فهرست مطالب

نشریه اکوبیولوژی تالاب
سال پنجم شماره 3 (پیاپی 17، پاییز 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/09/24
  • تعداد عناوین: 8
|
  • هستی پطروسیان، افشین دانه کار، سهراب اشرفی، جهانگیر فقهی صفحات 5-16
    گونه حرا یکی از مهم ترین گونه های مانگرو است که در کرانهجنوبی ایران، اجتماعات گسترده ای را در پهنه های گلی بین جزرومدی سواحل کم شیب تشکیل داده است. این جنگل ها که از حاصل‏خیزترین اکوسیستم های ساحلی در گستره زمین محسوب می شوند در سال های اخیر به دلیل فعالیت های انسانی و گاه سوانح طبیعی در معرض تهدید قرار گرفته‏اند. از آن‏جا که حفاظت بیرونی این جنگل ها با هدف توسعه این جنگل ها خارج از رویشگاه اصلی آن ها نیازمند انجام ارزیابی عناصر آب و هوایی منطقه هدف به عنوان یکی از مهم ترین پارامترهای محیط زیستی موثر بر استقرار اجتماعات حرا است، این نوشتار به شناسایی و تحلیل شرایط اقلیمی حاکم بر منطقه ساحلی استان هرمزگان به عنوان بزرگ‏ترین عرصه طبیعی جنگل های حرا و مقایسه آن با شرایط اقلیمی این جنگل ها در دیگر رویشگاه های جهان می پردازد. در این بررسی از نرم‏افزار Minitab16 برای تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از 5 ایستگاه سینوپتیک واقع در پهنه ساحلی استان هرمزگان و طبقه بندی ایستگاه‏های ساحلی استفاده شد. نرم افزارArc Gis 9. 3نیز برای نقشه سازی موقعیت ایستگاه های ساحلی به کار رفت. نتایج نشان داد تمام پارامترهای مورد بررسی استان هرمزگان در مقایسه با شرایط آب و هوایی رویشگاه های حرا در جهان مساعد توسعه جنگل های حرا است. همچنین در این بررسی تحلیل خوشه ای نشان داد ایستگاه میناب نقطه عطف تغییرات مکانی آب و هوایی در این خبطه بوده که در مقایسه با سایر ایستگاه های ساحلی دارای کم ترین می باشد.
    کلیدواژگان: جنگل حرا، عناصر آب و هوایی، استان هرمزگان، تحلیل خوشه ای
  • بهروز بهروزی راد، عبدالرحمن راسخ، مرجان نویدی صفحات 17-30
    در این پژوهش که از مهرماه تا اسفندماه 1389 به منظور برآورد میزان برداشت باکلان از ماهیان پرورشی استخرهای پرورش ماهی واقع در منطقه شوشتر در شمال خوزستان صورت گرفت، تعداد 77 قطعه باکلان شکار گردید که از این تعداد معده 42 قطعه از آن ها پر و حاوی ماهی بود. نتایج این بررسی نشان داد که باکلان ها در طول زمان زمستان‏گذرانی در منطقه در حدود 11 کیلوگرم در هکتار از ماهیان پرورشی موجود در استخرها برداشت نموده اند که بیش ترین میزان مربوط به بهمن-ماه در حدود 92/4 کیلوگرم در هکتار بوده است. با این حال بررسی اختلاف میانگین وزن غذای مصرف شده توسط باکلان در ماه های مختلف فصل زمستان تفاوت معناداری را نشان نداد (p-value>0. 05).
    همچنین بررسی کلی محتویات معده باکلانهای شکار شده نشان داد که مواد تغذیه شده شامل 99/75 درصد ماهی و 0/25 درصد مواد ناشناس بود. ماهی های مصرف شده توسط باکلان در بازه
    وزنی 2 - 560 گرم و بازه طولی 4 - 35 سانتیمتر قرار داشتند. بیشترین گونه ماهیان مصرف شده
    توسط باکلان عبارت بودند از: کپور معمولی 70/78 درصد، کپور نقرهای 9/8 درصد، کپور علفخوار
    8/91 درصد، کپور بیگ هد 5/85 درصد و ماهی غیر پرورشی بیاح 4/41 درصد، که از نظر آماری بین
    درصد وزنی کپور معمولی با سایر ماهی های مصرف شده اختلاف معناداری وجود داشت
    (p-value>0. 05).
