فهرست مطالب

نشریه مطالعات آموزشی نما
پیاپی 4 (نیمسال دوم 1393 - 1392)

  • تاریخ انتشار: 1393/09/28
  • تعداد عناوین: 10
|
  • حامد خانی*، مژگان محمدی مهر، ماجد هاشمی صفحات 1-9
    سابقه و هدف
    مفهوم اخلاق یک ضرورت است و وجود آن برای سلامت زندگی فردی، سازمانی و سلامت جامعه ضروری می باشد. حد فاصلی این پژوهش بررسی اخلاق حرف های- سازمانی از دیدگاه معلمان در مدارس متوسطه شهر سنندج در سال تحصیلی 1391 می باشد.
    روش ها
    این پژوهش جزء مطالعات کاربردی و برحسب روش و شیوه گردآوری داده ها از نوع تحقیقات پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان مدارس متوسطه دولتی شهر سنندج می باشد،از طریق جدول مورگان، تعداد 322 معلم به روش نمونه گیری خوشه ایو تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها نیز پرسش نامه استاندارد اخلاق حرفه ای کارکس و کاوکبس بوده که با انجام یک پیش آزمون آلفای کرونباخ به مقدار 82 / 0 محاسبه گردید. داده های گردآوری شده نیز از طریق آمار توصیفی و آزمون های تی مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه تحلیل گردید.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد که بین ادراک معلمان از ا خلاق حرفه ای- سازمانی در مدرسه بر حسب متغیرهای سن، جنسیت، تحصیلات و سابقه کاری تفاوت معنا داری وجود دارد. همچنین،نتایج نشان داد که معلمان زن با سن بالا و بامدارک تحصیلی بالاتر و با سابقه کاری بیشتر در مقایسه با جوان ترها، مردان، دارندگان مدارک تحصیلی پایین تر و دارندگان سابقه کاری کمتر، مقوله اخلاق حرفه ای- سازمانی را در مدرسه مثبت تر درک کرده اند.
    نتیجه گیری
    مطابق با نتایج به دست آمده و همچنین با توجه به اهمیت مدرسه به عنوان یک سازمان اخلاقی، شایسته است که دستورالعمل ها و معیارهای اخلاقی مناسب و انعطاف پذیری را به بدنه آن تزریق کرد، در غیر این صورت یک مدرسه نمی تواند به تغییرا خلاقی دست یابد و وضع دشوار و تعارض هایی جدی در خصوص دستورالعمل ها و تفاهم نامه های اخلاقی آن به وجود می آید.
    کلیدواژگان: اخلاق، اخلاق حرفه ای، سازمانی، معلمان، شهر سنندج
  • سمیه آزرمی، شهلا علیاری، زهرا فارسی صفحات 10-17
    سابقه و هدف

    یکی از تمایلات اخیر جهانی در آموزش پزشکی، پرسشگری از مبانی و شواهد تصمیم گیری در برنامه های آموزشی است. آموزش مبتنی بر شواهد (Evidence Based Education)، به معنی یکپارچگی دانش حرفه ای با بهترین شواهد موجود تجربی در تصمی مگیری درباره ارائه دستورالعمل انجام کاری می باشد. این مقاله با هدف بیان اهمیت آموزش مبتنی بر شواهد در علوم پزشکی و به ویژه در پرستاری تدوین گردیده است.

    روش ها

    این مقاله حاصل یک مطالعه مروری است که براساس مقالات جستجو شده از منابع کتابخانه ای و اینترنتی(2000-2012)تدوین شده است.

    یافته ها

    پرستاری مبتنی بر شواهد فرایندی است که در سال های اخیر به عنوان شیوه ای برای مراقبت های بهداشتی و درمانی بر اساس جدیدترین یافته ها مطرح شده و اکنون نیز به عنوان یک جز اساسی از آموزش و ارائه مراقبت، مطرح می باشد. پرستارانی که عملکرد خود را بر اساس مدارک و شواهد علمی پایه گذاری نموده اند، توانستند مراقبت باکیفیتی را ارائه داده و از مدت بستری و هزینه های بیماران بکاهند.

