility for companies that have fewer restrictions and greater capabilities to better respond to uncertain demands (greater flexibility) are much stronger. In the real options models, managerial flexibility leads to greater firm's value convexity function.
    Keywords: Real options, investment opportunities, Flexibility, P-VAR
  • Mousa Bozorg Asl, Alireza Akbari Masule, Mohammad Javad Mohaghegh Nia, Mohammad Taghi Taqhavi Fard Pages 201-212
    Diversification and return's relationship is a question that every bank faces with it. It is a routin issue that the bank should answer to it. This study also seeks to evaluate the relationship between diversification and return. The sample of study is 10 banks included Saderat, Mellat, Tejarat, Parsian, Eghtesad Novin, Pasargad, Sina, Hekmat, Day, Sarmaye, Post bank, and Karafrin. The period of study was from 2011 to 2015. Herfindal Herishman index (HHI) was used as the proxy of diversification and two kinds of return included return of assets (ROA) and return on equity (ROE). The multiple regression is used and estimated by estimated generalized least squares (EGLS). The results showed that there was a significant and adverse relationship between diversification of assets and ROA. Also, there wasnt a significant relationship between diversification of loans and ROA. Furthermore, there wasnt a significant relationship between diversification of loans and assets with ROE
    Keywords: Bank Return- Diversification- Herfindahl Hirschman Index