    کلیدواژگان: میزان برداشت، باکلان، ماهیان پرورشی، استخرهای پرورش ماهی
  • هوشمند عطایی، راضیه فنایی صفحات 31-47
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی تغییرات متوسط دمای حوضه آبریز گاوخونی طی نیم قرن اخیر صورت گرفته است. در این راستا از آمار متوسط دمای ایستگاه های نجف‏آباد، میمه، شهرضا، اصفهان، ورزنه، همگین، چادگان و دامنه‏فریدن در سطح حوضه طی مقطع زمانی 2010- 1961 (1390- 1340 هجری شمسی) در مقیاس ماهانه و سالانه استفاده گردید. ابتدا تست‏های بهنجاری و همگنی داده ها توسط آزمون اندرسون- دارلینگ و توالی صورت پذیرفت. سپس با توجه به غیرنرمال بودن داده ها، آزمون آماری- گرافیکی من- کندال جهت بررسی و تحلیل روند انتخاب گردید. در ادامه تغییرات جزئی و کوتاه‏مدت نیز با استفاده از آزمون گرافیکی من- کندال شناسایی شد. در پایان روندهای به‏دست آمده توسط نرم‏افزار Arc Gis پهنه‏بندی و مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش روشن می‏سازد که طی ماه های گرم سال روندهای افزایشی گسترش بیشتری داشته و مناطق بیشتری از حوضه را در بر گرفته است. روندهای نامبرده در مجموع در مناطق شرق، مرکز، جنوب و تا حدودی غرب حوضه مشاهده شده است. روندهای کاهشی نیز تنها در دو ایستگاه میمه و شهرضا به وقوع پیوسته است. طی ماه های سرد سال روندهای مشاهده شده نمود کم‏تری داشته و پهنه بدون روند بیشتر خودنمایی می‏کند تا جایی که در ماه دسامبر کل مساحت حوضه را در بر می‏گیرد. در رابطه با تغییرات تصادفی نیز نتایج حاکی از آن است که تغییرات تصادفی افزایشی در ایستگاه های اصفهان و دامنه فریدن و تغییرات تصادفی کاهشی در ایستگاه میمه بیش‏تر از سایر ایستگاه های مورد مطالعه رخ داده است. در مجموع نتایج پژوهش نشان می دهد متوسط دمای حوضه آبریز گاوخونی عمدتا روند افزایشی داشته و تشدید خشک‏سالی ها، محدود شدن پهنه تالاب و تغییرات کمی و کیفی اکوسیستم را به دنبال داشته است.
    کلیدواژگان: آزمون من، کندال، حوضه گاوخونی، روند، متوسط دما
  • اسماعیل کهرم، سید محمد باقر نبوی، نسرین احمدی صفحات 47-60
    تحقیق حاضربا هدف شنا سایی گونه های جوجه آور پرندگان آبزی وکنار آبزی،تعیین تنوع گونه ایو مکان های آشیانه سازی آن ها در تالاب هشیلان واقع در 36 کیلومتری مرکز استان کرمانشاه (غرب کشور) طی 18 بازدید با فاصله زمانی 5 روز یکبار از اردیبهشت تا مرداد 1390 انجام گرفت. از آنجا که اطلاعات مربوط به آشیانه سازی پرندگاندرعلوم حیات وحش بسیار مهم استوگونه های پرندگان برایجوجه آوری به شرایط خاص وابسته اند،اهمیت شناخت زیستگاه های آشیانه سازی دوچندان می شود. پرندگان آبزی وکنارآبزی نیز از مهم ترین موجوداتی به‏شمار می روند که دارای ارزش های زیباشناختی،تفرجی،اقتصادی، اجتماعی وارزش های دیگرند. تالاب هشیلان از بومسازگان های پیچیده غرب کشور است. گونه های زیادی از پرندگان در این منطقه، زمستان گذرانی و جوجه آوری داشته یا بومی منطقه اند. در این راستا 21 آشیانه متعلق به 5 گونه جوجه آورشامل: لکلک سفید (Ciconia ciconia) ،اردکسرسبز (Anas platyhynchos) ،یلوه کوچک (Porzana parva) ،کشیم کوچک (Tachybaptus ruficollis) و چنگر نوک سرخ (Gallinula chloropus) شناسایی شدند. بیش‏ترین درصد فراوانی در میان این پرندگان مربوط به خانواده یلوه (Rallidae) با40/53 درصدو بیش‏ترین تعداد گونه ها هم متعلق به همین خانواده با وجود2 گونه می-باشد. بیش‏ترین مقدارشاخص های محاسبه شده تنوع گونه ای شانون -وینر (014/1) ،غنای گونه ای مارگالف (446/0) ،چیرگی سیمسون (176/0) وتراز زیستی (922/0) متعلق به پرندگان کنار آبزی جوجه آور با وجود 3 گونه است. مکان های مناسب آشیانه سازی به طور عمده در سراب سبزعلی (تغذیه کننده آب تالاب) و قسمت های شرقی تالاب مشاهده شد.
