فهرست مطالب

علوم پزشکی رازی - سال بیست و سوم شماره 12 (پیاپی 153، اسفند 1395)

مجله علوم پزشکی رازی
سال بیست و سوم شماره 12 (پیاپی 153، اسفند 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/12/24
  • تعداد عناوین: 7
|
  • امید یقینی، آیدین پرنیا، علیرضا منجمی، سعیده دریازاده * صفحات 8-19
    زمینه و هدف
    بررسی مواجهات بالینی دانشجویان پزشکی در ارزیابی عرصه آموزش بالینی و جبران کمبودهای آموزش بالینی اهمیت دارد. این مطالعه با هدف تحلیل شکاف مواجهات بالینی دانشجویان پزشکی با استاندارد در حداقل های آموزشی دوره کارآموزی اطفال و ارائه راهکارهای مداخله ای برای بهبود صلاحیت بالینی در فصول مختلف سال تحصیلی 94 – 93 انجام شد.


    روش کار
    این مطالعه بصورت توصیفی- تحلیلی و مقطعی در 129 دانشجوی پزشکی در سه دوره کارآموزی اطفال دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سه فصل پائیز، زمستان و بهار، انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات چک لیست استاندارد برای مقایسه تعداد مواجهات بالینی ثبت شده در لاگ بوک دانشجویان با استاندارد در حداقل های آموزشی بوسیله آزمون Mann – Whitney U بود (05/0p<) و معنی داری مقایسه مواجهات با میزان استاندارد، به صورت کمینه، حد وسط و بیشینه مواجهه تعیین شد.
    یافته ها
    بر اساس شرایط ورود به مطالعه نتایج مواجهات بالینی 97 دانشجو بررسی شد (2%/75). میانگین مواجهات در گردش های آموزشی: «عمومی، اورژانس، درمانگاه و تنفس» در بیش از نیمی از حداقل های آموزشی بسیار پایین تر از استاندارد بود. در مقابل گردش های ذکر نشده وضعیت مطلوبتری داشتند.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج بدست آمده در کمبودهای آموزش بالینی دوره کارآموزی اطفال، در مجموع 33 مورد از 63 حداقل بالینی در تحلیل شکاف، کمینه مواجهه داشتند و از این رو برای جبران آن مداخلات آموزشی از جمله کارگاه، فیلم، اسلایدهای آموزشی و معرفی مورد پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: مواجهه بالینی، صلاحیت بالینی، حداقل های آموزشی، اطفال، پزشکی
  • حسین عزیزی *، لطفعلی حقیری، فریبا عباسی، صابر علیزاده صفحات 20-25
    زمینه و هدف
    هاری یک بیماری حاد ویروسی سیستم اعصاب مرکزی و میزان کشندگی آن بسیار بالا و صد درصد است. هاری از طریق گزش حیوان هار به خصوص سگ سانان و گربه سانان به انسان منتقل می شود. سالانه 40 تا 70 هزار مرگ ناشی ابتلا به هاری در دنیا رخ می دهد. دوره کمون هاری از 5 روز تا یکسال متغیر و بطور متوسط 3-1 ماه است. هدف از مقاله حاضر گزارش یک مورد مرگ هاری ناشی از گزش نادر با سمور می باشد.

    گزارش بیمار: بیمار آقای 46 ساله که به علت سردرد، تب، فارنژیت و گزگز و سوزش در محل زخم (صورت) به پزشک خانواده مراجعه می کند. پس از درمان علامتی و گذشت زمان علایم تشدید و بیمار به پزشک متخصص مراجعه می کند شرح حال مبنی بر سابقه حیوان گزیدگی (گزش محتمل سمور) در حدود 50 روز قبل پزشک را مشکوک به هاری می کند. علایم بالینی هاری در بیمار پس از بستری در بیمارستان تشدید و بیمار دچار افت سطح هوشیاری، اختلال در بلع، ترس از آب و نور، افزایش ترشحات بزاق و فلج عضلات می گردد و در نهایت پس از 6 روز بستری در بیمارستان فوت می نماید. بپوپسی تهیه شده پس از مرگ بیمار توسط انستیتو پاستور بیماری هاری را تایید کرد.
    نتیجه گیری
    معمولا بیماری هاری طی 14-7 روز پیشرفت می کند و بعد از شروع علایم، تزریق واکسن و سرم نمی تواند منجر به حفظ جان بیمار گردد و باید هرگونه حیوان گزیدگی مشکوک به هاری تلقی شده و واکسن یا سرم تزریق شود.