    نتیجه گیری

    با توجه به اهمیت استفاده از بهترین شواهد علمی موجود در ارائه خدمات سلامت، لازم است تا دانشجویان پرستاری، پرستاران، مربیان و اساتید پرستاری با فواید و نحوی اجرای این روش آموزشی آشنا شوند. همچنین پیشنهاد می شود با توجه به اهمیت ارتقا کیفیت مراقبت ها در پرستاری و فواید بسیار زیاد و کاربردی بودن این روش در آموزش پرستاری، این روش به صورت کاربردی در کلاس و بالین توسط دانشجویان پرستاری، پرستاران و مربیان و اساتید پرستاری به کار برده شود.

    کلیدواژگان: پرستاری، آموزش مبتنی بر شواهد
  • نیلوفر نکوزاد*، محمدحسین لشگری، امیر نظامی، امیر خوشوقتی، مهشید کوچک سرایی صفحات 18-25
    سابقه و هدف

    اواسط دهه 1980 و اوایل دهه 990 1پیشرفت های تکنولوژی نظامیان را قادر به برقراری شبکه های درمانی یکپارچه نمود. امروزه با پیشرفت صنعت کامپیوتر و تکنولوژی اطلاعات، استفاده از این فناوری به شکل پزشکی از راه دور بی سیم با کاربرد بسیار گسترش یافته است. پزشکی از راه دور به کاربرد فناوری پزشکی وارتباطی جهت تبادل اطلاعات بهداشتی و درمانی در موقعیت های مختلف جغرافیایی اعم از داد ه ها، صدا یا ارتباطات تصویری، بین پزشک و متخصصان بهداشت و درمان و بیمار گفته می شود.

    روش ها

     

     این مطالعه به روش مروری و استفاده از کتب، مقالات و جستجو در پایگاه های اینترنتی داخلی و خارجی انجام گردیده که در آن به بررسی فرآیند پزشکی از راه دور، اهداف و کاربردها در درمان بیماران پرداخته می شود.

    یافته ها

    پزشکی از راه دور می تواند ا قدام های متناسب با سه مرحله اصلی پاسخ به حوادث را که شامل مرحله(پیش از حادثه، بعد از حادثه و نوتوانی) است، تقویت نماید. امروزه در چهار محدوده، شامل: پرونده سامت و شرح حال الکترونیکی،ا نتقال داده های تصویریب یماران، جراحی از راه دور و روباتیک ونیز استفاده ازنرم افزارهای حمایت از تصمیم می باشد، در حال تکوین و گسترش است. در همین راستا، به تدریج ارت شهای جهان، سازمان های فضانوردی و دولتها، کاربرد پزشکی از راه دور را در عملیات نظامی و حوادث غیرمترقبه توسعه داده و این تکنولوژی را در حوادث واقعی یا شبیه سازی شده آزمایش نموده اند.

    نتیجه گیری

    به نظر می رسد، کاربردفناوری پزشکی از راه دور در سطح بهداشت و درمان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران یک ضرورت است که به منظور ایجاد انسجام و سازماندهی در امر پزشکی از راه دور و در جهت افزایش کارایی و کاهش خطا در امر درمان و آموزش پزشکی می تواند مفید واقع گردد.