    کلیدواژگان: پرندگان آبزی، پرندگان کنار آبزی، جوجه آوری، مکان های آشیانه سازی، تالاب هشیلان
  • رقیه مکوندی، سجاد آستانی، مهرداد چراغی صفحات 61-72
    تالاب ها از مهم ترین ودرعین حال آسیب پذیرترین منابع محیط زیستی جهان محسوب می شوند که همواره باخطرتخریب ونابودی مواجه بوده اند. هرچند تالاب درروندتکام لی خودبه بستریخشک وعاری ازآب مبدل می شود،اما فعالیت های انسانی این روندراتسریع نموده وآنرابه مرگ زودرس مبتلا می نماید. مطالعه حاضرباهدف شناسایی وتجزیه و تحلیل ریسک های تهدیدکننده تالاب بین المللی انزلی در سال 1391به انجام رسید. تالاب انزلی درجنوب دریای خزر دراستان گیلان واقع شده است. پس از شناسایی ریسک ها، تجزیه و تحلیل و رتبه بندی آن ها بااستفاده از روش SAWصورت پذیرفت. جهت تعیین نمره احتمال ریسک از روش AHP و برای تعیین نمره سایر شاخص ها، از روش های موجود در ارزیابی ریسک به خصوص روش EFMEA استفاده شد. نتایج نشان داد که آلودگی آب تالاب ناشی ازفاضلاب های صنعتی و غنی شدن تالاب در رتبه های اول و دوم قرار دارند. باتوجه به اهمیتی که تالاب انزلی درحفظ حیات منطقه وبه ویژه درمحیط زیست دریای خزردارد شناخت هرچه دقیق تروضعیت کیفی آب این تالاب امری ضروری به نظرمی رسد.
