فهرست مطالب

نشریه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی
پیاپی 27 (بهار 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/02/10
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مسعود پاکدل، فرشته توکلی صفحات 13-24
    نماد یا رمز عبارت از کاربرد کلمه و کلام به جای همانندهای آن که هم معنای حقیقی خود را به همراه دارد و هم به قرینه ی باورهای شاعر و دلالت های عقلی دارای معنای مجازی است. رمزها در کلمه و کلام در داستان ها با زیبایی و سنجیدگی خاصی به کار رفته اند. نخستین کسی که به رمزهای موجود در خلوت های دل شاعر اشاره می کند نظامی است. او از نماد آب در مخزن الاسرار در طرح معانی ژرف عرفانی و حکمی بهره های فراوانی برده است. در کلام او نوعی پیوند درونی و هماهنگی پیش ساخته بین لفظ و معنی دیده می شود که نظیر آن را در اشعار شاعران دیگر نمی توان نشان داد. در این مقال آب را نماد آبرو، آسمان، شراب، هستی،... می یابیم.
    کلیدواژگان: نظامی، مخزن الاسرار، نماد، آب
  • سید احمد حسینی کازرونی، مصطفی سالاری، بهروز رومیانی صفحات 25-40
    شعر دفاع مقدس، رمزها و تمثیل های فراوانی را به نمایش می گذارد. برخی از این تمثیل ها، ریشه ای تاریخی- مذهبی دارد که با فضای جنگ و معنویت موجود در آثار این دوره متناسب است. تمثیل پرواز که جهت اشاره به شهادت به کار رفته است، یکی از بدیع ترین بخش های رمزپردازی شعر این دوره است. تمثیل و رمز پرواز، بیانگر عروج روح پس از مرگ به عالم بالا و نور است. این تمثیل عرفانی- اساطیری، در شعر دفاع مقدس بازآفرینی شده و صرفا جهت بیان شهادت به کار رفته است.
    کلیدواژگان: تمثیل، پرواز، شهادت، شعر دفاع مقدس
  • مصطفی خدایاری صفحات 41-66
    بی تردید مرگ و مرگ اندیشی همواره هسته ی مرکزی اندیشه شاعران، نویسندگان، عرفا و اندیشمندان در طول تاریخ بوده است. بدین جهت غالبا مرگ اندیشی، به آثار و تراویده های ذهنی خیل بی شماری از گویندگان و صاحب نظران به ویژه در گستره ی ادب پارسی سایه افکنده است.شاعران عارفی چون سنایی، عطار و مولانا پیوسته مرگ طبیعی را در آثارشان ستوده اند و معتقدند کسی را یارای گریز و ستیز با مرگ نیست. در عین حال تحقق مرگ حقیقی و ارادی را با ریاضت و تهذیب نفس امکان پذیر می دانند و با تاثیر و الهام از آیات و احادیث، بر این باورند که بایست محفل تسلیم را قبل از مجلس ترحیم به پاداشت. نگارنده در این جستار با تحلیل زبده ی اندیشه های شاعران عارف - سنایی، عطار و مولانا - در باب مرگ و موت ارادی، راه های وصول به مرگ ارادی و ردپای مفاهیم آن را با رویکرد تمثیلی بررسی کرده آن گاه دیدگاه این سه شاعر را با استناد به اشعاری از آثارشان، نشان داده است.
    کلیدواژگان: مرگ ارادی، سنایی، عطار، مولانا، تمثیل
  • فاضل عباس زاده، مهدی جباری صفحات 67-82
    پیمودن وادی های سخت وهولناک طریقت، بدون تمسک به وجود وارسته ی پیر و مراد مقدور نیست. لزوم حضور معنوی پیر در سیرو سلوک مریدان، از جمله ی موضوعات مهم و دامنه داری است که بیشتر به صورت تمثیلی و نمادین در کانون توجه صوفیه قرار گرفته است. به جز شمار اندکی از متصوفه چون اویسیان که به مجذوبان، نامبردار بودند و کشف و شهود و راهیابی به حقیقت را تنها از طریق مراقبه و زدودن شوائب از لوح ضمیرخویش، میسر می دانسته اند، اکثر بزرگان تصوف، بر ضرورت پیرگزینی تاکید داشته اند و براین باور بوده اند که توفیق در سیر و سلوک و پیمودن نشیب و فراز جاده ی طریقت، بی مدد پیر محقق نمی گردد. در این مقاله ضمن به دست دادن تعریفی مانع و جامع از پیر در عرفان، بخشی از شاخص های تمثیلی پیران طریقت در حیطه های متفاوت؛ یعنی لزوم پیروی از پیر، شرایط احراز مقام پیری، کرامت پیران و مراتب ایشان، به روایت منابع عرفانی مورد واکاوی قرار گرفته است و سپس به بررسی محاسن و معایب تبعیت مرید از مراد در نظام خانقاهی پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: تصوف، تمثیل، پیر، کرامت، سیر و سلوک
  • مریم محمودی، حسن قربانی صفحات 83-100
    تمثیل یکی از مهم ترین آرایه های بیانی و شیوه استدلال هنری و ذوقی است که هدف آن انتقال بهتر معنا و مفهوم به مخاطب است. تعریف ادبا درباره تمثیل تا حدودی با هم متفاوت است؛ گروهی آن را تشبیه مرکب با وجه شبه مرکب دانسته اند، گروهی ضرب المثل را در گروه تمثیل قرارداده و عده ای اسلوب المعادله و بعضی، داستان های تمثیلی را تمثیل گفته اند، با همه اختلافات مذکور، نگارندگان، حکایات تمثیلی عرفانی درباره ناسپاسی و شکر را مورد مداقه قرارداده اند. ناسپاسی و ناشکری به معنی نادیدن لطف منعم از موضوعات علم اخلاق و عرفان است. عرفا برای ناسپاسی مراتب مختلفی قائلند. آنها در مذمت ناشکری و ناسپاسی از تمثیلات بهره جسته و با برشمردن عواقب و نتایج ناسپاسی و ناشکری بر اهمیت ترک آن تاکید نموده‏اند.