    کلیدواژگان: هاری، حیوان گزیدگی، گزش سمور، اقدامات پیشگیرانه
  • سجاد اسدس بروجنی، فرناز سهراب وند، مامک شریعت *، معصومه معصومی صفحات 26-32
    زمینه و هدف
    آنتی مولرین هورمون که توسط سلول های گرانولوزای فولیکول های کوچک تخمدانی ترشح می شود، اخیرا بعنوان یک مارکر برای تعیین تشخیص تخمدان پلی کیستیک مطرح شده است، این مطالعه به بررسی هورمون آنتی مولرین و سایر هورمون های جنسی بعنوان یک مارکر افتراق پرداخت.
    روش کار
    این مطالعه به صورت مورد - شاهدی بر روی 176 نفر از مراجعین به درمانگاه ولی عصر که 88 نفر آن ها بر اساس معیارهای تشخیصی Rotterdam مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک (Polycystic ovaries syndrome: PCOS) شناخته شده اند، انجام شد. مطالعه با ثبت اطلاعات بدست آمده از پرونده های بیماران در پرسشنامه ها و سپس آنالیز آن ها با نرم افزار SPSS 19 انجام شد.
    یافته ها
    زنان مبتلا به PCOS دارای شاخص توده بدنی (Body Mass Index-BMI) و سطوح هورمونی LH و نسبت LH به FSH و تستوسترون بالاتر از زنان همسن و مشابه در گروه کنترل بودند. همچنین سطح آنتی مولرین هورمون (AMH) مستقل از سایر عوامل با میانگین ng/ml 7/77/8 در گروه مورد در مقایسه با ng/ml2.9 در گروه کنترل بطور معنی دار بالاتربود (0001/0p<).
    نتیجه گیری
    بر اساس این مطالعه، هورمون آنتی مولرین مستقل از سایر عوامل، در زنان مبتلا به PCOS بالاتر از گروه کنترل است. همچنین این هورمون در مبتلایان به PCOS ارتباطی با هورمون های جنسی و سایر فاکتورها ندارد. شاید بتوان از اندازه گیری این هورمون بعنوان یک مولفه تشخیصی استفاده نمود. مع هذا انجام مطالعات بیشتر جهت تعیین ارزش آن توصیه می شود.
    کلیدواژگان: سندرم تخمدان پلی کیستیک، آنتی مولرین هورمون، هورمون تحریک کننده فولیکولی، هورمون لوتئینی کننده
  • فاطمه زاهدی عبقری، منصوره آکوچکیان * صفحات 33-41
    اختلال طیف اوتیسم بیماری ناتوان کننده ای است که تعاملات اجتماعی و مهارت های ارتباطی کلامی و غیر کلامی و توانایی یادگیری و برخی از احساسات حیاتی را دچار اختلال می کند. شیوع این بیماری در همه جهان و از جمله ایران رو به افزایش است. این بیماری در پسران چهار تا پنج برابر بیشتر از دختران بوده و غالبا پیش از سن سه سالگی تشخیص داده می شود. بیماری اوتیسم در گروه بیماری های مولتی فاکتوریال طبقه بندی می شود و تحقیقات یک پایه قوی ژنتیکی را در بروز این اختلالات مشخص نموده است به این ترتیب که علت بیش از 90 درصد ناهنجاری های عملکردی مغز و رفتارهای اوتیستیک ژنتیکی است. با این حال، ژنتیک تنها عامل دخیل در ایجاد تمام موارد اوتیسم در نظر گرفته نمی شود. عوامل محیطی یکی از مسایل مهم درتوسعه رفتارهای اوتیستیک می باشند. به عنوان مثال، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی قبل از تولد، کاهش سطح ویتامین ها مخصوصا ویتامین D، وجود استرس و افسردگی در مادر و یا استفاده از داروهای ضد افسردگی در زمان بارداری، سن بالای پدر، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و آفت کش ها، وجود چاقی در والدین و دیابت در مادر در زمان بارداری، سکونت در شهرهای بسیار شلوغ و به تبع آن آلوده با افزایش خطر ابتلا به اوتیسم در ارتباط است. در این مقاله مروری سعی بر آن بوده است که بر اساس جمع بندی