    کلیدواژگان: ارزیابی ریسک محیط زیستی، تالاب انزلی، استان گیلان، EFMEA، SAW
  • مریم محمدی روزبهانی، عبدالرحمن راسخ، حدیث جعفرآقایی صفحات 73-85
    این مطالعه درسال 1391در 6 ایستگاه تعیین شده درتالاب شادگان انجام شد. نمونه‏برداری دردوفصل بهاروتابستان انجام گرفت. عملیات نمونه‏برداری شامل نمونه‏برداری ازرسوبات بسترو نمونه‏برداری ازآب جهت تعیین پارامترهای فیزیکی وشیمیایی آب میباشد. درصد مواد آلی ودانه‏بندی رسوبات نیزتعیین گردید. درطول دوفصل نمونه‏برداری جمعا 16 گونه از 5 رده جانوری ماکروبنتوزها شناسایی وشمارش شد. دربین رده های شناسایی شده بیش‏ترین درصد فراوانی مربوطبه رده شکم‏پایان وپس ازآن رده دوکفه‏ای ها در دوفصل بوده است. نتایج حاصل ازبررسی های پارامترهای فیزیکی و شیمیایی آب نشان داد که بین ایستگاه های مختلف نمونه‏برداری در فصول بهار و تابستان از نظر شور یاختلاف معنی‏داری وجود دارد (05/0>P) ،درحالی که پارامترهای دما،DO ،EC ، PHو هدایت الکتریکی در بین ایستگاه های نمونه‏برداری وبین دو فصل دارای اختلاف معنی‏داری بودند (05/0>P). براساس نتایج حاصل از درصد مواد آلی، بیش‏ترین مقدار درصد موادآلی رسوبات مربوط به فصل تابستان (13/2 ± 77/10) و پس از آن مربوط به فصل بهار (87/0 ±99/0) می‏باشد. نتایج آنالیز آماری نشان داد بینمیانگیندرصدموادآلیرسوباتدردوفصلاختلافمعنی‏داریوجوددارد (05/0>P). به منظور پی بردن به وضعیت اکولوژیکی منطقه ازنظر میزان آلودگی، ازشاخص HFBIبا تاکید برمواد آلی استفاده گردید. شاخص HFBIمحدوده موردمطالعه رادردوفصل بهاروتابستان دردوطبقه کیفی ضعیف ونسبتا ضعیف طبقه‏بندی نمود. بدین ترتیب که درفصل بهارایستگاه های 5 و6 ودرفصل تابستان ایستگاه های 1، 2 و 5 درطبقه کیفی ضعیف و سایر ایستگاه ها درفصل بهار و تابستان در طبقه کیفی نسبتا ضعیف قرار گرفتند. نتایج آنالیز آماری شاخص هیلسنهوف نشان داد که در فصل بهار، ایستگاه 4 اختلاف معنی‏داری با سایر ایستگاه ها دارد (05/0>P). نتایج حاصل ازاین بررسی نقش ورود فاضلاب‏ها رادر افزایش بارآلودگی های آلی به تالاب و افزایش روند آلودگی تالاب رانشان می‏دهد که لزوم در نظرگرفتن ملاحظات زیست‏محیطی و مدیریت هماهنگ درکاهش آلودگی های آلی را طلب می‏کند.
    کلیدواژگان: تالاب شادگان، بی‏مهر گان کف‏زی، کیفیت آب، شاخص هیلسنهوف HFBI
  • پیمان کرمی، صابر قاسمی، میثم قاسمی، سید مجید حسینی صفحات 85-99
    پرندگان آبزی و کنارآبزی، شاخص ترین گروه جانوری برای تشخیص تغییرات اکولوژیک در محیط های مانگرو به شمار می آیند. برای تعیین میزان تغییرات درشاخص های تنوع زیست یپرندگان آبزی وکنارآبزی وفراوانی نسبی آن ها درمنطقه حفاظت شده حرا، آمار سرشماری نیمه زمستانه در بازه زمانی 6 ساله (1390-1385) مورد بررسی قرار گرفت. میانگین مشاهدات درطول این بازه زمانی 68/4463 ± 12836 قطعه محاسبه گردید. گونه های Egrettagularis، Charadriusmongolus ،Calidrisalpina،Laruscachinnan و ‏Sternanilotica به ترتیب از تیره حواصیلیان ،سلیمیان، آبچلیکیان، کاکاییان و پرستودریاییان فراوانترین گونه ها بوده اند. آنالیز نسبت های تشابهSIMPER نشان دادکه درصدمتوسط نسبت تشابه 90/ 62درصد بوده وفراوان‏ترین گونه –هادرطول این بازه زمانی بهتر تیبسلیم خرچنگ خوار Dromasardeola ،تلیله شکم سیاه Calidrisalpinaوگیلان شاه بزرگNumeniusarquata بوده اند (بر اساس آنالیز نسبت های تشابه به ترتیب 58/18، 92/13 و 69/10 درصد). چهار گونه سلیم خرچنگ خوار، تلیله شکم‏سیاه ، گیلانشاه بزرگ و آبچلیک نوک سر بالا بیش از 50 درصد مشاهدات پرندگان را شامل می شوند. بررسی شاخص های تنوع مشخص کردکه تنوع درسال 1390 (2012) درمقایسه باسال های دیگربیش تربودکه درآن شاخص های شانون وینر (H'') ،سیمپسون (D) ومکینتاش (D) به ترتیب 99/2، 31/14، 74/0؛ شاخص های غنای گونه ای که همان فراوان یگونه ای بود وشاخص های یکنواخت یپایلو (J'') و مکینتاش (E) به ترتیب 73،41 /0 و 86/0 محاسبه گردید. علاوه براین،نمودارحاصل ازمرتب سازی تنوع زیستی به روشRenyi نشان دادکه سال 1390 دارای بیش ترین تنوع بوده است. آنالیز SHEنیزبیان کننده این موضوع بودکه مولفه های موثربرشاخص عددی تنوع گونه ای ، مولفه های غنا ویکنواختی گونه ای بوده اند.