    کلیدواژگان: متون عرفانی، ناسپاسی وکفران نعمت، تمثیل، ژرف ساخت، استعاره گسترده
  • مسلم مصطفوی، علی محمد موذنی صفحات 101-118
    بازتاب تمثیلی و لفظی اسمای الهی در آثار شیخ فریدالدین عطار نیشابوری، به ویژه در مثنویاتش؛ اهمیت فراوان و جایگاه والایی دارد. پی بردن به چگونگی کاربرد اسمای الهی در آثار این شاعر عارف؛ مستلزم آگاهی از نظر وی درباره ی توقیفی بودن اسما و صفات خداوند است. مقاله ی حاضر، ابتدا دیدگاه عطار را در این مورد مشخص ساخته؛ با استناد به داده های تحقیق نتیجه می گیرد که وی معتقد به عدم توقیفی بودن آن هاست. سپس به بررسی چگونگی بازتاب برخی از اسمای خداوند از لحاظ لفظی، حقیقی و تمثیلی؛ به همراه شواهد مثال از آثار عرفانی و تعلیمی وی می پردازد و آن ها را از جنبه های مختلف شکلی و ماهوی مورد بررسی قرار می دهد. با دقت در منظومه های تعلیمی و داستان های تمثیلی و رمزی عطار، معلوم می شود که مشرب عرفانی وی «وحدت وجودی» است، لذا تطابق کامل و یگانگی حقیقی بین صفات و ذات خداوند، در آثار وی کاملا مشهوداست. همین ویژگی، آثار عطار را منشور اسمای الهی قرار داده که اغلب آن ها را به کمک تمثیل های کوتاه و به گونه ی رمز و اشاره بیان کرده است.
    کلیدواژگان: آثار عطار، اسمای الهی، تمثیلی و لفظی
  • هاله اژدرنژاد، احمدرضا یلمه ها صفحات 119-138
    تمثیل یکی از انواع مهم ادبی است که از دیرباز، مورد توجه سخنوران بوده و از آن جهت ارزشمند است که نتیجه افکار و اندیشه آن ها در طی قرن های متمادی و بخشی از فرهنگ و هویت یک ملت است. در پژوهش حاضر که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است، انواع تمثیل داستانی و ابزار و عناصر کاربرد آن در مخزن الاسرار نظامی بررسی شده است. در این پژوهش پس از استخراج انواع تمثیل، نمودار بسامدی نیز ترسیم شده است. نتیجه این بررسی نشان داده، در مخزن الاسرار، پارابل پرکاربردترین نوع تمثیل داستانی می باشد و نظامی از اسطوره ملی، تلمیحات تاریخی و مذهبی و حیوانات برای بیان تمثیلات خود سود جسته است.
    کلیدواژگان: تمثیل، مخزن الاسرار، نظامی گنجوی، پارابل، اگزمپلوم، فابل
|
  • M. Pakdel, F. Tavakol Pages 13-24
    Symbol, or sign, stands for something more than what it is. Nezami has been the first poet who has paid attention to the symbols manifesting the mystery of poet’s heart through symbol. He has abundantly used the water symbolism as means of expressing the deep mysteries of Makhzan-ul-Asrar. In his words, there is a kind of interrelationship and prebuilt similarity between words and meanings. In this article, an attempt is made to trace the symbolic significance of water as symbol of honor, sky, world, wine and existence.