    کلیدواژگان: پزشکی از راه دور، آموزش، خدمات بهداشتی
  • علیرضا خوشدل صفحات 26-38
    نقش تعیین کننده سلامت جنگجویان در پیروزی در نبرد، تاریخچه طب نظامی را به هزاران سال پیش کشانده است. این پیشینه باستانی، گونه ای از سرآمدی در دانش و مهارت پزشکی را در قشون نظامی شکل داده است که در درون خود نوعی همتاپروری و تربیت را نیز شامل بوده است. از سوی دیگر نقش دوسویه سلامت و امنیت سبب شد در ایران باستان نیز پایگاه های پزشکی عمدتا در قشون و پادگانهای نظامی ریشه گیرد و به سبب قرارگرفتن در تقاطع فرهنگی شرق و غرب، مراکز آموزش پزشکی ارتش باستانی ایران رفته رفته جایگاهی فرامنطق های پیدا کرد و میزبان دانشوران مشتاق کسب دانش پزشکی شد.با ظهور اسلام و ترویج فرهنگ دینی در بین ایرانیان، مراکز دینی نیز به مروجین تعلیم پزشکی تبدیل شدند و دانش پزشکی با آمیختگی با پزشکی سایر ملل و تعالیم اسلام غنایی تازه یافت و پزشکان نامدار ایرانی مبدع مکاتب پزشکی جامعی شدند که تا قرنها الهام بخش دانش پزشکی در جهان بود. اگرچه این بالانشینی در قرنهای بعد با شکستن امنیت و یکپارچگی کشور و سربرآوردن حکومتهای ضعیف و متفرق خدشه دار شد،ا ما با جان گرفتن ارتش و شکل گیری هسته های امنیت به دست امیرکبیر مجددا از دارلفنون نضج گرفت و آموزش پزشکی نوین در ارتش ایران ریشه دواند و به عرصه کشور منتشر شد و پزشکان ارتش زبانزد مردم در دانش و مهارت شدند. این سابقه دیرین سبب شد تا چالش های بزرگ دوران دفاع مقدس حل شده و دست ماهرانه این پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان، نجات بخش قهرمانان ایران زمین در صحنه های جنگ شود و توشه ای از تجربیات گرانبهای دوران دفاع مقدس در سامانه پزشکی ارتش اندوخته گردد.امروز با تکیه بر این اندوخته ارزشمند، روزآمدی در راستای گسترش سریع دامنه دانش پزشکی و فناوری های نوین، تلاشی مضاعف و جهادگونه را می طلبد تا همچنان سامانه بهداشت و درمان رتش با پشتوانه حمایت فرماندهان، سرآمد و مایه مباهات و امید ملت باشد.
    کلیدواژگان: آموزش پزشکی، ارتش، طب نظامی
  • نسرین جعفری گلستان، زهرا نظام آبادی، زهرا فارسی، آرمین زارعیان صفحات 39-47
    سابقه و هدف
    با پیشرفت روز افزون فن آوری و تاثیر آن بر علوم پزشکی و گستردگی برنامه های آموزشی علوم پزشکی،توجه بسیاری از افراد به سوی یادگیری الکترونیکی معطوف شده است. بسیاری از مطالعات پرستاری به تاثیر آموزش با کمک کامپیوتر پرداخته اند، لیکن در بررسی نقش آن در آموزش مهارت های بالینی، مطالعات کمی صورت گرفته است.هدف این مطالعه، بررسی نقش یادگیری الکترونیکی در آموزش مهار تهای بالینی پرستاری است.
    روش ها
    این مطالعه مروری،بر اساس مقالات موجود در کتابخانه و بانک های اطلاعاتی معتبر ،Elsevior ،Ebesco pubmed در سال های 2013 - 2001 تهیه شده است.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد، یادگیری الکترونیکی به سبب قابلیت انعطاف پذیری و دسترسی به محتوای یادگیری در هر زمان و هر مکان به پرستاران کمک می کند تا مهارت های بالینی حرف های را بهبود بخشند و در انتقال دانش آموخته شده به حیطه بالین، بسیار موفق عمل کند. برخی از صاحبنظران معتقدند که اتخاذ روش یادگیری الکترونیکی به عنوان یک روش واحد در آموزش پرستاریا زا ثرب خشی کمتری برخوردار بوده و با تلفیق این روش با سایر روش های آموزشی، می توان از نتایج قابل توجهی برخوردار شد.
    نتیجه گیری
    یادگیری الکترونیکی به عنوان یک روش آموزشی چند بعدی، می تواند در آموزش مفاهیم و مهارت های پرستاری موثر باشد. با توجه به مطالعات انجام یافته، یادگیری با کمک کامپیوتر، بر مهارت های بالینی تاثیر بسزا دارد و می تواند با سبک های مختلف یادگیری در افراد تطابق یافته و ضمن ایجاد یک یادگیری دراز مدت، رضایت مندی شرکت کنندگان و مدرسین را در پی داشته باشد.
    کلیدواژگان: آموزش، پرستاران، مهار تهای بالینی، یادگیری الکترونیکی
  • سعید شیخی*، سهیلا غلامی صفحات 48-54
    سابقه و هدف

    امروزه در قرن بیست و یکم با توجه به حجم عظیم اطلاعات، افراد به سوی مدیریت اطلاعات هدایت می شوند،بر اساس یافته های روانشناسی یادگیری، دانش آموزان از طریق دیدن و به کارگیری وسایل مختلف، مطالب درسی را بهتر و راحتتر می آموزند، زیرا وسایل کمک آموزشی به سبب فعال کردن حواس مختلف دانش آموزان، امر آموزش را واقعی تر، عملی تر و دلپذیرتر می سازند. ظهور پدیده شگفت انگیز فن آوری اطلاعات در دو دهه آخر قرن بیستم و توسعه آن در نظام رسمی آموزش و پرورش کشورهای پیشرو باعث گسترش فرصت های یادگیری و دسترسی آسان به منابع آموزشی و یادگیری شده است. درا ین رویکرد، فن آوری اطلاعات به عنوان یک ا بزار و وسیله تاثیر گذار در فرایند یاددهی - یادگیری مورد توجه قرار داده است. لذا هدف از این مطالعه نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش می باشد. در این مقاله سعی شده است به نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش پرداخته شود. روش تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی است.