    کلیدواژگان: پرندگان آبزی، پرندگان کنارآبزی، تنوع زیستی، فراوانی نسبی، منطقه حفاظت شده حرا
  • نفیسه علی‏پور، مهران آوخ کیسمی، ابوالفضل عسکری ساری صفحات 101-108
    در این تحقیق امکان پرورش توام میگوی جوان آب شیرین و گیاهان دارویی آلوورا و رازیانه در سیستم آکوآپونیک بررسی گردید. این بررسی در دو تیمار و سه تکرار درآزمایشگاه مرکزآموزش جهادکشاورزی خلیج فارس بوشهردر تیرماه 1390 مورد مطالعه قرار گرفت. تعداد200 قطعه میگو با میانگین وزنی±13/0گرم به صورت تصادفی در6 آکواریوم مستقر شدند. تیمارها شامل میگوی جوان آب شیرین (Macrobrachium rosenbergii) و گیاه آلوورا (Aloe vera) و رازیانه ((Foeniculum vulgare و شاهد فقط میگوی جوان آب شیرین می باشد. در پایان دوره 40 روزه پرورش، میزان متغیرهای رشد به تر تیب شامل وزن نهایی بدن ، افزایش وزن بدن، ضریب رشد ویژه،در صدبقاء وبعضی فاکتورهای فیزیک وشیمیایی مثلpH، آمونیاک و نیتریت تیمارها تفاوت معنی داری را نشان داد (05/0P<). ترکیبات بیوشیمیایی شاهد وتیمارو بعضی متغیرهای فیزیک وشیمیایی مانند دمای آب واکسیژن تفاوت معنی داری نداشت (05/0P>). بنابراین نتایج این پژوهش موید آن است که تولیدگیاهان دارویی آلوورا ورازیانه درکنارمیگوتاثیر بسزایی درافزایش رشد و تولید آبزیان دارد.
    کلیدواژگان: کشت توام، میگوی جوان آب شیرین، آکوآپونیک، گیاهان دارویی
|
  • Hasti Petrosians, Afshin Danehkar, Sohrab Ashrafi, Jahangir Feghhi Pages 5-16
    Avicennia marinais one of the most important mangrove species that developing in the southern muddy coastline of Iran.These forestsare one of the highly productive costal ecosystems in the world. However, in recent years they have been threatened by human activities and natural events. Exito-conservation with aim of recognizing suitable zones for developing A.marina forest is the one way to management them.An environmental general assessment needsto find the model of suitable area for developing A.marina forest. Surveys showed that one of the important environmental parameter on establishing A.marina forest is climatology parameters. The aim of this paper is identification climatology condition of coastline of Hormozgan province as biggest area of natural A. marina forest and comparing with other A. marina forest in the world. Cluster analysis isalso used to classification coastal stations and conclusion showed that Minab station is milestone of climatological changes.