تحقیقات صورت گرفته در سال های اخیر، علاوه بر توضیح اختلال طیف اوتیسم، رشد مغزی و ساختاری در بیماری، برخی از عوامل محیطی دخیل در اختلال طیف اوتیسم و نیز دلایل ایمونولوژیک این بیماری توضیح داده شود. بر اساس مطالعات صورت گرفته تاکنون، عوامل محیطی به تنهایی نمی توانند باعث ایجاد رفتارهای اوتیستیک در کودکان شوند ولی اگر ژنتیک و محیط به صورت همگرا عمل کنند ممکن است بروز بیماری با مشکلات عصبی و رفتارهای ناهنجار و اوتیستیک را سبب شوند. البته فاکتورهای محیطی می توانند در دراز مدت ژنتیک و اپی ژنتیک را در والدین تحت تاثیر قرار دهند که این رویداد نقش عوامل محیطی در ایجاد اختلالات طیف اوتیسم را بسیار برجسته تر می نماید
    کلیدواژگان: اختلال طیف اوتیسم، بیماری مولتی فاکتوریال، سیستم ایمنی، عوامل محیطی، فاکتورهای ژنتیک، فاکتورهای ایمونولوژیک
  • سمیرامیس قوام، علی شریفی، سیروس نوروزی، حامد توان * صفحات 42-49
    زمینه و هدف
    فشارخون بالا یک بیماری شایع و بدون علامت است و به سادگی تشخیص داده می شود و به راحتی قابل درمان است، ولی در صورت عدم درمان باعث بروز عوارض کشنده در بیماران شده و علت 6% از موارد مرگ و میر در دنیا است، لذا هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین پروتئین واکنشی c فوق حساس (HS-CRP) با عملکرد دیاستولیک قلب در بیماران مبتلا به پرفشاری خون اولیه بود.
    روش کار
    این مطالعه به صورت مورد-شاهدی (Case-Control) انجام شد. جامعه آماری شامل بیماران مبتلا به پرفشاری خون اولیه مراجعه کننده به مطب تخصصی قلب شهر ایلام در سال 1391-92 بود. بر اساس یافته های اکوکاردیوگرافی داپلر بافتی، این بیماران به دو گروه با اختلال عملکرد دیاستولی و بدون اختلال عملکرد دیاستولی تقسیم شدند و سطح سرمی HS-CRP این بیماران با هم مقایسه شد و سطوح HS-CRP سرمی پایه در افراد به چهار گروه کمتر از نیم میلی گرم بر لیتر% 5/0-1 میلی گرم بر لیتر، 1-3 میلی گرم بر لیتر و بیشتر از 3 میلی گرم بر لیتر تقسیم و ارتباط آن با متغیرهای مختلف بررسی شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و فراوانی) و تحلیلی (آنالیز واریانس یک طرفه) و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    22 نفر از بیماران (31%) مرد و 49 نفر (69%) زن بودند. میانگین و انحراف معیار سن بیماران 7/5± 42/45 سال بود، 1/76% دیاستولیک دیس فانکشن داشتند. همراهی بالایی بین HS-CRP سرم با دیاستولیک دیس فانکشن وجود داشت (079/0p=).
    نتیجه گیری
    همراهی بالایی بین سطح سرمی HS-CRP سرم با دیاستولیک دیس فانکشن وجود دارد، هر چه سطح HS-CRP بالاتر باشد احتمال وجود دیاستولیک دیس فانکشن آن بالاتر می رود.
    کلیدواژگان: HS-CRP، دیاستولیک دیس فانکشن، ایلام
  • علی محمد مصدق راد، علی اکبری ساری، ترانه یوسفی نژادی * صفحات 50-61
    زمینه و هدف
    ارزشیابی و اعتباربخشی بیمارستان ها نقش به سزایی در ارتقای کیفیت، ایمنی و اثربخشی خدمات درمانی ارائه شده و افزایش کارایی بیمارستان ها دارد. اثربخشی سیستم اعتباربخشی به کیفیت استانداردهای اعتباربخشی، هماهنگی و جامعیت روش اعتباربخشی و کمیت و کیفیت ارزیابان اعتباربخشی بستگی دارد. این پژوهش با هدف بررسی دیدگاه مدیران بیمارستان های کشور در خصوص محتوای استاندارهای اعتباربخشی بیمارستان های کشور انجام شد.