    مواد پژوهش شامل

     کلیه منابع کتاب ها، مقالات، پایان نامه ها مرتبط با موضوع مورد بررسی می باشد. در نتیجه فناوری اطلاعات و ارتباطات را میتوان به عنوان ابزاری نیرومند برای ارتقاکیفیت و کارآیی آموزش و یادگیری مورد استفاده قرار داد. توسعه روزافزون ابزارهای مبتنی بر این فناوری ها و سرعت فراوان تطبیق آن با نیازمندی های انسان، موجب شده تا شکل جدیدی از محیط یادگیری و تعاملی خلاق، فعال و فراگیر ایجاد شود. آموزش مهارت های فناوری اطلاعات و ارتباطات، هسته مرکزی بسیاری از نظام های آموزش و پرورش جهان را تشکیل داد.

    کلیدواژگان: فناوری، اطلاعات و ارتباطات، آموزش
  • سیدامید خلیلی فر، بایرام نجاتی زرنقی، علیرضا خوشدل، آمنه ولدخانی، مراداسماعیل زالی، محسن عزیزی صفحات 64-68
  • ناهید رجایی، مریم روشندل، سیمین تاج شریفی فر، آرمین زارعیان صفحات 71-74
|
  • Mojgan Mohammadi Mehr, Hamed Khani*, Majed Hashemi Pages 1-9
    Purpose
    The moral is imperative and it’s essential for personal, organizational and community health. The primary purpose of this study is Organizational - professional ethics from the perspective of teachers in the Sanandaj high schools in the school year 2011-2012.
    Research Design: This study is an applied research and according to its method of collecting data is considered being descriptive-survey study. Its statistical population consists of all teachers in public the Sanandaj high schools. 322 teachers participated were selected by methods cluster and simple random sampling through Morgan table. Data were gathered by standard questionnaire of Karakse and Kocabas professional ethics, and their reliability (0/82) were calculated and confirmed through cronbach’s alpha coefficient. Collected data’s as well as analyzing by
    Findings: The findings of the study indicate that significant differences existed between the opinions of teachers about Organizational - professional ethics in term of age, gender, academic degree and years of experience. The results of this study also showed that older teachers, woman teachers, teachers with high academic degrees and teachers with more years of experience think more positive than younger, men, the holders of academic degrees lower and holders years of experience lower, the organizational-professional ethic at school.
    Conclusions
    According to the results, and also the importance of the school as a moral organizational, Is fitting ethical prescription and criterion appropriate and the flexibility to be injected into the body, Otherwise, a school cannot achieve moral change, And dilemma and serious conflict about ethical guidelines and ethical code to occur.
    Keywords: ethic, organizational- professional ethic, teachers, sanandaj
  • Azarmi S., Aliary Sh, Farsi Z.* Pages 10-17
    Introduction

    One of the recent trends in medical education curriculum is the use of evidence in decision making. Evidence-based education means the integrity of professional knowledge with the best available empirical evidence in decision making about what instruction is done. This article has been developed to explain the importance of evidence-based education in medical sciences and particularly in nursing.
    Material and

    Method

    This study is a review article based on the information and data, which is published in the internet, journals and associated researches (2000- 2012).

    Result

    Evidence-based nursing is the process as an approach to health care based on the latest findings is discussed in recent years, and now as an essential component of education and care, is proposed. During this process, the nurse can use the evidence, available research, clinical expertise and patient function, to make appropriate clinical decisions. In recent years Evidence-based practice is considered as a solution to solve medical problems in all disciplines such as nursing science. This article is discussed partly on the evidence- based education in medical sciences and especially in nursing.

    Conclusion

    According to given the importance of using the best available scientific evidence on the health service, it is essential to nursing students, nurses and nurse educators to become familiar with the benefits and how to implement this teaching approach. Also, it is suggested that this method is applied in the classroom and clinical practice by nursing students, nurses and nurse educators.

    Keywords: Nursing, Evidence-Based Education