    Keywords: Avicennia marina forest, Climatology parameters, Hormozgan province, Cluster analysis
  • Behrouz Behrouzirad, Abdorrahman Rasekh, Marjan Navidi Pages 17-30
    The present study done to estimatimating the consumption of cultured fishes by Great Cormorants in Shooshtar fish culture pools in the north part of khouzestan during the September to March, 2010-2011. 77 Great Cormorants were captured, the stomach of 42 samples of cormorants were full and contained fish. The study revealed that the Great Cormorants consumed about 11 kg/ha of the existing cultured fishes in pools during winter. The greatest amount of consumption was observed 4.92 kg/ha in February. The difference in the average weight of the food consumed by the Great Cormorant in various months of winter was not significant (p-value>0.05). Moreover, the overall study of stomach content of Great Cormorant showed that consumed food included %99.75 of fish and 0.25 unknown materials. The cultured fishes consumed by the Great Cormorants weight range was between2-560 gr and the length range was between4 and 35 cm. The calculation of the weight percentage of fishes consumed by the Great Cormorant recorded in the following
    Results
    The Common Carp 70.78 (%), the Silver Carp 9.8 (%), the Grass Carp 8.91 (%), Big-Head Carp 5.85 (%) and Liza subviridis 4.41 (%),there is a significant difference between the weight percentages of the Common Carp and other consumed species (p-value
    Keywords: AmountofConsumption, GreatCormorant, Cultured Fishes, Fish Culture Pools
  • Hooshmand Ataee, Razieh Fanaee Pages 31-47
    This study has been investigated to identify the changes in average temperature over the past half-century in Gavkhoni catchment. IN this regard, the data ofaverage temperature from 8synoptic and climatology stations in the basin was used during the period 1961-2010, and the monthly and annual scale. First was performed normal and homogeneity tests data by Anderson - Darling. Thenfor analysisof abnormal dataMann- Kendall test was selected. The changes are minor and short- term graphics test Mann – Kendal was used. At the end, Arc Gis software processes obtained by zoning and analyzed. The results of this study make it clear that an increasing trend during the warmer months of the year more and is in more areas of the basin. This trends has been observed in all areas of East, Central part, south and West Basin to some extent. Decreasing trends have occurred only inMeimeh and shahreza Stations. This trend observed so slower during the cold months and till December, the entire area encompasses. Random variations in the results of the randomized incremental changes in station and amplitude of FriedenandEsfahan accidental cuts and changes in Meimeh stations than other stations occurred.
    Keywords: Mann kendall test, Catchment Gavkhoni, Trend, Mean temperature
  • Esmaeil Kahrom, Seiedmohamadbagher Nabavi, Nasrin Ahmadi Pages 47-60
    Present study is done to identify Waterfowl and Wader species, determining variety and their nesting sites in the Hashilan wetland during 18 visits with time interval of 5 days at once from May till June2011.Since knowledge of bird's nesting sites in wildlife sciences is very important and bird's species for breeding are dependent on the particular conditions, the importance of recognition of nesting habitat will be doubled. Waterbirds are also of the most important creatures that have other aesthetic, recreational, economic, social values. Hashilan wetland is one of the most important and complex wetland in the western part of Iran. Many species of birds in this zone have overwintering and breeding or native to theregion. In this regard, 21 nests belonging to 5 species of breeding birds including Ciconia ciconia, Anas platyrhynchos, porzana parva, Tachybaptus ruficollis, Gallinula chloropuswere identified. The highest frequency among these birds belongs to Rallidaefamily with 53.40 percent and the highest number of species belonging to the same family with 2 species. Maximum diversity index calculated by Shannon - Wiener (H’=1.014), Margalef species richness (R=0.446), Simpson dominance (λ=0.176) and the biological level (Es=0.922) belongs to the wader breeding birds with 3 species. According to thestudy it seems that the eastern region of Hashilan wetland has the suitable conditions for nesting of waterbirds.
    Keywords: Waterfowls, Waders, Breeding Birds, Nesting Sites, Hashilan Wetland
  • Roghaieh Makvandi, Sajad Astani, Mehrdad Cheraghi Pages 61-72
    The wetlands are most important and vulnerable environmental resources of the world. These ecosystems usually faced with the threat of demolition and destruction. Although wetlands become dry during their evolution, but human activities accelerate this trend and cause premature death.This study with the aim of identification and analysis ofthe risks that threaten Anzali wetland was done in 2012. Anzali wetland is locatedin the south of Caspian see in Gilan province. After identifying the risks, analyzing and ranking of them was done by using SAW. Analytical Hierarchy Process (AHP) was used for determining occurrence probability and Environment Failure Mode and Effect Analysis (EFMEA) were used for determining other criteria. Results showed that the risk of wetland water pollution caused by industrial wastesand eutrophicationin priorities were the first to second. After determining the risk priority number by SAW, risk levels were determines that shown the priorities of management to control the risks.Due to the importance of preserving the life of Anzali wetland region, especially in the Caspian environment,better understanding of the water quality of the pond seem to be necessary.