    روش کار
    این پژوهش در سال 1394 با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته با روایی و پایایی بالا انجام شد. از مدیران 547 بیمارستان کشور با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی ساده نظرسنجی به عمل آمد. از روش های آماری توصیفی و استنباطی شامل کروسکال، من ویتنی و رگرسیون برای تحلیل داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    میزان رضایت مدیران بیمارستان ها از محتوای استاندارهای اعتباربخشی بیمارستان های کشور 67/0±64/2 از 5 امتیاز (متوسط) بود. حدود 1/15 درصد مدیران بیمارستان ها از محتوای استاندارهای اعتباربخشی بیمارستان های کشور راضی بودند. بیشترین نارضایتی مربوط به عدم شفافیت استانداردها و سنجه ها، وزن یکسان سنجه های اعتباربخشی و تعداد زیاد استانداردها و سنجه ها و کمترین نارضایتی مربوط به توجه به قوانین و آیین نامه های ملی در استانداردهای اعتباربخشی بود.
    نتیجه گیری
    کاهش تعداد استانداردها و سنجه ها، سطح بندی و شفاف تر شدن سنجه ها، تغییر مقیاس امتیازدهی، جامع تر دیدن استانداردها، بکارگیری رویکرد کارکردی در تدوین استاندارها و همچنین توجه به تنوع بیمارستان ها در تدوین سنجه ها می تواند به بهبود محتوای استاندارهای اعتباربخشی کمک کند.
    کلیدواژگان: اعتباربخشی، بیمارستان، استاندارد، محتوا
  • فریده همایون ولیانی، شعله بیگدلی، لادن فتی * صفحات 62-73
    مقدمه
    سندرم فرسودگی شغلی شامل خستگی عاطفی، مسخ شخصیت، و کاهش احساس کفایت شخصی است. نشان داده شده که 40 درصد از افراد جوامع صنعتی به این سندرم مبتلا هستند. هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین ارضاء نیازهای روانی بنیادین با فرسودگی شغلی در بین اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران است.
    روش کار
    پژوهش حاضر کاربردی و با روش پیمایشی اجرا شده است. جامعه پژوهش کلیه اعضاء هیات علمی علوم پایه و بالینی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1393 (449=n) هستند در این پژوهش 100نفر به صورت طبقه ای و داوطلبانه به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ و جکسون و ارضاء نیازهای روانی بنیادین دسی و رایان بود، که روایی و پایایی آن ها در پژوهش های گذشته مناسب ارزیابی شده بود.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد ارضای نیازهای روانی بنیادین با خستگی هیجانی (378/0-=r، 01/0>p) و با مسخ شخصیت (359/0-=r، 01/0>p) ارتباط منفی معنادار، با کفایت شخصی (586/0=r، 01/0>p) ارتباط مثبت معنادار دارد. بنابراین با افزایش ارضای نیازهای روانی بنیادین، خستگی هیجانی و مسخ شخصیت کاهش یافته و کفایت شخصی افزایش می یابد. فرسودگی شغلی پاسخگویان بر حسب تحصیلات، گروه (بالینی و علوم پایه)، نوع استخدام (رسمی – پیمانی)، مدت کار (تمام وقت، نیمه وقت) و رتبه ی استاد و تاهل تفاوت معنادار نداشت، اما این تفاوت بر حسب جنس معنادار بود(049/0=p).
    نتیجه گیری
    این پژوهش نشان داد که ارضاء نیازهای روانی بنیادین اعضای هیئت علمی تاثیر مهمی در کاهش میزان فرسودگس شغلی کلی آنها دارد. بعلاوه، مشخص شد که با افزایش خودمختاری، خستگی هیجانی و مسخ شخصیت کاهش یافته،وکفایت شخصی افزایش می یابد ولی با افزایش شایستگی ، کفایت شخصی و فرسودگی شغلی افزایش می یابد.
    کلیدواژگان: فرسودگی شغلی، نیازهای روانی بنیادین، خستگی هیجانی، مسخ شخصیت، کفایت شخصی
|
  • Omid Yaghini, Aidin Parnia, Alireza Monajemi, Saeideh Daryazadeh* Pages 8-19
    Background
    Medical student's clinical exposures review is important to assess clinical education field and clinical education deficiencies compensation. This study aimed to Gap analysis of medical student's clinical exposures with standard in pediatrics clerkship educational minimums and providing interventional strategies to improve clinical competency in different seasons was done in academic year 2014-15.
    Methods
    This descriptive-analytical and cross sectional study was performed in 129 Isfahan University of Medical Sciences medical students in three pediatrics clerkship in three season winter, autumn and spring. Data collection tool was standard checklist to compare number of recorded clinical exposures in student's log books with standard educational minimums by Mann - Whitney U test (p
    Results
    Based on entering the study conditions, clinical exposures result of 97 students were studied (%75.2). Mean of exposures in educational Rotations: "general, emergency, and clinic and respiratory" was much lower than standard in more than half of educational minimums. Against not mentioned Rotations had better conditions.