    Keywords: Nezami, Makhzan-ul- Asrar, symbol, Water
  • S. A. H. Kazerooni, M. Salari, B. Romiani Pages 25-40
    Sacred Defense poetry, displays many mysteries and parables. Some of these parables are rooted in historical-religious atmospheres pertaining to the battles. parable of flying, which represents martyrdom, is used to refer to the testimony of the newest symbolic lyrics of the period. Parable of flying, represents the ascent of the soul to heaven and light, after death. This mystical-mythological parable, is reproduced in the Sacred Defense Poetry, and is used solely for the expression of martyrdom.
    Keywords: parable, flights, testimony, Holy Defense Poetry
  • M. Khodayari Pages 41-66
    Death and thinking about it, have definitely occupied the minds of poets, writers, mystics, and thinkers throughout the history. In fact, thinking about death has overshadowed the thoughts and the works of many writers and thinkers particularly in the Persian literature. Mystic poets like Sanai, Attar, and Molana have always cherished death in their poems and believe that death is inevitable and cannot be escaped. They, however, believe that true and voluntary death is possible through abstinence and the purification of the soul. Inspired by the Quran’ verses and Ahadith, they presume that we need to voluntarily surrender ourselves before the real death comes.In this short article, the author attempts to describe and analyze the views of mystic poets like Sanai, Attar, and Molana in relation to the concepts of death and voluntary death as well as the ways by which a voluntary death can be realized. Their views of death will be depicted through some examples of their poems.
    Keywords: death, voluntary death, Sanai poems, Attar, Molana
  • F. Abbaszade, M. Jabbari Pages 67-82
    Walking though hard ways, without Trusting master and disciple is not possible. Thus the need for attendance of the spiritual master has been among the major issues at the center of sufism. Except for a small number of sufis, like Ovagsian who considered discovery journey is merely possible through meditation; that most sufi scholars have emphasized the need for choosing master, believing that success in the journey through ups and downs on the way to perfection, can not be achieved without the help of a master. In this paper, we provide a comprehensive definition of master in the Theasosophy. We include the master and to need to follow master.
    Keywords: Sufism, allegory, master, dignity, journey
  • M. Mahmoodi, H. Ghorbani Pages 83-100
    Allegory is one of the most important expressing arrays. Allegory is an inferential artistic and skillful style, with the aim of better transferring of concepts and meanings to the addressees. The definitions by the scholars about allegory are somewhat different with each other. Some consider it as complex metaphor with pseudo-complex form, some have placed idioms in the group of metaphors, and some have regarded styles and some others have considered metaphoric stories as allegories. Despite all the differences, authors have considered mystic allegoric narratives about thankfulness and ingratitude, with precision. Ingratitude indicates ignoring the blessings by the beneficent, and it has considerations that are divided into verbal gratitude for confessing the blessings, cordial thankfulness for God’s blessings and practical thanking regarding obedience to the beneficent. Thanking is analyzed in the rational domain and is one of the mystic aspects. To express reprehension of ingratitude, mystics have benefitted from allegories. The structures of the mentioned allegories have two upper and lower layers. In the lower layer, i.e. in the depth, the upper layer attains meaningful extensions, causing the inclusion to be increased. It is why that allegory is appropriately referred to as the extensive metaphor or the paraphrased symbol.
    Keywords: mystic texts, ingratitude for the blessings, deep structures, extensive metaphor
  • M. Mostafavi, A. M. Moazeni Pages 101-118
    Reflection of the allegorical and verbal names for Allah in the works of Sheikh Farid al-Din Attar Neishabouri, especially in his Masnavi collection of poems, is of great importance and value. In order to find out how the names for Allah is used in the works of this mystic poet, it is necessary to be aware of his opinion about His names and attributes. This paper firstly specifies Attar’s ideas in this regard, and then according to research data concludes that he doesn’t consider His names to be confined to what He has given to Himself in the Devine Book of Quran. Then it studies the way some of His names have been reflected verbally, realistically and allegorically, giving examples from his works and considering their different aspects of form and concept. Careful study of allegorical and symbolic stories of Attar makes it clear that his spiritual disposition is "pantheism" and, therefore, full compliance and real unity between the Divine Names and Attributions is evident in his works. This feature makes works of Attar a collection of the Divine Names that often are expressed with short allegories and mystically.
    Keywords: Works of Attar, Divine Names, allegorically, verbally
  • H. A. Nazad, A. R. Yalmeha Pages 119-138
    Allegory is one of the essential literary genre which has been of interest among the speakers; its essentiality is due to the fact that it is the result of thoughts and ideas which has been one in descriptive-analytic method. A variety of allegorical stories, tools and elements in Makhzan-ul- Asrar (The treasury of secrets) has been investigated. In this study, after extraction of allegories, the graph of frequencies has been drawn. As a result of this study, Makhzan-ul- Asrar, parable has widely been used as the tale allegory and Nizami has benefited the national epic, religious and historical allusions and animals to express his allegories.
    Keywords: allegory, Makhzan-ul- Asrar, Nizami Ganjavi, parable, Exemplum, Fable