    Keywords: Environmental risk assessment, Anzaliwetland, Gilan province, EFMEA, SAW, AHP
  • Maryam Mohammadi Roozbahani, Abdalrahman Rasekh, Hadis Jaafar Aghaei Pages 73-85
    This research was done in 6 stationsin Shadeganwetland. Sampling was conducted in spring and summer, with four replications using Peterson grab. During the two seasons sampling, totally 16 species of 5 classesof macrobenthos were counted and identified.Among the identified groupsthe Gastropoda and Bivalvia were most common between two seasons. To understand the ecological situation of the region in terms of pollution, (Hilsenhoff family biotic index (HFBI)usedwith emphasis on organic matters.HFBI indicated the water quality ofstudy area in spring and summer in two classes of poor quality and relatively weak.According to the results of HFBIstations 5 and 6In the spring, ,and stations 1, 2 and 5 in summer showed poor quality, and other stations in the spring and summer classified in weak quality. Results of statistical analysis of HFBI showed that in spring, station 4 is significantly different from the other stations (P
    Keywords: Shadegan wetland, Macro-invertebrates, Water quality, Hilsenhoff family biotic index(HFBI)
  • Peyman Karami, Saber Ghsemi, Maysam Ghasemi, Majid Hosseini Pages 85-99
    Waterbirds are considered as most outstanding of the animal group for identifying of ecological variations in mangroves. A time gorge of six years (2007-2012) was studied for determination of variations rate in biodiversity index of waterbirds and their relative frequency in Harra Protected Area (HPA) using mid-winter census. The mean value abundance of the waterbirds during the period of study was found to be 12836±4464/340 individuals. The Egretta gularis, Charadrius mongolus, Caldris alpine, Larus cachinnans and Sternaniticola were the dominant species were from family Ardeidae, Charadriidae, Scolopacidae, laridae and Steridae at HPA, respectively. A similarity percentage (SIMPER) analysis indicated that total average similarity of waterbird species in HPA was 62.90%. Furthermore, The HPA was dominated by Dromasardeola, Calidris alpina and Numenius arquata (SIMPER, percentage of contribution to similarity of 18.58%, 13.92%, and 10.69% respectively). Four species of Crab plover, Dunlin, Eurasian Curlew and Terek Sandpiper represented more than 50% of observations at HPA. The results of diversity patterns of waterbirds indicated that the diversity was higher in 2012 as compared to other years, where Shannon-Wiener’s H, Simpson’d index and McIntosh’d index were 2.99, 14.31 and 0.74 respectively. The values for Species Abundance, McIntosh E and Pielou J were calculated to be 41, 0.85 and 0.73 for 2012 respectively. The results were confirmed using Rényi diversity profile. Furthermore, the SHE analysis showed that effective component over number index diversity was Evenness indices and species richness component.
    Keywords: Waterbirds, Biodiversity, Relative abundance, Harra Protected Area
  • Nafiseh Alipour, Mehran Avakhkeysami, Abolphazl Askary Sary Pages 101-108
    In this study the possibility of polyculture of juvenile Fresh water prawn and herbs, aloe vera and fennel, usingaquaponic method was studied. The researchcarried out with two treatments and three replications in July 1390.200 pieces of fresh water prawn (Macrobrachiumrosenbergii) with a mean weight 0.13 gr were randomly deployed in six aquariums.Resultsshowed there were significant differences in growth parameters such as final body weight, weight gain increment, specific growth rate,survival rate and some physicochemical parameters like NH3, NO2 and PH respectively (P
    Keywords: Polyculture, Fresh water prawn, Aquaponic, Herbs