    Conclusion
    According to obtained results in pediatric clerkship clinical education deficiencies, totally 33 of 63 items of clinical minimums in gap analysis had low exposure and therefore to compensate for its educational interventions including workshops, films, educational slides and introducing case recommended.
    Keywords: Clinical Exposure, Clinical competency, Educational Minimums, Pediatrics, Medicine
  • Hosein Azizi *, Lotfali Hagiri, Fariba Abbasi, Saber Alizadeh Pages 20-25
    Background
    Rabies is anacute viraldisease ofthe central nervous systemand themortality rateis veryhighand one hundredpercent.Rabies transmitted to-human through the bite of a rabid animal, especially canine and feline. Annual, 40 to 70 million deaths occur worldwide from rabies. Rabiesincubation periodwas reported of 5 days toayearand an average of 3-1months. The aim of this study was reported a rare case of rabies death by the marten bites.
    Report of Case: patient's was a46-year-old with symptom such as headache, fever, pharyngitis and tingling and burning refer to doctor. History of animal bite (bites probable marten) about 50 days ago, doctor was suspected rabies. The clinical symptoms of rabies appeared in patients after hospitalization, then patient getting loss of consciousness, trismus, hydrophobia, photophobia, increased salivation andmuscle paralysis. Biopsies taken after the patient's death was confirmed rabies by Institute Pasteur. Eventually, after 6 days hospitalization patient was death.
    Conclusion
    Usually, rabies progresses during the 14-7 days. After theonset of symptoms, injection of vaccine and serum cannot prevent for rabies. Therefore any animal bites consider the suspected rabies and injected vaccine.
    Keywords: Rabies, Animal bites, Marten bite, Preventive proceed
  • Sajad Assadi Boroujeni, Farnaz Sohrabvand, Mamak Shariat *, Massoumeh Massoumi Pages 26-32
    Background
    Polycystic ovary syndrome (PCOS) is the most common endocrinopathy of premenopausal women in different populations. There is no precise consensus on the exact definition of this disorder and there is no laboratory criterion so it is useful to find a laboratory marker for diagnosis. Anti mullerian hormone (AMH) produced by the granulosa cells of small follicles in the early stages of follicular growth, has recently been proposed as a marker for the diagnosis of PCOS. This study was performed to compare AMH levels in PCOS versus nonPCOS patients and determine its relation to other parameters especially hormone levels.
    Methods
    This case-control study was carried out on 176 patients who attended Vali-e-Asr clinic. Eighty eight patients were diagnosed as the PCOS group according to the Rotterdam criteria and 88 normal ovulatory women participated as the control group. AMH and other data from both groups were recorded and analyzed using the SPSS software version 19.
    Results
    Based on the results obtained in the two groups, it was shown that in women with PCOS, mean Anti-mullerian hormone (AMH) level is significantly higher (8.7 versus 2.9ng/ml) independent of other factors (p
    Conclusion
    According to this study, Anti-mullerian hormone is significantly higher in PCOS patients when compared to normal ovulatory women without relation to other findings in this disorder. Hence it can probably be used as an independent marker for diagnosing PCOS. Nevertheless further studies are recommended to establish its value.
    Keywords: Polycystic ovary syndrome, Anti-mullerian hormone, Follicle-stimulating hormone, Luteinizing hormone
  • Fateme Zahedi Abghari, Mansoureh Akouchekian* Pages 33-41
    Background
    Autism Spectrum Disorder (ASD) is a devastating, developmental disease and has several significant impacts on the patient’s life: impairment in social interactions as in both verbal and nonverbal behaviors, failing to develop relationships and respond to normal teaching methods, intellectual disabilities, and repetitive behaviors, being unable to instinctively express natural empathy, pragmatic language impairment and severely limited activities.
    The prevalence of ASD has increased in children globally including our country. Latest studies conclude that ASD affects boys four to five times more than girls and the average age of initial diagnosis is often before the age of 3 years.
    ASD is a multifactorial disorder and studies so far indicate a strong genetic basis for its development, showing the cause for more than 90% of brain function disorders and autistic behavior to be of genetic roots. However, genetics only do not consider for all cases of autism. Environmental factors are crucial issues in the development of autistic behaviors for example, prenatal exposure to the chemicals, low levels of vitamins especially vitamin D, stress, maternal depression or antidepressant use, advanced paternal age, exposure to air pollutants and pesticides, parental obesity and diabetes in the mother during pregnancy, live in crowded infected in the brains, has been linked to increased risk of autism.
    In this review, we discussed the definition and prevalence of ASD immune dysfunctions and genetic factors in autism.
    According to the previously studies, environmental factors alone cannot cause autistic behavior in children, but genetics and environmental factor can converge to causes disease with neurological problems and may cause abnormal autistic behaviors in children. However environmental factor can affect genetic and epigenetic in the parents that this event created a prominent role of environmental factors in autism spectrum disorders.
    Keywords: Autism Spectrum Disorder, Multifactorial diseases, Immune system Environmental factors, Genetic factors, Immunological factors
  • Samira Qavam, Ali Sharifii, Siros Norozi, Hamed Tavan * Pages 42-49
    Background
    hypertension is a common disease and is asymptomatic and is easily diagnosed and easily treated, but if untreated, leads to fatal complications in patients are concerned. Causing the deaths of 6% in the world.
    Methods
    This case-control study (Case-Control) was performed. The study population included patients with primary hypertension who were referred to specialized clinics of the city of Ilam was in 1391-92. Based on tissue Doppler echocardiography, the two groups of patients with diastolic dysfunction and diastolic dysfunction were divided and HS-CRP serum levels of these patients were compared with baseline serum HS-CRP levels in the patients into four groups: less than half a liter of 5% mg / L 0-1 mg, 1.3 mg L more than 3 milligrams per liter division and its relationship with different variables were examined. Data analyzed using SPSS V19 statistical software was used.
    Results
    31% were male and 69% female. The mean age of patients was 45.42, 76/1% had diastolic dysfunction. HS-CRP serum high association between diastolic dysfunction was p
    Conclusion
    The high association between serum HS-CRP serums levels of diastolic dysfunction there, the HS-CRP levels higher possibility that higher diastolic function platter
    Keywords: HS-CRP, diastolic dysfunction, Ilam
  • Ali Mohammad Mosadeghrad, Ali Akbari-Sari, Taraneh Yousefinezhadi * Pages 50-61
    Background
    Evaluation and accreditation of hospitals have important roles in improving the quality, safety, and effectiveness of healthcare services in hospitals. The effectiveness of an accreditation system depends on appropriateness, quality and consistency of methods, standards and surveyors. This study aimed to evaluate the content of hospital accreditation standards from the perspective of the hospital managers.
    Methods
    The study was conduct in 2015 using a valid and reliable questionnaire. 547 hospital managers were surveyed using stratified random sampling method. Descriptive and inferential statistical methods including Kruskal, Mann-Whitney and logistic regression were used for data analysis.
    Results
    Hospital managers were moderately satisfied with the content of national hospital accreditation standards (the mean score of 2.64±0.67 out of 5). Only 15.1 percent of hospital managers were satisfied with the content of the hospital accreditation standards. Most complaints were related to a lack of transparency of standards and criteria, number of standards and using the same weight for criteria.
    Conclusion
    Reducing the number of standards and criteria, leveling criteria and making them more transparent, changing the scale of scoring, applying functional approach and also considering the diversity of hospitals in the formulation of criteria help improve the content of accreditation standards.
    Keywords: Accreditation, Hospital, Standard, Content
  • Farideh Homayoun Valiani, Sholeh Bigdeli, Ladan Fata * Pages 62-73
    Background
    Job burnout syndrome includes emotional exhaustion, depersonalization and personal accomplishment. It has been shown that 40% of individuals in industrial societies suffer from this syndrome. The aim of this study was to investigate the relation between basic psychological needs (BPNs) satisfaction and job burnout among basic and clinical sciences’ faculty members of Iran University of Medical Sciences.
    Methods
    This is a practical survey. The population includes all basic and clinical sciences’ faculty members of Iran University of Medical Sciences (n=449) in 2014. In this study, 100 subjects were selected using cluster random sampling. The instruments were Maslach and Jackson’s Burnout Inventory and Deci and Rayan’s Basic Psychological Needs (BPNs) Satisfaction with confirmed validity and reliability from previous studies.
    Results
    The findings showed that satisfaction of BPNs had significant negative relationship with emotional exhaustion (p
    Conclusion
    This study showed satisfaction of BPNs of faculty members has a significant effect on reducing general job burnout. Besides, it became clear that as autonomy increases, emotional exhaustion and depersonalization decreases, and personal accomplishment increases, though competency increases with the increase of personal accomplishment and job burnout.
    Keywords: Job burnout, Basic psychological needs (BPNs), Emotional exhaustion, Depersonalization, Personal accomplishment